Najvรคฤลกou vรฝzvou roku 2021 je digitalizรกcia obchodnรฉho procesu a zmena v obchodovanรญย
Na zaฤiatku leta sme oslovili majiteฤพov a manaลพรฉrov firiem z ฤeska a Slovenska, aby sme zmapovali sรบฤasnรบ situรกciu na trhu. Akรฝm smerom sa vyvรญja podnikanie, jeho organizรกcia a vedenie v roku 2021?
Najvรคฤลกou vรฝzvou pre manaลพment oslovenรฝch spoloฤnostรญ je v roku 2021 digitalizรกcia obchodnรฉho procesu a zmena obchodnรฉho modelu. Toto zistenie, prirodzene, odrรกลพa aktuรกlnu situรกciu na trhu aj v spoloฤnostiach, ktorรฉ uลพ druhรฝ rok ovplyvลuje pandรฉmia COVID-19. Obchodovanie sa zmenilo a vฤaka zavedenรฝm bezpeฤnostnรฝm opatreniam, ktorรฉ obmedzujรบ priamy styk s klientom, preลกlo do virtuรกlneho sveta. A to aj v odvetviach, ktorรฉ sรบ postavenรฉ na inรฝch princรญpoch prรกce s klientom.
Preฤo je digitalizรกcia pre slovenskรฉ a ฤeskรฉ firmy zloลพitรฝm procesom?
Aลพ pรคtina รบฤastnรญkov prieskumu priznala, ลพe nemรก popรญsanรฝ obchodnรฝ proces, teda nedisponuje formalizovanรฝm obchodnรฝm plรกnom. Bez takรฝchto podkladov je ลฅaลพkรฉ ฤokoฤพvek digitalizovaลฅ tak, aby to fungovalo v prospech chodu celej spoloฤnosti.
Modernรฉ technolรณgie sรบ pritom podฤพa opรฝtanรฝch vhodnรฝm nรกstrojom na zlepลกenie kooperรกcie vo vnรบtri firmy a prรญpadne mรดลพu slรบลพiลฅ aj ako komunikaฤnรฝ kanรกl so zรกkaznรญkom. Napriek tomu oย nich manaลพรฉri a majitelia firiem neuvaลพujรบ ako o nรกstroji, ktorรฝ kvalitatรญvne rozvรญja zรกkaznรญcku skรบsenosลฅ.ย
Pozitรญvna skรบsenosลฅ zรกkaznรญkov s danou firmou by vลกak mala stรกลฅ na ลกpiฤke stratรฉgie a podฤพa nej by sa mala upraviลฅ prรกca a komunikรกcia smerom von aj dovnรบtra firmy. Modernรฉ technolรณgie mรดลพu skรบsenosti zรกkaznรญkov zรกsadne ovplyvniลฅ aย pomรดลพu vytvoriลฅ dlhodobo udrลพateฤพnรฝ obchodnรฝ vzลฅah.
CRM systรฉmy so zรกznamami o zรกkaznรญkoch sa u nรกs zabรฝvali a nie sรบ novinkou. Napriek tomu z prieskumu vyplynulo, ลพe aลพ polovica opรฝtanรฝch sa nedelรญ alebo nevie deliลฅ o informรกcie o svojich zรกkaznรญkoch tak, aby ich mohol รบฤinne a รบฤelne vyuลพiลฅ ktokoฤพvek z firmy, kto to potrebuje.ย
Inรฝmi slovami, kaลพdรฉ oddelenie si vedie vlastnรบ agendu, ฤi uลพ ide o obchodnรญka, oddelenie pre zรกkaznรญkov, alebo fakturantov. CRM systรฉm mnohokrรกt aktรญvne pouลพรญvajรบ iba obchodnรญci samotnรญ, ale informรกcie neprรบdia ฤalej do firmy. V takom prรญpade moลพno ลฅaลพko zostaviลฅ jednotnรบ a efektรญvnu komunikรกciu so zรกkaznรญkom naprieฤ firmou.
Ako firmy pristupujรบ k svojim zรกkaznรญkom?
Z vรฝskumu vyplynulo, ลพe ฤeskรฉ aj slovenskรฉ firmy vyuลพรญvajรบ nejakรบ formu segmentรกcie zรกkaznรญka. Napriek tomu pรคtina respondentov vรดbec netriedi zรกkaznรญkov podฤพa vรฝznamu alebo ku vลกetkรฝm pristupuje rovnako. Bez segmentรกcie zรกkaznรญkov firmรกm unikรก pozornosลฅ od kฤพรบฤovรฝch zรกkaznรญkov, ktorรญ mรดลพu generovaลฅ podstatnรบ ฤasลฅ obratu aย zisku.
Kฤพรบฤovรญ zรกkaznรญci si zaslรบลพia ลกpeciรกlnu starostlivosลฅ a prรญstup. Pri sprรกvnom triedenรญ moลพno u menej vรฝznamnรฝch zรกkaznรญkov znรญลพiลฅ mnoลพstvo nรกvลกtev na efektรญvne minimum. Alebo ich moลพno kontaktovaลฅ inรฝm spรดsobom ako osobnou schรดdzkou a prestaลฅ plytvaลฅ prostriedkami tam, kde neprichรกdza ฤalลกรญ obchod.
Za zmienku ale stojรญ aj spรดsob posudzovania vรฝznamnosti zรกkaznรญka. Viac ako tretina oslovenรฝch firiem hodnotรญ svojich zรกkaznรญkov podฤพa ziskovosti alebo obratu. Zisk a obrat sรบ vลกak ukazovatele โminulostiโ a nezahลลajรบ vo svojom hodnotenรญ potenciรกl zรกkaznรญka.
โZรกkaznรญk od nรกs odoberรก iba jeden produkt. Ale my sme zistili, ลพe ฤulo obchoduje s konkurenciou. Naลกa spoloฤnosลฅ mu mรดลพe ponรบknuลฅ podobnรฝ produkt alebo celรฉ portfรณlio. V tomto momente sa mรดลพe zvรฝลกiลฅ potenciรกl zรกkaznรญka aลพ tisรญckrรกt a s nรญm i zmena stratรฉgie, ako k nemu pristupovaลฅ,โ uvรกdza prรญklad Radek Slabรกk zo spoloฤnosti ideas4u. Toto obrat alebo ziskovosลฅ zohฤพadniลฅ nevie.
Vedia slovenskรฉ a ฤeskรฉ firmy plรกnovaลฅ a efektรญvne vyuลพรญvaลฅ marketing?
Viac ako ลกtvrtina firiem vedie svoje podnikanie bez formalizovanรฉho marketingovรฉho plรกnu. Marketing je pre nich len doplnkom obchodu. Bez plรกnu vลกak moลพno ลฅaลพko systematicky postupovaลฅ v marketingovej prรกci a v rozvoji obchodu. Tieลพ je ลฅaลพkรฉ posรบdiลฅ, na akรฝ รบฤel sa vyuลพรญvajรบ prostriedky, ฤi boli vyuลพitรฉ efektรญvne a pouลพitรฉ sprรกvnym spรดsobom. Marketing slรบลพi na podporu predaja aj vzลฅahov so zรกkaznรญkmi. Mal by byลฅ prepojenรฝ s obchodom, a to aj v plรกnoch.ย
Iba tretina opรฝtanรฝch firiem pracuje systematicky s vรฝznamnรฝmi zรกkaznรญkmi a mรก pre nich stanovenรฉ individuรกlne rozvojovรฉ plรกny. Takmer polovica riadi vzลฅah so zรกkaznรญkom len na zรกklade nejakej zvyklosti a intuรญcie.ย
Zvyลกok firiem pristupuje k zรกkaznรญkom bez rozdielov a nemรก formรกlne vytรฝฤenรฝ prรญstup ku kฤพรบฤovej klientele. K absencii obchodnรฝch a marketingovรฝch plรกnov sa tu pridรกva absencia podpory kฤพรบฤovรฝch zรกkaznรญkov.
โV sรบฤasnosti je dostupnรฝ celรฝ rad nรกstrojov a dรกt, ako podporiลฅ rozvoj obchodnรฝch a marketingovรฝch aktivรญt a narovnaลฅ prepady v podnikanรญ alebo, naopak, eลกte viac nakopnรบลฅ biznis,โ nazdรกva sa Radek Slabรกk z ideas4u.
Prieskum sme uskutoฤnili medzi ฤitateฤพmi portรกlu asb.sk a v spoluprรกci s www.ideas4u.cz medzi ฤlenmi Management zรณny.