Pilier ฤ. 3 montรกลพ leลกenia a vรฝstuลพe spodnรก ฤasลฅ
Galรฉria(7)

Novรฝ cestnรฝ most cez Dunaj medzi mestami Komรกrom a Komรกrno

Partneri sekcie:

Novรฝ cestnรฝ most spรกja mestรก na oboch brehoch rieky Dunaj. Navrhnutรฝ bol hlavne s cieฤพom pomรดcลฅ ich rozvoju a rozvoju priฤพahlรฝch regiรณnov a zรกroveลˆ mรก uspokojiลฅ poลพiadavky rastรบcej nรกkladnej, ako aj osobnej dopravy, od ktorej sa mesto Komรกrno po jeho dobudovanรญ odฤพahฤรญ.

Mostnรฝ objekt

Mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย Nitrianskom kraji, medzi mestami Komรกrom aย Komรกrno. Prevรกdza รบsek cestnej komunikรกcie, ktorรก spรกja hlavnรบ cestu ฤ. 1 na maฤarskej strane so ลกtรกtnou cestou I/63 na slovenskej strane.

Projektovanรฝ cestnรฝ most je umiestnenรฝ vo vzdialenosti 170 m od ลพelezniฤnรฉho mosta (oproti prรบdu smerom na zรกpad) aย vo vzdialenosti 2,8ย km od Alลพbetinho mosta, ktorรฝ sa nachรกdza vย centre mesta. Vย staniฤenรญ 1,545 220 km kriลพuje novรก komunikรกcia rieku Dunaj vย rieฤnom km 1770,6. Celkovรก dฤบลพka mosta je 600 m.

Pilier ฤ. 3 montรกลพ leลกenia a vรฝstuลพe hornรก ฤasลฅ
Pilier ฤ. 3 montรกลพ leลกenia a vรฝstuลพe spodnรก ฤasลฅ
Pilier ฤ. 3 pohฤพad na realizรกciu debnenia hornej ฤasti smer Maฤarsko
Pilier ฤ. 3 pohฤพad v smere na Slovensko debnenie a armovanie hornej ฤasti vรฝstavba pylรณnu
Pilier ฤ. 3 pohฤพad z drรณnu v smere na Maฤarsko
Pilier ฤ. 3 pohฤพad z drรณnu v smere na Slovensko

Konลกtrukcia mosta

Most pozostรกva zย piatich polรญ, zย ktorรฝch tri sรบ nad korytom, dve sa nachรกdzajรบ na inundaฤnom รบzemรญ na slovenskej strane. Hlavnรฉ strednรฉ polia premosลฅuje zavesenรก nosnรก konลกtrukcia sย jednรฝm pylรณnom, na ktorรบ sรบ zย obidvoch koncov (pri obidvoch brehoch) pripojenรฉ spojitรฉ nosnรญky.

Rozpรคtie hlavnรฉho poฤพa nad plavebnรฝm otvorom vย koryte je 252ย m. Usporiadanie pylรณnu je asymetrickรฉ โ€“ ide oย oceฤพovรฝ pylรณn stojaci na nรกvodnej strane sย naklonenรญm nad most vย prieฤnom smere. Jeho vรฝลกka nad niveletou po kotvenie najvyลกลกie poloลพenรฉho kรกbla je 90,488 m.

Usporiadanie zรกvesov kotvenรฝch do hornej ฤasti pylรณnu sa mierne rozลกiruje, ide oย tzv. vejรกrovรบ sรบstavu, pomocou ktorej je hlavnรฝ nosnรญk sย otvorenรฝm prierezom zavesenรฝ dvomi rovinami zรกvesnรฝch kรกblov. Hlavnรฝ nosnรฝ trรกm tvoria dva nosnรญky sย otvorenรฝm prierezom aย oceฤพovรก ortotropnรก doska.

Kotvenia kรกblov vย lรญnii hlavnรฝch nosnรญkov sรบ umiestnenรฉ vย rozstupoch 24 m. Mostom prechรกdza hlavnรก komunikรกcia sย dvomi jazdnรฝmi pruhmi. Vย zhode sย privรกdzanou komunikรกciou je priechodnรก ลกรญrka vozovky medzi zvodidlami 11,5 m (2 ร— 3,75 m jazdnรฉ pruhy + 2 ร— 2,2 m bezpeฤnostnรฉ pruhy). Prieฤny sklon vozovky je 2,5 %. Celkovรก ลกรญrka mosta je 20,40 m.

Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 1,5 m sย dฤบลพkou od 12 do 15 m. Mostnรฝ objekt ma celkovo ลกesลฅ podpier, ktorรฉ sรบ tvorenรฉ zย opรดr OP1 aย OP 6. Medzi oporami sรบ navrhnutรฉ piliere P2, P3 aย P4, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ vย toku Dunaja, aย pilier P5, ktorรฝ je na brehu rieky na slovenskej strane.

Ide oย medziฤพahlรฉ piliere sย pribliลพne rovnakรฝm tvarom. Ich dolnรก ฤasลฅ mรก masรญvny charakter (tvar je podobnรฝ gotickej klenbe), nad รบrovลˆou maximรกlnej povodลˆovej hladiny sรบ ukonฤenรฉ ลพulovรฝm obkladom. ฤŒelรก sรบ konลกtruovanรฉ vย sklone 6,5 : 1, boฤnรฉ steny vย miernejลกom sklone 20 : 1.

Mohlo by Vรกs zaujรญmaลฅ: Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3

Hornรก, ลกtรญhlejลกia ฤasลฅ piliera, podopierajรบca mostnรฝ trรกm, mรก zvislรฉ boฤnรฉ steny. Obe ฤelรก sรบ zaokrรบhlenรฉ. Vย strednej ฤasti medzi loลพiskovรฝmi blokmi sรบ tieto steny vyฤพahฤenรฉ polkruhovรฝm otvorom. Realizรกcia pilierov P2, P3 aย P4 prebiehala zย umelรฝch ostrovov vybudovanรฝch pred zahรกjenรญm prรกc na konลกtrukciรกch.

ล pecifickรฝm je pilier P3, ktorรฝ je oproti ostatnรฝm pilierom vรฝrazne mohutnejลกรญ. Dolnรก, masรญvna ฤasลฅ 13,75 m vysokej ลพelezobetรณnovej steny mรก rozmer 5,8 ร— 34,63 m. ฤŒelรก sรบ konลกtruovanรฉ vย sklone 6,5 : 1, boฤnรฉ steny vย miernejลกom sklone 20 : 1.

Na hornej ลพelezobetรณnovej ฤasti spodnej stavby piliera je uloลพenรฝ hlavnรฝ oceฤพovรฝ nosnรญk mosta. Pomocou pevnรฉho loลพiska sa do zรกkladov prenรกลกajรบ aj nemalรฉ pozdฤบลพne sily. Vย tomto pilieri sa nachรกdza konลกtrukcia pylรณnu, ktorรก je umiestnenรก na poprรบdnu stranu piliera. Celkovรก vรฝลกka nad hornou rovinou zรกkladovej dosky steny spodnej stavby je 118,288 m.

Pilier ฤ. 3 pohฤพad z drรณnu v smere na Slovensko
Pilier ฤ. 3 pohฤพad z drรณnu v smere na Slovensko |

Hlavnรฝ nosnรญk mosta: NK

Hlavnรฝ nosnรฝ trรกm pozostรกva zย dvoch nosnรญkov sย otvorenรฝm prierezom sย oceฤพovou ortotropnou doskou. Kotvenie kรกblov vย lรญnii hlavnรฝch nosnรญkov sa realizuje nad niveletou. Celkovรก konลกtrukฤnรก vรฝลกka trรกmu sย uvรกลพenรญm prieฤneho sklonu, hrรบbky krytu vozovky aย pรกsnic je 2,869 m.

Realizรกcia

Prรกce na mostnom objekte sa zaฤali vย oktรณbri 2017 vรฝrubmi aย prรญpravou รบzemia na samotnรบ realizรกciu. Zakladanie mosta prebiehalo vย obdobรญ od februรกra do jรบna 2018. Keฤ objednรกvateฤพ ukonฤil vรฝkopovรฉ prรกce aย bolo odovzdanรฉ stavenisko, zaฤali sa vย jรบni 2018 prรกce na pilieroch P4 aย P3.

Realizรกcia tรฝchto konลกtrukciรญ stavby si vyลพiadala niekoฤพko technicky nรกroฤnรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sme rieลกili poฤas vรฝstavby vย sรบฤinnosti sย ostatnรฝmi dodรกvateฤพmi aย realizรกtormi stavby tak, aby sme skrรกtili meลกkanie realizaฤnรฉho HMG, ktorรฝ nastal pri zakladanรญ piliera P3.

Po tom, ako sme od objednรกvateฤพa prevzali zรกkladovรบ ลกkรกru pre zรกklady P3 aย P4, zaฤali sa vย stavebnej jame umelรฉho ostrova bรบracie prรกce. Pilรณty vo vรฝkopoch boli prebetรณnovanรฉ miestami aลพ do 3 m, na zรกklade ฤoho sme nasadili noฤnรฉ zmeny na eliminรกciu ฤasovรฝch realizaฤnรฝch sklzov.

Vzhฤพadom na nepretrลพitรฉ prรญtoky vody vย stavebnej jame piliera P3 sme po dohode sย objednรกvateฤพom preลกli operatรญvne na realizรกciu zรกkladov aย drieku piliera P4. Vzhฤพadom na rรฝchlosลฅ vรฝstavby pilierov sme poลพiadali projektanta oย รบpravy pracovnรฝch ลกpรกr vย zรกvislosti od dispoziฤnรฉho rieลกenia nami navrhnutรฉho debnenia PERI.

Realizรกcia drieku piliera bola technicky nรกroฤnรก vzhฤพadom na priestorovรฉ moลพnosti vย stavebnej jame umelรฉho ostrova. Spodnรก, masรญvnejลกia ฤasลฅ drieku sa realizovala vย dvoch etapรกch. Po oddebnenรญ drieku spodnej ฤasti sa pouลพilo zavesenรฉ leลกenie, zย ktorรฉho pokraฤovali prรกce na debnenรญ hornej ฤasti piliera. Tรก sa uลพ zabetรณnovala vย jednej etape.

Po vysunutรญ oceฤพovej konลกtrukcie NK smerom kย OP6 aย zaaretovanรญ samotnej NK sa dobetรณnovali รบloลพnรฉ bloฤky piliera P4. Samotnรก realizรกcia tohto piliera trvala 85 dnรญ od zaฤatia prรกc. Spolu sa tu zabudovalo 1ย 617 m3 betรณnu aย 166 t betonรกrskej vรฝstuลพe.

Sรบฤasne sย realizรกciou piliera P4 prebiehali od 15. jรบla 2018 aj prรกce na vรฝstavbe najvรคฤลกieho piliera P3, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj oceฤพovรฝ pylรณn. Zรกklad sa zaฤal armovaลฅ 26. jรบla 2019, prรกce sa ukonฤili 15. augusta 2019. Masรญvny zรกklad betรณnovanรฝ do ลกtetovnรญc mal rozmery 19,5 ร— 41 ร— 4 m.

Spolu sa tu zabudovalo 2โ€ฏ932ย m3 betรณnovej zmesi aย 248,5 t vรฝstuลพe. Stavebnรฝ proces trval 32 dnรญ. Po ukonฤenรญ tรฝchto prรกc nastรบpila na prรกce spoloฤnosลฅ, ktorรก realizovala pre objednรกvateฤพa oceฤพovรบ ฤasลฅ pylรณnu. Samotnรฉ prรญpravy aย prรกce pred osadenรญm prvรฝch prvkov pylรณnu, kotvenรฝch do zรกkladu cez chemickรฉ kotvy, trvali dva mesiace.

Oceฤพovรก ฤasลฅ pylรณnu sa montovala po jednotlivรฝch segmentoch vย zmysle projektu aย plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV). Vรฝลกka samotnรฉho drieku piliera P3 bola 24,65ย m (4 m zรกklad, 13,75 m spodnรก ฤasลฅ drieku, 6,95 m hornรก ฤasลฅ drieku vrรกtane รบloลพnรฝch blokov).

Po dvoch mesiacoch montรกลพnych prรกc na zvรกranรญ zรกkladnej ฤasti OK pylรณnu sa zahรกjili armovacie prรกce samotnรฉho drieku piliera spodnej ฤasti. Spodnรก ฤasลฅ drieku piliera sa betรณnovala vย piatich etapรกch po vรฝลกke 2,7 m.

Hornรก ฤasลฅ drieku piliera sa betรณnovala vย dvoch etapรกch sย vรฝลกkami 3 aย 3,6 m. Vzhฤพadom na eliminรกciu ฤasovรฝch realizaฤnรฝch sklzov sa debnenie montovalo na seba, priฤom sa nedemontovalo po zabetรณnovanรญ kaลพdej etapy, ale aลพ po ukonฤenรญ poslednej, V. etapy betonรกลพe.

Po zdemontovanรญ kompletnej ฤasti debnenia spodnej ฤasti sa na korune zabetรณnovanej spodnej ฤasti piliera vybudovali po jeho celom obvode zavesenรฉ lรกvky โ€“ prรญstup kย nim bol po vรฝstupovej veลพi od priฤพahlรฝch lodรญ, ktorรฉ slรบลพili ako manipulaฤnรฉ plochy na uskladลˆovanie stavebnรฝch materiรกlov aย ako prรญstup kย stavebnej jame zย brehu pre ลฅaลพkรบ mechanizรกciu, autoลพeriavy, mixy atฤ.

Sย vรฝstavbou piliera sme postupovali podฤพa pokynov projektanta aย objednรกvateฤพa sย veฤพkรฝm dรดrazom na dodrลพiavanie BOZP vลกetkรฝch zainteresovanรฝch pracovnรญkov, pretoลพe sa vykonรกvali aj prรกce nad sebou, ฤo bolo dosลฅ nรกroฤnรฉ. Pracovisko sa preberalo aย odovzdรกvalo vลกetkรฝmi zรบฤastnenรฝmi dodรกvateฤพmi na dennej bรกze.

Sย postupom realizรกcie piliera prebiehala sรบฤasne realizรกcia ลพelezobetรณnovej ฤasti pylรณnu, aย to etapovito vย zmysle PD. Do konลกtrukcie piliera P3 aย pylรณnu sa spolu zabudovalo 7 137 m3 betรณnu aย 713 t betonรกrskej vรฝstuลพe. Vybudovanie piliera P3 bez zakladania podpery trvalo spolu 282 dnรญ. Prรกce na pylรณne pokraฤujรบ naฤalej.

Preฤรญtajte si tieลพ: Most pล™es Roskilde Fjord

ฤŒinnosti pri realizรกcii obmedzovali stรกle prรญtoky vody do stavebnรฝch jรกm, ฤรญm sa reaยญlizรกcia neustรกle komplikovala. Zasiahla aj โ€žvyลกลกia mocโ€œ; aลพ dva razy sa hladina Dunaja vzdula pribliลพne oย 4 m, ฤo malo za nรกsledok zaplavenie stavebnej jamy piliera P3 aย spomalenie samotnรฉho procesu realizรกcie.

Prรกce na tomto pilieri si vyลพiadali vysokรฉ nasadenie, ฤasto aj sย predฤบลพenรฝmi, resp. noฤnรฝmi pracovnรฝmi zmenami tak, aby sme mohli splniลฅ zmluvnรฉ termรญny stanovenรฉ objednรกvateฤพom. Tlak objednรกvateฤพa na termรญny bol obrovskรฝ, pretoลพe hlavnรฝ zhotoviteฤพ stavby bol vย ฤasovom sklze, ktorรฝ sme museli spoloฤnรฝmi silami eliminovaลฅ.

Prรกce sa realizovali sย vysokรฝm fyzickรฝm nasadenรญm aย profesionalitou celรฉho mladรฉho realizaฤnรฉho tรญmu. Ak si aj odmyslรญme nepriaznivรฉ jesennรฉ, zimnรฉ aย jarnรฉ poฤasie, ktorรฉ ฤastรฝmi nรกrazmi vetra sย rรฝchlosลฅou vyลกลกou ako 12 m/sย spomaฤพovalo aย obmedzovalo prรกce, tรบto stavbu treba aj tak povaลพovaลฅ za technicky vysoko nรกroฤnรบ. Vย sรบฤasnรฝch letnรฝch mesiacoch sa budรบ realizovaลฅ kamennรฉ obklady pilierov.

Pilier ฤ. 3 pohฤพad na realizรกciu debnenia hornej ฤasti smer Maฤarsko
Pilier ฤ. 3 pohฤพad na realizรกciu debnenia hornej ฤasti – smer Maฤarsko |

Financovanie

Nรกklady aย zodpovednosลฅ za vรฝstavbu mosta sรบ rozdelenรฉ medzi Slovensko aย Maฤarsko. Celkovรฝ rozpoฤet projektu je 117 726 283,00 eur, zย toho pre Slovensko je to 55 938 957,00 eur aย pre Maฤarsko 61 787 326,00 eur. Eurรณpska รบnia hradรญ 85 % rozpoฤtu zย CEF.

Novรฝ cestnรฝ most cez Dunaj medzi mestami Komรกrom aย Komรกrno
Zaฤiatok prรกc na รบseku: 14. 8. 2017
Zaฤiatok prรกc na mostnom objekte: 1.ย 10. 2017
Plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby รบseku: 26ย mesiacov
Plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby mostnรฉho objektu: 26 mesiacov
Objednรกvateฤพ na รบzemรญ Slovenskej republiky: Slovenskรก sprรกva ciest (SSC)
Objednรกvateฤพ na รบzemรญ Maฤarska: Nemzeti Infrastruktรบra Fejlesztล‘ zรกrtkรถrลฑen (NIF Zrt.)
Projektant na รบzemรญ Slovenskej republiky: Dopravoprojekt, a. s.
Projektant na รบzemรญ Maฤarska: Pont-TERV Zrt
Hlavnรฝ inลพinier projektu: Ing. Ladislav Nagy
Stavebnรฝ dozor investora: Inลพinierske zdruลพenie โ€“ KOMAROMI HรD Mร‰RNร“K KONZORCIUM.
Zhotoviteฤพ รบseku: Zdruลพenie H-M Duna-hรญd Konzorcium
Zhotoviteฤพ mostnรฉho objektu: Zdruลพenie H-M Duna-hรญd Konzorcium
Podzhotoviteฤพ ฤasti mostnรฉho objektu: SMS, a. s.
Text: Jรกn Bedrich
Foto: SMS, a. s.
Jรกn Bedrich je manaลพรฉr projektu Cesta I/51 Levice, Most ฤ. 51-146 vย spoloฤnosti SMS, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 3/2019.

Najฤรญtanejลกie