Novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel na modernizovanom V. koridore โ€“ investรญcia do budรบcnosti
Galรฉria(5)

Novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel na modernizovanom V. koridore โ€“ investรญcia do budรบcnosti

Partneri sekcie:

Na Slovensku sa uลพ takmer pol storoฤia nepostavil ลพiaden novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel. Lastoviฤkou je pripravovanรก vรฝstavba dvojkoฤพajovรฉho tunela Tureckรฝ vrch, ktorรก sa bude realizovaลฅ v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ v zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy). Bude tento projekt ลกtartovacรญm impulzom novej, modernej รฉry ลพelezniฤnรฉho tunelovรฉho staviteฤพstva na Slovensku?

Koncepcia technickรฉho rieลกenia tunela Tureckรฝ vrch

Nรกvrh novรฉho vedenia trasy

Dvojkoฤพajovรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch je sรบฤasลฅou ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. Vย Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou. Nachรกdza sa na medzistaniฤnom รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Trenฤianske Bohuslavice, na novom ลพelezniฤnom kilometri (ฤalej nลพkm) 102,485 โ€“ 104,260.

Tunel sa vybuduje vย rรกmci preloลพky sรบฤasnej ลพelezniฤnej trate, ktorรก obchรกdza masรญv Tureckรฉho vrchu na jeho รบboฤรญ vย sรบbehu sย cestou I. triedy I/61 aย Biskupickรฝm kanรกlom rieky Vรกh. Preloลพka trate sa musรญ vykonaลฅ pre nevyhovujรบce smerovรฉ pomery sรบฤasnej ลพelezniฤnej trate, ktorรก je dimenzovanรก na rรฝchlosลฅ 80โ€‰km/h. Novรก nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h kladie na smerovรฉ vedenie trate vyลกลกie nรกroky.

Vย technickej ลกtรบdii sa uvaลพovalo oย vedenรญ trasy vย ลกtyroch rรดznych polohรกch โ€“ od konvenฤnej preloลพky trate โ€“ teda od zvรคฤลกenia polomeru oblรบka aย vybudovania skalnรฉho odrezu na รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu, cez tunelovรฝ variant aลพ po preloลพku ลพelezniฤnej stanice Trenฤianske Bohuslavice. Konvenฤnรก preloลพka sa ukรกzala ako nerealizovateฤพnรก najmรค zย ekologickรฉho hฤพadiska. Zรกujmovรฉ รบzemie je sรบฤasลฅou Chrรกnenej krajinnej oblasti Biele Karpaty aย ลกtรกtnej prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch sย piatym stupลˆom ochrany.

Podrobnejลกia analรฝza variantov ukรกzala, ลพe zย pohฤพadu objemu vyrรบbanej horniny (asi 180-tisรญc m3) je tunelovรฉ rieลกenie vย podstate rovnocennรฉ sย vybudovanรญm odrezu. Zย hฤพadiska zabezpeฤenia prevรกdzky na trati, ako aj stavebnรฝch postupov pri realizรกcii stavby, je vลกak vรฝstavba tunela oveฤพa vรฝhodnejลกia. Prednosลฅou tohto rieลกenia je tieลพ fakt, ลพe tunel moลพno realizovaลฅ bez toho, aby obmedzoval sรบฤasnรบ prevรกdzku na trati. Navrhnutรก trasa mรก minimรกlny vplyv aj zย hฤพadiska zรกsahu do prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch (len vย portรกlovรฝch oblastiach). Trasa je sรบฤasne navrhnutรก uลพ pre nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 200โ€‰km/h. Vลกetky tieto faktory vย rรกmci variantnรฉho posudzovania nakoniec rozhodli oย trasovanรญ novej ลพelezniฤnej trate okolo Tureckรฉho vrchu tunelom.

Tunelovรฉ staviteฤพstvo na Slovensku
Zaฤiatky tunelรกrskeho boomu v ลพelezniฤnom staviteฤพstve na Slovensku siahajรบ na prelom 19. a 20. storoฤia. V bรฝvalom ฤŒeskoslovensku sa do roku 1954 postavilo 232 ลพelezniฤnรฝch tunelov s celkovou dฤบลพkou 83 446 m. Z toho na Slovensku je 80 tunelov. Jednokoฤพajovรฝch je 73 a dvojkoฤพajovรฝch 7.

Technickรฉ rieลกenie tunela

Tunel Tureckรฝ vrch mรก vย osi dฤบลพku 1ย 775 m. Razenรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 1ย 740โ€‰m aย otvorenรก stavebnรก jama mรก spolu 35โ€‰m (25โ€‰m na juลพnom aย 10โ€‰m na severnom portรกli). Po ukonฤenรญ prรกc bude otvorenรก stavebnรก jama zasypanรก tak, aby sa povrch nad tunelom vrรกtil vย maximรกlnej miere na pรดvodnรบ รบroveลˆ.

Projekt navrhuje, aby bol tunel razenรฝ technolรณgiou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) sย rozpojovanรญm hornรญn pomocou trhacรญch prรกc. Vย oblasti sedimentov sa hornina bude rozpojovaลฅ nedeลกtruktรญvne pomocou tunelovรฉho bagra. Minimรกlna hrรบbka nadloลพia vย osi tunela je asi tri metre aย nachรกdza sa vย mieste juลพnรฉho razenรฉho portรกlu. Najvรคฤลกia hrรบbka nadloลพia je vย nลพkm 103,500 aย dosahuje pribliลพne 100 m.

Inลพinierskogeologickรฉ pomery

Oblasลฅ juลพnรฉho portรกlu aย horninovรฝ masรญv Tureckรฉho vrchu (asi 1,3โ€‰km zย trasy) tvorรญ komplex wettersteinskรฝch vรกpencov aย dolomitov, ktorรฝ je poruลกenรฝ systรฉmami tektonickรฝch porรบch. Oblasลฅ severnรฉho portรกlu je zย hornรญn mezozoika.

Najrizikovejลกรญmi รบsekmi zย hฤพadiska razenia sรบ oblasti portรกlov aย รบseky pod hlbokรฝmi erรณznymi ryhami, vย miestach ลกirokรฝch tektonickรฝch zรณn. Na zรกklade geologickรฉho prieskumu sa predpokladajรบ technologickรฉ triedy vรฝrubu TT2, TT3, TT4, TT5a1 aย TT5a2 vย skalnom prostredรญ aย TT5b1 aย TT5b2 vย zeminovom prostredรญ.

Niekoฤพko naj oย slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch tuneloch
Najdlhลกรญ je ฤŒremoลกniansky tunel sย dฤบลพkou 4ย 697 m. Nachรกdza sa na trati Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica โ€“ Vrรบtky.
Naopak, najkratลกรญ tunel je na trati Zvolen โ€“ Kremnica โ€“ Diviaky. Je nรญm tunel Turฤek sย dฤบลพkou 37,1 m.
Najstarลกรญm tunelom na Slovensku je โ€žprvรฝโ€œ Bratislavskรฝ tunel zย roku 1848.
Najmladลกie tunely oslรกvili minulรฝ rok ลกtyridsiatku. Ruลพbaลกskรฝ aย Milavskรฝ tunel na trati Poprad โ€“ Tatry โ€“ Plaveฤ na traลฅovom รบseku Podolinec โ€“ Forbasy boli odovzdanรฉ do prevรกdzky vย roku 1966.
Vย sรบฤasnosti je najdรดleลพitejลกรญm ลพelezniฤnรฝm tunelom na Slovensku Jablonovskรฝ tunel medzi Lipnรญkom aย Jablonovom nad Turลˆou. Jeho vรฝznam sa znรกsobil vznikom juลพnรฉho ลฅahu smerom na Koลกice.
Najzaujรญmavejลกรญm tunelom je Lupkovskรฝ tunel na trati na hranicu medzi Slovenskom aย Poฤพskom na traลฅovom รบseku Medzilaborce โ€“ Lupkรณw (1).

Parametre tunela, konลกtrukcia, vybavenie

Smerovรฉ pomery trate vย tuneli sรบ navrhnutรฉ tak, aby vyhovovali aj pre rรฝchlosลฅ 200โ€‰km/h. Trasa trate sa skladรก zย dvoch protismernรฝch oblรบkov sย polomerom 2ย 000โ€‰m sย medzipriamkou vย dฤบลพke 573 m. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4,20 m. Stanovila sa na zรกklade vรฝsledkov aerodynamickรฉho posรบdenia.

Navrhnutรฝ sklon trate vย tuneli je strechovitรฝ so sklonmi +4,887 โ€ฐ a โ€“3,5 โ€ฐ. Tieto hodnoty sa urฤili aj sย ohฤพadom na odvodnenie tunela. Vย osi tunela sa navrhla centrรกlna odvodลˆovacia stoka profilu DN 500, ktorรก na oboch koncoch vyรบsลฅuje do poลพiarnych nรกdrลพรญ umiestnenรฝch vย tesnej blรญzkosti portรกlov.

Prierez dvojkoฤพajnรฉho tunela je po celej jeho dฤบลพke jednotnรฝ. Svetlรฝ polomer tunelovej rรบry je 6,1 m. Rozลกรญrenรฝ prierez je iba vย รบseku dlhom asi 10โ€‰m vย mieste dvoch โ€žnapรญnacรญch komรดrโ€œ pre trakฤnรฉ vedenie umiestnenรฝch asi vย strede tunela.

Zรกchrannรฉ vรฝklenky sรบ po oboch stranรกch tunela vo vzรกjomnรฝch vzdialenostiach 20 m. Vzhฤพadom na priaznivรบ geologickรบ stavbu je tunel navrhnutรฝ vรคฤลกinou bez dolnej klenby. Tรก sa navrhla len na krรกtkych รบsekoch, vย ktorรฝch sa predpokladรก vรฝskyt krasovรฝch javov, aย vย portรกlovรฝch oblastiach.

Konลกtrukcia ostenia tunela je dvojplรกลกลฅovรก sย medziฤพahlou fรณliovou izolรกciou vย klenbe aย jadre. Dno izolovanรฉ nie je. Vonkajลกia primรกrna vรฝstroj je zo striekanรฉho betรณnu C16/20 aย mรก premenlivรบ hrรบbku plรกลกลฅa (od 150โ€‰mm do 400โ€‰mm). Jej funkciou je doฤasne zaistiลฅ vรฝrub, pretoลพe izolaฤnรฝ plรกลกลฅ sa bude zabudovรกvaลฅ sรบฤasne sย realizovanรญm trvalรฉho sekundรกrneho ostenia zย monolitickรฉho vystuลพenรฉho betรณnu triedy C25/30 sย veฤพkรฝm ฤasovรฝm odstupom.

Pred oboma portรกlmi sรบ navrhnutรฉ poลพiarne nรกdrลพe aย spevnenรฉ plochy sย prรญstupovรฝmi komunikรกciami pre zรกchrannรบ aย poลพiarnu techniku. Pod spevnenรฝmi plochami sa nachรกdza aj doplnkovรก infraลกtruktรบra โ€“ kรกblovรฉ komory, kรกblovody, drenรกลพny systรฉm aย kanalizรกcia.

Sรบฤasลฅou tunela je aj razenรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa sย dฤบลพkou asi 245โ€‰m, ktorรก je na tunelovรบ rรบru napojenรก zhruba uprostred tunela aย รบstรญ pri รบpรคtรญ Tureckรฉho vrchu vย priestore pรดvodnรฉho nadjazdu ลพelezniฤnej trate. ล tรดlลˆa je vybavenรก systรฉmom poลพiarnej ventilรกcie aย poลพiarnymi dverami aย umoลพลˆuje aj prรญstup mobilnej zรกchrannej technike โ€“ sanitkรกm.

Aby sa znรญลพila plocha vรฝrubu, ale aj zย dรดvodu trvanlivosti aย fixรกcie polohy koฤพaje aย jej minimรกlnej รบdrลพby vย prevรกdzke, tvorรญ konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku pevnรก jazdnรก drรกha. Vzorom pre nรกvrh konลกtrukcie bol prefabrikovanรฝ zvrลกok typu Max Bรถgl, ktorรฝ najlepลกie spฤบลˆal poลพiadavky pri vรฝstavbe alebo pri jeho moลพnej vรฝmene vย prรญpade nehody.

Konzoly trakฤnรฉho vedenia sa upevnia do stropu tunela medzi traลฅovรฝmi koฤพajami. Na ne sa potom uchytia vรฝloลพnรญky nesรบce vodiฤ. Kย vรฝbave tunela patrรญ aj osvetlenie, postrannรฉ viackomorovรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby, poลพiarny suchovod aย drenรกลพny systรฉm. Vetranie dvojkoฤพajovรฉho tunela je prirodzenรฉ. Sรบฤasne sa podporuje piestovรฝm รบฤinkom prechรกdzajรบcich vlakovรฝch sรบprav.
ย ย ย 

Koncepcia realizรกcie

Modernizรกcia traลฅovรฝch koฤพajรญ sa bude realizovaลฅ postupne tak, aby sa vylรบฤila vลพdy len jedna traลฅovรก koฤพaj vย medzistaniฤnom รบseku. Doprava vlakov pri vรฝluke jednej zย traลฅovรฝch koฤพajรญ sa zabezpeฤรญ obojsmernou jazdou vlakov po jednej traลฅovej koฤพaji.

Samotnรก realizรกcia celรฉho medzistaniฤnรฉho รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Trenฤianske Bohuslavice, vย ktorom sa nachรกdza aj tunel, je rozdelenรก na ลกtyri etapy. Tunel sa bude realizovaลฅ vย prvรฝch dvoch etapรกch zo severnรฉho portรกlu. Vย ฤalลกรญch dvoch etapรกch sa zabezpeฤรญ napojenie do novej modernizovanej, resp. existujรบcej trasy.

Prรกcam na modernizรกcii trate bude predchรกdzaลฅ tzv. nultรก etapa, vย rรกmci ktorej sa vybudujรบ potrebnรฉ prรญstupovรฉ objekty pri severnom portรกli (doฤasnรฝ most, provizรณrne komunikรกcie kย portรกlu atฤ.).

Tab. 1 Predpokladanรฉ nรกklady na jednotlivรฉ varianty rieลกenรญ

Portรกlovรฉ oblasti tunela

Portรกlovรฉ oblasti predstavujรบ oproti dฤบลพke razenej ฤasti tunela len krรกtke รบseky, avลกak svojou technickou nรกroฤnosลฅou sa jej vyrovnajรบ. Ich vรฝstavbu komplikujรบ aj zloลพitรฉ geologickรฉ pomery, sลฅaลพenรฝ prรญstup aย malรฝ manipulaฤnรฝ priestor.

Severnรฝ portรกl

Severnรฝ portรกl je charakteristickรฝ nรกroฤnรฝmi geologickรฝmi pomermi aย komplikovanรฝm prรญstupom, ktorรฝ sลฅaลพuje rieฤka Boลกรกฤka. Portรกlovรก oblasลฅ sa zarezรกva do masรญvu Tureckรฉho vrchu takmer kolmo. Portรกl prieฤne zasahuje do hlinitรฝch svahovรฝch sutรญn sย veฤพmi premenlivou sรบdrลพnosลฅou, ktorรฉ navyลกe vykazujรบ mierne, ale dlhodobรฉ posuny. Preto sa musรญ vybudovaลฅ ลฅaลพkรก opornรก konลกtrukcia portรกlu.

Skrytou dominantou je tu masรญvna pilรณtovรก stena plniaca dve zรกkladnรฉ funkcie โ€“ ochranu stavebnej jamy poฤas vรฝstavby aย opornรบ konลกtrukciu dolnej klenby hฤบbenรฉho รบseku tunela. Pilรณtovรก stena zรกroveลˆ tvorรญ zรกklad zรกrubnej steny portรกlu vedฤพa koฤพaje ฤ. 2. Viditeฤพnรฝmi masรญvnymi konลกtrukciami sรบ ฤelnรก aย postrannรก zรกrubnรก stena, ktorรฉ sa upevnia horninovรฝmi kotvami. Prekrytie tunelovej rรบry sa bude realizovaลฅ monolitickรฝm betรณnovรฝm prรญkrovom.

Nรกroฤnosลฅ severnรฉho portรกlu dopฤบลˆajรบ na portรกlovรบ oblasลฅ priamo nadvรคzujรบce dva ลพelezobetรณnovรฉ mosty cez potok Boลกรกฤka โ€“ ลพelezniฤnรฝ aย cestnรฝ na prรญstup zรกchrannej aย poลพiarnej techniky โ€“, technologickรฝ domฤek, opornรฉ mรบry potoka Boลกรกฤka aย asi 100โ€‰m vzdialenรฝ novรฝ cestnรฝ nadjazd preloลพky prรญjazdovej komunikรกcie do obce Trenฤianske Bohuslavice. Oblasลฅ portรกlu je teda zaujรญmavรก veฤพkรฝm vรฝskytom stavebnรฝch konลกtrukciรญ na malom รบzemรญ.

Juลพnรฝ portรกl

Charakteristickou ฤrtou juลพnรฉho portรกlu je veฤพmi ostrรฝ uhol zarezania tunela do svahu Tureckรฉho vrchu. Portรกl sa vybuduje vย skalnom odreze vo vรกpencovรฝch, celkovo stabilnรฝch vrstvรกch, ktorรฉ sรบ prekrytรฉ len slabou vrstvou pokryvov (do hrรบbky jeden meter).
Dominantnou konลกtrukciou je kotvenรก zรกrubnรก stena pri koฤพaji ฤ. 2. Mรก dฤบลพku asi 110โ€‰m aย postupne, ako sa trasa zarezรกva, sa dvรญha. Vย priestore portรกlu dosahuje vo dvoch etรกลพach vรฝลกku 22 m. Tunelovรก rรบra je vย dฤบลพke 25โ€‰m vybudovanรก ako presypanรก.

Aj juลพnu portรกlovรบ oblasลฅ charakterizuje veฤพkรฝ vรฝskyt stavebnรฝch konลกtrukciรญ na relatรญvne malej ploche. Vย rรกmci nรกstupnej plochy pre poลพiarnu aย zรกchrannรบ techniku sa vย jej podloลพรญ nachรกdzajรบ objekty doplnkovej infraลกtruktรบry tunela โ€“ kรกblovรฉ komory, multikanรกlovรฉ kรกblovody, drenรกลพny systรฉm odvodnenia atฤ. Na spevnenej ploche bude montovanรฝ objekt technologickรฉho domฤeka sย inลกtalovanou technolรณgiou na ovlรกdanie prevรกdzkovรฝch sรบborov tunela. Pod nรกstupnรบ plochu ฤiastoฤne zasahuje poลพiarna nรกdrลพ. Prรญstup kย juลพnรฉmu portรกlu sa zabezpeฤรญ zย cesty I/61.

Zย hฤพadiska vรฝstavby bude realizรกcia juลพnรฉho portรกlu nรกroฤnรฝm inลพinierskym dielom. Nรกroฤnรก bude najmรค vรฝstavba zรกrubnej steny vysokej 22โ€‰m vย strmom aย ลฅaลพko prรญstupnom svahu masรญvu Tureckรฉho vrchu, pri sรบฤasnej prevรกdzke na susediacej existujรบcej ลพelezniฤnej trati.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok vย tuneli โ€“ pevnรก jazdnรก drรกha

Novou, modernou konลกtrukciou pouลพitou vย tuneli je ลพelezniฤnรฝ zvrลกok bez koฤพajovรฉho lรดลพka, tzv. pevnรก jazdnรก drรกha. Podporu koฤพajnรญc netvoria klasickรฉ podvaly uloลพenรฉ vย koฤพajovom ลกtrkovom lรดลพku, ale tuhรฉ podloลพie โ€“ zvyฤajne betรณnovรก doska (monolitickรก alebo prefabrikovanรก) uloลพenรก na tuhรบ roznรกลกaciu dosku (hydraulicky spevnenรก zemina), cez ktorรฉ sa zaลฅaลพenie ploลกne roznรกลกa do zemnรฉho telesa. Kย pevnej jazdnej drรกhe (PJD) patria aj prechodovรฉ oblasti. Tieto ฤasti zabezpeฤujรบ plynulรฝ prechod (plynulรบ zmenu tuhosti) zย tuhej konลกtrukcie PJD do klasickรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Skladba ลกtandardnej konลกtrukcie PJD pouลพitej vย nรกvrhu je takรกto:

  • koฤพajnice sย pruลพnรฝm upevnenรญm,
  • prefabrikรกt PJD sย uzlami upevnenia koฤพajnรญc sย hrรบbkou 0,2โ€‰m,
  • bitรบmencementovรก malta 0,03โ€‰m,
  • roznรกลกacia hydraulicky stmelenรก vrstva (HGT) sย hrรบbkou minimรกlne 0,3โ€‰m,
  • konลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku (zemnรฉ teleso).

Vลกeobecne sa pre PJD poลพaduje vyลกลกia รบnosnosลฅ plรกne telesa spodku (asi 100 aลพ 120 MPa) oproti klasickรฉmu zvrลกku (50 MPa). Preto sa pri PJD kladรบ na konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho spodku oveฤพa vyลกลกie nรกroky ako pri konvenฤnej trati.

Vย tuneli sa roznรกลกacia hydraulicky stmelenรก vrstva (HGT) nahradรญ slabo vystuลพenรฝm betรณnom triedy C 25/30 aย na mostoch C 30/37. HGT vrstva sa zย dรดvodu presnosti zriadenia (musรญ kopรญrovaลฅ presne prevรฝลกenie koฤพaje) aย kvalitnรฉho zhutnenia realizuje vลพdy finiลกerom.

Veฤพkou vรฝhodou tejto konลกtrukcie je trvalรก geometrickรก poloha koฤพaje aย jej ลพivotnosลฅ (vรฝrobcovia udรกvajรบ minimรกlne 60 rokov). Najmรค vย tuneloch, kde je kaลพdรก vรฝluka dopravy pomerne problematickรก, sรบ to neoceniteฤพnรฉ vlastnosti.

Zรกver

Tunel Tureckรฝ vrch spolu sย ฤalลกรญmi sรบvisiacimi objektmi je nรกroฤnรฝm inลพinierskym dielom. Autorskรฝ kolektรญv projektantov, technikov, inลพinierov verรญ, ลพe po jeho realizรกcii bude robiลฅ ฤesลฅ slovenskรฉmu dopravnรฉmu staviteฤพstvu aย hlavne, ลพe to na ฤalลกรญch 50 rokov nebude poslednรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel postavenรฝ na Slovensku.

Ing.ย Jozef Niลพลˆan, Ing.ย Ondrej Podolec
Foto a obrรกzky: REMING Consult

Jozef Niลพลˆan po ukonฤenรญ ลกtรบdia na Stavebnej fakulte SVล T vย Bratislave, odbor konลกtrukcie dopravnรฝch stavieb, pracoval ako projektant aย vedรบci projektant vย organizรกciรกch Doprastav, ลก. p., aย Geoconsult, s. r. o., vย Bratislave. Od roku 2001 pรดsobรญ vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., kde zastรกva pozรญciu manaลพรฉra projektov, predovลกetkรฝm na projektovej aย inลพinierskej prรญprave stavieb modernizรกcie ลพelezniฤnej trate. Je manaลพรฉrom projektu na V. ลพelezniฤnom koridore naย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov. Autor je autorizovanรฝ inลพinier pre inลพinierske stavby aย statiku stavieb.

Ondrej Podolec absolvoval ลกtรบdium na Stavebnej fakulte Vล DS vย ลฝiline, odbor projektovanie, stavba aย รบdrลพba ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Po ukonฤenรญ ลกtรบdia pracoval ako stavbyvedรบci vo Vรกhostave, a. s., ako vรฝskumnรฝ pracovnรญk na Katedre ลพelezniฤnรฉho staviteฤพstva aย traลฅovรฉho hospodรกrstva ลฝilinskej univerzity, ako vรฝskumnรฝ aย vรฝvojovรฝ pracovnรญk vo Vรฝskumnom aย vรฝvojovom รบstave ลพeleznรญc (ลฝSR) ลฝilina. Od roku 1997 je zamestnanรฝ vย spoloฤnosti REMING Consult, a. s., na pozรญcii manaลพรฉra projektov. Vย sรบฤasnosti je manaลพรฉrom projektu na V. ลพelezniฤnom koridore naย รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Zlatovce. Je autorizovanรฝm inลพinierom pre inลพinierske stavby.

Literatรบra
(1) Kukuฤรญk, Rudolf โ€“ย  Kukuฤรญk, Pavol: ลฝelezniฤnรฉ aย cestnรฉ tunely. Bratislava: ลฝeleznice SR, 2002.
(2) ล tรบdia Analรฝza alternatรญvnych rieลกenรญ vedenia trasy okolo prรญrodnej rezervรกcie Tureckรฝ vrch. Bratislava: REMING Consult, a. s., 2002.
(3) Tunel Tureckรฝ vrch, inลพinierskogeologickรฝ prieskum โ€“ II. etapa. ลฝilina: Geofos, s. r. o.
(4) Realizaฤnรฝ projekt stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, I. etapa. REMING Consult, a. s., Metroprojekt Praha, a. s.

Najฤรญtanejลกie