Nevรญdanรก vec. Na Slovensku sa idรบ stavaลฅ ลพelezniฤnรฉ trate
V utorok tento zรกmer potvrdili Ministerstvo dopravy (MD) SR, ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) a Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj (BSK) podpisom memoranda. Potenciรกl vรฝstavby tratรญ mรก eลกte preveriลฅ ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti. Hotovรก mรก byลฅ koncom budรบceho roka.
V Bratislavskom kraji by mohli pribudnรบลฅ dve novรฉ ลพelezniฤnรฉ trate, a to z Vajnรดr do Pezinka a z Lamaฤa do Lozorna. Ministerstvo dopravy (MD) SR, ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) a Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj (BSK) by mali pri ich budovanรญ spolupracovaลฅ. „Memorandum je zaฤiatok istej cesty. ฤalลกรญ krok je ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti, ktorรก odpovie, ฤi vรดbec a v akรฝch parametroch i koฤพko to bude stรกลฅ,“ uviedol doฤasne poverenรฝ minister dopravy Andrej Doleลพal. O termรญnoch vรฝstavby je tak podฤพa neho eลกte predฤasnรฉ hovoriลฅ.
ลฝeleznice SR uลพ vlani v decembri vyhlรกsili verejnรฉ obstarรกvanie na dodรกvateฤพa predmetnej ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti. V marci tohto roka boli prekladanรฉ ponuky, v sรบฤasnosti prebieha fรกza ich vyhodnocovania. Ukonฤenie verejnรฉho obstarรกvania predpokladajรบ ลพeleznice zaฤiatkom mรกja, nรกsledne by mohla byลฅ podpรญsanรก zmluva. Samotnรก ลกtรบdia by mala byลฅ spracovanรก do 18 mesiacov.
„To znamenรก, ลพe koncom roka 2024 by mala byลฅ ลกtรบdia, ktorรก pรดjde na posudzovanie a ukรกลพu sa moลพnosti realizรกcie projektu,“ skonลกtatoval generรกlny riaditeฤพ ลฝSR Miloslav Havrila. ล tรบdia by mala preskรบmaลฅ naprรญklad variantnรฉ rieลกenie trasovania. Naprรญklad pri trati z Lamaฤa do Lozorna aj preverenie navrhovanej maximรกlnej rรฝchlosti 80 aลพ 100 kilometrov za hodinu, v prรญpade trate z Vajnรดr do Pezinka by mala byลฅ rรฝchlosลฅ niลพลกia, aj s ohฤพadom na hustotu zรกstavby v danom รบzemรญ.
Oba koridory sรบ sรบฤasลฅou รบzemnรฉho plรกnu a obe trate sรบ tieลพ sรบฤasลฅou plรกnu udrลพateฤพnej mobility BSK. Predseda BSK Juraj Droba poukazuje na to, ลพe poฤet obyvateฤพov kraja za poslednรฝch desaลฅ rokov vzrรกstol o viac ako 100-tisรญc, pribรบdajรบ novรฉ satelity.
„Od zaฤiatku tvrdรญme, ลพe na to, aby sa uvoฤพnila cestnรก doprava, je nevyhnutnรฉ budovaลฅ koฤพajovรบ dopravu. Je to preto jedinรฉ rieลกenie, ako udrลพaลฅ dopravu v kraji,“ pripomenul Droba. V prรญpade, ลพe ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti preukรกลพe opodstatnenosลฅ tรฝchto tratรญ, rezort dopravy deklaruje ich zapracovanie do harmonogramu ลพelezniฤnรฝch investรญciรญ.
Podฤพa Doleลพala by mali byลฅ prioritizovanรฉ pomedzi ostatnรฉ stavby. Ubezpeฤuje, ลพe nepรดjdu na รบkor inรฝch stavieb. Zainteresovanรฉ strany sa zhodujรบ, ลพe koฤพajovรก doprava je nosnรฝm dopravnรฝm systรฉmom a jedinou formou udrลพateฤพnej dopravy, najmรค verejnej. Okrem diskusiรญ o modernizรกcii a rekonลกtrukcii existujรบcich tratรญ je potrebnรฉ hovoriลฅ aj o moลพnรฝch novรฝch tratiach.