Oblรบkovรฝ most cez rieku Visla v meste Toruล
Od augusta 2012 do mรกja 2013 prebiehala vรฝstavba oblรบkovรฉho mosta cez rieku Visla v poฤพskom meste Toruล. Z dรดvodu รบspory ฤasu sa oblรบky mosta postavili na brehu rieky a na plรกvajรบcich pontรณnoch sa dopravili na mostnรฉ piliere v rieke. Hmotnosลฅ jednej sekcie bola pribliลพne 2 700 ton, preto bola predmetom mnoลพstva komplexnรฝch teoretickรฝch a inลพinierskych otรกzok, ako aj zdrojom nezabudnuteฤพnรฝch skรบsenostรญ pre projektantov, zhotoviteฤพa, komunitu mesta Toruล a celรฉho Poฤพska.
Most cez rieku Visla v poฤพskom meste Toruล je predmetom mnoลพstva publikรกciรญ [1]. ฤlenovia projektoveho tรญmu Marek Sudak a Krzysztof Wฤ
chalski zo spoloฤnosti Pont Projekt v meste Gdansk navrhli most z dvoch oceฤพovรฝch oblรบkov, s vรฝลกkou oblรบka 50 m a rozpรคtรญm oblรบka 270 m. Jednรฝm z najdรดleลพitejลกรญch problรฉmov poฤas nรกvrhu a vรฝstavby bolo zmontovanie oblรบkov mosta. Na zรกklade detailnej analรฝzy ฤasovรฉho harmonogramu prรกc dospeli autori realizรกcie stavby Janusz Gasior a Marek Cichowski z Mostostal Szczecin [2, 3] k zรกveru, ลพe jedinรฝm spรดsobom, ako postaviลฅ most v poลพadovanom termรญne, je zhotoviลฅ oblรบky mosta na brehu rieky a nรกsledne ich premiestniลฅ po vode na plรกvajรบcich pontรณnoch na piliere mosta. Hlavnรฝ zhotoviteฤพ stavby, spoloฤnosลฅ Strabag, akceptoval ich argumenty a rozhodol sa prijaลฅ tรบto metรณdu. Naneลกลฅastie bola hmotnosลฅ oblรบkov prรญliลก veฤพkรก a v celom Poฤพsku nebolo moลพnรฉ nรกjsลฅ vhodnรฉ zariadenie. Z tohto dรดvodu sa do projektu zapojila spoloฤnosลฅ ALE Heavylift, ktorรก mala vhodnรฉ plรกvajรบce pontรณny a samozdviลพnรฉ podpornรฉ veลพe. ฤalลกรญ dรดleลพitรฝ krok k รบspeลกnรฉmu zhotoveniu mosta bol vรฝpoฤet statickรฝch a pevnostnรฝch analรฝz, ktorรฉ spoloฤnosลฅ Montostal Szczecin zverila projekฤnej firme GTI z mesta Gdansk.
Fรกza kompletizรกcie
Koncepcia montรกลพe a konลกtrukฤnรฉ fรกzy
ฤasti konลกtrukcie, ktorรฉ bolo moลพnรฉ transportovaลฅ, zhotovila spoloฤnosลฅ Vistal Gdynia. Spรกjanie oblรบkov prebiehalo na otvorenom priestranstve v blรญzkosti miesta stavby. Prenesenie skompletizovanรฝch ฤastรญ dvoch oblรบkov s celkovou hmotosลฅou 2 700 ton vลกak v sebe skrรฝvalo niekoฤพko logistickรฝch problรฉmov. V dรดsledku nรญzkej hladiny rieky bolo nutnรฉ limitovaลฅ hmotnosลฅ plรกvajรบcich sรบฤastรญ na minimum. Preto sa navrhli dvojdielne plรกvajรบce pontรณny tak, aby uniesli vรกhu hlavnรฝch oblรบkov. Toto rieลกenie si vyลพadovalo aj nรกvrh ukotvenรญ, aby sa zabezpeฤila stabilita pri meniacich sa poveternostnรฝch a prietokovรฝch podmienkach. Navrhol sa preto systรฉm dvadsiatich lรกn pripevnenรฝch k hydraulickรฝm zdvihรกkom. Samozdviลพnรฉ veลพe spolu s pontรณnmi vรกลพilli asi 1โฏ300 ton, ฤรญm sa celkovรก hmotnosลฅ (vztlak) plavรกjรบcej konลกtrukcie navรฝลกila aลพ na รบroveล pribliลพne 4 000 ton. Pred transportom oblรบkov po vode sa najprv vyhฤบbili zรกtoky na brehu rieky v blรญzkosti budรบceho mosta. Nรกsledne sa na brehu oblรบky spojili pomocou montรกลพnej veลพe. Potom sa na plรกvajรบce pontรณny v zรกtokรกch umiestnili samozdviลพnรฉ montรกลพne veลพe. Inลกtalovali sa lanovรฉ ukotvenia. ฤalลกรญm krokom bolo prenesenie zaลฅaลพenia z oblรบkov na plรกvajรบce pontรณny a napnutie lanovรฝch ukotvenรญ. Potom sa pomocou podpornรฝch samozdviลพnรฝch veลพรญ na plรกvajรบcich pontรณnoch zdvihli oblรบky mosta o pribliลพne 3,5 m. Nasledovalo rozobratie montรกลพnej veลพe na brehu v mieste kompletizรกcie mosta a demontรกลพ podpornรฝch konลกtrukciรญ a zariadenรญ na spojenie oblรบka mosta. ฤalลกรญm krokom bolo presunutie oblรบkov mosta po vode, ukotvenie celej montรกลพnej jednotky pri pilieroch mosta, vyzdvihnutie oblรบkov mosta na plรกvajรบcich pontรณnoch pomocou samozdviลพnรฝch veลพรญ o priemerne asi 12โฏm (v zรกvislosti od vรฝลกky hladiny rieky) a postupnรฉ uvoฤพลovanie kotviacich lรกn poฤas zdvรญhania. Nรกsledne sa oblรบky mosta spustili na piliere mosta v rieke. S postupnรฝm uvoฤพลovanรญm lรกn sa spรบลกลฅali aj samozdviลพnรฉ veลพe. Po oddelenรญ konลกtrukฤnรฝch podpier sa samozdviลพnรฉ veลพe na plรกvajรบcich pontรณnoch spod oblรบkov mosta vrรกtili spรคลฅ do vyhฤบbenรฝch zรกtok a proces sa opakoval pri druhom oblรบku.
Statickรก schรฉma plรกvajรบcej konลกtrukcie v prostredรญ SOFiSTiK FEM
Teoretickรก analรฝza
Vรฝstavba mosta cez rieku Visla v meste Toruล predstavuje analytickรฝ model, ktorรฝ nemoลพno vypoฤรญtaลฅ pomocou tradiฤnรฝch analytickรฝch metรณd, hoci sa vyskรบลกali mnohรฉ. Statickรก schรฉma celej plรกvajรบcej konลกtrukcie pozostรกvala z oceฤพovรฉho oblรบka, samozdviลพnรฝch veลพรญ, lรกn a plรกvajรบcich pontรณnov. Spรดsob ukotvenia plรกvajรบcich ฤastรญ konลกtrukcie mal dรดleลพitรฝ dosah na รบroveล sรญl v oblรบku a podpornรฝch veลพiach. Zรกvaลพnรฝm problรฉmom bolo definovanie zรกลฅaลพe, ktorรฉ by malo byลฅ aplikovanรฉ na tรบto zloลพitรบ konลกtrukciu. Presnรฉ urฤenie hmotnosti konลกtrukcie sa ukรกzalo byลฅ znaฤne problematickรฉ. Naprรญklad hmotnosลฅ pracovnej ploลกiny vnรบtri oblรบka predstavovala 37 ton.
Celkovo sa v analรฝze poฤรญtalo aj s tรฝmito faktormi:
- nรกpor vetra a sila z prรบdenia rieky v jednotlivรฝch natoฤeniach konลกtrukcie pri presune z lagรบny k miestu urฤenia mosta,
- pretrhnutie jednotlivรฝch lรกn v sรบฤinnosti s inรฝmi vplyvmi,
- nekontrolovanรฝ nรกklon konลกtrukcie, spรดsobenรฝ naprรญklad uviaznutรญm na plytฤine, prรญpadne prepadom dna plavajรบceho pontรณnu alebo jeho hlbลกรญm ponorom.
Aplikovali sa dva vรฝpoฤty s pouลพitรญm metรณdy koneฤnรฝch prvkov (model FEM). Prvotnรฉ vรฝpoฤty od spoloฤnosti ALE poฤas vรฝberu samozdviลพnรฝch veลพรญ nerรกtali s nelineรกrnym efektom a nรกsledne po vรฝsledkoch z metรณdy koneฤnรฝch prvkov (MKP) sa tieto plรกvajรบce podpornรฉ konลกtrukcie museli spevniลฅ. Tรกto รบprava prebehla priamo na mieste realizรกcie stavby podฤพa vรฝsledkov teoretickรฝch analรฝz z MKP (FEM). Uvedenรก ลกtรบdia dodatoฤne analyzovala veฤพkรฉ mnoลพstvo detailov v oblรบkoch mosta, konลกtrukcie podpornรฝch veลพรญ a plรกvajรบcich sekciรญ. Osobitnรบ รบlohu pri analรฝzach konลกtrukcie mosta zohral tรญm pracovnรญkov zo spoloฤnosti Zentrale Technik Strabag pod vedenรญm Eugena Bindka. Tento tรญm ฤพudรญ vykonรกval aj paralelnรฉ kontroly a analรฝzy a vรฝznamnou mierou prispel k vรฝslednรฉmu projektu.
Samozdviลพnรฉ veลพe na plรกvajรบcich pontรณnoch
Prvรฝ oblรบk uloลพenรฝ na podperรกch
Zรกver
Aj keฤ bola realizรกcia mosta nรกroฤnรก z hฤพadiska nรกvrhu, transportu a vรฝstavby, vฤaka sofistikovanรฝm softvรฉrovรฝch rieลกeniam a umu ลกpecialistov, ktorรญ sa podieฤพali na realizรกcii tohto mosta, sa vรฝstavba v decembri 2013 dotiahla do zdarnรฉho konca a slรบลพi nielen poฤพskรฝm obฤanom.
TEXT: Krzysztof ลปรณลtowski,
Tymon Galewski, Tomasz Deptuลa
FOTO: GTI, Krzysztof ลปรณลtowski
Krzysztof ลปรณลtowski pracuje na Gdaลsk University of Technology.
Tymon Galewski a Tomasz Deptuลa pracujรบ v spoloฤnosti GTI Tymon Galewski.
Literatรบra
1. Wฤ
chalski K., Sudak M.: Most przez Wisลฤ
w Toruniu. Mosty 3/2010, s. 38 โ 43.
2. Gฤ
sior J., ลปรณลtowski K.: Aspekte der Montage von Stahlkonstruktionen in der Gegend von Szczecin. Stahlbau 2003 Jg. 72 H. 8, s. 581 โ 587, 21 rys.
Techniczne aspekty montaลผu stalowych mostรณw w okolicach Szczecina.
3. ลปรณลtowski K.: Bogenbrรผcke รผber den Fluร Dziwna in Wolin โ Entwurf und Realisierung. Stahlbau.
Jg. 74, H. 9 (2005), s. 685 โ 690. Most ลukowy przez rzekฤ Dziwnฤ na Wolinie. Projekt i realizacja.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.