Nรกvrh novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta nad Nosickou priehradou
Najvรฝznamnejลกรญ most na stavbe ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina I. etapa, รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica bol prezentovanรฝ po realizaฤnej strรกnke vย Inลพinierskych stavbรกch ฤ. 2/2018. Tento ฤlรกnok sa zameriava na projektovรฉ rieลกenie mosta so zameranรญm na nรกvrh zavesenej nosnej konลกtrukcie.
Dispoziฤnรฝ nรกvrh mosta vย ฤase
Novรฝ most budovanรฝ nad vodnou nรกdrลพou Nosice bude sรบฤasลฅou paneurรณpskeho dopravnรฉho koridoru ฤ. V, pod ktorรฝ patrรญ aj ลพelezniฤnรฝ รบsek Pรบchov โ ลฝilina. Od zaฤiatku projektovรฝch prรกc po zaฤatie vรฝstavby mosta uplynulo dlhรฝch 11 rokov. Za tento ฤas sa vย tรญme projektantov spoloฤnosti REMING CONSULT konลกtrukฤnรฉ rieลกenie mosta 44.33.21 niekoฤพkokrรกt upravovalo.
Vย dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa poฤรญtalo sย nosnou konลกtrukciou sย celkovou dฤบลพkou 788 m, zloลพenou zย piatich dilataฤnรฝch celkov (DC), zย ktorรฝch tri boli oblรบkovรฉ mosty typu Langerovho trรกmu aย dve spojitรฉ predopnutรฉ konลกtrukcie sย priebeลพnรฝm koฤพajovรฝm lรดลพkom.
Vย rรกmci dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie bol navrhnutรฝ dvojkoฤพajnรฝ most (DC1) sย dvojkomorovรฝm prierezom, sย konลกtantnou vรฝลกkou, rieลกenรฝ ako typ extradosed, ktorรฝ musel reลกpektovaลฅ dve plavebnรฉ drรกhy sย kolmou ลกรญrkou 31,5 m, situovanรฉ pri komunikรกcii II/507, ฤรญm vznikla dispozรญcia hlavnรฝch polรญ sย rozpรคtiami 39 + 11 ร 51,5 + 39 m. Na moste sa poฤรญtalo sย pouลพitรญm pevnej jazdnej drรกhy.
Nadvรคzujรบci DC2, ktorรฝ viedol novรบ traลฅ nad existujรบcou, bol rieลกenรฝ ako atypickรก prefabrikovanรก konลกtrukcia. Tretรญ dilataฤnรฝ celok tvorila lรกvka pre peลกรญch aย cyklistov. Vย rรกmci optimalizรกcie projektu na realizรกciu stavby sa pri zmene krรญลพenia sย existujรบcou traลฅou (na รบrovลovรฉ) nahradil DC2 samostatnรฝm mostom na prevedenie komunikรกcie ฤ.ย III/1983.
Nรกvrh nadvรคzujรบceho tunela Diel zaprรญฤinil zmenu pevnej jazdnej drรกhy na priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko. Koncepcia technolรณgie vรฝstavby mosta letmou betonรกลพou, dฤบลพky rozpรคtรญ aย tvar prieฤneho rezu sa zรกsadne nezmenili. Nรกvrh vรฝลกky nosnej konลกtrukcie 3,2 m bol limitovanรฝ vรฝลกkami gabaritov plavebnรฝch drรกh aย nรกbreลพnรฝch komunikรกciรญ na jednej strane, na druhej strane zase vรฝลกkovรฝm vedenรญm modernizovanej trate.
Finรกlny nรกvrh preto spoฤรญva vย spojitej zavesenej konลกtrukcii typu extradosed sย rozpรคtiami polรญ 39 + 10 ร 51,5 + 37,59 m aย sย celkovou dฤบลพkou mosta 603,79 m. Sรบลฅaลพ na vรฝber zhotoviteฤพa priniesla novรฝ pohฤพad predovลกetkรฝm na navrhnutรฉ mostnรฉ technolรณgie aย postup vรฝstavby.
Po vyhodnotenรญ novรฝch informรกciรญ zย doplnkovรฉho IGP tรฝkajรบcich sa geologickรฝch podmienok, predovลกetkรฝm spรดsobu zakladania vย neรบnosnรฝch nรกnosoch dna priehrady, sa rozhodlo oย aktualizรกcii realizaฤnej dokumentรกcie vย zmysle nรกvrhu letmej betonรกลพe vย rozsahu vahadla nad pilierom P2, priฤom ostatnรก ฤasลฅ sa bude realizovaลฅ na vรฝsuvnej skruลพi.
Finรกlny realizaฤnรฝ projekt mosta vypracoval tรญm spoloฤnosti LKM Consult sย technickou podporou projektantov zo spoloฤnosti REMING CONSULT, ktorรฝ je generรกlnym projektantom celej stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ ลฝilina.
Zakladanie aย spodnรก stavba
Spรดsob zakladania vย oblastiach silno stlaฤiteฤพnรฉho podloลพia zย mรคkkรฝch nรกnosov sย hrรบbkami aลพ 4 m na doฤasnรฝch ostrovoch zย dvojitรฝch ohrรกdzok, vzรกjomne dopravne prepojenรฝch doฤasnรฝmi provizรณrnymi mostmi, je sรกm osebe nรกroฤnรฉ technickรฉ dielo aย na slovenskรฉ pomery pomerne unikรกtne. Podrobnรฉmu opisu spรดsobu zakladania aย spodnej stavby sa venuje spomรญnanรฝ ฤlรกnok vย IS ฤ. 2/2018, my sa vo vymedzenom priestore zameriame na konลกtrukฤnรฉ rieลกenie vodorovnej nosnej konลกtrukcie.
Vodorovnรก nosnรก konลกtrukcia
Vodorovnรบ nosnรบ konลกtrukciu sย celkovou ลกรญrkou 16,47 m tvorรญ dvojkomorovรฝ spojitรฝ nosnรญk sย konลกtantnou vรฝลกkou 3,2 m zย predpรคtรฉho betรณnu triedy C 45/55-XC4,XD1,XF1,(SK)โCl0,1-Dmax22-S4. Hornรก doska mostovky vytvรกra priestor na uloลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka, ohraniฤenรฝ po oboch stranรกch mosta kรกblovรฝmi ลพฤพabmi, za ktorรฝmi sa na vyloลพenรฝch konzolรกch nachรกdza verejnรฝ aย revรญzny chodnรญk.
Okraje chodnรญkov zabezpeฤujรบ zรกbradlia so zvislou vรฝplลou, medzi verejnรฝm chodnรญkom aย koฤพajiskom je umiestnenรก zรกbrana sย vรฝลกkou 2,0 m zย rรกmov doplnenรฝch oย ลฅahokovovรบ vรฝplล. Odvodnenie chodnรญkov pozostรกva zย lรกvkovรฝch odvodลovaฤov aย prieฤnych zvodov zaรบstenรฝch do komรดr, odvodnenie ลกtrkovรฉho lรดลพka tvoria odvodลovaฤe zaรบstenรฉ priamo do osi zbernรฉho potrubia, ktorรฉ vyรบsลฅuje na dvojici pilierov cez kompenzรกtory do zvislรฝch zvodov priamo nad vodnรบ hladinu.
Vย oblasti podpier sa nachรกdzajรบ medziฤพahlรฉ prieฤniky sย nadvรคzujรบcou zosilnenou dolnou doskou aย revรญznymi priestupmi vย oboch komorรกch. Steny sย komorovรฝm prierezom majรบ konลกtantnรบ ลกรญrku po celej dฤบลพke, vรฝnimkou je strednรก ฤasลฅ zรกrodku predฤบลพenรฉho vahadla nad pilierom P2.
Komorovรก konลกtrukcia je na vonkajลกรญch stranรกch nad vลกetkรฝmi vnรบtornรฝmi podperami rozลกรญrenรก, nad รบrovลou mostovky nadvรคzuje 2 ร 11 ks ลพelezobetรณnovรฝch pylรณnov sย vรฝลกkou 6,55 m aย ลกรญrkou 0,8 m. Mostovka betรณnovanรก vย dvoch fรกzach sย pracovnou ลกkรกrou vย รบrovni pod hornou doskou je po oboch vonkajลกรญch stranรกch zavesenรก na ลกtvorici rovnobeลพnรฝch zรกvesov, ktorรฉ tvorรญ 19 lanovรฝch jednotiek systรฉmu kotva โ kotva.
Spodnรฉ kotvenie je zabudovanรฉ vย nรกliatkoch umiestnenรฝch pod konzolou hornej dosky, hornรฉ kotvenie je zabudovanรฉ do priebeลพnรฝch oceฤพovรฝch sediel DYNA Link Anchor Box System, rozmiestnenรฝch vo vzdialenostiach 1,05 m nad sebou. Farebnรฉ rieลกenie HDPE chrรกniฤiek zรกvesov aย oceฤพovรฝch kotevnรฝch prvkov vybral investor na zรกklade ลกtyroch variantov vizualizรกciรญ aย zakreslenรญ do fotografiรญ.
Nรกvrh predpรญnacej vรฝstuลพe
Navrhnutรฝ systรฉm pozdฤบลพneho predpรคtia รบzko sรบvisรญ sย pouลพitou technolรณgiou vรฝstavby. Vย รบseku vรฝsuvnej skruลพe sรบ navrhnutรฉ trasovanรฉ 15-lanovรฉ sรบdrลพnรฉ kรกble, ktorรฉ nahrรกdzajรบ vย รบseku letmej betonรกลพe klasickรฉ konzolovรฉ kรกble. Kotvenie kรกblov je rozmiestnenรฉ vย pracovnรฝch ลกkรกrach bez nutnosti rozลกรญrenia stien, prรญpadne bez pouลพitia nรกliatkov.
Druhou skupinou kรกblov sรบ kรกble spojitosti vedenรฉ ลกtandardne cez dve polia, kotvenรฉ do nรกliatkov pod hornou doskou za vnรบtornรฝmi prieฤnikmi. Keฤลพe sa kรกble spojitosti inลกtalujรบ na uลพ vybetรณnovanej konลกtrukcii, neprechรกdzajรบ cez pracovnรฉ ลกkรกry do nasledujรบcich etรกp ลพiadne kรกble.
Pozdฤบลพne predpรคtie sa okrem vymeniteฤพnรฝch voฤพnรฝch kรกblov aย EDS zรกvesov realizuje kompletne vย elektroizolaฤnej รบprave. Geometria sediel zรกvesov je projektovo unifikovanรก do ลกtyroch typov sย vyuลพitรญm 3D natรกฤania sediel podฤพa krivosti mosta, bez potreby pouลพitia vyrovnรกvacรญch podloลพiek pod kotvami.
Vย oblasti zรกrodku P2 sรบ ako vย jedinej ฤasti mosta navrhnutรฉ prieฤne ลกtvorlanovรฉ predpรญnacie jednotky, aย to zย dรดvodu zvรฝลกenia รบnosnosti zosilnenรฉho prierezu NK nad pomocnรฝm pilierom, ktorรฝ zaisลฅuje stabilitu predฤบลพenรฉho vahadla sย celkovou dฤบลพkou 83,75 m. Keฤลพe pomocnรฝ pilier vahadla letmej betonรกลพe je len jeden (na strane kย priehrade), sรบ do drieku piliera zabudovanรฉ zvislรฉ predpรญnacie tyฤe.
Technolรณgia vรฝstavby
Pรดvodnรฝ projekt DSPRS poฤรญtal sย letmou betonรกลพou vลกetkรฝch jedenรกstich vahadiel pri vรฝstavbe vย dvoch hlavnรฝch etapรกch, aย to pribliลพne po poloviciach mosta. Vย situรกcii, keฤ sa preukรกzal reรกlny stav podloลพia doplnkovรฝm IG prieskumom dna priehrady aย bolo evidentnรฉ, ลพe zakladanie mosta bude technicky znaฤne komplikovanรฉ, sa postup vรฝstavby letmou betonรกลพou ukรกzal ako ฤasovo neprimerane nรกroฤnรฝ.
Preto sa so sรบhlasom investora vypracovala revรญzia DSPRS, zahลลajรบca postup vรฝstavby na vรฝsuvnej skruลพi od opory OP13 vย kombinรกcii sย letmou betonรกลพou iba vย tom รบseku, kde sa vรฝsuvnรก skruลพ nemรดลพe zย dispoziฤnรฝch dรดvodov uplatniลฅ, aย to nad ลกikmรฝm krรญลพenรญm pravรฉho brehu pred portรกlom tunela Diel (pole ฤ. 1).
Objavil sa tak zaujรญmavรฝ prรญpad kombinรกcie dvoch mostnรฝch technolรณgiรญ, umoลพลujรบci vรฝstavbu estakรกdy sรบฤasne zย dvoch koncov. Dispoziฤne nรกroฤnejลกia ฤasลฅ โ vahadlo P2 โ sa stavia letmo na vozรญkoch spodnej konลกtrukcie, prispรดsobenรฝch ลกirลกiemu prierezu ลพelezniฤnรฉho mosta. Beลพnรฉ polia sa realizujรบ na hornej vรฝsuvnej skruลพi trรกmovรฉho typu vรฝrobcu Strukturas.
Na zvรฝลกenie efektivity letmej betonรกลพe je navrhnutรฉ tzv. supervahadlo, zasahujรบce aลพ kย opore OP1 na jednej strane aย pred pilier P3 na druhej strane. Tรฝmto nรกvrhom sa podarilo dodrลพaลฅ rovnakรฉ dฤบลพky taktov vรฝstavby na vรฝsuvnej skruลพi vo vลกetkรฝch desiatich etapรกch vรฝstavby, aย to pri vรฝstavbe jedinรฉho zรกrodku letmej betonรกลพe.
รsporu ฤasu predstavuje aj vรฝstavba pylรณnov aย inลกtalรกcia voฤพnรฝch kรกblov aย zรกvesov typu extradosed aลพ na spojitej nosnej konลกtrukcii po vysunutรญ skruลพe do ฤalลกรญch etรกp. Vย รบseku letmej betonรกลพe sa, naopak, trvalรฉ EDS zรกvesy vyuลพรญvajรบ na vynesenie tiaลพe vahadla vย ฤase vรฝstavby jednotlivรฝch lamiel.
Zรกver
Dispozรญcia mosta aย konลกtrukฤnรฉ rieลกenie preลกli vย priebehu jednotlivรฝch stupลov projektu nรกroฤnรฝm vรฝvojom. Znovu sa ukรกzalo, ลพe pri technicky zloลพitรฝch mostnรฝch stavbรกch moลพno optimalizovaลฅ aย รบฤinne stanoviลฅ rozhodujรบce technolรณgie za predpokladu รบplnosti projektovรฝch podkladov, vย tomto prรญpade predovลกetkรฝm geotechnickรฝch.
Vฤaka konลกtruktรญvnemu prรญstupu investora ลฝSR kย inovatรญvnym nรกvrhom tรญmu zhotoviteฤพa stavby, spoloฤnosti Doprastav, a. s., bolo moลพnรฉ projektovo pripraviลฅ aย presadiลฅ revรญzie realizaฤnej dokumentรกcie sย pozitรญvnym vplyvom na urรฝchlenie harmonogramu vรฝstavby, no sรบฤasne bez negatรญvneho ovplyvnenia zรกvรคznรฝch podmienok stavebnรฉho povolenia.
Vฤaka รบsiliu zรบฤastnenรฝch strรกn sa podarilo vytvoriลฅ predpoklady, aby zavesenรฝ most cez Nosickรบ priehradu nebol ฤasovou prekรกลพkou vฤasnรฉho uvedenia novรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru vย รบseku Pรบchov โ ลฝilina do prevรกdzky.
Foto: LKM Consult, s. r. o.
Grafickรฉ schรฉmy: REMING CONSULT a. s., VIZUALIZรCIE: Ing. Jaroslav Baron
Libor Koneฤnรฝ aย Filip Glovina pรดsobia vย spoloฤnosti LKM Consult, s. r. o., Matรบลก Uhlรญk aย Gรกbor Szabรณ vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.