Navrhovanรฝ stavebnรฝ zรกkon a prรญprava dopravnej infraลกtruktรบry
V sรบฤasnosti platnรฝ zรกkon ฤ. 50/1976 Zb. o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom poriadku (stavebnรฝ zรกkon) je jednรฝm z najstarลกรญch zรกkonov, ktorรฉ sรบ u nรกs v platnosti.
Sรบฤasnรฝ stav
Stavebnรฝ zรกkon ani so svojimi 34 zmenami nereflektuje novรฉ podmienky na vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ nastali po roku 1989, ako aj po vstupe Slovenska do Eร v roku 2004 (s moลพnosลฅou vyuลพรญvania kohรฉzneho fondu a eurรณpskeho fondu regionรกlneho rozvoja) a po zavedenรญ novรฝch foriem prรญpravy, vรฝstavby a financovania, akรฝmi sรบ design-build (D-B) projekty, pri ktorรฝch dodรกvateฤพ stavby zabezpeฤuje aj prรญpravu dokumentรกcie (zmluvnรฉ podmienky podฤพa ลพltรฉho FIDIC-u), a PPP projekty. Pokiaฤพ ide o dopravnรบ infraลกtruktรบru, niektorรฉ nedostatky stavebnรฉho zรกkona sa ฤiastoฤne eliminovali zmluvnรฝmi podmienkami medzi verejnรฝm obstarรกvateฤพom a zhotovovateฤพom, ale zรญskavanie รบzemnรฝch rozhodnutรญ a stavebnรฝch povolenรญ nemรดลพe byลฅ nijako ovplyvnenรฉ verejnรฝm obstarรกvateฤพom, riadi sa striktne stavebnรฝm zรกkonom. Ten vลกak nezohฤพadลuje rozliฤnรฝ postup prรญpravy a vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry pri rรดznych typoch projektov.
ฤo mala priniesลฅ novela stavebnรฉho zรกkona v sรบvislosti s prรญpravou infraลกtruktรบry
Oฤakรกvalo sa, ลพe vzhฤพadom na zmenenรฉ podmienky a novรฉ potreby prinesie pripravovanรก novela stavebnรฉho zรกkona podstatnรฉ systรฉmovรฉ zmeny. Pred zaฤatรญm spracovania jej โparagrafovรฉho zneniaโ sa mal spracovaลฅ a prediskutovaลฅ dokument, ktorรฝ by stanovil ciele novely stavebnรฉho zรกkona (ako naprรญklad zvรฝลกenie ochrany dotknutej verejnosti, znรญลพenie finanฤnรฝch nรกkladov, nahradenie regulรกcie osobnou zodpovednosลฅou a pod.) spoloฤne s nรกvrhom celรฉho systรฉmu jej uplatลovania v spoloฤnosti. Vzhฤพadom na svoju komplexnosลฅ a veฤพkรฝ vplyv na hospodรกrstvo krajiny mala novela jednoznaฤne zaฤleniลฅ dopravnรบ infraลกtruktรบru do sรบvisiacich procesov s dรดrazom na ich efektรญvnosลฅ. Poslednou verziou stavebnรฉho zรกkona je verzia z 18. 6. 2014. Spolu s ลou boli predstavenรฉ aj tรฉzy niektorรฝch potrebnรฝch vyhlรกลกok, ktorรฉ zavรกdzajรบ ฤalลกie odbornรฉ spรดsobilosti. Slovensko je krajinou, ktorรก v sรบฤasnosti reguluje 304 povolanรญ, najviac zo vลกetkรฝch krajรญn Eร, priฤom Estรณnsko reguluje len 45 a ฤasto kritizovanรฉ Taliansko a Francรบzsko regulujรบ 170, respektรญve 219 povolanรญ. Stavebnรฝ zรกkon ako jeden zo zรกkonov, ktorรฉ vรฝrazne ovplyvลujรบ efektรญvnosลฅ prรญpravy infraลกtruktรบry (od investorov cez ลกtรกtnu a verejnรบ sprรกvu aลพ po projektovรฉ organizรกcie), mal:
- nahradiลฅ regulรกciu (odbornรฉ spรดsobilosti) osobnou zodpovednosลฅou zamestnancov ลกtรกtnej a verejnej sprรกvy,
- nahradiลฅ nadmernรบ a v prรญpade inลพinierskych profesiรญ eลกte aj komplikovanรบ regulรกciu povolanรญ zodpovednosลฅou fyzickรฝch a prรกvnickรฝch osรดb dostatoฤne zabezpeฤenou poistenรญm,
- zaviesลฅ flexibilitu v รบzemnom a stavebnom konanรญ pri stavbรกch verejnej infraลกtruktรบry pripravovanรฝch ako D-B alebo PPP projekty,
- jednoznaฤne a jasne zaviesลฅ povinnosti a zodpovednosti investorov a sprรกvcov dotknutรฝch objektov, naprรญklad inลพinierskych sietรญ, teda tretรญch strรกn v procese prรญpravy a vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry,
- ustanoviลฅ centrรกlny koordinaฤnรฝ orgรกn na prรญpravu a vรฝstavbu projektov dopravnej infraลกtruktรบry pozostรกvajรบcich z viacerรฝch navzรกjom sรบvisiacich ฤastรญ, ktorรฉ majรบ rรดznych investorov (naprรญklad ลกtรกtny a verejnรฝ sektor). Takรฉto opatrenia vลกak nรกvrh stavebnรฉho zรกkona neobsahuje.Stavebnรฝ zรกkon ani so svojimi 34 zmenami nereflektuje novรฉ podmienky na vรฝstavbu dopravnej infraลกtruktรบry, ktorรฉ nastali po roku 1989.
Nรกvrh novรฉho zรกkona
Nรกvrh novรฉho stavebnรฉho zรกkona mal niekoฤพko verziรญ, priฤom prvรฉ boli danรฉ na pripomienkovanie eลกte v roku 2013. Bolo oprรกvnenรฉ predpokladaลฅ, ลพe procesy, ktorรฉ sa ลกtandardne na Slovensku vyuลพรญvajรบ pri prรญprave a vรฝstavbe dopravnej infraลกtruktรบry, v ลom budรบ zahrnutรฉ, najmรค keฤ sa nรญm budรบ riadiลฅ najvรคฤลกรญ obstarรกvatelia v danej oblasti (NDS, SSC a ลฝSR). K tomto nedoลกlo, priฤom nรกvrh navyลกe:
- neobsahuje jasnรบ, jednoznaฤnรบ a spoloฤenยญsky akceptovateฤพnรบ definรญciu pojmov verejยญnรฝ zรกujem a stavby vo verejnom zรกujme,
- nejednoznaฤne kategorizuje stavby dopravnej infraลกtruktรบry (nie je jasnรฉ, do akรฉho druhu stavieb sa zaradia naprรญklad budovy stredรญsk sprรกvy a รบdrลพby diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, oplotenie diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, preloลพky inลพinierskych sietรญ a pod., ktorรฉ sรบvisia s dopravnou infraลกtruktรบrou, ale zรกroveล mรดลพu maลฅ aj svoje vlastnรฉ zaฤlenenie),
- nerozliลกuje medzi stavbou a stavebnรฝm objektom,
- nepouลพรญva nรกzvoslovie uvedenรฉ v normรกch, ฤรญm predovลกetkรฝm v definรญcii vyhradenรฝch stavieb vytvรกra nelogickรฉ ฤlenenie (naprรญklad vyhradenou stavbou bude nadjazd s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie najmenej 10 m, ale aj podjazd s akoukoฤพvek dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie),
- uvรกdza zmรคtoฤnรฉ a nelogickรฉ ฤlenenie projektovej dokumentรกcie, vรดbec nezodpovedajรบce potrebรกm a dneลกnej praxi v dopravnej infraลกtruktรบre,
- zavรกdza pojem projektant a kategorizรกciu projektantov, ktorรก vรดbec nezodpovedรก aktuรกlnemu stavu pri prรญprave a vรฝstavbe dopravnej infraลกtruktรบry,
- uvรกdza pojem kontrolnรฉho statika bez toho, aby sa jasne stanovili zodpovednosti v prรญpade nesรบladu medzi projektantom a kontrolnรฝm statikom, a uvรกdza jeho โnezรกvislosลฅโ len papierovo, t. j. bez opatrenรญ, ktorรฝch cieฤพom mรก byลฅ ochrana verejnosti (bez patriฤnej vรฝลกky poistenia, bez poลพiadavky na nezรกvislรฉ vรฝpoฤtovรฉ prostriedky a pod.),
- poลพaduje pre stavebnotechnickรฝ dozor minimรกlne dve vรฝhradnรฉ stavby, ฤo bude maลฅ v kontexte chรฝbajรบcej definรญcie stavebยญnรฉho objektu vรฝznamnรฝ vplyv na dneลกnรฝ stavebnรฝ dozor na stavbรกch dopravnej infraลกtruktรบry.
Stavebnรฝ zรกkon by mal zaviesลฅ flexibilitu v รบzemnom a stavebnom konanรญ pri stavbรกch verejnej infraลกtruktรบry pripravovanรฝch ako D-B alebo PPP projekty.
Zรกver
Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe ani verzia nรกvrhu stavebnรฉho zรกkona z 18. 6. 2014 (dokonca stรกle bez informรกcie o cieฤพoch a obsahu ฤalลกรญch pripravovanรฝch vyhlรกลกok) neprekroฤila zenit sรบฤasnรฉho zรกkona a je iba zรกkonom zaloลพenรฝm na prรญpravu a vรฝstavbu pozemnรฝch stavieb, priฤom stavby dopravnej infraลกtruktรบry sรบ v nej len nekvalitnรฝm prรญveskom.
TEXT: Ing. Zuzana Gimerskรก
FOTO: thinkstock.com
Zuzana Gimerskรก je vedรบcou technickรฉho odboru v spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby