Odvodnenie najdlhลกieho mosta 2. รบseku rรฝchlostnej cesty R1
Odvodnenie mosta patrรญ medzi faktory, ktorรฉ vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลujรบ ลพivotnosลฅ mostnรฝch objektov. Vย sรบฤasnosti si mรดลพeme vybraลฅ zย viacerรฝch materiรกlovรฝch vyhotovenรญ, ktorรฉ vลกak nie vลพdy zaruฤujรบ oฤakรกvanรฝ vรฝsledok. Iba sprรกvnou voฤพbou technolรณgie aย systรฉmovรฉho rieลกenia vieme zabezpeฤiลฅ bezproblรฉmovรบ prevรกdzku, osobitne pri takรฝch veฤพkรฝch komorovรฝch mostoch, akรฝm je SO 205 na รบseku rรฝchlostnej cesty R1 Selenec โ Beladice.
Odvodnenie vรคฤลกiny mostov na rรฝchlostnej komunikรกcii R1 Nitra โ Tekovskรฉ Nemce aย severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice realizovala spoloฤnosลฅ DWD System, s. r. o., priฤom na technickom rieลกenรญ systรฉmu odvodnenia sa podieฤพal Ing. Peter Vlฤek. Iลกlo oย odvodnenie 29ย mostov vย celkovej dฤบลพke viac ako 10 km. Na 2. รบseku Selenec โ Beladice sa inลกtalovalo odvodnenie na ลกtyroch menลกรญch mostnรฝch objektoch aย najdlhลกom moste รบseku โ SO 205.Zรกkladnรฉ รบdaje Nรกzov stavby: Rรฝchlostnรก cesta R1, 2. รบsek: Selenec โ Beladice Stavebnรฝ objekt: 205-00 Most na R1 nad รบdolรญm, Hosลฅovskรฝm potokom a poฤพnou cestou v km 6,423 Miesto stavby: Hosลฅovรก, okres Nitra Realizรกtor objektu a objednรกvateฤพ odvodnenia: Eurovia, a. s., zรกvod ลevnice Dฤบลพka premostenia: 953,700 m Dฤบลพka mosta: 975,860 m Rozpรคtia polรญ: 33 + 42 + 45 + 48 + 9 ร 69 + 48 + 45 + 42 + 33 m ล รญrka medzi zvodidlami: 2 ร 10,250 m ล รญrka medzi krajnรฝmi zvodidlami: 22,5 m Celkovรก ลกรญrka mosta: 25,6 m Vรฝลกka mosta: 12,445 โ 36,325 m Stavebnรก vรฝลกka: 2,690 โ 4,090 m Plocha mosta: 959,610 ร (2 ร10,25 + 2 ร 0,75) = 21 111,420 m2 (dฤบลพka nosnej konลกtrukcie vynรกsobenรก uลพitoฤnou ลกรญrkou) |
Rieลกenie odvodnenia
Vรฝลกkovo je komunikรกcia na moste vedenรก vย รบdolnicovom zakruลพovacom oblรบku vย polomere oskulaฤnej kruลพnice R = 10 000 m. Prieฤny sklon vozovky je โ2,5 % aย vย km 6,09950 โ 6,18950 sa preklรกpa vozovka na prieฤny sklon +2,5 %. Na moste sรบ dve odvodลovacie รบลพฤพabia vย polohe podฤพa prieฤneho sklonu mosta. Odvodลovaฤe vย tรฝchto รบลพฤพabiach sรบ umiestenรฉ vย osรกch vzpier, vo vzdialenostiach premennรฝch podฤพa prieฤneho spรกdu โ maximรกlna vzdialenosลฅ je 30 m pri pozdฤบลพnom spรกde 4ย %, minimรกlna vzdialenosลฅ 3 m vย oblasti preklรกpania aย vย okolรญ รบลพฤพabia pri podpere 10. Vย moste sรบ osadenรฉ odvodลovaฤe sย boฤnรฝm odtokom DN 150 aย so zvislรฝm odtokom DN 150. Vลกetky pozdฤบลพne zvody zbernรฉho potrubia vedรบ vย komorรกch mosta, spรกd je premennรฝ podฤพa sklonu nivelety. Asi 75 m od podpery 10 je konลกtantnรฝ spรกd 0,9 %. Odpadovรฉ potrubie je navrhnutรฉ sย priemerom DN 150. Pozdฤบลพne zvody zbernรฉho potrubia sรบ navrhnutรฉ sย priemerom DN 150 โ DN 450. Zvislรฉ zvody na podpere 10 majรบ priemer DN 450.
Potrubie sa zaฤรญna zย oboch strรกn pri oporรกch aย je spรกdovanรฉ kย osi 10. Hlavnรฉ zbernรฉ potrubie vedie vรคฤลกou strednou komorou. Vย niektorรฝ ฤastiach sa vedie paralelnรฉ zbernรฉ potrubie aj vย boฤnรฝch menลกรญch komorรกch, ktorรฉ majรบ trojuholnรญkovรฝ prierez. Paralelnรฉ potrubie vลพdy vyรบsลฅuje do potrubia vย stredovej komore, respektรญve vetvy sa zluฤujรบ tesne pred zvodmi.
Rozsah bol jednoznaฤne danรฝ realizaฤnou dokumentรกciou, kde boli principiรกlne navrhnutรฉ dimenzie potrubia, jeho vedenie aย detaily napojenia. Na zรกklade toho sa vytvorila vรฝrobno-technickรก dokumentรกcia, vย ktorej sa uลพ podrobne aย jednoznaฤne vykreslila skladba jednotlivรฝch vetiev aย konkrรฉtne detaily napojenia jednotlivรฝch komponentov.
Na odvodnenie mosta sa zvolila kombinรกcia systรฉmovรฝch technolรณgiรญ potrubnรฉho odvodnenia vย materiรกlovom vyhotovenรญ DWD polypropylรฉn aย sklolaminรกt DWD GRP. Odpadovรฉ potrubie odvodลovaฤov DN 150 aย tvaroviek odvodnenia hydroizolรกcie DN 50, ako aj zbernรฉ potrubie sย priemerom DN 200 aลพ DN 400 je vyrobenรฉ zo systรฉmu DWD polypropylรฉn. Tento systรฉm tvorรญ celรฉ horizontรกlne odvodnenie mosta vย dฤบลพke 2,75 km. Potrubie sย priemerom DN 450 je zย navรญjanรฉho sklolaminรกtu aย pouลพilo sa len na zvody piliera 10 vย dฤบลพke 73 bm, ktorรฉ vyรบsลฅujรบ do jednotlivรฝch ลกachiet.
Zloลพenie odvodลovacieho systรฉmu
Odvodลovacรญ systรฉm DWD polypropylรฉn pozostรกva zo zvislรฉho aย vodorovnรฉho kanalizaฤnรฉho potrubia, tvaroviek, kolien, redukciรญ, ฤistiacich kusov aย zรกtok zย polypropylรฉnu (PP) sย nominรกlnymi priemermi od DN 50 mm do DNย 400 mm aย zo systรฉmu ich zรกvesov. Potrubie sa mรดลพe spรกjaลฅ vo forme rozoberateฤพnรฝch spojov prostrednรญctvom nรกstrฤnรฉho hrdla sย drรกลพkou aย elastomรฉrovรฉho tesnenia, do ktorรฉho sa vtlรกฤa holรฝ koniec ฤalลกieho elementu.
Systรฉm umoลพลuje vykonรกvaลฅ aj nerozoberateฤพnรฉ spoje prostrednรญctvom ฤelnรฉho zvรกrania, elektroodporovรฉho zvรกrania alebo extrรบznym zvรกranรญm potrubia ฤi potrubia aย tvaroviek. Tรฝmto spรดsobom sa zniลพuje poฤet rozoberateฤพnรฝch spojovacรญch elementov potrubia, ktorรฉ mรดลพu byลฅ zdrojom porรบch. Zniลพuje sa tak aj riziko zatekania aย zlyhania systรฉmu.
Systรฉm sa skladรก zย jednotlivรฝch ucelenรฝch elementov. Sรบฤasลฅou kaลพdรฉho zย nich je voฤพnรฝ koniec aย hrdlo, podฤพa potreby ฤistiaci kus, tvarovka napojenia na odvodลovaฤ, odboฤka alebo redukcia. Hrdlo slรบลพi na spojenie dvoch elementov aย eliminรกciu rozdielu tepelnej rozลฅaลพnosti elementu aย nosnej konลกtrukcie mosta vย danej dฤบลพke elementu. Je pevne uchytenรฉ zรกvesom โ stรกly bod โ kย nosnej konลกtrukcii mosta aย navrhuje sa sย rezervou na dvojnรกsobok maximรกlnej moลพnej zmeny dฤบลพky โL pri zmene teploty โt = 80 ยฐC. Pri inลกtalรกcii netreba zohฤพadลovaลฅ teplotu vonkajลกieho vzduchu. Koniec potrubia nikdy nedosiahne ani jeden koniec hrdla, teda potrubie sa nemรดลพe zvlniลฅ ani rozpojiลฅ.
Zรกvesnรก technika
Zย hฤพadiska funkฤnosti aย stability polypropylรฉnovรฉho systรฉmu je veฤพmi dรดleลพitรก zรกvesnรก technika. Pri nรกvrhu kotvenia potrubia sa vychรกdza zo sรฉriovo vyrรกbanรฝch zรกvesov, ktorรฉ sรบ chrรกnenรฉ eurรณpskym priemyselnรฝm vzorom (rozhodnutie รradu na harmonizรกciu vnรบtornรฉho trhu vย Allicante). Zรกvesy sa zย hฤพadiska funkฤnosti delia na stรกle aย posuvnรฉ body. รlohou stรกleho bodu je pevnรฉ uchytenie potrubia kย nosnej konลกtrukcii aย realizuje sa objรญmkou aย antikorovรฝmi vloลพkami, ktorรฉ sa zahryznรบ do potrubia. Stรกly bod odoberรก tri stupne voฤพnosti. Potrubie je vย danom mieste pevne fixovanรฉ aย dilatรกcia objรญmky nie je moลพnรก. Zรกves prenรกลกa vลกetky sily, ktorรฉ pรดsobia na potrubie.
รlohou posuvnรฉho bodu je podopieraลฅ potrubie, aby nemalo priehyb, prenรกลกaลฅ sily aย zabezpeฤiลฅ presnรฉ osovรฉ smerovanie. Realizuje sa objรญmkou sย vรคฤลกรญm vnรบtornรฝm priemerom (oย 2 aลพ 3 mm โ zรกvisรญ od priemeru potrubia), ako je vonkajลกรญ priemer potrubia. Potrubie mรก vย zรกvese jednoosovรบ vรดฤพu sย klznรฝm uloลพenรญm aย mรดลพe vย ลom voฤพne dilatovaลฅ. Stรกle body sa vลพdy umiestลujรบ pred kompenzaฤnรฝm hrdlom. Zย dรดvodu dilatรกcie nemรดลพe byลฅ na jednom elemente umiestnenรฝ viac ako jeden stรกly bod. Pri napojenรญ odpadovรฉho potrubia zย odvodลovaฤa na zbernรฉ potrubie je nevyhnutnรฉ umiestniลฅ kompenzaฤnรฉ hrdlo fixovanรฉ stรกlym bodom.
Pri konลกtrukฤnom aย statickom nรกvrhu zรกvesov, kotevnej techniky aย spojovacieho materiรกlu sa poฤรญtalo so vลกetkรฝmi silami, ktorรฉ vyplรฝvajรบ zย umiestnenia, t. j. zaลฅaลพenรญm vplyvom vetra vo vลกetkรฝch smeroch aย uhloch, vlastnou tiaลพou, axiรกlnymi aย radiรกlnymi silami vย kompenzaฤnรฝch hrdlรกch, silami zย kompenzรกtorov aย tlakovou silou vyplรฝvajรบcou zo spรกdu potrubia. Sily vย kompenzaฤnรฝch hrdlรกch sรบ maximรกlne, charakteristickรฉ aย uvaลพujรบ sa bez maziva. Pri vรฝpoฤtoch sa zohฤพadลovali aj prรญpadnรฉ chyby montรกลพe (uhlovรฉ aย smerovรฉ odchรฝlky aย podobne), aย tรฝm spรดsobenรฉ dodatoฤnรฉ namรกhania. Zรกvesy aย celรฝ systรฉm boli staticky posรบdenรฉ eurokรณdom (ฤalej EC), kde sa brali do รบvahy najhorลกie moลพnรฉ vzniknutรฉ zaลฅaลพenia vลกetkรฝch ฤastรญ. Jednotlivรฉ ฤasti systรฉmu sรบ nadimenzovanรฉ ลกtandardnรฝm spรดsobom vย zmysle EC.
Zรกvesy sรบ ลพiarovo pozinkovanรฉ 70 mikrรณnmi. Minimรกlna ลพivotnosลฅ takejto povrchovej รบpravy je 10 aลพ 15 rokov. Nรกsledne sa povrch zรกvesu technologicky oฤistรญ vย ลกtyroch kรบpeฤพoch aย ultrazvukom na ฤistiacej linke. Takรฝto ฤistรฝ povrch sa vybavรญ prรกลกkovรฝm nรกterom aย pri teplote 180 aลพ 200 ยฐC sa nechรก vytvrdnรบลฅ vย peci. Hrรบbka nรกteru je 60 mikrรณnov. Tรกto vrstva tvorรญ dodatoฤnรบ ochranu proti korรณzii. Vรฝsledkom je povrchovรก รบprava garantujรบca ลพivotnosลฅ zรกvesu 30 aลพ 40 rokov. Najdรดleลพitejลกรญm atribรบtom zรกvesov je, ลพe sa vyrรกbajรบ sรฉriovo aย pri rektifikรกcii sa materiรกl nereลพe, takลพe sa nepoลกkodรญ povrchovรก รบprava. Spojovacรญ mateยญriรกl je vyhotovenรฝ zย antikorovej ocele A4. Povrchovรก รบprava kaลพdej ฤasti zรกvesov spฤบลa vลกetky podmienky vลกetkรฝch TP aย TKP platnรฝch vย Slovenskej republike.
Voฤพbou systรฉmu DWD polypropylรฉn sa prediลกlo mnohรฝm komplikรกciรกm, ktorรฉ by sa vyskytli vย prรญpade pouลพitia naprรญklad sklolaminรกtu. Prรกve tvarovรก variabilita sa osvedฤila vย miestach, kde bolo potrebnรฉ odpadovรฝm potrubรญm obchรกdzaลฅ napรญnacie kรกble mosta. Napojenie DWD polypropylรฉn aย DWD GRP sa rieลกilo pomocou ลกpeciรกlnych atypickรฝch kompozitnรฝch tvaroviek โ kolien, vย ktorรฝch boli vlepenรฉ hrdlรก systรฉmu polypropylรฉn. Tvarovky sa vyrรกbali na mieru.
Zรกver
Realizรกcia montรกลพe bola veฤพmi nรกroฤnรก najmรค na logistiku. Materiรกl sa vkladal cez otvory vย mostovke. Kusy dlhลกie ako 5 m sa museli vkladaลฅ poฤas vรฝstavby vย sprรกvnej etape, keฤ hornรก ฤasลฅ boฤnej komory eลกte nebola vย danom takte vybetรณnovanรก aย bol bezpeฤnรฝ prรญstup kย boฤnรฝm manipulaฤnรฝm otvorom stredovej komory. Triedenie aย distribรบcia materiรกlu boli takisto veฤพmi dรดleลพitรฉ, pretoลพe pri montรกลพi vย obmedzenom priestore sa museli nachรกdzaลฅ vลกetky komponenty naฤas. Akรกkoฤพvek chyba, ฤi uลพ zย hฤพadiska ฤasovania, absencie materiรกlu, alebo komponentu, by znamenala prestoje, aย teda niลพลกiu efektivitu montรกลพe. Mimoriadne nรกroฤnรก bola distribรบcia aย montรกลพ vย boฤnรฝch komorรกch sย trojuholnรญkovรฝm prierezom, kde bola svetlรก vรฝลกka menej ako 1,5 m aย podlaha pod uhlom 13ยฐ.
TEXT: Ing. Jaromรญr Konฤickรฝ, Ing. Peter Vlฤek
FOTO: DWD System, Dano Veselskรฝ
Jaromรญr Konฤickรฝ je obchodnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti DWD System, s. r. o.
Peter Vlฤek je technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti DWD System, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.