Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi, skรบsenosti z vรฝroby
Od 1. januรกra 2017 sรบ v platnosti novรฉ TKP 41 venovanรฉ nรญzkoteplotnรฝm asfaltovรฝm zmesiam (NAZ). V ostatnom ฤรญsle sme struฤne hovorili o vรฝzname NAZ a o zmenรกch, ktorรฉ sa dotknรบ vรฝrobcov. V druhej ฤasti ฤlรกnku sa zameriame na konkrรฉtne technolรณgie vรฝroby NAZ a na skรบsenosti s NAZ, ktorรฉ nadobudla skupina COLAS poฤas svojho pรดsobenia na tunajลกom trhu.
NAZ nachรกdzajรบ uplatnenie z prozaickรฝch dรดvodov โ umoลพลujรบ zniลพovaลฅ nรกklady na ohrievanie zloลพiek asfaltovรฝch zmesรญ (AZ), priฤom vlastnosti AZ ostรกvajรบ porovnateฤพnรฉ (ekvivalentnรฉ) s vlastnosลฅami tradiฤnรฝch horรบcich zmesรญ. Druhou moลพnosลฅou je predฤบลพiลฅ dopravnรบ vzdialenosลฅ pri danรฝch klimatickรฝch podmienkach, resp. predฤบลพiลฅ spracovateฤพnosลฅ zmesi, a teda aj asfaltรฉrsku sezรณnu.
Z prehฤพadu vรฝroby AZ skupinou COLAS na Slovensku a v ฤesku a priemernรฝch teplรดt vzduchu v jednotlivรฝch mesiacoch za ostatnรฉ roky vyplรฝva opodstatnenosลฅ rieลกenia tejto tรฉmy, prinajmenลกom z ฤisto technickรฉho hฤพadiska.
Z รบdajov v tab. 1 mรดลพeme vidieลฅ, ลพe pribliลพne 1/3 produkcie AZ pripadรก na mesiace, v ktorรฝch sรบ klimatickรฉ podmienky (prinajmenลกom) hraniฤiace s prรญpustnรฝmi limitmi.
Tab. 1 Produkcia asfaltovรฝch zmesรญ v celej ฤeskej republike a v rรกmci COLAS Slovensko v rokoch 2014 aลพ 2016 vo vzลฅahu k teplotรกm vzduchu
ฤi uลพ v rรกmci zniลพovania karbรณnovej stopy stavebnรฝch materiรกlov, alebo zniลพovania vรฝrobnรฝch nรกkladov, ฤi dokonca v rรกmci skutoฤnej snahy predฤบลพiลฅ stavebnรบ sezรณnu sa jednotlivรฉ spoloฤnosti (v krajinรกch, kde je to povolenรฉ ฤi akceptovanรฉ) snaลพia v poslednรฝch rokoch o zniลพovanie vรฝrobnรฝch teplรดt. Vo vลกeobecnosti sa akceptuje fakt, ลพe v USA sa pribliลพne 30 % asfaltovรฝch zmesรญ vyrรกba vo forme NAZ. V Eurรณpe ide pribliลพne o 10 % a aj na Slovensku mรกme ฤo dohรกลaลฅ.
Spoloฤnosti skupiny COLAS tu vลกak vyrobili spoloฤne pribliลพne 45 000 t nรญzkoteplotnรฝch zmesรญ, ฤo predstavuje pribliลพne 4 % z celkovej vlastnej produkcie asfaltovรฝch zmesรญ (v roku 2016 to bolo to bolo viac ako 7 %). V ฤeskej republike vyrobila skupina COLAS za ostatnรฉ tri roky takmer 20 000 t takรฝchto zmesรญ, no v podmienkach, kde zรกkaznรญci zaryto odmietajรบ jednu z technolรณgiรญ โ penoasfalt. Francรบzsko prijalo zรกvรคzok vyrรกbaลฅ v roku 2017 30 % z celkovej produkcie asfaltovรฝch zmesรญ ako NAZ. V sรบฤasnosti predstavuje vรฝroba NAZ vo Francรบzsku 10 % z celkovej produkcie asfaltovรฝch zmesรญ [7].
Tab. 2 Produkcia NAZ v celej ฤeskej republike, v rรกmci COLAS SK a COLAS CZ v rokoch 2014 โ 2016 |
Moลพnosti zniลพovania teploty zmesรญ
Existuje viac moลพnostรญ, ako vyrรกbaลฅ nรญzkoteplotnรฉ zmesi, t. j. ako vyrรกbaลฅ asfaltovรฉ zmesi pri teplote o 10 aลพ 30 ยฐC niลพลกej, ako sรบ beลพnรฉ teploty ekvivalentnรฝch zmesรญ. Rozliลกovaลฅ mรดลพeme tri zรกkladnรฉ z nich:
- Dvojitรฉ obaฤพovanie kameniva. V prvom kroku sa kamenivo obalรญ mรคkkรฝm bitรบmenom (pribliลพne jeho tretina) a nรกsledne v druhom kroku tvrdรฝm bitรบmenom (zvyลกnรฉ dve tretiny). Z pochopiteฤพnรฝch dรดvodov sa metรณda uplatลuje najmenej, ak vรดbec.
- Pridรกvanie prรญsad na rรดznych chemickรฝch, resp. materiรกlovรฝch bรกzach. Podฤพa TKP 41 rozliลกujeme:
a) Minerรกlne prรญsady (spravidla zeolit) s typickou kryลกtalickou sรบstavou, ktorรก obsahuje prirodzene asi 6 % molekรบl vody a navyลกe umoลพลuje fyzikรกlne viazaลฅ ฤalลกiu vodu v mnoลพstve rรกdovo 25 %. Tรกto voda sa uvoฤพลuje postupne, takลพe pomerne vรฝznamne zniลพuje viskozitu zmesi aj pri spracovรกvanรญ.
b) Organickรฉ prรญsady. Podskupinou sรบ Fischer-Tropschove parafรญny (FT parafรญny). Sรบ to alifatickรฉ uhฤพovodรญky s dlhรฝm reลฅazcom. Rozsah teplรดt topenia je 115 aลพ 120 ยฐC, ฤo je menej ako v prรญpade amidov mastnรฝch kyselรญn. Aj tieto patria medzi organickรฉ prรญsady, priฤom majรบ rozsah teplรดt topenia 140 aลพ 145 ยฐC. Nad tรฝmito teplotami pรดsobia vรฝznamne na znรญลพenie viskozity. Len ฤo vลกak teplota zmesi klesne pod uvedenรฝ rozsah, zaฤรญnajรบ kryลกtalizovaลฅ a, naopak, prispievajรบ k โtuhnutiuโ zmesi. Treลฅou podskupinou sรบ montรกnne vosky, ktorรฉ sa zรญskavajรบ spracovanรญm hnedรฉho uhlia. Dosahujรบ pomerne ลกirokรฝ rozsah teplรดt topenia od 110 do 140 ยฐC. Pouลพรญvajรบ sa najmรค na modifikรกcie pri vรฝrobe liateho asfaltu [11]. - Speลovanie bitรบmenu, a to pridรกvanรญm voฤพnej vody alebo vody viazanej v nejakom nosiฤi, naprรญklad v zeolite. To vลกak znamenรก, ลพe sa do zmesi pridรกva zrnitรก lรกtka, prakticky prรญmes. Preto budeme ฤalej za speลovanie povaลพovaลฅ len pridรกvanie voฤพnej vody priamo do bitรบmenu.
Priemernรก mesaฤnรก teplota vzduchu v roku 2015 โ Sliaฤ (www.shmu.sk) |
Minimรกlne a maximรกlne teploty vzduchu โ Sliaฤ (www.shmu.sk) |
Vรฝroba peny a penoasfaltu
Na vรฝrobu NAZ si tรกto technolรณgia vyลพaduje modifikรกciu existujรบcich vรฝrobnรฝch zariadenรญ โ montรกลพ prรญdavnรฉho speลovacieho zariadenia vฤlenenรฉho pred mieลกacรญ bubon. Existuje viac takรฝchto technologickรฝch zostรกv (tzv. kitov) umoลพลujรบcich pridรกvaลฅ vodu do horรบceho bitรบmenu. Skupina COLAS mรก patentovo chrรกnenรบ vlastnรบ zostavu, ktorรก zabezpeฤuje, aby sa do bitรบmenu so ลกtandardnou teplotou (v zรกvislosti od konkrรฉtne pouลพรญvanรฉho bitรบmenu) pridalo poลพadovanรฉ mnoลพstvo studenej vody.
V USA sa pribliลพne 30 % asfaltovรฝch zmesรญ vyrรกba vo forme NAZ. V Eurรณpe ide pribliลพne o 10 %.
V dรดsledku prudkรฉho varu vody vznikรก v expanznej komore asfaltovรก pena, ktorรก zabezpeฤuje poลพadovanรฉ obalenie kameniva aj pri jeho niลพลกej teplote ako pri vรฝrobe ลกtandardnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ. Pri spรดsobe pouลพรญvanom v spoloฤnosti COLAS bola dรกvka vody optimรกlna na napenenie asfaltu nastavenรก v rozpรคtรญ 2 aลพ 3 % (cieฤพ 2,5 %). Neskรดr, v roku 2016, sa preลกlo na mnoลพstvo 1,5 % z obsahu bitรบmenu. Z hฤพadiska zloลพenia vรฝslednรฉho stavebnรฉho vรฝrobku โ asfaltovej zmesi โ nedochรกdza k ลพiadnej zmene, pretoลพe voda sa odparรญ, prakticky unikne zo zmesi uลพ v mieลกaฤke. Zvyลกky sa odparia poฤas dopravy a spracovania pri zabudovรกvanรญ [7].
Zรกver
Spustenie vรฝroby penoasfaltu v skupine COLAS bolo odvรกลพnym krokom, ktorรฝ mal, prirodzene, technologickรฉ slabiny, na ktorรฉ sme neboli pripravenรญ. Dรดleลพitรฉ vลกak je, ลพe sa ich podarilo odstrรกniลฅ, ฤo podmienilo reรกlny zรกujem vyrรกbaลฅ nรญzkoteplotnรฉ zmesi touto technolรณgiou a vyuลพรญvaลฅ vลกetky benefity, ktorรฉ to prinรกลกa. Za vลกetko hovoria vyrobenรฉ mnoลพstvรก za celรฝ COLAS SK v roku 2016 (26 500 t), t. j. po vyladenรญ systรฉmu, a dopyt po technolรณgii, ktorรฝm sme museli rieลกiลฅ v sรบvislosti s ochladenรญm. Pouลพitie technolรณgie speลovania pri zachovanรญ teploty zmesi umoลพnilo korektne zhutniลฅ zmesi a dosiahnuลฅ tak ich nรกvrhovรฉ kvalitatรญvne parametre na viacerรฝch stavbรกch.
Obaฤพovacia stanica ฤoltovo
Histรณria vรฝroby penoasfaltu v skupine COLAS
Skupina COLAS (prostrednรญctvom spoloฤnosti Cesty Nitra, a. s.) zaฤala na Slovensku implementovaลฅ technolรณgiu speลovania v roku 2014, v dรดsledku ฤoho sa stala priekopnรญkom tejto technolรณgie v regiรณne. Ako to uลพ bรฝva, za veฤพkรฝmi krokmi stoja konkrรฉtni ฤพudia.
Spomedzi viacerรฝch vyberรกme tรฝch, ktorรฝch sa projekt Penoasfalt dotkol azda najviac โ Vladimรญra Laca, vedรบceho obaฤพovacรญch sรบprav (OS) v Mnรญchovej Lehote a Mojลกovej Lรบฤke, a Miroslava Lesaya, vedรบceho obaฤพovacรญch sรบprav v Smoleniciach, ktorรฝch sa pรฝtame:
Kedy sa vybavili vaลกe OS speลovacรญm zariadenรญm? Ako ste vnรญmali zaฤiatky penoasfaltu? Vyskytli sa nejakรฉ problรฉmy, prรญpadne, ako ste ich vyrieลกili?
Vladimรญr Laco: V roku 2014 bola dovezenรก sรบprava na speลovanie asfaltu, priฤom v lete toho roku bola zรกroveล spustenรก do prevรกdzky. Zaฤiatky penoasfaltu na mojich OS sme vnรญmali ako novinku, mali sme oฤakรกvania aj obavy. Nevedeli sme, ako sa zmes bude sprรกvaลฅ โ ฤi uลพ pri vรฝrobe, alebo pri ukladanรญ a zhutลovanรญ. Mali sme sรญce asistenciu zahraniฤnรฝch kolegov, no viete, ako to chodรญ… Lepลกie je raz vidieลฅ, ako stokrรกt poฤuลฅ. Aj samotnรฝ zรกsah do OS sme vnรญmali rozpaฤito.
Sprevรกdzkovaniu a vyladeniu systรฉmu predchรกdzali hodiny konzultรกciรญ, aลพ postupne sme prichรกdzali veciam na koreล. Z rรดznych vykonanรฝch ลกtรบdiรญ vyplynulo, ลพe ideรกlne dรกvkovanie vody je 2,5 % k obsahu bitรบmenu. V prvรฝch rokoch sme sa toho drลพali. Vodnรก para vลกak pri dรกvkovanรญ zloลพiek do mieลกaฤky unikala a kondenzovala. Postupne sa na kondenzรกt usadzoval prach zo sypkรฝch materiรกlov a upchรกval potrubia alebo sa doslova โlepilโ na vรกhu kameniva.
Skrรกtka, spรดsobovalo nรกm to technologickรฉ problรฉmy. Vรฝrobu sme museli odstaviลฅ, vyฤistiลฅ vลกetky problematickรฉ miesta a opรคลฅ spustiลฅ OS. Rieลกenรญm tรฝchto problรฉmov boli zmeny v technolรณgii speลovania. Znรญลพili sme dรกvkovanie vody na 1,5 % a posunuli sme dรฝzu v rรกmci speลovacieho kitu. Tieto zรกkroky nรกm pomohli zlepลกiลฅ prรกcu a pomohli pri vyrieลกenรญ danรฝch problรฉmov.
Miroslav Lesay: Ako potvrdzuje aj kolega, zaฤiatky boli nรกroฤnรฉ. Vลกetky problรฉmy, ktorรฉ rieลกili na inรฝch OS, sme museli rieลกiลฅ aj my. Pรดvodnรฉ dรกvkovanie vody na spenenie bitรบmenu (2,5 %) spรดsobovalo technologickรฉ problรฉmy aj nรกm a niet sa ฤomu ฤudovaลฅ. Pracujeme predsa s rovnakรฝmi, resp. veฤพmi podobnรฝmi sรบpravami (AMMANN Uniglobe 120 H, resp. 160 v Mojลกovej Lรบฤke).
Okrem toho sme museli vyrieลกiลฅ aj funkฤnosลฅ ventilov dรกvkovania vody, keฤลพe v zรกsobnรญku vody sa usรกdzali neฤistoty. Tie sme odstrรกnili filtrami na vodu uลพ pri zรกsobnรญku vody a nรกsledne priamo aj pri speลovaฤi. Tieto zรกkroky nรกm pomohli zlepลกiลฅ prรกcu a pomohli vyrieลกiลฅ danรฉ problรฉmy.
Spenenรฝ bitรบmen |
Nรกroฤnรฉ ฤistenie od kusov zlepenรฉho prachu |
Koฤพko ste vyrobili ton penoasfaltu?
Vladimรญr Laco: Po vyrieลกenรญ tรฝchto technologickรฝch ลฅaลพkostรญ sa vรฝroba rozbehla a posunuli sme sa na ฤรญsla, ktorรฉ prinรกลกajรบ ekologickรฝ a, samozrejme, aj finanฤnรฝ osoh. V roku 2016 sme v Mnรญchovej Lehote a Mojลกovej Lรบฤke vyrobili spolu takmer 15 000 t penoasfaltovรฝch zmesรญ, kรฝm za rok 2015 to bolo len 2 600 t a v 2014 pribliลพne 6 400 t. Objektรญvne vลกak treba poznamenaลฅ, ลพe OS Mnรญchova Lehota v roku 2015 dodรกvala asfaltovรฉ zmesi na rรฝchlostnรบ cestu R2 Ruskovce โ Pravotice.
Miroslav Lesay: Na OS Smolenice sme zaฤali vyrรกbaลฅ penoasfalt na zaฤiatku sezรณny 2014, priฤom do konca roka sa nรกm podarilo vyrobiลฅ 4 100 t. V roku 2015 aj v dรดsledku silnej sezรณny a hroziaceho rizika odstavenia OS sme vรฝrobu penoasfaltu znรญลพili na necelรฝch 2 000 t. V ostatnom roku 2016, po aplikovanรญ uลพ spomenutรฝch zmien a vyladenรญ systรฉmu, sa nรกm podarilo bez problรฉmov vyrobiลฅ pribliลพne 4 400 t. Nie je to svetobornรฉ ฤรญslo, no sme spokojnรญ so stรบpajรบcim trendom a sme radi, ลพe sme vyrรกbali bez ลฅaลพkostรญ a bez odstavovania OS. Penoasfalt mรก pre nรกs vลกetkรฝch vรฝznam!
Literatรบra
1. Carbonneau, X., et al.: Energeticky ekonomickรฉ environmentรกlne asfaltovรฉ zmesi, Seminรกr Ivana Poliaฤka, 2008
2. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2013 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.
3. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2014 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.
4. Michaut, J.P.: Warm asphalt concretes in France, 2015.
5. http://www.developpement-durable.gouv.fr/ IMG/pdf/Convention_urbanisme.pdf.
6. http://www.ssc.sk/sk/Technicke-predpisy/ Zoznam-TKP-a-KL.ssc.
7. Dupuy, J.P., Abaffyovรก, Z.: Peno-Asfaltovรฉ zmesi, Vรฝstavba a rehabilitรกcia asfaltovรฝch vozoviek, Podbanskรฉ, 2015.
8. TKP 6: Hutnenรฉ asfaltovรฉ zmesi.
9. TKP 41: Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi.
10. Shell Bitumen Handbook: Riversdell House, Chertsey, 1991.
11. Shrnutรญ rakouskรฝch zkuลกenostรญ: Inovace asfaltลฏ โ kterรฉ vรฝrobky jsou vhodnรฉ? Silnice mosty, 3/2016, Sdruลพenรญ pro vรฝstavbu silnic, Praha, 2016.
TEXT: Dr. Peter Briatka, MBA, Ing. Jana Olลกovรก, Bc. Daniel Gabona
OBRรZKY: autori, isifa/Shutterstock
Peter Briatka je technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti COLAS SK, Koลกice. Jana Olลกovรก pรดsobรญ na SvF STU v Bratislave. Daniel Gabona pรดsobรญ na SvF TUKE v Koลกiciach a je stรกลพista v COLAS SK.