Odišiel vynaliezavý inovátor: Ing. Gabriel Tevec
Na začiatku tohto roka sme sa navždy rozlúčili s Ing. Gabrielom Tevecom, dlhoročným významným odborníkom v oblasti betónových mostných konštrukcií na Slovensku. Keďže sa svojou prácou hlboko zapísal do povedomia slovenských i českých odborníkov v oblasti navrhovania, projektovania aj realizácie mostov z predpätého betónu, s úctou prinášame krátku rekapituláciu jeho bohatej odbornej činnosti.
Ing. Gabriel Tevec sa narodil 24. marca 1936 v Bratislave. Tu vyrastal a získal svoje základné aj stredoškolské vzdelanie. Opakované zdravotné problémy už v mladom veku a snaha vyrovnať sa iným spolužiakom si od neho vyžadovali veľa úsilia a práce. Práve tu niekde sa zrodilo aj jeho osobné krédo, že len vlastnou prácou a usilovnosťou dokáže byť v živote úspešným. Vysokoškolské vzdelanie získal na Stavebnej fakulte Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave. Už počas štúdia na SvF sa prejavoval ako aktívny a vynaliezavý poslucháč pri riešení stavebných konštrukcií, preto aj jeho ďalšia cesta viedla do projekcie, kde mohol najviac uplatniť svoje prirodzené danosti. Jeho celoživotná prax to napokon aj potvrdila. Po ukončení vysokoškolského štúdia v roku 1960 nastúpil do projektovej zložky Doprastavu, kde sa do roku 1968 prepracoval z úlohy projektanta na pozíciu vedúceho projektanta. Jeho pracovitosť a logické myslenie rýchlo začali prinášať výsledky.
Nový technologický postup betonáže navrhol Gabriel Tevec na Moste Lafranconi.
Dôkladne premyslené a úspešne realizované návrhy
Už ako mladý pracovník vypracoval projekt nosnej konštrukcie trojpoľového mosta nad železnicou v Sučanoch, ktorý bol prvou spojitou konštrukciou z tyčových prefabrikátov na Slovensku. Po troch rokoch praxe bol poverený vypracovať vykonávací projekt mosta cez Vážsky Dunaj v Kolárove a v roku 1966 vypracoval jednostupňový projekt mosta cez kanál Nitra – Žitava. V oboch prípadoch išlo o mosty budované špičkovou technológiou letmej betonáže, ktorá sa začala na Slovensku úspešne uplatňovať len krátko predtým. V roku 1968 skončil s aktívnou, hoci krátkou, ale úspešnou činnosťou projektanta a stal sa vedúcim odboru projektovania mostov a ciest v Technicko-projektovej správe Doprastavu, kde pôsobil od roku 1990 ako jej riaditeľ. V roku 1993 založil projekčnú firmu Geoconsult, ktorú viedol vo funkcii riaditeľa do roku 2000. Potom znova pracoval v Doprastave ako expert na mostné stavby až do odchodu do dôchodku v roku 2010. Aj po ukončení svojej projekčnej činnosti aktívne a cieľavedome zasahoval do riešení problémov pri aktuálnych stavbách, ktoré navrhoval a budoval Doprastav.
Gabriel Tevec sa podieľal aj na projektovaní základových konštrukcií Mosta SNP.
Viac sa však prezentoval podávaním návrhov riešení, vždy dôsledne premyslených, potrebne zdôvodnených, a preto aj úspešne zrealizovaných. Pri projektovaní oceľovej konštrukcie Mosta SNP v Bratislave navrhol a vypracoval jednostupňový projekt základovej dosky pylónu a kotevného bloku závesov. Zároveň pripravil originálny návrh naplavovaných dočasných podpier na montáž nosnej konštrukcie. V roku 1971 navrhol prefabrikáty na most cez železničnú stanicu Praha-stred v rámci stavby severojužnej magistrály. Neskôr bol poverený technickým riadením tejto stavby. Z ďalších projektov treba ešte spomenúť rozumne, vtipne a hospodárne navrhnuté rozšírenie cesty pod Strečnom pomocou galérie, bez výluk dopravy. Široké odborné a praktické znalosti mu umožňovali zasahovať do rôznych problémov aj v prípade technologických postupov a zariadení. V roku 1975 tak navrhol nový ľahký typ betónovacieho vozíka na letmú dvojetapovú betonáž, ktorý sa úspešne použil na bratislavskom Moste Lafranconi. Posledné dva roky venoval veľkú pozornosť integrovaným mostom a oprávnenej potrebe ich využívania aj na Slovensku.
Most cez Vážsky Dunaj v Kolárove
Práca (nielen) pre fib
Jeho činnosť nespočívala len v riešení technických problémov. Okrem už spomenutých funkcií sa aktívne podieľal na práci v národnom komitéte FIP a neskôr fib. V rokoch 1994 až 1998 viedol NK fib úspešne ako jeho prvý prezident. Zúčastňoval sa na mnohých odborných sympóziách a svetových kongresoch FIP a fib v zahraničí ako delegát ČSFR, SR alebo ako prezident NK fib, kde prezentoval úspechy našich stavebných inžinierov, pričom naspäť prinášal nové inšpirácie a impulzy. Nemožno nespomenúť ani jeho bohatú publikačnú činnosť. Táto vychádzala z jeho širokého prehľadu, potrebného nadhľadu a bohatých skúseností. Čo je dôležité, svoje poznatky si nenechával pre seba, dokázal ich rozdávať. Desiatky publikovaných článkov v odbornej tlači, uvedených v zborníkoch a prednesených na konferenciách svedčia o jeho vysokej odbornej zdatnosti a širokej profesionálnej činnosti.
Most v Komoči (archív Ing. Gabriela Teveca)
Jedným z jeho posledných návrhov bolo písomné stanovisko k pravidlám a kritériám oceňovania plaketou NK fib za celoživotné dielo. Privítal ich a zdôraznil, že najdôležitejším kritériom pri oceňovaní by mali byť vlastné inovatívne návrhy oceňovaného a jeho osobný myšlienkový prínos do riešeného problému. Malo by to nielen pozitívny vplyv na kvalitu a úroveň práce v profesii, ale aj na zvyšovanie spoločenskej hodnoty ocenenia. Ing. Tevec pracoval v NK fib ako jeho čestný člen až do svojho odchodu. Ešte dva mesiace predtým sa zúčastnil na jeho pravidelnom zasadnutí bez náznakov zdravotných problémov.
Ing. Gabriel Tevec odišiel náhle a nečakane a s ním odišla aj výrazná slovenská osobnosť z oblasti mostných konštrukcií z predpätého betónu, vynaliezavý inovátor a dobrý spolupracovník.
S úctou budeme na neho spomínať a vážiť si jeho celoživotné dielo.
Ing. Ladislav Búci, CSc., dlhoročný člen NK FIP a fib za Dopravoprojekt
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby