Nové sídlo Škody Auto vyniká fotovoltikou, elektromobilitou a ekologickými stropmi
Metrostav, najväčšia česká stavebná spoločnosť, dokončila v Mladej Boleslavi nové sídlo najväčšieho českého výrobcu automobilov Škoda Auto. Rozsiahly komplex päťpodlažných budov s názvom Laurin & Klement Kampus stojí oproti administratívnemu centru a pojme až 2 000 zamestnancov.
Pri pohľade z vtáčej perspektívy areál zaujme svojím elegantným usporiadaním v tvare štyroch L a fotovoltickou elektrárňou umiestnenou na troch z nich. Pri návšteve podzemnej garáže sa však ukáže aj rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektrických vozidiel. Rozhovor so staviteľmi zase odhalí inovatívny dizajn stropu, ktorý obsahuje recyklované plasty. Vďaka mnohým trvalo udržateľným prvkom dielo ašpiruje na zlatý certifikát, ktorý udeľuje Nemecká spoločnosť pre trvalo udržateľné stavebníctvo (Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen – DGNB).
„Za najpozoruhodnejšiu považujem stropnú technológiu, ktorá sa v Českej republike v takom rozsahu ešte nepoužila. Betónové konštrukcie sme obohatili o ľahký systém Cobiax, duté tvarovky z recyklovaného plastu. Hoci investorovi vznikli o niečo vyššie náklady, toto riešenie ušetrilo 3 123 metrov kubických betónu a približne 651 ton emisií CO2. Teší ma prínos pre životné prostredie aj novozískané technologické skúsenosti,“ vysvetľuje Ivan Šmejkal, vedúci projektu zo spoločnosti Metrostav.
Strešná fotovoltická elektráreň obsahuje 222 panelov, ktoré majú spolu inštalovaný výkon 100 kW. Čistá elektrická energia zo slnka prúdi priamo do budov Kampusu alebo blízkeho výrobného závodu. Vzhľadom na zdržanlivejší český postoj k elektrifikácii dopravy možno pripravenosť garáží na elektromobilitu považovať za jedinečnú; takmer polovica priestorov tu bude vybavená nabíjacími stanicami.
Vďaka vlastnému zdroju tepla areálu Škoda Auto mohli stavitelia využívať aj ekologické diaľkové vykurovanie. Areál bol napojený na teplovodné rozvody prostredníctvom výmenníkovej stanice v suteréne. Pred začatím výstavby boli v areáli vybudované veľké retenčné nádrže, ktoré umožnili vsakovanie dažďovej vody priamo na stavenisku.
Laurin & Klement Kampus ponúka 22 800 m2 kancelárskych priestorov na piatich podlažiach, pričom spodná budova má dĺžku 150 metrov a šírku 55 metrov. Počas výstavby použili stavbári Metrostavu 26 000 m3 betónu, 3 000 ton betonárskej ocele, 22 000 m2 sadrokartónu a 4 000 m2 presklených priečok. Medzi jednotlivými budovami v tvare písmena L sa dá prechádzať pomocou spojovacích mostíkov. Projekt sa realizoval výlučne prostredníctvom modelovania stavieb BIM (Building Information Modelling).
Výstavba Laurin & Klement Kampusu sa začala koncom roka 2021 a bola dokončená vo februári tohto roka, pričom k odovzdaniu došlo začiatkom marca. Najväčším dodávateľom stavby bola spoločnosť Metrostav. Investorom je spoločnosť Volkswagen Group Real Estate Czech Republic. Cieľom investície bolo zlúčiť administratívne priestory z okolitých budov do jedného centrálneho priestoru a znížiť prevádzkové náklady.
Stavebná spoločnosť Metrostav úspešne nadviazala na viaceré zákazky realizované pre Škodu Auto v minulosti. Nedávno napríklad postavila vo výrobnom areáli v Mladej Boleslavi najväčšiu kuchynskú halu pre závodné stravovanie v celej Európe. V súčasnosti pre tohto významného klienta realizuje viacero menších projektov.
Zdroj: Metrostav,a.s.