Nové cesty, tunely, mosty, nemocnice a iné stavby – Tvoríme budúcnosť
AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. pôsobí na slovenskom trhu už viac ako 21 rokov. Hoci naše sesterské firmy zo švajčiarskej skupiny AMBERG sa špecializujú takmer výlučne na projektovanie a dozorovanie tunelov a iných podzemných stavieb, zameranie AMBERG Engineering na Slovensku je podstatne širšie a pokrýva celé spektrum či už inžinierskych alebo pozemných stavieb.
V roku 2004 sme začali úspešne písať našu históriu v oblasti geotechnického a stavebného dozoru. Bolo to na stavbe bratislavského tunela Sitina. Postupne sme sa v dozorovaní dopravných a vodohospodárskych stavieb stali lídrom na slovenskom trhu.
Medzi najvýznamnejšie stavby z dopravnej infraštruktúry by som zaradil 3 úseky diaľnice D1 od Mengusoviec až po Studenec, diaľnicu D3 Hričovské Podhradie – Žilina (Strážov), resp. modernizáciu železničných tratí Piešťany – Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá – Beluša.
Naša dcérska spoločnosť AE DOZORING, s.r.o. bola lídrom združenia na stavebný dozor diaľnice D1 Prešov, západ – juh s tunelom Prešov a v súčasnosti dozoruje výstavbu rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna. Uvediem aj tri príklady z dozorovania vodohospodárskych stavieb: ČOV a odkanalizovanie Trnavského regiónu, Dodávka pitnej vody a odkanalizovanie Horných Kysúc, resp. Stredných Kysúc.
Odbornosť, kvalita, využívanie moderných technológií, dynamika práce
Lepšie sa snáď ani nedá charakterizovať krédo švajčiarsko-slovenskej firmy AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. V roku 2009 sme sa rozhodli plnohodnotne vstúpiť na trh projekcie, čo sa nám aj podarilo. Spoločnosť dnes tvoria dve divízie, a to Divízia projekcie a inžinieringu a Divízia stavebného dozoru, pričom projekciu pokrýva okrem strediska v Bratislave aj stredisko v Košiciach, a pracoviská v Banskej Bystrici, v Žiline a Prešove.
Z významných projektov by som rád spomenul vypracovanie realizačnej dokumentácie pre zhotoviteľa v zmysle zmluvných podmienok FIDIC, žltá kniha diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, resp. projekt rozšírenia diaľnice D1 pri Bratislave na 8-pruh. Výzvou dnešných dní je práca na realizačnej dokumentácii a inžiniering pre nového zhotoviteľa tunela Višňové, tunela, ktorý je na Slovensku najdlhší nielen svojou dĺžkou cca. 7,5 km, ale aj dobou výstavby.
V našich počítačoch sa v súčasnosti tvorí aj projekt tunela Ovčiarsko, resp. tunela Homole v Českej republike. V roku 2015 sme odovzdali investorovi projektovú dokumentáciu vtedy najdlhšieho bulharského diaľničného tunela Kresna s dĺžkou 15,5 km. Okrem toho máme projekty aj v Rakúsku, Nemecku, vo Švajčiarsku alebo Rumunsku.
Do povedomia odbornej, ako aj laickej verejnosti sme sa rozhodli preniknúť aj projektami z oblasti pozemných stavieb. Naše snahy vyvrcholili v lete roku 2022 získaním zákazky na komplexnú prípravu novej Univerzitnej nemocnice Bratislava v lokalite Rázsochy. Verím, že ikonickým projektom bude rekonštrukcia bratislavského internátu Hviezda, známejšieho pod prezývkou „kukurica“.
Na čo som špeciálne hrdý, na prelome rokov 2022/2023 získala naša spoločnosť previerku NBÚ, čím sme aj po tejto formálnej stránke pripravení na nové výzvy z oblasti obrannej infraštruktúry, t.j. na nové projekty pripravované a realizované v utajenom režime. Prvé skúsenosti sme získali už pri realizácii projektu obnovy letiska Sliač.
Čo dodať na záver? Ako každá spoločnosť aj my pociťujeme nedostatok kvalifikovaných a pre projektovanie a dozorovanie stavieb zapálených ľudí. Možno je to dané tým, že práca v projekcii alebo priamo na stavbe v pozícii dozora nie je jednoduchá. Naopak, je veľmi zodpovedná a vyžaduje si celého človeka.
V spoločnosti AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. pracuje takmer 70 takýchto pre vec zapálených ľudí. Nové projekty a výzvy aj zo zahraničia, ktoré pred nami stoja si ale budú vyžadovať posilnenie nášho tímu, a preto by som rád do našich radov pozval nových budúcich kolegov, aby sme spolu tvorili budúcnosť.
Ing. Martin Bakoš, PhD.
Konateľ spoločnosti
Zdroj: PR článok Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.