Novรฝ cestnรฝ most cez Dunaj medzi mestami Komรกrom a Komรกrno
Novรฝ cestnรฝ most spรกja mestรก na oboch brehoch rieky Dunaj. Navrhnutรฝ bol hlavne s cieฤพom pomรดcลฅ ich rozvoju a rozvoju priฤพahlรฝch regiรณnov a zรกroveล mรก uspokojiลฅ poลพiadavky rastรบcej nรกkladnej, ako aj osobnej dopravy, od ktorej sa mesto Komรกrno po jeho dobudovanรญ odฤพahฤรญ.
Mostnรฝ objekt
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza vย Nitrianskom kraji, medzi mestami Komรกrom aย Komรกrno. Prevรกdza รบsek cestnej komunikรกcie, ktorรก spรกja hlavnรบ cestu ฤ. 1 na maฤarskej strane so ลกtรกtnou cestou I/63 na slovenskej strane.
Projektovanรฝ cestnรฝ most je umiestnenรฝ vo vzdialenosti 170 m od ลพelezniฤnรฉho mosta (oproti prรบdu smerom na zรกpad) aย vo vzdialenosti 2,8ย km od Alลพbetinho mosta, ktorรฝ sa nachรกdza vย centre mesta. Vย staniฤenรญ 1,545 220 km kriลพuje novรก komunikรกcia rieku Dunaj vย rieฤnom km 1770,6. Celkovรก dฤบลพka mosta je 600 m.
Konลกtrukcia mosta
Most pozostรกva zย piatich polรญ, zย ktorรฝch tri sรบ nad korytom, dve sa nachรกdzajรบ na inundaฤnom รบzemรญ na slovenskej strane. Hlavnรฉ strednรฉ polia premosลฅuje zavesenรก nosnรก konลกtrukcia sย jednรฝm pylรณnom, na ktorรบ sรบ zย obidvoch koncov (pri obidvoch brehoch) pripojenรฉ spojitรฉ nosnรญky.
Rozpรคtie hlavnรฉho poฤพa nad plavebnรฝm otvorom vย koryte je 252ย m. Usporiadanie pylรณnu je asymetrickรฉ โ ide oย oceฤพovรฝ pylรณn stojaci na nรกvodnej strane sย naklonenรญm nad most vย prieฤnom smere. Jeho vรฝลกka nad niveletou po kotvenie najvyลกลกie poloลพenรฉho kรกbla je 90,488 m.
Usporiadanie zรกvesov kotvenรฝch do hornej ฤasti pylรณnu sa mierne rozลกiruje, ide oย tzv. vejรกrovรบ sรบstavu, pomocou ktorej je hlavnรฝ nosnรญk sย otvorenรฝm prierezom zavesenรฝ dvomi rovinami zรกvesnรฝch kรกblov. Hlavnรฝ nosnรฝ trรกm tvoria dva nosnรญky sย otvorenรฝm prierezom aย oceฤพovรก ortotropnรก doska.
Kotvenia kรกblov vย lรญnii hlavnรฝch nosnรญkov sรบ umiestnenรฉ vย rozstupoch 24 m. Mostom prechรกdza hlavnรก komunikรกcia sย dvomi jazdnรฝmi pruhmi. Vย zhode sย privรกdzanou komunikรกciou je priechodnรก ลกรญrka vozovky medzi zvodidlami 11,5 m (2 ร 3,75 m jazdnรฉ pruhy + 2 ร 2,2 m bezpeฤnostnรฉ pruhy). Prieฤny sklon vozovky je 2,5 %. Celkovรก ลกรญrka mosta je 20,40 m.
Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 1,5 m sย dฤบลพkou od 12 do 15 m. Mostnรฝ objekt ma celkovo ลกesลฅ podpier, ktorรฉ sรบ tvorenรฉ zย opรดr OP1 aย OP 6. Medzi oporami sรบ navrhnutรฉ piliere P2, P3 aย P4, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ vย toku Dunaja, aย pilier P5, ktorรฝ je na brehu rieky na slovenskej strane.
Ide oย medziฤพahlรฉ piliere sย pribliลพne rovnakรฝm tvarom. Ich dolnรก ฤasลฅ mรก masรญvny charakter (tvar je podobnรฝ gotickej klenbe), nad รบrovลou maximรกlnej povodลovej hladiny sรบ ukonฤenรฉ ลพulovรฝm obkladom. ฤelรก sรบ konลกtruovanรฉ vย sklone 6,5 : 1, boฤnรฉ steny vย miernejลกom sklone 20 : 1.
Mohlo by Vรกs zaujรญmaลฅ: Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3
Hornรก, ลกtรญhlejลกia ฤasลฅ piliera, podopierajรบca mostnรฝ trรกm, mรก zvislรฉ boฤnรฉ steny. Obe ฤelรก sรบ zaokrรบhlenรฉ. Vย strednej ฤasti medzi loลพiskovรฝmi blokmi sรบ tieto steny vyฤพahฤenรฉ polkruhovรฝm otvorom. Realizรกcia pilierov P2, P3 aย P4 prebiehala zย umelรฝch ostrovov vybudovanรฝch pred zahรกjenรญm prรกc na konลกtrukciรกch.
ล pecifickรฝm je pilier P3, ktorรฝ je oproti ostatnรฝm pilierom vรฝrazne mohutnejลกรญ. Dolnรก, masรญvna ฤasลฅ 13,75 m vysokej ลพelezobetรณnovej steny mรก rozmer 5,8 ร 34,63 m. ฤelรก sรบ konลกtruovanรฉ vย sklone 6,5 : 1, boฤnรฉ steny vย miernejลกom sklone 20 : 1.
Na hornej ลพelezobetรณnovej ฤasti spodnej stavby piliera je uloลพenรฝ hlavnรฝ oceฤพovรฝ nosnรญk mosta. Pomocou pevnรฉho loลพiska sa do zรกkladov prenรกลกajรบ aj nemalรฉ pozdฤบลพne sily. Vย tomto pilieri sa nachรกdza konลกtrukcia pylรณnu, ktorรก je umiestnenรก na poprรบdnu stranu piliera. Celkovรก vรฝลกka nad hornou rovinou zรกkladovej dosky steny spodnej stavby je 118,288 m.
Hlavnรฝ nosnรญk mosta: NK
Hlavnรฝ nosnรฝ trรกm pozostรกva zย dvoch nosnรญkov sย otvorenรฝm prierezom sย oceฤพovou ortotropnou doskou. Kotvenie kรกblov vย lรญnii hlavnรฝch nosnรญkov sa realizuje nad niveletou. Celkovรก konลกtrukฤnรก vรฝลกka trรกmu sย uvรกลพenรญm prieฤneho sklonu, hrรบbky krytu vozovky aย pรกsnic je 2,869 m.
Realizรกcia
Prรกce na mostnom objekte sa zaฤali vย oktรณbri 2017 vรฝrubmi aย prรญpravou รบzemia na samotnรบ realizรกciu. Zakladanie mosta prebiehalo vย obdobรญ od februรกra do jรบna 2018. Keฤ objednรกvateฤพ ukonฤil vรฝkopovรฉ prรกce aย bolo odovzdanรฉ stavenisko, zaฤali sa vย jรบni 2018 prรกce na pilieroch P4 aย P3.
Realizรกcia tรฝchto konลกtrukciรญ stavby si vyลพiadala niekoฤพko technicky nรกroฤnรฝch ฤinnostรญ, ktorรฉ sme rieลกili poฤas vรฝstavby vย sรบฤinnosti sย ostatnรฝmi dodรกvateฤพmi aย realizรกtormi stavby tak, aby sme skrรกtili meลกkanie realizaฤnรฉho HMG, ktorรฝ nastal pri zakladanรญ piliera P3.
Po tom, ako sme od objednรกvateฤพa prevzali zรกkladovรบ ลกkรกru pre zรกklady P3 aย P4, zaฤali sa vย stavebnej jame umelรฉho ostrova bรบracie prรกce. Pilรณty vo vรฝkopoch boli prebetรณnovanรฉ miestami aลพ do 3 m, na zรกklade ฤoho sme nasadili noฤnรฉ zmeny na eliminรกciu ฤasovรฝch realizaฤnรฝch sklzov.
Vzhฤพadom na nepretrลพitรฉ prรญtoky vody vย stavebnej jame piliera P3 sme po dohode sย objednรกvateฤพom preลกli operatรญvne na realizรกciu zรกkladov aย drieku piliera P4. Vzhฤพadom na rรฝchlosลฅ vรฝstavby pilierov sme poลพiadali projektanta oย รบpravy pracovnรฝch ลกpรกr vย zรกvislosti od dispoziฤnรฉho rieลกenia nami navrhnutรฉho debnenia PERI.
Realizรกcia drieku piliera bola technicky nรกroฤnรก vzhฤพadom na priestorovรฉ moลพnosti vย stavebnej jame umelรฉho ostrova. Spodnรก, masรญvnejลกia ฤasลฅ drieku sa realizovala vย dvoch etapรกch. Po oddebnenรญ drieku spodnej ฤasti sa pouลพilo zavesenรฉ leลกenie, zย ktorรฉho pokraฤovali prรกce na debnenรญ hornej ฤasti piliera. Tรก sa uลพ zabetรณnovala vย jednej etape.
Po vysunutรญ oceฤพovej konลกtrukcie NK smerom kย OP6 aย zaaretovanรญ samotnej NK sa dobetรณnovali รบloลพnรฉ bloฤky piliera P4. Samotnรก realizรกcia tohto piliera trvala 85 dnรญ od zaฤatia prรกc. Spolu sa tu zabudovalo 1ย 617 m3 betรณnu aย 166 t betonรกrskej vรฝstuลพe.
Sรบฤasne sย realizรกciou piliera P4 prebiehali od 15. jรบla 2018 aj prรกce na vรฝstavbe najvรคฤลกieho piliera P3, ktorรฉho sรบฤasลฅou je aj oceฤพovรฝ pylรณn. Zรกklad sa zaฤal armovaลฅ 26. jรบla 2019, prรกce sa ukonฤili 15. augusta 2019. Masรญvny zรกklad betรณnovanรฝ do ลกtetovnรญc mal rozmery 19,5 ร 41 ร 4 m.
Spolu sa tu zabudovalo 2โฏ932ย m3 betรณnovej zmesi aย 248,5 t vรฝstuลพe. Stavebnรฝ proces trval 32 dnรญ. Po ukonฤenรญ tรฝchto prรกc nastรบpila na prรกce spoloฤnosลฅ, ktorรก realizovala pre objednรกvateฤพa oceฤพovรบ ฤasลฅ pylรณnu. Samotnรฉ prรญpravy aย prรกce pred osadenรญm prvรฝch prvkov pylรณnu, kotvenรฝch do zรกkladu cez chemickรฉ kotvy, trvali dva mesiace.
Oceฤพovรก ฤasลฅ pylรณnu sa montovala po jednotlivรฝch segmentoch vย zmysle projektu aย plรกnu organizรกcie vรฝstavby (POV). Vรฝลกka samotnรฉho drieku piliera P3 bola 24,65ย m (4 m zรกklad, 13,75 m spodnรก ฤasลฅ drieku, 6,95 m hornรก ฤasลฅ drieku vrรกtane รบloลพnรฝch blokov).
Po dvoch mesiacoch montรกลพnych prรกc na zvรกranรญ zรกkladnej ฤasti OK pylรณnu sa zahรกjili armovacie prรกce samotnรฉho drieku piliera spodnej ฤasti. Spodnรก ฤasลฅ drieku piliera sa betรณnovala vย piatich etapรกch po vรฝลกke 2,7 m.
Hornรก ฤasลฅ drieku piliera sa betรณnovala vย dvoch etapรกch sย vรฝลกkami 3 aย 3,6 m. Vzhฤพadom na eliminรกciu ฤasovรฝch realizaฤnรฝch sklzov sa debnenie montovalo na seba, priฤom sa nedemontovalo po zabetรณnovanรญ kaลพdej etapy, ale aลพ po ukonฤenรญ poslednej, V. etapy betonรกลพe.
Po zdemontovanรญ kompletnej ฤasti debnenia spodnej ฤasti sa na korune zabetรณnovanej spodnej ฤasti piliera vybudovali po jeho celom obvode zavesenรฉ lรกvky โ prรญstup kย nim bol po vรฝstupovej veลพi od priฤพahlรฝch lodรญ, ktorรฉ slรบลพili ako manipulaฤnรฉ plochy na uskladลovanie stavebnรฝch materiรกlov aย ako prรญstup kย stavebnej jame zย brehu pre ลฅaลพkรบ mechanizรกciu, autoลพeriavy, mixy atฤ.
Sย vรฝstavbou piliera sme postupovali podฤพa pokynov projektanta aย objednรกvateฤพa sย veฤพkรฝm dรดrazom na dodrลพiavanie BOZP vลกetkรฝch zainteresovanรฝch pracovnรญkov, pretoลพe sa vykonรกvali aj prรกce nad sebou, ฤo bolo dosลฅ nรกroฤnรฉ. Pracovisko sa preberalo aย odovzdรกvalo vลกetkรฝmi zรบฤastnenรฝmi dodรกvateฤพmi na dennej bรกze.
Sย postupom realizรกcie piliera prebiehala sรบฤasne realizรกcia ลพelezobetรณnovej ฤasti pylรณnu, aย to etapovito vย zmysle PD. Do konลกtrukcie piliera P3 aย pylรณnu sa spolu zabudovalo 7 137 m3 betรณnu aย 713 t betonรกrskej vรฝstuลพe. Vybudovanie piliera P3 bez zakladania podpery trvalo spolu 282 dnรญ. Prรกce na pylรณne pokraฤujรบ naฤalej.
Preฤรญtajte si tieลพ: Most pลes Roskilde Fjord
ฤinnosti pri realizรกcii obmedzovali stรกle prรญtoky vody do stavebnรฝch jรกm, ฤรญm sa reaยญlizรกcia neustรกle komplikovala. Zasiahla aj โvyลกลกia mocโ; aลพ dva razy sa hladina Dunaja vzdula pribliลพne oย 4 m, ฤo malo za nรกsledok zaplavenie stavebnej jamy piliera P3 aย spomalenie samotnรฉho procesu realizรกcie.
Prรกce na tomto pilieri si vyลพiadali vysokรฉ nasadenie, ฤasto aj sย predฤบลพenรฝmi, resp. noฤnรฝmi pracovnรฝmi zmenami tak, aby sme mohli splniลฅ zmluvnรฉ termรญny stanovenรฉ objednรกvateฤพom. Tlak objednรกvateฤพa na termรญny bol obrovskรฝ, pretoลพe hlavnรฝ zhotoviteฤพ stavby bol vย ฤasovom sklze, ktorรฝ sme museli spoloฤnรฝmi silami eliminovaลฅ.
Prรกce sa realizovali sย vysokรฝm fyzickรฝm nasadenรญm aย profesionalitou celรฉho mladรฉho realizaฤnรฉho tรญmu. Ak si aj odmyslรญme nepriaznivรฉ jesennรฉ, zimnรฉ aย jarnรฉ poฤasie, ktorรฉ ฤastรฝmi nรกrazmi vetra sย rรฝchlosลฅou vyลกลกou ako 12 m/sย spomaฤพovalo aย obmedzovalo prรกce, tรบto stavbu treba aj tak povaลพovaลฅ za technicky vysoko nรกroฤnรบ. Vย sรบฤasnรฝch letnรฝch mesiacoch sa budรบ realizovaลฅ kamennรฉ obklady pilierov.
Financovanie
Nรกklady aย zodpovednosลฅ za vรฝstavbu mosta sรบ rozdelenรฉ medzi Slovensko aย Maฤarsko. Celkovรฝ rozpoฤet projektu je 117 726 283,00 eur, zย toho pre Slovensko je to 55 938 957,00 eur aย pre Maฤarsko 61 787 326,00 eur. Eurรณpska รบnia hradรญ 85 % rozpoฤtu zย CEF.
Zaฤiatok prรกc na รบseku: 14. 8. 2017
Zaฤiatok prรกc na mostnom objekte: 1.ย 10. 2017
Plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby รบseku: 26ย mesiacov
Plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby mostnรฉho objektu: 26 mesiacov
Objednรกvateฤพ na รบzemรญ Slovenskej republiky: Slovenskรก sprรกva ciest (SSC)
Objednรกvateฤพ na รบzemรญ Maฤarska: Nemzeti Infrastruktรบra Fejlesztล zรกrtkรถrลฑen (NIF Zrt.)
Projektant na รบzemรญ Slovenskej republiky: Dopravoprojekt, a. s.
Projektant na รบzemรญ Maฤarska: Pont-TERV Zrt
Hlavnรฝ inลพinier projektu: Ing. Ladislav Nagy
Stavebnรฝ dozor investora: Inลพinierske zdruลพenie โ KOMAROMI HรD MรRNรK KONZORCIUM.
Zhotoviteฤพ รบseku: Zdruลพenie H-M Duna-hรญd Konzorcium
Zhotoviteฤพ mostnรฉho objektu: Zdruลพenie H-M Duna-hรญd Konzorcium
Podzhotoviteฤพ ฤasti mostnรฉho objektu: SMS, a. s.
Foto: SMS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 3/2019.