digitalizacia, 3D model, tovaren

Najvรคฤลกou vรฝzvou roku 2021 je digitalizรกcia obchodnรฉho procesu a zmena v obchodovanรญย 

Partneri sekcie:

Na zaฤiatku leta sme oslovili majiteฤพov a manaลพรฉrov firiem z ฤŒeska a Slovenska, aby sme zmapovali sรบฤasnรบ situรกciu na trhu. Akรฝm smerom sa vyvรญja podnikanie, jeho organizรกcia a vedenie v roku 2021?

Najvรคฤลกou vรฝzvou pre manaลพment oslovenรฝch spoloฤnostรญ je v roku 2021 digitalizรกcia obchodnรฉho procesu a zmena obchodnรฉho modelu. Toto zistenie, prirodzene, odrรกลพa aktuรกlnu situรกciu na trhu aj v spoloฤnostiach, ktorรฉ uลพ druhรฝ rok ovplyvลˆuje pandรฉmia COVID-19. Obchodovanie sa zmenilo a vฤaka zavedenรฝm bezpeฤnostnรฝm opatreniam, ktorรฉ obmedzujรบ priamy styk s klientom, preลกlo do virtuรกlneho sveta. A to aj v odvetviach, ktorรฉ sรบ postavenรฉ na inรฝch princรญpoch prรกce s klientom.

Preฤo je digitalizรกcia pre slovenskรฉ a ฤeskรฉ firmy zloลพitรฝm procesom?

Aลพ pรคtina รบฤastnรญkov prieskumu priznala, ลพe nemรก popรญsanรฝ obchodnรฝ proces, teda nedisponuje formalizovanรฝm obchodnรฝm plรกnom. Bez takรฝchto podkladov je ลฅaลพkรฉ ฤokoฤพvek digitalizovaลฅ tak, aby to fungovalo v prospech chodu celej spoloฤnosti.

Modernรฉ technolรณgie sรบ pritom podฤพa opรฝtanรฝch vhodnรฝm nรกstrojom na zlepลกenie kooperรกcie vo vnรบtri firmy a prรญpadne mรดลพu slรบลพiลฅ aj ako komunikaฤnรฝ kanรกl so zรกkaznรญkom. Napriek tomu oย nich manaลพรฉri a majitelia firiem neuvaลพujรบ ako o nรกstroji, ktorรฝ kvalitatรญvne rozvรญja zรกkaznรญcku skรบsenosลฅ.ย 

Pozitรญvna skรบsenosลฅ zรกkaznรญkov s danou firmou by vลกak mala stรกลฅ na ลกpiฤke stratรฉgie a podฤพa nej by sa mala upraviลฅ prรกca a komunikรกcia smerom von aj dovnรบtra firmy. Modernรฉ technolรณgie mรดลพu skรบsenosti zรกkaznรญkov zรกsadne ovplyvniลฅ aย pomรดลพu vytvoriลฅ dlhodobo udrลพateฤพnรฝ obchodnรฝ vzลฅah.

CRM systรฉmy so zรกznamami o zรกkaznรญkoch sa u nรกs zabรฝvali a nie sรบ novinkou. Napriek tomu z prieskumu vyplynulo, ลพe aลพ polovica opรฝtanรฝch sa nedelรญ alebo nevie deliลฅ o informรกcie o svojich zรกkaznรญkoch tak, aby ich mohol รบฤinne a รบฤelne vyuลพiลฅ ktokoฤพvek z firmy, kto to potrebuje.ย 

Inรฝmi slovami, kaลพdรฉ oddelenie si vedie vlastnรบ agendu, ฤi uลพ ide o obchodnรญka, oddelenie pre zรกkaznรญkov, alebo fakturantov. CRM systรฉm mnohokrรกt aktรญvne pouลพรญvajรบ iba obchodnรญci samotnรญ, ale informรกcie neprรบdia ฤalej do firmy. V takom prรญpade moลพno ลฅaลพko zostaviลฅ jednotnรบ a efektรญvnu komunikรกciu so zรกkaznรญkom naprieฤ firmou.

รno, mรกme individuรกlne rozvojovรฉ plรกny (modrรก) ฤŒiastoฤne (na zรกklade zvyklostรญ a intuรญcie (oranลพovรก) Nie (sivรก) |

Ako firmy pristupujรบ k svojim zรกkaznรญkom?

Z vรฝskumu vyplynulo, ลพe ฤeskรฉ aj slovenskรฉ firmy vyuลพรญvajรบ nejakรบ formu segmentรกcie zรกkaznรญka. Napriek tomu pรคtina respondentov vรดbec netriedi zรกkaznรญkov podฤพa vรฝznamu alebo ku vลกetkรฝm pristupuje rovnako. Bez segmentรกcie zรกkaznรญkov firmรกm unikรก pozornosลฅ od kฤพรบฤovรฝch zรกkaznรญkov, ktorรญ mรดลพu generovaลฅ podstatnรบ ฤasลฅ obratu aย zisku.

Kฤพรบฤovรญ zรกkaznรญci si zaslรบลพia ลกpeciรกlnu starostlivosลฅ a prรญstup. Pri sprรกvnom triedenรญ moลพno u menej vรฝznamnรฝch zรกkaznรญkov znรญลพiลฅ mnoลพstvo nรกvลกtev na efektรญvne minimum. Alebo ich moลพno kontaktovaลฅ inรฝm spรดsobom ako osobnou schรดdzkou a prestaลฅ plytvaลฅ prostriedkami tam, kde neprichรกdza ฤalลกรญ obchod.

Za zmienku ale stojรญ aj spรดsob posudzovania vรฝznamnosti zรกkaznรญka. Viac ako tretina oslovenรฝch firiem hodnotรญ svojich zรกkaznรญkov podฤพa ziskovosti alebo obratu. Zisk a obrat sรบ vลกak ukazovatele โ€žminulostiโ€œ a nezahล•ลˆajรบ vo svojom hodnotenรญ potenciรกl zรกkaznรญka.

โ€žZรกkaznรญk od nรกs odoberรก iba jeden produkt. Ale my sme zistili, ลพe ฤulo obchoduje s konkurenciou. Naลกa spoloฤnosลฅ mu mรดลพe ponรบknuลฅ podobnรฝ produkt alebo celรฉ portfรณlio. V tomto momente sa mรดลพe zvรฝลกiลฅ potenciรกl zรกkaznรญka aลพ tisรญckrรกt a s nรญm i zmena stratรฉgie, ako k nemu pristupovaลฅ,โ€œ uvรกdza prรญklad Radek Slabรกk zo spoloฤnosti ideas4u. Toto obrat alebo ziskovosลฅ zohฤพadniลฅ nevie.

Vedia slovenskรฉ a ฤeskรฉ firmy plรกnovaลฅ a efektรญvne vyuลพรญvaลฅ marketing?

Viac ako ลกtvrtina firiem vedie svoje podnikanie bez formalizovanรฉho marketingovรฉho plรกnu. Marketing je pre nich len doplnkom obchodu. Bez plรกnu vลกak moลพno ลฅaลพko systematicky postupovaลฅ v marketingovej prรกci a v rozvoji obchodu. Tieลพ je ลฅaลพkรฉ posรบdiลฅ, na akรฝ รบฤel sa vyuลพรญvajรบ prostriedky, ฤi boli vyuลพitรฉ efektรญvne a pouลพitรฉ sprรกvnym spรดsobom. Marketing slรบลพi na podporu predaja aj vzลฅahov so zรกkaznรญkmi. Mal by byลฅ prepojenรฝ s obchodom, a to aj v plรกnoch.ย 

Iba tretina opรฝtanรฝch firiem pracuje systematicky s vรฝznamnรฝmi zรกkaznรญkmi a mรก pre nich stanovenรฉ individuรกlne rozvojovรฉ plรกny. Takmer polovica riadi vzลฅah so zรกkaznรญkom len na zรกklade nejakej zvyklosti a intuรญcie.ย 

Zvyลกok firiem pristupuje k zรกkaznรญkom bez rozdielov a nemรก formรกlne vytรฝฤenรฝ prรญstup ku kฤพรบฤovej klientele. K absencii obchodnรฝch a marketingovรฝch plรกnov sa tu pridรกva absencia podpory kฤพรบฤovรฝch zรกkaznรญkov.

โ€žV sรบฤasnosti je dostupnรฝ celรฝ rad nรกstrojov a dรกt, ako podporiลฅ rozvoj obchodnรฝch a marketingovรฝch aktivรญt a narovnaลฅ prepady v podnikanรญ alebo, naopak, eลกte viac nakopnรบลฅ biznis,โ€œ nazdรกva sa Radek Slabรกk z ideas4u.

Prieskum sme uskutoฤnili medzi ฤitateฤพmi portรกlu asb.sk a v spoluprรกci s www.ideas4u.cz medzi ฤlenmi Management zรณny.