Novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel na modernizovanom V. koridore โ investรญcia do budรบcnosti
Na Slovensku sa uลพ takmer pol storoฤia nepostavil ลพiaden novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel. Lastoviฤkou je pripravovanรก vรฝstavba dvojkoฤพajovรฉho tunela Tureckรฝ vrch, ktorรก sa bude realizovaลฅ v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ v zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy). Bude tento projekt ลกtartovacรญm impulzom novej, modernej รฉry ลพelezniฤnรฉho tunelovรฉho staviteฤพstva na Slovensku?
Koncepcia technickรฉho rieลกenia tunela Tureckรฝ vrch
Nรกvrh novรฉho vedenia trasy
Tunel sa vybuduje vย rรกmci preloลพky sรบฤasnej ลพelezniฤnej trate, ktorรก obchรกdza masรญv Tureckรฉho vrchu na jeho รบboฤรญ vย sรบbehu sย cestou I. triedy I/61 aย Biskupickรฝm kanรกlom rieky Vรกh. Preloลพka trate sa musรญ vykonaลฅ pre nevyhovujรบce smerovรฉ pomery sรบฤasnej ลพelezniฤnej trate, ktorรก je dimenzovanรก na rรฝchlosลฅ 80โkm/h. Novรก nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 160โkm/h kladie na smerovรฉ vedenie trate vyลกลกie nรกroky.
Vย technickej ลกtรบdii sa uvaลพovalo oย vedenรญ trasy vย ลกtyroch rรดznych polohรกch โ od konvenฤnej preloลพky trate โ teda od zvรคฤลกenia polomeru oblรบka aย vybudovania skalnรฉho odrezu na รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu, cez tunelovรฝ variant aลพ po preloลพku ลพelezniฤnej stanice Trenฤianske Bohuslavice. Konvenฤnรก preloลพka sa ukรกzala ako nerealizovateฤพnรก najmรค zย ekologickรฉho hฤพadiska. Zรกujmovรฉ รบzemie je sรบฤasลฅou Chrรกnenej krajinnej oblasti Biele Karpaty aย ลกtรกtnej prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch sย piatym stupลom ochrany.
Podrobnejลกia analรฝza variantov ukรกzala, ลพe zย pohฤพadu objemu vyrรบbanej horniny (asi 180-tisรญc m3) je tunelovรฉ rieลกenie vย podstate rovnocennรฉ sย vybudovanรญm odrezu. Zย hฤพadiska zabezpeฤenia prevรกdzky na trati, ako aj stavebnรฝch postupov pri realizรกcii stavby, je vลกak vรฝstavba tunela oveฤพa vรฝhodnejลกia. Prednosลฅou tohto rieลกenia je tieลพ fakt, ลพe tunel moลพno realizovaลฅ bez toho, aby obmedzoval sรบฤasnรบ prevรกdzku na trati. Navrhnutรก trasa mรก minimรกlny vplyv aj zย hฤพadiska zรกsahu do prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch (len vย portรกlovรฝch oblastiach). Trasa je sรบฤasne navrhnutรก uลพ pre nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 200โkm/h. Vลกetky tieto faktory vย rรกmci variantnรฉho posudzovania nakoniec rozhodli oย trasovanรญ novej ลพelezniฤnej trate okolo Tureckรฉho vrchu tunelom.
Tunelovรฉ staviteฤพstvo na Slovensku
Zaฤiatky tunelรกrskeho boomu v ลพelezniฤnom staviteฤพstve na Slovensku siahajรบ na prelom 19. a 20. storoฤia. V bรฝvalom ฤeskoslovensku sa do roku 1954 postavilo 232 ลพelezniฤnรฝch tunelov s celkovou dฤบลพkou 83 446 m. Z toho na Slovensku je 80 tunelov. Jednokoฤพajovรฝch je 73 a dvojkoฤพajovรฝch 7. |
Technickรฉ rieลกenie tunela
Tunel Tureckรฝ vrch mรก vย osi dฤบลพku 1ย 775 m. Razenรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 1ย 740โm aย otvorenรก stavebnรก jama mรก spolu 35โm (25โm na juลพnom aย 10โm na severnom portรกli). Po ukonฤenรญ prรกc bude otvorenรก stavebnรก jama zasypanรก tak, aby sa povrch nad tunelom vrรกtil vย maximรกlnej miere na pรดvodnรบ รบroveล.
Projekt navrhuje, aby bol tunel razenรฝ technolรณgiou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) sย rozpojovanรญm hornรญn pomocou trhacรญch prรกc. Vย oblasti sedimentov sa hornina bude rozpojovaลฅ nedeลกtruktรญvne pomocou tunelovรฉho bagra. Minimรกlna hrรบbka nadloลพia vย osi tunela je asi tri metre aย nachรกdza sa vย mieste juลพnรฉho razenรฉho portรกlu. Najvรคฤลกia hrรบbka nadloลพia je vย nลพkm 103,500 aย dosahuje pribliลพne 100 m.
Inลพinierskogeologickรฉ pomery
Oblasลฅ juลพnรฉho portรกlu aย horninovรฝ masรญv Tureckรฉho vrchu (asi 1,3โkm zย trasy) tvorรญ komplex wettersteinskรฝch vรกpencov aย dolomitov, ktorรฝ je poruลกenรฝ systรฉmami tektonickรฝch porรบch. Oblasลฅ severnรฉho portรกlu je zย hornรญn mezozoika.
Najrizikovejลกรญmi รบsekmi zย hฤพadiska razenia sรบ oblasti portรกlov aย รบseky pod hlbokรฝmi erรณznymi ryhami, vย miestach ลกirokรฝch tektonickรฝch zรณn. Na zรกklade geologickรฉho prieskumu sa predpokladajรบ technologickรฉ triedy vรฝrubu TT2, TT3, TT4, TT5a1 aย TT5a2 vย skalnom prostredรญ aย TT5b1 aย TT5b2 vย zeminovom prostredรญ.
Niekoฤพko naj oย slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch tuneloch
Najdlhลกรญ je ฤremoลกniansky tunel sย dฤบลพkou 4ย 697 m. Nachรกdza sa na trati Zvolen โ Banskรก Bystrica โ Vrรบtky. Naopak, najkratลกรญ tunel je na trati Zvolen โ Kremnica โ Diviaky. Je nรญm tunel Turฤek sย dฤบลพkou 37,1 m. Najstarลกรญm tunelom na Slovensku je โprvรฝโ Bratislavskรฝ tunel zย roku 1848. Najmladลกie tunely oslรกvili minulรฝ rok ลกtyridsiatku. Ruลพbaลกskรฝ aย Milavskรฝ tunel na trati Poprad โ Tatry โ Plaveฤ na traลฅovom รบseku Podolinec โ Forbasy boli odovzdanรฉ do prevรกdzky vย roku 1966. Vย sรบฤasnosti je najdรดleลพitejลกรญm ลพelezniฤnรฝm tunelom na Slovensku Jablonovskรฝ tunel medzi Lipnรญkom aย Jablonovom nad Turลou. Jeho vรฝznam sa znรกsobil vznikom juลพnรฉho ลฅahu smerom na Koลกice. Najzaujรญmavejลกรญm tunelom je Lupkovskรฝ tunel na trati na hranicu medzi Slovenskom aย Poฤพskom na traลฅovom รบseku Medzilaborce โ Lupkรณw (1). |
Parametre tunela, konลกtrukcia, vybavenie
Smerovรฉ pomery trate vย tuneli sรบ navrhnutรฉ tak, aby vyhovovali aj pre rรฝchlosลฅ 200โkm/h. Trasa trate sa skladรก zย dvoch protismernรฝch oblรบkov sย polomerom 2ย 000โm sย medzipriamkou vย dฤบลพke 573 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4,20 m. Stanovila sa na zรกklade vรฝsledkov aerodynamickรฉho posรบdenia.
Navrhnutรฝ sklon trate vย tuneli je strechovitรฝ so sklonmi +4,887 โฐ a โ3,5 โฐ. Tieto hodnoty sa urฤili aj sย ohฤพadom na odvodnenie tunela. Vย osi tunela sa navrhla centrรกlna odvodลovacia stoka profilu DN 500, ktorรก na oboch koncoch vyรบsลฅuje do poลพiarnych nรกdrลพรญ umiestnenรฝch vย tesnej blรญzkosti portรกlov.
Prierez dvojkoฤพajnรฉho tunela je po celej jeho dฤบลพke jednotnรฝ. Svetlรฝ polomer tunelovej rรบry je 6,1 m. Rozลกรญrenรฝ prierez je iba vย รบseku dlhom asi 10โm vย mieste dvoch โnapรญnacรญch komรดrโ pre trakฤnรฉ vedenie umiestnenรฝch asi vย strede tunela.
Zรกchrannรฉ vรฝklenky sรบ po oboch stranรกch tunela vo vzรกjomnรฝch vzdialenostiach 20 m. Vzhฤพadom na priaznivรบ geologickรบ stavbu je tunel navrhnutรฝ vรคฤลกinou bez dolnej klenby. Tรก sa navrhla len na krรกtkych รบsekoch, vย ktorรฝch sa predpokladรก vรฝskyt krasovรฝch javov, aย vย portรกlovรฝch oblastiach.
Konลกtrukcia ostenia tunela je dvojplรกลกลฅovรก sย medziฤพahlou fรณliovou izolรกciou vย klenbe aย jadre. Dno izolovanรฉ nie je. Vonkajลกia primรกrna vรฝstroj je zo striekanรฉho betรณnu C16/20 aย mรก premenlivรบ hrรบbku plรกลกลฅa (od 150โmm do 400โmm). Jej funkciou je doฤasne zaistiลฅ vรฝrub, pretoลพe izolaฤnรฝ plรกลกลฅ sa bude zabudovรกvaลฅ sรบฤasne sย realizovanรญm trvalรฉho sekundรกrneho ostenia zย monolitickรฉho vystuลพenรฉho betรณnu triedy C25/30 sย veฤพkรฝm ฤasovรฝm odstupom.
Pred oboma portรกlmi sรบ navrhnutรฉ poลพiarne nรกdrลพe aย spevnenรฉ plochy sย prรญstupovรฝmi komunikรกciami pre zรกchrannรบ aย poลพiarnu techniku. Pod spevnenรฝmi plochami sa nachรกdza aj doplnkovรก infraลกtruktรบra โ kรกblovรฉ komory, kรกblovody, drenรกลพny systรฉm aย kanalizรกcia.
Sรบฤasลฅou tunela je aj razenรก รบnikovรก ลกtรดlลa sย dฤบลพkou asi 245โm, ktorรก je na tunelovรบ rรบru napojenรก zhruba uprostred tunela aย รบstรญ pri รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu vย priestore pรดvodnรฉho nadjazdu ลพelezniฤnej trate. ล tรดlลa je vybavenรก systรฉmom poลพiarnej ventilรกcie aย poลพiarnymi dverami aย umoลพลuje aj prรญstup mobilnej zรกchrannej technike โ sanitkรกm.
Aby sa znรญลพila plocha vรฝrubu, ale aj zย dรดvodu trvanlivosti aย fixรกcie polohy koฤพaje aย jej minimรกlnej รบdrลพby vย prevรกdzke, tvorรญ konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku pevnรก jazdnรก drรกha. Vzorom pre nรกvrh konลกtrukcie bol prefabrikovanรฝ zvrลกok typu Max Bรถgl, ktorรฝ najlepลกie spฤบลal poลพiadavky pri vรฝstavbe alebo pri jeho moลพnej vรฝmene vย prรญpade nehody.
Konzoly trakฤnรฉho vedenia sa upevnia do stropu tunela medzi traลฅovรฝmi koฤพajami. Na ne sa potom uchytia vรฝloลพnรญky nesรบce vodiฤ. Kย vรฝbave tunela patrรญ aj osvetlenie, postrannรฉ viackomorovรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby, poลพiarny suchovod aย drenรกลพny systรฉm. Vetranie dvojkoฤพajovรฉho tunela je prirodzenรฉ. Sรบฤasne sa podporuje piestovรฝm รบฤinkom prechรกdzajรบcich vlakovรฝch sรบprav.
ย ย ย
Koncepcia realizรกcie
Modernizรกcia traลฅovรฝch koฤพajรญ sa bude realizovaลฅ postupne tak, aby sa vylรบฤila vลพdy len jedna traลฅovรก koฤพaj vย medzistaniฤnom รบseku. Doprava vlakov pri vรฝluke jednej zย traลฅovรฝch koฤพajรญ sa zabezpeฤรญ obojsmernou jazdou vlakov po jednej traลฅovej koฤพaji.
Samotnรก realizรกcia celรฉho medzistaniฤnรฉho รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Trenฤianske Bohuslavice, vย ktorom sa nachรกdza aj tunel, je rozdelenรก na ลกtyri etapy. Tunel sa bude realizovaลฅ vย prvรฝch dvoch etapรกch zo severnรฉho portรกlu. Vย ฤalลกรญch dvoch etapรกch sa zabezpeฤรญ napojenie do novej modernizovanej, resp. existujรบcej trasy.
Prรกcam na modernizรกcii trate bude predchรกdzaลฅ tzv. nultรก etapa, vย rรกmci ktorej sa vybudujรบ potrebnรฉ prรญstupovรฉ objekty pri severnom portรกli (doฤasnรฝ most, provizรณrne komunikรกcie kย portรกlu atฤ.).
Tab. 1 Predpokladanรฉ nรกklady na jednotlivรฉ varianty rieลกenรญ
Portรกlovรฉ oblasti tunela
Portรกlovรฉ oblasti predstavujรบ oproti dฤบลพke razenej ฤasti tunela len krรกtke รบseky, avลกak svojou technickou nรกroฤnosลฅou sa jej vyrovnajรบ. Ich vรฝstavbu komplikujรบ aj zloลพitรฉ geologickรฉ pomery, sลฅaลพenรฝ prรญstup aย malรฝ manipulaฤnรฝ priestor.
Severnรฝ portรกl
Severnรฝ portรกl je charakteristickรฝ nรกroฤnรฝmi geologickรฝmi pomermi aย komplikovanรฝm prรญstupom, ktorรฝ sลฅaลพuje rieฤka Boลกรกฤka. Portรกlovรก oblasลฅ sa zarezรกva do masรญvu Tureckรฉho vrchu takmer kolmo. Portรกl prieฤne zasahuje do hlinitรฝch svahovรฝch sutรญn sย veฤพmi premenlivou sรบdrลพnosลฅou, ktorรฉ navyลกe vykazujรบ mierne, ale dlhodobรฉ posuny. Preto sa musรญ vybudovaลฅ ลฅaลพkรก opornรก konลกtrukcia portรกlu.
Skrytou dominantou je tu masรญvna pilรณtovรก stena plniaca dve zรกkladnรฉ funkcie โ ochranu stavebnej jamy poฤas vรฝstavby aย opornรบ konลกtrukciu dolnej klenby hฤบbenรฉho รบseku tunela. Pilรณtovรก stena zรกroveล tvorรญ zรกklad zรกrubnej steny portรกlu vedฤพa koฤพaje ฤ. 2. Viditeฤพnรฝmi masรญvnymi konลกtrukciami sรบ ฤelnรก aย postrannรก zรกrubnรก stena, ktorรฉ sa upevnia horninovรฝmi kotvami. Prekrytie tunelovej rรบry sa bude realizovaลฅ monolitickรฝm betรณnovรฝm prรญkrovom.
Nรกroฤnosลฅ severnรฉho portรกlu dopฤบลajรบ na portรกlovรบ oblasลฅ priamo nadvรคzujรบce dva ลพelezobetรณnovรฉ mosty cez potok Boลกรกฤka โ ลพelezniฤnรฝ aย cestnรฝ na prรญstup zรกchrannej aย poลพiarnej techniky โ, technologickรฝ domฤek, opornรฉ mรบry potoka Boลกรกฤka aย asi 100โm vzdialenรฝ novรฝ cestnรฝ nadjazd preloลพky prรญjazdovej komunikรกcie do obce Trenฤianske Bohuslavice. Oblasลฅ portรกlu je teda zaujรญmavรก veฤพkรฝm vรฝskytom stavebnรฝch konลกtrukciรญ na malom รบzemรญ.
Juลพnรฝ portรกl
Charakteristickou ฤrtou juลพnรฉho portรกlu je veฤพmi ostrรฝ uhol zarezania tunela do svahu Tureckรฉho vrchu. Portรกl sa vybuduje vย skalnom odreze vo vรกpencovรฝch, celkovo stabilnรฝch vrstvรกch, ktorรฉ sรบ prekrytรฉ len slabou vrstvou pokryvov (do hrรบbky jeden meter).
Dominantnou konลกtrukciou je kotvenรก zรกrubnรก stena pri koฤพaji ฤ. 2. Mรก dฤบลพku asi 110โm aย postupne, ako sa trasa zarezรกva, sa dvรญha. Vย priestore portรกlu dosahuje vo dvoch etรกลพach vรฝลกku 22 m. Tunelovรก rรบra je vย dฤบลพke 25โm vybudovanรก ako presypanรก.
Aj juลพnu portรกlovรบ oblasลฅ charakterizuje veฤพkรฝ vรฝskyt stavebnรฝch konลกtrukciรญ na relatรญvne malej ploche. Vย rรกmci nรกstupnej plochy pre poลพiarnu aย zรกchrannรบ techniku sa vย jej podloลพรญ nachรกdzajรบ objekty doplnkovej infraลกtruktรบry tunela โ kรกblovรฉ komory, multikanรกlovรฉ kรกblovody, drenรกลพny systรฉm odvodnenia atฤ. Na spevnenej ploche bude montovanรฝ objekt technologickรฉho domฤeka sย inลกtalovanou technolรณgiou na ovlรกdanie prevรกdzkovรฝch sรบborov tunela. Pod nรกstupnรบ plochu ฤiastoฤne zasahuje poลพiarna nรกdrลพ. Prรญstup kย juลพnรฉmu portรกlu sa zabezpeฤรญ zย cesty I/61.
Zย hฤพadiska vรฝstavby bude realizรกcia juลพnรฉho portรกlu nรกroฤnรฝm inลพinierskym dielom. Nรกroฤnรก bude najmรค vรฝstavba zรกrubnej steny vysokej 22โm vย strmom aย ลฅaลพko prรญstupnom svahu masรญvu Tureckรฉho vrchu, pri sรบฤasnej prevรกdzke na susediacej existujรบcej ลพelezniฤnej trati.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok vย tuneli โ pevnรก jazdnรก drรกha
Novou, modernou konลกtrukciou pouลพitou vย tuneli je ลพelezniฤnรฝ zvrลกok bez koฤพajovรฉho lรดลพka, tzv. pevnรก jazdnรก drรกha. Podporu koฤพajnรญc netvoria klasickรฉ podvaly uloลพenรฉ vย koฤพajovom ลกtrkovom lรดลพku, ale tuhรฉ podloลพie โ zvyฤajne betรณnovรก doska (monolitickรก alebo prefabrikovanรก) uloลพenรก na tuhรบ roznรกลกaciu dosku (hydraulicky spevnenรก zemina), cez ktorรฉ sa zaลฅaลพenie ploลกne roznรกลกa do zemnรฉho telesa. Kย pevnej jazdnej drรกhe (PJD) patria aj prechodovรฉ oblasti. Tieto ฤasti zabezpeฤujรบ plynulรฝ prechod (plynulรบ zmenu tuhosti) zย tuhej konลกtrukcie PJD do klasickรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Skladba ลกtandardnej konลกtrukcie PJD pouลพitej vย nรกvrhu je takรกto:
- koฤพajnice sย pruลพnรฝm upevnenรญm,
- prefabrikรกt PJD sย uzlami upevnenia koฤพajnรญc sย hrรบbkou 0,2โm,
- bitรบmencementovรก malta 0,03โm,
- roznรกลกacia hydraulicky stmelenรก vrstva (HGT) sย hrรบbkou minimรกlne 0,3โm,
- konลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku (zemnรฉ teleso).
Vลกeobecne sa pre PJD poลพaduje vyลกลกia รบnosnosลฅ plรกne telesa spodku (asi 100 aลพ 120 MPa) oproti klasickรฉmu zvrลกku (50 MPa). Preto sa pri PJD kladรบ na konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho spodku oveฤพa vyลกลกie nรกroky ako pri konvenฤnej trati.
Vย tuneli sa roznรกลกacia hydraulicky stmelenรก vrstva (HGT) nahradรญ slabo vystuลพenรฝm betรณnom triedy C 25/30 aย na mostoch C 30/37. HGT vrstva sa zย dรดvodu presnosti zriadenia (musรญ kopรญrovaลฅ presne prevรฝลกenie koฤพaje) aย kvalitnรฉho zhutnenia realizuje vลพdy finiลกerom.
Veฤพkou vรฝhodou tejto konลกtrukcie je trvalรก geometrickรก poloha koฤพaje aย jej ลพivotnosลฅ (vรฝrobcovia udรกvajรบ minimรกlne 60 rokov). Najmรค vย tuneloch, kde je kaลพdรก vรฝluka dopravy pomerne problematickรก, sรบ to neoceniteฤพnรฉ vlastnosti.
Zรกver
Tunel Tureckรฝ vrch spolu sย ฤalลกรญmi sรบvisiacimi objektmi je nรกroฤnรฝm inลพinierskym dielom. Autorskรฝ kolektรญv projektantov, technikov, inลพinierov verรญ, ลพe po jeho realizรกcii bude robiลฅ ฤesลฅ slovenskรฉmu dopravnรฉmu staviteฤพstvu aย hlavne, ลพe to na ฤalลกรญch 50 rokov nebude poslednรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel postavenรฝ na Slovensku.
Ing.ย Jozef Niลพลan, Ing.ย Ondrej Podolec
Foto a obrรกzky: REMING Consult
Jozef Niลพลan po ukonฤenรญ ลกtรบdia na Stavebnej fakulte SVล T vย Bratislave, odbor konลกtrukcie dopravnรฝch stavieb, pracoval ako projektant aย vedรบci projektant vย organizรกciรกch Doprastav, ลก. p., aย Geoconsult, s. r. o., vย Bratislave. Od roku 2001 pรดsobรญ vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., kde zastรกva pozรญciu manaลพรฉra projektov, predovลกetkรฝm na projektovej aย inลพinierskej prรญprave stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej trate. Je manaลพรฉrom projektu na V. ลพelezniฤnom koridore naย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Autor je autorizovanรฝ inลพinier pre inลพinierske stavby aย statiku stavieb.
Ondrej Podolec absolvoval ลกtรบdium na Stavebnej fakulte Vล DS vย ลฝiline, odbor projektovanie, stavba aย รบdrลพba ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Po ukonฤenรญ ลกtรบdia pracoval ako stavbyvedรบci vo Vรกhostave, a. s., ako vรฝskumnรฝ pracovnรญk na Katedre ลพelezniฤnรฉho staviteฤพstva aย traลฅovรฉho hospodรกrstva ลฝilinskej univerzity, ako vรฝskumnรฝ aย vรฝvojovรฝ pracovnรญk vo Vรฝskumnom aย vรฝvojovom รบstave ลพeleznรญc (ลฝSR) ลฝilina. Od roku 1997 je zamestnanรฝ vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., na pozรญcii manaลพรฉra projektov. Vย sรบฤasnosti je manaลพรฉrom projektu na V. ลพelezniฤnom koridore naย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Zlatovce. Je autorizovanรฝm inลพinierom pre inลพinierske stavby.
Literatรบra
(1) Kukuฤรญk, Rudolf โย Kukuฤรญk, Pavol: ลฝelezniฤnรฉ aย cestnรฉ tunely. Bratislava: ลฝeleznice SR, 2002.
(2) ล tรบdia Analรฝza alternatรญvnych rieลกenรญ vedenia trasy okolo prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch. Bratislava: REMING Consult, a. s., 2002.
(3) Tunel Tureckรฝ vrch, inลพinierskogeologickรฝ prieskum โ II. etapa. ลฝilina: Geofos, s. r. o.
(4) Realizaฤnรฝ projekt stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, I. etapa. REMING Consult, a. s., Metroprojekt Praha, a. s.