odvodnenie najdlhsieho mosta 2. useku rychlostnej cesty r1
Galรฉria(7)

Odvodnenie najdlhลกieho mosta 2. รบseku rรฝchlostnej cesty R1

Partneri sekcie:

Odvodnenie mosta patrรญ medzi faktory, ktorรฉ vรฝznamnรฝm spรดsobom ovplyvลˆujรบ ลพivotnosลฅ mostnรฝch objektov. Vย sรบฤasnosti si mรดลพeme vybraลฅ zย viacerรฝch materiรกlovรฝch vyhotovenรญ, ktorรฉ vลกak nie vลพdy zaruฤujรบ oฤakรกvanรฝ vรฝsledok. Iba sprรกvnou voฤพbou technolรณgie aย systรฉmovรฉho rieลกenia vieme zabezpeฤiลฅ bezproblรฉmovรบ prevรกdzku, osobitne pri takรฝch veฤพkรฝch komorovรฝch mostoch, akรฝm je SO 205 na รบseku rรฝchlostnej cesty R1 Selenec โ€“ Beladice.

04 dwd system 027 big image
07 dwd system 100 big image
06 dwd system 066 big image
05 dwd system 030 big image
03 dwd system big image
odvodnenie najdlhsieho mosta 2 useku rychlostnej cesty r1 6045 big image
Odvodnenie vรคฤลกiny mostov na rรฝchlostnej komunikรกcii R1 Nitra โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice realizovala spoloฤnosลฅ DWD System, s. r. o., priฤom na technickom rieลกenรญ systรฉmu odvodnenia sa podieฤพal Ing. Peter Vlฤek. Iลกlo oย odvodnenie 29ย mostov vย celkovej dฤบลพke viac ako 10 km. Na 2. รบseku Selenec โ€“ Beladice sa inลกtalovalo odvodnenie na ลกtyroch menลกรญch mostnรฝch objektoch aย najdlhลกom moste รบseku โ€“ SO 205.

Zรกkladnรฉ รบdaje
Nรกzov stavby: Rรฝchlostnรก cesta R1, 2. รบsek: Selenec โ€“ Beladice
Stavebnรฝ objekt: 205-00 Most na R1 nad รบdolรญm, Hosลฅovskรฝm potokom a poฤพnou cestou v km 6,423
Miesto stavby: Hosลฅovรก, okres Nitra
Realizรกtor objektu a objednรกvateฤพ odvodnenia: Eurovia, a. s., zรกvod ล˜evnice
Dฤบลพka premostenia: 953,700 m
Dฤบลพka mosta: 975,860 m
Rozpรคtia polรญ: 33 + 42 + 45 + 48 + 9 ร— 69 + 48 + 45 + 42 + 33 m
ล รญrka medzi zvodidlami: 2 ร— 10,250 m
ล รญrka medzi krajnรฝmi zvodidlami: 22,5 m
Celkovรก ลกรญrka mosta: 25,6 m
Vรฝลกka mosta: 12,445 โ€“ 36,325 m
Stavebnรก vรฝลกka: 2,690 โ€“ 4,090 m
Plocha mosta: 959,610 ร— (2 ร—10,25 + 2 ร— 0,75) = 21 111,420 m2 (dฤบลพka nosnej konลกtrukcie vynรกsobenรก uลพitoฤnou ลกรญrkou)

Rieลกenie odvodnenia
Vรฝลกkovo je komunikรกcia na moste vedenรก vย รบdolnicovom zakruลพovacom oblรบku vย polomere oskulaฤnej kruลพnice R = 10 000 m. Prieฤny sklon vozovky je โ€“2,5 % aย vย km 6,09950 โ€“ 6,18950 sa preklรกpa vozovka na prieฤny sklon +2,5 %. Na moste sรบ dve odvodลˆovacie รบลพฤพabia vย polohe podฤพa prieฤneho sklonu mosta. Odvodลˆovaฤe vย tรฝchto รบลพฤพabiach sรบ umiestenรฉ vย osรกch vzpier, vo vzdialenostiach premennรฝch podฤพa prieฤneho spรกdu โ€“ maximรกlna vzdialenosลฅ je 30 m pri pozdฤบลพnom spรกde 4ย %, minimรกlna vzdialenosลฅ 3 m vย oblasti preklรกpania aย vย okolรญ รบลพฤพabia pri podpere 10. Vย moste sรบ osadenรฉ odvodลˆovaฤe sย boฤnรฝm odtokom DN 150 aย so zvislรฝm odtokom DN 150. Vลกetky pozdฤบลพne zvody zbernรฉho potrubia vedรบ vย komorรกch mosta, spรกd je premennรฝ podฤพa sklonu nivelety. Asi 75 m od podpery 10 je konลกtantnรฝ spรกd 0,9 %. Odpadovรฉ potrubie je navrhnutรฉ sย priemerom DN 150. Pozdฤบลพne zvody zbernรฉho potrubia sรบ navrhnutรฉ sย priemerom DN 150 โ€“ DN 450. Zvislรฉ zvody na podpere 10 majรบ priemer DN 450.

Potrubie sa zaฤรญna zย oboch strรกn pri oporรกch aย je spรกdovanรฉ kย osi 10. Hlavnรฉ zbernรฉ potrubie vedie vรคฤลกou strednou komorou. Vย niektorรฝ ฤastiach sa vedie paralelnรฉ zbernรฉ potrubie aj vย boฤnรฝch menลกรญch komorรกch, ktorรฉ majรบ trojuholnรญkovรฝ prierez. Paralelnรฉ potrubie vลพdy vyรบsลฅuje do potrubia vย stredovej komore, respektรญve vetvy sa zluฤujรบ tesne pred zvodmi.

Rozsah bol jednoznaฤne danรฝ realizaฤnou dokumentรกciou, kde boli principiรกlne navrhnutรฉ dimenzie potrubia, jeho vedenie aย detaily napojenia. Na zรกklade toho sa vytvorila vรฝrobno-technickรก dokumentรกcia, vย ktorej sa uลพ podrobne aย jednoznaฤne vykreslila skladba jednotlivรฝch vetiev aย konkrรฉtne detaily napojenia jednotlivรฝch komponentov.

Na odvodnenie mosta sa zvolila kombinรกcia systรฉmovรฝch technolรณgiรญ potrubnรฉho odvodnenia vย materiรกlovom vyhotovenรญ DWD polypropylรฉn aย sklolaminรกt DWD GRP. Odpadovรฉ potrubie odvodลˆovaฤov DN 150 aย tvaroviek odvodnenia hydroizolรกcie DN 50, ako aj zbernรฉ potrubie sย priemerom DN 200 aลพ DN 400 je vyrobenรฉ zo systรฉmu DWD polypropylรฉn. Tento systรฉm tvorรญ celรฉ horizontรกlne odvodnenie mosta vย dฤบลพke 2,75 km. Potrubie sย priemerom DN 450 je zย navรญjanรฉho sklolaminรกtu aย pouลพilo sa len na zvody piliera 10 vย dฤบลพke 73 bm, ktorรฉ vyรบsลฅujรบ do jednotlivรฝch ลกachiet.

Zloลพenie odvodลˆovacieho systรฉmu
Odvodลˆovacรญ systรฉm DWD polypropylรฉn pozostรกva zo zvislรฉho aย vodorovnรฉho kanalizaฤnรฉho potrubia, tvaroviek, kolien, redukciรญ, ฤistiacich kusov aย zรกtok zย polypropylรฉnu (PP) sย nominรกlnymi priemermi od DN 50 mm do DNย 400 mm aย zo systรฉmu ich zรกvesov. Potrubie sa mรดลพe spรกjaลฅ vo forme rozoberateฤพnรฝch spojov prostrednรญctvom nรกstrฤnรฉho hrdla sย drรกลพkou aย elastomรฉrovรฉho tesnenia, do ktorรฉho sa vtlรกฤa holรฝ koniec ฤalลกieho elementu.

Systรฉm umoลพลˆuje vykonรกvaลฅ aj nerozoberateฤพnรฉ spoje prostrednรญctvom ฤelnรฉho zvรกrania, elektroodporovรฉho zvรกrania alebo extrรบznym zvรกranรญm potrubia ฤi potrubia aย tvaroviek. Tรฝmto spรดsobom sa zniลพuje poฤet rozoberateฤพnรฝch spojovacรญch elementov potrubia, ktorรฉ mรดลพu byลฅ zdrojom porรบch. Zniลพuje sa tak aj riziko zatekania aย zlyhania systรฉmu.

Systรฉm sa skladรก zย jednotlivรฝch ucelenรฝch elementov. Sรบฤasลฅou kaลพdรฉho zย nich je voฤพnรฝ koniec aย hrdlo, podฤพa potreby ฤistiaci kus, tvarovka napojenia na odvodลˆovaฤ, odboฤka alebo redukcia. Hrdlo slรบลพi na spojenie dvoch elementov aย eliminรกciu rozdielu tepelnej rozลฅaลพnosti elementu aย nosnej konลกtrukcie mosta vย danej dฤบลพke elementu. Je pevne uchytenรฉ zรกvesom โ€“ stรกly bod โ€“ kย nosnej konลกtrukcii mosta aย navrhuje sa sย rezervou na dvojnรกsobok maximรกlnej moลพnej zmeny dฤบลพky โˆ†L pri zmene teploty โˆ†t = 80 ยฐC. Pri inลกtalรกcii netreba zohฤพadลˆovaลฅ teplotu vonkajลกieho vzduchu. Koniec potrubia nikdy nedosiahne ani jeden koniec hrdla, teda potrubie sa nemรดลพe zvlniลฅ ani rozpojiลฅ.

Zรกvesnรก technika
Zย hฤพadiska funkฤnosti aย stability polypropylรฉnovรฉho systรฉmu je veฤพmi dรดleลพitรก zรกvesnรก technika. Pri nรกvrhu kotvenia potrubia sa vychรกdza zo sรฉriovo vyrรกbanรฝch zรกvesov, ktorรฉ sรบ chrรกnenรฉ eurรณpskym priemyselnรฝm vzorom (rozhodnutie รšradu na harmonizรกciu vnรบtornรฉho trhu vย Allicante). Zรกvesy sa zย hฤพadiska funkฤnosti delia na stรกle aย posuvnรฉ body. รšlohou stรกleho bodu je pevnรฉ uchytenie potrubia kย nosnej konลกtrukcii aย realizuje sa objรญmkou aย antikorovรฝmi vloลพkami, ktorรฉ sa zahryznรบ do potrubia. Stรกly bod odoberรก tri stupne voฤพnosti. Potrubie je vย danom mieste pevne fixovanรฉ aย dilatรกcia objรญmky nie je moลพnรก. Zรกves prenรกลกa vลกetky sily, ktorรฉ pรดsobia na potrubie.

รšlohou posuvnรฉho bodu je podopieraลฅ potrubie, aby nemalo priehyb, prenรกลกaลฅ sily aย zabezpeฤiลฅ presnรฉ osovรฉ smerovanie. Realizuje sa objรญmkou sย vรคฤลกรญm vnรบtornรฝm priemerom (oย 2 aลพ 3 mm โ€“ zรกvisรญ od priemeru potrubia), ako je vonkajลกรญ priemer potrubia. Potrubie mรก vย zรกvese jednoosovรบ vรดฤพu sย klznรฝm uloลพenรญm aย mรดลพe vย ลˆom voฤพne dilatovaลฅ. Stรกle body sa vลพdy umiestลˆujรบ pred kompenzaฤnรฝm hrdlom. Zย dรดvodu dilatรกcie nemรดลพe byลฅ na jednom elemente umiestnenรฝ viac ako jeden stรกly bod. Pri napojenรญ odpadovรฉho potrubia zย odvodลˆovaฤa na zbernรฉ potrubie je nevyhnutnรฉ umiestniลฅ kompenzaฤnรฉ hrdlo fixovanรฉ stรกlym bodom.
Pri konลกtrukฤnom aย statickom nรกvrhu zรกvesov, kotevnej techniky aย spojovacieho materiรกlu sa poฤรญtalo so vลกetkรฝmi silami, ktorรฉ vyplรฝvajรบ zย umiestnenia, t. j. zaลฅaลพenรญm vplyvom vetra vo vลกetkรฝch smeroch aย uhloch, vlastnou tiaลพou, axiรกlnymi aย radiรกlnymi silami vย kompenzaฤnรฝch hrdlรกch, silami zย kompenzรกtorov aย tlakovou silou vyplรฝvajรบcou zo spรกdu potrubia. Sily vย kompenzaฤnรฝch hrdlรกch sรบ maximรกlne, charakteristickรฉ aย uvaลพujรบ sa bez maziva. Pri vรฝpoฤtoch sa zohฤพadลˆovali aj prรญpadnรฉ chyby montรกลพe (uhlovรฉ aย smerovรฉ odchรฝlky aย podobne), aย tรฝm spรดsobenรฉ dodatoฤnรฉ namรกhania. Zรกvesy aย celรฝ systรฉm boli staticky posรบdenรฉ eurokรณdom (ฤalej EC), kde sa brali do รบvahy najhorลกie moลพnรฉ vzniknutรฉ zaลฅaลพenia vลกetkรฝch ฤastรญ. Jednotlivรฉ ฤasti systรฉmu sรบ nadimenzovanรฉ ลกtandardnรฝm spรดsobom vย zmysle EC.

Zรกvesy sรบ ลพiarovo pozinkovanรฉ 70 mikrรณnmi. Minimรกlna ลพivotnosลฅ takejto povrchovej รบpravy je 10 aลพ 15 rokov. Nรกsledne sa povrch zรกvesu technologicky oฤistรญ vย ลกtyroch kรบpeฤพoch aย ultrazvukom na ฤistiacej linke. Takรฝto ฤistรฝ povrch sa vybavรญ prรกลกkovรฝm nรกterom aย pri teplote 180 aลพ 200 ยฐC sa nechรก vytvrdnรบลฅ vย peci. Hrรบbka nรกteru je 60 mikrรณnov. Tรกto vrstva tvorรญ dodatoฤnรบ ochranu proti korรณzii. Vรฝsledkom je povrchovรก รบprava garantujรบca ลพivotnosลฅ zรกvesu 30 aลพ 40 rokov. Najdรดleลพitejลกรญm atribรบtom zรกvesov je, ลพe sa vyrรกbajรบ sรฉriovo aย pri rektifikรกcii sa materiรกl nereลพe, takลพe sa nepoลกkodรญ povrchovรก รบprava. Spojovacรญ mateยญriรกl je vyhotovenรฝ zย antikorovej ocele A4. Povrchovรก รบprava kaลพdej ฤasti zรกvesov spฤบลˆa vลกetky podmienky vลกetkรฝch TP aย TKP platnรฝch vย Slovenskej republike.

Voฤพbou systรฉmu DWD polypropylรฉn sa prediลกlo mnohรฝm komplikรกciรกm, ktorรฉ by sa vyskytli vย prรญpade pouลพitia naprรญklad sklolaminรกtu. Prรกve tvarovรก variabilita sa osvedฤila vย miestach, kde bolo potrebnรฉ odpadovรฝm potrubรญm obchรกdzaลฅ napรญnacie kรกble mosta. Napojenie DWD polypropylรฉn aย DWD GRP sa rieลกilo pomocou ลกpeciรกlnych atypickรฝch kompozitnรฝch tvaroviek โ€“ kolien, vย ktorรฝch boli vlepenรฉ hrdlรก systรฉmu polypropylรฉn. Tvarovky sa vyrรกbali na mieru.

Zรกver
Realizรกcia montรกลพe bola veฤพmi nรกroฤnรก najmรค na logistiku. Materiรกl sa vkladal cez otvory vย mostovke. Kusy dlhลกie ako 5 m sa museli vkladaลฅ poฤas vรฝstavby vย sprรกvnej etape, keฤ hornรก ฤasลฅ boฤnej komory eลกte nebola vย danom takte vybetรณnovanรก aย bol bezpeฤnรฝ prรญstup kย boฤnรฝm manipulaฤnรฝm otvorom stredovej komory. Triedenie aย distribรบcia materiรกlu boli takisto veฤพmi dรดleลพitรฉ, pretoลพe pri montรกลพi vย obmedzenom priestore sa museli nachรกdzaลฅ vลกetky komponenty naฤas. Akรกkoฤพvek chyba, ฤi uลพ zย hฤพadiska ฤasovania, absencie materiรกlu, alebo komponentu, by znamenala prestoje, aย teda niลพลกiu efektivitu montรกลพe. Mimoriadne nรกroฤnรก bola distribรบcia aย montรกลพ vย boฤnรฝch komorรกch sย trojuholnรญkovรฝm prierezom, kde bola svetlรก vรฝลกka menej ako 1,5 m aย podlaha pod uhlom 13ยฐ.

TEXT: Ing. Jaromรญr Konฤickรฝ, Ing. Peter Vlฤek
FOTO: DWD System, Dano Veselskรฝ

Jaromรญr Konฤickรฝ je obchodnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti DWD System, s. r. o.

Peter Vlฤek je technickรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti DWD System, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie