Obnova kriลพovatky vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave
Pandรฉmia covidu-19 ovplyvnila celosvetovo turizmus a mobilitu obyvateฤพstva, ฤo sa dotklo najmรค leteckรฉho priemyslu. Letiskรก sa dostali do veฤพmi nepriaznivej finanฤnej situรกcie a priority investรญciรญ v rรกmci ich rozvoja sa zredukovali, prรญpadne pozastavili.
Zmeny mali vplyv aj na celรฝ chod a predpokladanรฝ priaznivรฝ vรฝvoj bratislavskรฉho letiska. Paradoxne, prรกve pozastavenie leteckej prevรกdzky vลกak prinieslo odhodlanie a moลพnosลฅ investovaลฅ do dlhodobo odkladanej obnovy kriลพovania drรกh.
Drรกhovรฝ systรฉm letiska tvoria dve na seba kolmรฉ vzletovรฉ a pristรกvacie a rolovacie drรกhy, ktorรฉ umoลพลujรบ prรญlety a odlety dopravnรฝch a nรกkladnรฝch lietadiel. Prรญspevok sa zaoberรก prรญpravou, technickรฝm rieลกenรญm a realizรกciou opravy na kriลพovatke vzletovo-pristรกvacรญch drรกh letiska a opisom jednotlivรฝch technickรฝch parametrov.
Pandรฉmia covidu-19 zรกsadne zmenila frekvenciu a charakter leteckej prevรกdzky, a to najmรค v jej zaฤiatkoch. Minulรฝ rok sa na letisku v Bratislave uskutoฤnilo iba 13 797 prรญletov a odletov, ฤo predstavuje oproti roku 2019 pokles o 52 % (obr. 1). Ak by bol tento rok na bratislavskom letisku rovnako intenzรญvny ako dosiaฤพ rekordnรฝ rok 2018, desaลฅ dnรญ trvajรบce preruลกenie prevรกdzky by obmedzilo odbavenie viac ako 50-tisรญc cestujรบcich.
Prevรกdzku letiska komplikoval v poslednรฝch rokoch zlรฝ technickรฝ stav vozovky. Vzletovo-pristรกvacie drรกhy (VPD) letiska boli postavenรฉ eลกte v 60. rokoch minulรฉho storoฤia a obnovenรฉ v 80. rokoch minulรฉho storoฤia s oฤakรกvanou ลพivotnosลฅou pribliลพne tridsaลฅ rokov. Vykazovali tak uลพ znaฤnรบ mieru opotrebenia s mnoลพstvom porรบch a potrebovali komplexnรบ opravu.
Pre niektorรฉ typy lietadiel bola nedostatoฤnรก aj รบnosnosลฅ tรฝchto drรกh. Podrobnรก diagnostika spevnenรฝch plรดch sa vykonala na prelome rokov 2017 โ 2018 [3]. Vรฝsledok ukรกzal, ลพe stav niektorรฝch รบsekov v kriลพovanรญ VPD 13-31 a VPD 04-22 je zlรฝ, veฤพmi zlรฝ aลพ havarijnรฝ. Poruchy sa rozdelili podฤพa jednotlivรฝch typov a na zรกklade ich poฤetnosti a zรกvaลพnosti sa vyhodnotil celkovรฝ stav jednotlivรฝch plรดch urฤenรฝ bezrozmernรฝm ฤรญslom od 0 po 100.
Na zรกklade zรญskanรฉho ฤรญsla je plocha klasifikovanรก podฤพa jednotlivรฝch stupลov a v mapovรฝch vรฝstupoch pasportu je farebne rozlรญลกenรก. Plocha s najlepลกรญmi hodnotami je zobrazenรก zelenou farbou (PCI 86 โ 100) a, naopak, plocha v havarijnom stave je zobrazenรก ฤiernou farbou (PCI 0 โ 10) (obr. 2).
Zvรฝลกenie hodnoty PCI je moลพnรฉ dosiahnuลฅ iba kompletnou vรฝmenou poลกkodenรฝch hornรฝch cementobetรณnovรฝch (CB) dosiek vozovky. Pri tomto type obnovy, zรกroveล so sanรกciou asfaltovej medzivrstvy, sa zvรฝลกi tuhosลฅ celej konลกtrukcie vozovky a ฤiastoฤne sa zvรฝลกi aj รบnosnosลฅ VPD.
Obnova kriลพovatky drรกh 04-22 a 13-31
Vzletovo-pristรกvacie drรกhy si vyลพadovali obnovu, ktorรบ letisko postupne vykonรกva po etapรกch uลพ piaty rok. V minulosti sa rekonลกtruovala vลพdy len ฤasลฅ jednej z drรกh s leteckou prevรกdzkou z druhej drรกhy. V rokoch 2016 aลพ 2018 realizoval prevรกdzkovateฤพ letiska ฤiastoฤnรบ obnovu VPD 13-31 a VPD 04-22, v rรกmci ktorej sa vymenili osovรฉ CB dosky a realizovala sa sanรกcia asfaltovej medzivrstvy.
S odstupom ฤasu moลพno povaลพovaลฅ uvedenรบ technolรณgiu rehabilitรกcie za sprรกvnu. V roku 2020 mala prebehnรบลฅ ฤalลกia plรกnovanรก obnovaa, a to v najzloลพitejลกom mieste โ kriลพovatke vzletovo-pristรกvacรญch drรกh, ktorรก bola s prรญchodom pandรฉmie napokon odloลพenรก o rok. Dรดvodom odkladu bola potreba prevรกdzkyschopnosti letiska v krรญzovom obdobรญ a jeho dรดleลพitosลฅ v kritickej dopravnej infraลกtruktรบre ลกtรกtu. Letisko sa vyuลพรญvalo na repatriaฤnรฉ lety a tieลพ na dopravu zdravotnรญckeho materiรกlu na Slovensko.
Cieฤพom obnovy bolo zaistiลฅ bezpeฤnรบ prevรกdzkyschopnosลฅ drรกh pred letnou sezรณnou. V polovici aprรญla 2021 dodrลพalo letisko roฤnรฝ posun termรญnu a zaฤalo plรกnovanรบ opravu kriลพovatky vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh 13-31 a 04-22 (obr. 3). Prรกce prebiehali 24 hodรญn denne, preto sa letisko รบplne uzatvorilo pre vลกetky prรญlety a odlety a v prevรกdzke
Realizรกcia prรกc
Obnova kriลพovatky drรกh prebiehala v troch etapรกch. V prvom tรฝลพdni prebiehali prรญpravnรฉ prรกce na vzletovo-pristรกvacej drรกhe 04-22, ktorรฝch sรบฤasลฅou bolo bรบranie cementobetรณnovรฝch dosiek. V tomto obdobรญ sa letisko uzatvรกralo na ลกesลฅ hodรญn v noฤnom ฤase, ฤo neovplyvnilo pravidelnรฉ lety.
V zรกvereฤnej tretej etape rekonลกtrukcie sa poฤas noฤnรฝch zmien vyplnili ลกkรกry zรกlievkou, ฤo uลพ nemalo vplyv na leteckรบ prevรกdzku. Obnova kriลพovatky drรกh trvala 11 dnรญ, t. j. od 14. do 24. aprรญla 2021. Poฤas uzรกvery letiska prebiehali v danom obdobรญ v kriลพovanรญ drรกh stavebnรฉ prรกce ako bรบracie prรกce, odvoz cementovo-betรณnovรฉho krytu, rezanie dosiek, kladenie novรฉho cementobetรณnovรฉho krytu, osรกdzanie osovรฉho osvetlenia ฤi nรกstrek dennรฉho znaฤenia.
Drรกhovรฝ systรฉm letiska tvoria dve na seba kolmรฉ vzletovรฉ a pristรกvacie drรกhy a rolovacie drรกhy, ktorรฉ umoลพลujรบ pristรกtie a nรกslednรฝ pohyb takmer vลกetkรฝch dopravnรฝch lietadiel (kritickรฝ typ lietadla je Boeing 747-400). VPD 13-31, ktorรก je hlavnou drรกhou, mรก dฤบลพku 3 190 m a ลกรญrku 45 m, a drรกha 04-22 mรก dฤบลพku 2 900 m a ลกรญrku 60 m.
Systรฉm vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh (VPD 13-31 a VPD 04-22) bol budovanรฝ postupne s rozdielnym typom konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch dosiek a premenlivou hrรบbkou jednotlivรฝch vozoviek. Na drรกhe VPD 13-31 je po celej dฤบลพke dvojdoskovรก konลกtrukcia, priฤom hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku CB dosky 200 โ 320 mm, spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 220 a 260 mm.
Hrรบbka konลกtrukcie vozovky nie je konลกtantnรก a z hฤพadiska skladby konลกtrukcie vozovky sa delรญ na pรคลฅ rozdielnych homogรฉnnych รบsekov. Na drรกhe VPD 04-22 je po celej dฤบลพke dvojdoskovรก konลกtrukcia, priฤom hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku CB dosky 200 โ 260 mm, spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 240 a 300 mm (tri homogรฉnne รบseky).
Podฤพa vรฝsledkov diagnostiky z roku 2009 z prieskumnรฝch jadrovรฝch vrtov v mieste kriลพovania moลพno hodnotiลฅ, ลพe cementobetรณnovรก vozovka bola postavenรก v tomto zloลพenรญ [2]:
- cementovรฝ betรณn: 200 โ 260 mm,
- obaฤพovanรฉ kamenivo: 25 โ 40 mm,
- cementovรฝ betรณn: 220 โ 260 mm,
- cementovรก stabilizรกcia: 0 โ 170 mm,
- ลกtrkopiesok: 220 โ 500 mm.
Stavebnรฝ objekt na VPD 13-31 sa zaฤรญna v km 1,893 00 v smere od prahu 31, koniec รบseku je v km 2,199 00. Stavebnรฝ objekt na VPD 04-22 sa zaฤรญna v km 1,288 00 v smere od prahu 04, koniec รบseku je v km 1,592 00. Vรฝmena hornรฉho krytu CB vozovky sa realizovala v dvoch pรกsoch v osi VPD v mieste kriลพovania oboch VPD (obr. 4) [1].
VPD 13-31 sa obnovila v dฤบลพke 306,68 m (plocha 4 600,19 m2 , 84 ks dosiek). Hlavnรก drรกha sa budovala ako priebeลพnรก. Obnova VPD 04-22 je rozdelenรก na dva รบseky, priฤom I. รบsek mรก dฤบลพku 141,90 m (plocha 2 131,08 m2 , 42 ks dosiek) a II. รบsek mรก dฤบลพku 146,62 m (plocha 2 201,79 m2 , 44 ks dosiek) [1].
Hornรก existujรบca cementobetรณnovรก doska vozovky sa vybรบrala aj s medzivrstvou obaฤพovanรฉho kameniva v ลกรญrke 15 m (dve osovรฉ dosky) v predpokladanej priemernej hrรบbke 270 mm. Rezanรญm sa odstrรกnili aj existujรบce zazubenia medzi doskami. Rovnako sa prerezali prieฤne ลกkรกry na zaฤiatku a konci rekonลกtruovanรฉho รบseku.
Vybรบranรฝ materiรกl (betรณn a obaฤพovanรฉ kamenivo) sa odviezol na sklรกdku. Na zรกver bรบracรญch prรกc sa celรก plocha spodnej dosky vyฤistila a nรกsledne sa na ลu poloลพila separaฤnรก vrstva z geotextรญlie (ploลกnรก hmotnosลฅ 1 000 g/m2 ) a novรฝ cementobetรณnovรฝ kryt v hrรบbke 225 โ 300 mm.
Na kriลพovatke drรกh VPD 13-31 a VPD 04-22 bola navrhnutรก v hrรบbke 805 aลพ 1 200 mm tรกto skladba konลกtrukcie vozovky:
- cementovรฝ betรณn CB I (H) 225 โ 300 mm,
- separaฤnรก geotextรญlia, ploลกnรก hmotnosลฅ 1 000 g/m2 , existujรบce vrstvy vozovky sa ponechajรบ, โข cementovรฝ betรณn (pรดvodnรก vrstva vozovky) 220 โ 260 mm,
- cementovรก stabilizรกcia (pรดvodnรก vrstva vozovky) 0 โ 170 mm,
- ลกtrkopiesok (pรดvodnรก vrstva vozovky) 220 โ 500 mm. Prieฤne a pozdฤบลพne ลกkรกry cementobetรณnovรฉho krytu sรบ vystuลพenรฉ.
Prieฤne ลกkรกry sรบ vystuลพenรฉ klznรฝmi tลลmi ร 30 vo vzรกjomnej vzdialenosti 250 mm a pozdฤบลพne ลกkรกry kotvami ร 16 s dฤบลพkou 800 mm v poฤte 4 ks na dฤบลพku dosky [4]. Za predmetnรบ opravu kriลพovatky zaplatilo letisko 2,27 miliรณna eur bez DPH. Zรกkazku na stavebnรฉ prรกce zรญskala spoloฤnosลฅ Doprastav. Realizรกcia bola nรกroฤnรก z ฤasovรฉho hฤพadiska, keฤลพe zhotoviteฤพ sa zaviazal zaplatiลฅ 2 375 eur za kaลพdรบ hodinu nad rรกmec plรกnovanej uzรกvery.
Zรกver
Na zรกklade posรบdenia moลพnostรญ rekonลกtrukcie s ohฤพadom na oฤakรกvanรฝ prรญnos v kvalite sa navrhla obnova vozovky vรฝmenou hornej cementobetรณnovej dosky. Asfaltovรก medzivrstva sa nahradila separaฤnou geotextรญliou. Takouto obnovou sa dosiahlo zlepลกenie prevรกdzkovรฝch vlastnostรญ oboch vzletovo-pristรกvacรญch drรกh.
Novรก hornรก betรณnovรก doska umoลพnรญ zรกroveล lepลกiu รบdrลพbu predmetnej plochy, ฤรญm vznikne novรฝ celistvรฝ povrch bez lokรกlnych porรบch a nutnosti lokรกlnych oprรกv. Toto rozhodnutie bolo prijatรฉ s ohฤพadom na zรกmer rieลกiลฅ v blรญzkej budรบcnosti zabezpeฤenie spoฤพahlivosti a prevรกdzkyschopnosti drรกhy jej komplexnou rekonลกtrukciou v celom rozsahu (v celej ลกรญrke a celej dฤบลพke), prรญpadne vรฝstavbou VPD v novej polohe.
Autorky pรดsobia na katedre dopravnรฝch stavieb SvF STU v Bratislave.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 06/2021.
Literatรบra:
1. Projektovรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Rekonลกtrukcia kriลพovatky VPD 13 โ 31 & VPD 04 โ 22, CEMOS, s. r. o., Bratislava, 2019.
2. Diagnostika VPD 13 โ 31 a VPD 04 โ 22 z roku 2009, spracovateฤพ Consulting Engineering Brno.
3. Diagnostika pohybovรฝch plรดch z roku 2018, spracovateฤพ Pavex Consulting, s. r. o.
4. Platnรฉ normy, predpisy katalรณgovรฉ a vzorovรฉ listy pre cestnรฉ stavby a leteckรบ infraลกtruktรบru (najmรค: STN 73 6101, STN 73 6123, STN EN 13877-3, L14, TP 098, TP 025, TKP 8).