Nรญzkoteplotnรฝ asfalt
Vย sรบฤasnosti tvorรญ CO2 najvรคฤลกรญ podiel ฤพuฤmi spรดsobenej produkcie sklenรญkovรฝch plynov. Prispieลฅ kย znรญลพeniu jeho รบnikov do ovzduลกia mรดลพe aj asfaltovรฝ priemysel. Jednou zย moลพnostรญ je ponรบknuลฅ vysokohodnotnรฝ asfalt, ktorรฝ sa mรดลพe mieลกaลฅ aย ukladaลฅ pri niลพลกรญch teplotรกch. Keฤลพe sa dnes okolo 50 percent vรฝrobnej energie spotrebuje na zohriatie komponentov asfaltovej zmesi, prinรกลกa znรญลพenie teploty aj citeฤพnรฉ รบspory vย spotrebe paliva. Naprรญklad na jednej ceste vo ล vajฤiarsku sย veฤพkou intenzitou dopravy sa vรฝborne osvedฤilo poloลพenie 1ย 500 ton nรญzkoteplotnej asfaltovej zmesi vyrobenej sย pouลพitรญm penovej asfaltovej ลพivice.
Na vรฝrobu nรญzkoteplotnรฉho asfaltu sรบ kย dispozรญcii rรดzne metรณdy, naprรญklad pouลพitie aditรญv alebo ลกpeciรกlnych spojovacรญch mateยญriรกlov, pouลพitie penovรฝch ลพivรญc aย zmenenรฉ cykly zmieลกavania. Moลพnรก je aj kombinรกcia tรฝchto metรณd. Zvyฤajne moลพno teplotu asfaltovej zmesi znรญลพiลฅ oย minimรกlne 20ย ยฐC aย pokraฤovaลฅ aลพ do 70ย ยฐC. Spoloฤnosลฅ Ammann ponรบka rieลกenia vลกetkรฝch beลพnรฝch spรดsobov znรญลพenia teploty. Vhodnรฝm spรดsobom je pouลพitie penovej ลพivice, pretoลพe spenenรก ลพivica sa jednoduchลกie zmieลกa sย kameninou. Zรกkladnรฝ princรญp na vรฝrobu penovej ลพivice je pritom veฤพmi jednoduchรฝ โ studenรก voda sa strieka do prรบdu ลพivice sย teplotou asi 150 ยฐC. Voda sa ihneฤ zahrieva nad bod varu aย ฤiastoฤne sa odparuje. Vznikรก zmes vodnej pary, vody aย ลพivice, ktorรก sa vhรกลa do mieลกaฤky asfaltovej zmesi. Pouลพitie penovej ลพivice umoลพลuje znรญลพiลฅ teplotu kameniny, aย tรฝm aj asfaltu, bez straty kvality oย pribliลพne 60 ยฐC.Porovnanie troch dรดleลพitรฝch nรญzkoteplotnรฝch technolรณgiรญ
Redukovanรฉ emisie na stavbe
Popri niลพลกej spotrebe mรก nรญzkoteplotnรฝ asfalt aj ฤalลกiu vรฝhodu. Pri jeho vรฝrobe vย obaฤพovacej sรบprave, ako aj pri jeho kladenรญ na cestu vznikรก podstatne menej emisiรญ, pretoลพe asfaltovรก zmes sa spracรบva pri teplote iba okolo 110 ยฐC. Pritom platรญ pravidlo, ลพe redukcia teploty zmesi oย kaลพdรฝch 10 ยฐC zniลพuje emisie na stavbe na polovicu. Technolรณgia si nevyลพaduje nijakรฉ ฤalลกie investรญcie aย kladenie moลพno uskutoฤniลฅ sย beลพnรฝmi strojmi.
Technolรณgia zariadenia na vรฝrobu penovรฉho asfaltu na znรญลพenie teploty asfaltovรฝch zmesรญ je uลพ pripravenรก aย odskรบลกanรก aย vo svete sa stรกle viac ciest buduje prรกve sย jej vyuลพitรญm. Vรฝrobca technolรณgie Ammann uลพ vย Eurรณpe vybavil obaฤพovacie sรบpravy systรฉmami na penovรฝ asfalt aย kontinuรกlne podporuje vรฝrobcov asfaltu aย staviteฤพov ciest pri zavรกdzanรญ tejto technolรณgie.
Napriek nรกroฤnej logistickej situรกcii vykazovala asfaltovรก vrstva pri praktickรฝch aplikรกciรกch na vลกetkรฝch miestach poลพadovanรบ mieru zhutnenia, ฤo preukรกzala analรฝza odvลtanรฝch vzoriek. Zย hฤพadiska rรฝchlosti kladenia asfaltu je dรดleลพitรฝm prรญnosom, ลพe uลพ krรกtky ฤas po poslednom prejazde valca moลพno zaฤaลฅ prรกce na vodorovnom znaฤenรญ vozovky, aby sa cesta uลพ nasledujรบci deล mohla odovzdaลฅ do pouลพรญvania.
Nรญzkoteplotnรฉ povrchy sรบ urฤujรบce zย hฤพadiska budรบcnosti
Pouลพitie technolรณgie penovej ลพivice umoลพลuje รบsporu energie 1,5 kg vykurovacieho oleja na 1 tonu asfaltovej zmesi. Pri stavebnรฝch prรกcach vย Koppigene vo ล vajฤiarsku sa uลกetrilo okolo 7,5 tony CO2 aย prispelo tak kย trvalo udrลพateฤพnej vรฝstavbe ciest. Produkovanรก zmes je veฤพmi kvalitnรก aย spฤบลa vลกetky normovรฉ poลพiadavky od zariadenia aลพ po zabudovanรฝ stav. Stavebnรฉ prรกce vย Koppigene sรบ pozitรญvnou aย sฤพubnou skรบsenosลฅou.
Zabudovanie aย zhutnenie novรฉho druhu asfaltu
Vย roku 2010 zabudovala firma Hans Weibell AG na intenzรญvne jazdenej kantรณnskej ceste pri Koppigene vo ลกvajฤiarskom Emmentali 1ย 500 ton nรญzkoteplotnรฉho asfaltu na bรกze procesu WAW-Foam. Pouลพitรฝ ACT-22N-W-ecophalt bol zabudovanรฝ ako nosnรก krycia vrstva.
Asfalt bol vyrobenรฝ vย 40 km vzdialenom Oberwangene. Obaฤพovacia sรบprava na asfalt Universal NG 320 sย moลพnosลฅou spracovania recyklovanรฉho โ odfrรฉzovanรฉho asfaltu disponuje dvojradovou mieลกacou veลพou, jednรฝm ลกtvortonovรฝm mieลกaฤom Amix, ako aj zariadenรญm na penovรบ ลพivicu na vรฝrobu nรญzkoteplotnรฉho asfaltu.
Uลพ na zaฤiatku ukladania sa preukรกzali vรฝhody tohto novรฉho druhu asfaltu. Na stavbu sa dodal sย teplotou okolo 110ย ยฐC aย strojom AV 95-2 mohol byลฅ zhutnenรฝ eลกte pri teplotรกch pod 80ย ยฐC. Zย tohto dรดvodu bola napriek vysokรฝm letnรฝm teplotรกm prรกca na stavbe prรญjemnรก. Aย to nielen preto, ลพe tu nevznikli ลพiadne ลพivicovรฉ vรฝpary, ale aj vฤaka nรญzkemu vyลพarovaniu tepla asfaltu.
TEXT: Ing. Ondrej Seleckรฝ
FOTO: AMMANN
Ondrej Seleckรฝ je produkt manaลพรฉrom vย spoloฤnosti HYDREX, s. r. o., ktorรก je vรฝhradnรฝm zรกstupcom znaฤky AMMANN na Slovensku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.
–>–>