Obr. 2 Celkovรฝ model pravรฉho mosta SO 209 00

Nรกvrh mostnรฉho objektu v zosuvnom รบzemรญ

Partneri sekcie:

Zakladanie mostnรฝch objektov patrรญ medzi prvotnรฉ prรกce pri stavbe diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest. Ide o prรกce, ktorรฉ sa musia realizovaลฅ v dostatoฤnom predstihu, aby nedochรกdzalo k prestojom na ostatnรฝch stavebnรฝch objektoch. Problรฉmom pri nรกvrhu zakladania mostov sรบ ฤasto nevyhovujรบce prรญrodnรฉ podmienky, pri ktorรฝch sa vzhฤพadom na ฤlenitosลฅ a zalesnenie รบzemia nemoลพno dostaลฅ s vrtnรฝmi sรบpravami do miest budรบcich opรดr a podpier a realizovaลฅ podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum. Takรฝto prรญpad predstavuje aj zakladanie mostnรฉho objektu SO 209-00 Most na diaฤพnici v km 41,065 D3 โ€žFurmanecโ€œ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou รบseku diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec.

รšvod do problematiky a opis mosta

Mosty patria medzi stavebnรฉ objekty, ktorรฉ sa na รบzemรญ Slovenska pomerne ฤasto navrhujรบ. Je to spรดsobenรฉ geomorfologickou stavbou รบzemia aย jeho ฤlenitosลฅou, vย dรดsledku ฤoho je nevyhnutnรฉ prekonรกvaลฅ premostenรญm รบdolia, zamokrenรฉ oblasti, jestvujรบce vodnรฉ toky, ostatnรบ infraลกtruktรบru aย vย neposlednom rade aj zosuvnรฉ รบzemia, ktorรฉ postihujรบ aลพ 5,25 % naลกej krajiny.

Ku kaลพdรฉmu mostnรฉmu objektu je nevyhnutnรฉ pristupovaลฅ pri nรกvrhu konลกtrukcie aย posรบdenรญ osobitne, keฤลพe pri tรฝchto zloลพitรฝch inลพinierskych dielach nemoลพno pouลพiลฅ rutinnรฉ spรดsoby ich navrhovania. ฤŒlรกnok sa zaoberรก mostnรฝm objektom SO 209-00 Most na diaฤพnici vย km 41,065 D3 โ€žFurmanecโ€œ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou stavby diaฤพnice D3 ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec.

Most vย stupni dokumentรกcie na realizรกciu stavby navrhla spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., realizuje ho spoloฤnosลฅ PORR, s. r. o., pre objednรกvateฤพa Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s., na zรกklade zmluvnรฝch podmienok โ€žลฝltรฝ FIDICโ€œ.

Vย zmysle regionรกlneho geomorfologickรฉho ฤlenenia Slovenska (E. Mazรบr, M. Lukniลก, 1980) patrรญ hodnotenรฉ รบzemie na trase diaฤพnice D3 vย รบseku ฤŒadca, Bukov โ€“ Svrฤinovec do oblasti Zรกpadnรฝch Beskรฝd, celku Turzovskej vrchoviny. Morfolรณgia pozdฤบลพ celej trasy je prevaลพne ฤlenitรก. Zaฤiatok รบseku prechรกdza strmรฝmi ฤพavostrannรฝmi svahmi rieky Kysuca, ktorรฉ boli sanovanรฉ poฤas stavby I/11 ฤŒadca โ€“ obchvat mesta.

ฤŽalej vedie trasa diaฤพnice do รบdolnej nivy rieky Kysuca aย nรกplavovรฉho kuลพeฤพa Bukovskรฉho potoka sย rovinatรฝm reliรฉfom. Najkomplikovanejลกรญ รบsek diaฤพnice od km 37,578 po 39,156 vedie vย zastavanรฝch ฤastiach mesta ฤŒadca vo svahoch, ktorรฉ sรบ lokรกlne poruลกenรฉ vรฝraznรฝmi svahovรฝmi deformรกciami rรดznej aktivity aย rรดznych typov.

Vย km 39,156 โ€“ 40,100 nasleduje mostnรฝ objekt, ktorรฝ je situovanรฝ vย rovinatom terรฉne sย erรณzno-akumulaฤnรฝmi formami. Vย km 40,100 โ€“ 41,770 sa nachรกdza mostnรฝ objekt aย kriลพovatka Podzรกvoz. Aลพ po koniec รบseku vedie trasa striedavo svahmi, resp. preklenuje รบdolia sย bezmennรฝmi potokmi.

Medzi rizikovรฉ faktory vย zรกujmovej lokalite mostnรฉho objektu SO 209-00 sa radia tieto vรฝznamnรฉ vplyvy:

  • prรญtomnosลฅ zosuvu,
  • vysokรก heterogenita horninovรฉho prostredia,
  • nestรกlosลฅ รญlovcov vย dรดsledku vplyvu exogรฉnnych ฤiniteฤพov,
  • tektonickรฉ poruลกenie masรญvu,
  • lokรกlne zamokrenie รบzemia,
  • lokรกlna รบroveลˆ hladiny podzemnej vody blรญzko povrchu,
  • vztlakovรฉ รบฤinky podzemnรฝch vรดd,
  • zvรฝลกenรก aลพ veฤพmi vysokรก agresivita prostredia na ลพelezo (III. โ€“ IV. stupeลˆ agresivity),
  • lokรกlne zistenรก prรญtomnosลฅ agresรญvneho CO2 (vo vrte V15),
  • prรญtomnosลฅ piesฤito-ลกtrkovitรฝch zรณn sย polo zaoblenรฝmi aลพ dokonale zaoblenรฝmi รบlomkami hornรญn sย โ€žproblematickรฝmโ€œ litologickรฝm zaradenรญm (vo vrte V14 vย intervale 7,80 โ€“ 13,00 m p. t. aย vo vrte V15 vย intervale 3,50 โ€“ 4,95 m p. t.; 7,00 โ€“ 8,0 m p. t.).

Nรกvrh typu aย rozpรคtia nosnej konลกtrukcie vychรกdzal zย potreby ฤo najefektรญvnejลกie prekonaลฅ zosuvnรฉ รบdolie aย koryto bezmennรฉho potoka, ktorรฉ sa nachรกdza pod mostnรฝm objektom. Mostnรฝ objekt 209-00 je navrhnutรฝ vo forme dvoch samostatnรฝch sรบbeลพnรฝch mostov (ฤพavรฝ aย pravรฝ most), pozostรกvajรบcich zย jednรฉho dilataฤnรฉho celku. Nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ spojitรฝ dvojtrรกmovรฝ nosnรญk zย dodatoฤne predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu.

Voฤพnรก ลกรญrka (medzi zvodidlami) na ฤพavom moste je konลกtantnรก โ€“ 11,25 m. Na pravom moste sa voฤพnรก ลกรญrka menรญ โ€“ zย 13,25 m na zaฤiatku mosta na 11,25 m na ฤalลกej ฤasti mosta. Spodnรก stavba mostov pozostรกva zย opรดr aย medziฤพahlรฝch podpier, ktorรฉ tvorรญ jeden pilier vย tvare โ€žkostiฤkyโ€œ. Uloลพenie nosnej konลกtrukcie na spodnรบ stavbu sa navrhlo vย mieste nadpodperovรฝch prieฤnikov prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk.

Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Pravรฝ most objektu SO 209-00 mรก zย dรดvodu priraฤovacieho jazdnรฉho pruhu vย prvรฝch ลกiestich poliach ลกรญrku 15,15 m. Nรกsledne sa na dฤบลพke jednรฉho poฤพa menรญ ลกรญrka pravรฉho mosta na koneฤnรบ hodnotu 13,15 m. ฤฝavรฝ most mรก konลกtantnรบ ลกรญrku nosnej konลกtrukcie 13,15 m.

Nรกvrh zakladania

Mostnรฝ objekt je situovanรฝ vo svahu, ktorรฉho ฤlenitรก morfolรณgia je vรฝsledkom svahovรฝch pohybov aย erรณzie. Svah je poruลกenรฝ stabilizovanรฝm zosuvom aย erรณznymi ryhami. Horninovรฉ prostredie je poruลกenรฉ svahovรฝmi pohybmi do hฤบbky 2,1 aลพ 3,1 m, ojedinele aลพ do hฤบbky 5,7 m. Zosuvnรฉ delรบvium tvoria รญly aย ลกtrky zatriedenรฉ ako F3/MS, F4/CS, F6/CI, F8/CH, F2/CG, G5/GC, ojedinele aj pieskovce aย รญlovce. Kopanรฝmi sondami sa pred zaฤatรญm prรกc na dokumentรกcii na realizรกciu stavby overili polohy รญlov F8/CH sย organickรฝmi zvyลกkami.

Zakladanie podpier sa posudzovalo vo viacerรฝch programoch aย moduloch (obr. 1). Pouลพil sa iteraฤnรฝ postup vรฝpoฤtu, priฤom nรกvrhovรฉ zaลฅaลพenie zย vรฝpoฤtovรฉho modelu mostnej konลกtrukcie vย programe MIDAS Civil sa posรบdilo iteraฤnou metรณdou vย programe GEO 5 2017 vย moduloch Pilรณta aย Skupina pilรณt. Tรฝmto spรดsobom sa stanovili sย minimรกlnou odchรฝlkou reakcie pรดsobiace na pilรณtovรฝ zรกklad aย deformรกcie (sadnutie najviac namรกhanej pilรณty aย skupiny pilรณt).

Zakladanie mosta sa zaฤalo realizovaลฅ po dokonฤenรญ objektu 064-00 Sanรกcia รบzemia vย km 40,810 โ€“ 41,100 D3. Zaloลพenie mostnรฉho objektu sa vzhฤพadom na zรกkladovรฉ pomery navrhlo hฤบbkovรฉ. Zaloลพenie medziฤพahlรฝch podpier, pilierov ฤ. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 aย 17 na ฤพavom moste aย pilierov ฤ. 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 aย 20 na pravom moste sa navrhlo vย otvorenรฝch stavebnรฝch jamรกch so sklonmi svahov 1 : 1.

Pri svahoch sย vรฝลกkou vรคฤลกou ako 3,0ย m sa navrhli stabilizaฤnรฉ laviฤky. Vย prvej fรกze sa zhotovil vรฝkop na รบroveลˆ pilotรกลพnej ploลกiny znรญลพenรฝ oย hrรบbku spevnenia (spodnรฝ povrch podkladovรฉho betรณnu). Spevnenie sa zrealizovalo podฤพa technologickรฉho predpisu zhotoviteฤพa. Hrรบbka doฤasnรฉho spevnenia sa navrhla na 300 mm.

Zย dรดvodu sklonovรฝch pomerov รบzemia aย strmรฉho terรฉnu na ฤพavej strane mosta vย smere staniฤenia sรบ zรกkladovรฉ ลกkรกry pravรฉho aย ฤพavรฉho mosta vย rรดznych vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Po skonฤenรญ pilotรกลพe sa vย druhej fรกze ploลกiny odstrรกnili, spรคtne odลฅaลพili na vรฝลกkovรบ รบroveลˆ spodnรฉho povrchu podkladovรฉho betรณnu.

Pri podpere ฤ. 4 sa vo fรกze Iย (pravรฝ most) zrealizuje zakladanie (t. j. veฤพkopriemerovรฉ pilรณty) aย spodnรก stavba (t. j. zรกklad aย driek). To umoลพnรญ, aby do hotovej ฤasti podpery ฤ. 4 zasahoval svah potrebnรฝ na zรญskanie รบrovne na zaloลพenie opornรฉho mรบra โ€“ ฤela opory vo fรกze II na pravej strane ฤพavรฉho mosta.

Pri podperรกch aย oporรกch sa navrhli veฤพkopriemerovรฉ vล•tanรฉ pilรณty vyhotovenรฉ pod ochranou paลพnice sย vnรบtornรฝm priemerom ร˜ 800 mm, sย vonkajลกรญm priemerom ร˜ 880ย mm (vย zmysle STN EN 1536: 2010 + A1: 2015) aย sย hrรบbkou steny paลพnice vrรกtane zรกmku 40ย mm . Poฤty aย dฤบลพky pilรณt sรบ pri jednotlivรฝch podperรกch rozdielne.

Obr. 1 Nรกvrh hฤบbkovรฉho zakladania pomocou skupiny pilรณt
Obr. 1 Nรกvrh hฤบbkovรฉho zakladania pomocou skupiny pilรณt |

Model mosta

Most sa modeloval vo vรฝpoฤtovom programe MIDAS Civil. Nosnรก konลกtrukcia sa vytvorila zย roลกtovรฉho modelu, ktorรฝ sa spojil vรคzbami so spodnou stavbou pozostรกvajรบcou zย pilierov, zรกkladovรฝch dosiek aย pilรณt. Vรคzby vย mieste loลพรญsk umoลพลˆovali posunutia, sย akรฝmi sa poฤรญtalo pri nรกvrhu mostnรฝch loลพรญsk. Poฤรญtalo sa sย podopretรญm konลกtrukcie vย mieste pilรณt pomocou pruลพรญn.

Program MIDAS Civil umoลพลˆuje modelovanie tuhosti pruลพรญn dvomi spรดsobmi. Prvรฝ spรดsob je zadanie tuhosti pruลพiny, ktorรก reprezentuje zeminu vย okolรญ pilรณty, druhรฝ spรดsob je zadanie parametrov zemรญn zรญskanรฝch zย inลพinierskogeologickรฉho prieskumu, priemeru pilรณty aย hฤบbky, vย ktorej sa prรญsluลกnรก vrstva zeminy nachรกdza.

Program nรกsledne prepoฤรญta jednotlivรฉ parametre na tuhosลฅ pruลพรญn, aย to vย konkrรฉtnej hฤบbke prislรบchajรบcej danej vrstve zeminy. Tento spรดsob je urฤenรฝ primรกrne pre integrovanรฉ mosty, moลพno ho vลกak uplatniลฅ aj pri beลพnรฝch mostoch. Zย takto vytvorenรฉho komplexnรฉho modelu mosta (obr. 2) moลพno zรญskaลฅ okrem osovรฝch sรญl vย pilรณtach aj ฤalลกie รบฤinky od zaลฅaลพenia ako posรบvajรบce sily aย ohybovรฉ momenty.

Pilรณty sa posรบdili okrem vลกetkรฝch vonkajลกรญch vplyvov aย zaลฅaลพenรญ aj na รบฤinky od zaลฅaลพenia vznikajรบceho poฤas vรฝstavby. Pouลพitรก technolรณgia vรฝstavby nosnej konลกtrukcie je pomocou vรฝsuvnej skruลพe zdola. Model podpery mosta (obr. 3) sa vytvoril zย 1D prvkov (axiรกlne prvky, prรบtovรฉ modely BEAM) aย zย 2D prvkov (prvky PLATE) programu MIDAS Civil.

Vย statickom posรบdenรญ sa preukรกzalo, ลพe zaลฅaลพenie poฤas vรฝstavby vplรฝva na celkovรบ รบnosnosลฅ veฤพkopriemerovรฝch pilรณt nepriaznivejลกie ako kombinรกcia zaลฅaลพenรญ poฤas prevรกdzky. ฤŒlenenรฉ opory mosta sa modelovali zย priestorovรฝch prvkov SOLID vย programe MIDAS Civil vrรกtane pilรณt. Vฤaka takto vytvorenรฉmu modelu sa stanovilo zaลฅaลพenie najviac namรกhanej pilรณty, ฤo umoลพnilo nรกslednรบ optimalizรกciu rozmiestnenia aย dฤบลพok pilรณt.

Aj vย tomto prรญpade sa pilรณty posรบdili na รบฤinky vzniknutรฉ poฤas vรฝstavby, ktorรฉ sa lรญลกili od รบฤinkov od zaลฅaลพenia vย koneฤnom ลกtรกdiu. Vzhฤพadom na zvolenรฝ postup vรฝstavby sa opory fyzicky rozdelili tak, aby bola vย ich oblasti moลพnรก manipulรกcia sย vรฝsuvnou skruลพou. Vรฝstuลพ sa vย miestach rozdelenia ฤlenenej opory nastykuje pomocou spojok.

Obr. 2 Celkovรฝ model pravรฉho mosta SO 209 00
Obr. 2 Celkovรฝ model pravรฉho mosta SO 209 00 |

Znรญลพenie aย eliminovanie rizikovรฝch faktorov zakladania mostnรฉho objektu

Na znรญลพenie, resp. eliminovanie rizikovรฝch faktorov zakladania mostnรฉho objektu sa navrhlo aย realizovalo niekoฤพko stavebnรฝch รบprav aย konลกtrukciรญ. Vย prvom rade bolo nevyhnutnรฉ zastabilizovaลฅ vย maximรกlne moลพnej miere zosuvnรฉ รบzemie. Navrhla aย zrealizovala sa preto sanรกcia รบzemia pomocou sรบstavy subhorizontรกlnych odvodลˆovacรญch vrtov, ktorรฉ odvรกdzajรบ prebytoฤnรบ podpovrchovรบ vodu do priฤพahlรฉho bezmennรฉho potoka.

Tรกto รบprava, realizovanรก po odlesnenรญ vย predstihu pred zaloลพenรญm mostnรฉho objektu, vyvolala pokles objemu podpovrchovej vody viazanej vย pรณroch, ฤรญm sa zvรฝลกila sรบdrลพnosลฅ vrchnรฝch pokryvnรฝch vrstiev do hฤบbky aลพ 6,0 m. Vรฝsledky meranรญ na zvislรฝch inklinometrickรฝch vrtoch potvrdili sprรกvnosลฅ navrhnutรฉho rieลกenia.

Zachytenie ostatnรฝch tlakovรฝch sรญl podloลพia vย smere aktรญvnych sรญl zosuvu sa overilo na modeli pilรณtovรฝch zรกkladov. Zย รบฤinkov aktรญvnych sรญl zosuvu sa urฤil priemer pilรณt aย ich odolnosลฅ na prenos horizontรกlnych sรญl.

Vย kvartรฉrnych aย paleogรฉnnych zeminรกch tvorenรฝch รญlmi, pieskami aย รญlovcami vyvolali aktรญvne sily zosuvu dostatoฤnรฉ trecie sily, ktorรฉ sa podieฤพali na zabezpeฤenรญ prenosu zaลฅaลพenia od vrchnej stavby mosta. Na potvrdenie รบnosnosti pilรณtovรฉho zรกkladu sa realizovali zaลฅaลพovacie skรบลกky ลกtyroch pilรณt. Vรฝsledky zaลฅaลพovacรญch skรบลกok preukรกzali ekonomickรฝ nรกvrh zakladania.

Zloลพitosลฅ zรกkladovรฝch pomerov vย lokalite demonลกtruje skutoฤnosลฅ, ลพe vย rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa vo vrte sย dฤบลพkou 20 m rozlรญลกilo striedanie aลพ 33 geologickรฝch vrstiev. Vย procese vล•tania pilรณt na zakladanie podpier sa potvrdilo oฤakรกvanรฉ sรบvrstvie zรกkladovej pรดdy.

ฤŽalลกรญm rizikovรฝm faktorom aย negatรญvnym vplyvom pรดsobiacim na zaloลพenie mostnรฉho objektu, ktorรฝ musel projektant rieลกiลฅ, je zohฤพadnenie seizmicity. Konลกtrukcia mostnรฉho objektu vrรกtane zakladania sa posudzovala vย jednom modeli vo vรฝpoฤtovom programe MIDAS Civil. Seizmickรฉ zaลฅaลพenie sa poฤรญtalo vย zmysle STN EN 1998-1 aย STN EN 1998-2 pre kategรณriu podloลพia B.

Napriek tomu, ลพe vย zmysle STN EN 1998-1, ฤ. 3.2.1, ods. 4 ide oย oblasลฅ sย nรญzkou seizmicitou, vย uvedenรฝch geologickรฝch aย geomorfologickรฝch pomeroch je tรกto รบroveลˆ veฤพmi rizikovรก. Vplyv seizmicity na zosuvnรฉ รบzemie sa posรบdil vรฝpoฤtovรฝm programom GEO5 2017 pomocou metรณdy koneฤnรฝch prvkov. Na zรกklade tohto vรฝpoฤtu sa pilรณty zรกkladov opรคtovne posรบdili na prรญrastok vodorovnรฝch sรญl od seizmicity.

Obr. 3 Model najvyลกลกieho piliera ฤ. 18 s uvaลพovanรฝm podopretรญm
Obr. 3 Model najvyลกลกieho piliera ฤ. 18 s uvaลพovanรฝm podopretรญm |

Zรกver

Zakladanie mostnรฝch objektov vย zosuvnom รบzemรญ nie je na Slovensku zriedkavรฉ, ide oย ฤastรฝ aย predvรญdateฤพnรฝ spรดsob zakladania aย budovania mostnรฝch konลกtrukciรญ. Pri ich nรกvrhu treba zohฤพadniลฅ vลกetky rizikรก, ktorรฝm mรก konลกtrukcia poฤas svojej ลพivotnosti odolรกvaลฅ โ€“ od uskutoฤnenรฝch sanรกciรญ รบzemia po postupy vรฝstavby mostnรฉho objektu aย jeho prevรกdzku.

Zรกkladom sprรกvneho nรกvrhu je zohฤพadniลฅ miesto aย polohu, kde sa jednotlivรฉ piliere aย opory zaloลพia. Ak vzniknutรฝ zosuv ohrozuje priestor medzi podperami, je zrejmรฉ, ลพe sa poloha podpier navrhla sprรกvne. Vย prรญpade, kedy oporu alebo podperu mostnรฉho objektu nie je moลพnรฉ zaloลพiลฅ mimo rozsiahleho zosuvnรฉho รบzemia, je nevyhnutnรฉ poฤรญtaลฅ sย ฤalลกรญmi opatreniami.

Najฤastejลกie sa navrhujรบ ako รบzemnรฉ stabilizรกcie pomocou odvodnenia zรกujmovรฉho รบzemia, lokรกlne stabilitnรฉ opatrenia vย miestach polohy podpier aย opรดr, prรญpadne aj vo forme masรญvnejลกieho zaloลพenia pomocou veฤพkopriemerovรฝch pilรณt. Tieto opatrenia vลกak majรบ negatรญvny vplyv na ekonomickรบ strรกnku projektu. Vลกetky vplyvy pรดsobiace na konลกtrukcie musia byลฅ znรกme uลพ poฤas prรญpravy projektovej dokumentรกcie.

Nejde pritom len oย dokumentรกciu na realizรกciu stavby, ale aj oย vลกetky predchรกdzajรบce stupne. Veฤพmi dรดleลพitรก je sรบฤinnosลฅ aย spoluprรกca ลกpecialistov zย viacerรฝch odvetvรญ stavebnรญctva sย podporou inลพinierskych geolรณgov. Zรกverom moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe takto zvolenรก priebeลพnรก spoluprรกca, hlavne geotechnika aย statika, aย to uลพ na zaฤiatku projektovania mosta, vedie kย presnejลกiemu vystihnutiu zรกkladovรฝch pomerov.

Vรฝsledkom je vzรกjomnรก kontrola, hฤพadanie technicky najvhodnejลกieho rieลกenia zakladania mosta aย vย neposlednom rade znรญลพenie moลพnรฝch geotechnickรฝch rizรญk, ktorรฉ vyplรฝvajรบ zo vzรกjomnej interakcie jednotlivรฝch technologickรฝch procesov vรฝstavby aย uลพรญvania mosta.

Text: ฤฝubomรญr Koลพlej, Viktor Tรณth, Konลกtantรญn Kundrรกt aย Roman Konerackรฝ
Obrรกzky: Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤฝubomรญr Koลพlej, Viktor Tรณth, Konลกtantรญn Kundrรกt aย Roman Konerackรฝ pรดsobia vย spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.