Vizualizรกcia zakreslenรญm mosta do fotografie
Galรฉria(7)

Nรกvrh novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta nad Nosickou priehradou

Partneri sekcie:

Najvรฝznamnejลกรญ most na stavbe ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina I. etapa, รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica bol prezentovanรฝ po realizaฤnej strรกnke vย Inลพinierskych stavbรกch ฤ. 2/2018. Tento ฤlรกnok sa zameriava na projektovรฉ rieลกenie mosta so zameranรญm na nรกvrh zavesenej nosnej konลกtrukcie.

Dispoziฤnรฝ nรกvrh mosta vย ฤase

Novรฝ most budovanรฝ nad vodnou nรกdrลพou Nosice bude sรบฤasลฅou paneurรณpskeho dopravnรฉho koridoru ฤ. V, pod ktorรฝ patrรญ aj ลพelezniฤnรฝ รบsek Pรบchov โ€“ ลฝilina. Od zaฤiatku projektovรฝch prรกc po zaฤatie vรฝstavby mosta uplynulo dlhรฝch 11 rokov. Za tento ฤas sa vย tรญme projektantov spoloฤnosti REMING CONSULT konลกtrukฤnรฉ rieลกenie mosta 44.33.21 niekoฤพkokrรกt upravovalo.

Vย dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa poฤรญtalo sย nosnou konลกtrukciou sย celkovou dฤบลพkou 788 m, zloลพenou zย piatich dilataฤnรฝch celkov (DC), zย ktorรฝch tri boli oblรบkovรฉ mosty typu Langerovho trรกmu aย dve spojitรฉ predopnutรฉ konลกtrukcie sย priebeลพnรฝm koฤพajovรฝm lรดลพkom.

Vย rรกmci dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie bol navrhnutรฝ dvojkoฤพajnรฝ most (DC1) sย dvojkomorovรฝm prierezom, sย konลกtantnou vรฝลกkou, rieลกenรฝ ako typ extradosed, ktorรฝ musel reลกpektovaลฅ dve plavebnรฉ drรกhy sย kolmou ลกรญrkou 31,5 m, situovanรฉ pri komunikรกcii II/507, ฤรญm vznikla dispozรญcia hlavnรฝch polรญ sย rozpรคtiami 39 + 11 ร— 51,5 + 39 m. Na moste sa poฤรญtalo sย pouลพitรญm pevnej jazdnej drรกhy.

Nadvรคzujรบci DC2, ktorรฝ viedol novรบ traลฅ nad existujรบcou, bol rieลกenรฝ ako atypickรก prefabrikovanรก konลกtrukcia. Tretรญ dilataฤnรฝ celok tvorila lรกvka pre peลกรญch aย cyklistov. Vย rรกmci optimalizรกcie projektu na realizรกciu stavby sa pri zmene krรญลพenia sย existujรบcou traลฅou (na รบrovลˆovรฉ) nahradil DC2 samostatnรฝm mostom na prevedenie komunikรกcie ฤ.ย III/1983.

elezobetรณnovรฉ pylรณny
ลฝelezobetรณnovรฉ pylรณny |

Nรกvrh nadvรคzujรบceho tunela Diel zaprรญฤinil zmenu pevnej jazdnej drรกhy na priebeลพnรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko. Koncepcia technolรณgie vรฝstavby mosta letmou betonรกลพou, dฤบลพky rozpรคtรญ aย tvar prieฤneho rezu sa zรกsadne nezmenili. Nรกvrh vรฝลกky nosnej konลกtrukcie 3,2 m bol limitovanรฝ vรฝลกkami gabaritov plavebnรฝch drรกh aย nรกbreลพnรฝch komunikรกciรญ na jednej strane, na druhej strane zase vรฝลกkovรฝm vedenรญm modernizovanej trate.

Finรกlny nรกvrh preto spoฤรญva vย spojitej zavesenej konลกtrukcii typu extradosed sย rozpรคtiami polรญ 39 + 10 ร— 51,5 + 37,59 m aย sย celkovou dฤบลพkou mosta 603,79 m. Sรบลฅaลพ na vรฝber zhotoviteฤพa priniesla novรฝ pohฤพad predovลกetkรฝm na navrhnutรฉ mostnรฉ technolรณgie aย postup vรฝstavby.

Po vyhodnotenรญ novรฝch informรกciรญ zย doplnkovรฉho IGP tรฝkajรบcich sa geologickรฝch podmienok, predovลกetkรฝm spรดsobu zakladania vย neรบnosnรฝch nรกnosoch dna priehrady, sa rozhodlo oย aktualizรกcii realizaฤnej dokumentรกcie vย zmysle nรกvrhu letmej betonรกลพe vย rozsahu vahadla nad pilierom P2, priฤom ostatnรก ฤasลฅ sa bude realizovaลฅ na vรฝsuvnej skruลพi.

Finรกlny realizaฤnรฝ projekt mosta vypracoval tรญm spoloฤnosti LKM Consult sย technickou podporou projektantov zo spoloฤnosti REMING CONSULT, ktorรฝ je generรกlnym projektantom celej stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina.

Rozostavanรฝ pylรณn
elezobetรณnovรฉ pylรณny
Mostnรฉ technolรณgie
Vizualizรกcia zakreslenรญm mosta do fotografie
Vzorovรฝ prieฤny rez podperou v poli
Celkovรก dispozรญcia mosta

Zakladanie aย spodnรก stavba

Spรดsob zakladania vย oblastiach silno stlaฤiteฤพnรฉho podloลพia zย mรคkkรฝch nรกnosov sย hrรบbkami aลพ 4 m na doฤasnรฝch ostrovoch zย dvojitรฝch ohrรกdzok, vzรกjomne dopravne prepojenรฝch doฤasnรฝmi provizรณrnymi mostmi, je sรกm osebe nรกroฤnรฉ technickรฉ dielo aย na slovenskรฉ pomery pomerne unikรกtne. Podrobnรฉmu opisu spรดsobu zakladania aย spodnej stavby sa venuje spomรญnanรฝ ฤlรกnok vย IS ฤ. 2/2018, my sa vo vymedzenom priestore zameriame na konลกtrukฤnรฉ rieลกenie vodorovnej nosnej konลกtrukcie.

Vodorovnรก nosnรก konลกtrukcia

Vodorovnรบ nosnรบ konลกtrukciu sย celkovou ลกรญrkou 16,47 m tvorรญ dvojkomorovรฝ spojitรฝ nosnรญk sย konลกtantnou vรฝลกkou 3,2 m zย predpรคtรฉho betรณnu triedy C 45/55-XC4,XD1,XF1,(SK)โ€“Cl0,1-Dmax22-S4. Hornรก doska mostovky vytvรกra priestor na uloลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka, ohraniฤenรฝ po oboch stranรกch mosta kรกblovรฝmi ลพฤพabmi, za ktorรฝmi sa na vyloลพenรฝch konzolรกch nachรกdza verejnรฝ aย revรญzny chodnรญk.

Okraje chodnรญkov zabezpeฤujรบ zรกbradlia so zvislou vรฝplลˆou, medzi verejnรฝm chodnรญkom aย koฤพajiskom je umiestnenรก zรกbrana sย vรฝลกkou 2,0 m zย rรกmov doplnenรฝch oย ลฅahokovovรบ vรฝplลˆ. Odvodnenie chodnรญkov pozostรกva zย lรกvkovรฝch odvodลˆovaฤov aย prieฤnych zvodov zaรบstenรฝch do komรดr, odvodnenie ลกtrkovรฉho lรดลพka tvoria odvodลˆovaฤe zaรบstenรฉ priamo do osi zbernรฉho potrubia, ktorรฉ vyรบsลฅuje na dvojici pilierov cez kompenzรกtory do zvislรฝch zvodov priamo nad vodnรบ hladinu.

Vย oblasti podpier sa nachรกdzajรบ medziฤพahlรฉ prieฤniky sย nadvรคzujรบcou zosilnenou dolnou doskou aย revรญznymi priestupmi vย oboch komorรกch. Steny sย komorovรฝm prierezom majรบ konลกtantnรบ ลกรญrku po celej dฤบลพke, vรฝnimkou je strednรก ฤasลฅ zรกrodku predฤบลพenรฉho vahadla nad pilierom P2.

Komorovรก konลกtrukcia je na vonkajลกรญch stranรกch nad vลกetkรฝmi vnรบtornรฝmi podperami rozลกรญrenรก, nad รบrovลˆou mostovky nadvรคzuje 2 ร— 11 ks ลพelezobetรณnovรฝch pylรณnov sย vรฝลกkou 6,55 m aย ลกรญrkou 0,8 m. Mostovka betรณnovanรก vย dvoch fรกzach sย pracovnou ลกkรกrou vย รบrovni pod hornou doskou je po oboch vonkajลกรญch stranรกch zavesenรก na ลกtvorici rovnobeลพnรฝch zรกvesov, ktorรฉ tvorรญ 19 lanovรฝch jednotiek systรฉmu kotva โ€“ kotva.

Spodnรฉ kotvenie je zabudovanรฉ vย nรกliatkoch umiestnenรฝch pod konzolou hornej dosky, hornรฉ kotvenie je zabudovanรฉ do priebeลพnรฝch oceฤพovรฝch sediel DYNA Link Anchor Box System, rozmiestnenรฝch vo vzdialenostiach 1,05 m nad sebou. Farebnรฉ rieลกenie HDPE chrรกniฤiek zรกvesov aย oceฤพovรฝch kotevnรฝch prvkov vybral investor na zรกklade ลกtyroch variantov vizualizรกciรญ aย zakreslenรญ do fotografiรญ.

Vzorovรฝ prieฤny rez podperou v poli
Vzorovรฝ prieฤny rez podperou v poli |

Nรกvrh predpรญnacej vรฝstuลพe

Navrhnutรฝ systรฉm pozdฤบลพneho predpรคtia รบzko sรบvisรญ sย pouลพitou technolรณgiou vรฝstavby. Vย รบseku vรฝsuvnej skruลพe sรบ navrhnutรฉ trasovanรฉ 15-lanovรฉ sรบdrลพnรฉ kรกble, ktorรฉ nahrรกdzajรบ vย รบseku letmej betonรกลพe klasickรฉ konzolovรฉ kรกble. Kotvenie kรกblov je rozmiestnenรฉ vย pracovnรฝch ลกkรกrach bez nutnosti rozลกรญrenia stien, prรญpadne bez pouลพitia nรกliatkov.

Druhou skupinou kรกblov sรบ kรกble spojitosti vedenรฉ ลกtandardne cez dve polia, kotvenรฉ do nรกliatkov pod hornou doskou za vnรบtornรฝmi prieฤnikmi. Keฤลพe sa kรกble spojitosti inลกtalujรบ na uลพ vybetรณnovanej konลกtrukcii, neprechรกdzajรบ cez pracovnรฉ ลกkรกry do nasledujรบcich etรกp ลพiadne kรกble.

Pozdฤบลพne predpรคtie sa okrem vymeniteฤพnรฝch voฤพnรฝch kรกblov aย EDS zรกvesov realizuje kompletne vย elektroizolaฤnej รบprave. Geometria sediel zรกvesov je projektovo unifikovanรก do ลกtyroch typov sย vyuลพitรญm 3D natรกฤania sediel podฤพa krivosti mosta, bez potreby pouลพitia vyrovnรกvacรญch podloลพiek pod kotvami.

Vย oblasti zรกrodku P2 sรบ ako vย jedinej ฤasti mosta navrhnutรฉ prieฤne ลกtvorlanovรฉ predpรญnacie jednotky, aย to zย dรดvodu zvรฝลกenia รบnosnosti zosilnenรฉho prierezu NK nad pomocnรฝm pilierom, ktorรฝ zaisลฅuje stabilitu predฤบลพenรฉho vahadla sย celkovou dฤบลพkou 83,75 m. Keฤลพe pomocnรฝ pilier vahadla letmej betonรกลพe je len jeden (na strane kย priehrade), sรบ do drieku piliera zabudovanรฉ zvislรฉ predpรญnacie tyฤe.

Celkovรก dispozรญcia mosta
Celkovรก dispozรญcia mosta |

Technolรณgia vรฝstavby

Pรดvodnรฝ projekt DSPRS poฤรญtal sย letmou betonรกลพou vลกetkรฝch jedenรกstich vahadiel pri vรฝstavbe vย dvoch hlavnรฝch etapรกch, aย to pribliลพne po poloviciach mosta. Vย situรกcii, keฤ sa preukรกzal reรกlny stav podloลพia doplnkovรฝm IG prieskumom dna priehrady aย bolo evidentnรฉ, ลพe zakladanie mosta bude technicky znaฤne komplikovanรฉ, sa postup vรฝstavby letmou betonรกลพou ukรกzal ako ฤasovo neprimerane nรกroฤnรฝ.

Preto sa so sรบhlasom investora vypracovala revรญzia DSPRS, zahล•ลˆajรบca postup vรฝstavby na vรฝsuvnej skruลพi od opory OP13 vย kombinรกcii sย letmou betonรกลพou iba vย tom รบseku, kde sa vรฝsuvnรก skruลพ nemรดลพe zย dispoziฤnรฝch dรดvodov uplatniลฅ, aย to nad ลกikmรฝm krรญลพenรญm pravรฉho brehu pred portรกlom tunela Diel (pole ฤ. 1).

Objavil sa tak zaujรญmavรฝ prรญpad kombinรกcie dvoch mostnรฝch technolรณgiรญ, umoลพลˆujรบci vรฝstavbu estakรกdy sรบฤasne zย dvoch koncov. Dispoziฤne nรกroฤnejลกia ฤasลฅ โ€“ vahadlo P2 โ€“ sa stavia letmo na vozรญkoch spodnej konลกtrukcie, prispรดsobenรฝch ลกirลกiemu prierezu ลพelezniฤnรฉho mosta. Beลพnรฉ polia sa realizujรบ na hornej vรฝsuvnej skruลพi trรกmovรฉho typu vรฝrobcu Strukturas.

Na zvรฝลกenie efektivity letmej betonรกลพe je navrhnutรฉ tzv. supervahadlo, zasahujรบce aลพ kย opore OP1 na jednej strane aย pred pilier P3 na druhej strane. Tรฝmto nรกvrhom sa podarilo dodrลพaลฅ rovnakรฉ dฤบลพky taktov vรฝstavby na vรฝsuvnej skruลพi vo vลกetkรฝch desiatich etapรกch vรฝstavby, aย to pri vรฝstavbe jedinรฉho zรกrodku letmej betonรกลพe.

รšsporu ฤasu predstavuje aj vรฝstavba pylรณnov aย inลกtalรกcia voฤพnรฝch kรกblov aย zรกvesov typu extradosed aลพ na spojitej nosnej konลกtrukcii po vysunutรญ skruลพe do ฤalลกรญch etรกp. Vย รบseku letmej betonรกลพe sa, naopak, trvalรฉ EDS zรกvesy vyuลพรญvajรบ na vynesenie tiaลพe vahadla vย ฤase vรฝstavby jednotlivรฝch lamiel.

Mostnรฉ technolรณgie
Mostnรฉ technolรณgie |

Zรกver

Dispozรญcia mosta aย konลกtrukฤnรฉ rieลกenie preลกli vย priebehu jednotlivรฝch stupลˆov projektu nรกroฤnรฝm vรฝvojom. Znovu sa ukรกzalo, ลพe pri technicky zloลพitรฝch mostnรฝch stavbรกch moลพno optimalizovaลฅ aย รบฤinne stanoviลฅ rozhodujรบce technolรณgie za predpokladu รบplnosti projektovรฝch podkladov, vย tomto prรญpade predovลกetkรฝm geotechnickรฝch.

Vฤaka konลกtruktรญvnemu prรญstupu investora ลฝSR kย inovatรญvnym nรกvrhom tรญmu zhotoviteฤพa stavby, spoloฤnosti Doprastav, a. s., bolo moลพnรฉ projektovo pripraviลฅ aย presadiลฅ revรญzie realizaฤnej dokumentรกcie sย pozitรญvnym vplyvom na urรฝchlenie harmonogramu vรฝstavby, no sรบฤasne bez negatรญvneho ovplyvnenia zรกvรคznรฝch podmienok stavebnรฉho povolenia.

Vฤaka รบsiliu zรบฤastnenรฝch strรกn sa podarilo vytvoriลฅ predpoklady, aby zavesenรฝ most cez Nosickรบ priehradu nebol ฤasovou prekรกลพkou vฤasnรฉho uvedenia novรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru vย รบseku Pรบchov โ€“ ลฝilina do prevรกdzky.

Text: Ing. Libor Koneฤnรฝ, Ing. Matรบลก Uhlรญk, Ing. Filip Glovina, Ing. Gรกbor Szabรณ, PhD.
Foto: LKM Consult, s. r. o.
Grafickรฉ schรฉmy: REMING CONSULT a. s., VIZUALIZรCIE: Ing. Jaroslav Baron

Libor Koneฤnรฝ aย Filip Glovina pรดsobia vย spoloฤnosti LKM Consult, s. r. o., Matรบลก Uhlรญk aย Gรกbor Szabรณ vย spoloฤnosti REMING CONSULT a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.

Najฤรญtanejลกie