image 70013 25 v2
Galรฉria(4)

Navrhovanรฝ stavebnรฝ zรกkon a prรญprava dopravnej infraลกtruktรบry

Partneri sekcie:

V sรบฤasnosti platnรฝ zรกkon ฤ. 50/1976 Zb. o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom poriadku (stavebnรฝ zรกkon) je jednรฝm z najstarลกรญch zรกkonov, ktorรฉ sรบ u nรกs v platnosti.

thinkstock 01
thinkstock 03
thinkstock 02

Sรบฤasnรฝ stav

Stavebnรฝ zรกkon ani so svojimi 34 zmenami nereflektuje novรฉ podmienky na vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ nastali po roku 1989, ako aj po vstupe Slovenska do Eรš v roku 2004 (s moลพnosลฅou vyuลพรญvania kohรฉzneho fondu a eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja) a po zavedenรญ novรฝch foriem prรญpravy, vรฝstavby a financovania, akรฝmi sรบ design-build (D-B) projekty, pri ktorรฝch dodรกvateฤพ stavby zabezpeฤuje aj prรญpravu dokumentรกcie (zmluvnรฉ podmienky podฤพa ลพltรฉho FIDIC-u), a PPP projekty. Pokiaฤพ ide o dopravnรบ infraลกtruktรบru, niektorรฉ nedostatky stavebnรฉho zรกkona sa ฤiastoฤne eliminovali zmluvnรฝmi podmienkami medzi verejnรฝm obstarรกvateฤพom a zhotovovateฤพom, ale zรญskavanie รบzemnรฝch rozhodnutรญ a stavebnรฝch povolenรญ nemรดลพe byลฅ nijako ovplyvnenรฉ verejnรฝm obstarรกvateฤพom, riadi sa striktne stavebnรฝm zรกkonom. Ten vลกak nezohฤพadลˆuje rozliฤnรฝ postup prรญpravy a vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry pri rรดznych typoch projektov.

ฤŒo mala priniesลฅ novela stavebnรฉho zรกkona v sรบvislosti s prรญpravou infraลกtruktรบry

Oฤakรกvalo sa, ลพe vzhฤพadom na zmenenรฉ podmienky a novรฉ potreby prinesie pripravovanรก novela stavebnรฉho zรกkona podstatnรฉ systรฉmovรฉ zmeny. Pred zaฤatรญm spracovania jej โ€žparagrafovรฉho zneniaโ€œ sa mal spracovaลฅ a prediskutovaลฅ dokument, ktorรฝ by stanovil ciele novely stavebnรฉho zรกkona (ako naprรญklad zvรฝลกenie ochrany dotknutej verejnosti, znรญลพenie finanฤnรฝch nรกkladov, nahradenie regulรกcie osobnou zodpovednosลฅou a pod.) spoloฤne s nรกvrhom celรฉho systรฉmu jej uplatลˆovania v spoloฤnosti. Vzhฤพadom na svoju komplexnosลฅ a veฤพkรฝ vplyv na hospodรกrstvo krajiny mala novela jednoznaฤne zaฤleniลฅ dopravnรบ infraลกtruktรบru do sรบvisiacich procesov s dรดrazom na ich efektรญvnosลฅ. Poslednou verziou stavebnรฉho zรกkona je verzia z 18. 6. 2014. Spolu s ลˆou boli predstavenรฉ aj tรฉzy niektorรฝch potrebnรฝch vyhlรกลกok, ktorรฉ zavรกdzajรบ ฤalลกie odbornรฉ spรดsobilosti. Slovensko je krajinou, ktorรก v sรบฤasnosti reguluje 304 povolanรญ, najviac zo vลกetkรฝch krajรญn Eรš, priฤom Estรณnsko reguluje len 45 a ฤasto kritizovanรฉ Taliansko a Francรบzsko regulujรบ 170, respektรญve 219 povolanรญ. Stavebnรฝ zรกkon ako jeden zo zรกkonov, ktorรฉ vรฝrazne ovplyvลˆujรบ efektรญvnosลฅ prรญpravy infraลกtruktรบry (od investorov cez ลกtรกtnu a verejnรบ sprรกvu aลพ po projektovรฉ organizรกcie), mal:

  • nahradiลฅ regulรกciu (odbornรฉ spรดsobilosti) osobnou zodpovednosลฅou zamestnancov ลกtรกtnej a verejnej sprรกvy,
  • nahradiลฅ nadmernรบ a v prรญpade inลพinierskych profesiรญ eลกte aj komplikovanรบ regulรกciu povolanรญ zodpovednosลฅou fyzickรฝch a prรกvnickรฝch osรดb dostatoฤne zabezpeฤenou poistenรญm,
  • zaviesลฅ flexibilitu v รบzemnom a stavebnom konanรญ pri stavbรกch verejnej infraลกtruktรบry pripravovanรฝch ako D-B alebo PPP projekty,
  • jednoznaฤne a jasne zaviesลฅ povinnosti a zodpovednosti investorov a sprรกvcov dotknutรฝch objektov, naprรญklad inลพinierskych sietรญ, teda tretรญch strรกn v procese prรญpravy a vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry,
  • ustanoviลฅ centrรกlny koordinaฤnรฝ orgรกn na prรญpravu a vรฝstavbu projektov dopravnej infraลกtruktรบry pozostรกvajรบcich z viacerรฝch navzรกjom sรบvisiacich ฤastรญ, ktorรฉ majรบ rรดznych investorov (naprรญklad ลกtรกtny a verejnรฝ sektor). Takรฉto opatrenia vลกak nรกvrh stavebnรฉho zรกkona neobsahuje.Stavebnรฝ zรกkon ani so svojimi 34 zmenami nereflektuje novรฉ podmienky na vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ nastali po roku 1989.

Nรกvrh novรฉho zรกkona

Nรกvrh novรฉho stavebnรฉho zรกkona mal niekoฤพko verziรญ, priฤom prvรฉ boli danรฉ na pripomienkovanie eลกte v roku 2013. Bolo oprรกvnenรฉ predpokladaลฅ, ลพe procesy, ktorรฉ sa ลกtandardne na Slovensku vyuลพรญvajรบ pri prรญprave a vรฝstavbe dopravnej infraลกtruktรบry,  v ลˆom budรบ zahrnutรฉ, najmรค keฤ sa nรญm budรบ riadiลฅ najvรคฤลกรญ obstarรกvatelia v danej oblasti (NDS, SSC a ลฝSR). K tomto nedoลกlo, priฤom nรกvrh navyลกe:

  • neobsahuje jasnรบ, jednoznaฤnรบ a spoloฤenยญsky akceptovateฤพnรบ definรญciu pojmov verejยญnรฝ zรกujem a stavby vo verejnom zรกujme,
  • nejednoznaฤne kategorizuje stavby dopravnej infraลกtruktรบry (nie je jasnรฉ, do akรฉho druhu stavieb sa zaradia naprรญklad budovy stredรญsk sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, oplotenie diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, preloลพky inลพinierskych sietรญ a pod., ktorรฉ sรบvisia s dopravnou infraลกtruktรบrou, ale zรกroveลˆ mรดลพu maลฅ aj svoje vlastnรฉ zaฤlenenie),
  • nerozliลกuje medzi stavbou a stavebnรฝm objektom,
  • nepouลพรญva nรกzvoslovie uvedenรฉ v normรกch, ฤรญm predovลกetkรฝm v definรญcii vyhradenรฝch stavieb vytvรกra nelogickรฉ ฤlenenie (naprรญklad vyhradenou stavbou bude nadjazd s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie najmenej 10 m, ale aj podjazd s akoukoฤพvek dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie),
  • uvรกdza zmรคtoฤnรฉ a nelogickรฉ ฤlenenie projektovej dokumentรกcie, vรดbec nezodpovedajรบce potrebรกm a dneลกnej praxi v dopravnej infraลกtruktรบre,
  • zavรกdza pojem projektant a kategorizรกciu projektantov, ktorรก vรดbec nezodpovedรก aktuรกlnemu stavu pri prรญprave a vรฝstavbe dopravnej infraลกtruktรบry,
  • uvรกdza pojem kontrolnรฉho statika bez toho, aby sa jasne stanovili zodpovednosti v prรญpade nesรบladu medzi projektantom a kontrolnรฝm statikom, a uvรกdza jeho โ€žnezรกvislosลฅโ€œ len papierovo, t. j. bez opatrenรญ, ktorรฝch cieฤพom mรก byลฅ ochrana verejnosti (bez patriฤnej vรฝลกky poistenia, bez poลพiadavky na nezรกvislรฉ vรฝpoฤtovรฉ prostriedky a pod.),
  • poลพaduje pre stavebnotechnickรฝ dozor minimรกlne dve vรฝhradnรฉ stavby, ฤo bude maลฅ v kontexte chรฝbajรบcej definรญcie stavebยญnรฉho objektu vรฝznamnรฝ vplyv na dneลกnรฝ stavebnรฝ dozor na stavbรกch dopravnej infraลกtruktรบry.

Stavebnรฝ zรกkon by mal zaviesลฅ flexibilitu v รบzemnom a stavebnom konanรญ pri stavbรกch verejnej infraลกtruktรบry pripravovanรฝch ako D-B alebo PPP projekty.

Zรกver

Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ani verzia nรกvrhu stavebnรฉho zรกkona z 18. 6. 2014 (dokonca stรกle bez informรกcie o cieฤพoch a obsahu ฤalลกรญch pripravovanรฝch vyhlรกลกok) neprekroฤila zenit sรบฤasnรฉho zรกkona a je iba zรกkonom zaloลพenรฝm na prรญpravu a vรฝstavbu pozemnรฝch stavieb, priฤom stavby dopravnej infraลกtruktรบry sรบ v nej len nekvalitnรฝm prรญveskom.

TEXT: Ing. Zuzana Gimerskรก
FOTO: thinkstock.com

Zuzana Gimerskรก je vedรบcou technickรฉho odboru v spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie