Národný systém dopravných informácií SR: Národné dopravné informačné centrum
Sprievodným znakom vývoja na Slovensku, podobne ako vo vyspelých krajinách, je zintenzívnenie cestnej dopravy, ktoré sa prejavuje nielen ako prínos pre mobilitu, ale aj negatívnymi dosahmi na životné prostredie, čoraz horšou priepustnosťou cestnej infraštruktúry, rastom počtu dopravných nehôd či neefektívnosťou cestnej dopravy.
Európska komisia (EK) zverejnila v marci 2008 závery prieskumu týkajúceho sa existujúcich, plánovaných a predpokladaných implementácií služieb inteligentných dopravných systémov (IDS) v jednotlivých členských štátoch Európskej únie. Na základe týchto výsledkov pripravila návrh Akčného plánu IDS, v ktorom stanovila cieľ znížiť kongescie v doprave o 25 percent, znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách o 50 percent, zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky o 25 percent a znížiť emisie CO2 o 10 percent, a to najmä v mestách.Na základe doterajších skúseností z odbornej praxe (USA, Nemecko, Taliansko, Spojené kráľovstvo) možno odhadúť, že aplikáciou IDS sa dosiahne zníženie dopravnej nehodovosti o 25 až 50 percent, skráti sa čas cestovania v mestách o 20 až 40 percent a zvýši sa plynulosť premávky o 8 až 22 percent.
Rámec pre IDS poskytla smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2010/40 prijatá 7. 7. 2010. Ňou sa určuje postavenie a účel IDS v organizovaní dopravných procesov, prioritné oblasti, opatrenia a úlohy členských štátov pri zavádzaní týchto systémov a ich kompatibility. Zároveň je v nej stanovený termín transponovania tejto smernice do legislatívy členských štátov, ktorým je 27. 12. 2012.
Slovenská správa ciest sa v poslednom období aktívne podieľa na projekte Program rozvoja inteligentných dopravných systémov – Národný systém dopravných informácií pre Slovensko v zmysle uznesenia vlády SR č. 22 zo 14. januára 2009.
Národný systém dopravných informácií
Národný systém dopravných informácií (NSDI) je komplexné systémové prostredie na získavanie, spracovanie, poskytovanie, publikovanie a inú distribúciu dopravných informácií a údajov o aktuálnej dopravnej situácii na sieti pozemných komunikácií všetkých kategórií na celom Slovensku, údajov o sieti pozemných komunikácií, ich súčastiach a príslušenstve a prostredím pre správu a prevádzku aplikácií a systémov obsahujúcich dopravné informácie a dopravné údaje v nadväznosti na jednotný georeferenčný model cestnej siete.
Hlavným cieľom NSDI je zabezpečiť v čo najväčšom časovom a územnom rozsahu prejazdnosť a zjazdnosť siete pozemných komunikácií a zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky prostredníctvom spoľahlivého, funkčného, efektívneho a bezpečného systému v cestnej doprave.
Zabezpečiť prejazdnosť a zjazdnosť siete pozemných komunikácií znamená mať nepretržite k dispozícii aktuálne dopravné informácie a dopravné údaje o všetkých javoch alebo udalostiach, ktoré čiastočne alebo úplne obmedzujú prejazdnosť alebo zjazdnosť siete pozemných komunikácií v niektorých miestach alebo úsekoch, prípadne priamo alebo nepriamo ovplyvňujú bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
Základné funkčné oblasti NSDI
V zmysle [1] musí NSDI zabezpečovať tieto základné funkčné oblasti:
- dopravné informácie o premávke a aktuálnej dopravnej situácii na pozemných komunikáciách (agendové systémy a vodiči),
- dopravné údaje z telematických systémov a informačných systémov v doprave (IDS systémy a čiastkové telematické aplikácie),
- riadiace centrá miest alebo IDS miest a mestských aglomerácií,
- väzba na systém elektronického mýta,
- dopravné údaje z IDS na hlavných (ostatných) pozemných komunikáciách,
- centrálna technická evidencia pozemných komunikácií vrátane ich súčastí a príslušenstva,
- Národné dopravné informačné centrum,
- zverejňovanie a distribúcia dopravných informácií a dopravných údajov,
- systémy pre dopravné inžinierstvo a podporu procesov v oblasti cieleného zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky,
- väzby na systémy krízového riadenia, obranného plánovania a ďalšie systémy,
- školenia, osveta a propagácia v oblasti dopravných informácií a dopravných údajov.
Základné realizačné domény NSDI
So zreteľom na vecný, technický a územný rozsah možno projekt NSDI rozdeliť na jednotlivé realizačné domény, ktoré pokrývajú všetky funkčné oblasti. Tieto domény sa dajú v postupných krokoch uplatňovať samostatne v jednotlivých etapách tak, aby bola realizácia takéhoto rozsiahleho projektu organizačne a koordinačne zvládnuteľná, technologicky a funkčne zmysluplná a časovo nadväzujúca. Tieto čiastkové celky realizačných domén možno postupne prepojiť a uvádzať v jednotlivých skupinách do skúšobnej a následne aj rutinnej prevádzky. Jednotlivé časti a ich konkrétne funkcie tak môžu slúžiť svojmu účelu, a najmä motoristickej verejnosti bezprostredne po dokončení čiastkovej etapy bez toho, aby bolo nevyhnutné čakať na finalizáciu celého projektu.
Realizačná doména NDIC predstavuje technické, technologické, redakčné, dispečerské a informačné systémy NDIC, jednotnú správu používateľov, univerzálny systém získavania dopravných informácií, stavebné objekty alebo úpravy a rekonštrukciu priestorov, vnútorné vybavenie, systémy na publikáciu a distribúciu dopravných údajov a dopravných informácií, centrálne uchovávanie údajov, systém dopravného inžinierstva a uchovávanie historických údajov.
Realizačná doména Tvorba a zber dopravných informácií predstavuje systém centrálnej evidencie uzávierok, systém správy a údržby pozemných komunikácií, systém sledovania nadmerných, nadrozmerných a nebezpečných nákladov, systém informácií z povodia, systém informácií od vodičov, jednotný meteorologický cestný informačný systém, jednotný systém videoinformácií, systém centrálnej evidencie pozemných komunikácií a systém na presnú lokalizáciu dopravných nehôd.
Realizačná doména IDS aglomerácií predstavuje riešenie ucelených systémov IDS pre jedenásť vybraných aglomerácií SR.
Realizačná doména IDS hlavných ciest predstavuje doplnenie technologických zariadení a rozvoj telematických aplikácií na hlavných cestách (najmä cestách I. triedy), ako sú systémy sledovania charakteristík dopravného prúdu, detekcia kolón, automatické sčítanie dopravy, získavanie meteorologických údajov o počasí a stave povrchu vozoviek, v obmedzenej miere tiež informovanie prostredníctvom ZPI a PDZ.
Národné dopravné informačné centrum
Národné dopravné informačné centrum predstavuje kľúčové pracovisko NSDI. Je to centrálne technické, technologické, prevádzkové, organizačné a personálne pracovisko na získavanie, spracovanie, overovanie, autorizáciu, publikovanie a distribúciu dopravných údajov a dopravných informácií v rámci komplexného systémového prostredia NSDI.
Podporné systémy a služby
Podporné služby a systémy slúžia ako servisné aplikácie na podporu základných aplikácií NSDI.
Jednotná správa používateľov je webovou aplikáciou na prístup používateľov k jednotlivým aplikáciám podľa ich nastavených používateľských oprávnení. Vytvára jednotné používateľské prostredie na prácu konkrétneho používateľa či príslušnej organizácie s rôznymi aplikáciami a systémami na základe nastavení administrátora. Systém umožňuje aj hromadnú komunikáciu e-mailom, resp. s inak vybranými skupinami používateľov podľa nastavených parametrov.
Jednotný čas je podpornou aplikáciou na zabezpečenie servisných služieb jednotného času a ďalších súvisiacich procesov.
Služba jednotných číselníkov umožňuje prístup a aktualizáciu jednotných štandardizovaných dátových a typových číselníkov na rôzne aplikácie v rámci NSDI a aplikácie tretích strán mimo NSDI.
Univerzálny systém zberu dopravných informácií slúži na vkladanie dopravných informácií a dopravných údajov od policajného zboru, hasičského a záchranného zboru, mestskej alebo obecnej polície, vlastníkov alebo správcov inžinierskych sietí, pozemných komunikácií, colnej správy, usporiadateľov veľkých akcií, horskej služby, zdravotníckej a záchrannej služby. Systém zároveň slúži na vizualizáciu dopravných informácií a dopravných údajov na sieti pozemných komunikácií z NSDI pre potreby pracovníkov uvedených orgánov, organizácií a inštitúcií.
Centrálna evidencia pozemných komunikácií (CEPK) zabezpečuje získavanie, spracovanie, zverejňovanie a distribúciu údajov o pozemných komunikáciách, ich súčastiach a príslušenstve. Aplikačná vrstva vlastnej CEPK zabezpečuje procesy hospodárenia s mostami, vozovkami, prostredie na tvorbu jednotnej georeferenčnej siete pozemných komunikácií vrátane evidencie jednotlivých technických parametrov, cestných objektov a ďalších údajov. Samostatnou časťou je tvorba a aktualizácia lokalizačných tabuliek pre službu RDS-TMC.
Hlavné technické, technologické, redakčné a dispečerské systémy NDIC
Systém NDIC tvorí niekoľko čiastkových modulov. Rozhranie na príjem údajov z externých systémov umožňuje príjem a primárne spracovanie údajov v definovanom formáte z rôznych externých systémov, ktorými sú riadiace centrá tunelov, riadiace centrá úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, riadiace centrá miest a širších aglomerácií, prípadne riadiace centrum diaľnic a rýchlostných ciest, ďalej jednotlivé telematické aplikácie a technologické celky inštalované samostatne. Rozhranie umožňuje príjem údajov aj z externých agendových systémov, zo systémov elektronického mýta alebo zahraničných systémov v rámci medzinárodnej výmeny dopravných údajov a informácií. Súčasťou tohto modulu je funkcionalita na lokalizáciu údajov, zlučovanie dopravných informácií a riešenie konfliktov dopravných informácií v prípadoch, keď sa k jednej udalosti prijmú dve alebo viac dopravných informácií z rôznych zdrojov v približne rovnakom čase a z približne rovnakých lokalít. Nadväzujúci subsystém umožňuje editáciu, vytváranie a autorizáciu dopravných informácií a dopravných údajov.
Súčasťou systémového celku NDIC je aj technológia hardvérových a softvérových prostriedkov na centrálne uchovávanie dát vrátane zabezpečenia vysokej dostupnosti a technologickej spoľahlivosti prevádzky a zálohovania databáz a systémov. Údajová základňa je centrálnym úložiskom údajov pre väčšinu priamo alebo nepriamo napojených systémov.
Prijaté údaje treba v rámci systémov NDIC spracovať a vyhodnotiť prostredníctvom procesov agregácie údajov, tvorby logických väzieb podľa definovaných pravidiel a aktuálnej dopravnej situácie. Klasifikuje sa stav dopravy, pre konkrétne úseky možno na základe dostupných údajov počítať dojazdové časy a celkové zdržanie. Z dostatočnej vzorky údajov sa dá predikovať vývoj dopravnej situácie v nasledujúcom časovom období na vybraných úsekoch siete.
V rámci dispečerského dohľadu sa generujú varovné hlásenia, rieši sa priebežný trvalý dohľad nad dopravnou situáciou a realizujú sa informačné procesy zberu a vyhodnocovania informácií o technickom stave telematických technológií. Subsystém priebežne sleduje a vyhodnocuje aktuálnu dopravnú situáciu na základe definovanej bázy pravidiel.
Riadenie premávky mimo diaľnic a rýchlostných ciest zabezpečuje možnosť ovládania niektorých telematických aplikácií na ostatných pozemných komunikáciách nižšieho dopravného významu. Realizácia tohto modulu závisí od existencie alebo novej inštalácie vlastných telematických aplikácií najmä v správe SSC.
Poskytovanie dopravných informácií obsahuje dátové distribučné rozhranie, webový portál dopravných informácií, technické a technologické prostriedky na vysielanie služby RDS-TMC a prostriedky na poskytovanie telefonickej informačnej služby. Distribúcia a zverejňovanie zabezpečujú šírenie dopravných informácií a dopravných údajov koncovým používateľom prostredníctvom služieb, ktoré sú priamo prevádzkované v rámci NSDI (dopravný portál, RDS-TMC, resp. telefonická informačná linka) alebo prostredníctvom dátového distribučného rozhrania odberateľom pre ich externé systémy a dopravné informačné služby. Systém umožňuje presnú lokalizáciu dopravných nehôd v mieste udalosti prostredníctvom systému GPS. Presnú lokalizáciu dopravných nehôd primárne zabezpečuje policajný zbor v priebehu šetrenia nehody.
V rámci realizácie tohto subsystému je potrebné zabezpečiť technologické riešenie a komunikačné prepojenie tak, aby umožňovalo online presnú lokalizáciu dopravných nehôd v prospech aktuálnych dopravných informácií, offline presnú lokalizáciu dopravných nehôd pre systémy dopravného inžinierstva. Súčasťou subsystému je mapový klient na presnú lokalizáciu dopravných nehôd v nadväznosti na základnú georeferenčnú sieť pozemných komunikácií. V nadväznosti na presnú lokalizáciu nehody sa tieto údaje s presnou priestorovou informáciou posielajú špecializovanému modulu na vyhodnocovanie nehodových lokalít a návrh sanačných opatrení.
V rámci štruktúry slúži NSDI na analýzu dopravných informácií a dopravných údajov. Jedným z hlavných cieľov je stanovenie opatrení na úplné odstránenie opakovaných príčin negatívnych javov a udalostí, ktoré celkom alebo čiastočne v danom mieste alebo na danom úseku obmedzujú prejazdnosť alebo zjazdnosť siete pozemných komunikácií. Ak sa príčiny nedajú eliminovať úplne, je potrebné nájsť možnosti, ktoré prispejú k zníženiu závažnosti následkov udalostí alebo javov vplývajúcich na bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Súčasťou riešenia dopravnej nehodovosti je predovšetkým spracovanie údajov z presnej lokalizácie dopravných nehôd, identifikácie nehodových lokalít a návrh sanačných opatrení. Okrem dopravných inžinierov môžu údaje využívať aj vlastníci alebo správcovia pozemných komunikácií, zložky policajného zboru či cestné správne orgány.
Záver
Projekt NSDI rieši základné problémy v oblasti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky na pozemných komunikáciách SR. V súlade s hlavnými vecnými a politickými cieľmi Európskej únie a hlavnými úlohami SR projekt vytvára prostredie na významné zníženie dopravnej nehodovosti a zmiernenie jej následkov na životy, zdravie a majetok občanov, zároveň prispieva k zníženiu tvorby kongescií a vysokej intenzity premávky na dopravne najviac zaťažených pozemných komunikáciách. Vytvára tiež prostredie na výrazné zvýšenie efektivity činnosti orgánov, organizácií a inštitúcií v oblasti správy a údržby pozemných komunikácií, ich súčastí a príslušenstva v oblasti hospodárenia s vozovkami a ostatným majetkom, v oblasti dohľadu nad premávkou, v oblasti riadenia a optimalizácie premávky a v neposlednom rade aj v oblasti analytickej činnosti smerujúcej k trvalému odstraňovaniu problémov znižujúcich bezpečnosť alebo plynulosť premávky.
Predmetom projektu NSDI je priame zavedenie postupov a riešení v rámci úloh, ktoré vyplývajú alebo vyplynú z povinného plnenia Akčného plánu zavádzania inteligentných dopravných systémov v Európe a zo smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa definuje rámec na zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave a ich styčné body s inými druhmi dopravy. Projekt zároveň priamo nadväzuje na závery a výsledky dosiahnuté v rámci európskych projektov CONNECT a EASYWAY.
Podľa platnej metodiky pre prijímateľov žiadostí o nenávratný finančný príspevok v SR je prijímateľom aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (MDVRR SR). Financovanie projektu zavádzania IDS a budovanie NSDI je plánované v rámci Operačného programu Doprava (OPD) 2007 – 2013, prioritná os 5.2 „Budovanie rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ich rekonštrukcie, projekty NSDI, odstraňovanie kritických nehodových lokalít a zvyšovanie BECEP“, pričom podiel finančných prostriedkov v objeme 85 percent je z fondu ERDF EÚ a 15 percent zo štátneho rozpočtu, prípadne iných zdrojov.
V súčasnosti prebieha štádium realizácie výsledkov verejného obstarávania súťažných návrhov s názvom Dokumentácia pre realizáciu projektu Národného systému dopravných informácií, ktorej súčasťou je aj žiadosť o nenávratný finančný príspevok.
TEXT: Jozef Polčic
FOTO: Dano Veselský, Slovenská správa ciest
Jozef Polčic je riaditeľ úseku technického rozvoja a koordinátor projektu NSDI v Slovenskej správe ciest.
Článok bol uverejnený v časopise Inžnierske stavbyInženýrské stavby.