Neprehliadnuteľný Máj
Ikonická budova na rohu Národnej třídy a Spálenej ulice, teraz Máj Národní, začína písať novú kapitolu svojej histórie. Počas dvojročnej rekonštrukcie sa pôvodný monofunkčný obchodný dom Máj premenil na Máj Národní, moderné centrum zábavy, hier a zážitkov. Na ploche viac ako 17 000 m2 vznikol jedinečný priestor v centre Prahy s pestrou ponukou obchodov, špičkovou gastronómiou a unikátnym zábavným parkom pre všetky generácie.
V pondelok 24. júna vstúpil do života Pražanov a návštevníkov Prahy Máj Národní. Obchodné centrum ponúka 9 poschodí plných nezabudnuteľných zážitkov a nekonečnej zábavy. Na prvom podzemnom podlaží návštevníci nájdu nový obchod Tesco. Na 1. a 2. poschodí sa nachádzajú reštaurácie, kaviarne, kvetinárstva, drogérie a i. Gastrozóna Foodhall ponúkne približne 750 miest na sedenie a široký sortiment rýchleho i klasického občerstvenia v réžii známych značiek ako Popeyes, Burger King, BanhMi, Prima Bašta, MiSushi, Amerikanos a ďalších.
O poschodia venované zábave, kultúre a vzdelávaniu sa postarala spoločnosť Infinite Experience Prague. Na 3. a 4. poschodí sa nachádza herné centrum LEVELS. Na milovníkov hier všetkých vekových kategórií čakajú stovky arkádových hier, najmodernejšie pretekárske simulátory, minigolf, šípky a biliard. Okrem množstva zábavy a zážitkov sa návštevníci môžu tešiť aj na gastronomické špeciality a jedinečné nápoje.
Najväčší rodinný zábavný park v centre Prahy Lvíčkov nájdu malí nezbedníci a ich rodičia na 5. poschodí. Výstava Back in Time na 6. poschodí ponúkne od jesene 2024 vzrušujúcu cestu späť v čase.
Všetkých fanúšikov superhrdinov poteší zážitkový obchod Heroes Park na 7. poschodí, kde si môžu užiť vzrušenie, zábavu a dobrodružstvo so svojimi obľúbenými hrdinami.
V reštaurácii Fly Vista na 8. poschodí umocní dokonalý gastronomický zážitok nezabudnuteľná atmosféra, neprekonateľný výber šampanských vín a jedinečný výhľad na Prahu. Prahu v celej jej kráse si každý môže pozrieť aj z vyhliadkovej terasy Fly Vista na 9. poschodí – najvyššej 360° panoramatickej terasy v centre metropoly, 40 metrov nad zemou.
Komplexnú rekonštrukciu centra Máj Národní realizovala stavebná spoločnosť Metrostav. „Vážime si toho, že sme mohli byť pri rekonštrukcii tejto ikonickej pražskej budovy. Projekt v centre Prahy predstavoval mimoriadnu výzvu z technického a najmä logistického hľadiska. Chcel by som poďakovať investorovi, projektantovi, partnerom v združení a ďalším spolupracujúcim subjektom za ústretovú a flexibilnú spoluprácu na tomto prestížnom projekte. Verím, že sa Máj Národní stane jednou z moderných a atraktívnych atrakcií hlavného mesta,“ povedal Jaroslav Heran, generálny riaditeľ spoločnosti Metrostav a.s.
Od začiatku roka 2019 je vlastníkom bývalého obchodného domu Máj developerská spoločnosť AMADEUS Real Estate a.s., ktorá pôsobí na trhu už viac ako 30 rokov. Medzi jej aktuálne najväčšie projekty patrí okrem centra Máj Národní aj AMESIDE v Plzni, kde pripravuje výstavbu novej mestskej štvrte. V Prahe vlastní a prevádzkuje napríklad aj kancelárske a bytové priestory na Vlastinej ulici (Praha 6) alebo zrekonštruovala budovu Paláca Bristol (pôvodne z konca 19. storočia) na Dlouhej ulici. Pripravuje aj ďalšie rezidenčné projekty, napr. v Stodůlkách. Spoločnosť vlastnia a riadia bratia Václav a Martin Klánovci.
Rozhovor s Martinom Klánom
S akým zámerom ste v roku 2019 kupovali ikonickú budovu na rohu Spálenej ulice a Národnej třídy?
„Pôvodný zámer bol postaviť na horných poschodiach byty a pod nimi obchodný dom. Zaujala nás myšlienka, že by sa ľudia mohli do svojich bytov dostať pomocou nákladného výťahu s autom, v tom čase tu nič také nebolo. Po niekoľkých mesiacoch sme to však zmenili, rozhodli sme sa postaviť štandardný projekt – teda obchodný dom na spodných poschodiach a kancelárie v ostatných priestoroch. Dlho sme sa držali tejto myšlienky, mali sme nájomcov aj pre kancelárie. Stále sme však uvažovali, či by nebola škoda umiestniť na mieste, ako je Národní třída, kadiaľ denne prejde okolo 100 000 ľudí, a na mieste, ako je obchodný dom Máj s dlhou históriou a významnou kultúrnou hodnotou, len kancelárie. Preto sme sa rozhodli pre jedinečný koncept a začali sme hľadať inšpiráciu v zahraničí.“
Každé z deviatich poschodí centra Máj Národní bude špecifické, originálne, zábavné… Prináša aj množstvo jedinečných atrakcií, máte medzi nimi svojho favorita?
„Osobne sa mi najviac páči vyhliadková terasa, ktorá neuveriteľným spôsobom pomohla urýchliť celý projekt. Výhľad zo strechy bol rozhodujúcim impulzom na zmenu pôvodného konceptu. Každý, kto terasu doteraz navštívil, sa zhodol na tom, že niečo podobné v Prahe ešte nevidel. Ocitnete sa na najvyššej streche v Prahe 1. Jediná vyššia strecha, ale neprístupná, je kostol Panny Márie Snežnej, vzdialený asi 100 metrov. U nás si môžete vychutnať rozľahlú strechu s úchvatným výhľadom.“
Od začiatku ste spolupracovali aj s pôvodnými dvoma autormi, architektmi Martinom Rajnišom a Johnym Eislerom. Do akej miery ovplyvnili konečnú podobu rekonštrukcie?
„Pôvodných architektov, ktorí navrhli budovu OD Máj pred viac ako päťdesiatimi rokmi, sme oslovili hneď po dokončení akvizície. Boli nadšení, pretože nás vnímali ako niekoho, kto chce Máj znovu oživiť. V posledných rokoch pred rekonštrukciou bolo zrejmé, že obchodný dom má niečo za sebou, takže boli veľmi radi. Celý čas tomu dávali veľa energie, bolo zaujímavé sledovať ich ochotu robiť veci, ktoré pred päťdesiatimi rokmi neboli možné – napríklad kvôli vtedy nedostupnej technológii alebo iným obmedzeniam tej doby. Architekti prichádzali s rôznymi veľmi cennými návrhmi a pripomienkami.“
Kto stojí za architektonickou stránkou súčasnej rekonštrukcie?
„Hlavným architektom rekonštrukcie je AGE project, konkrétne pán architekt Milan Mlada, projekčnú časť za AGE project zastrešil pán inžinier Pavel Slezák.“
Výrazným novým prvkom sú sochy motýľov od Davida Černého, ktoré ste umiestnili na fasádu obchodného centra. Odkiaľ pochádza tento nápad?
„Je to nápad autora Davida Černého. Keď nám pred rokmi priniesol svoj návrh, spadla nám brada. Dielo v sebe nesie množstvo dôležitých odkazov, symbolov a posolstiev.“
Môžete ich načrtnúť?
„Dielo Davida Černého je oslavou československých stíhacích pilotov, hrdinov, ktorí počas druhej svetovej vojny slúžili v operačných perutiach RAF. Do dlažby pred Májom je vsadených 359 drobných siluet stíhacích lietadiel vyrobených z dlažobných kociek, pretože stíhačov bolo práve 359. Motýle symbolizujú mier, Spitfire je symbolom zbrane, vojny. Medzi mierom a vojnou je tenká hranica a súčasné svetové udalosti tento apel posilňujú. Prelomové udalosti novembra 1989 sa začali aj na Národnej tříde. A triumfálny pochod preživších československých letcov prechádzal 21. augusta 1945 tiež cez Národnú třídu. Aj to, že sú tu dva motýle, nesie symboliku – 1. máj je čas lásky, máj je v rozkvete, motýľ sedí na Májovom kvete… Je veľa symbolov a vecí, ktoré možno nájsť v diele Davida Černého. Mne sa najviac páči motto RAF: ‚Per ardua ad astra‘ (Cez prekážky ku hviezdam).“
Rozhovor s Václavom Klánom ml.
Rekonštrukcia bývalého obchodného domu Máj je dokončená. Čo považujete za najväčší úspech tohto projektu?
„Som hrdý na to, že sa nám podarilo zrekonštruovať pamiatkovo chránenú budovu v centre Prahy a vdýchnuť jej úplne nový život a prispôsobiť ju moderným trendom. Bolo to náročné a musím priznať, že sa teším, že sa konečne dobre vyspím.“
Aká bola celková investícia do rekonštrukcie?
„Celková investícia predstavovala približne 177 miliónov eur. Chcel by som zdôrazniť, že každé poschodie Mája Národní je prispôsobené na iné využitie. Preto museli byť postavené tak, aby každý koncept, ktorý dané poschodie má, mal svoju špecifickú tvár. Je tu niekoľko rôznych dizajnov, ktoré sa spájajú do ideálneho konceptu.“
Hlavným nájomcom v Máji Národní je spoločnosť Infinite Experience Prague, ktorú ste založili, a ktorá sa zameriava na segment zábavy a zážitkov… Aké najväčšie rozdiely vnímate – v porovnaní s realitným alebo investičným sektorom, v ktorom ste sa doteraz prevažne angažovali?
„Infinite Experience Prague má úplne iné procesy, je primárne orientovaná na zákazníka, zatiaľ čo náš súčasný biznis je hlavne B2B. Tu je po prvýkrát v centre pozornosti zákaznícka skúsenosť. Preto musíme pripraviť vhodnú komunikačnú stratégiu, komunikovať zameranie a obsah jednotlivých konceptov prostredníctvom reklamy, ale aj správne navigovať zákazníkov vo vnútri nášho centra. V porovnaní s realitnými a developerskými projektmi, kde všetko prebieha dlhodobo, je tento projekt rýchly a výsledky sú viditeľné okamžite.“
Máte vôbec nejakú konkurenciu?
„V niektorých častiach Infinite Experience Prague je konkurencia, napríklad pokiaľ ide o strešné bary alebo zábavné centrum pre deti. Ale ako celok je to úplne jedinečný projekt, ktorý nemá inde obdobu.“
Váš brat Martin je tiež konateľom spoločnosti. Máte nejako konkrétne rozdelené zodpovednosti?
„Obaja sa podieľame na riadení spoločností Infinite Experience Prague, AMADEUS Real Estate a ATRIS. Obaja sme v nich aktívni. Martin sa staral o rozvoj podnikania a ja o to, aby mali spoločnosti nastavené všetky procesy, aby fungovali interné procesy a riadenie.“
Infinite Experience Prague bude mať 300 zamestnancov, ako zvládate nábor v čase takmer nulovej nezamestnanosti?
„Nábor zamestnancov je v súčasnosti skutočnou výzvou. Miera nezamestnanosti v Českej republike sa pohybuje okolo 2-3 %, čo Českú republiku radí medzi krajiny s najnižšou nezamestnanosťou v EÚ, ale tým, že náš projekt je iný a atraktívny, sa nám darí prilákať zamestnancov. To, že sa môžu zapojiť do tohto netradičného konceptu, ich motivuje.“
Jazykové znalosti sú pre niektoré pozície nevyhnutnou podmienkou, máte aj iné špecifické požiadavky?
„Cieľom je, aby 99 % našich zamestnancov hovorilo po anglicky. Čo sa týka samotnej prevádzky, chceme rozmanitosť a hľadáme ľudí, ktorí už majú nejaké skúsenosti v gastro alebo hernom priemysle. Je pre nás dôležité, aby náš koncept, ktorý je veľký a jedinečný, bavil aj zamestnancov. Svoje nadšenie potom dokážu preniesť na zákazníkov.“
Máte pre svojich zamestnancov nejaké špeciálne benefity?
„Je v našom záujme, aby ľudia tvrdo pracovali, a máme od nich vysoké očakávania. Za dobrú prácu ich však chceme dobre odmeniť a pripravujeme pre nich aj motivačné balíčky. Časť ich platu bude naviazaná na výsledky spoločnosti a podľa toho ich budeme odmeňovať. Ak sa bude dariť spoločnosti, bude sa dariť aj našim zamestnancom. Jedným z hlavných benefitov je podnikové stravovanie pre všetkých zamestnancov a budeme mať kartu Multisport, ako dnes asi všetky moderné spoločnosti. Ďalšou výhodou je príjemné pracovné prostredie. Máme moderné, krásne, vzdušné kancelárie na Spálenej ulici. Skrátka, všetci naši zamestnanci majú vytvorené podmienky na to, aby sa im v práci darilo a boli spokojní.“
Čo je pre vás v podnikovej kultúre najdôležitejšie?
„Otvorenosť a úprimnosť. Dbáme na to, aby sme si hovorili pravdu, aj keď je to niekedy ťažké. Sme veľmi rýchlo rozvíjajúce sa odvetvie, sme nová spoločnosť a potrebujeme zachytiť chyby od začiatku, aby sme sa z nich mohli poučiť a ísť ďalej. Ide o otvorenosť, žiadne zdĺhavé procesy, všetko prebieha tvárou v tvár. Ako majitelia a konatelia spoločnosti sme zapojení do dôležitých stretnutí a všetkých detailov, ktoré kontrolujeme. Ak sa nám niektoré veci nepáčia, hovoríme o nich otvorene a následne ich napravujeme.“
Podelíte sa s nami o svoje dlhodobé ciele?
„Našou víziou je mať nielen Infinite Experience Prague. Radi by sme sa rozšírili aj do ďalších európskych miest, ako je Londýn alebo Berlín. Určite to nemusí byť deväť poschodí zábavy len v Prahe, radi by sme mali niekoľko poschodí aj v iných zahraničných mestách.“
Máj Národní: Moderná súčasnosť i bohatá história
Súčasný majiteľ, spoločnosť AMADEUS Real Estate, sa rozhodol pre rozsiahlu rekonštrukciu. Od začiatku spolupracuje na projekte renovácie s pôvodnými dvoma autormi, architektmi Martinom Rajnišom a Johnym Eislerom, ako aj s pamiatkarmi. Hlavným architektom renovácie je spoločnosť AGE project. Celý projekt je unikátny tým, že sa podarilo nájsť vhodné architektonické a technické riešenie pre nové moderné funkcie budovy a zároveň zachovať hodnoty kultúrnej pamiatky, ktorou je budova od roku 2006. Rekonštrukcia, ktorá celkovo stála viac ako 177 miliónov eur, je dielom stavebnej spoločnosti Metrostav.
Stavenisko bolo odovzdané na realizáciu 1. júla 2022. Okamžite sa začali prípravné a búracie práce, ktoré pozostávali z kompletného vyčistenia budovy od nenosných konštrukcií, všetkých rozvodov, technológií, elektroinštalácie atď. Zároveň bolo potrebné riešiť odstránenie konštrukcií obsahujúcich azbestové vlákna, ktoré sa nachádzali na všetkých strechách, fasáde a ďalších drobných častiach budovy. Odstránenie sa realizovalo náročným a starostlivo kontrolovaným technologickým postupom v spolupráci s Krajskou hygienickou stanicou.
Búracie práce boli ukončené vybúraním dvoch nosných jadier, ktoré tvorili výstuž celej budovy. Dôvodom tak rozsiahlych búracích prác je zmena funkčného využitia – pôvodný monofunkčný obchodný dom Máj sa mení na moderné multifunkčné centrum Máj Národní, ktoré uspokojí zákazníkov v oblasti obchodu, gastronómie, kultúry a zábavy.
Počas búracích prác bolo potrebné vyriešiť dočasné spevnenie budovy a tiež zabezpečiť časti pôvodných jadrových konštrukcií, ktoré bolo potrebné zachovať. Na zásobovanie celej stavby bolo potrebné postaviť výkonný vežový žeriav, ktorý bol umiestnený v pôvodnej vetracej šachte. Potom bolo možné začať práce na nových tehlových, sadrokartónových, oceľových a železobetónových konštrukciách, t. j. na nových výstužných jadrách, povrchových úpravách stropov a nových konštrukciách v celej budove. Spolu s nosnými konštrukciami sa vykonalo aj dodatočné vystuženie uhlíkovými lamelami, nainštalovali sa všetky nové rozvody a na každom poschodí sa osadila nová technológia. Po dokončení hrubých prác nasledovali intenzívne práce na realizácii jednotlivých nájomných jednotiek a následná montáž finálnych interiérových prvkov.
História
V historických prameňoch sa uvádza, že na rohu dnešnej Národnej třídy a Spálenej ulice boli pri archeologickom výskume objavené pozostatky osady z 13. storočia a základy domov, studne a fragmenty sladovne z druhej polovice 14. a 15. storočia. V nasledujúcich rokoch bol na tomto mieste postavený veľký nárožný dom, prestavaný v roku 1848 v štýle anglickej gotiky. Veľkolepý palác sa začal nazývať Schlickov (Šlikov) palác, pretože jeho majiteľom bol gróf Ervín Schlick.
V Šlikovom paláci sídlila okrem iného Brandeisova mechanická dielňa, ktorá vyrábala geodetické prístroje, Úverový ústav majiteľov domov v Prahe a Česká obec sokolská. Od roku 1899 sa na prízemí nachádzalo nakladateľstvo a kníhkupectvo J. R. Vilímka. Neskôr bol Šlikov palác majetkom Elektrických podnikov Praha.
V roku 1938 Šlikov palác ustúpil električkovej trati – bol zbúraný v rámci druhej etapy predĺženia električkovej trate zo Spálenej na Národnú třídu. Od plánov, ktoré počítali s výstavbou Paláca svetla (mal ho postaviť penzijný fond Elektrických podnikov na podporu využívania elektrickej energie), sa upustilo okrem iného aj pre okupáciu v roku 1941. Istý čas bolo miesto opustené, napokon v 40. rokoch 20. storočia bol na tomto mieste postavený drevený provizórny pavilón, ktorý sa využíval napríklad ako reštaurácia. Pavilón bol zbúraný v roku 1969 a pozemok bol ukrytý za plotom.
Po období stavebného provizória (cca 1938-1972) bol v rokoch 1972-1975 na rohu Národnej třídy 63/26 postavený obchodný dom podľa víťazného súťažného návrhu architektov Johna Eislera, Miroslava Masáka a Martina Rajniša. Dielo architektov z libereckého ateliéru Sial, realizované švédskymi firmami SIAB a ABV Stockholm, vzbudilo veľkú pozornosť v západných odborných médiách. Dnes sa považuje za významný príklad architektúry nadväzujúcej na medzivojnový funkcionalizmus a predznamenávajúcej štýl high-tech.
Podľa odborných zdrojov sa obchodný dom hlási k neofunkcionalizmu zdôraznením tenkosti obvodového plášťa, členeného pásovými oknami a veľkými sklenenými plochami, či voľným usporiadaním vnútorného priestoru. Jeho high-tech štýl sa stal charakteristickým vďaka zvýrazneniu niektorých technologických prvkov, ako sú zábradlia alebo priznané farebné vzduchovody, ako aj plne presklená hala s eskalátormi.
V čase otvorenia v apríli 1975 mal obchodný dom 10 700 m2 predajnej plochy, 3 930 m2 skladovej plochy a zamestnával 923 predavačov. V tom čase bol druhým najväčším obchodným domom v Prahe, preto dostal názov 02, ale z pôvodného veľkého plánovaného nápisu PRIOR 02 vznikol nápis 30 VÍTĚZNÝCH LET a na streche budovy bola umiestnená neprehliadnuteľná červená hviezda. Následne bol obchodný dom premenovaný na Máj a tento názov sa s ním najčastejšie spája dodnes, hoci budova zmenila svoj názov ešte niekoľkokrát.
V roku 1992 kúpila väčšinový podiel v obchodnom dome Máj americká spoločnosť K-Mart. O štyri roky neskôr získala britská maloobchodná spoločnosť Tesco všetky české a slovenské predajne siete K-Mart a premenovala Máj na Tesco My. Vo februári 2006 vedenie OD Tesco My hovorilo v médiách o rekonštrukcii Mája, ale radnicu Prahy 1 požiadalo o povolenie na odstránenie stavby obchodného centra. Tento krok vyvolal búrlivú reakciu verejnosti. Tesco nakoniec od demolácie ustúpilo a uskutočnilo rekonštrukciu v malom rozsahu.
(Zdroj: Ing. Milan Brož – Příběh rohu Národní třídy a Spálené ulice / Ing. Pavel Kalouš – Obnova obchodního domu Máj)
Máj Národní ponúkne veľa NAJ!
- Počet moderných arkádových hier: 125
- Zábavné prvky pod jednou strechou: 193 (125x arkádovky, 6x šípky, 3x biliard, 2x shuffleboard, 3x prize games, 1x racing bug, 3x karaoke, 2x F1 simulátor, 8x GT simulátor, 1x minigolf, 24x PC, soft play ihrisko, toddler area, detský kolotoč, lezecká stena, vzduchové bludisko, zip-line, loptičkový bazén, Mini City, šmykľavky a tobogany, trampolíny, ninja preliezková dráha, detský bager s loptičkami, 8x interaktívne miestnosti s príbehom o histórii Prahy, merch obchod s 14x komiksovými postavami).
- Bar cez dve poschodia s celkovou výškou takmer 7,6 m
- Počet vystavených (rôznych) fliaš na bare: 904
- Vnútorný bar s dĺžkou 36 m
- 251 krištáľových lustrov pod jednou strechou
- Heroes Park s rozlohou 768 m2
- Back in Time s rozlohou 873 m2
- Vaňa ako vedro na šampanské 1,8 x 0,9 x 0,89 m
- Krištáľová kostra nad barom 4,8 m
- Motýle na fasáde 12,4 m x 15,16 m
Zdroj: PR článok Metrostav,a.s.