Nasadenie rímsového debnenia NG pri rekonštrukcii mosta

Nová generácia rímsového debnenia znižuje prácnosť i časovú náročnosť

Partneri sekcie:

S rímsovým debnením novej generácie NG možno realizovať vnútorné debnenie ríms vopred a nezávisle od ostatného debnenia. Dodatočná možnosť nastavenia sklonu rímsového debnenia len pomocou akumulátorového skrutkovača uľahčuje a urýchľuje zadebnenie a oddebnenie ríms. Vďaka možnosti nastavenia sklonu odpadá prácna výroba a rezanie drevených ramenátov pre podloženie debnenia spodnej hrany rímsy.

Inteligentné komponenty

Novonavrhnutý, plynulo nastaviteľný rímsový nosník prináša úplne nový spôsob práce. Výšku a sklon nosníka možno teraz pohodlne nastaviť z priestrannej plošiny, a to priamo na rímsovom nosníku len pomocou akumulátorového skrutkovača. Geometria rímsy sa dá nastaviť aj dodatočne po zadebnení, čo poskytuje ešte väčšiu flexibilitu a presnosť v pracovnom procese.

Debnenie mostných ríms so šírkou do 50 cm a výškou do 70 cm možno zhotoviť pomocou štandardných dielov tohto modulárneho systému. Sklon sa dá nastaviť v rozsahu od 0° do 10°.

Efektívne riešenie debnenia rímsy

Prvým krokom je namontovanie konzol na nosnú konštrukciu. Tie sa skladajú zo závesného profilu, zvislého profilu a z vretenovej vzpery. Na zvislý profil sa prichytia plošinové a rímsové nosníky. Zvislý profil a plošinové nosníky sú vybavené systémom rýchleho zavesenia, čo znamená, že tieto montážne práce môže ergonomicky, bezpečne a efektívne vykonávať jedna osoba.

S novým systémom rímsového debnenia NG je zhotovenie alebo sanácia mostných ríms mimoriadne efektívna, rýchla a bezpečná.
S novým systémom rímsového debnenia NG je zhotovenie alebo sanácia mostných ríms mimoriadne efektívna, rýchla a bezpečná. | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Vnútorné debnenie rímsy môže byť zhotovené vopred a nezávisle od samotného debnenia rímsy. Montuje sa na novovyvinutý držiak vnútorného debnenia. Ten sa výškovo nastavuje pomocou nastavovacej skrutky a akumulátorového skrutkovača, takže  vnútorné debnenie rímsy možno pritlačiť na doraz k spodnej hrane mostnej konzoly.

Táto práca sa opäť vykonáva pohodlne z pracovnej plošiny. Vďaka tomu sa dosiahne ďalšia významná úspora času a nákladov.  Vnútorné debnenie rímsy je oddelené od debnenia spodnej hrany rímsy, čo znamená, že debnenia sa môžu montovať nezávisle od seba.

Rýchle a efektívne zadebňovanie a oddebňovanie ríms vďaka integrovanej funkcii nastavenia výšky a sklonu, a to jednoducho a bez námahy len pomocou akumulátorového skrutkovača
Rýchle a efektívne zadebňovanie a oddebňovanie ríms vďaka integrovanej funkcii nastavenia výšky a sklonu, a to jednoducho a bez námahy len pomocou akumulátorového skrutkovača | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Debnenie spodnej hrany rímsy sa dorazí k vnútornému debneniu, ktoré prečnieva oproti debneniu spodnej hrany rímsy. Toto riešenie eliminuje opakujúcu sa potrebu časovo náročných úprav vnútorného debnenia ríms. Vnútorné debnenie sa môže používať opakovane počas celého projektu.

V ďalšom kroku sa na rímsový nosník umiestnia vopred zmontované jednotky debnenia spodnej hrany rímsy. Po namontovaní rímsovej klieštiny možno debnenie čela rímsy uzavrieť pomocou vretena a zafixovať ho pomocou upínacieho klinu. Ako čelové debnenie sa pri rímsovom debnení NG používa najčastejšie rámové debnenie.

Nasadenie rímsového debnenia NG pri rekonštrukcii mosta
Nasadenie rímsového debnenia NG pri rekonštrukcii mosta | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Pri rozoberaní debnenia je možné rýchle oddebnenie pomocou funkcie naklápania rímsového nosníka. Na oddebnenie spodnej hrany rímsy už netreba liezť pod debnenie, ale dá sa realizovať jednoducho, rýchlo a pohodlne z plošiny pomocou akumulátorového skrutkovača.

Bezpečnosť na prvom mieste

Rímsové debnenie NG sa vyznačuje nielen jednoduchou a ergonomickou manipulá-
ciou, ale aj vysokou úrovňou bezpečnosti. Práca na plošine je vďaka zábradliu s výškou
2 m maximálne bezpečná. Tu nachádza svoje uplatnenie aj osvedčený bočný ochranný systém XP, ktorý je plne kompatibilný s rímsovým debnením NG.

Systém XP sa rýchlo a jednoducho osadí na plošinový nosník vďaka známej funkcii „Easy-Click“ (automatické zaistenie stĺpika zábradlia po jeho osadení do plošinového nosníka), čím odpadáva zdĺhavé upevňovanie zábradlia (napríklad skrutkovaním). Následne sa osadí bočná výplň zábradlia.

rez
rez | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Systém XP slúži ako ochrana proti pádu aj pri prácach realizovaných z nosnej konštrukcie mostovky. Stĺpiky zábradlia sa v tomto prípade zacvaknú do rímsovej klieštiny.

Využitie systému pri rekonštrukciách alebo odstraňovaní starých ríms

Vďaka uzavretým rímsovým plošinám možno bezpečne pracovať aj pod úrovňou rímsového debnenia NG, napríklad pri rekonštrukciách diaľničných mostov. Pri renovácii mostov sa rímsové debnenie NG používa aj na demontáž ríms. Stará rímsa sa zaistí pomocou rímsovej klieštiny proti nechcenému pádu a pripevní sa k zdvíhaciemu zariadeniu ešte pred samotným odrezaním starej rímsy od mostovky.

Plne opláštená pracovná plošina zabezpečuje maximálnu ochranu proti pádu osôb a predmetov.
Plne opláštená pracovná plošina zabezpečuje maximálnu ochranu proti pádu osôb a predmetov. | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Systém NG sa dá v modifikovanej podobe efektívne využiť aj v miestach opôr a ponúka všetky výhody ako pri štandardnom nasadení, takisto bez potreby zdĺhavého a prácneho klinovania debnenia.  Nová generácia Doka rímsového debnenia NG predstavuje na stavbe naozaj praktického pomocníka.

Riešenie ochrany proti pádu na pracovnej plošine pomocou bočného ochranného systému XP s výškou 2,0 m
Riešenie ochrany proti pádu na pracovnej plošine pomocou bočného ochranného systému XP s výškou 2,0 m | Zdroj: Debniaca technika, s. r. o.

Konzolové riešenie s pracovnou plošinou poskytuje stavebnému personálu bezpečné pracovné prostredie. Výhody tohto systému sa ocenia na stavbe nielen pri zhotovení, ale aj pri renovácii alebo odstraňovaní existujúcich mostných ríms.

TEXT A FOTO: DOKA Slovakia,
Debniaca technika, s. r. o.

Článok bol uverejnený v časopise IS 3/2024