NL 11 โ€“ severnรก ฤasลฅ obchvatu mesta ล tokholm
Galรฉria(6)

NL 11 โ€“ severnรก ฤasลฅ obchvatu mesta ล tokholm

Partneri sekcie:

Projekt Norra Lรคnken, na ktorom pracujรบ slovenskรญ tunelรกri zo spoloฤnosti Skanska, je pokraฤovanรญm zรกpadnรฉho cestnรฉho spojenia Essingeleden. Po jeho prepojenรญ sย juลพnรฝm spojenรญm Sรถdra Lรคnken sa vytvorรญ veฤพkรฝ obchvat ล tokholmu, ktorรฝ prepojรญ morskรฉ prรญstavy Vรคrtahamnen aย Frihamnen โ€“ brรกny lodnej dopravy do Fรญnska aย Ruska. Po sprevรกdzkovanรญ mรก toto dopravnรฉ spojenie odฤพahฤiลฅ pozemnรบ dopravu vย ลกirลกom centre ล tokholmu aลพ oย polovicu. Prรกce na projekte zaฤali vย roku 2007 aย dokonฤenie sa plรกnuje na rok 2015.


Keฤลพe Norra Lรคnken je klasifikovanรก ako medzinรกrodnรก cestnรก komunikรกcia (E20), jej vybudovanie spadรก pod dohฤพad Vรคgverket โ€“ ล vรฉdskej sprรกvy ciest. Predpokladanรฉ nรกklady na vรฝstavbu sรบ pribliลพne 11,6 miliardy ลกvรฉdskych korรบn, priฤom ลกvรฉdska vlรกda sa prostrednรญctvom spoloฤnosti Vรคgverket podiela na projekte 75โ€‰% aย mesto ล tokholm 25โ€‰% finanฤnรฝch prostriedkov.

Dฤบลพka severnej ฤasti obchvatu je pribliลพne 5 km. Spolu sย pripojeniami, vรฝjazdmi aย sรบvisiacimi komunikรกciami bude celkovรก dฤบลพka cestnรฝch komunikรกciรญ viac ako 13 km. Projekt zahล•ลˆa aj novรฝ ลพelezniฤnรฝ most dlhรฝ 200โ€‰m, 1โ€‰km ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย 1,5โ€‰km novรฝch chodnรญkov pre peลกรญch aย cyklistov.

Celรฝ projekt Norra Lรคnken sa skladรก zย niekoฤพkรฝch ฤiastkovรฝch projektov:

  • Norrtull: NL 11 โ€“ razenรฉ aย hฤบbenรฉ tunely Karolinska aย Stรคlmastergรฅrden, NL 12 โ€“ hฤบbenรฉ tunely Norrtull,
  • Bellevue: NL 21 โ€“ hฤบbenรฝ tunel Bellevue, NL 31 โ€“ razenรฉ aย hฤบbenรฉ tunely Bellevue,
  • Roslagstull: NL 33 โ€“ razenรฉ tunely Albano, NL 34 โ€“ razenรฉ tunely Teknikhรถjden,
  • Frescati: NL 41 โ€“ hฤบbenรฉ tunely Frescati,
  • Vรคrtan: NL 51 โ€“ hฤบbenรฝ tunel Vรคrtan, NL 52 โ€“ mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Vรคrtan.

Norra Lรคnken prechรกdza prevaลพne cez tunely. Ich celkovรก dฤบลพka je 11 km, zย toho 9 km je razenรฝch aย 2 km hฤบbenรฝch tunelov (cut & cover). Vรฝstavba si vyลพiada vykopanie 1 miliรณna metrov kubickรฝch skalnรฉho materiรกlu aย 0,4 miliรณna metrov kubickรฝch zeminy. Vรฝstavba tunelov zahล•ลˆa aj 13 podzemnรฝch priestorov pre elektrickรฉ rozvodne, 200 prรบdovรฝch ventilรกtorov aย 90 รบnikovรฝch ciest.

Razenรฝ tunel Karolinska 111
Po รบspeลกnej polroฤnej spoluprรกci medzi spoloฤnosลฅami Skanska Sverige AB aย Skanska BS a. s. Prievidza na projekte NL 101, ktorรฝ bol prรญpravnรฝm projektom pre realizรกciu prรกc na NL 11, obe spoloฤnosti opรคลฅ pokraฤujรบ pri vรฝstavbe Norra Lรคnken, ฤasti NL 11. Po vzรกjomnej dohode realizovala slovenskรก Skanska BS razenie tunelovรฝch objektov aย ลกvรฉdska Skanska Sverige AB razenie/hฤบbenie rรฝh na vybudovanie hฤบbenรฝch objektov. Raziace prรกce zaฤali vo februรกri 2008 aย trvali do decembra 2008.

Tunel Karolinska 111 mรก dฤบลพku 345โ€‰m aย plynulo nadvรคzuje na hฤบbenรบ ฤasลฅ dฤบลพky 75 m. Plocha vรฝrubu bola vย priemere 90 m2 (od 88 do 104 m2). Vรฝลกka nadloลพia sa pohybovala od 4 do 20 m. Razenie tunela zahล•ลˆalo aj vyrazenie technickej stanice 161 (plocha vรฝrubu 90 m2, dฤบลพka 25โ€‰m), vetracieho tunela 171 (plocha vรฝrubu 50 m2, dฤบลพka 140โ€‰m), dvoch รบnikovรฝch ciest prepรกjajรบcich tunel Karolinska 111 sย jestvujรบcim tunelom Eugenia aย jednej รบnikovej cesty spรกjajรบcej budรบci hฤบbenรฝ tunel Stรคlmastergรฅrden 112 sย tunelom Eugenia (plocha vรฝrubu 15 m2, celkovรก dฤบลพka 60โ€‰m).

Razenie sa realizovalo klasickรฝm spรดsobom โ€“ vrtno-trhacรญmi prรกcami. Pracovalo sa 12 hodรญn denne, odลฅaลพba materiรกlu zย ฤelby sa vykonรกvala vลพdy po 17. hodine. Skanska BS mala na starosti vล•tanie, nabรญjanie, odstrel, zaisลฅovanie profilu aย injektรกลพ. Dฤบลพka zรกberu bola vรคฤลกinou 5 m. Ako je zvykom vย celej ล kandinรกvii, aj tu sa robila systematickรก injektรกลพ predpolia, ktorej รบฤelom bolo minimalizovaลฅ prรญtoky vody. Zabezpeฤenie vyrazenรฉho profilu tunela sa realizovalo asi 30โ€‰m za ฤelbou.

Razenie รบnikovรฝch ciest, technickej stanice aย vetracieho tunela prebiehalo sรบฤasne sย razenรญm hlavnรฉho tunela 111 tak, aby boli efektรญvne vyuลพitรฉ vลกetky stroje aย zariadenia.

Vrtnรฉ prรกce aย usmerลˆovanie razenia
Vrtnรฉ prรกce sa vykonรกvali vrtnรฝmi vozmi Atlas Copco Rocket Boomer XL3C aย L2C (รบnikovรฉ cesty aย menลกie profily). Obidva vrtnรฉ vozy mali dva ovlรกdacie pulty, takลพe vย prรญpade potreby bolo moลพnรฉ urรฝchliลฅ vล•tanie nasadenรญm dvoch operรกtorov (รบspora ฤasu na XL3C asi 20 %). Celรฝ tunel, ako aj ostatnรฉ priestory sa usmerลˆovali statickรฝm laserom vย kombinรกcii so systรฉmom Bever Control. Vrtnรฉ schรฉmy navrhnutรฉ vedรบcim trhacรญch prรกc spracovรกval geodet aย spolu sย trasou tunela ich nahrรกval do poฤรญtaฤa vrtnรฉho voza. Ten po znavigovanรญ podฤพa statickรฉho lasera vykreslil vrtnรบ schรฉmu na displej aย operรกtor vedel presnรบ polohu iย sklon vลกetkรฝch vrtov vย ฤelbe. Tento systรฉm zaruฤoval vysokรบ presnosลฅ razenia aย urรฝchฤพoval vล•tanie ฤelby. Po stiahnutรญ dรกt zย poฤรญtaฤa vrtnรฉho voza bola moลพnรก spรคtnรก kontrola navล•tanรฝch vrtov (ich skutoฤnรฉ rozmiestnenie aย sklon).

Trhacie prรกce
Trhacie prรกce sa realizovali pomocou emulznej trhaviny Titan 7000 dรกvkovanej ลกpeciรกlnou nabรญjaciou sรบpravou Titan SSE System (Site Sensitised Emulsion). Nabรญjanie spolu so zapojenรญm na odstrel asi 188 vrtov dฤบลพky 6โ€‰m trvalo ลกtyrom pracovnรญkom vย priemere okolo troch hodรญn. Nabรญjacia schรฉma, navrhnutรก vลพdy na konkrรฉtny รบsek tunela sย ohฤพadom na geolรณgiu, blรญzkosลฅ povrchu, resp. povrchovรฝch objektov aย tunela Eugenia โ€“ aย teda na poลพiadavku hodnoty vibrรกciรญ, sa skladala vรคฤลกinou zo ลกtyroch ฤastรญ sย rozliฤnou mernou nรกloลพou (gramy trhaviny na metre vrtu).

Mernรก nรกloลพ sa pohybovala od 350 do 1ย 300โ€‰g/m emulznej trhaviny. Na 5-metrovรฝ zรกber sa priemerne spotrebovalo 800โ€‰kg emulznej trhaviny. Na roznet sa pouลพรญval systรฉm Nonel (ORICA – DYNO Nobel, neelektrickรฝ roznet). Zย dรดvodu znรญลพenia vibrรกciรญ na povrchu bolo potrebnรฉ optimalizovaลฅ poฤet ฤasovรฝch stupลˆov. Ten sa dosiahol kombinรกciou neelektrickรฝch rozbuลกiek Nonel LP aย SL konektorov (SL connection blocks). Kaลพdรก zo ลกtyroch ฤastรญ ฤelby sย rozliฤnou mernou nรกloลพou bola spojenรก do jednรฉho SL bloku. Tรฝm sa diverzifikoval roznet na poลพadovanรฝ poฤet ฤasovรฝch stupลˆov.

Meranie vibrรกciรญ
Vย priebehu razenia sa prรญsne kontrolovali hodnoty vibrรกciรญ, pretoลพe tunel prechรกdzal popod frekventovanรบ kriลพovatku, jestvujรบci tunel Eugenia (obe vย plnej prevรกdzke) aย nakoniec popod nemocnicu Karolinska. Kritรฉriรก hodnoty vibrรกciรญ boli najprรญsnejลกie pri prechรกdzanรญ popod nemocnicu. Vย jednej zย budov, ktorรก stรกla priamo nad razenรฝm tunelom, boli umiestnenรฉ prรญstroje veฤพmi citlivรฉ na vibrรกcie sย 24-hodinovou prevรกdzkou. Na toto pracovisko bolo potrebnรฉ poฤas celรฉho razenia telefonicky ohlasovaลฅ trhacie prรกce โ€“ pribliลพnรฝ ฤas odstrelu 24 hodรญn dopredu aย presnรฝ ฤas odstrelu hodinu pred odstrelom.

Vลกetko si vyลพadovalo dรดslednรฉ plรกnovanie odstrelov, predovลกetkรฝm mernej nรกloลพe aย ฤasovania. Dรดraz sa tieลพ klรกdol na tvar ฤelby. Stred ฤelby musel mierne predchรกdzaลฅ obrys profilu tak, aby sa dodrลพal konkรกvny tvar ฤela razenia.

Na povrchu sa rozmiestnilo ลกesลฅ hlavnรฝch meracรญch bodov vย trase tunela โ€“ pรคลฅ vย objektoch nemocnice Karolinska aย jeden vย podzemnej ฤistiฤke odpadovรฝch vรดd Eugeniamagasinet (vย tesnej blรญzkosti vetracieho tunela 171). Vย ฤase, keฤ bolo ฤelo razenia vย blรญzkosti tunela Eugenia, vibrรกcie sa merali aj tu. Pri plnej prevรกdzke bol limit vibrรกciรญ 60 mm. Ak vibrรกcie tento limit prekraฤovali, prevรกdzka vย tuneli sa musela poฤas odstrelu odstaviลฅ. Keฤลพe sa trhacie prรกce uskutoฤลˆovali na viacerรฝch pracoviskรกch (hฤบbenie rรฝh pre hฤบbenรฉ tunely, razenie tunela 111 aย povrchovรฉ odstrely na NL 12), vลกetky odstrely sa zlaฤovali do danรฝch ฤasovรฝch termรญnov, priฤom sa nesmelo odstreฤพovaลฅ na viacerรฝch miestach sรบฤasne. Premรกvku bolo moลพnรฉ odstaviลฅ maximรกlne na 30 minรบt.

Zaujรญmavรฉ bolo aj prerรกลพanie รบnikovรฝch ciest zย tunela 111 do tunela Eugenia. Kvรดli prestreleniu troch รบnikovรฝch ciest sa mohla prevรกdzka odstaviลฅ len vย dvoch termรญnoch vย noฤnรฝch hodinรกch. Poฤas noci bolo potrebnรฉ zapojiลฅ ฤelbu, odstreliลฅ aย vyลฅaลพiลฅ horninu, vyฤistiลฅ tunel Eugenia od horniny zย odstrelu aย skontrolovaลฅ jeho stav. Ak by prvรฝ odstrel nevytvoril dostatoฤnรฝ profil, neexistovala ลพiadna rezerva na prรญpadnรฉ pristreฤพovanie.

Vฤaka dรดslednรฉmu dodrลพiavaniu vลกetkรฝch opatrenรญ, plรกnovaniu vrtnรฝch schรฉm aย ฤasovania odstrelov, ako aj dodrลพaniu disciplรญny pri nabรญjanรญ sa podarilo neprekroฤiลฅ limit vibrรกciรญ 100 mm aย splniลฅ poลพiadavky poฤas odstavenia tunela Eugenia.

Prechod popod tunel Eugenia
Vย dฤบลพke 30 m delila dno tunela Eugenia aย strop razenรฉho tunela 111 len 70 cm ลพelezobetรณnovรก doska, ktorรก bola zabetรณnovanรก uลพ poฤas razenia tunela Eugenia. Cez tento รบsek sa muselo prejsลฅ bez toho, aby bola poruลกenรก betรณnovรก platลˆa aย pilรณty, na ktorรฝch doska stรกla. รšloha sa podarila bez vรคฤลกรญch problรฉmov, priฤom doprava vย tuneli Eugenia bola odstavenรก len poฤas odstrelov.

ฤŒelba bola vย tomto รบseku rozdelenรก na pรคลฅ ฤastรญ. Najprv sa razila pilotnรก ฤasลฅ rozmerov asi 5 ร— 5 m, zรกber 3 m, potom sa odstreฤพovali jednotlivรฉ ฤasti na zรกber 0,5 m.

Zaisลฅovanie vyrazenรฉho profilu tunela
Zaisลฅovanie profilu tunela sa realizovalo systematickรฝm svornรญkovanรญm maltovanรฝmi svornรญkmi sย platniฤkou dฤบลพky 4 m (predovลกetkรฝm vย strope, priฤom zaisลฅovacia schรฉma bola dopredu urฤenรก geolรณgom), doplลˆujรบcim svornรญkovanรญm maltovanรฝmi svornรญkmi bez platniฤky dฤบลพky 3 m (predovลกetkรฝm na bokoch tunela, konkrรฉtne umiestnenie svornรญkov urฤil geolรณg na mieste) aย striekanรฝm drรดtikobetรณnom C 35/45 (oceฤพovรฉ vlรกkna dlhรฉ 35 mm, 60 kg/m3) aย hrubรฉ 50 mm.

Vฤaka dobrรฝm geologickรฝm podmienkam bolo moลพnรฉ zaisลฅovaลฅ profil razenia aลพ pribliลพne 30 m za ฤelom razenia. Tรกto skutoฤnosลฅ vรฝrazne urรฝchฤพovala prรกce, keฤลพe sa naprรญklad poฤas nabรญjania ฤelby dali vล•taลฅ svornรญky, poฤas vล•tania ฤelby osรกdzaลฅ svornรญky aย pod. Vรฝraznรฝm pomocnรญkom pri tรฝchto prรกcach bolo strojovรฉ vybavenie. Vล•tanie svornรญkov sa realizovalo vrtnรฝm vozom Atlas Copco Rocket Boomer XL3C, resp. vย menลกรญch profiloch L2C.

Na samotnรฉ osรกdzanie bola kย dispozรญcii vysokozdviลพnรก ploลกina AMV na podvozku Mercedes. Jej vรฝhodou bol veฤพkรฝ pracovnรฝ kรดลก, vรฝbornรก manipulรกcia aย predovลกetkรฝm diaฤพkovรฉ ovlรกdanie, ktorรฝm sa dal riadiลฅ podvozok zย koลกa ploลกiny. Osobitnรฝ pracovnรญk, ktorรฝ by obsluhoval ploลกinu, teda nebol potrebnรฝ. Malta sa vyrรกbala vย maltovom ฤerpadle Atlas Copco, ktorรฉ bolo stabilne osadenรฉ na valnรญku nรกkladnรฉho auta Volvo. Svornรญkovacie prรกce vykonรกvali traja pracovnรญci โ€“ dvaja vย koลกi osรกdzali svornรญky aย jeden obsluhoval maltovacie ฤerpadlo.

Na nanรกลกanie striekanรฉho betรณnu sa pouลพรญvala sรบprava na striekanรฝ betรณn sย manipulรกtorom dรฝzy znaฤky Meyco Potenza. Tento stroj ukรกzal svoju spoฤพahlivosลฅ, keฤ poฤas celรฉho razenia (11 mesiacov) nezaznamenal jedinรบ vรกลพnu poruchu okrem vรฝmeny spotrebnรฝch ฤastรญ (hadice aย pod.).

Systematickรก injektรกลพ

Vย ลกkandinรกvskych krajinรกch je systematickรก injektรกลพ beลพnou praxou. Na rozdiel od strednej Eurรณpy, kde sa injektรกลพ predpolia pouลพรญva predovลกetkรฝm na stabilizรกciu horniny vย predpolรญ, vย ล kandinรกvii slรบลพi ako ochrana proti prรญtokom vody.

Injektรกลพne vrty sa robili po celom obvode profilu tunela na dฤบลพku 21 m. Priemernรฝ poฤet vรฝvrtov bol 23. Prekrytie injektรกลพnych vรฝvrtov bolo 7 m, t. j. injektรกลพ sa pri 5 m zรกberoch realizovala kaลพdรฝ tretรญ zรกber. Na vล•tanie sa pouลพil vrtnรฝ voz XL3C, navigovanรฝ systรฉmom Bever Control. Kvalita aย presnosลฅ vล•tania sa kontrolovala po kaลพdej injektรกลพi. Presnosลฅ vล•tania bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ dodrลพiavaลฅ predovลกetkรฝm vย blรญzkosti objektov na povrchu aย blรญzko tunela Eugenia.

Vykonรกvala sa kontrola vรฝstupu (log file) zย vrtnรฉho voza aย ลกpeciรกlna kontrola priamosti vรฝvrtov. Vย priebehu kaลพdej tretej injektรกลพe bolo nutnรฉ pred zainjektovanรญm osadiลฅ do vรฝvrtov ลกpeciรกlnu sondu, ktorรก vyhodnocovala priamosลฅ vรฝvrtov. Vรฝvrty nesmeli smerovo kolรญsaลฅ viac neลพ ยฑ2 % zย dฤบลพky vรฝvrtu. Na injektรกลพ sa pouลพil cement Cementa INJ 30 aย celkovo sa na zainjektovanie hlavnรฉho tunela pouลพilo 130 t cementu.

Podmienkou bolo utesniลฅ tunel injektรกลพou, aby prรญtoky vody nepresiahli 4 l/sย zo 100โ€‰m tunela. Meranie tohto ukazovateฤพa sa realizovalo tak, ลพe kaลพdรฝch 100 m sa zabetรณnovala aย zainjektovala stena (kolmรก na os tunela) vย poฤve tunela. Po dokonฤenรญ razenia 100 m รบseku sa pravidelne (raz tรฝลพdenne) cez tรบto stenu meral prietok vody. Na dvoch miestach sย najmenลกรญm nadloลพรญm limit nebol splnenรฝ, preto sa musela realizovaลฅ post-injektรกลพ (post-grouting). Po ukonฤenรญ razenia bol limit dodrลพanรฝ po celej dฤบลพke tunela iย ostatnรฝch razenรฝch objektov.

Zรกver
Razenie tunelov vย ล kandinรกvii bolo pre spoloฤnosลฅ Skanska BS zaujรญmavou skรบsenosลฅou. Systรฉm razenia je oproti systรฉmu vย strednej Eurรณpe odliลกnรฝ. Obdiv si zasluhuje predovลกetkรฝm absolรบtna mechanizรกcia aย optimalizรกcia vyยญuลพitia strojovรฉho zariadenia. Na druhej strane si slovenskรญ tunelรกri vฤaka svojej univerzรกlnosti vyslรบลพili dรดveru aย uznanie ลกvรฉdskych kolegov โ€“ vล•taฤ totiลพ mohol injektovaลฅ, nabรญjaลฅ ฤi osรกdzaลฅ svornรญky, striekaฤ obsluhoval aj injektรกลพnu sรบpravu alebo nabรญjal aย podobne.

Vฤaka kvalite aย rรฝchlosti odvedenej prรกce bol tunel oproti harmonogramu vyrazenรฝ sย dvojmesaฤnรฝm predstihom bez akรฝchkoฤพvek reklamรกciรญ na kvalitu prรกc aย bez jedinรฉho pracovnรฉho รบrazu.

Ing.ย Peter Baluลกรญk
Foto: Skanska, Vรคgverket

Peter Baluลกรญk pracuje ako projektovรฝ manaลพรฉr vย spoloฤnosti Skanska BS, a. s., Prievidza.ย 

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie