Stavbnรฝ zรกkon

Novela stavebnรฉho zรกkona odstrรกni kus byrokracie

Partneri sekcie:

Veฤพkรฝch aj malรฝch stavebnรญkov, projektantov ฤi stavebnรฉ รบrady ฤakajรบ zmeny, ktorรฉ im prinesie ostatnรก novela stavebnรฉho zรกkona z roku 1976, ktorรบ vlรกda a parlament schvรกlili v skrรกtenom legislatรญvnom konanรญ a prezidentka SR Zuzana ฤŒaputovรก podpรญsala 29. februรกra 2024.

Veฤพkรฝch aj malรฝch stavebnรญkov, projektantov ฤi stavebnรฉ รบrady ฤakajรบ zmeny, ktorรฉ im prinesie ostatnรก novela stavebnรฉho zรกkona z roku 1976, ktorรบ vlรกda a parlament schvรกlili v skrรกtenom legislatรญvnom konanรญ a prezidentka SR Zuzana ฤŒaputovรก podpรญsala 29. februรกra 2024. รšฤinnosลฅ zรกkona o vรฝstavbe bola odloลพenรก na 1. aprรญla 2025, zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ je platnรฝ od aprรญla tohto roka.

Dรดvodov, pre ktorรฉ sa Ministerstvo dopravy SR rozhodlo odsunรบลฅ รบฤinnosลฅ zรกkona o vรฝstavbe z roku 2022 predฤบลพenรญm platnosti โ€žstarรฉhoโ€œ stavebnรฉho zรกkona, bolo viacero. Nebola pripravenรก aplikรกcia zรกkona o vรฝstavbe, k plรกnovanรฉmu dรกtumu nadobudnutia jeho รบฤinnosti 1. aprรญla (spolu so zรกkonom o รบzemnom plรกnovanรญ z roku 2022, pozn. redakcie) nie je ลกtรกtna sprรกva technicky, personรกlne a ani organizaฤne pripravenรก na uplatnenie procesov pre integrovanรฉ posudzovanie stavebnรฝch povoฤพovacรญch procesov a pre posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.

Nie je dostatoฤne pripravenรฝ informaฤnรฝ systรฉm pre vรฝstavbu a v neposlednom rade รšrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu SR (รšrad), ktorรฝ mal prebraลฅ od aprรญla 2024 agendu 950 stavebnรฝch รบradov, nemรก dostatok odbornรฝch personรกlnych kapacรญt na to, aby plynule a bezproblรฉmovo mohol vykonรกvaลฅ v plnom rozsahu pรดsobnosลฅ stavebnรฉho รบradu. Na zmeny v stavebnej legislatรญve sme sa spรฝtali Ministerstva dopravy SR ako garanta novelizรกcie.

ฤŒo sa zmenรญ v povoฤพovacom procese v oblasti รบzemnรฉho rozhodnutia o umiestnenรญ stavby a v konanรญ o stavebnom povolenรญ?

Napriek odsunutiu รบฤinnosti zรกkona o vรฝstavbe na aprรญl 2025 sme sa snaลพili zefektรญvniลฅ a skrรกtiลฅ povoฤพovacie procesy. Do zรกkona sme zapracovali zjednoduลกenia a integrรกciu povoฤพovacรญch procesov.

Stavebnรญci uลพ dnes poznajรบ inลกtitรบt spojenรฉho konania, presnejลกie, spojenรฉho รบzemnรฉho a stavebnรฉho konania, v ktorom v jednom sprรกvnom konanรญ prerokuje stavebnรฝ รบrad podmienky umiestnenia stavby, aj jej uskutoฤnenia. Dnes je tรกto moลพnosลฅ danรก za urฤenรฝch podmienok iba pre jednoduchรฉ stavby a stavby, pri ktorรฝch podmienky umiestnenia urฤuje zรกvรคznรก ฤasลฅ รบzemnรฉho plรกnu zรณny.

Novรก รบprava od aprรญla rozลกiruje moลพnosลฅ prerokovania umiestnenia stavby a zรกroveลˆ jej povolenia v jednom konanรญ aj na inรฉ stavby, aj keฤ obec nemรก spracovanรฝ รบzemnรฝ plรกn zรณny, pod podmienkou, ลพe obec ako orgรกn รบzemnรฉho plรกnovania k umiestneniu stavby vydรก tzv. โ€žzรกvรคznรฉ stanovisko o sรบlade so zรกvรคznou ฤasลฅou รบzemnรฉho plรกnuโ€œ.

Aj zรกvรคznรฉ stanovisko obce uลพ stavebnรญci poznajรบ z doterajลกej praxe. Upravili sme vลกak jeho rozsah a stanovili lehotu na vydanie. V prรญpade zmeลกkania lehoty samosprรกvou sa zavรกdza fikcia sรบhlasu, teda ak sa obec nevyjadrรญ v lehote, znamenรก to, ลพe s umiestnenรญm stavby podฤพa nรกvrhu stavebnรญka sรบhlasรญ.

Vo vลกetkรฝch typoch spojenรฝch konanรญ je zachovanรก moลพnosลฅ vลกetkรฝch dotknutรฝch orgรกnov chrรกniacich verejnรฉ zรกujmy, ako aj vลกetkรฝch รบฤastnรญkov konania, vyjadriลฅ sa k povoฤพovanej stavbe, nikto nebude z tรฝchto konanรญ vynechanรฝ.

Kde sa mรดลพe odvolaลฅ stavebnรญk, ak nesรบhlasรญ so zรกvรคznรฝm stanoviskom?

Ak stavebnรญk nesรบhlasรญ so zรกvรคznรฝm stanoviskom z hฤพadiska vyhodnotenia sรบladu s รบzemnรฝm plรกnom, mรดลพe sa obrรกtiลฅ na รšrad, ktorรฝ mรดลพe zmeniลฅ stanovisko obce, ak zistรญ nesรบlad. Aj samotnรก obec, ktorej stanovisko bolo zmenenรฉ รšradom, mรก moลพnosลฅ obrรกtiลฅ sa na sรบd a poลพiadaลฅ ho o preskรบmanie upravenรฉho zรกvรคznรฉho stanoviska zmenenรฉho รšradom.

Okrem rozลกรญrenia moลพnosti pre spojenรฉ รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie sme zaviedli aj moลพnosลฅ spoloฤnรฉho prerokovania sรบboru stavieb tak, ลพe v jednom konanรญ sa posรบdia umiestnenie a povolenie hlavnej stavby, ako aj vedฤพajลกรญch stavieb, ktorรฉ majรบ byลฅ sรบฤasลฅou sรบboru.

Z dรดvodu, ลพe ide o nรกvrhovรฉ konania, zรกvisรญ od stavebnรญka, ฤi o takรฉ konanie poลพiada a ฤi predloลพรญ stavebnรฉmu รบradu projektovรบ dokumentรกciu a stanoviskรก dotknutรฝch orgรกnov postaฤujรบce na takรฉto integrovanรฉ posรบdenie.

Kto vydรก zรกvรคznรฉ stanovisko o sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom v Bratislave a Koลกiciach?

Zรกvรคznรฉ stanovisko vydรกva obec ako orgรกn รบzemnรฉho plรกnovania. V Bratislave a Koลกiciach sรบ to mesto alebo mestskรก ฤasลฅ, ktorรก schvรกlila najniลพลกรญ stupeลˆ รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie. Rozdelenie kompetenciรญ v Bratislave medzi hlavnรฝm mestom a mestskรฝmi ฤasลฅami urฤuje zรกkon o hlavnom meste Bratislava.

Dokedy budรบ stavebnรฉ รบrady pod mestami a obcami?

Nรกvrh organizรกcie povoฤพovacรญch konanรญ a usporiadania stavebnรฝch รบradov bude predmetom novej legislatรญvy. Mรกme rok vrรกtane riadneho legislatรญvneho procesu na to, aby sme pripravili vykonateฤพnรฝ a efektรญvny nรกvrh. Je pravdepodobnรฉ, ลพe niektorรฉ kompetencie ostanรบ v rukรกch obcรญ.

ฤŒo bude rieลกiลฅ od aprรญla รšrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu SR?

K doterajลกej agende (odvolacรญ orgรกn voฤi okresnรฝm รบradom v sรญdle kraja, prvostupลˆovรฉ konania niektorรฝch vybranรฝch stavieb, vyvlastลˆovacรญ orgรกn) pribudne รšradu agenda prerokovรกvania odvolanรญ voฤi rozhodnutiam obcรญ, pรดsobnosลฅ v oblasti รบzemnรฉho plรกnovania.

Zรกroveลˆ bude รšrad manaลพovaลฅ a koordinovaลฅ prรญpravu รบzemnรฝch plรกnov. Vรฝzvou je tieลพ budovanie novรฉho informaฤnรฉho systรฉmu o vรฝstavbe, ktorรฝ je vรฝznamnรฝm predpokladom pre skrรกtenie a zefektรญvnenie konanรญ v budรบcnosti.

ฤŒo je dรดvodom zlรบฤenia รบzemnรฉho a stavebnรฉho konania?

Dรดvodom spรกjania rรดznych konanรญ do jednรฉho spoloฤnรฉho prerokovania sรบ zefektรญvnenie povoฤพovacรญch postupov a odstrรกnenie duplicรญt a nadmernej byrokracie tam, kde sรบ podmienky umiestnenia stavieb jednoznaฤnรฉ. Na druhej strane to zvyลกuje zodpovednosลฅ stavebnรญkov a tlak na projektantov kvalitne pripravovaลฅ stavby a dodrลพiavaลฅ poลพiadavky vyplรฝvajรบce zo vลกeobecne zรกvรคznรฝch predpisov a z รบzemnรฝch plรกnov.

Akรฉ budรบ lehoty รบradov na vyjadrenie v รบzemnom a stavebnom konanรญ?

Vลกetky lehoty zostรกvajรบ zachovanรฉ. Novinkou sรบ lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska o sรบlade s รบzemnรฝm plรกnom. Sรบ nastavenรฉ tak, aby samosprรกva reรกlne zvlรกdla vydanie podrobnรฉho stanoviska so zรกkonnou ลกtruktรบrou, a aby fรฉrovo odรดvodลˆovali zavedenie fikcie sรบhlasu pri jej zmeลกkanรญ. Dospeli sme k nim na zรกklade diskusie so samosprรกvami.

Dฤบลพka lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska o sรบlade stavby s รบzemnรฝm plรกnom zรกvisรญ od zloลพitosti stavby, napr. ลกtandardne je to 60 dnรญ, 90 dnรญ v prรญpade dopravnej a technickej infraลกtruktรบry ฤi vรฝznamnej investรญcie. Bratislava mรก dlhลกie lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska, napr. 45 dnรญ je lehota pre jednoduchรฉ stavby, 75 dnรญ pre ostatnรฉ stavby a 90 dnรญ pre stavby dopravnej a technickej infraลกtruktรบry.

Ako rieลกi novela vyvolanรฉ investรญcie?

Ak je potrebnรฉ z dรดvodu zabezpeฤenia komplexnosti vรฝstavby rozลกรญriลฅ konanie na ฤalลกie stavby, alebo na zmeny existujรบcich stavieb ฤi ich stavebnรฉ รบpravy, ku ktorรฝm nemรก stavebnรญk vlastnรญcke alebo inรฉ prรกvo (vyvolanรก investรญcia), stavebnรญk k ลพiadosti priloลพรญ zmluvu s vlastnรญkom stavby vyvolanej investรญcie o รบprave vlastnรญckych prรกv k stavbe, o spรดsobe financovania stavebnรฝch prรกc a o prevรกdzke stavby po kolaudรกcii. Vlastnรญk stavby vyvolanej investรญcie alebo pozemku, na ktorom sa stavba vyvolanej investรญcie nachรกdza, mรก v konanรญ postavenie รบฤastnรญka konania.

Cieฤพom je, aby sa uลพ v povoฤพovacom konanรญ vyrieลกil sรบhlas dotknutรฝch subjektov s navrhovanรฝm technickรฝm rieลกenรญm a dohodol reลพim vyvolanรฝch investรญciรญ. V praxi sa stรกva, ลพe vlastnรญk stavby, ktorej รบprava sa poลพaduje, nesรบhlasรญ s jej รบpravou stavebnรญkom, alebo sรญce รบpravu ลพiada, alebo s ลˆou sรบhlasรญ, ale po jej dokonฤenรญ ju buฤ odmieta prevziaลฅ, alebo nastรกvajรบ spory o รบhrade nรกkladov za jej zhotovenie.

V rรกmci kolaudรกcie na usporiadanie vzลฅahov nie je priestor a nรกsledne sa poฤas prevรกdzkovania stavby spory ลฅahajรบ roky a ohrozujรบ aj samotnรบ moลพnosลฅ prevรกdzkovania hlavnej stavby alebo vyvolanej investรญcie. Stavebnรญkovi aj ostatnรฝm รบฤastnรญkom musรญ byลฅ uลพ v konanรญ jasnรฉ, akรฉ nรกsledky (vrรกtane finanฤnรฝch) a vyvolanรฉ kroky (v budรบcom reลพime vysporiadania) bude maลฅ zaฤlenenie vyvolanej investรญcie do objektovej skladby stavby.

Bude generรกlny pardon, aby si majitelia alebo stavebnรญci mohli zlegalizovaลฅ stavby?

Existuje mnoลพstvo ฤiernych stavieb, ktorรฉ neboli v minulosti riadne povolenรฉ, a o ich nelegรกlnosti nevie stavebnรฝ รบrad, a niekedy ani samotnรญ vlastnรญci. Tieto stavby nie sรบ zmapovanรฉ a zapรญsanรฉ do evidencie nehnuteฤพnostรญ. Samosprรกvy takto prichรกdzajรบ o nemalรฉ dodatoฤnรฉ daลˆovรฉho vรฝnosy z dane z nehnuteฤพnostรญ. Tento stav spรดsobuje nielen majetkovoprรกvne problรฉmy, ale aj ลฅaลพkosti pri nakladanรญ s nimi a pri uลพรญvanรญ nehnuteฤพnostรญ.

Reฤ je predovลกetkรฝm o letnรฝch kuchyniach, prรญstavbรกch, balkรณnoch a terasรกch, ale aj o altรกnkoch ฤi zimnรฝch zรกhradรกch. Mnohรฉ z nich boli postavenรฉ pred desiatkami rokov. Naลกรญm cieฤพom nie je ich bรบraลฅ, ale povoliลฅ ich pri zachovanรญ prรกv รบฤastnรญkov a verejnรฉho zรกujmu.

Stavby postavenรฉ pred 1. 10. 1976 sa od 1. 4. 2024 povaลพujรบ za stavby postavenรฉ v sรบlade s platnรฝmi predpismi. Stavby postavenรฉ od 1. 10. 1976 do 31. 12. 1989 sa povaลพujรบ za stavby povolenรฉ v sรบlade s platnรฝmi predpismi, ale len pod podmienkou, ลพe sa nepretrลพite pouลพรญvajรบ na pรดvodnรฝ รบฤel a vlastnรญk stavby je zรกroveลˆ vlastnรญkom pozemku, na ktorom stavba stojรญ, alebo mรก inรฝ prรกvny vzลฅah k pozemku.

Pre stavby postavenรฉ po roku 1989 do 31. 3. 2024 zavรกdzame reลพim tzv. preskรบmania spรดsobilosti stavby na uลพรญvanie zaloลพenรฝ na princรญpoch, ลพe vlastnรญk stavbu uลพรญva, stavba je postavenรก v sรบlade s poลพiadavkami na takรบto stavbu, aj v spojenรญ s jej รบฤelom, neohrozuje ลพivot, vlastnรญk stavby mรก vysporiadanรฝ vzลฅah k pozemku, umiestnenie stavby je v sรบlade s funkฤnรฝmi regulatรญvmi รบzemnรฝch plรกnov, nenachรกdza sa pod elektrickรฝm vedenรญm, v zรกplavovom รบzemรญ alebo v ochrannom pรกsme a vlastnรญk predloลพรญ projektovรบ dokumentรกciu existujรบceho stavu.

Podobnรฉ rieลกenie je pripravenรฉ aj pre obฤanov z marginalizovanej rรณmskej komunity, zรกsadnou podmienkou je vลกak aj tu vlastnรญctvo pozemku pod stavbou. Tรฝmto postupom nie je moลพnรฉ zlegalizovaลฅ stavbu na cudzom pozemku bez vysporiadania sa s jeho vlastnรญkom. Vo vลกetkรฝch prรญpadoch sa inลกtitรบt preskรบmania pouลพije iba vtedy, ak oลˆ vlastnรญk stavby poลพiada sรกm.

Ak vลกak stavebnรฝ รบrad v rรกmci kontroly prรญde na to, ลพe stavba nie je povolenรก, spustรญ sa pre vlastnรญka prรญsnejลกie konanie o nariadenรญ odstrรกnenia stavby. Takto chceme motivovaลฅ vlastnรญkov, aby si sami zlegalizovali stavby.

Podฤพa akรฉho zรกkona sa budรบ posudzovaลฅ nรกvrhy predloลพenรฉ stavebnรฉmu รบradu do 1. aprรญla 2025?

Konania zaฤatรฉ na stavebnom รบrade pred รบฤinnosลฅou novely sa dokonฤia podฤพa predpisov รบฤinnรฝch do 31. 3. 2024. Stavby sa budรบ povoฤพovaลฅ podฤพa zรกkona 50/1976 v znenรญ novej รบpravy, ak sa konanie zaฤne po 1. 4. 2024, a podฤพa tohto zรกkona sa aj dokonฤรญ.

Kde sa mรดลพe stavebnรญk odvolaลฅ voฤi rozhodnutiu stavebnรฉho รบradu?

Tam, kde doteraz. Prรกva stavebnรญka sa nemenia.

Na zรกver otรกzka z inej oblasti: ฤŒo prinesie zรกkon o mimoriadnych opatreniach pre strategickรฉ investรญcie?

Prรญprava diaฤพnice trvรก 8 aลพ 10 rokov. Tento proces dokรกลพeme novรฝm zรกkonom o strategickรฝch investรญciรกch skrรกtiลฅ na 3 aลพ 5 rokov. V sรบvislosti s vyvlastnenรญm sa nijako zรกsadne nedotkne prรกv vlastnรญkov pozemkov a budov. Vyvlastnenie poznรก slovenskรก legislatรญva aj dnes a naฤalej platรญ, ลพe je to poslednรก moลพnosลฅ, ktorรก nastupuje aลพ potom, ako vลกetky pokusy o dohodu zlyhajรบ.

Treba si uvedomiลฅ, ลพe aj pre ลกtรกt je tรกto moลพnosลฅ nevรฝhodnรก, a preto sa jej snaลพรญ vyhnรบลฅ sa a s majiteฤพom pozemkov vyrieลกiลฅ ich odkรบpenie ลกtandardnou cestou. V prรญpade, ลพe ลกtรกt oznaฤรญ projekt za strategickรบ investรญciu, zรญska predkupnรฉ prรกvo na pozemky. Potom uลพ ide majetkovoprรกvne vysporiadanie v podstate ลกtandardnou cestou.

Procesy treba zrรฝchliลฅ

Juraj Suchรกnek, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ IUR:

Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja (IUR) v Bratislave vnรญma novelu stavebnรฉho zรกkona ako nutnรฝ krok na zabezpeฤenie kontinuity pri povoฤพovanรญ stavieb. Novela zavรกdza moลพnosลฅ zlรบฤiลฅ รบzemnรฉ a stavebnรฉ konanie pre vลกetky stavby so sรบhlasnรฝm zรกvรคznรฝm stanoviskom obce. Zo zรกkona o vรฝstavbe novela prevzala aj horizontรกlnu integrรกciu konanรญ. Ak sa povoฤพuje sรบbor stavieb, na rozdiel od sรบฤasnosti uลพ bude len jedno konanie pri hlavnej stavbe.

V IUR sme prostrednรญctvom Republikovej รบnie zamestnรกvateฤพov vyuลพili moลพnosลฅ pripomienkovaลฅ nรกvrh novej รบpravy v decembri minulรฉho roku. S ohฤพadom na krรกtke lehoty na pripomienkovanie sme sa zamerali na tie ฤasti novely, ktorรฉ upravovali vydรกvanie zรกvรคznรฉho stanoviska obcou.

Pozitรญvom novely je, ลพe z novรฉho zรกkona o vรฝstavbe prevzala aj lehoty na vydanie zรกvรคznรฉho stanoviska obcou. Sme radi, ลพe prรกve tu sa nรกm podarilo presadiลฅ doplnenie ustanovenia, ktorรฉ upravuje lehotu 15 dnรญ, v ktorej mรดลพe obec vyzvaลฅ stavebnรญka na doplnenie ลพiadosti o zรกvรคznรฉ stanovisko k posรบdeniu sรบladu s รบzemnรฝm plรกnom. Verรญme, ลพe jasne definovanรฉ lehoty prispejรบ k toฤพko potrebnรฉmu zrรฝchleniu povoฤพovacรญch procesov.

TEXT: Monika Volekovรก z podkladov MDV SR

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly 02/2024

Najฤรญtanejลกie