shutterstock 1486469606

Obnova kriลพovatky vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh na Letisku M. R. ล tefรกnika v Bratislave

Partneri sekcie:

Pandรฉmia covidu-19 ovplyvnila celosvetovo turizmus a mobilitu obyvateฤพstva, ฤo sa dotklo najmรค leteckรฉho priemyslu. Letiskรก sa dostali do veฤพmi nepriaznivej finanฤnej situรกcie a priority investรญciรญ v rรกmci ich rozvoja sa zredukovali, prรญpadne pozastavili.

Zmeny mali vplyv aj na celรฝ chod a predpokladanรฝ priaznivรฝ vรฝvoj bratislavskรฉho letiska. Paradoxne, prรกve pozastavenie leteckej prevรกdzky vลกak prinieslo odhodlanie a moลพnosลฅ investovaลฅ do dlhodobo odkladanej obnovy kriลพovania drรกh.

Drรกhovรฝ systรฉm letiska tvoria dve na seba kolmรฉ vzletovรฉ a pristรกvacie a rolovacie drรกhy, ktorรฉ umoลพลˆujรบ prรญlety a odlety dopravnรฝch a nรกkladnรฝch lietadiel. Prรญspevok sa zaoberรก prรญpravou, technickรฝm rieลกenรญm a realizรกciou opravy na kriลพovatke vzletovo-pristรกvacรญch drรกh letiska a opisom jednotlivรฝch technickรฝch parametrov.

Pandรฉmia covidu-19 zรกsadne zmenila frekvenciu a charakter leteckej prevรกdzky, a to najmรค v jej zaฤiatkoch. Minulรฝ rok sa na letisku v Bratislave uskutoฤnilo iba 13 797 prรญletov a odletov, ฤo predstavuje oproti roku 2019 pokles o 52 % (obr. 1). Ak by bol tento rok na bratislavskom letisku rovnako intenzรญvny ako dosiaฤพ rekordnรฝ rok 2018, desaลฅ dnรญ trvajรบce preruลกenie prevรกdzky by obmedzilo odbavenie viac ako 50-tisรญc cestujรบcich.

Prevรกdzku letiska komplikoval v poslednรฝch rokoch zlรฝ technickรฝ stav vozovky. Vzletovo-pristรกvacie drรกhy (VPD) letiska boli postavenรฉ eลกte v 60. rokoch minulรฉho storoฤia a obnovenรฉ v 80. rokoch minulรฉho storoฤia s oฤakรกvanou ลพivotnosลฅou pribliลพne tridsaลฅ rokov. Vykazovali tak uลพ znaฤnรบ mieru opotrebenia s mnoลพstvom porรบch a potrebovali komplexnรบ opravu.

Obr. 1 Leteckรก prevรกdzka na letisku v Bratislave v rokoch 2016 aลพ 2020
Obr. 1 Leteckรก prevรกdzka na letisku v Bratislave v rokoch 2016 aลพ 2020 | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกk

Pre niektorรฉ typy lietadiel bola nedostatoฤnรก aj รบnosnosลฅ tรฝchto drรกh. Podrobnรก diagnostika spevnenรฝch plรดch sa vykonala na prelome rokov 2017 โ€“ 2018 [3]. Vรฝsledok ukรกzal, ลพe stav niektorรฝch รบsekov v kriลพovanรญ VPD 13-31 a VPD 04-22 je zlรฝ, veฤพmi zlรฝ aลพ havarijnรฝ. Poruchy sa rozdelili podฤพa jednotlivรฝch typov a na zรกklade ich poฤetnosti a zรกvaลพnosti sa vyhodnotil celkovรฝ stav jednotlivรฝch plรดch urฤenรฝ bezrozmernรฝm ฤรญslom od 0 po 100.

Na zรกklade zรญskanรฉho ฤรญsla je plocha klasifikovanรก podฤพa jednotlivรฝch stupลˆov a v mapovรฝch vรฝstupoch pasportu je farebne rozlรญลกenรก. Plocha s najlepลกรญmi hodnotami je zobrazenรก zelenou farbou (PCI 86 โ€“ 100) a, naopak, plocha v havarijnom stave je zobrazenรก ฤiernou farbou (PCI 0 โ€“ 10) (obr. 2).

Zvรฝลกenie hodnoty PCI je moลพnรฉ dosiahnuลฅ iba kompletnou vรฝmenou poลกkodenรฝch hornรฝch cementobetรณnovรฝch (CB) dosiek vozovky. Pri tomto type obnovy, zรกroveลˆ so sanรกciou asfaltovej medzivrstvy, sa zvรฝลกi tuhosลฅ celej konลกtrukcie vozovky a ฤiastoฤne sa zvรฝลกi aj รบnosnosลฅ VPD.

Obr. 2 Index stavu plรดch (PCI)
Obr. 2 Index stavu plรดch (PCI) | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Obnova kriลพovatky drรกh 04-22 a 13-31

Vzletovo-pristรกvacie drรกhy si vyลพadovali obnovu, ktorรบ letisko postupne vykonรกva po etapรกch uลพ piaty rok. V minulosti sa rekonลกtruovala vลพdy len ฤasลฅ jednej z drรกh s leteckou prevรกdzkou z druhej drรกhy. V rokoch 2016 aลพ 2018 realizoval prevรกdzkovateฤพ letiska ฤiastoฤnรบ obnovu VPD 13-31 a VPD 04-22, v rรกmci ktorej sa vymenili osovรฉ CB dosky a realizovala sa sanรกcia asfaltovej medzivrstvy.

S odstupom ฤasu moลพno povaลพovaลฅ uvedenรบ technolรณgiu rehabilitรกcie za sprรกvnu. V roku 2020 mala prebehnรบลฅ ฤalลกia plรกnovanรก obnovaa, a to v najzloลพitejลกom mieste โ€“ kriลพovatke vzletovo-pristรกvacรญch drรกh, ktorรก bola s prรญchodom pandรฉmie napokon odloลพenรก o rok. Dรดvodom odkladu bola potreba prevรกdzkyschopnosti letiska v krรญzovom obdobรญ a jeho dรดleลพitosลฅ v kritickej dopravnej infraลกtruktรบre ลกtรกtu. Letisko sa vyuลพรญvalo na repatriaฤnรฉ lety a tieลพ na dopravu zdravotnรญckeho materiรกlu na Slovensko.

Cieฤพom obnovy bolo zaistiลฅ bezpeฤnรบ prevรกdzkyschopnosลฅ drรกh pred letnou sezรณnou. V polovici aprรญla 2021 dodrลพalo letisko roฤnรฝ posun termรญnu a zaฤalo plรกnovanรบ opravu kriลพovatky vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh 13-31 a 04-22 (obr. 3). Prรกce prebiehali 24 hodรญn denne, preto sa letisko รบplne uzatvorilo pre vลกetky prรญlety a odlety a v prevรกdzke

Realizรกcia prรกc

Obnova kriลพovatky drรกh prebiehala v troch etapรกch. V prvom tรฝลพdni prebiehali prรญpravnรฉ prรกce na vzletovo-pristรกvacej drรกhe 04-22, ktorรฝch sรบฤasลฅou bolo bรบranie cementobetรณnovรฝch dosiek. V tomto obdobรญ sa letisko uzatvรกralo na ลกesลฅ hodรญn v noฤnom ฤase, ฤo neovplyvnilo pravidelnรฉ lety.

V zรกvereฤnej tretej etape rekonลกtrukcie sa poฤas noฤnรฝch zmien vyplnili ลกkรกry zรกlievkou, ฤo uลพ nemalo vplyv na leteckรบ prevรกdzku. Obnova kriลพovatky drรกh trvala 11 dnรญ, t. j. od 14. do 24. aprรญla 2021. Poฤas uzรกvery letiska prebiehali v danom obdobรญ v kriลพovanรญ drรกh stavebnรฉ prรกce ako bรบracie prรกce, odvoz cementovo-betรณnovรฉho krytu, rezanie dosiek, kladenie novรฉho cementobetรณnovรฉho krytu, osรกdzanie osovรฉho osvetlenia ฤi nรกstrek dennรฉho znaฤenia.

Drรกhovรฝ systรฉm letiska tvoria dve na seba kolmรฉ vzletovรฉ a pristรกvacie drรกhy a rolovacie drรกhy, ktorรฉ umoลพลˆujรบ pristรกtie a nรกslednรฝ pohyb takmer vลกetkรฝch dopravnรฝch lietadiel (kritickรฝ typ lietadla je Boeing 747-400). VPD 13-31, ktorรก je hlavnou drรกhou, mรก dฤบลพku 3 190 m a ลกรญrku 45 m, a drรกha 04-22 mรก dฤบลพku 2 900 m a ลกรญrku 60 m.

Obr. 3 Kriลพovatka VPD 04-22 a VPD 13-31
Obr. 3 Kriลพovatka VPD 04-22 a VPD 13-31. | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Systรฉm vzletovรฝch a pristรกvacรญch drรกh (VPD 13-31 a VPD 04-22) bol budovanรฝ postupne s rozdielnym typom konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch dosiek a premenlivou hrรบbkou jednotlivรฝch vozoviek. Na drรกhe VPD 13-31 je po celej dฤบลพke dvojdoskovรก konลกtrukcia, priฤom hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku CB dosky 200 โ€“ 320 mm, spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 220 a 260 mm.

Hrรบbka konลกtrukcie vozovky nie je konลกtantnรก a z hฤพadiska skladby konลกtrukcie vozovky sa delรญ na pรคลฅ rozdielnych homogรฉnnych รบsekov. Na drรกhe VPD 04-22 je po celej dฤบลพke dvojdoskovรก konลกtrukcia, priฤom hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku CB dosky 200 โ€“ 260 mm, spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 240 a 300 mm (tri homogรฉnne รบseky).

Podฤพa vรฝsledkov diagnostiky z roku 2009 z prieskumnรฝch jadrovรฝch vrtov v mieste kriลพovania moลพno hodnotiลฅ, ลพe cementobetรณnovรก vozovka bola postavenรก v tomto zloลพenรญ [2]:

  • cementovรฝ betรณn: 200 โ€“ 260 mm,
  • obaฤพovanรฉ kamenivo: 25 โ€“ 40 mm,
  • cementovรฝ betรณn: 220 โ€“ 260 mm,
  • cementovรก stabilizรกcia: 0 โ€“ 170 mm,
  • ลกtrkopiesok: 220 โ€“ 500 mm.

Stavebnรฝ objekt na VPD 13-31 sa zaฤรญna v km 1,893 00 v smere od prahu 31, koniec รบseku je v km 2,199 00. Stavebnรฝ objekt na VPD 04-22 sa zaฤรญna v km 1,288 00 v smere od prahu 04, koniec รบseku je v km 1,592 00. Vรฝmena hornรฉho krytu CB vozovky sa realizovala v dvoch pรกsoch v osi VPD v mieste kriลพovania oboch VPD (obr. 4) [1].

VPD 13-31 sa obnovila v dฤบลพke 306,68 m (plocha 4 600,19 m2 , 84 ks dosiek). Hlavnรก drรกha sa budovala ako priebeลพnรก. Obnova VPD 04-22 je rozdelenรก na dva รบseky, priฤom I. รบsek mรก dฤบลพku 141,90 m (plocha 2 131,08 m2 , 42 ks dosiek) a II. รบsek mรก dฤบลพku 146,62 m (plocha 2 201,79 m2 , 44 ks dosiek) [1].

Obr. 4 Obnova kriลพovania VPD 04-22 a VPD 13-31
Obr. 4 Obnova kriลพovania VPD 04-22 a VPD 13-31 | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Hornรก existujรบca cementobetรณnovรก doska vozovky sa vybรบrala aj s medzivrstvou obaฤพovanรฉho kameniva v ลกรญrke 15 m (dve osovรฉ dosky) v predpokladanej priemernej hrรบbke 270 mm. Rezanรญm sa odstrรกnili aj existujรบce zazubenia medzi doskami. Rovnako sa prerezali prieฤne ลกkรกry na zaฤiatku a konci rekonลกtruovanรฉho รบseku.

Obr. 5 Realizรกcia obnovy kriลพovatky drรกh VPD 04-22 a VPD 13-31
Obr. 5 Realizรกcia obnovy kriลพovatky drรกh VPD 04-22 a VPD 13-31 | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Vybรบranรฝ materiรกl (betรณn a obaฤพovanรฉ kamenivo) sa odviezol na sklรกdku. Na zรกver bรบracรญch prรกc sa celรก plocha spodnej dosky vyฤistila a nรกsledne sa na ลˆu poloลพila separaฤnรก vrstva z geotextรญlie (ploลกnรก hmotnosลฅ 1 000 g/m2 ) a novรฝ cementobetรณnovรฝ kryt v hrรบbke 225 โ€“ 300 mm.

Na kriลพovatke drรกh VPD 13-31 a VPD 04-22 bola navrhnutรก v hrรบbke 805 aลพ 1 200 mm tรกto skladba konลกtrukcie vozovky:

  • cementovรฝ betรณn CB I (H) 225 โ€“ 300 mm,
  • separaฤnรก geotextรญlia, ploลกnรก hmotnosลฅ 1 000 g/m2 , existujรบce vrstvy vozovky sa ponechajรบ, โ€ข cementovรฝ betรณn (pรดvodnรก vrstva vozovky) 220 โ€“ 260 mm,
  • cementovรก stabilizรกcia (pรดvodnรก vrstva vozovky) 0 โ€“ 170 mm,
  • ลกtrkopiesok (pรดvodnรก vrstva vozovky) 220 โ€“ 500 mm. Prieฤne a pozdฤบลพne ลกkรกry cementobetรณnovรฉho krytu sรบ vystuลพenรฉ.

Prieฤne ลกkรกry sรบ vystuลพenรฉ klznรฝmi tล•ลˆmi ร˜ 30 vo vzรกjomnej vzdialenosti 250 mm a pozdฤบลพne ลกkรกry kotvami ร˜ 16 s dฤบลพkou 800 mm v poฤte 4 ks na dฤบลพku dosky [4]. Za predmetnรบ opravu kriลพovatky zaplatilo letisko 2,27 miliรณna eur bez DPH. Zรกkazku na stavebnรฉ prรกce zรญskala spoloฤnosลฅ Doprastav. Realizรกcia bola nรกroฤnรก z ฤasovรฉho hฤพadiska, keฤลพe zhotoviteฤพ sa zaviazal zaplatiลฅ 2 375 eur za kaลพdรบ hodinu nad rรกmec plรกnovanej uzรกvery.

Obr. 5 Realizรกcia obnovy kriลพovatky drรกh VPD 04-22 a VPD 13-31
Obr. 5 Realizรกcia obnovy kriลพovatky drรกh VPD 04-22 a VPD 13-31 | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Zรกver

Na zรกklade posรบdenia moลพnostรญ rekonลกtrukcie s ohฤพadom na oฤakรกvanรฝ prรญnos v kvalite sa navrhla obnova vozovky vรฝmenou hornej cementobetรณnovej dosky. Asfaltovรก medzivrstva sa nahradila separaฤnou geotextรญliou. Takouto obnovou sa dosiahlo zlepลกenie prevรกdzkovรฝch vlastnostรญ oboch vzletovo-pristรกvacรญch drรกh.

Novรก hornรก betรณnovรก doska umoลพnรญ zรกroveลˆ lepลกiu รบdrลพbu predmetnej plochy, ฤรญm vznikne novรฝ celistvรฝ povrch bez lokรกlnych porรบch a nutnosti lokรกlnych oprรกv. Toto rozhodnutie bolo prijatรฉ s ohฤพadom na zรกmer rieลกiลฅ v blรญzkej budรบcnosti zabezpeฤenie spoฤพahlivosti a prevรกdzkyschopnosti drรกhy jej komplexnou rekonลกtrukciou v celom rozsahu (v celej ลกรญrke a celej dฤบลพke), prรญpadne vรฝstavbou VPD v novej polohe.

Andrea Zuzulovรก a Dominika Hodรกkovรก

Autorky pรดsobia na katedre dopravnรฝch stavieb SvF STU v Bratislave.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 06/2021.

Literatรบra:

1. Projektovรก dokumentรกcia na realizรกciu stavby. Rekonลกtrukcia kriลพovatky VPD 13 โ€“ 31 & VPD 04 โ€“ 22, CEMOS, s. r. o., Bratislava, 2019.

2. Diagnostika VPD 13 โ€“ 31 a VPD 04 โ€“ 22 z roku 2009, spracovateฤพ Consulting Engineering Brno.

3. Diagnostika pohybovรฝch plรดch z roku 2018, spracovateฤพ Pavex Consulting, s. r. o.

4. Platnรฉ normy, predpisy katalรณgovรฉ a vzorovรฉ listy pre cestnรฉ stavby a leteckรบ infraลกtruktรบru (najmรค: STN 73 6101, STN 73 6123, STN EN 13877-3, L14, TP 098, TP 025, TKP 8).