Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi โ je penoasfalt ekvivalentom horรบcich zmesรญ?
V predchรกdzajรบcich ฤlรกnkoch cyklu o nรญzkoteplotnรฝch asfaltovรฝch zmesiach (NAZ) sme sa zaoberali tรฝm, o ฤo vlastne ide a zmenami v sรบvislosti s novรฝm TKP 41. Venovali sme sa spรดsobom vรฝroby NAZ a skรบsenostiam skupiny COLAS s touto technolรณgiou na Slovensku. V tomto zรกvereฤnom ฤlรกnku predstavรญme vรฝsledky ลกtรบdiรญ, ktorรฉ sa vykonali v rรกmci skupiny COLAS na Slovensku ฤi v inรฝch krajinรกch alebo na ktorรฝch tรกto skupina participovala. Aby sme neboli ฤaleko od reality a uvรคznenรญ v laboratรณriรกch, budeme hovoriลฅ aj o terรฉnnych skรบลกkach a ich vรฝsledkoch.
Je penoasfalt ekvivalentom horรบcich zmesรญ?
Je! Medzi technikmi vลกak platรญ dobre znรกme โkto mรก argument, nemรดลพe sa mรฝliลฅโ, preto neskonฤรญme ฤlรกnok jednoslovnou odpoveฤou. Na poฤiatku jej hฤพadania sme sa venovali testovaniu v laboratรณriรกch. Porovnรกvali sme tradiฤnรฉ zmesi so zmesami vyrobenรฝmi technolรณgiou speลovania. Cieฤพom bolo zistiลฅ, ฤi dochรกdza k pozitรญvnej alebo negatรญvnej zmene niektorej z รบลพitkovรฝch vlastnostรญ asfaltovรฝch zmesรญ. Porovnรกvali sme vlastnosti pri pouลพitรญ zhutลovania Marshallovรฝch vzoriek aj vzoriek podฤพa francรบzskej normy โ zhutลovanie Gyratorom. Podobnรฝm spรดsobom sme vo viacerรฝch krajinรกch (okrem inรฉho aj v USA) porovnรกvali aj ฤalลกie รบลพitkovรฉ vlastnosti. Po potvrdenรญ zistenia, ลพe nedochรกdza k zhorลกovaniu sledovanรฝch vlastnostรญ, sme pristรบpili k aplikรกcii technolรณgie v cestรกrskej praxi a spravili niekoฤพko pokusnรฝch รบsekov/stavieb.
Obr. 1 Spenenรฝ asfalt |
Na zรกklade rozsiahlych skรบลกok, ktorรฉ sme pri zavรกdzanรญ penoasfaltovรฝch zmesรญ vykonali, mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe vรฝslednรฉ fyzikรกlno-mechanickรฉ parametre ich sledovanรฝch vlastnostรญ sรบ rovnocennรฉ s adekvรกtnymi typmi tradiฤne vyrรกbanรฝch asfaltovรฝch zmesรญ. Porovnanie รบลพitkovรฝch vlastnostรญ ekvivalentnรฝch zmesรญ vyrobenรฝch tradiฤnou technolรณgiou a technolรณgiou speลovania je uvedenรฉ v tab. 1.
Tab. 1 Porovnanie รบลพitkovรฝch vlastnostรญ ekvivalentnรฝch zmesรญ vyrobenรฝch tradiฤnou technolรณgiou a technolรณgiou speลovania |
V ฤalลกom z pokusov vykonanรฝch v laboratรณriรกch COLAS v Budapeลกti sa zisลฅovala maximรกlna objemovรก hmotnosลฅ asfaltovรฝch zmesรญ (tradiฤnej a penoasfaltu) pri rรดznych teplotรกch, a to pouลพitรญm Marshallovej metรณdy. Vรฝsledky prezentujeme na obr. 4 a 5.
Obr. 4 Objemovรก hmotnosลฅ Marshallovรฝch telies pri 50 รบderoch s pouลพitรญm CA 50/70 |
Z obr. 4 vyplรฝva, ลพe technolรณgia speลovania umoลพลuje dosiahnuลฅ rovnakรฉ objemovรฉ hmotnosti pri โlimitnรฝchโ teplotรกch konvenฤnรฝch zmesรญ, povedzme 110 a 170 ยฐC. V medziฤพahlรฝch teplotรกch (najmรค okolo 130 ยฐC) umoลพลuje penoasfalt dosiahnuลฅ podstatne vyลกลกie objemovรฉ hmotnosti. To indikuje lepลกiu spracovateฤพnosลฅ spรดsobenรบ niลพลกou viskozitou. Na obr. 5 vidieลฅ, ลพe penoasfalt rozhodne nezniลพuje objemovรฉ hmotnosti. Pri pouลพitรญ 75 รบderov (na zmesi Dmax 11 mm) vidieลฅ, ลพe sรญce v stredovej oblasti teplรดt nemoลพno pozorovaลฅ vรฝraznรฉ zlepลกenie oproti konvenฤnej zmesi, no vลพdy umoลพลuje lepลกie zhutnenie, obzvlรกลกลฅ v oblastiach โlimitnรฝchโ teplรดt.
Obr. 5 Objemovรก hmotnosลฅ Marshallovรฝch telies pri 75 รบderoch s pouลพitรญm CA 50/70 |
Vรฝsledky skรบลกok realizovanรฝch na Slovensku reprezentujรบ vzorky vyrobenรฉ na obaฤพovacรญch sรบpravรกch, ktorรฉ boli bezprostredne po vรฝrobe umiestnenรฉ do vopred vyhriatej suลกiฤky v laboratรณrnom vozidle a odvezenรฉ do skรบลกobnรฉho laboratรณria.
Z penoasfaltovej zmesi sa hneฤ po prรญchode do laboratรณria vyrobili pri teplote 130 ยฐC skรบลกobnรฉ vzorky (Marshallove telieska). Tรก istรก zmes sa nechala vychladnรบลฅ a na druhรฝ deล sa opรคtovne zohriala (tentokrรกt vลกak na teplotu 150 ยฐC) a aj z nej sa vyrobil rovnakรฝ poฤet vzoriek. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe pri rovnakej zhut-ลovacej prรกci je objemovรก hmotnosลฅ penoasfaltovej zmesi v priemere o 0,7 % niลพลกia ako objemovรก hmotnosลฅ klasickej zmesi. Tento posun sa prejavรญ aj na zvรฝลกenej medzerovitosti Marshallovรฝch teliesok pripravenรฝch z penoasfaltovรฝch zmesรญ.
Obr. 3 Laboratรณrna speลovacia zostava |
Spoloฤnosลฅ VUIS-CESTY, s. r. o., overila v rรกmci projektu APVV vplyv penoasfaltu na odolnosลฅ NAZ proti tvorbe trvalรฝch deformรกciรญ, aj keฤ zatiaฤพ iba na dvoch rรดznych zmesiach typu AC 11 obrus 50/70 II, vyrobenรฝch na dvoch rรดznych obaฤพovacรญch sรบpravรกch. V platnรฝch KLAZ 1/2010 sa pri asfaltovรฝch zmesiach II. kvalitatรญvnej triedy neลกpecifikuje poลพiadavka tรฝkajรบca sa tohto parametra. Dosiahnutรฉ vรฝsledky na obr. 6 sรบ uvedenรฉ ako porovnanie zmesi vyrobenej technolรณgiou penoasfaltu a ลกtandardne vyrobenej asfaltovej zmesi. Vzorky boli vyrobenรฉ (vลกetky zmesi) pri teplote 150 ยฐC. Z dosiahnutรฝch vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe rozdiely medzi hodnotami maximรกlnej pomernej hฤบbky vyjazdenej koฤพaje PRDAIR (%) sรบ menลกie ako 15 %, priฤom v jednom prรญpade sรบ priaznivejลกie vรฝsledky na zmesi z penoasfaltu a v druhom na ลกtandardnej zmesi.
Obr. 6 Odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm zmesรญ AC 11 O vyrobenรฝch konvenฤnรฝm spรดsobom a technolรณgiou speลovania |
V sรบlade s uvedenรฝm je aj citlivosลฅ na vodu (tab. 2), ktorรก je pri overenรฝch penoasfaltovรฝch vzorkรกch mierne niลพลกia v porovnanรญ so ลกtandardne pripravenรฝmi vzorkami, avลกak vลกetky dosiahnutรฉ vรฝsledky vyhovujรบ poลพiadavke platnรฝch KLAZ s veฤพkou rezervou.
Tab. 2 Porovnanie citlivosti na vodu pri dvoch zme-siach AC 11 a AC 16 vyrobenรฝch konvenฤnรฝm spรดsobom a technolรณgiou speลovania |
Zo zrealizovanรฝch komparatรญvnych zhutลovacรญch pokusov (tab. 3) sa zistilo, ลพe na dosiahnutie minimรกlnej poลพadovanej miery zhutnenia je potrebnรฝ rovnakรฝ poฤet prejazdov, prรญpadne je potrebnรฉ zrealizovaลฅ o jeden prejazd navyลกe. Vลกetky pokusy vลกak preukรกzali, ลพe v koneฤnom dรดsledku moลพno s penoasfaltovou zmesou dosiahnuลฅ vyลกลกie maximรกlne miery zhutnenia.
Tab. 3 Zhutลovacie pokusy vs. objemovรฉ hmotnosti ลกtandardnรฝch zmesรญ a penoasfaltu pri 150 ยฐC |
Zรกver
Je teda penoasfalt ekvivalentom horรบcich zmesรญ? Je! Avลกak s jednรฝm spresnenรญm. Je ich ekologickejลกรญm ekvivalentom, keฤลพe zniลพuje spotrebu primรกrnej aj sekundรกrnej energie a zรกroveล sa uplatnenรญm tejto technolรณgie zniลพujรบ emisie (napr. CO o 64 % a NOx o 19 %), ako to preukรกzala ลกtรบdia skupiny COLAS v USA (Missouri 2009 aลพ 2010).
TEXT: Dr. Peter Briatka, MBA, Ing. Jana Olลกovรก, Bc. Daniel Gabona
FOTO A OBRรZKY: archรญv autorov
Peter Briatka je technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti COLAS SK, Koลกice. Jana Olลกovรก pรดsobรญ na SvF STU v Bratislave. Daniel Gabona pรดsobรญ na SvF TUKE v Koลกiciach a je stรกลพista v spoloฤnosti COLAS SK.
Literatรบra
1. Carbonneau, X., et al.: Energeticky ekonomickรฉ environmentรกlne asfaltovรฉ zmesi, Seminรกr Ivana Poliaฤka, 2008
2. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2013 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.
3. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2014 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.
4. Michaut, J. P.: Warm asphalt concretes in France, 2015.
5. http://www.developpement-durable.gouv.fr/IMG/pdf/Convention_urbanisme.pdf.
6. http://www.ssc.sk/sk/Technicke-predpisy/Zo-znam-TKP-a-KL.ssc.
7. Dupuy, J. P., Abaffyovรก, Z.: Peno-Asfaltovรฉ zmesi, Vรฝstavba a rehabilitรกcia asfaltovรฝch vozoviek, Podbanskรฉ, 2015.
8. TKP 6: Hutnenรฉ asfaltovรฉ zmesi.
9. TKP 41: Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi.
10. Shell Bitumen Handbook: Riversdell House, Chertsey, 1991.
11. Shrnutรญ rakouskรฝch zkuลกenostรญ: Inovace asfaltลฏ โ kterรฉ vรฝrobky jsou vhodnรฉ? Silnice mosty, 3/2016, Sdruลพenรญ pro vรฝstavbu silnic, Praha, 2016.
12. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2014 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.