Novela stavebnรฉho zรกkona odstrรกni kus byrokracie
Veฤพkรฝch aj malรฝch stavebnรญkov, projektantov ฤi stavebnรฉ รบrady ฤakajรบ zmeny, ktorรฉ im prinesie ostatnรก novela stavebnรฉho zรกkona z roku 1976, ktorรบ vlรกda a parlament schvรกlili v skrรกtenom legislatรญvnom konanรญ a prezidentka SR Zuzana ฤaputovรก podpรญsala 29. februรกra 2024.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Veฤพkรฝch aj malรฝch stavebnรญkov, projektantov ฤi stavebnรฉ รบrady ฤakajรบ zmeny, ktorรฉ im prinesie ostatnรก novela stavebnรฉho zรกkona z roku 1976, ktorรบ vlรกda a parlament schvรกlili v skrรกtenom legislatรญvnom konanรญ a prezidentka SR Zuzana ฤaputovรก podpรญsala 29. februรกra 2024. รฤinnosลฅ zรกkona o vรฝstavbe bola odloลพenรก na 1. aprรญla 2025, zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ je platnรฝ od aprรญla tohto roka.
Dรดvodov, pre ktorรฉ sa Ministerstvo dopravy SR rozhodlo odsunรบลฅ รบฤinnosลฅ zรกkona o vรฝstavbe z roku 2022 predฤบลพenรญm platnosti โstarรฉhoโ stavebnรฉho zรกkona, bolo viacero. Nebola pripravenรก aplikรกcia zรกkona o vรฝstavbe, k plรกnovanรฉmu dรกtumu nadobudnutia jeho รบฤinnosti 1. aprรญla (spolu so zรกkonom o รบzemnom plรกnovanรญ z roku 2022, pozn. redakcie) nie je ลกtรกtna sprรกva technicky, personรกlne a ani organizaฤne pripravenรก na uplatnenie procesov pre integrovanรฉ posudzovanie stavebnรฝch povoฤพovacรญch procesov a pre posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.
Nie je dostatoฤne pripravenรฝ informaฤnรฝ systรฉm pre vรฝstavbu a v neposlednom rade รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu SR (รrad), ktorรฝ mal prebraลฅ od aprรญla 2024 agendu 950 stavebnรฝch รบradov, nemรก dostatok odbornรฝch personรกlnych kapacรญt na to, aby plynule a bezproblรฉmovo mohol vykonรกvaลฅ v plnom rozsahu pรดsobnosลฅ stavebnรฉho รบradu. Na zmeny v stavebnej legislatรญve sme sa spรฝtali Ministerstva dopravy SR ako garanta novelizรกcie.
ฤo sa zmenรญ v povoฤพovacom procese v oblasti รบzemnรฉho rozhodnutia o umiestnenรญ stavby a v konanรญ o stavebnom povolenรญ?
Napriek odsunutiu รบฤinnosti zรกkona o vรฝstavbe na aprรญl 2025 sme sa snaลพili zefektรญvniลฅ a skrรกtiลฅ povoฤพovacie procesy. Do zรกkona sme zapracovali zjednoduลกenia a integrรกciu povoฤพovacรญch procesov.
Stavebnรญci uลพ dnes poznajรบ inลกtitรบt spojenรฉho konania, presnejลกie, spojenรฉho รบzemnรฉho a stavebnรฉho konania, v ktorom v jednom sprรกvnom konanรญ prerokuje stavebnรฝ รบrad podmienky umiestnenia stavby, aj jej uskutoฤnenia. Dnes je tรกto moลพnosลฅ danรก za urฤenรฝch podmienok iba pre jednoduchรฉ stavby a stavby, pri ktorรฝch podmienky umiestnenia urฤuje zรกvรคznรก ฤasลฅ รบzemnรฉho plรกnu zรณny.
Novรก รบprava od aprรญla rozลกiruje moลพnosลฅ prerokovania umiestnenia stavby a zรกroveล jej povolenia v jednom konanรญ aj na inรฉ stavby, aj keฤ obec nemรก spracovanรฝ รบzemnรฝ plรกn zรณny, pod podmienkou, ลพe obec ako orgรกn รบzemnรฉho plรกnovania k umiestneniu stavby vydรก tzv. โzรกvรคznรฉ stanovisko o sรบlade so zรกvรคznou ฤasลฅou รบzemnรฉho plรกnuโ.
Aj zรกvรคznรฉ stanovisko obce uลพ stavebnรญci poznajรบ z doterajลกej praxe. Upravili sme vลกak jeho rozsah a stanovili lehotu na vydanie. V prรญpade zmeลกkania lehoty samosprรกvou sa zavรกdza fikcia sรบhlasu, teda ak sa obec nevyjadrรญ v lehote, znamenรก to, ลพe s umiestnenรญm stavby podฤพa nรกvrhu stavebnรญka sรบhlasรญ.
Vo vลกetkรฝch typoch spojenรฝch konanรญ je zachovanรก moลพnosลฅ vลกetkรฝch dotknutรฝch orgรกnov chrรกniacich verejnรฉ zรกujmy, ako aj vลกetkรฝch รบฤastnรญkov konania, vyjadriลฅ sa k povoฤพovanej stavbe, nikto nebude z tรฝchto konanรญ vynechanรฝ.
Kde sa mรดลพe odvolaลฅ stavebnรญk, ak nesรบhlasรญ so zรกvรคznรฝm stanoviskom?
Ak stavebnรญk nesรบhlasรญ so zรกvรคznรฝm stanoviskom z hฤพadiska vyhodnotenia sรบladu s รบzemnรฝm plรกnom, mรดลพe sa obrรกtiลฅ na รrad, ktorรฝ mรดลพe zmeniลฅ stanovisko obce, ak zistรญ nesรบlad. Aj samotnรก obec, ktorej stanovisko bolo zmenenรฉ รradom, mรก moลพnosลฅ obrรกtiลฅ sa na sรบd a poลพiadaลฅ ho o preskรบmanie upravenรฉho zรกvรคznรฉho stanoviska zmenenรฉho รradom.
Okrem rozลกรญrenia moลพnosti pre spojenรฉ รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie sme zaviedli aj moลพnosลฅ spoloฤnรฉho prerokovania sรบboru stavieb tak, ลพe v jednom konanรญ sa posรบdia umiestnenie a povolenie hlavnej stavby, ako aj vedฤพajลกรญch stavieb, ktorรฉ majรบ byลฅ sรบฤasลฅou sรบboru.
Z dรดvodu, ลพe ide o nรกvrhovรฉ konania, zรกvisรญ od stavebnรญka, ฤi o takรฉ konanie poลพiada a ฤi predloลพรญ stavebnรฉmu รบradu projektovรบ dokumentรกciu a stanoviskรก dotknutรฝch orgรกnov postaฤujรบce na takรฉto integrovanรฉ posรบdenie.
Kto vydรก zรกvรคznรฉ stanovisko o sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom v Bratislave a Koลกiciach?
Zรกvรคznรฉ stanovisko vydรกva obec ako orgรกn รบzemnรฉho plรกnovania. V Bratislave a Koลกiciach sรบ to mesto alebo mestskรก ฤasลฅ, ktorรก schvรกlila najniลพลกรญ stupeล รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie. Rozdelenie kompetenciรญ v Bratislave medzi hlavnรฝm mestom a mestskรฝmi ฤasลฅami urฤuje zรกkon o hlavnom meste Bratislava.
Dokedy budรบ stavebnรฉ รบrady pod mestami a obcami?
Nรกvrh organizรกcie povoฤพovacรญch konanรญ a usporiadania stavebnรฝch รบradov bude predmetom novej legislatรญvy. Mรกme rok vrรกtane riadneho legislatรญvneho procesu na to, aby sme pripravili vykonateฤพnรฝ a efektรญvny nรกvrh. Je pravdepodobnรฉ, ลพe niektorรฉ kompetencie ostanรบ v rukรกch obcรญ.
ฤo bude rieลกiลฅ od aprรญla รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu SR?
K doterajลกej agende (odvolacรญ orgรกn voฤi okresnรฝm รบradom v sรญdle kraja, prvostupลovรฉ konania niektorรฝch vybranรฝch stavieb, vyvlastลovacรญ orgรกn) pribudne รradu agenda prerokovรกvania odvolanรญ voฤi rozhodnutiam obcรญ, pรดsobnosลฅ v oblasti รบzemnรฉho plรกnovania.
Zรกroveล bude รrad manaลพovaลฅ a koordinovaลฅ prรญpravu รบzemnรฝch plรกnov. Vรฝzvou je tieลพ budovanie novรฉho informaฤnรฉho systรฉmu o vรฝstavbe, ktorรฝ je vรฝznamnรฝm predpokladom pre skrรกtenie a zefektรญvnenie konanรญ v budรบcnosti.
ฤo je dรดvodom zlรบฤenia รบzemnรฉho a stavebnรฉho konania?
Dรดvodom spรกjania rรดznych konanรญ do jednรฉho spoloฤnรฉho prerokovania sรบ zefektรญvnenie povoฤพovacรญch postupov a odstrรกnenie duplicรญt a nadmernej byrokracie tam, kde sรบ podmienky umiestnenia stavieb jednoznaฤnรฉ. Na druhej strane to zvyลกuje zodpovednosลฅ stavebnรญkov a tlak na projektantov kvalitne pripravovaลฅ stavby a dodrลพiavaลฅ poลพiadavky vyplรฝvajรบce zo vลกeobecne zรกvรคznรฝch predpisov a z รบzemnรฝch plรกnov.
Akรฉ budรบ lehoty รบradov na vyjadrenie v รบzemnom a stavebnom konanรญ?
Vลกetky lehoty zostรกvajรบ zachovanรฉ. Novinkou sรบ lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska o sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom. Sรบ nastavenรฉ tak, aby samosprรกva reรกlne zvlรกdla vydanie podrobnรฉho stanoviska so zรกkonnou ลกtruktรบrou, a aby fรฉrovo odรดvodลovali zavedenie fikcie sรบhlasu pri jej zmeลกkanรญ. Dospeli sme k nim na zรกklade diskusie so samosprรกvami.
Dฤบลพka lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska o sรบlade stavby s รบzemnรฝm plรกnom zรกvisรญ od zloลพitosti stavby, napr. ลกtandardne je to 60 dnรญ, 90 dnรญ v prรญpade dopravnej a technickej infraลกtruktรบry ฤi vรฝznamnej investรญcie. Bratislava mรก dlhลกie lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska, napr. 45 dnรญ je lehota pre jednoduchรฉ stavby, 75 dnรญ pre ostatnรฉ stavby a 90 dnรญ pre stavby dopravnej a technickej infraลกtruktรบry.
Ako rieลกi novela vyvolanรฉ investรญcie?
Ak je potrebnรฉ z dรดvodu zabezpeฤenia komplexnosti vรฝstavby rozลกรญriลฅ konanie na ฤalลกie stavby, alebo na zmeny existujรบcich stavieb ฤi ich stavebnรฉ รบpravy, ku ktorรฝm nemรก stavebnรญk vlastnรญcke alebo inรฉ prรกvo (vyvolanรก investรญcia), stavebnรญk k ลพiadosti priloลพรญ zmluvu s vlastnรญkom stavby vyvolanej investรญcie o รบprave vlastnรญckych prรกv k stavbe, o spรดsobe financovania stavebnรฝch prรกc a o prevรกdzke stavby po kolaudรกcii. Vlastnรญk stavby vyvolanej investรญcie alebo pozemku, na ktorom sa stavba vyvolanej investรญcie nachรกdza, mรก v konanรญ postavenie รบฤastnรญka konania.
Cieฤพom je, aby sa uลพ v povoฤพovacom konanรญ vyrieลกil sรบhlas dotknutรฝch subjektov s navrhovanรฝm technickรฝm rieลกenรญm a dohodol reลพim vyvolanรฝch investรญciรญ. V praxi sa stรกva, ลพe vlastnรญk stavby, ktorej รบprava sa poลพaduje, nesรบhlasรญ s jej รบpravou stavebnรญkom, alebo sรญce รบpravu ลพiada, alebo s ลou sรบhlasรญ, ale po jej dokonฤenรญ ju buฤ odmieta prevziaลฅ, alebo nastรกvajรบ spory o รบhrade nรกkladov za jej zhotovenie.
V rรกmci kolaudรกcie na usporiadanie vzลฅahov nie je priestor a nรกsledne sa poฤas prevรกdzkovania stavby spory ลฅahajรบ roky a ohrozujรบ aj samotnรบ moลพnosลฅ prevรกdzkovania hlavnej stavby alebo vyvolanej investรญcie. Stavebnรญkovi aj ostatnรฝm รบฤastnรญkom musรญ byลฅ uลพ v konanรญ jasnรฉ, akรฉ nรกsledky (vrรกtane finanฤnรฝch) a vyvolanรฉ kroky (v budรบcom reลพime vysporiadania) bude maลฅ zaฤlenenie vyvolanej investรญcie do objektovej skladby stavby.
Bude generรกlny pardon, aby si majitelia alebo stavebnรญci mohli zlegalizovaลฅ stavby?
Existuje mnoลพstvo ฤiernych stavieb, ktorรฉ neboli v minulosti riadne povolenรฉ, a o ich nelegรกlnosti nevie stavebnรฝ รบrad, a niekedy ani samotnรญ vlastnรญci. Tieto stavby nie sรบ zmapovanรฉ a zapรญsanรฉ do evidencie nehnuteฤพnostรญ. Samosprรกvy takto prichรกdzajรบ o nemalรฉ dodatoฤnรฉ daลovรฉho vรฝnosy z dane z nehnuteฤพnostรญ. Tento stav spรดsobuje nielen majetkovoprรกvne problรฉmy, ale aj ลฅaลพkosti pri nakladanรญ s nimi a pri uลพรญvanรญ nehnuteฤพnostรญ.
Reฤ je predovลกetkรฝm o letnรฝch kuchyniach, prรญstavbรกch, balkรณnoch a terasรกch, ale aj o altรกnkoch ฤi zimnรฝch zรกhradรกch. Mnohรฉ z nich boli postavenรฉ pred desiatkami rokov. Naลกรญm cieฤพom nie je ich bรบraลฅ, ale povoliลฅ ich pri zachovanรญ prรกv รบฤastnรญkov a verejnรฉho zรกujmu.
Stavby postavenรฉ pred 1. 10. 1976 sa od 1. 4. 2024 povaลพujรบ za stavby postavenรฉ v sรบlade s platnรฝmi predpismi. Stavby postavenรฉ od 1. 10. 1976 do 31. 12. 1989 sa povaลพujรบ za stavby povolenรฉ v sรบlade s platnรฝmi predpismi, ale len pod podmienkou, ลพe sa nepretrลพite pouลพรญvajรบ na pรดvodnรฝ รบฤel a vlastnรญk stavby je zรกroveล vlastnรญkom pozemku, na ktorom stavba stojรญ, alebo mรก inรฝ prรกvny vzลฅah k pozemku.
Pre stavby postavenรฉ po roku 1989 do 31. 3. 2024 zavรกdzame reลพim tzv. preskรบmania spรดsobilosti stavby na uลพรญvanie zaloลพenรฝ na princรญpoch, ลพe vlastnรญk stavbu uลพรญva, stavba je postavenรก v sรบlade s poลพiadavkami na takรบto stavbu, aj v spojenรญ s jej รบฤelom, neohrozuje ลพivot, vlastnรญk stavby mรก vysporiadanรฝ vzลฅah k pozemku, umiestnenie stavby je v sรบlade s funkฤnรฝmi regulatรญvmi รบzemnรฝch plรกnov, nenachรกdza sa pod elektrickรฝm vedenรญm, v zรกplavovom รบzemรญ alebo v ochrannom pรกsme a vlastnรญk predloลพรญ projektovรบ dokumentรกciu existujรบceho stavu.
Podobnรฉ rieลกenie je pripravenรฉ aj pre obฤanov z marginalizovanej rรณmskej komunity, zรกsadnou podmienkou je vลกak aj tu vlastnรญctvo pozemku pod stavbou. Tรฝmto postupom nie je moลพnรฉ zlegalizovaลฅ stavbu na cudzom pozemku bez vysporiadania sa s jeho vlastnรญkom. Vo vลกetkรฝch prรญpadoch sa inลกtitรบt preskรบmania pouลพije iba vtedy, ak oล vlastnรญk stavby poลพiada sรกm.
Ak vลกak stavebnรฝ รบrad v rรกmci kontroly prรญde na to, ลพe stavba nie je povolenรก, spustรญ sa pre vlastnรญka prรญsnejลกie konanie o nariadenรญ odstrรกnenia stavby. Takto chceme motivovaลฅ vlastnรญkov, aby si sami zlegalizovali stavby.
Podฤพa akรฉho zรกkona sa budรบ posudzovaลฅ nรกvrhy predloลพenรฉ stavebnรฉmu รบradu do 1. aprรญla 2025?
Konania zaฤatรฉ na stavebnom รบrade pred รบฤinnosลฅou novely sa dokonฤia podฤพa predpisov รบฤinnรฝch do 31. 3. 2024. Stavby sa budรบ povoฤพovaลฅ podฤพa zรกkona 50/1976 v znenรญ novej รบpravy, ak sa konanie zaฤne po 1. 4. 2024, a podฤพa tohto zรกkona sa aj dokonฤรญ.
Kde sa mรดลพe stavebnรญk odvolaลฅ voฤi rozhodnutiu stavebnรฉho รบradu?
Tam, kde doteraz. Prรกva stavebnรญka sa nemenia.
Na zรกver otรกzka z inej oblasti: ฤo prinesie zรกkon o mimoriadnych opatreniach pre strategickรฉ investรญcie?
Prรญprava diaฤพnice trvรก 8 aลพ 10 rokov. Tento proces dokรกลพeme novรฝm zรกkonom o strategickรฝch investรญciรกch skrรกtiลฅ na 3 aลพ 5 rokov. V sรบvislosti s vyvlastnenรญm sa nijako zรกsadne nedotkne prรกv vlastnรญkov pozemkov a budov. Vyvlastnenie poznรก slovenskรก legislatรญva aj dnes a naฤalej platรญ, ลพe je to poslednรก moลพnosลฅ, ktorรก nastupuje aลพ potom, ako vลกetky pokusy o dohodu zlyhajรบ.
Treba si uvedomiลฅ, ลพe aj pre ลกtรกt je tรกto moลพnosลฅ nevรฝhodnรก, a preto sa jej snaลพรญ vyhnรบลฅ sa a s majiteฤพom pozemkov vyrieลกiลฅ ich odkรบpenie ลกtandardnou cestou. V prรญpade, ลพe ลกtรกt oznaฤรญ projekt za strategickรบ investรญciu, zรญska predkupnรฉ prรกvo na pozemky. Potom uลพ ide majetkovoprรกvne vysporiadanie v podstate ลกtandardnou cestou.
Procesy treba zrรฝchliลฅ
Juraj Suchรกnek, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ IUR:
Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja (IUR) v Bratislave vnรญma novelu stavebnรฉho zรกkona ako nutnรฝ krok na zabezpeฤenie kontinuity pri povoฤพovanรญ stavieb. Novela zavรกdza moลพnosลฅ zlรบฤiลฅ รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie pre vลกetky stavby so sรบhlasnรฝm zรกvรคznรฝm stanoviskom obce. Zo zรกkona o vรฝstavbe novela prevzala aj horizontรกlnu integrรกciu konanรญ. Ak sa povoฤพuje sรบbor stavieb, na rozdiel od sรบฤasnosti uลพ bude len jedno konanie pri hlavnej stavbe.
V IUR sme prostrednรญctvom Republikovej รบnie zamestnรกvateฤพov vyuลพili moลพnosลฅ pripomienkovaลฅ nรกvrh novej รบpravy v decembri minulรฉho roku. S ohฤพadom na krรกtke lehoty na pripomienkovanie sme sa zamerali na tie ฤasti novely, ktorรฉ upravovali vydรกvanie zรกvรคznรฉho stanoviska obcou.
Pozitรญvom novely je, ลพe z novรฉho zรกkona o vรฝstavbe prevzala aj lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska obcou. Sme radi, ลพe prรกve tu sa nรกm podarilo presadiลฅ doplnenie ustanovenia, ktorรฉ upravuje lehotu 15 dnรญ, v ktorej mรดลพe obec vyzvaลฅ stavebnรญka na doplnenie ลพiadosti o zรกvรคznรฉ stanovisko k posรบdeniu sรบladu s รบzemnรฝm plรกnom. Verรญme, ลพe jasne definovanรฉ lehoty prispejรบ k toฤพko potrebnรฉmu zrรฝchleniu povoฤพovacรญch procesov.
TEXT: Monika Volekovรก z podkladov MDV SR
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly 02/2024