image 89441 25 v1
Galรฉria(6)

Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh

Partneri sekcie:

Stavebnรฝ objekt SO 30.33.01 Zlatovce โ€“ Trenฤรญn, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh (ฤalej len SO 30.33.01) sa buduje v rรกmci stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, ลพel. km 100,500 โ€“ 159,100, pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h, 3. etapa. 

01 foto na titul stranku
02 letma betonaz
03 napriamenie trate
04 montaz trakcnych bran
06 vystuz piliera

Tretia etapa stavby a UฤŒS (ucelenรก ฤasลฅ stavby) 29 sa zaฤรญnajรบ v km 117,690, odkiaฤพ stavba pokraฤuje smerom do ลฝst. Trenฤรญn, obvod Zlatovce, ฤalej pokraฤuje na SO 30.33.01, ktorรฝm prekonรกva sรบtok pรดvodnรฉho koryta Vรกhu a Koฤkovskรฉho kanรกla, nรกsledne vchรกdza do ลฝst. Trenฤรญn, obvod Trenฤรญn. Zo stanice Trenฤรญn stavba eลกte pokraฤuje zastรกvkou Opatovรก nad Vรกhom, konฤรญ sa na konci UฤŒS 32 v km 129,642.

Konลกtrukcia a konลกtrukฤnรฉ usporiadanie

Objekt SO 30.33.01 je charakterizovanรฝ ako ลพelezniฤnรฝ most so siedmimi poฤพami, jednopodlaลพnรฝ, s hornou mostovkou. Ide o nepohyblivรฝ, trvalรฝ a priamy most, no vo vรฝลกkovom oblรบku. Nosnรก konลกtrukcia je ฤalej definovanรก ako kolmรก so ลกikmรฝmi podperami s normovou zaลฅaลพiteฤพnosลฅou, plnostennรก, trรกmovรก. Na spoloฤnรฝch podperรกch sรบ uloลพenรฉ dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie (pravรฝ a ฤพavรฝ most).

Hornรก stavba mosta sa budovala technolรณgiou letmej betonรกลพe, definujรบ ju dฤบลพky premostenia 336,6 m pri pravom moste a 341,4 m pri ฤพavom moste. ล รญrka nosnej konลกtrukcie obidvoch mostoviek je 7,05 m. Medzi nosnรฝmi konลกtrukciami je medzera (zrkadlo) so ลกรญrkou 0,6 m, celkovรก ลกรญrka mosta je tak 7,05 + 0,6 + 7,05 m. Priestor medzi mostmi je prekrytรฝ oceฤพovรฝmi podlahovรฝmi roลกtmi, ktorรฉ tvoria revรญzny chodnรญk.

Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C35/45. Stavebnรก vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa pohybuje od 3,06 m v strede rozpรคtia a pri oporรกch ฤ. 1 a ฤ. 8 aลพ po 4,56 m nad medziฤพahlรฝmi podperami. Prieฤny rez je jednokomorovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 900 mm. Ich vรฝลกka sa menรญ od 3 120 mm v strede rozpรคtia aลพ po 4 620 mm nad jednotlivรฝmi medziฤพahlรฝmi podperami. V hฤบbke 465 mm pod hornou hranou trรกmov je umiestnenรก ลพelezobetรณnovรก mostovka votknutรก do krajnรฝch trรกmov. Hrรบbka mostovky โ€“ hornej dosky โ€“ je 295 mm.

Spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 700 mm pri podpere po 250 mm v strede rozpรคtia poฤพa. Rozpรคtia polรญ ฤพavรฉho mosta majรบ dฤบลพky 40,5 + 3 ร— 52,0 + 53 + 53,4 + 40,5 m, rozpรคtia pravรฉho mosta majรบ dฤบลพky 40,5 + 3 ร— 52,0 + 50,8 + 50,8 + 40,5 m. Nosnรก konลกtrukcia mostov v smere do stanice Trenฤรญn stรบpa od opory ฤ. 1 aลพ po pilier ฤ. 6 o 10,7 โ€ฐ. Nad pilierom ฤ. 6 je najvyลกลกรญ bod nivelety, ktorรก nรกsledne od P6 klesรก smerom do Trenฤรญna v sklone 11,5 โ€ฐ.

Predpรคtie sa do nosnej konลกtrukcie vnรกลกalo v pozdฤบลพnom smere pomocou konzolovรฝch kรกblov 19ฯ†Ls 15,7 โ€“ 1860 a zmonolitลˆujรบcich kรกblov 19ฯ†Ls 15,7 โ€“ 1860. V prieฤnom smere sa nosnรก konลกtrukcia trvalo predpรญnala pomocou 1ฯ†Ls 15,7 โ€“ 1860 v kaลพdej lamele a 2 ร— 2ฯ†Ls 15,7 โ€“ 1860 v kaลพdom zรกrodku. Doฤasnรฉ predpรคtie poฤas vรฝstavby sa realizovalo predpรญnacou tyฤou 1 ร— 360 WS pre kaลพdรบ lamelu, v prรญpade zรกrodku iลกlo o 2 ร— 4ฯ†Ls 15,7 โ€“ 1860.

Na kotevnรฉ bloฤky sa osadili kalotovรฉ loลพiskรก. Pevnรฉ loลพisko pravรฉho a ฤพavรฉho mosta je osadenรฉ na pilieri ฤ. 4 zo strany revรญzneho chodnรญka. Vonkajลกie loลพisko zo strany rรญmsy umoลพลˆuje iba posun v kolmom smere na os mosta, vลกetky rozjazdovรฉ a brzdnรฉ sily sรบ tak zachytenรฉ na pilieri ฤ. 4.

Spodnรบ stavbu mosta tvoria dve krajnรฉ masรญvne ลพelezobetรณnovรฉ opory triedy C30/37 a ลกesลฅ vnรบtornรฝch medziฤพahlรฝch podpier pรดdorysnรฉho ลกoลกovkovitรฉho tvaru zo ลพelezobetรณnu C30/37, ktorรฉ sรบ spoloฤnรฉ pre obidva mosty. Zakladanie objektu je hฤบbkovรฉ, na pilรณtach ฯ† 900 mm triedy C25/30. Dฤบลพka pilรณt a ich poฤet sa pri jednotlivรฝch podperรกch lรญลกia โ€“ od 16 ks s dฤบลพkou 7 m na opore ฤ. 1 (Bratislavskรก opora) cez 20 ks s dฤบลพkou 10 m na opore ฤ. 8 (Trenฤianska opora) aลพ po 42 ks s dฤบลพkou 7 m na pilieri ฤ. 4.

Pilรณty sรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch dosiek, ktorรฉ majรบ pri pilieroch P2 aลพ P5 rozmery 23 ร— 10,5 ร— 2 m. Pri pilieri P4 je hrรบbka dosky zvรคฤลกenรก o 300 mm na 2,3 m. Zรกkladovรก doska P6 je z dรดvodu vรคฤลกieho natoฤenia piliera zvรคฤลกenรก na rozmer 24,5 ร— 14 ร— 2 m, v prรญpade P7 je to potom aลพ 29,2 ร— 15 ร— 2 m. Do zรกkladovรฝch dosiek boli ukotvenรฉ aj doฤasnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ piliere na stabilizรกciu zรกrodku (4 ks pre kaลพdรฝ zรกrodok), ktorรฝch pรดdorysnรฉ rozmery boli 1 ร— 1 m, a predpรญnacie tyฤe ฯ†32 mm v poฤte 8 ks.

Driek pilierov je smerovanรฝ tak, aby vytvรกral ฤo najmenลกiu prekรกลพku v toku. Usporiadanie konลกtrukcie a podpier umoลพnilo vytvoriลฅ medzi piliermi P5, P6 a medzi P6 a P7 plavebnรฉ drรกhy so ลกรญrkou 31,5 m a vรฝลกkou 7 m od QmaxP (maximรกlna vรฝลกka hladiny toku pre splavnosลฅ toku). Z toho vyplรฝva aj ich natoฤenie (uhol) k nosnej konลกtrukcii โ€“ pri pilieroch P2 aลพ P5 je to 82ยฐ. Pilier P6 je natoฤenรฝ v uhle 69ยฐ a P7 v uhle 54ยฐ z dรดvodu smerovania plavebnรฝch drรกh a sรบtoku starรฉho koryta Vรกhu a Koฤkovskรฉho kanรกlu.

Zmena uhla spรดsobila aj zvรคฤลกenie pรดdorysnรฉho rozmeru dosiek a driekov pilierov. Povrch pilierov je obloลพenรฝ ลพulovรฝm obkladom s hrรบbkou 150 mm, ktorรฝ chrรกni povrch drieku piliera pred abrazรญvnymi รบฤinkami vodnรฉho toku. Vลกetky piliere sรบ navrhnutรฉ tak, ลพe รบloลพnรฝ prah pilierov vyฤnieva mimo pรดdorysu nosnej konลกtrukcie. Na รบloลพnom prahu sรบ zabetรณnovanรฉ podloลพiskovรฉ bloฤky triedy C40/50, na ktorรฝch je osadenรฝ uzemลˆovacรญ a meracรญ bod.

Nový ลพelezniฤný most cez Váh

Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh

Vybavenie mosta

Vybavenie mosta pozostรกva z oceฤพovรฝch podlahovรฝch roลกtov, ktorรฝmi je prekrytรฉ zrkadlo medzi nosnรฝmi konลกtrukciami mosta, vฤaka ฤomu vznikol revรญzny chodnรญk mosta. Z vonkajลกej strany mosta sรบ na nosnej konลกtrukcii osadenรฉ rรญmsovรฉ prefabrikรกty triedy C35/45 oblรบkovรฉho tvaru s rozmermi 2 ร— 2 ร— 0,15 m pre beลพnรฝ prefabrikรกt. Spolu s atypickรฝmi prefabrikรกtmi tak tvorรญ rรญmsu spolu 353 prefabrikรกtov.

Priestor medzi prefabrikรกtom a nosnou konลกtrukciou sa nรกsledne dobetรณnoval, ฤรญm na moste vznikla zaoblenรก rรญmsa so ลกรญrkou 0,8 m na vrchu rรญmsy a 0,21 m na jej spodku. Na rรญmse sรบ pomocou chemickรฝch kotiev uchytenรฉ stฤบpiky protihlukovรฝch stien HEA 160 s vรฝลกkou 3 m, ktorรฉ sรบ podliate plastmaltou. Do stฤบpikov sรบ osadenรฉ protihlukovรฉ priehฤพadnรฉ panely v hlinรญkovom rรกme.

Na moste je navrhnutรฝch a osadenรฝch spolu 13 oblรบkovรฝch trakฤnรฝch brรกn, vลพdy v strede rozpรคtia poฤพa a nad piliermi. Trakฤnรฉ brรกny sรบ uchytenรฉ pomocou chemickรฝch kotiev z boku rรญmsy, sรบฤasne sรบ ukotvenรฉ aj zvrchu na rรญmse. Na vรฝrobu trakฤnej brรกny sa pouลพili oceฤพovรฉ zakrivenรฉ rรกmy z 2 ks rรบr ั„244,5 ร— 16 mm z materiรกlu S355J2G3, ktorรฉ sรบ navzรกjom prepojenรฉ pomocou prieฤnych prvkov z rรบr ั„152,4 ร— 11 mm, 193,7 ร— 12,4 mm a 106,1 ร— 11 mm z materiรกlu S355J2G3, ฤรญm sa vytvorila konลกtrukcia trakฤnej brรกny.

Odvodnenie mostovky je vyrieลกenรฉ pomocou 67 ks odvodลˆovaฤov osadenรฝch vo vrchnej doske, cez ktorรฉ je voda zvedenรก do zbernรฉho potrubia DN 200, resp. DN 250 v komore mosta. Sklon potrubia kopรญruje niveletu mosta.

Izolaฤnรฉ sรบvrstvie bolo navrhnutรฉ z geotextรญlie s hustotou 900 g/m2, osadenej na nosnรบ konลกtrukciu mosta, na ktorรบ sa uloลพila zvรกranรก izolaฤnรก fรณlia na bรกze mรคkฤenรฉho PVC s hrรบbkou 2 mm. Na ochranu izolaฤnej fรณlie slรบลพi geotextรญlia s hustotou 500 g/m2, hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie uzatvรกra krycia ochrannรก fรณlia na bรกze PE. Na takto zrealizovanom sรบvrstvรญ prebiehala betonรกลพ pevnej jazdnej drรกhy.

Letmá betonáลพ

Letmรก betonรกลพ

Priebeh vรฝstavby

Na zaฤiatku stavby nebolo moลพnรฉ zaฤaลฅ prรกce na krajnรฝch oporรกch, keฤลพe sa v tรฝchto miestach realizovali prรกce na demolรกciรกch pรดvodnej zรกstavby, zakladanie spodnej stavby tak odลกtartovalo na pilieroch P2 a P3, ktorรฉ sa nachรกdzali v inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh. Vzhฤพadom na ich polohu sa mohli zaฤaลฅ prรกce na baranenรญ ลกtetovnicovรฝch paลพiacich stien hneฤ po dokonฤenรญ prรญstupovej komunikรกcie.

Po uzavretรญ pracovnej ohrรกdzky pilierov sa za รบฤasti geotechnika odvล•tali pilรณty systรฉmom hluchรฝch vrtov z รบrovne pรดvodnรฉho terรฉnu a v poลพadovanej hฤบbke sa pripravili pilรณty pre P2 (20 ks s dฤบลพkou 6 m) a P3 (20 ks s dฤบลพkou 7 m). Po odvล•tanรญ pilรณt sa pristรบpilo k odkopu zeminy po รบroveลˆ zรกkladovej ลกkรกry.

Po zrealizovanรญ podkladovรฉho betรณnu sa pokraฤovalo odbรบranรญm รบmyselne prebetรณnovanรฝch ฤastรญ pilรณt na poลพadovanรบ vรฝลกku, oฤistenรญm vรฝstuลพe pilรณt a vyviazanรญm vรฝstuลพe zรกkladovej dosky spolu s ฤakacou vรฝstuลพou drieku piliera a doฤasnรฝch ลฝB pilierov na stabilizรกciu zรกrodku letmej betonรกลพe. V tomto ฤase prebiehala vรฝroba kamennรฉho obkladu, takลพe zhotoviteฤพ pristรบpil k vydebneniu, vyviazaniu vรฝstuลพe a zabetรณnovaniu drieku pilierov bez ลพulovรฉho obkladu, ktorรฝ sa na piliere osรกdzal dodatoฤne.

Napriamenie trate, ktoré si vyลพiadalo zbúranie letného kúpaliska v Trenฤíne.

Napriamenie trate, ktorรฉ si vyลพiadalo zbรบranie letnรฉho kรบpaliska v Trenฤรญne.

Po vyviazanรญ vรฝstuลพe a zadebnenรญ รบloลพnรฉho prahu pilierov, dobetรณnovanรญ 4 ks doฤasnรฝch pilierov na stabilizรกciu zรกrodku a ukotvenรญ vลกetkรฝch ลฅahovรฝch tyฤรญ na stabilizรกciu zรกrodku do zรกkladovej dosky a รบloลพnรฉho prahu prebehlo osadenie loลพรญsk na podloลพiskovรฉ bloฤky. Nasledovalo zriadenie podpernej konลกtrukcie na realizรกciu zรกrodku. Za druh podpernej konลกtrukcie sa zvolil systรฉm PIลฝMO. Na takto vytvorenรบ podpernรบ konลกtrukciu sa zrealizoval zรกrodok na letmรบ betonรกลพ s dฤบลพkou 12 m.

V rovnakom ฤase prebiehali prรกce aj na pilieroch P4 a P5. Vzhฤพadom na to, ลพe tieto piliere sa nachรกdzajรบ v starom koryte rieky Vรกh, musel zhotoviteฤพ najprv vytvoriลฅ doฤasnรฝ nรกsyp z materiรกlu 63-128. Spolu so sypanรญm doฤasnรฝch pracovnรฝch ostrovov prebiehalo baranenie ลกtetovnicovรฝch stien, vฤaka ktorรฉmu sa minimalizovalo odplavovanie materiรกlu.

Pri kaลพdom pilieri sรบ zriadenรฉ vonkajลกie a vnรบtornรฉ uzavretรฉ ลกtetovnicovรฉ steny. Priestor medzi tรฝmito stenami bol vyplnenรฝ kamenivom 63-128, stabilita vnรบtornej ลกtetovnicovej steny po odkope na zรกkladovรบ dosku sa zabezpeฤila rozpernรฝmi rรกmami. Vonkajลกia ลกtetovnicovรก stena zo strany od toku sa obsypala a zabezpeฤila proti vodnรฉmu toku hrubรฝm lomovรฝm kameลˆom. Medzi pracovnรฝmi ostrovmi pilierov P4 a P5 sa na zvรฝลกenie prietoku osadili oceฤพovรฉ rรบry, ktorรฉ boli presypanรฉ, ฤo umoลพnilo prรญstup k obom pilierom.

Prรกce ฤalej pokraฤovali utesnenรญm vnรบtornej ลกtetovnicovej steny a celkovo stavebnej jamy tryskovou injektรกลพou. Po utesnenรญ stavebnej jamy pokraฤovali prรกce na pilieroch P4 a P5 โ€“ rovnako ako v prรญpade P2 a P3. Najmenลกia zรกkladovรก doska a driek piliera sa realizovali na pilieroch P2 a P3 โ€“ doska mala pribliลพne 570 m3 a driek 270 m3 betรณnu.

Naยญopak, najvรคฤลกiu zรกkladovรบ dosku a driek mรก P7 โ€“ tu je doska zhotovenรก pribliลพne z 970 m3 a driek zo 670 m3 betรณnu. Spolu sa na zhotovenie oboch opรดr a vลกetkรฝch pilierov pouลพilo asi 9 400 m3 betรณnu. Na obloลพenie pilierov sa pouลพil masรญvny ลพulovรฝ obklad, spolu to bolo okolo 8 500 ks obkladu s rรดznymi rozmermi.

Montáลพ trakฤných brán

Montรกลพ trakฤnรฝch brรกn

Vรฝstavba vs. ลกpecifikรก ลพelezniฤnรฉho mosta

Na realizรกciu nosnej konลกtrukcie sa pouลพili dva pรกry betonรกrskych vozรญkov, kaลพdรฝ s nosnosลฅou 150 t. ล pecifikรก ลพelezniฤnรฉho mosta sa ukรกzali najmรค v skrรกtenom betonรกลพnom takte z beลพnรฝch 5,4 na 3,8 m. Vรคฤลกie komplikรกcie vznikli pri zadnom kotvenรญ hlavnรฉho vรฝloลพnรญka. Beลพnรฉ rieลกenie pomocou kotvenia do dosky po stranรกch trรกmu komory nebolo moลพnรฉ, pretoลพe hornรก doska je iba medzi trรกmami. Z toho dรดvodu sa muselo pristรบpiลฅ k osรกdzaniu kotiev do hlavnรฉho nosnรญka, ฤo si vyลพadovalo veฤพkรฝ dรดraz na presnosลฅ realizรกcie a vรคฤลกie financie.

Komplikรกcie vznikali aj pri rieลกenรญ hlavnej drรกhy betonรกrskeho vozรญka. Keฤลพe tรก mohla byลฅ osadenรก iba na stenรกch komory so ลกรญrkou 0,9 m (hornรก doska je v hฤบbke 465 mm a iba medzi trรกmami), nebolo moลพnรฉ pouลพiลฅ beลพnรฝ postup ako na cestnรฝch mostoch, keฤ sa hlavnรฉ drรกhy vzรกjomne pรดdorysne posunรบ na hornej doske. Vzhฤพadom na to sa musela hlavnรก drรกha rozdeliลฅ pomocou demontovateฤพnรฉho styku na รบseky s dฤบลพkou 8,1 a 3,4 m.

Pri nasadenรญ na prvรฝ takt sa vozรญk montoval na hlavnรฝ nosnรญk s dฤบลพkou 11,5 m, nรกsledne sa pri posune na druhรฝ takt musel osadiลฅ diel delenej drรกhy s dฤบลพkou 8,1 m, ktorรฝ sa pri ฤalลกom postupe a vzdialenรญ vozรญkov zmontoval na dฤบลพku 11,5โ€ฏm.

Vnรบtornรฉ debnenie tubusu sa muselo z dรดvodu ลกpecifickosti konลกtrukcie vyrobiลฅ samostatne pre kaลพdรบ lamelu a pri kaลพdom zรกbere vymeniลฅ za sprรกvny kus. Nemalรฉ komplikรกcie spรดsobila aj malรก vzdialenosลฅ nosnรฝch konลกtrukciรญ (iba 600 mm), ktorรก znemoลพลˆovala budovaลฅ na jednom pilieri obidve vahadlรก naraz. Spolu sa na nosnรบ konลกtrukciu pouลพilo pribliลพne 7 900 m3 betรณnu.

ฤŽalลกรญm vรฝznamnรฝm faktorom pri vรฝstavbe bol prรบd rieky Vรกh, ktorรฝ pri zvรฝลกenom prietoku v mรกji 2014 poลกkodil vonkajลกiu ลกtetovnicovรบ stenu piliera P5. ล tetovnice s dฤบลพkou 12 m, zabaranenรฉ v hฤบbke asi 6 m do dna toku, boli v niektorรฝch miestach podmytรฉ, na niektorรฝch kusoch doลกlo k ich roztrhnutiu a odplaveniu. Eลกte pred tรฝmto poลกkodenรญm bola odplavenรก komunikรกcia medzi piliermi P4 a P5.

Po dokonฤenรญ nosnej konลกtrukcie pokraฤovali prรกce na vybavenรญ mosta. Pred zaฤatรญm prรกc na izolรกciรกch ponรบkol zhotoviteฤพ investorovi odporรบฤanรฉ rieลกenie hydroizolรกcie na bรกze striekanรฝch alebo stierkovanรฝch materiรกlov aj z toho dรดvodu, ลพe sa na mostovke nachรกdza 399 kotevnรฝch prvkov pevnej jazdnej drรกhy s rรดznymi rozmermi.

Vzhฤพadom na malรฉ skรบsenosti ลฝSR s tรฝmito materiรกlmi vลกak investor trval na pouลพitรญ vyลกลกie opรญsanรฉho sรบvrstvia. V sรบbehu s izolรกciou prebiehala montรกลพ trakฤnรฝch brรกn. Mohutnosลฅ konลกtrukciรญ si vyลพiadala postupnรบ montรกลพ a zvรกranie trakฤnej brรกny priamo na stavbe z troch samostatnรฝch dielov. Celkovรก hmotnosลฅ jednej trakฤnej brรกny je pritom 11,2 t.

Výstuลพ piliera

Vรฝstuลพ piliera

The new railway bridge over River Vรกh

Building object 30.33.01 Zlatovce โ€“ Trenฤรญn, new railway bridge over the Vรกh (regarded later only as SO 30.33.01) is being built within the construction Modernization of railway line Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, km 100.500 to 159.100, for a line speed up to 160 km/h., Stage 3.

TEXT: Ing. Juraj Verbovskรฝ
FOTO: Ing. Jรกn Kลˆaลพko
Juraj Verbovskรฝ pรดsobรญ na stavbe ako zรกstupca Zdruลพenia pod Brezinou, zamestnanec spoloฤnosti Bรถgl a Krรฝsl k.s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie