Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh
Stavebnรฝ objekt SO 30.33.01 Zlatovce โ Trenฤรญn, novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh (ฤalej len SO 30.33.01) sa buduje v rรกmci stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, ลพel. km 100,500 โ 159,100, pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h, 3. etapa.
Tretia etapa stavby a UฤS (ucelenรก ฤasลฅ stavby) 29 sa zaฤรญnajรบ v km 117,690, odkiaฤพ stavba pokraฤuje smerom do ลฝst. Trenฤรญn, obvod Zlatovce, ฤalej pokraฤuje na SO 30.33.01, ktorรฝm prekonรกva sรบtok pรดvodnรฉho koryta Vรกhu a Koฤkovskรฉho kanรกla, nรกsledne vchรกdza do ลฝst. Trenฤรญn, obvod Trenฤรญn. Zo stanice Trenฤรญn stavba eลกte pokraฤuje zastรกvkou Opatovรก nad Vรกhom, konฤรญ sa na konci UฤS 32 v km 129,642.
Konลกtrukcia a konลกtrukฤnรฉ usporiadanie
Objekt SO 30.33.01 je charakterizovanรฝ ako ลพelezniฤnรฝ most so siedmimi poฤพami, jednopodlaลพnรฝ, s hornou mostovkou. Ide o nepohyblivรฝ, trvalรฝ a priamy most, no vo vรฝลกkovom oblรบku. Nosnรก konลกtrukcia je ฤalej definovanรก ako kolmรก so ลกikmรฝmi podperami s normovou zaลฅaลพiteฤพnosลฅou, plnostennรก, trรกmovรก. Na spoloฤnรฝch podperรกch sรบ uloลพenรฉ dve samostatnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie (pravรฝ a ฤพavรฝ most).
Hornรก stavba mosta sa budovala technolรณgiou letmej betonรกลพe, definujรบ ju dฤบลพky premostenia 336,6 m pri pravom moste a 341,4 m pri ฤพavom moste. ล รญrka nosnej konลกtrukcie obidvoch mostoviek je 7,05 m. Medzi nosnรฝmi konลกtrukciami je medzera (zrkadlo) so ลกรญrkou 0,6 m, celkovรก ลกรญrka mosta je tak 7,05 + 0,6 + 7,05 m. Priestor medzi mostmi je prekrytรฝ oceฤพovรฝmi podlahovรฝmi roลกtmi, ktorรฉ tvoria revรญzny chodnรญk.
Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C35/45. Stavebnรก vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa pohybuje od 3,06 m v strede rozpรคtia a pri oporรกch ฤ. 1 a ฤ. 8 aลพ po 4,56 m nad medziฤพahlรฝmi podperami. Prieฤny rez je jednokomorovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 900 mm. Ich vรฝลกka sa menรญ od 3 120 mm v strede rozpรคtia aลพ po 4 620 mm nad jednotlivรฝmi medziฤพahlรฝmi podperami. V hฤบbke 465 mm pod hornou hranou trรกmov je umiestnenรก ลพelezobetรณnovรก mostovka votknutรก do krajnรฝch trรกmov. Hrรบbka mostovky โ hornej dosky โ je 295 mm.
Spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 700 mm pri podpere po 250 mm v strede rozpรคtia poฤพa. Rozpรคtia polรญ ฤพavรฉho mosta majรบ dฤบลพky 40,5 + 3 ร 52,0 + 53 + 53,4 + 40,5 m, rozpรคtia pravรฉho mosta majรบ dฤบลพky 40,5 + 3 ร 52,0 + 50,8 + 50,8 + 40,5 m. Nosnรก konลกtrukcia mostov v smere do stanice Trenฤรญn stรบpa od opory ฤ. 1 aลพ po pilier ฤ. 6 o 10,7 โฐ. Nad pilierom ฤ. 6 je najvyลกลกรญ bod nivelety, ktorรก nรกsledne od P6 klesรก smerom do Trenฤรญna v sklone 11,5 โฐ.
Predpรคtie sa do nosnej konลกtrukcie vnรกลกalo v pozdฤบลพnom smere pomocou konzolovรฝch kรกblov 19ฯLs 15,7 โ 1860 a zmonolitลujรบcich kรกblov 19ฯLs 15,7 โ 1860. V prieฤnom smere sa nosnรก konลกtrukcia trvalo predpรญnala pomocou 1ฯLs 15,7 โ 1860 v kaลพdej lamele a 2 ร 2ฯLs 15,7 โ 1860 v kaลพdom zรกrodku. Doฤasnรฉ predpรคtie poฤas vรฝstavby sa realizovalo predpรญnacou tyฤou 1 ร 360 WS pre kaลพdรบ lamelu, v prรญpade zรกrodku iลกlo o 2 ร 4ฯLs 15,7 โ 1860.
Na kotevnรฉ bloฤky sa osadili kalotovรฉ loลพiskรก. Pevnรฉ loลพisko pravรฉho a ฤพavรฉho mosta je osadenรฉ na pilieri ฤ. 4 zo strany revรญzneho chodnรญka. Vonkajลกie loลพisko zo strany rรญmsy umoลพลuje iba posun v kolmom smere na os mosta, vลกetky rozjazdovรฉ a brzdnรฉ sily sรบ tak zachytenรฉ na pilieri ฤ. 4.
Spodnรบ stavbu mosta tvoria dve krajnรฉ masรญvne ลพelezobetรณnovรฉ opory triedy C30/37 a ลกesลฅ vnรบtornรฝch medziฤพahlรฝch podpier pรดdorysnรฉho ลกoลกovkovitรฉho tvaru zo ลพelezobetรณnu C30/37, ktorรฉ sรบ spoloฤnรฉ pre obidva mosty. Zakladanie objektu je hฤบbkovรฉ, na pilรณtach ฯ 900 mm triedy C25/30. Dฤบลพka pilรณt a ich poฤet sa pri jednotlivรฝch podperรกch lรญลกia โ od 16 ks s dฤบลพkou 7 m na opore ฤ. 1 (Bratislavskรก opora) cez 20 ks s dฤบลพkou 10 m na opore ฤ. 8 (Trenฤianska opora) aลพ po 42 ks s dฤบลพkou 7 m na pilieri ฤ. 4.
Pilรณty sรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch dosiek, ktorรฉ majรบ pri pilieroch P2 aลพ P5 rozmery 23 ร 10,5 ร 2 m. Pri pilieri P4 je hrรบbka dosky zvรคฤลกenรก o 300 mm na 2,3 m. Zรกkladovรก doska P6 je z dรดvodu vรคฤลกieho natoฤenia piliera zvรคฤลกenรก na rozmer 24,5 ร 14 ร 2 m, v prรญpade P7 je to potom aลพ 29,2 ร 15 ร 2 m. Do zรกkladovรฝch dosiek boli ukotvenรฉ aj doฤasnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ piliere na stabilizรกciu zรกrodku (4 ks pre kaลพdรฝ zรกrodok), ktorรฝch pรดdorysnรฉ rozmery boli 1 ร 1 m, a predpรญnacie tyฤe ฯ32 mm v poฤte 8 ks.
Driek pilierov je smerovanรฝ tak, aby vytvรกral ฤo najmenลกiu prekรกลพku v toku. Usporiadanie konลกtrukcie a podpier umoลพnilo vytvoriลฅ medzi piliermi P5, P6 a medzi P6 a P7 plavebnรฉ drรกhy so ลกรญrkou 31,5 m a vรฝลกkou 7 m od QmaxP (maximรกlna vรฝลกka hladiny toku pre splavnosลฅ toku). Z toho vyplรฝva aj ich natoฤenie (uhol) k nosnej konลกtrukcii โ pri pilieroch P2 aลพ P5 je to 82ยฐ. Pilier P6 je natoฤenรฝ v uhle 69ยฐ a P7 v uhle 54ยฐ z dรดvodu smerovania plavebnรฝch drรกh a sรบtoku starรฉho koryta Vรกhu a Koฤkovskรฉho kanรกlu.
Zmena uhla spรดsobila aj zvรคฤลกenie pรดdorysnรฉho rozmeru dosiek a driekov pilierov. Povrch pilierov je obloลพenรฝ ลพulovรฝm obkladom s hrรบbkou 150 mm, ktorรฝ chrรกni povrch drieku piliera pred abrazรญvnymi รบฤinkami vodnรฉho toku. Vลกetky piliere sรบ navrhnutรฉ tak, ลพe รบloลพnรฝ prah pilierov vyฤnieva mimo pรดdorysu nosnej konลกtrukcie. Na รบloลพnom prahu sรบ zabetรณnovanรฉ podloลพiskovรฉ bloฤky triedy C40/50, na ktorรฝch je osadenรฝ uzemลovacรญ a meracรญ bod.
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most cez Vรกh
Vybavenie mosta
Vybavenie mosta pozostรกva z oceฤพovรฝch podlahovรฝch roลกtov, ktorรฝmi je prekrytรฉ zrkadlo medzi nosnรฝmi konลกtrukciami mosta, vฤaka ฤomu vznikol revรญzny chodnรญk mosta. Z vonkajลกej strany mosta sรบ na nosnej konลกtrukcii osadenรฉ rรญmsovรฉ prefabrikรกty triedy C35/45 oblรบkovรฉho tvaru s rozmermi 2 ร 2 ร 0,15 m pre beลพnรฝ prefabrikรกt. Spolu s atypickรฝmi prefabrikรกtmi tak tvorรญ rรญmsu spolu 353 prefabrikรกtov.
Priestor medzi prefabrikรกtom a nosnou konลกtrukciou sa nรกsledne dobetรณnoval, ฤรญm na moste vznikla zaoblenรก rรญmsa so ลกรญrkou 0,8 m na vrchu rรญmsy a 0,21 m na jej spodku. Na rรญmse sรบ pomocou chemickรฝch kotiev uchytenรฉ stฤบpiky protihlukovรฝch stien HEA 160 s vรฝลกkou 3 m, ktorรฉ sรบ podliate plastmaltou. Do stฤบpikov sรบ osadenรฉ protihlukovรฉ priehฤพadnรฉ panely v hlinรญkovom rรกme.
Na moste je navrhnutรฝch a osadenรฝch spolu 13 oblรบkovรฝch trakฤnรฝch brรกn, vลพdy v strede rozpรคtia poฤพa a nad piliermi. Trakฤnรฉ brรกny sรบ uchytenรฉ pomocou chemickรฝch kotiev z boku rรญmsy, sรบฤasne sรบ ukotvenรฉ aj zvrchu na rรญmse. Na vรฝrobu trakฤnej brรกny sa pouลพili oceฤพovรฉ zakrivenรฉ rรกmy z 2 ks rรบr ั244,5 ร 16 mm z materiรกlu S355J2G3, ktorรฉ sรบ navzรกjom prepojenรฉ pomocou prieฤnych prvkov z rรบr ั152,4 ร 11 mm, 193,7 ร 12,4 mm a 106,1 ร 11 mm z materiรกlu S355J2G3, ฤรญm sa vytvorila konลกtrukcia trakฤnej brรกny.
Odvodnenie mostovky je vyrieลกenรฉ pomocou 67 ks odvodลovaฤov osadenรฝch vo vrchnej doske, cez ktorรฉ je voda zvedenรก do zbernรฉho potrubia DN 200, resp. DN 250 v komore mosta. Sklon potrubia kopรญruje niveletu mosta.
Izolaฤnรฉ sรบvrstvie bolo navrhnutรฉ z geotextรญlie s hustotou 900 g/m2, osadenej na nosnรบ konลกtrukciu mosta, na ktorรบ sa uloลพila zvรกranรก izolaฤnรก fรณlia na bรกze mรคkฤenรฉho PVC s hrรบbkou 2 mm. Na ochranu izolaฤnej fรณlie slรบลพi geotextรญlia s hustotou 500 g/m2, hydroizolaฤnรฉ sรบvrstvie uzatvรกra krycia ochrannรก fรณlia na bรกze PE. Na takto zrealizovanom sรบvrstvรญ prebiehala betonรกลพ pevnej jazdnej drรกhy.
Letmรก betonรกลพ
Priebeh vรฝstavby
Na zaฤiatku stavby nebolo moลพnรฉ zaฤaลฅ prรกce na krajnรฝch oporรกch, keฤลพe sa v tรฝchto miestach realizovali prรกce na demolรกciรกch pรดvodnej zรกstavby, zakladanie spodnej stavby tak odลกtartovalo na pilieroch P2 a P3, ktorรฉ sa nachรกdzali v inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh. Vzhฤพadom na ich polohu sa mohli zaฤaลฅ prรกce na baranenรญ ลกtetovnicovรฝch paลพiacich stien hneฤ po dokonฤenรญ prรญstupovej komunikรกcie.
Po uzavretรญ pracovnej ohrรกdzky pilierov sa za รบฤasti geotechnika odvลtali pilรณty systรฉmom hluchรฝch vrtov z รบrovne pรดvodnรฉho terรฉnu a v poลพadovanej hฤบbke sa pripravili pilรณty pre P2 (20 ks s dฤบลพkou 6 m) a P3 (20 ks s dฤบลพkou 7 m). Po odvลtanรญ pilรณt sa pristรบpilo k odkopu zeminy po รบroveล zรกkladovej ลกkรกry.
Po zrealizovanรญ podkladovรฉho betรณnu sa pokraฤovalo odbรบranรญm รบmyselne prebetรณnovanรฝch ฤastรญ pilรณt na poลพadovanรบ vรฝลกku, oฤistenรญm vรฝstuลพe pilรณt a vyviazanรญm vรฝstuลพe zรกkladovej dosky spolu s ฤakacou vรฝstuลพou drieku piliera a doฤasnรฝch ลฝB pilierov na stabilizรกciu zรกrodku letmej betonรกลพe. V tomto ฤase prebiehala vรฝroba kamennรฉho obkladu, takลพe zhotoviteฤพ pristรบpil k vydebneniu, vyviazaniu vรฝstuลพe a zabetรณnovaniu drieku pilierov bez ลพulovรฉho obkladu, ktorรฝ sa na piliere osรกdzal dodatoฤne.
Napriamenie trate, ktorรฉ si vyลพiadalo zbรบranie letnรฉho kรบpaliska v Trenฤรญne.
Po vyviazanรญ vรฝstuลพe a zadebnenรญ รบloลพnรฉho prahu pilierov, dobetรณnovanรญ 4 ks doฤasnรฝch pilierov na stabilizรกciu zรกrodku a ukotvenรญ vลกetkรฝch ลฅahovรฝch tyฤรญ na stabilizรกciu zรกrodku do zรกkladovej dosky a รบloลพnรฉho prahu prebehlo osadenie loลพรญsk na podloลพiskovรฉ bloฤky. Nasledovalo zriadenie podpernej konลกtrukcie na realizรกciu zรกrodku. Za druh podpernej konลกtrukcie sa zvolil systรฉm PIลฝMO. Na takto vytvorenรบ podpernรบ konลกtrukciu sa zrealizoval zรกrodok na letmรบ betonรกลพ s dฤบลพkou 12 m.
V rovnakom ฤase prebiehali prรกce aj na pilieroch P4 a P5. Vzhฤพadom na to, ลพe tieto piliere sa nachรกdzajรบ v starom koryte rieky Vรกh, musel zhotoviteฤพ najprv vytvoriลฅ doฤasnรฝ nรกsyp z materiรกlu 63-128. Spolu so sypanรญm doฤasnรฝch pracovnรฝch ostrovov prebiehalo baranenie ลกtetovnicovรฝch stien, vฤaka ktorรฉmu sa minimalizovalo odplavovanie materiรกlu.
Pri kaลพdom pilieri sรบ zriadenรฉ vonkajลกie a vnรบtornรฉ uzavretรฉ ลกtetovnicovรฉ steny. Priestor medzi tรฝmito stenami bol vyplnenรฝ kamenivom 63-128, stabilita vnรบtornej ลกtetovnicovej steny po odkope na zรกkladovรบ dosku sa zabezpeฤila rozpernรฝmi rรกmami. Vonkajลกia ลกtetovnicovรก stena zo strany od toku sa obsypala a zabezpeฤila proti vodnรฉmu toku hrubรฝm lomovรฝm kameลom. Medzi pracovnรฝmi ostrovmi pilierov P4 a P5 sa na zvรฝลกenie prietoku osadili oceฤพovรฉ rรบry, ktorรฉ boli presypanรฉ, ฤo umoลพnilo prรญstup k obom pilierom.
Prรกce ฤalej pokraฤovali utesnenรญm vnรบtornej ลกtetovnicovej steny a celkovo stavebnej jamy tryskovou injektรกลพou. Po utesnenรญ stavebnej jamy pokraฤovali prรกce na pilieroch P4 a P5 โ rovnako ako v prรญpade P2 a P3. Najmenลกia zรกkladovรก doska a driek piliera sa realizovali na pilieroch P2 a P3 โ doska mala pribliลพne 570 m3 a driek 270 m3 betรณnu.
Naยญopak, najvรคฤลกiu zรกkladovรบ dosku a driek mรก P7 โ tu je doska zhotovenรก pribliลพne z 970 m3 a driek zo 670 m3 betรณnu. Spolu sa na zhotovenie oboch opรดr a vลกetkรฝch pilierov pouลพilo asi 9 400 m3 betรณnu. Na obloลพenie pilierov sa pouลพil masรญvny ลพulovรฝ obklad, spolu to bolo okolo 8 500 ks obkladu s rรดznymi rozmermi.
Montรกลพ trakฤnรฝch brรกn
Vรฝstavba vs. ลกpecifikรก ลพelezniฤnรฉho mosta
Na realizรกciu nosnej konลกtrukcie sa pouลพili dva pรกry betonรกrskych vozรญkov, kaลพdรฝ s nosnosลฅou 150 t. ล pecifikรก ลพelezniฤnรฉho mosta sa ukรกzali najmรค v skrรกtenom betonรกลพnom takte z beลพnรฝch 5,4 na 3,8 m. Vรคฤลกie komplikรกcie vznikli pri zadnom kotvenรญ hlavnรฉho vรฝloลพnรญka. Beลพnรฉ rieลกenie pomocou kotvenia do dosky po stranรกch trรกmu komory nebolo moลพnรฉ, pretoลพe hornรก doska je iba medzi trรกmami. Z toho dรดvodu sa muselo pristรบpiลฅ k osรกdzaniu kotiev do hlavnรฉho nosnรญka, ฤo si vyลพadovalo veฤพkรฝ dรดraz na presnosลฅ realizรกcie a vรคฤลกie financie.
Komplikรกcie vznikali aj pri rieลกenรญ hlavnej drรกhy betonรกrskeho vozรญka. Keฤลพe tรก mohla byลฅ osadenรก iba na stenรกch komory so ลกรญrkou 0,9 m (hornรก doska je v hฤบbke 465 mm a iba medzi trรกmami), nebolo moลพnรฉ pouลพiลฅ beลพnรฝ postup ako na cestnรฝch mostoch, keฤ sa hlavnรฉ drรกhy vzรกjomne pรดdorysne posunรบ na hornej doske. Vzhฤพadom na to sa musela hlavnรก drรกha rozdeliลฅ pomocou demontovateฤพnรฉho styku na รบseky s dฤบลพkou 8,1 a 3,4 m.
Pri nasadenรญ na prvรฝ takt sa vozรญk montoval na hlavnรฝ nosnรญk s dฤบลพkou 11,5 m, nรกsledne sa pri posune na druhรฝ takt musel osadiลฅ diel delenej drรกhy s dฤบลพkou 8,1 m, ktorรฝ sa pri ฤalลกom postupe a vzdialenรญ vozรญkov zmontoval na dฤบลพku 11,5โฏm.
Vnรบtornรฉ debnenie tubusu sa muselo z dรดvodu ลกpecifickosti konลกtrukcie vyrobiลฅ samostatne pre kaลพdรบ lamelu a pri kaลพdom zรกbere vymeniลฅ za sprรกvny kus. Nemalรฉ komplikรกcie spรดsobila aj malรก vzdialenosลฅ nosnรฝch konลกtrukciรญ (iba 600 mm), ktorรก znemoลพลovala budovaลฅ na jednom pilieri obidve vahadlรก naraz. Spolu sa na nosnรบ konลกtrukciu pouลพilo pribliลพne 7 900 m3 betรณnu.
ฤalลกรญm vรฝznamnรฝm faktorom pri vรฝstavbe bol prรบd rieky Vรกh, ktorรฝ pri zvรฝลกenom prietoku v mรกji 2014 poลกkodil vonkajลกiu ลกtetovnicovรบ stenu piliera P5. ล tetovnice s dฤบลพkou 12 m, zabaranenรฉ v hฤบbke asi 6 m do dna toku, boli v niektorรฝch miestach podmytรฉ, na niektorรฝch kusoch doลกlo k ich roztrhnutiu a odplaveniu. Eลกte pred tรฝmto poลกkodenรญm bola odplavenรก komunikรกcia medzi piliermi P4 a P5.
Po dokonฤenรญ nosnej konลกtrukcie pokraฤovali prรกce na vybavenรญ mosta. Pred zaฤatรญm prรกc na izolรกciรกch ponรบkol zhotoviteฤพ investorovi odporรบฤanรฉ rieลกenie hydroizolรกcie na bรกze striekanรฝch alebo stierkovanรฝch materiรกlov aj z toho dรดvodu, ลพe sa na mostovke nachรกdza 399 kotevnรฝch prvkov pevnej jazdnej drรกhy s rรดznymi rozmermi.
Vzhฤพadom na malรฉ skรบsenosti ลฝSR s tรฝmito materiรกlmi vลกak investor trval na pouลพitรญ vyลกลกie opรญsanรฉho sรบvrstvia. V sรบbehu s izolรกciou prebiehala montรกลพ trakฤnรฝch brรกn. Mohutnosลฅ konลกtrukciรญ si vyลพiadala postupnรบ montรกลพ a zvรกranie trakฤnej brรกny priamo na stavbe z troch samostatnรฝch dielov. Celkovรก hmotnosลฅ jednej trakฤnej brรกny je pritom 11,2 t.
Vรฝstuลพ piliera
The new railway bridge over River Vรกh
Building object 30.33.01 Zlatovce โ Trenฤรญn, new railway bridge over the Vรกh (regarded later only as SO 30.33.01) is being built within the construction Modernization of railway line Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, km 100.500 to 159.100, for a line speed up to 160 km/h., Stage 3.
TEXT: Ing. Juraj Verbovskรฝ
FOTO: Ing. Jรกn Kลaลพko
Juraj Verbovskรฝ pรดsobรญ na stavbe ako zรกstupca Zdruลพenia pod Brezinou, zamestnanec spoloฤnosti Bรถgl a Krรฝsl k.s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.