Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi, รบvod kย tรฉme
V praxi sa uลพ pouลพรญvajรบ viacerรฉ technolรณgie, ktorรฝmi moลพno znรญลพiลฅ teploty pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ. Zรกkladnou poลพiadavkou na ich uplatnenie je dosiahnutie rovnakej spracovateฤพnosti a rovnakรฝch vรฝslednรฝch parametrov asfaltovรฝch zmesรญ ako pri ลกtandardnรฝch asfaltovรฝch zmesiach [7].
Vรฝstavba a รบdrลพba ciest mรก vรฝznamnรฝ vplyv na tvorbu a ochranu ลพivotnรฉho prostredia. V prรญpade asfaltovรฝch zmesรญ ide predovลกetkรฝm o sรบvislosลฅ s teplotou, ktorรก sa pri ich vรฝrobe pohybuje v rozpรคtรญ od 155 do 195 ยฐC (TKP 6). Je to teplota, ktorรบ treba dosiahnuลฅ na dostatoฤnรฉ vysuลกenie kameniva a zรกroveล na รบpravu (znรญลพenie) viskozity asfaltu na 0,2 Pa.s. Tรฝm sa zabezpeฤรญ potrebnรฉ obalenie kameniva asfaltom, poลพadovanรก spracovateฤพnosลฅ zmesi pri ukladanรญ a hutnenรญ a nรกsledne aj poลพadovanรก ลพivotnosลฅ zmesi v konลกtrukcii vozovky [7].
V poslednรฝch rokoch mรดลพeme v naลกich zemepisnรฝch ลกรญrkach pozorovaลฅ nรกrast priemernรฝch teplรดt. Nรกsledkom toho musia asfaltovรฉ zmesi odolรกvaลฅ zvรฝลกenรฝm klimatickรฝm รบฤinkom, ฤo v koneฤnom dรดsledku vedie k zmene ich sprรกvania smerom od pruลพno-plastickรฉho k plastickรฉmu. V kombinรกcii so zaลฅaลพenรญm ลฅaลพkรฝmi nรกkladnรฝmi vozidlami tak vznikajรบ v asfaltovรฝch vrstvรกch trvalรฉ deformรกcie. Na eliminรกciu tรฝchto negatรญvnych รบฤinkov sa postupne prechรกdza na gradaฤne tvrdลกie typy cestnรฝch asfaltov, resp. na polymรฉrom modifikovanรฉ asfalty. Tieto typy spojรญv vลกak vzhฤพadom na svoju viskozitu vedรบ k zvyลกovaniu teplรดt pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ, ฤo mรก, ako sme uลพ uvideli, nepriaznivรฝ vplyv na ลพivotnรฉ prostredie. Rieลกenรญm sรบ tak technolรณgie, ktorรฝmi moลพno znรญลพiลฅ teploty pri vรฝrobe asfaltovรฝch zmesรญ.
Preฤo sa zaoberaลฅ zniลพovanรญm teploty
Znรญลพenie vรฝrobnej teploty asfaltovรฝch zmesรญ prinรกลกa aj znรญลพenie nรกkladov na energie. V podmienkach beลพnej praxe obaฤพovacรญch sรบprav (t. j. preruลกovanรก vรฝroba poฤas dลa) sa spotreba energie na jednu tonu asfaltovej zmesi pohybuje na รบrovni okolo 300โฏMJ. Veฤพmi nahrubo moลพno odhadnรบลฅ รบsporu pribliลพne 12 aลพ 15 MJ na โkaลพdรฝchโ 10โฏยฐC znรญลพenia teploty zmesi. To, samozrejme, vedie aj k redukcii emisiรญ a sklenรญkovรฝch plynov โ ฤi uลพ priamo, alebo aj nepriamo, naprรญklad pri produkcii a transporte palรญv. Zรกroveล to umoลพลuje redukovaลฅ vรฝpary TOC a tรฝm zlepลกiลฅ pracovnรฉ prostredie asfaltรฉrskych ฤiat. Z technickรฉho hฤพadiska vznikรก moลพnosลฅ zvรคฤลกiลฅ dopravnรฉ vzdialenosti alebo โpredฤบลพiลฅโ stavebnรบ sezรณnu pri zachovanรญ pรดvodnej teploty zmesi, a to znรญลพenรญm uลพ spomรญnanej viskozity, ktorej optimรกlne hodnoty na zhutลovanie asfaltovej zmesi sa udรกvajรบ v intervale 2 aลพ 20 Pa.s (obr. 2).
Obr. 2 Prรญklad vรฝsledku zรกkladnรฝch skรบลกok bitรบmenu a nadvรคznosลฅ na optimรกlne pracovnรฉ teploty asfaltovej zmesi [10]
Pred a po 2017
Do januรกra 2017 sme na Slovensku sรญce poznali a vyrรกbali nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi, no z pohฤพadu hlavnรฝch verejnรฝch zรกkaznรญkov neboli dostatoฤne identifikovanรฉ a regulovanรฉ. Vzhฤพadom na to, ลพe spravidla pozostรกvajรบ z rovnakรฝch zloลพiek ako beลพnรฉ asfaltovรฉ zmesi a po zabudovanรญ musia spฤบลaลฅ rovnakรฉ kritรฉriรก, prihliadalo sa na ne ako na obvyklรฉ hutnenรฉ asfaltovรฉ zmesi (TKP 6).
TKP 6 z roku 2015 obsahoval oznaฤenie NAZ (Nรญzkoteplotnรก Asfaltovรก Zmes), nikde ho vลกak nedefinoval. V niektorรฝch kapitolรกch indikoval, ลพe dรดjde k vydaniu samostatnรฉho dokumentu venovanรฉho prรกve tejto problematike. Toto medziobdobie sa upravovalo poลพiadavkou na predkladanie technologickรฉho predpisu na vรฝrobu, spracovanie a kontrolu NAZ objednรกvateฤพovi stavby.
ฤo sa tรฝka klimatickรฝch podmienok, v tomto smere TKP 6 upravuje poลพiadavky. Asfaltovรฉ zmesi na zhotovenie asfaltovรฝch vrstiev sa nesmรบ ukladaลฅ za daลพฤa, alebo ak je na podkladovej vrstve sรบvislรฝ vodnรฝ film, sneh ฤi zvyลกky ฤพadu. Hornรก podkladovรก vrstva a loลพnรก vrstva sa mรดลพu rozprestieraลฅ na mierne zavlhnutรฝ povrch. Obrusnรก vrstva sa mรดลพe poloลพiลฅ len na suchรฝ povrch loลพnej vrstvy. Poลพiadavky na teploty sumarizujeme v tab. 1.
Tab. 1 Poลพiadavky TKP 6 na klimatickรฉ podmienky pri ukladanรญ asfaltovรฝch zmesรญ
Dลa 1. 1. 2017 vลกak vstรบpil do platnosti novรฝ rezortnรฝ predpis Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR TKP 41: Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi, ktorรฝ de facto dรกva istรฝm poลพiadavkรกm a novinkรกm zรกvรคznosลฅ. Ako principiรกlna zmena sa javรญ zavedenie definรญcie NAZ. Nรญzkoteplotnรก asfaltovรก zmes je podฤพa nej hutnenรก asfaltovรก zmes, vyrobenรก a spracovanรก pri teplote niลพลกej o 10 aลพ 30โฏยฐC ako ลกtandardnรก zmes rovnakรฉho zloลพenia. Znรญลพiลฅ teploty pri vรฝrobe a spracovanรญ umoลพลuje pouลพitie prรญsad alebo technolรณgia vรฝroby (penoasfalt). Vรฝslednรฉ vlastnosti NAZ a ลกtandardnej zmesi rovnakรฉho zloลพenia sรบ navzรกjom ekvivalentnรฉ. TKP rozliลกuje a definuje rรดzne druhy prรญsad pouลพiteฤพnรฝch na vรฝrobu NAZ โ ฤi uลพ na zรกklade ich mechanizmu pรดsobenia, alebo รบฤinku na vlastnosti spojiva.
Keฤลพe NAZ je ekologickรฝm ekvivalentom beลพnej horรบcej asfaltovej zmesi, oznaฤenie alebo ลกpecifikรกcia NAZ sa v projektovej dokumentรกcii nevyskytuje.
Zaujรญmavosลฅou je, ลพe sa vyzdvihuje redukcia emisie CO2, a teda zvรฝลกenรก vhodnosลฅ asfaltovรฝch รบprav do interiรฉrovรฝch aplikรกciรญ.
V prรญpade pouลพitia NAZ technolรณgiou penoasfaltu treba stanoviลฅ optimรกlnu teplotu pri hutnenรญ zhutลovacรญm pokusom. Tieto vรฝsledky sa uvedรบ v skรบลกke typu ลกtandardnej zmesi s poznรกmkou NAZ.
Ak sa mรก NAZ pouลพiลฅ na diaฤพnice alebo rรฝchlostnรฉ cesty, treba dokladovaลฅ aj modul tuhosti a odolnosลฅ proti รบnave (podฤพa tab.โฏ2 a 3).
Tab. 2 Modul tuhosti asfaltovรฝch zmesรญ NAZ (AC)
Tab. 3 Minimรกlna odolnosลฅ proti รบnave NAZ (AC)
V prรญpade penoasfaltu to mรดลพe predstavovaลฅ mierny problรฉm z hฤพadiska logistiky. Penoasfalt by sa mal vyrobiลฅ na zariadenรญ, ktorรฉ sa bude reรกlne pouลพรญvaลฅ na jeho vรฝrobu, a mal by sa priviezลฅ do laboratรณria, kde by sa z neho mali vyrobiลฅ (eลกte pri vhodnej teplote) predpรญsanรฝm spรดsobom vzorky na neskorลกie skรบลกanie tuhosti a odolnosti proti รบnave. Tu budeme ฤeliลฅ ฤalลกej vรฝzve, pretoลพe zariadenia na tieto skรบลกky nie sรบ beลพnou sรบฤasลฅou vรฝbavy laboratรณriรญ. Ani veฤพkรฉ a silnรฉ spoloฤnosti nemajรบ zriadenรฉ vรคฤลกie mnoลพstvo takรฝchto laboratรณriรญ v regiรณne, ak vรดbec jedno.
Z hฤพadiska klimatickรฝch podmienok platรญ, ลพe NAZ sa nesmรบ ukladaลฅ v daลพdi a teploty musia vyhovovaลฅ poลพiadavkรกm uvedenรฝm v tab. 4.
Tab. 4 Poลพiadavky TKP 41 na klimatickรฉ podmienky pri ukladanรญ NAZ
Zรกver
V ฤalลกรญch pokraฤovaniach cyklu sa uลพ budeme venovaลฅ priekopnรญkom technolรณgie vรฝroby NAZ na Slovensku, รบskaliam vรฝroby, vรฝsledkom laboratรณrnych skรบลกok a praktickรฝm skรบsenostiam.
TEXT: Dr. Peter Briatka, MBA,
Bc. Daniel Gabona, Ing. Jana Olลกovรก
OBRรZKY: autori
Peter Briatka je technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti COLAS SK, Koลกice. Daniel Gabona pรดsobรญ na SvF TUKE v Koลกiciach a je stรกลพista, Jana Olลกovรก pรดsobรญ na SvF STU v Bratislave.
Literatรบra
1. Carbonneau, X., et al.: Energeticky ekonomickรฉ environmentรกlne asfaltovรฉ zmesi. Seminรกr Ivana Poliaฤka, 2008.
2. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2013 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou ยญnรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie.
3. Polakoviฤ, ฤฝ.: Sprรกva o rieลกenรญ projektu APVV za rok 2014 โ Asfaltovรฉ zmesi s niลพลกou energetickou nรกroฤnosลฅou a s menลกou zรกลฅaลพou pre ลพivotnรฉ prostredie
4. Michaut, J. P.: Warm asphalt concretes in France, 2015.
5. http://www.developpement-durable.gouv.fr/IMG/pdf/Convention_urbanisme.pdf.
6. http://www.ssc.sk/sk/Technicke-predpisy/Zoznam-TKP-a-KL.ssc.
7. Dupuy, J. P. โ Abaffyovรก, Z.: Peno-Asfaltovรฉ zmesi, Vรฝstavba a rehabilitรกcia asfaltovรฝch vozoviek, Podbanskรฉ, 2015.
8. TKP 6: Hutnenรฉ asfaltovรฉ zmesi.
9. TKP 41: Nรญzkoteplotnรฉ asfaltovรฉ zmesi.
10. Shell Bitumen Handbook: Riversdell House, ยญChertsey, 1991.