Obr. 3 Celkovรก konลกtrukcia mosta vymodelovanรก prostrednรญctvom BIM nรกstroja
Galรฉria(6)

Nรกvrh mostnรฉho objektu 201-00 na ceste II/552 s vyuลพitรญm BIM nรกstroja

Partneri sekcie:

Spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., spracรบva projektovรบ dokumentรกciu stavby KE, Rekonลกtrukcia aย modernizรกcia cesty II/552 โ€“ Slaneckรก cesta pre stavebnรฉ povolenie vย podrobnostiach realizรกcie stavby (DSPRS). Vย rรกmci stavby sa navrhli dva trvalรฉ mostnรฉ objekty (201-00, 202-00) aย jeden doฤasnรฝ mostnรฝ objekt 801-00. ฤŒlรกnok sa zameriava na projektovรฉ rieลกenie mostnรฉho objektu 201-00 sย vyuลพitรญm BIM nรกstroja sย parametrickรฝm modelovanรญm konลกtrukcie.

Komunikรกcia II/552 je vstupnou radiรกlou do mesta Koลกice zo smeru Veฤพkรฉ Kapuลกany โ€“ Slanec aย zรกroveลˆ hlavnou dopravnou trasou spรกjajรบcou obce Zemplรญna sย Koลกicami. Podฤพa รบdajov dokumentu Stratรฉgia rozvoja dopravy aย dopravnรฝch stavieb mesta Koลกice je na Slaneckej ceste celkovรก intenzita dopravy vyลกลกia ako 28โ€ฏ000 vozidiel/24 h sย podielom nรกkladnej dopravy asi 5,5โ€ฏ%.

Po dobudovanรญ siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest sa komunikรกcia napojรญ na diaฤพnicu D1 Budimรญr โ€“ Bidovce, na rรฝchlostnรบ cestu R2 ล aca โ€“ Koลกickรฉ Oฤพลกany aย na rรฝchlostnรบ cestu R4 Koลกice โ€“ Milhosลฅ. Sรบbeh rรฝchlostnรฝch ciest R2 aย R4 je sรบฤasลฅou doplnkovej cestnej siete TEN-T koridoru Rรฝn โ€“ Dunaj โ€“ druhรก sรบbeลพnรก os sย vetvou do Prahy, ลฝiliny aย na slovensko-ukrajinskรบ hranicu.

Obr. 1 Sรบฤasnรฝ pohฤพad na komunikรกciu II552 a jestvujรบci most M4898.01
Obr. 2 Prieฤny rez v mieste opory
Obr. 3 Celkovรก konลกtrukcia mosta vymodelovanรก prostrednรญctvom BIM nรกstroja
Obr. 4 Pohฤพad na nosnรญky pred zmonolitnenรญm
Obr. 5 Pohฤพad na nosnรบ konลกtrukciu po zmonolitnenรญ

Objekt 201-00 Most na ceste II/552 vย km 0,376 nad Myslavskรฝm potokom

Mostnรฝ objekt 201-00 je situovanรฝ vย intravilรกne juลพnej ฤasti mesta Koลกice (mestskรก ฤasลฅ Koลกice-Nad Jazerom) vย blรญzkosti kriลพovatky Textilnรก. Po moste vedie komunikรกcia II/552 (SO 101-00) ponad Myslavskรฝ potok. Na dotยญknutom รบzemรญ intravilรกnu sa nachรกdza mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ.

Niektorรฉ zย nich vลกak nebolo moลพnรฉ zย technickรฉho aย technologickรฉho hฤพadiska preloลพiลฅ, preto nรกvrh zakladania aย spodnej stavby mosta reลกpektuje polohu aย ochrannรฉ pรกsma tรฝchto sietรญ. Na ฤasti รบzemia sa nachรกdza pรดvodnรก konลกtrukcia mosta M4898.01 (obr.โ€ฏ1), ktorรก sa na zaฤiatku vรฝstavby novรฉho mosta odstrรกni.

Mostnรฝ objekt 201-00 je navrhnutรฝ vo forme dvoch samostatnรฝch sรบbeลพnรฝch mostov (ฤพavรฝ aย pravรฝ most), pozostรกvajรบcich zย jednรฉho dilataฤnรฉho celku. Most je navrhnutรฝ ako jednopoฤพovรฝ, tvoria ho predpรคtรฉ tyฤovรฉ prefabrikรกty aย spriahajรบca monolitickรก doska. ล ikmosลฅ mosta je ฤพavรก, pod uhlom 48 stupลˆov.

Zย hฤพadiska ลกรญrkovรฉho usporiadania komunikรกcie na moste ide oย ลกtvorpruhovรบ komunikรกciu sย pridanรฝm pruhom na zaradenie vozidiel (ฤพavรฝ most) aย vyradenie vozidiel (pravรฝ most). Komunikรกcia je rozdelenรก strednรฝm deliacim pรกsom so ลกรญrkou 1,75 m.

Geometria mosta sa vykreslila pouลพitรญm doplnkovรฉho parametrickรฉho 3D modelovacieho nรกstroja. Po zadanรญ smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia nivelety cesty sa vย rรกmci รบseku mosta vytvoril typickรฝ prieฤny rez (obr.ย 2), ktorรฝ sa pouลพil na vygenerovanie tvaru nosnej konลกtrukcie po priestorovej krivke pripravenej nivelety (obr.ย 3).

Po vygenerovanรญ konลกtrukcie vย parametrickom nรกstroji sa jej tvar exportoval do 3D modelu, vย ktorom prebiehali ฤalลกie kroky, aย to detailnรฉ modelovanie zakladania, spodnej stavby, nosnej konลกtrukcie aย nรกslednรฉ vyhotovenie vรฝkresovรฝch prรญloh.

Zakladanie mosta

Vzhฤพadom na zรกkladovรฉ pomery sa navrhlo hฤบbkovรฉ zaloลพenie mostnรฉho objektu, ktorรฉ tvoria veฤพkopriemerovรฉ pilรณty vyhotovenรฉ pod ochranou paลพnice sย vnรบtornรฝm priemerom 800 mm, sย vonkajลกรญm priemerom 880ย mm (vย zmysle STN EN 1536:2010+A1:2015) aย sย hrรบbkou steny paลพnice vrรกtane zรกmku 40ย mm (ฤalej len pilรณty ร˜ 900 mm).

Vรฝkopovรฉ prรกce na mostnom objekte sa navrhuje realizovaลฅ vย dvoch fรกzach. Vo fรกze Iย sa vyhotovia vรฝkopovรฉ jamy pre opory ฤ. 1 aย 3 ฤพavรฉho mosta. Vรฝkop slรบลพi aj na demolaฤnรฉ prรกce pรดvodnej konลกtrukcie mosta (M4898.01). ฤฝavรก strana vรฝkopu pri moste elektriฤkovej drรกhy sa zabezpeฤรญ paลพenรญm ลกtetovnicami.

Pravรก strana vรฝkopu pri doฤasnom premostenรญ SO 801-00 sa zabezpeฤรญ zรกporovรฝm paลพenรญm. Ostatnรฉ strany vรฝkopu sa navrhli so sklonmi svahov 1 : 1. Zรกkladovรฉ jamy sa zrealizujรบ sย rampami na prรญstup strojov. Opory ฤพavรฉho mosta sa zaloลพia na pilรณtach ร˜ 900 mm sย dฤบลพkou 11,0 m.

Celkovรก demolรกcia pรดvodnej konลกtrukcie mosta sa uskutoฤnรญ poฤas vรฝkopovej fรกzy I. Pred demolaฤnรฝmi prรกcami sa zrealizujรบ potrebnรฉ preloลพky sietรญ aย doฤasnรฉ premostenie SO 801-00 sย obojsmernou premรกvkou. Demolaฤnรฉ prรกce sa zaฤnรบ po presmerovanรญ dopravy na doฤasnรฉ premostenie.

Odstrรกni sa prรญsluลกenstvo mosta, ktorรฉ pozostรกva zo zรกbradฤพovรฝch zvodidiel, asfaltovej vozovky aย monolitickรฝch rรญms. Nรกsledne sa vybรบra ลพelezobetรณnovรก nadbetonรกvka nosnรญkov aย odstrรกni sa 10 ks vnรบtornรฝch betรณnovรฝch nosnรญkov VLOล ล รK sย dฤบลพkou 13,6 m.

Po stranรกch mosta sa odstrรกnia dva oceฤพovรฉ nosnรญky HEB 400 sย dฤบลพkou 17,0 m. Demolรกcia spodnej stavby prebehne po dokonฤenรญ vรฝkopovej fรกzy I. Poฤas demolaฤnรฝch prรกc bude nevyhnutnรฉ zabezpeฤiลฅ koridor doฤasnรฉho premostenia proti moลพnรฉmu prepadu ฤastรญ stavebnรฉho materiรกlu.

Vo fรกze II sa vyhotovia vรฝkopovรฉ jamy pre opory ฤ. 2 aย 4 pravรฉho mosta. ฤฝavรก strana vรฝkopu sa ochrรกni paลพenรญm ลกtetovnicami sย dฤบลพkou 9,0 m, ktorรฉ zabezpeฤรญ prechodovรบ oblasลฅ novovybudovanรฉho ฤพavรฉho mosta. ล tetovnice sa osadia eลกte pred budovanรญm prechodovej oblasti za oporami ฤ. 1 aย 3.

Ostatnรฉ strany vรฝkopu budรบ maลฅ sklony svahov 1 : 1. Stavebnรฉ jamy sa zrealizujรบ sย rampami na prรญstup strojov. Opory ฤ. 2 aย 4 sรบ zaloลพenรฉ na pilรณtach ร˜ 900 mm sย dฤบลพkou 11,0, 15,0 aย 17,0 m. Dlhลกie pilรณty sรบ na pravej strane zรกkladovej jamy, aย to zย dรดvodu dodrลพania ochrannรฉho pรกsma kanalizรกcie DN2400/1700.

Pri vล•tanรญ aย betonรกลพi krajnรฝch pilรณt vย pravej ฤasti stavebnej jamy bude nevyhnutnรฉ dbaลฅ na ochrannรฉ pรกsmo kanalizรกcie DN2400/1700 aย vzduลกnรฉho vedenia VVN 110 kV.

Obr. 1 Sรบฤasnรฝ pohฤพad na komunikรกciu II552 a jestvujรบci most M4898.01
Obr. 1 Sรบฤasnรฝ pohฤพad na komunikรกciu II/552 a jestvujรบci most M4898.01 |

Spodnรก stavba

Opory ฤ. 1 aย 3 ฤพavรฉho mosta aย opory ฤ. 2 aย 4 pravรฉho mosta sรบ masรญvne, monolitickรฉ, ลกikmรฉ aย zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร˜ 900 mm. Kaลพdรบ oporu tvorรญ รบloลพnรฝ prah, zavesenรฉ mostnรฉ krรญdla, zรกvernรฝ mรบrik sย konzolou na osadenie mostnรฉho zรกveru aย uloลพenie prechodovej dosky.

รšloลพnรฝ prah mรก ลกรญrku 1,55 m vย kolmom smere. Hornรก plocha รบloลพnรฉho prahu je navrhnutรก vย sklone 4ย % smerom od zรกvernรฉho mรบrika. Na hornej ploche sa na kaลพdej opore zhotovia ลกtyri podloลพiskovรฉ bloky na osadenie hrncovรฝch loลพรญsk. Hornรก plocha podloลพiskovรฝch blokov je vodorovnรก.

Vzdialenosลฅ medzi hornou plochou รบloลพnรฉho prahu aย spodnou plochou krajnรฝch prieฤnikov vย osi loลพรญsk je 0,40 m na pravom moste aย 0,43 m na ฤพavom moste. Zรกvernรฝ mรบrik mรก hrรบbku 0,45 m. Zo zรกvernรฉho mรบrika smerom kย nosnej konลกtrukcii preฤnievajรบ konzoly na osadenie mostnรฉho zรกveru.

Medzi nosnou konลกtrukciou aย zรกvernรฝm mรบrikom je priestor so ลกรญrkou 0,15 m. Vย zรกvernรฝch mรบrikoch sa vย zrkadle mosta osadรญ 1ร— HDPE chrรกniฤka DN 75. Mostnรฉ krรญdla sรบ ลพelezobetรณnovรฉ, rovnobeลพnรฉ, zavesenรฉ na oporรกch.

Zavesenรฉ vonkajลกie krรญdla majรบ ลกรญrku steny 0,55 m aย dฤบลพku 3,69 m. Vo vonkajลกรญch krรญdlach na opore ฤ. 2 aย 3 sa vyhotovรญ priechod pre drenรกลพnu rรบrku sย priemerom 150 mm. Vnรบtornรฉ konzolovรฉ krรญdla vย zrkadle mosta majรบ ลกรญrku 0,865ย m aย zabezpeฤujรบ uloลพenie stฤบpika zvodidiel aย dostatoฤnรฉ ukotvenie vnรบtornรฝch rรญms.

Hornรก stavba

Zo statickรฉho hฤพadiska ide oย jednopoฤพovรบ proste uloลพenรบ nosnรบ konลกtrukciu tvorenรบ predpรคtรฝmi tyฤovรฝmi prefabrikรกtmi aย spriahajรบcou monolitickou doskou. Rozpรคtie poฤพa je 17,20 m. Nosnรก konลกtrukcia mosta pozostรกva zย tyฤovรฝch prefabrikรกtov sย dฤบลพkou 17,70ย m, vรฝลกkou 0,85 m sย osovรฝmi vzdialenosลฅami 1,15ย m, ktorรฉ sรบ spriahnutรฉ monolitickou doskou sย hrรบbkou 0,22 m.

Celkovรก vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je tak 1,07 m. Pozdฤบลพny sklon mosta je 0,1 %. ล รญrka spriahajรบcej dosky ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta je 12,35 m. Na zabezpeฤenie vรคฤลกej tuhosti konลกtrukcie vย prieฤnom smere sรบ navrhnutรฉ koncovรฉ prieฤniky so ลกรญrkou 0,95 m (vย kolmom smere) aย rovnakou dฤบลพkou, ako je ลกรญrka spriahajรบcej dosky.

Nosnรญky sa uloลพia na spodnรบ dosku prieฤnika sย vรฝลกkou 0,45 m. Spodnรก doska prieฤnika sa uloลพรญ na 4ย ks hrncovรฝch loลพรญsk. Po zmonolitnenรญ budรบ maลฅ koncovรฉ prieฤniky celkovรบ vรฝลกku 1,52 m. Prieฤniky sรบ ลพelezobetรณnovรฉ aย zhotovujรบ sa vย dvoch etapรกch.

Vย prvej etape sa vybetรณnuje spodnรก ฤasลฅ prieฤnika, na ktorรบ sa uloลพia nosnรญky (obr.ย 4). Spodnรก ฤasลฅ prieฤnika zostรกva podskruลพenรก, priฤom skruลพ musรญ byลฅ schopnรก preniesลฅ aj tiaลพ prefabrikรกtu aย ฤerstvรฉho betรณnu spriahajรบcej dosky aย ostatnej ฤasti prieฤnika.

Nosnรญky sa na prieฤnik ukladajรบ na vrstvu plastmalty, ktorou sa korigujรบ drobnรฉ nepresnosti zhotovenia spodnej stavby, prรญpadne inรฉ odchรฝlky od vรฝลกok danรฝch projektom. Po uloลพenรญ nosnรญkov, vystuลพenรญ prieฤnikov aย dosky sa konลกtrukcia zmonolitnรญ (obr.ย 5). Skruลพ podopierajรบca prieฤnik sa odstrรกni po 28 dลˆoch od vybetรณnovania prieฤnika aย dosky.

Obr. 5 Pohฤพad na nosnรบ konลกtrukciu po zmonolitnenรญ
Obr. 5 Pohฤพad na nosnรบ konลกtrukciu po zmonolitnenรญ |

Zรกver

Vyuลพitie BIM nรกstroja pri projektovanรญ mostov zjednoduลกuje vytvรกranie rezov aย pohฤพadov na konลกtrukcie, ako aj na jestvujรบci alebo upravenรฝ terรฉn. Zadรกvanie tvaru nosnej konลกtrukcie pomocou parametrickรฝch hodnรดt pomรกha rรฝchlejลกie zรญskavaลฅ grafickรฉ vรฝsledky pri zmene trasy komunikรกcie ฤi samotnej geometrie konลกtrukcie mosta.

Vhodnosลฅ pouลพitia parametrickรฉho modelovania vidรญme hlavne pri komplikovanรฝch tvaroch mostnรฝch konลกtrukciรญ, pri ktorรฝch dochรกdza poฤas procesu projektovania kย mnohรฝm zmenรกm. Vย neposlednom rade je BIM nรกstroj vรฝnimoฤnรฝm aย rรฝchlym pomocnรญkom pri presnom stanovenรญ vรฝkazu pouลพitรฝch materiรกlov.

Mohlo by vรกs zaujรญmaลฅ: BIM projektovรกnรญ mostลฏ

Poย vyprojektovanรญ mosta sย vyuลพitรญm BIM nรกstroja zรญskavame databรกzu informรกciรญ, prezentovanรบ ako 3D model doplnenรฝ oย informรกcie oย konkrรฉtnych elementoch. BIM model teda obsahuje vลกetky informรกcie oย konลกtrukciรกch, pouลพitรฝch prvkoch, materiรกloch aย oย ich parametroch.

Hlavnรฝm cieฤพom BIM nie je vytvoriลฅ len samotnรฝ 3D model, ale zloลพiลฅ รบplnรฉ, spoฤพahlivรฉ, dostupnรฉ aย ฤพahko vymeniteฤพnรฉ informรกcie oย budovanom objekte, ktorรฉ budรบ kย dispozรญcii kaลพdรฉmu, kto ich bude poฤas celรฉho ลพivotnรฉho cyklu od vรฝstavby, prevรกdzky, รบdrลพby aลพ po prรญpadnรบ demolรกciu objektu potrebovaลฅ.

Text: Ing. Marek Juhรกs, Ing. Jรกn Juhรกs, Ing. Konลกtantรญn Kundrรกt, CSc.
Foto a vizualizรกcie: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
Marek Juhรกs, Jรกn Juhรกs aย Konลกtantรญn Kundrรกt pรดsobia vย spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2019.