Obnova a rekonลกtrukcia cestnรฝch komunikรกciรญ
V novembri 2012 sa v Bratislave uskutoฤnil XVII. seminรกr Ivana Poliaฤka so zameranรญm na prรญpravu, projektovanie a realizรกciu stavieb diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest v SR. ฤlรกnok ponรบka struฤnรฝ prehฤพad prezentovanรฝch prรญspevkov odbornรญkov, ako aj poznatky zo zahraniฤia. Opisuje progresรญvne rieลกenia objektov na รบsekoch rรฝchlostnej cesty R1 navrhnutรฉ v projektoch, pouลพitie novรฝch cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov aj problรฉmy pri zavรกdzanรญ novรฝch technolรณgiรญ.
Stavba novรฝch รบsekov diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku pokraฤuje pomaly. Je to aj preto, ลพe sa zmenili podmienky v ich prรญprave, dรดvodom je aj ekonomickรก situรกcia (nielen v SR) a financovanie. Diaฤพnice sรบ nรกroฤnรฉ inลพinierske stavby, ktorรฝch projektovanie a realizรกcia si vyลพadujรบ odbornosลฅ a profesionalitu, ale aj technologickรบ disciplรญnu. Podฤพa vyjadrenia odbornรญkov zo spoloฤnosti Doprastav [1] vzniklo pri vรฝberovรฝch konaniach a v samotnej prรญprave stavieb mnoลพstvo problรฉmov. Na spracovanie ponuky stavebnej firmy bol ฤasto veฤพmi krรกtky ฤas. Dรดsledkom absencie predkvalifikรกcie firiem uchรกdzajรบcich sa o รบฤasลฅ v tendrovom konanรญ na vรคฤลกie a nรกroฤnรฉ stavby bola aj รบฤasลฅ takรฝch firiem, ktorรฉ zรญskavajรบ referencie od zahraniฤnรฝch a neznรกmych spoloฤnostรญ. Vรฝber dodรกvateฤพa stavby len na zรกklade najniลพลกej ponรบknutej ceny v mnohom sรบvisรญ s prรญpravou aj kvalitou stavieb. Najnรกroฤnejลกie objekty na diaฤพniciach boli ฤasto vzhฤพadom na nedostatoฤnรฝ alebo nepresnรฝ inลพinierskoยญgeologickรฝ prieskum kritickรฉ na plnenie termรญnov. ฤasovรฉ straty vo vรฝstavbe viedli aj k neekonomickรฝm rieลกeniam (naprรญklad v zime) a nasadeniu nรกroฤnรฝch technolรณgiรญ. Posunom zaฤiatku stavby โ ฤasto do klimaticky nevhodnรฉho obdobia โ sa zvรฝลกili nรกklady spojenรฉ so zaistenรญm kvality prรกc.
Novรฉ rieลกenia โ projekty a realizรกcia
Jednou z dรดleลพitรฝch stavieb cestnรฝch komunikรกciรญ na Slovensku bola v ostatnom ฤase stavba rรฝchlostnej cesty R1 na รบsekoch Nitra, zรกpad โ Selenec, Selenec โ Beladice, Beladice โ Tekovskรฉ Nemce a severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Stavba sa zaฤala v roku 2009, do pouลพรญvania bola odovzdanรก v roku 2011, respektรญve obchvat Banskej Bystrice v roku 2012. Nรกroฤnosลฅ pri spracovanรญ projektovej dokumentรกcie, najmรค dokumentรกcie na realizรกciu stavby (DRS) moลพno posรบdiลฅ z prรญspevkov [2, 3, 4]. Zloลพitosลฅ geologickรฝch a hydrogeologickรฝch podmienok si vyลพadovala rieลกenia stability zemnรฉho telesa, jeho svahov, รบpravu a sanรกciu podloลพia nรกsypov, sanรกciu sklรกdok odpadu aj zlepลกenie zemรญn v podloลพรญ a zvรฝลกenie รบnosnosti podloลพia vozoviek. Vzhฤพadom na ลกpeciรกlne rieลกenia a rozsah realizรกcie bude pouฤnรฉ ich struฤne opรญsaลฅ. Na รบseku Selenec โ Beladice sa v zรกrezovรฝch ฤastiach s vysokou hladinou podzemnej vody okrem ลกtandardnej hฤบbkovej drenรกลพe navrhli prieฤne odvodลovacie rebrรก. Boli hlbokรฉ 2 m a ลกirokรฉ 1 m, vyplnenรฉ ลกtrkodrvinou. Vzdialenosลฅ rebier bola 10 m, vyรบsลฅujรบ do hฤบbkovรฉho trativodu. Na tom istom รบseku na miestach s nรกsypom na terรฉne z bahnitรฉho sedimentu sa navrhli a realizovali ลกtrkovรฉ pilรณty. Zhotovili sa hฤบbkovรฝm vibraฤnรฝm zhutลovaฤom do hฤบbky 5 aลพ 7 m.
Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ pilรณt v trojuholnรญkovom rastri bola 2,5 m. Vyplnenรฉ boli ลกtrkom frakcie 8/32 mm. Na zemnej plรกni sa rozprestrela filtraฤno-separaฤnรก geotextรญlia presypanรก piesฤitou zeminou (S1, S3) alebo ลกtrkovou vrstvou (G1, G3), ktorรก odvรกdza vytlaฤenรบ vodu. Tรกto takzvanรก sanaฤnรก vrstva je vyvedenรก do pozdฤบลพnej otvorenej priekopy alebo drenรกลพe. Na รบsekoch so zemnรฝm nรกsypovรฝm telesom v terรฉne so sklonom (v prieฤnom alebo pozdฤบลพnom smere) sa navrhli a vytvorili svahovรฉ stupne, ktorรฉ majรบ zabezpeฤiลฅ stabilitu zemnรฉho telesa. V terรฉne so sklonom 10 aลพ 30 % boli svahovรฉ stupne navrhnutรฉ v prieฤnom sklone 3 aลพ 5 %. Na tomto รบseku cesty R1, ako aj na รบseku Nitra, zรกpad โ Selenec sa vo veฤพkom rozsahu vykonalo โzlepลกenieโ zemnej plรกne hydraulickรฝm spojivom. Ide v podstate o vylepลกenie vlastnostรญ zeminy, ktorรฝm moลพno dosiahnuลฅ poลพadovanรบ (dobrรบ) รบnosnosลฅ plรกne pod konลกtrukciou vozovky. Spracovateฤพnosลฅ a lepลกie vlastnosti jemnozrnnej zeminy moลพno dosiahnuลฅ primieลกanรญm vรกpna, zvรฝลกenie pevnosti zeminy hydraulickรฝm zmesnรฝm spojivom alebo cementom. Moลพnosti รบpravy podloลพia pri stavbe vozoviek aj s posรบdenรญm nรกkladov sรบ v prรญspevku [5]. Orientaฤnรฉ hodnoty zmien vlastnostรญ zemรญn po pridanรญ vรกpna alebo cementu sรบ uvedenรฉ v tab. 1.
Tab. 1 Zmeny vlastnostรญ zeminy
Zmeny vlastnostรญ zeminy po premieลกanรญ so spojivom sรบ okamลพitรฉ (umoลพลujรบ spracovanie/zhutnenie) a dlhodobรฉ, zvรฝลกi sa jej pevnosลฅ. Vรฝber vhodnรฉho spojiva a jeho mnoลพstvo zรกvisรญ od vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok vlastnostรญ zeminy a jej zatriedenia. V technologickom postupe na stavbe je dรดleลพitรฉ premieลกanie zeminy so spojivom a zhutnenie vrstvy (obr. 1).
Obr. 1 Premieลกanie zeminy so spojivom a zhutลovanie vrstvy
V prรญspevku [5] bol prezentovanรฝ prรญklad รบpravy podloลพia na stavbe, keฤ sa na zlepลกenie zeminy pouลพilo aj zmesnรฉ spojivo Doroport RN2. Okrem zvyฤajnรฉho rieลกenia รบpravy podloลพia vรฝmenou vrstvy podmieneฤne vhodnej zeminy sa z ekonomickรฉho hฤพadiska porovnรกvali varianty aj so zlepลกenรญm cementom CEM 11/B โ S 32,5 a zmesnรฝm spojivom Doroport. Ako sa ukรกzalo, vรฝmena vrstvy zeminy a zabudovanie vhodnej zeminy by boli nรกkladnรฉ. Na stavbe R1, ale aj na ฤalลกรญch stavbรกch sa vo veฤพkej miere pouลพรญva geosyntetika. Naprรญklad na รบseku v intravilรกne Banskej Bystrice boli vzhฤพadom na potrebu minimalizรกcie zรกberu pรดdy navrhnutรฉ strmลกie svahy zรกrezov aj nรกsypov. Svahy so sklonom 1 : 1 aลพ 1 : 1,75 boli pritom vystuลพenรฉ jednoosovรฝmi geoยญmreลพami. Spodnรก ฤasลฅ nรกsypu bola vystuลพenรก vrstvami z ohybnรฝch geomreลพรญ s vรคฤลกou pevnosลฅou, vo vrchnej ฤasti nรกsypu sรบ ohybnรฉ geomreลพe s menลกou pevnosลฅou. Vรฝstuลพe sรบ ploลกnรฉ prvky, ktorรฉ majรบ jadro z polyesterovรฝch (PES) vรฝstuลพovรฝch vlรกkien obalenรฉ tuhรฝm polyetylรฉnovรฝm plรกลกลฅom (LDPE) na ich ochranu. Na povrchu svahov je vrstva humusu s hydroosevom, zabezpeฤenรก (do fixovania vegetaฤnรฉho krytu) biodegradovateฤพnou rohoลพou. Na รบseku, na ktorom je trasa rรฝchlostnej cesty v hlbokom zรกreze nad jestvujรบcim ลพelezniฤnรฝm tunelom, sa na svahoch zรกrezu vytvorilo ochrannรฉ sรบvrstvie z รญlovitej zeminy a na nej drenรกลพny protierรณzny kompozit. Na stavbe severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice sa s vyuลพitรญm geosyntetickรฝch materiรกlov postavili aj dve opornรฉ konลกtrukcie. Jeden opornรฝ mรบr je z betรณnovรฝch prefabrikรกtov TW ortogonรกlneho tvaru, ktorรฉ sรบ staticky zabezpeฤenรฉ geosyntetickou vรฝstuลพou โ tuhou geomreลพou z HDPE. Druhรฝ mรบr mรก konลกtrukciu typu GreenTerramesh (obr. 2) z betรณnovรฝch lรญcnych prefabrikรกtov.
Obr. 2 Stavba mรบru GreenTerramesh
Zรกkladovรก ฤasลฅ mรบru je vystuลพenรก geokompozitom, strednรก a hornรก ฤasลฅ jednoosovรฝmi ohybnรฝmi geomreลพami. Vรฝstuลพovรฉ prvky sรบ obsypanรฉ ลกtrkodrvinou. Geosyntetika sa pouลพila aj pri stavbe opornรฝch a zรกrubnรฝch mรบrov. Na odvedenie podzemnej vody za rubom betรณnovรฝch gravitaฤnรฝch opornรฝch aj zรกrubnรฝch mรบrov sa medzi konลกtrukciu a zรกsypovรฝ materiรกl vloลพil drenรกลพny geokompozit ako ploลกnรก drenรกลพ. Drenรกลพny geokompozit mรก tuhรฉ drenรกลพne jadro z polypropylรฉnu (PP) alebo polyetylรฉnu (PE) a z oboch strรกn jadra je filtraฤnรก netkanรก polypropylรฉnovรก geotextรญlia. Geokompozit je zaรบstenรฝ do drenรกลพnej rรบry z PVC a tรก je napojenรก na pozdฤบลพne odvodnenie. Z hฤพadiska funkcie a trvรกcnosti (ลพivotnosti) vystuลพenรฝch opornรฝch mรบrov je dรดleลพitรก dlhodobรก pevnosลฅ spoja geosyntetickej vรฝstuลพe a prvku lรญcovรฉho opevnenia. Medzi certifikovanรฉ systรฉmy patria vystuลพenรฉ opornรฉ systรฉmy spoloฤnosti Tensar: GEOMUR-TW1, GEOMUR-Mesa a GEOMUR-KP, ktorรฉ sรบ opรญsanรฉ v prรญspevku [6]. Vystuลพenรฉ opornรฉ mรบry sa nachรกdzali nielen v telese diaฤพnice (naprรญklad A1 v Poฤพsku), ale pouลพili sa aj na stavbe mostnรฝch krรญdel a okolo รบloลพnรฝch prahov mostnรฝch objektov. Ako vรฝstuลพ sa pouลพili tuhรฉ monolitickรฉ jednoosovรฉ geomreลพe Tensar z HDPE. Z geosyntetickรฝch materiรกlov sa na stavbe R1 pouลพili aj prefabrikovanรฉ geodrรฉny MebraDrain. Tento systรฉm sa pouลพรญva tam, kde sa oฤakรกva pod zaลฅaลพenรญm nรกsypu veฤพkรฉ sadanie, ktorรฉ mรก aj dlhรฝ ฤasovรฝ priebeh. V prรญspevku [7] je opรญsanรฉ zakladanie nรกsypu na neรบnosnom podloลพรญ, keฤ sa vertikรกlne prefabrikovanรฉ geodrรฉny zatlรกฤali aลพ do hฤบbky 9,15 m. Prefabrikovanรฝ geodrรฉn MebraDrain (obr. 3) sa skladรก z tuhรฉho PP jadra v tvare H, ktorรฉ je obalenรฉ netkanou geotextรญliou z PP. Tรก vytvรกra filtraฤnรฝ obal, ktorรฝ zabraลuje kolmatรกcii drenรกลพnych kanรกlikov. Vertikรกlne drรฉny MebraDrain sa zabudovรกvali pomocou stroja s hydraulickou aplikaฤnou hlavicou (obr. 4).
Obr. 3 Profil vertikรกlneho geodrรฉnu
Obr. 4 Zatlรกฤanie geodrรฉnov
Pri zatlรกฤanรญ sa kontroluje tlak a hฤบbka zatlaฤenia. Po zatlaฤenรญ do podloลพia sa asi vo vรฝลกke 30 cm geodrรฉn โodstrihneโ. Na terรฉn sa potom rozprestrie ลกtrkodrvina, ktorรก vytvorรญ ploลกnรบ drenรกลพ a odvรกdza vytlaฤenรบ vodu spod telesa nรกsypu do priekop alebo rigolov pozdฤบลพ nรกsypu. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ zatlรกฤanรฝch drรฉnov zรกvisรญ od druhu zeminy v podloลพรญ nรกsypu a รบrovne hladiny podzemnej vody. Hustejลกรญ raster konsolidรกciu podloลพia urรฝchฤพuje.
Materiรกly a technolรณgie
Napriek vลกeobecne malej podpore vรฝskumu sa u nรกs dostali do praxe cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly, na ktorรฝch vรฝvoji a skรบลกanรญ sa podieฤพali laboratรณriรก stavebnรฝch firiem. Na XVII. seminรกri Ivana Poliaฤka sa prezentovali prรญspevky o vรฝrobe a kladenรญ mechanicky spevnenรฉho kameniva [8], o vlastnostiach asfaltovej zmesi s veฤพkou tuhosลฅou [9] a o pouลพitรญ medzerovitรฉho asfaltovรฉho betรณnu [10]. Zmes mechanicky spevnenรฉho kameniva MSK sa pouลพila na stavbe vozovky na รบsekoch cesty R1. Ide o kvalitnรบ zmes kameniva na nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy, ktorรก sa mรดลพe pouลพiลฅ aj pri vozovkรกch triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia I. aลพ VI. Na stavbe R1 sa vrstva z MSK definovala ako MSKอพ 31,5 GBอพ 240 mm (STN 73 6126). Podฤพa preukaznej skรบลกky vyhovel nรกvrh zmesi MSK so skladbou 55โฏ%, frakcia 0/8 + 15 %, frakcia 8/16 + 30 %, frakcia 16/32. Takรกto zmes mala po zhutnenรญ maximรกlnu objemovรบ hmotnosลฅ 2 253 kg/m3 a jej optimรกlna vlhkosลฅ bola 4,8โฏ%. Zmes sa vyrรกbala priamo v lome v mobilnej mieลกaฤke, ktorรก mala pomerne veฤพkรฝ vรฝkon (450 ton za hodinu). Na รบseku sa zmes rozprestierala na drenรกลพnu vrstvu zo ลกtrkodrviny finiลกerom Vรถgele 2100. Zmes MSK sa klรกdla a zhutลovala vo dvoch vrstvรกch (pribliลพne 120โฏ+โฏ120 mm). Kaลพdรก vrstva bola zhutลovanรก vibraฤnรฝm valcom ลกtyrmi, respektรญve piatimi pojazdmi (obr. 5).
Obr. 5 Zhutลovanie vrstvy MSK
Kontrola รบnosnosti podkladovej vrstvy zaลฅaลพovacou skรบลกkou ukรกzala, ลพe modul deformรกcie Edef, 2 bol v priemere vรคฤลกรญ ako poลพadovanรฝch 150 MPa. Po kontrole vรฝลกky (a hrรบbky) vrstvy a rovnosti povrchu sa vrstva MSK zabezpeฤila infiltraฤnรฝm postrekom katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou v mnoลพstve 0,70 kg/m2. Jeden z veฤพmi zaujรญmavรฝch, respektรญve dรดleลพitรฝch poznatkov zo stavby je uvedenรฝ v zรกvere prรญspevku: vlastnosti zmesi drvenรฉho kameniva z troch frakciรญ nemusia byลฅ rovnakรฉ (rovnako dobrรฉ), keฤ ide o vyvretรบ horninu alebo vรกpence. A to aj napriek tomu, ลพe vรฝslednรก zrnitosลฅ kaลพdej zmesi a tvarovรฝ index zลn kameniva sรบ vyhovujรบce.
Na stavbe rรฝchlostnej cesty R1 sa navrhla a postavila vozovka, v ktorej je hlavnรก nosnรก podkladovรก vrstva z asfaltovej zmesi s veฤพkou tuhosลฅou (VMT). Skladba vrstiev navrhnutej a postavenej vozovky je:
- asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ SMA 11, PmB 40 mm
- asfaltovรฝ betรณn AC 22 L, PmB 45/80-75 70 mm
- asfaltovรฝ betรณn s veฤพkou tuhosลฅou VMT 90 mm
- mechanicky spevnenรฉ kamenivo MSK 31,5, GB 240 mm
- ลกtrkodrvina ล D 31,5 200 mm
Prรญspevok [9] nadvรคzuje na ฤlรกnky autorov o problematike VMT z hฤพadiska nรกvrhu zmesi a jej vรฝroby. V sรบฤasnosti sa uvรกdzajรบ zaujรญmavรฉ vรฝsledky skรบลกok รบnavy asfaltovรฝch spojรญv pouลพรญvanรฝch na vรฝrobu VMT a รบnavy zmesรญ VMT. Na stavbe R1 sa pouลพilo modifikovanรฉ spojivo PmB 10/40-65. Skรบลกky รบnavy tohto spojiva sa vykonรกvali v ลกpeciรกlnom prรญstroji pri dvoch รบrovniach ลกmykovรฉho napรคtia ฯ = 210 kPa a 270 kPa. Zรกznam skรบลกky ukazuje zรกvislosลฅ komplexnรฉho ลกmykovรฉho modulu od poฤtu zaลฅaลพovacรญch cyklov (obr. 6).
Obr. 6 Priebeh รบnavovej skรบลกky
Vidieลฅ na ลom, ลพe pri menลกom napรคtรญ je pokles relatรญvnej tuhosti zmesi pomalรฝ. Pri skรบลกkach tuhลกieho spojiva PmB bol pokles relatรญvnej tuhosti rรฝchly. Pri skรบลกkach รบnavy zmesรญ VMT so spojivom Styrelf (PmB 10/45-65) sa zistilo, ลพe majรบ lepลกie รบnavovรฉ charakteristiky ako naprรญklad v predpise TP 170 (ฤR) na navrhovanie vozoviek. Skรบลกky sa vykonรกvali na trapรฉzoidoch (tvar zrezanรฉho klinu), ktorรฝch zรกkladลa mรก rozmer 50 ร 50 mm a hornรก plocha 25 ร 25 mm. Na skรบลกobnรฝch telesรกch s takรฝmito rozmermi sa nepriaznivo prejavoval vplyv vรคฤลกรญch zลn kameniva (20 mm z frakcie 0/20). Jednou zo ลกpeciรกlnych asfaltovรฝch zmesรญ, ktorรก sa pouลพรญva na stavbu obrusnej vrstvy vozovky, je drenรกลพny asfaltovรฝ koberec (AKD, podฤพa EN 13108-7 PA). Zmes mรก veฤพkรฝ obsah medzier, je schopnรก veฤพmi rรฝchlo odviesลฅ vodu z povrchu vozovky a povrch vrstvy je menej hluฤnรฝ ako povrchy vrstiev z asfaltovรฉho betรณnu. Na Slovensku sa vo vรคฤลกom rozsahu pouลพila na stavbe รบseku diaฤพnice D1 aลพ v roku 2006. Prรญprava realizรกcie stavby, a to najmรค nรกvrh a skรบลกanie vlastnostรญ zmesi AKD, sรบ opรญsanรฉ v prรญspevku [10]. Pri nรกvrhu asfaltovej zmesi sรบ dรดleลพitรฉ vlastnosti kameniva a asfaltovรฉho spojiva. Pri kamenive je dรดleลพitรก odolnosลฅ proti vyhladzovaniu. Posudzovala sa odolnosลฅ s hodnotou PSV5/6. Ako spojivo sa vybral a pouลพil polymรฉrom modifikovanรฝ asfalt PmB 45/80-75, ktorรฝ mรก bod mรคknutia najmenej 7โฏยฐC a sรบฤasne veฤพmi nรญzky bod lรกmavosti, aลพ do โ20โฏยฐC. Z viacerรฝch receptรบr zmesi sa vybrala tรก, ktorรก mala dรดleลพitรฉ vlastnosti:
- stabilita SM (60 ยฐC) minimรกlne 4,0 kN
- medzerovitosลฅ v rozsahu 20 aลพ 26 %
- odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm najviac 1,35 mm
- priepustnosลฅ (0,5 aลพ 3,5).10โ3 m3/s
Z konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska treba urobiลฅ pod AKD vodonepriepustnรบ vrstvu, po ktorej odteฤie voda do drenรกลพneho systรฉmu. Na diaฤพnici D1 sa poloลพil emulznรฝ mikrokoberec EMKJ s hrรบbkou 8 mm a zabezpeฤil sa postrekom katioaktรญvnou rรฝchloลกtiepnou emulziou v mnoลพstve 0,5 kg/m2. Na dobrรฉ zhutnenie, a to iba hladkรฝmi 10-tonovรฝmi valcami, sa starostlivo kontrolovala teplota zmesi. Poลพadoยญvanรก minimรกlna miera zhutnenia bola 95 %. รdrลพba obrusnej vrstvy z AKD je nรกroฤnejลกia ako รบdrลพba ลกtandardnej obrusnej vrstvy, pretoลพe zanรกลกanรญm medzier by sa mohla veฤพmi zmeniลฅ drenรกลพna schopnosลฅ vrstvy. Pravidelne sa kontroluje funkฤnosลฅ celรฉho odvodลovacieho systรฉmu a na ฤistenie vrstvy sa pouลพรญva ลกpeciรกlny mechanizmus s tlakovou vodou. Poฤas zimnรฉho obdobia sa na posyp nepouลพรญva inertnรฝ materiรกl, ale podฤพa vรฝvoja poฤasia sa preventรญvne aplikuje postrek soฤพankou. ล esลฅroฤnรฉ obdobie pouลพรญvania vozovky s obrusnou vrstvou AKD hodnotรญ sprรกvca komunikรกcie pozitรญvne. Odvedenie zrรกลพkovej vody prispieva k bezpeฤnosti premรกvky, priฤom hluฤnosลฅ povrchu sa znรญลพila najmenej o 4 dB a trvalรฉ deformรกcie na kryte sa nevytvรกrali. Problรฉmy pri zavรกdzanรญ novรฝch materiรกlov a technolรณgiรญ do praxe sa opisujรบ v prรญspevku [11], a to v sรบvislosti s nรกvrhom modernizรกcie diaฤพnice D1 v ฤR. V projekte rekonลกtrukcie vozovky sa navrhuje recyklovaลฅ po vybรบranรญ cementobetรณnovรฉho krytu podkladovรบ vrstvu z cementovej stabilizรกcie na mieste za studena s pridanรญm cementu. Mnoลพstvo cementu sa uvaลพuje najviac 7 %. Hrรบbka vrstvy cementovej stabilizรกcie (pรดvodne SC I) je podฤพa prieskumu veฤพmi premenlivรก (200 aลพ 300 mm). Koneฤnรฝ nรกvrh podkladovej vrstvy z recyklovanej stabilizรกcie sa eลกte nevytvoril, ale podฤพa autorky prรญspevku nie je ani jasnรฉ, ฤi treba postupovaลฅ podฤพa ฤSN EN 14227 (v SR STN EN 14227-1), alebo podฤพa TP 208/2009 Recyklace konstrukฤnรญch vrstev netuhรฝch vozovek za studena. V prรญpade prvรฉho predpisu sa posudzuje (hodnotรญ) pevnosลฅ v tlaku skรบลกobnรฝch telies po 28 dลoch, podฤพa druhรฉho predpisu sa hodnotรญ pevnosลฅ skรบลกobnรฉho telesa po siedmich dลoch v prieฤnom ลฅahu aj odolnosลฅ zmesi proti รบฤinkom vody a mrazu po 28 dลoch. Rozdielny je aj spรดsob zhutลovania skรบลกobnรฝch telies. S cieฤพom porovnaลฅ vlastnosti zmesi recyklovanej cementovej stabilizรกcie sa v laboratรณriu ฤVUT vykonal rad laboratรณrnych skรบลกok. Ako spojivo pouลพili cement (4โฏ%), ale aj chemickรบ prรญsadu RoadCem a asfaltovรบ emulziu. Prehฤพad niektorรฝch vรฝsledkov skรบลกok je v tab. 2. Ako vidieลฅ z prehฤพadu, pevnosti telies so 4โฏ%-tami cementu sรบ po 28 dลoch relatรญvne malรฉ a zmes by bola zaradenรก do triedy najviac C5/6, a to s prรญmesou RoadCem. ฤalลกie skรบลกky treba urobiลฅ aj s vรคฤลกรญm mnoลพstvom cementu. Dรดleลพitรฉ bude obmedzenie zrnitosti rozpojenej cementovej stabilizรกcie, a to nielen maximรกlnym zrnom, ale aj medznรฝmi ฤiarami zrnitosti. Z vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok treba odvodiลฅ aj nรกvrhovรฉ hodnoty vlastnostรญ recyklovanej stabilizรกcie, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ vo vรฝpoฤtoch vozovky pri jej dimenzovanรญ.
Tab. 2 Vรฝsledky skรบลกok telies po 28 dลoch (ฤSN EN 14227-1)
TEXT: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc.
FOTO: Andrea Zuzulovรก, DOPRAVOPROJEKT, Cofra โ Chemia, Eurovia CS, Strabag
Ivan Gschwendt je emeritnรฝ profesor na Stavebnej
fakulte STU v Bratislave.
Literatรบra
ฤlรกnky v Zbornรญku z XVII. seminรกra Ivana Poliaฤka, Bratislava, 22. โ 23. november 2012:
1. Viskup, P. a kol.: Vรฝstavba cestnรฝch komunikรกciรญ kategรณrie D a R s รบฤasลฅou a. s. Doprastav, s. 26 โ 35.
2. Bukovinskรฝ, S.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Nitra, zรกpad โ Selenec, s. 55 โ 63.
3. Bednรกrik, P.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Selenec โ Beladice, s. 20 โ 25.
4. Gรกbryลก, I.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Banskรก Bystrica,
severnรฝ obchvat, s. 64 โ 69.
5. Zuzulovรก, A.: Moลพnosti rieลกenia รบpravy podloลพia pri stavbe vozoviek, s. 183 โ 188.
6. Hasenoviฤ, J.: Moลพnosti aplikรกcie vystuลพenรฝch
horninovรฝch konลกtrukciรญ, s. 50 โ 54.
7. Malรญk, D.: Zakladanie nรกsypov na neรบnosnom podloลพรญ, s. 43 โ 49.
8. Druga, J.: Skรบsenosti s vรฝrobou a spracovanรญm mechanicky spevnenรฉho kameniva, s. 89 โ 93.
9. Fiedler, J., Bureลก, P., Sรฝkora, M.: Poznatky ze skouลกenรญ รบnavovรฝch vlastnostรญ asfaltovรฝch smฤsรญ, s. 108 โ 113.
10. Kuลกnier, M.: Vozovka s asfaltovรฝm kobercom drenรกลพnym AKD na D1 v Bratislave, s. 36 โ 42.
11. Formanovรก, Z.: Pลedpisy pro skouลกenรญ hydraulicky stmelenรฝch a recyklovanรฝch smฤsรญ, s. 147 โ 152.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.