Nosnรฉ konลกtrukcie priemyselnรฝch stavieb
Priemyselnรฉ stavby zย hฤพadiska stavebnej vรฝroby stoja na rozhranรญ pozemnรฝch aย inลพinierskych konลกtrukciรญ, ktorรฉ si vyลพadujรบ zvรฝลกenรฉ nรกroky na รบnosnosลฅ, trvanlivosลฅ iย spoฤพahlivosลฅ. Vย rรกmci vรฝstavby jednรฉho objektu sa totiลพ rieลกia nielen stavebnรฉ, ale aj technologickรฉ procesy vrรกtane poลพiadaviek na presnosลฅ stavebnรฝch konลกtrukciรญ.
ล pecifikรก priemyselnรฝch stavieb
Ide oย tieto druhy konลกtrukciรญ:
- samostatnรฉ zaloลพenie technologickรฝch celkov โ vlastnรก technologickรก konลกtrukcia nie je stavebnรฝm objektom aย vyลพaduje si iba samostatnรฝ zรกklad (potrubnรฉ mosty, silรก, zรกklady strojov aย zariadenรญ);
- samostatnรฉ, technologickรฉ, podzemnรฉ alebo ฤiastoฤne vย zemi zapustenรฉ objekty, vย ktorรฝch sa nevyuลพรญva prefabrikรกcia (podzemnรฉ nรกdrลพe, nรกdrลพe, nรกdrลพovรฉ dvory);
- stavby na rozhranรญ dopravnรฝch aย pozemnรฝch stavieb (vรฝsypky pod ลพelezniฤnou vleฤkou vย rรกmci priemyselnรฉho areรกlu);
- ลพelezobetรณnovรฉ halovรฉ objekty;
- viacpodlaลพnรฉ objekty, ktorรฉ tvoria podpornรบ konลกtrukciu pre technolรณgie.
Zakladanie priemyselnรฝch objektov
Pri vรคฤลกine priemyselnรฝch objektov ide oย veฤพkรฉ statickรฉ, prรญpadne iย dynamickรฉ zaลฅaลพenia, ktorรฉ treba zย vrchnej stavby preniesลฅ do podloลพia. Rovnako ako pri beลพnรฝch pozemnรฝch stavbรกch aj vย tรฝchto prรญpadoch saย tento รบฤel pouลพรญvajรบ ploลกnรฉ iย pilรณtovรฉ zรกklady.
Okrem zรกkladnej poลพiadavky na รบnosnosลฅ zรกkladovรฝch konลกtrukciรญ treba dodrลพaลฅ aj veฤพkosลฅ predpรญsanรฉho vรฝslednรฉho sadnutia. Tรก vychรกdza zย technologickรฝch poลพiadaviek, napr. zย dรดvodu kompenzรกciรญ potrubรญ, nadvรคznostรญ strojnotechnologickรฝch zariadenรญ aย pod. Zย toho dรดvodu musรญ byลฅ sรบฤasลฅou nรกvrhu zaloลพenia iย statikom predpรญsanรฝ spรดsob vnรกลกanรฉho zaลฅaลพenia. Vย spornรฝch prรญpadoch alebo tam, kde by mohlo dรดjsลฅ kย vรฝraznรฝm ลกkodรกm na technologickom zariadenรญ vย dรดsledku vรคฤลกieho sadania, je sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie aj predpรญsanรฉ meranie sadania.
Prรญklad zย praxe
Iลกlo oย nรกvrh zaloลพenia veฤพkoobjemovรฉho obilnรฉho sila sย maximรกlnou moลพnou nรกplลou 8ย 000โt obilia. Vlastnรก oceฤพovรก plรกลกลฅovรก konลกtrukcia sila (hmotnosลฅ pribliลพne 80โt) je technologickou dodรกvkou. Sรบstavu tvoria ลกtyri silรก, ktorรฉ sรบ vzรกjomne prepojenรฉ dopravnรญkmi obilia (obr. 1). Vzhฤพadom na automatickรฉ napฤบลanie aย vyprรกzdลovanie sรญl pomocou dopravnรญkov, technolรณg predpรญsal maximรกlne rozdielne sadnutie dvoch susednรฝch sรญl 10 mm. Zรกklad pre kaลพdรฉ silo tvorila ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia โ ลพelezobetรณnovรก doska hrubรก 600โmm sย nabetรณnovanรฝmi prevzduลกลovacรญmi kanรกlmi vย ฤalลกej betรณnovej konลกtrukcii hrubej 400 mm. Doska bola podporenรก sรบstavou veฤพkopriemerovรฝch pilรณt sย priemerom 900 aย 1ย 200โmm (obr. 2).
Zรกkladovรฉ pomery boli zloลพitรฉ. Do hฤบbky 4โm tvorili zรกkladovรบ pรดdu neuฤพahnutรฉ navรกลพky, do 6โm sa vyskytovali vรฝsypky tvorenรฉ รญlmi sย รบlomkami รญlovca, uhlia aย uhฤพovรฉho prachu sย prรญmesou ลกkvary aย sย รบnosnosลฅou len 120 aลพ 150ย kPa. Pod vรฝsypkami boli dvoj- aลพ trojmetrovรฉ vrstvy spraลกรญ. Pribliลพne vย hฤบbke 10โm sa zaฤรญnali รบnosnรฉ vrstvy piesฤitรฝch aลพ kamenitรฝch ลกtrkov, do ktorรฝch sa pilรณty, navrhnutรฉ na celkovรฉ sadanie 20โmm, votkli. Sรบฤasลฅou nรกvrhu pilรณt bol predpรญsanรฝ spรดsob plnenia sรญl po pribliลพne 25โ% objemu sย mesaฤnou prestรกvkou, za sรบฤasnรฉho merania sadania.
Na kaลพdom sile sa osadili znaฤky, ktorรฉ sa geodeticky zameriavali zย pevnรฝch bodov mimo sila. Vรฝsledky meranรญ boli priaznivejลกie ako vรฝpoฤtovรฉ predpoklady. Celkovรฉ sadnutie sila bolo 10โmm aย rozdielne sadnutie dvoch susednรฝch sรญl bolo maximรกlne 5 mm.
Vย prรญpade zaloลพenia stavebnรฝch objektov, ktorรฉ tvorรญ iba zastreลกenie strojovรฉho vybavenia bez ลกpeciรกlnych statickรฝch nรกrokov, je snaha oย rรฝchly spรดsob realizรกcie spodnej stavby. Stavebnรฝ objekt sa zakladรก sรบฤasne so zaloลพenรญm technolรณgiรญ, vlastnรก montรกลพ vrchnej stavby prebieha vย prรญpade veฤพkorozmernรฝch strojov aย zariadenรญ aลพ po ich osadenรญ.
Pri ลพelezobetรณnovรฝch montovanรฝch skeletoch sa vyuลพรญva najmรค pilรณtovรฉ zaloลพenie sย vลtanรฝmi kalichmi, do ktorรฝch sa osadzujรบ montovanรฉ stฤบpy. Pri vลtanรฝch kalichoch odpadรก vรฝkop aย ich vonkajลกie debnenie. Poลพadovanรบ รบnosnosลฅ plรกne pod podlahou haly mimo kalichov moลพno dosiahnuลฅ pomocou vรกpennej alebo cementovej stabilizรกcie.
Ploลกne zakladanรฉ nรกdrลพovรฉ dvory aย havarijnรฉ nรกdrลพe, ktorรฉ sรบ dimenzovanรฉ napr. na havarijnรฉ plnenia, odstรกvky zariadenรญ sย vypรบลกลฅanรญm aย pod., si vyลพadujรบ pouลพitie ลกpeciรกlnych betรณnov aย vystuลพenรญ. Ide oย konลกtrukcie vystavenรฉ nielen agresรญvnemu (podฤพa รบฤelu ลกpecifikovanรฉho technolรณgom), ale ฤasto aj vonkajลกiemu prostrediu. Statickรฝ nรกvrh tรฝchto konลกtrukciรญ sa poฤรญta na medznรบ ลกรญrku trhlรญn prierezu, ktorรฉ nevznikli vย dรดsledku zaลฅaลพenia, ale zmraลกลฅovania aย objemovรฝch zmien. Statik musรญ predpรญsaลฅ iย kvalitu betรณnu.
Vย sรบฤasnosti sa pri nรกvrhu vychรกdza zย normy STN EN 206-1 Betรณn โ ลกpecifikรกcie, vlastnosti, vรฝroba aย zhoda. Minimรกlna trieda betรณnu pre tieto konลกtrukcie je C 30/37, pri vysoko agresรญvnom chemickom prostredรญ dokonca C 35/45. Konลกtrukcie vystavenรฉ striedavรฉmu pรดsobeniu mrazu (vonkajลกie konลกtrukcie) podฤพa nasรฝtenia vodou aย obsahu rozmrazovacรญch prostriedkov sa vย chemicky agresรญvnom prostredรญ XA2-XA3 navrhujรบ vย stupni XF1-XF4. Korรณzia vplyvom karbonatรกcie je ลกpecifikovanรก stupลami XC1-XC4. ฤalลกou poลพiadavkou je odolnosลฅ proti priesaku vody (sรบvisรญ sย nรกvrhom ลกรญrky trhlรญn aย krytia). Pri masรญvnych konลกtrukciรกch treba betรณn dรดkladne oลกetrovaลฅ (zakrรฝvaลฅ, kropiลฅ), aby zย dรดvodu veฤพkรฉho vรฝvinu hydrataฤnรฉho tepla nedoลกlo kย jeho zmraลกteniu.
Stavebnรฉ konลกtrukcie sย veฤพkรฝm alebo pohyblivรฝm zaลฅaลพenรญm
Ide napr. oย konลกtrukcie zaลฅaลพovanรฉ ลฅaลพkรฝmi nรกkladnรฝmi vozidlami alebo ลพelezniฤnou vleฤkou mimo komunikรกcie, vย rรกmci priemyselnรฉho areรกlu. Na transport materiรกlu zย nรกkladnรฉho vlaku na ฤalลกie spracovanie slรบลพia vรฝsypky, na ktorรฉ vlak vchรกdza, aย spodnรฝm dopravnรญkom sa materiรกl ฤalej dopravuje mimo vlaku. Zaลฅaลพenie vyvodenรฉ na konลกtrukcii vรฝsypky, ktorรก je zaลฅaลพovanรก dopravou, sa stanovuje podฤพa modelu SW/0 โ 99,48 kN/m koฤพaje pri rรฝchlosti do 40โkm/h vย sรบlade sย STN P ENV 1991-3 Zaลฅaลพenie mostov dopravou. Stavebnรก nadvรคznosลฅ koฤพajovรฉho zvrลกku na vรฝsypku sa musรญ rieลกiลฅ dilatรกciou, priฤom aj vย tomto prรญpade treba zabezpeฤiลฅ rovnakรฉ sadanie oboch ฤastรญ (obr. 3 aย 4).
Pre konลกtrukcie zaลฅaลพovanรฉ cestnou dopravou (napr. otvorenรฝ tunel krytรฝ pororoลกtami alebo podzemnรฝ tunel pod komunikรกciou) sa podฤพa poลพiadaviek technolรณga uvaลพuje zaลฅaลพenie vozidlom sย predpรญsanou celkovou hmotnosลฅou, napr. 60 t. Nรกpravovรฉ sily sรบ vย tomto prรญpade 4 ร 100 kN aย nรกhradnรฉ rovnomernรฉ zaลฅaลพenie je 28,57 kN/m2.
Halovรฉ objekty
Nosnรฉ konลกtrukcie halovรฝch objektov vychรกdzajรบ zย optimรกlnej voฤพby medzi poลพiadavkami na zaลฅaลพenie, poลพiarnu odolnosลฅ, rozpรคtie aย rรฝchlosลฅ montรกลพe. ลฝelezobetรณnovรฉ skelety sa uplatลujรบ najmรค do rozpรคtia 24โm (ลพelezobetรณnovรฉ vรคznรญky) aลพ 30โm (predpรคtรฉ betรณnovรฉ vรคznรญky). Vรคznรญky spravidla neumoลพลujรบ veฤพkรฉ priลฅaลพenia podvesnรฝmi ลพeriavmi.
To znamenรก, ลพe vย prรญpade poลพiadavky sa ลพeriavovรก drรกha osadzuje na konzoly stฤบpov. Betรณnovรฉ konลกtrukcie halovรฝch objektov sa vรคฤลกinou vyuลพรญvajรบ tam, kde sรบ zvรฝลกenรฉ poลพiadavky na poลพiarnu odolnosลฅ konลกtrukcie (viac ako 30 minรบt). ฤastou poลพiadavkou pri tรฝchto stavbรกch sรบ vstavby sย obsluลพnรฝmi schodiskami alebo ploลกinami, ktorรฉ nie sรบ sรบฤasลฅou ลฅaลพkej betรณnovej montรกลพe.
Vย tomto prรญpade musรญ projektant zapracovaลฅ do jednotlivรฝch prefabrikรกtov kotevnรฉ prvky, alebo predpรญsaลฅ miesta dodatoฤnรฉho kotvenia pomocou chemickรฝch kotiev. Vลกeobecne moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe pri stฤบpoch sa dรก vลtaลฅ vo vnรบtornej tretine ลกรญrky stฤบpa, po celej vรฝลกke. Neodporรบฤa sa vลtaลฅ pozdฤบลพ hrรกn stฤบpov vย ลกรญrke 1/3 rozmeru, po celej vรฝลกke. Pri nepredpรคtรฝch tyฤovรฝch prvkoch moลพno vลtaลฅ po celej hornej ploche, na boฤnรฝch plochรกch iba vย hornej polovici vรฝลกky aย vย dฤบลพke vnรบtornej tretiny dฤบลพky prvku. Nemoลพno vลtaลฅ vย ลฅahanej oblasti pri spodnom povrchu prvku, vย celej dฤบลพke prvku aย vย boฤnรฝch hranรกch vo vzdialenosti 1/3 od podpory (obr. 5).
Viacpodlaลพnรฉ objekty
Vย prรญpade technologickรฝch stavieb nejde oย klasickรฉ domy, ale oย ploลกiny aย platformy usporiadanรฉ vย niekoฤพkรฝch vรฝลกkovรฝch รบrovniach nad sebou. Tieto konลกtrukcie sa navrhujรบ ako oceฤพovรฉ. Objekty mรดลพu byลฅ oplรกลกtenรฉ alebo bez oplรกลกtenia, vystavenรฉ vonkajลกiemu prostrediu. Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie podlieha technologickรฝm poลพiadavkรกm aย konลกtrukฤnรฝ systรฉm zย hฤพadiska priestorovej tuhosti sa odporรบฤa voliลฅ so stuลพujรบcimi prvkami priehradovรฉho typu (diagonรกlne stuลพovadlรก prenรกลกajรบce iba osovรฉ sily). Vhodnรฝ krรญลพovรฝ tvar stuลพovadiel prechรกdzajรบcich po celej vรฝลกke objektu vลกak ฤasto narรกลพa na prechรกdzajรบce technologickรฉ zariadenia. To znamenรก, ลพe ak je to zย hฤพadiska รบฤinnosti stuลพovadiel moลพnรฉ, nahrรกdzajรบ sa tvarovo podobnรฝmi stuลพovadlami (obr. 6). Robustnejลกie aย nรกroฤnejลกie rieลกenie tรฝchto konลกtrukciรญ zย hฤพadiska vรฝroby iย spotreby materiรกlu je sย tuhรฝmi rรกmovรฝmi styฤnรญkmi. Montรกลพne dielce sย rรกmovรฝmi rohmi sa vyrรกbajรบ vย dielni aย montรกลพne spoje sa umiestลujรบ vย menej namรกhanรฝch ฤastiach prvkov. Projektant musรญ pri ich nรกvrhu reลกpektovaลฅ nielen umiestnenie montรกลพnych spojov zย hฤพadiska priebehu vnรบtornรฝch sรญl, ale napr. aj dopravnรฉ moลพnosti, pretoลพe ide oย priestorovรฉ prvky (obr. 7).
ย | ||
Obr. 6 Tvar diagonรกlnych stuลพovadiel oceฤพovรฉho skeletu | ย | Obr. 7 Kombinรกcia rรกmovรฉho aย priehradovรฉho stuลพenia oceฤพovรฉho skeletu |
Estetika priemyselnรฝch stavieb
Hoci vย sรบvislosti sย tรฝmto typom stavieb nemoลพno beลพne hovoriลฅ oย ich estetike, projektant iย dodรกvateฤพ by mali dbaลฅ na ฤistotu detailov, ktorรฉ nepochybne prispievajรบ kย estetickรฉmu vnรญmaniu stavby ako celku.
Pri betรณnovรฝch konลกtrukciรกch sa odporรบฤa sledovaลฅ kvalitu povrchov pohฤพadovรฝch betรณnov. Skosenie hrรกn tak prefabrikovanรฝch, ako aj monolitickรฝch konลกtrukciรญ by malo byลฅ samozrejmosลฅou. Detaily stykov oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ by nemali maลฅ ostrรฉ rohy styฤnรญkovรฝch aย okrajovรฝch plechov. Koncept farebnรฉho rieลกenia vychรกdza buฤ zย firemnรฝch farieb priemyselnรฉho zรกvodu, alebo zvรฝrazลuje technologickรฉ mรฉdiรก aย konลกtrukcie samostatnรฝmi farbami. Ak priemyselnรฝ objekt reลกpektuje svojรญm vyuลพitรญm ฤalลกie poลพiadavky, predovลกetkรฝm zย hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia, moลพno iย takรบto stavbu vnรญmaลฅ ako estetickรบ (obr. 8).
doc. Ing. Hana Gattermayerovรก, CSc.
Foto: autor aย archiv Chemoprag
Autorka je absolventkou Fakulty stavebnej ฤVUT vย Prahe, odbor pozemnรฉ stavby. Pรดsobรญ ako docentka na katedre konลกtrukciรญ pozemnรฝch stavieb, je autorizovanou inลพinierkou vย odbore statika aย dynamika stavieb. Zรกroveล je hlavnรฝm statikom vย projektovej spoloฤnosti Atelier P.H.A., s. r. o., kde vedie profesijnรบ skupinu betรณnovรฝch aย oceฤพovรฝch konลกtrukciรญ. ล pecializuje sa na staticko-konลกtrukฤnรฉ nรกvrhy viacpodlaลพnรฝch iย halovรฝch budov vrรกtane ich rekonลกtrukciรญ. Je viceprezidentkou zdruลพenia SCIA ESA User group โ uลพรญvatelia statickรฉho softvรฉru.