Novรฝ cestnรฝ nadjazd na Ulici 1. mรกja v ลฝiline
V rรกmci stavby โลฝSR, dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilinaโ padla po viacnรกsobnรฝch rokovaniach so zรกstupcami mesta ลฝilina dohoda o vyprojektovanรญ novรฉho dopravnรฉho prepojenia centra mesta s komunikรกciou I/61.
Novรฝ cestnรฝ nadjazd v nลพkm 336,975 bude namiesto pรดvodne zamรฝลกฤพanรฉho podjazdu slรบลพiลฅ poฤas vรฝstavby ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina na zabezpeฤenie prรญstupu cestnej dopravy zo severnej strany mesta, pretoลพe v mieste jedinรฉho jestvujรบceho prรญstupu (podjazd pod ลพelezniฤnรฝm mostom v sลพkm 337,694) sa poฤรญta s รบplnou dopravnou uzรกverou Kysuckej ulice. Most sa vybuduje ako predฤบลพenie jestvujรบcej Ulice 1. mรกja a po prekonanรญ kriลพovatky tejto a Hviezdoslavovej ulice a nรญzkej zรกstavby prevedie dvojprรบdovรบ mestskรบ komunikรกciu kategรณrie MZ 8,5/40 ponad 16 koฤพajรญ ลฝelezniฤnej stanice ลฝilina a napojรญ sa na Uhoฤพnรบ ulicu, resp. nรกslednou kriลพovatkou na cestu I/61. Celkovรก dฤบลพka cestnรฉho prepojenia bude takmer 635 m.
Koncepcia rieลกenia
Pรดdorysnรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie mosta muselo reลกpektovaลฅ jestvujรบcu komunikรกciu Ulice 1. mรกja a budovy v sprรกve ZSSK a Cargo pri kriลพovatke ulรญc 1. mรกja a Hviezdoslavova. Zรกroveล musela konลกtrukcia mosta prechรกdzaลฅ v dostatoฤnej vรฝลกke (min. 7 m, poลพiadavka ลฝSR) nad rekonลกtruovanou traลฅou ลพilinskej stanice, priฤom medziฤพahlรฉ podpery mosta mohli byลฅ umiestnenรฉ len v osi nรกstupรญsk. V priestore napojenia konca mosta na Uhoฤพnรบ ulicu bola zase limitujรบcim faktorom poloha dรดleลพitรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa DN 1 200, pri ktorom nebolo moลพnรฉ poฤรญtaลฅ s preklรกdkou. Nad tรฝmito vลกetkรฝmi technickรฝmi okrajovรฝmi podmienkami sa vznรกลกal fakt, ลพe most bude umiestnenรฝ v intravilรกne mesta a musรญ tak spฤบลaลฅ nielen funkฤnรฉ, ale aj esteticko-architektonickรฉ poลพiadavky. Cieฤพom nรกvrhu bolo, aby most nielen upรบtal svojรญm architektonickรฝm rieลกenรญm, ale aby zรกroveล citlivo zapadol do scenรฉrie a charakteru navrhovanรฉho (industriรกlneho) priestoru ลพelezniฤnej stanice.
Vzhฤพadom na podmienky uvedenรฉ vyลกลกie sa podpery mosta rozmiestnili tak, ลพe vznikli dve hlavnรฉ polia s rozpรคtiami 75 m (obr. 1), ktorรฉ budรบ premosลฅovaลฅ niลพลกiu zรกstavbu pri stanici a koฤพajisko trate. Hlavnรฉ polia budรบ vzhฤพadom na maximรกlnu dovolenรบ vรฝลกku nosnej konลกtrukcie 1,8 m zavesenรฉ v dvoch sklopenรฝch rovinรกch, a to รดsmimi pรกrmi zรกvesov pomocou pylรณnu v tvare V. Pylรณn je umiestnenรฝ na konci nรกstupiska ฤ. 2, z dรดvodu prรญtomnosti bludnรฝch prรบdov v mieste styku so spodnou stavbou bude oddelenรฝ loลพiskami. Na hlavnรฉ polia mosta budรบ nadvรคzovaลฅ predpolia s rozpรคtiami 36 + 40 m a 38 + 34 + 32 m s konลกtantnou vรฝลกkou 1,8 m. Celรก nosnรก konลกtrukcia s dฤบลพkou 331,5 m je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom reze bude dvojtrรกmovรก s premennou ลกรญrkou trรกmov. Snahou projektanta mosta bolo, aby hlavnรฉ polia zavesenej ฤasti mosta boli v ฤo najvรคฤลกej miere v priamej ฤasti, ฤo sa docielilo za cenu veฤพmi malรฉho polomeru zakrivenia komunikรกcie v koncovom predpolรญ mosta pri kanalizaฤnom zberaฤi. Aby bolo moลพnรฉ vystรบpaลฅ nad ลพelezniฤnรบ traลฅ, muselo sa zaฤaลฅ so zdvihom nivelety uลพ na Ulici 1. mรกja. Preto na most na oboch koncoch nadvรคzujรบ opornรฉ mรบry SO 53-33-20 a SO 53-33-21.
Obr. 1 Vizualizรกcia mosta
Zaloลพenie mosta
รzemie mosta je pokrytรฉ sรบvislou antropogรฉnnou navรกลพkou. V jej podloลพรญ sรบ zachovanรฉ polohy nรกplavovรฝch sedimentov, pod ktorรฝmi sa nachรกdza komplex ลกtrkov korytovej fรกcie rieky Vรกh. Podloลพie ลกtrkov tvoria รญlovce a pieskovce. Zaloลพenie mosta bolo s vรฝnimkou pylรณna navrhnutรฉ ako hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm, pri ktorรฝch sa poฤรญta s vลtanรญm pod oceฤพovou vรฝpaลพnicou. Pilรณty pod medziฤพahlรฝmi piliermi sa votknรบ do mierne zvetranรฝch รญlovcov alebo pieskovcov. Pod pylรณnom P4 sa vzhฤพadom na spรดsob vรฝstavby v stiesnenรฝch podmienkach v tesnej blรญzkosti prevรกdzkovanej trate a prรญtomnosti trakฤnรฉho vedenia navrhlo zaloลพenie pomocou mikropilรณt. Vรฝkopovรก jama pylรณnu bude paลพenรก pomocou ลกtetovnicovรฝch stien. Podzemnรก voda v mieste mosta je silne agresรญvna nielen k betรณnovรฝm, ale aj oceฤพovรฝm ฤastiam stavby, preto sa navrhlo zvรฝลกenรฉ krytie pilรณt a zรกroveล pouลพitie cementu vhodnรฉho do silne agresรญvneho prostredia.
Spodnรก stavba
Spodnรบ stavbu mosta budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ opory a ลกesลฅ medziฤพahlรฝch pilierov, priฤom pilier ฤ. 4 bude slรบลพiลฅ na podoprenie pylรณnu. Opory budรบ tvorenรฉ zรกkladovou doskou, krรญdlami a opornou stenou, pred ktorรบ sa predsadรญ pilier s totoลพnรฝm tvarom, ako majรบ medziฤพahlรฉ piliere. Prechodovรก oblasลฅ sa bude rieลกiลฅ pomocou prechodovej dosky. Drieky medziฤพahlรฝch pilierov budรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek, budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so skosenรฝmi rohmi. V osi piliera sa vytvorรญ nika, ktorรก sa bude v hornej ฤasti piliera rozลกirovaลฅ na ลกรญrku potrebnรบ na uloลพenie nosnej konลกtrukcie. Pohฤพadovรฉ plochy zapustenia budรบ od ostatnรฝch hladkรฝch plรดch odlรญลกenรฉ textรบrou latovรฉho debnenia. Piliere budรบ maลฅ po dฤบลพke mosta premennรบ vรฝลกku so zachovanรฝm tvarom hlavice. Zรกkladovรก doska piliera P4 bude prenรกลกaลฅ zaลฅaลพenie zโฏnosnej konลกtrukcie do podloลพia pomocou mikropilรณt. Spodnรก ฤasลฅ drieku piliera, votknutรก do zรกkladovej dosky, bude maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so zaoblenรฝmi stranami, priฤom smerom hore sa bude rozลกirovaลฅ na poลพadovanรบ hodnotu na podopretie nosnej konลกtrukcie. V pilieri ฤ. 4 sa opakuje motรญv zapustenej plochy z medziฤพahlรฝch pilierov. Okrem niky na pohฤพadovej strane sa nika nachรกdza aj na boฤnej strane piliera a plynulo nadvรคzuje na jeho tvar.
Nosnรก konลกtrukcia sa osadรญ na spodnรบ stavbu pomocou 16 ks hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ loลพiskรก sa budรบ nachรกdzaลฅ pod pylรณnom mosta (P4).
Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรบ konลกtrukciu bude tvoriลฅ dvojtrรกmovรฝ spojitรฝ nosnรญk z predpรคtรฉho betรณnu triedy C 60/75 s rozpรคtiami polรญ 36 + 40 + 2 ร 75 + 38 + 34 + 32 m, ktorรฝ bude vo svojich dvoch hlavnรฝch poliach symetricky zavesenรฝ pomocou รดsmich pรกrov zรกvesov cez pylรณn s vรฝลกkou cca 27 m nad terรฉnom. ล รญrka nosnej konลกtrukcie bude premennรก, pretoลพe konลกtrukcia reลกpektuje rozลกรญrenia komunikรกcie v pรดdorysnรฝch oblรบkoch, ako aj rozลกรญrenia obsluลพnรฝch chodnรญkov v zavesenej ฤasti mosta. Trรกmy nosnej konลกtrukcie budรบ maลฅ v predpoliach ลกรญrku 0,8 m, v zavesenรฝch poliach sa na รบฤely vyฤพahฤenia konลกtrukcie zรบลพia na 0,5 m (obr. 3). S rovnakรฝm cieฤพom sa menรญ aj hrรบbka hornej dosky medzi trรกmami, a to od 0,3 m v zavesenej ฤasti po 0,5 m v predpoliach. Nosnรก konลกtrukcia sa nad medziฤพahlรฝmi piliermi opatrรญ prieฤnikmi so ลกรญrkou 2 m, ako aj spodnou prepojovacou doskou, ktorรก bude maลฅ celkovรบ dฤบลพku 10โฏm (symetricky 4 a 4 m od prieฤnika) a bude ukonฤenรก eliptickรฝm nรกbehom s dฤบลพkou 3 m. V mieste zรกvesov mosta sa pod konzolami a medzi trรกmami mosta navrhli prieฤne rebrรก s vรฝลกkou 0,7 m a ลกรญrkou 1,8โฏm so ลกikmรฝmi boฤnรฝmi plochami. Kaลพdรฝ zรกves prichรกdza k nosnej konลกtrukcii pod inรฝm sklonom, ฤomu sa podriaฤuje sklon boฤnรฝch plรดch v mieste kotvy zรกvesu.
Drieky pylรณnu budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so zaoblenรฝmi rohmi. Pozdฤบลพny rozmer pylรณnu (v smere staniฤenia) sa bude smerom ku kotvรกm zรกvesov rozลกirovaลฅ. Zรกroveล sa bude v prieฤnom smere lineรกrne zmenลกovaลฅ hrรบbka pylรณnu. Vรฝลกka driekov pylรณnov nad nosnou konลกtrukciou bude pribliลพne 18โฏm. V hornej ฤasti pylรณnov sa budรบ nachรกdzaลฅ kotvy zรกvesov, keฤลพe sa predpokladรก spรดsob kotvenia zรกvesov kotva โ kotva. Nosnรก konลกtrukcia v prieฤnom smere (s vรฝnimkou prieฤnika pod pylรณnom) je navrhnutรก ako ลพelezobetรณnovรก. V uvedenom prieฤniku sa navrhlo prieฤne predpรคtie pomocou 4 ks sรบdrลพnรฝch predpรญnacรญch kรกblov. V pozdฤบลพnom smere sa navrhla predpรคtรก nosnรก konลกtrukcia โ kombinรกciou dodatoฤne predpรคtej sรบdrลพnej vรฝstuลพe a vonkajลกรญch (nesรบdrลพnรฝch) zรกvesov mosta. Predpรญnacรญ systรฉm sรบdrลพnej vรฝstuลพe musรญ byลฅ vrรกtane kotiev v elektroizolaฤnom vyhotovenรญ a bude pozostรกvaลฅ z 12-, 15- a 19-lanovรฝch kรกblov. Zรกvesy mosta budรบ 37-lanovรฉ. Nosnรก konลกtrukcia mosta vrรกtane pylรณnu sa navrhuje sledovaลฅ pomocou on-line monitoringu. Vรฝsledky budรบ poskytnutรฉ sprรกvcovi mosta na รบฤely hlbลกej analรฝzy.
Obr. 3 Vฤพavo rez predpoliami, vpravo rez zavesenou ฤasลฅou mosta
Vybavenie mosta
Mostnรฉ zรกvery budรบ lamelovรฉ s podopierajรบcimi nosnรญkmi. Na opore OP1 sa navrhol mostnรฝ zรกver s protihlukovou รบpravou, umoลพลujรบci celkovรฝ pozdฤบลพny pohyb v rozsahu 210 mm. Na opore OP8 musรญ zรกver umoลพลovaลฅ nielen celkovรฝ pozdฤบลพny posun 170โฏmm, ale aj celkovรฝ prieฤny posun 90 mm. Rรญmsy mosta budรบ ลพelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ s premennou ลกรญrkou 1 500 aลพ 2 130 mm. Do rรญms bude dodatoฤne kotvenรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo, zรกbradlie mestskรฉho typu, ako aj stoลพiare verejnรฉho osvetlenia. Vรฝplล zรกbradlia bude tvoriลฅ dierovanรฝ, resp. plnรฝ plech. V mieste, kde bude konลกtrukcia nad koฤพajiskom, bude zรกbradlie zvรฝลกenรฉ, aby tvorilo zรกbranu proti dotyku ลพivรฝch ฤastรญ trakฤnรฉho vedenia. Na moste sa navrhlo ลกtandardnรฉ rieลกenie vozovkovรฉho sรบvrstvia s izolรกciou. Odvodnenie mosta sa zabezpeฤรญ pomocou mostnรฝch odvodลovaฤov, ktorรฉ budรบ osadenรฉ v รบลพฤพabรญ nosnej konลกtrukcie, a doplnenรฝm pozdฤบลพnym zvodom, ktorรฝ bude viesลฅ pod konzolou mosta. Pylรณn a zรกvesy mosta budรบ osvetlenรฉ.
Technolรณgia vรฝstavby
Vรฝstavba mosta si bude vyลพadovaลฅ zvรฝลกenรฉ nรกroky na zhotoviteฤพa, keฤลพe ide o neลกtandardnรบ mostnรบ konลกtrukciu v komplikovanรฝch stavebnรฝch a zรกkladovรฝch podmienkach (intravilรกn, poลพiadavka na zachovanie prevรกdzky na premosลฅovanej trati, kontaminovanรก podzemnรก voda v mieste mosta atฤ.). Nosnรบ konลกtrukciu mosta navrhujeme vybudovaลฅ kombinรกciou dvoch technolรณgiรญ vรฝstavby โ letmou betonรกลพou (pole 3) a betonรกลพou na pevnej skruลพi (ostatnรฉ polia mosta). Navrhnutรฝ postup vรฝstavby mosta reลกpektuje poลพiadavky ลฝSR, a to tak, aby sa minimalizovali obmedzenia na trati.
Obr. 4 Vizualizรกcia mosta
Statickรฝ a dynamickรฝ vรฝpoฤet
Tรญm LKM Consult vypracoval v rรกmci programovรฉho systรฉmu Midas Civil podrobnรบ statickรบ analรฝzu. Vzhฤพadom na zloลพitรบ geometriu mosta, postupnรบ vรฝstavbu a pouลพitรฝ typ prierezu, sa nosnรก konลกtrukcia rieลกila ako priestorovรฝ roลกt. Na overenie rozdelenia napรคtia v prieฤnom reze, vyhodnotenie lokรกlnych oblastรญ kotvenia zรกvesov, rebier a oblasti podpรดr sa vyhotovil doskovo-stenovรฝ 3D model celej konลกtrukcie. Veฤพkรก pozornosลฅ sa venovala podporovรฝm oblastiam dvojtrรกmov s doplnenou spodnou doskou, vรฝstavbe zavesenรฝch polรญ a ich postupnรฉmu napรญnaniu pomocou sรบdrลพnรฝch predpรญnacรญch kรกblov. Pylรณny sa podrobili nelineรกrnej analรฝze stability. Vรฝstupy z podrobnรฉho priestorovรฉho modelu nosnej konลกtrukcie vrรกtane seizmickรฝch รบฤinkov slรบลพili na dimenzovanie loลพรญsk, spodnej stavby a zakladania. S ohฤพadom na postupnรบ vรฝstavbu, zmeny statickรฉho systรฉmu a rozdielny ฤas vzniku konลกtrukฤnรฝch prvkov sa vykonala detailnรก ฤasovo zรกvislรก analรฝza nosnej konลกtrukcie. Tieto vรฝpoฤty slรบลพili na stanovenie redistribรบcie statickรฝch รบฤinkov, urฤenie reakciรญ na montรกลพne podpery a analรฝzy รบฤinkov od reologickรฝch javov, ako je dotvarovanie a zmraลกลฅovanie. Pomocou dynamickej analรฝzy sa vyฤรญslili vlastnรฉ tvary konลกtrukcie a preukรกzalo sa, ลพe zavesenรก konลกtrukcia mรก prijateฤพnรบ odozvu na dynamickรฉ zaลฅaลพenie. Samotnรฉ zรกvesy sa ฤalej posรบdili na รบnavovรฉ rozkmity napรคtรญ a vhodnรฝm konลกtrukฤnรฝm usporiadanรญm zรกvesov sa znรญลพili rizikรก spojenรฉ s kmitanรญm zรกvesov vplyvom vetra.
Tvorba projektovej dokumentรกcie
Vลกetky podstatnรฉ stavebnรฉ ฤasti mosta sa vzhฤพadom na komplikovanรบ geometriu spodnej aj hornej stavby vytvorili v 3D prostredรญ a premietli do 2D vรฝkresovej ฤasti dokumentรกcie. Zvlรกdnutie projektovรฝch prรกc v trojrozmernom prostredรญ povaลพujeme za zรกkladnรฝ level pri systรฉme projektovania pomocou Building Information Modelling (BIM), ktorรฝm sa bude uberaลฅ aj projekcia inลพinierskych stavieb, a teda aj mostnรฝch objektov. V ฤase tvorby projektovej dokumentรกcie sme uลพ mali za sebou pilotnรฝ projekt pomocou BIM systรฉmu [1]. Tvary spodnej stavby, ako aj pomerne komplikovanรฝ tvar pylรณnu a zรกvesov sa modelovali v 3D prostredรญ programu AutoCAD. Na modelovanie samotnej nosnej konลกtrukcie, ktorej tvar bol zloลพitรฝ z dรดvodu pรดdorysnรฉho a vรฝลกkovรฉho zakrivenia, preklรกpania mostovky, rozลกirovania a zuลพovania vozovky v oblรบkoch a zmeny ลกรญrky rรญms, sa pouลพila nadstavba pre program AutoCAD so zameranรญm na modelovanie cestnรฝch mostovโฏ[2]. Program sa nasadil na projekt a pomocou podpory vรฝvojรกra sa รบspeลกne pouลพil ako primรกrny nรกstroj pri tvorbe modelu nosnej konลกtrukcie, tvaru predpรญnacรญch kรกblov, ako aj niektorรฝch ฤastรญ prรญsluลกenstva mosta (loลพiskรก, odvodnenie mosta, zรกbradlie atฤ.). Nรกsledne sa kontrolovala vzรกjomnรก geometria spodnej stavby, nosnej konลกtrukcie a prรญsluลกenstva mosta a odhaฤพovali sa kolรญzie, ktorรฉ neboli zastihnutรฉ pri tvorbe 2D dokumentรกcie.
Obr. 5 Vizualizรกcia mosta
Zรกver
Projektovรก dokumentรกcia mosta je vรฝsledkom tรญmovej spoluprรกce projektantov z projektovรฝch kancelรกriรญ REMING Consult a LKM Consult. Bez nej by nebolo moลพnรฉ nรกvrh mosta zvlรกdnuลฅ v takom krรกtkom ฤase a poลพadovanej kvalite. Verรญme, ลพe nami vynaloลพenรฉ รบsilie ocenรญ ako zhotoviteฤพ poฤas vรฝstavby mosta, tak aj ลกirokรก verejnosลฅ, pre ktorรบ bude novรฝ most nielen vizuรกlnou, ale hlavne funkฤnou dominantou mesta ลฝilina.
New road bridge on the 1st May street
The new road bridge in ลฝilina will be built as a prolongation of the existing 1st May street and will connect the city communication over the existing build-up area, 16 tracks and 3 local communications. The superstructure with the total length of 331,5 m will be composed by double tee cross section made of prestressed concrete that will be symmetrically hanged in its two main 75 m long fields by means of 8 pairs of cables of the approx. 27 m high pylon. The article deals with the conception and the design of the individual elements of the bridge including the calculation of the statics/stress analysis and the dynamics of the bridge.
TEXT: Ing. Matรบลก Uhlรญk, Ing. Gรกbor Szabรณ, PhD., Ing. Libor Koneฤnรฝ, Ing. Filip Glovina
VIZUALIZรCIE: Ing. arch. Rรณbert Mrลกtica
Matรบลก Uhlรญk, Gรกbor Szabรณ a Rรณbert Mrลกtica pรดsobia vo firme ยญREMING CONSULT a. s. Libor Koneฤnรฝ a Filip Glovina pรดsobia vo firme LKM Consult, s. r. o.
Literatรบra
- Uhlรญk, M.: Zelenรฝ most โ rekonลกtrukcia mosta v km 7,892 trate Bratislava-Novรฉ Mesto โ Dunajskรก Streda. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby, 06/2017, #394.
- Dostupnรฉ na: http://www.easybridge.sk/.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.