image 72324 25 v1
Galรฉria(9)

Obchvat ลฝiaru nad Hronom

Partneri sekcie:

Zrealizovanรญm tohto obchvatu sa tranzitnรก doprava presmeruje mimo intravilรกnu mesta ลฝiar nad Hronom a plynulo sa napojรญ na rรฝchlostnรบ cestu R1, ฤรญm sa vรฝrazne zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ na jestvujรบcej ceste I/50 a zlepลกia sa aj ekologickรฉ podmienky v samotnom meste.

01 Strabag
01b Strabag Tabula 2x1m 1
02 Strabag
03 Strabag
04 Strabag
01a Strabag
05 Strabag
06 Strabag

Stavba R2 ลฝiar nad Hronom โ€“ obchvat โ€“ predstavuje rรฝchlostnรบ cestu R2 v รบseku obchvatu mesta ลฝiar nad Hronom s dฤบลพkou 5โ€ฏ760 m. Od zaฤiatku รบseku, ktorรฝ sa stavebne zaฤรญna v km 0,800, aลพ po km 5,200 sa realizuje v ลกรญrkovom usporiadanรญ podฤพa kategรณrie R 24,5/120 v poloviฤnom profile, od km 5,200 do km 6,200 sa realizuje celรฝ profil rรฝchlostnej cesty. V km 6,200 a 6,300 sa kategรณria R 24,5/120 plynulo zuลพuje na kategรณriu R 11,5/60 aลพ po koniec รบseku, a to z dรดvodu napojenia na existujรบcu rรฝchlostnรบ cestu R1.

Vybudovanรญm tohto รบseku, ako aj celรฉho diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D1 (na ktorรฝ sa mรก rรฝchlostnรก cesta napojiลฅ v kriลพovatke Chocholnรก) sa skvalitnia podmienky na medzinรกrodnรบ a vnรบtroลกtรกtnu dopravu, zvรฝลกi sa plynulosลฅ, rรฝchlosลฅ a bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky, vytvoria sa podmienky na podstatnรฉ odฤพahฤenie dopravy na ceste I/50, ฤรญm sa prispeje k vytvoreniu lepลกรญch ลพivotnรฝch podmienok v danej lokalite. Vybudovanรญm celej rรฝchlostnej cesty R2, ktorej sรบฤasลฅou je aj tento รบsek, sa vytvorรญ kvalitnejลกie dopravnรฉ spojenie do vลกetkรฝch kรบtov Slovenska, ฤรญm sa zรกroveลˆ vytvoria aj moลพnosti lepลกieho ekonomickรฉho rastu tรฝchto oblastรญ.

Charakteristika รบzemia stavby

Trasa predmetnรฉho รบseku rรฝchlostnej cesty vedie zรกpadne od mesta ลฝiar nad Hronom, mimo zastavanรฉho รบzemia cez poฤพnohospodรกrsky pรดdny fond, polia, meliorovanรฉ lรบky, pasienky a zasahuje aj do lesnรฉho pรดdneho fondu. Smerovo a vรฝลกkovo je trasa vzhฤพadom na รบzemie a podmienky na zaฤiatku a konci รบseku navrhnutรก tak, aby sa minimalizovali zรกbery poฤพnohospodรกrskeho a lesnรฉho fondu. Na minimalizรกciu zรกberov sa na konci รบseku v hlbokรฝch zรกrezoch zrealizovali zรกrubnรฉ mรบry.

Technickรก ฤasลฅ

Na zaฤiatku รบseku je rรฝchlostnรก cesta napojenรก na cestu I/50 รบrovลˆovou okruลพnou kriลพovatkou s vonkajลกรญm priemerom 44โ€ฏm s jednopruhovรฝm okruลพnรฝm pรกsom a tromi ramenami โ€“ dve ramenรก tvorรญ napojenie cesty I/50, tretie rameno tvorรญ napojenie poloviฤnรฉho profilu cesty R2. Na konci รบseku sa rรฝchlostnรก cesta napรกja na rรฝchlostnรบ cestu R1 ลกtyrmi vetvami v kriลพovatke Lovฤa. Rieลกenie mimoรบrovลˆovej kriลพovatky umoลพลˆuje vลกesmerovรฉ odpojenie, resp. pripojenie medzi R1 a R2. Tรกto kriลพovatka je navrhnutรก ako โ€žrรบrkovitรกโ€œ kriลพovatka so ลกtyrmi vetvami, priฤom jednotlivรฉ vetvy sรบ jednosmernรฉ.

Realizรกcia prรกc

Archeologickรฝ prieskum

Na zรกklade rozhodnutia KPรš v Banskej Bystrici ฤ. BB-12/2254/8116/RUS zo dลˆa 6. 12. 2012 sa na ploche stavby Rรฝchlostnรก cesta R2 ลฝiar nad Hronom โ€“ obchvat โ€“ realizoval zรกchrannรฝ archeologickรฝ vรฝskum. Poฤas prvรฝch dvoch etรกp sa vykonal sondรกลพny prieskum v podobe pozdฤบลพnej zisลฅovacej sondy, nรกsledne sa kolmo na ลˆu vykopali prieฤne sondy. Tento prieskum mal za รบlohu zistiลฅ archeologickรฉ lokality a ich rozsah. V tretej etape sa potom realizovala ploลกnรก skrรฝvka v identifikovanรฝch archeologickรฝch lokalitรกch.

Po ploลกnej skrรฝvke sa jednotlivรฉ polohy ruฤne ploลกne zaฤistili. Stratigrafickรฉ jednotky sa identifikovali na zรกklade koncentrรกcie archeologickรฝch nรกlezov alebo nevรฝraznรฉho farebnรฉho kontrastu. Tรฝmito jednotkami sa nรกsledne viedol ruฤne kopanรฝ rez, na ktorรฉho profiloch sa predpokladanรฉ objekty buฤ potvrdili, alebo sa ukรกzalo, ลพe ide o geologickรฝ รบtvar. Rezy sa dokumentovali fotograficky a kresbami. Pozitรญvne stratigrafickรฉ jednotky sa plasticky vybrali a archeologickรฝ materiรกl sa zdokumentoval.

Realizรกcia stavby vs. preklรกdky a รบpravy sรบvisiacich objektov

Realizรกcia stavby si vyลพiadala:

  • ลกรญrkovรบ รบpravu cesty I/50, ciest III/0573, III/05075 a poฤพnej cesty pri obci Lovฤica-Trubรญn,
  • รบpravu meliorรกciรญ v k. รบ. Lovฤica-Trubรญn a v k. รบ. ลฝiar nad Hronom,    
  • รบpravu bezmennรฉho potoka v km 4,600 pod mostom 204-00 na ceste R2,
  • preloลพku miestneho vodovodu DN50 v obci Lovฤica-Trubรญn,
  • preloลพku nadregionรกlneho vodovodu DN 500 pri ceste III/05075, ktorรฝ bol vรฝลกkovo aj situaฤne v kolรญzii s telesom komunikรกcie R2; samotnรก preloลพka sa vykonala na dฤบลพke 865โ€ฏm z vodovodnรฉho potrubia DN 500 z tvรกrnej liatiny,
  • รบpravu VN vedenia 400 kV, ktorรบ vyvolala nedostatoฤnรก vรฝลกka vodiฤov nad realizovanou rรฝchlostnou cestou R2; z toho dรดvodu sa v rรกmci vรฝstavby R2 postavil medzi existujรบce stoลพiare novรฝ vรฝstuลพnรฝ stoลพiar typu โ€žMaฤkaโ€œ,
  • รบpravu prรญpojky VN vedenia pre transformรกtorovรบ stanicu plynรกrne vloลพenรญm dvoch novรฝch podpernรฝch bodov a รบpravu prรญpojky VN vedenia pre transformรกtorovรบ stanicu Lovฤica โ€“ ihrisko โ€“ vloลพenรญm novรฉho podpernรฉho bodu,
  • preloลพku VTL plynovodov DN 200 a DN 300,
  • preklรกdky telekomunikaฤnรฝch a oznamovacรญch sietรญ Slovak Telekom, a. s., a Orange Slovensko, a. s.

Zemnรฉ teleso, zemnรฉ prรกce

Teleso je z materiรกlu vhodnรฉho do nรกsypov podฤพa STN 73 6133, zeminy sa ukladali do zemnรฉho telesa a hutnili po vrstvรกch s maximรกlnou hrรบbkou 0,4 m. Od km 6,500 do konca รบpravy (km 6,560) bolo treba z dรดvodu vรฝลกky hladiny Hrona Q100 vykonaลฅ opatrenia na pรคte svahu โ€“ prรญsyp z lomovรฉho kameลˆa, resp. usporiadanie balvanov s hrรบbkou 1,0 m do vรฝลกky 0,5 m nad hladinu Q100. Teleso nรกsypu tvorรญ v tomto รบseku do vรฝลกky Q100 + 0,5 m priepustnรฝ, hrubozrnnรฝ, nesรบdrลพnรฝ a nenamล•zavรฝ materiรกl odolnรฝ vo vode.

Svahy zรกrezov sรบ v sklone 1 : 2. V รบseku km 3,025 00 โ€“ 3,107 00 vฤพavo je v zรกrezovom svahu vytvorenรก lavica so ลกรญrkou 3,0 m vo vรฝลกke 4,0 m od dna priekopy, lavica je vyspรกdovanรก do sklonu 5,0 % smerom k priekope, zvyลกnรฝ รบsek svahu nad lavicou je v sklone 1 : 2. V รบseku km 3,107 00 โ€“ 3,143 20 je lavica vฤพavo rozลกรญrenรก aลพ k opore mostnรฉho objektu 203-00 (ลกรญrka lavice v mieste opory je aลพ 14,2 m). Nadvรคzujรบci svah zรกrezu v spodnej i hornej ฤasti zรกrezu je v sklone 1 : 2.

Za mostom 203-00 v km 3,130 โ€“ 3,421 je vybudovanรฝ pilรณtovรฝ mรบr, ktorรฝ nadvรคzuje na mostnรบ operu. Pred lรญcom mรบru je svah vรฝkopu upravenรฝ do sklonu 1 : 2,5 a vo vรฝลกke 4,0 m sa doplnรญ lavicou so ลกรญrkou 3,0 m (km 3,130 โ€“ 3,240). Svah mรก sklon 1 : 3 a je ukonฤenรฝ v รบrovni previazky pilรณtovรฉho mรบru. Od km 3,240 je pred lรญcom mรบru upravenรฝ do sklonu 1 : 3 bez lavice. Od km 3,325 je sklon svahu zรกrezu 1 : 2. V รบseku, kde je hornรก รบroveลˆ pilรณtovรฉho mรบru pod รบrovลˆou pรดvodnรฉho terรฉnu, je svah vรฝkopu za rubom mรบru upravenรฝ do sklonu 1 : 3. V รบseku km 5,295 00 โ€“ 5,405 00 vฤพavo a km 5,425 00 โ€“ 5,800โ€ฏ00 vpravo je v zรกrezovom svahu vytvorenรก lavica so ลกรญrkou 3,0 m vo vรฝลกke 4,0 m od dna priekopy. V รบseku km 5,405 00 โ€“ 5,800 00 vฤพavo je v zรกrezovom svahu vytvorenรก lavica so ลกรญrkou 4,5 m vo vรฝลกke 6,0 m od dna priekopy. Lavice sรบ vyspรกdovanรฉ v sklone 5,0 % smerom k priekope, zvyลกnรฝ รบsek svahu nad lavicou je v sklone 1 : 2. V รบseku pilรณtovรฝch mรบrov je v zรกrezovom svahu nad mรบrmi vytvorenรก lavica so ลกรญrkou 3,0 m.

Aktรญvna zรณna vozovky je zo zeminy vhodnej podฤพa STN 73 6133 s hrรบbkou 500 mm. V prรญpade zรกrezov sa buฤ vykonali sanaฤnรฉ opatrenia, alebo jestvujรบce podloลพie spฤบลˆalo poลพiadavky na aktรญvnu zรณnu podฤพa STN 73 6133. Rรฝchlostnรก cesta R2 je upravenรก vegetaฤnรฝmi zรกsahmi, ktorรฉ sรบ zrealizovanรฉ na svahoch zemnรฉho telesa s cieฤพom zmierniลฅ zรกsahy stavby do terรฉnu. รšpravy pomรกhajรบ aj vรฝtvarnรฉmu rieลกeniu, ktorรฉ zapadรก do celkovej scenรฉrie krajiny. Sรบฤasลฅou stavby je aj oplotenie, ktorรฉ slรบลพi na ochranu zvierat a zamedzuje ich prรญstup na cestu. Oplotenie sa nachรกdza pozdฤบลพ celรฉho รบseku po oboch stranรกch. Spolu sa na stavbe v rรกmci zemnรฝch prรกc vykopalo 930โ€ฏ000 m3 zeminy a 130โ€ฏ000 m3 zeminy sa uloลพilo do nรกsypu.

Odvodnenie

V rรกmci odvodnenia stavby sa rieลกi odvedenie zrรกลพkovรฝch vรดd, a to ako:

  • Odvodnenie svahov terรฉnu klesajรบceho k telesu rรฝchlostnej cesty cez nadzรกrezovรฉ priekopy a samotnรฉ priekopy pri cestnom telese spevnenรฉ priekopovรฝmi tvรกrnicami so ลกรญrkou 600 mm. V mieste zaรบstenia priekop z rubu zรกrubnรฝch mรบrov a v miestach zaรบstenia nadzรกrezovej priekopy sรบ vybudovanรฉ sklzy, ktorรฉ sa v prรญpade veฤพkรฉho vรฝลกkovรฉho rozdielu doplnili o vรฝvariskรก. Pozdฤบลพ zรกrubnรฝch mรบrov sรบ otvorenรฉ priekopy nahradenรฉ zatrubnenou priekopou, ktorรก je tvorenรก plastovou rรบrou DN 300. Toto potrubie bude slรบลพiลฅ aj na odvodnenie rubu zรกrubnรฝch mรบrov, preto je rรบra zhora perforovanรก.
  • Odvodnenie samotnej rรฝchlostnej cesty. Daลพฤovรฉ vody sรบ odvedenรฉ k hrane cesty prieฤnym sklonom vozovky a zachytenรฉ monolitickรฝm rigolom z betรณnu Cโ€ฏ30/37. Cez uliฤnรฉ vpusty je voda zaรบstenรก do cestnej kanalizรกcie a nรกsledne do prรญsluลกnรฝch ORL situovanรฝch v rozลกรญrenom priestore telesa cesty R2. Z ORL pokraฤuje trasa kanalizรกcie do prรญsluลกnรฉho recipientu. Celkovo sรบ na trase osadenรฉ 3 ks ORL.

Konลกtrukcia vozovky

Konลกtrukcia vozovky je v zmysle Technickรฝch poลพiadaviek objednรกvateฤพa navrhnutรก pre triedu dopravnรฉho zaลฅaลพenia II a na nรกvrhovรฉ obdobie 30 rokov. Mรก zloลพenie podฤพa tab. 1. Spolu sa na stavbe pouลพilo pribliลพne 15 000 m3 cementovej stabilizรกcie a poloลพilo sa pribliลพne 46 000 t asfaltovรฝch zmesรญ.

Vybavenie cesty

Bezpeฤnostnรฉ zariadenia vodiace

V rรกmci stavby sa osadili smerovรฉ stฤบpiky vo vzdialenostiach v zmysle STN 73 6101 ako samostatne stojace stฤบpiky alebo ako nรกstavce na zvodidlรก. Na betรณnovom zvodidle v SDP sรบ inลกtalovanรฉ odrazky.

Bezpeฤnostnรฉ zariadenia zรกchytnรฉ

Jednostrannรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo Fracasso v krajnici je umiestnenรฉ lรญcom zvodnice na hranici voฤพnej ลกรญrky komunikรกcie. Vรฝลกka zvodidla je 0,75 m, รบroveลˆ zachytenia N2 (H1 pri prechode na mostnรฉ zvodidlo). V strednom deliacom pรกse plnรฉho profilu je navrhnutรฉ obojstrannรฉ betรณnovรฉ zvodidlo, รบroveลˆ zachytenia H2, vรฝลกka 1,10 m. Zvodidlo sa zaฤรญna a konฤรญ koncovรฝm dielom. V prejazde strednรฉho deliaceho pรกsu je inลกtalovanรฉ otvรกracie oceฤพovรฉ zvodidlo. Na trase sรบ tlmiฤe nรกrazu, ktorรฉ patria medzi cestnรฉ zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ systรฉmy inลกtalovanรฉ pred pevnรบ prekรกลพku na pozemnรฝch komunikรกciรกch a inรฝch miestach urฤenรฝch na cestnรบ dopravu, kde sa nedรก umiestniลฅ zvodidlo ฤi inรก vhodnรก ochrana alebo sa nedรก dodrลพaลฅ minimรกlna predpรญsanรก dฤบลพka zvodidla.

Dopravnรฉ znaฤenie

Na dvojpruhovej komunikรกcii je dopravnรฝm znaฤenรญm znรญลพenรก maximรกlna rรฝchlosลฅ na 100 km/h. Na zaฤiatku a na konci รบseku, ako aj v smerovom oblรบku v zรกreze je zรกkaz predbiehania. Zrealizovanรฉ bolo aj vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie doplnenรฉ dopravnรฝmi gombรญkmi vo vozovke.

Protihlukovรก stena

Na zaฤiatku รบseku za okruลพnou kriลพovatkou je v pravej nespevnenej krajnici rรฝchlostnej cesty R2 protihlukovรก stena s dฤบลพkou 184 m. Lรญce protihlukovej steny vedie rovnobeลพne s komunikรกciou vo vzdialenosti 2,10 m od hrany spevnenia. Vรฝลกka steny je 2,50 m. Stena je zaloลพenรก na ลพelezobetรณnovรฝch pilรณtach DN 600 s dฤบลพkou 2,50 m, na ktorรฉ sรบ osadenรฉ oceฤพovรฉ stฤบpiky HEB160. Vรฝplลˆ tvoria soklovรฉ panely s vรฝลกkou 0,50 m, na ktorรฝch sรบ uloลพenรฉ hlinรญkovรฉ protihlukovรฉ panely s vรฝลกkou 0,50 m vyskladanรฉ do potrebnej vรฝลกky.

Mosty

Na stavbe sa zrealizovalo spolu pรคลฅ mostnรฝch objektov:

  • SO 201-00 โ€“ nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ monolitickรฝ ลพelezobetรณnovรฝ uzavretรฝ priamo pojazdnรฝ rรกm so svetlosลฅou 7,60 m,
  • SO 203-00 โ€“ nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojpoฤพovรก jednotrรกmovรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu,
  • SO 204-00 โ€“ nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojpoฤพovรก spojitรก konลกtrukcia s prefabrikovanรฝmi nosnรญkmi spriahnutรฝmi monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou,
  • SO 205-00 โ€“ nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ dvojpoฤพovรก rรกmovรก konลกtrukcia s prefabrikovanรฝmi nosnรญkmi spriahnutรฝmi monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou,
  • SO 206-00 โ€“ ide o most na pozemnej komunikรกcii cez rรฝchlostnรบ cestu R1 s tromi poฤพami. Je jednopodlaลพnรฝ, s hornou mostovkou, nepohyblivรฝ, trvalรฝ, v smerovom a vรฝลกkovom oblรบku, ลกikmรฝ, s normovanou zaลฅaลพiteฤพnosลฅou, masรญvny, z predpรคtรฉho betรณnu, plnostennรฝ, trรกmovรฝ, otvorene usporiadanรฝ, s neobmedzenou voฤพnou vรฝลกkou.

Zรกrubnรฉ mรบry

Na stavbe sรบ spolu tri zรกrubnรฉ mรบry (SO 101-01, SO 101-02 a SO 101-04) s celkovou dฤบลพkou 1 413 m. Jeden mรบr SO 101-04 v km 3,130 โ€“ 3,421 sa realizoval ako sanรกcia zosuvu zeminy v tomto รบseku. Zรกrubnรฉ mรบry SO 101-01 a SO 101-02 na spevnenie svahu boli navrhnutรฉ ako kombinรกcia troch technolรณgiรญ: svahovanรฉho zรกrezu, pilรณtovรฉho mรบru so ลพelezobetรณnovรฝm spriahajรบcim vencom kotvenรฝm lanovรฝmi kotvami a klincovรฉho svahu s gabionovรฝm obkladom. Pilรณtovรฝ mรบr tvorenรฝ pilรณtami DN 900 je v hornej ฤasti ukonฤenรฝ ลพelezobetรณnovรฝm kotevnรฝm vencom s lanovรฝmi zemnรฝmi kotvami v jednej รบrovni. Prechod z otvorenรฉho zรกrezu na pilรณtovรฝ mรบr je tvorenรฝ klincovรฝm svahom s gabionovรฝm obkladom. Rรญmsu tvorรญ lรญcovรฝ prefabrikรกt s hrรบbkou 120 mm a monolitickรก dobetonรกvka. Na hornom povrchu rรญmsy je umiestnenรฉ oceฤพovรฉ zรกbradlie s vรฝลกkou 1,10 m, ktorรฉ pokraฤuje aj na klincovom mรบre s gabionovรฝm obkladom na zaฤiatku aj konci mรบru.

Zรกrubnรฝ mรบr SO 101-04 je realizovanรฝ ako pilรณtovรก stena tvorenรก z vล•tanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณt s priemerom 1,2 m, ktorรก je v hornej ฤasti ukonฤenรก ลพelezobetรณnovรฝm spriahajรบcim vencom kotvenรฝm zemnรฝmi kotvami. Prvรฝ rad kotiev je urobenรฝ v rรกmci tejto stavby. Druhรฝ rad kotiev sa urobรญ aลพ po realizรกcii zรกrezu v plnom profile cesty R2. Tento zรกrubnรฝ mรบr rieลกi sanรกciu zosuvu v รบseku km 3,130 โ€“ 3,421 hlavnej trasy rรฝchlostnej cesty R2 ลฝiar nad Hronom. V hlave mรบru je na jeho rube realizovanรฝ spevnenรฝ rigol. Pilรณtovรฝ mรบr je situovanรฝ do jestvujรบceho terรฉnu. Svah zรกrezu je odsunutรฝ, k pilรณtovรฉmu mรบru dobieha laviฤka v sklone 5 %. Odvodnenie svahu zรกrezu zabezpeฤujรบ svahovรฉ ลกtrkovรฉ rebrรก na celรบ vรฝลกku svahu, ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do pozdฤบลพnej hฤบbkovej drenรกลพe. Spolu sa na tรฝchto mรบroch zrealizovalo 16 320 m ลพelezobetรณnovรฝch pilรณt a 14 208 m zemnรฝch lanovรฝch kotiev.

TEXT: Ing. Peter Kordiak
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Peter Kordiak je vedรบcim PJ ลฝarnovica, STRABAG, s. r. o., Direkcia TG โ€“ Slovensko, oblasลฅ STRED.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie