Opornรฝ mรบr pri mimoรบrovลˆovom krรญลพenรญ vย ล enkviciach
Galรฉria(10)

Opornรฝ mรบr pri mimoรบrovลˆovom krรญลพenรญ vย ล enkviciach

Partneri sekcie:

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Bratislava-Raฤa โ€“ Trnava na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h si, okrem inรฉho, vyลพiadala vybudovanie mimoรบrovลˆovรฝch krรญลพenรญ ลพeleznice sย komunikรกciami. Jednรฝm zย nich je aj novobudovanรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka vย ล enkviciach, vย ลพelezniฤnom staniฤenรญ nลพkm 25,340. Stavbu vย tomto รบseku tvorilo viacero objektov โ€“ most, dva opornรฉ mรบry (prvรฝ opornรฝ mรบr tvoria kotvenรฉ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty so ลพelezobetรณnovou stuลพujรบcou rรญmsou vย hlave pilรณtovej steny; druhรฝ opornรฝ mรบr tvoria oceฤพovรฉ ลกtetovnice), ลพelezniฤnรก traลฅ aย miestna cestnรก komunikรกcia III/0619. ฤŒlรกnok opisuje konลกtrukciu prvรฉho opornรฉho mรบru, spรดsob vรฝpoฤtu (vรฝpoฤtovรฝ model), zmeny aย zistenia poฤas realizรกcie, ako aj vรฝsledky meranรญ aย ich porovnanie sย vรฝpoฤtovรฝmi hodnotami.

Geologickรฉ pomery
Vย zรกujmovej oblasti sa pre mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie realizovalo sedem geologickรฝch vrtov. Vย tab. 1 sรบ geologickรฉ vrstvy vrtov SO 07-38-04/2 aย SO 07-38-04/3. Zo skladby prieskumnรฝch vrtov je zrejmรฉ, ลพe geologickรบ skladbu vย mieste kotvenรฉho opornรฉho mรบru tvoria do hฤบbky asi 10,0โ€‰m รญly piesoฤnatรฉ (CS), pod ktorรฝmi sรบ plastickรฉ รญly (CH,CI). Tie vย hฤบbke asi 16โ€‰m prechรกdzajรบ do veฤพmi tvrdรฝch รญlovcov. Len vย dvoch vrtoch zo vลกetkรฝch zreaยญlizovanรฝch sa nachรกdzali aj vrstvy pieskov sย mocnosลฅou niekoฤพko desiatok centimetrov. Na zรกklade vรฝsledkov prieskumnรฝch prรกc sa pri nรกvrhu opornรฉho mรบru predpokladalo, ลพe vrstvy piesku tvoria uzavretรฉ ลกoลกovky, ktorรฉ sรบ miestami vyplnenรฉ podzemnou vodou. Ustรกlenรก hladina podzemnej vody zistenรก prieskumom sa nachรกdzala niekde na รบrovni nivelety komunikรกcie aย navrhlo sa zniลพovaลฅ ju pomocou odvodลˆovacieho systรฉmu cesty.

Tab. 1ย  Geologickรฉ vrty

Projekt
Opornรฝ mรบr tvoria veฤพkopriemerovรฉ pilรณty sย priemerom 970โ€‰mm zย betรณnu triedy C 25/30 aย sย rรดznymi dฤบลพkami. Najdlhลกie pilรณty sรบ vย strednej ฤasti mรบru. Od stredu smerom ku krajom mรบru sa dฤบลพka pilรณt skracuje. Na hlavรกch pilรณt je ลพelezobetรณnovรก monolitickรก konzolovรก rรญmsa (betรณn C 25/30), do ktorej sa osadilo zรกbradlie mestskรฉho typu. Opornรฝ mรบr sa na zรกklade statickรฝch vรฝpoฤtov delรญ na:

  • ย ฤasti, na ktorรฝch sรบ pilรณty len votknutรฉ,
  • รบseky, kde sa pilรณty kotvia vย jednej kotevnej รบrovni,
  • ฤasti, ktorรฉ sa kotvia vย dvoch kotevnรฝch รบrovniach.

Prvรก kotevnรก รบroveลˆ je vย hฤบbke 1,88โ€‰m aย druhรก vย hฤบbke 3,76โ€‰m pod hornou hranou rรญmsy. Trvalรฉ zemnรฉ kotvy prvej kotevnej รบrovne sรบ zhotovenรฉ vย sklone 15ยฐ aย predopnutรฉ na silu 350 kN. Kotvy druhej kotevnej รบrovne majรบ sklon 20ยฐ aย sรบ predopnutรฉ na silu 360 kN. Dฤบลพka jednej kotvy je 16โ€‰m, zย ฤoho koreลˆovรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 8,5 m. Kotevnรฉ lanรก sรบ trojpramencovรฉ. Kotvy sa osadili vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 1,94 m. Na pilรณtovรบ stenu sa kotevnรฉ sily prenรกลกajรบ cez ลพelezobetรณnovรฉ roznรกลกacie nosnรญky (C 30/37). Roznรกลกacie nosnรญky sa vybetรณnovali na rovnรบ plochu, ktorรก sa zrealizovala zo striekanรฉho betรณnu. Striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ zvรกranรฝmi sieลฅami vyrovnal nerovnosti na pilรณtovej stene, ktorรฉ vznikli poฤas jej realizรกcie. Rovnรฝ povrch vytvorenรฝ striekanรฝm betรณnom sa nakoniec obloลพil protihlukovรฝmi cementotrieskovรฝmi tvarovkami, ktorรฉ po natretรญ farbami modrรฝch odtieลˆov tvoria definitรญvnu รบpravu opornรฉho mรบru. Poฤas vรฝstavby opornรฝ mรบr zabezpeฤoval vรฝลกkovรฝ rozdiel asi 8โ€‰m medzi niveletou miestnej komunikรกcie aย vรฝkopom pre konลกtrukฤnรฉ vrstvy ลกtรกtnej cesty. Dnes, po uvedenรญ stavby do prevรกdzky, je maximรกlny vรฝลกkovรฝ rozdiel medzi niveletami oboch ciest 7,2 m.

Tab. 2 Vlastnosti zemรญn

Vรฝpoฤtovรฝ model
Na zรกklade podrobne zrealizovanรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu aย na zรกklade vlastnostรญ zemรญn zรญskanรฝch zย laboratรณrnych skรบลกok, sa pomocou programu PLAXIS V8 urobil statickรฝ vรฝpoฤet konลกtrukcie. Ako vรฝpoฤtovรฝ model sa pouลพil Hardening-Soil Model (HS), ktorรฝ uvaลพuje narastanie deformaฤnรฉho modulu zemรญn vย zรกvislosti od hฤบbky. Pre ekonomickรฝ nรกvrh opornรฉho mรบru sa vytvorilo aย posรบdilo devรคลฅ prieฤnych rezov mรบru. Rez vย mieste najvรคฤลกieho vรฝkopu, na รบseku, kde je opornรฝ mรบr kotvenรฝ vย dvoch kotevnรฝch รบrovniach, sa rozdelil na 24 fรกz (dve fรกzy โ€“ poฤiatoฤnรฝ stav, 19 vรฝpoฤtovรฝch fรกz (stavebnรฉ postupy) aย tri fรกzy zisลฅujรบce stabilitu posudzovanรฉho rezu). Poฤiatoฤnรฝ napรคลฅovรฝ stav sa urฤil pomocou metรณdy Gravity loading. Definitรญvne nรกvrhy sa overili aj ฤalลกรญm vรฝpoฤtovรฝm programom, ako aj jednoduchรฝm ruฤnรฝm kontrolnรฝm vรฝpoฤtom.

Merania
Vรฝstavba opornรฉho mรบru prebiehala vย zloลพitรฝch geologickรฝch pomeroch aย neฤaleko zรกstavby rodinnรฝch domov. Na overenie sprรกvania sa opornรฉho mรบru aย na jeho porovnanie sย vรฝpoฤtovรฝm modelom sa na opornom mรบre alebo vย jeho blรญzkosti vykonali merania. Merania sa realizovali pomocou tรฝchto meracรญch zariadenรญ:

  • inklinometrickรฉ vrty โ€“ tesne za rub mรบru sa osadil jeden inklinometrickรฝ vrt sย dฤบลพkou 14โ€‰m aย za korene kotiev sa osadili ฤalลกie dva sย dฤบลพkou 15 m. Vo vrtoch sa sledovali horizontรกlne deformรกcie pilรณt, ale aj zemnรฉho telesa ako celku;
  • zariadenia na meranie predopnutia kotiev aย ich dotvarovania โ€“ na prvej kotevnej รบrovni bolo umiestnenรฝch ลกesลฅ meracรญch hlรกv aย na druhej kotevnej รบrovni ลกtyri meracie zariadenia, pomocou ktorรฝch sa sledovali zmeny predpรญnacรญch sรญl.

Vย priebehu celej realizรกcie opornรฉho mรบru sa vย jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby pozorne sledovali deformรกcie objektu โ€“ pilรณtovej steny aย zemnรฉho telesa. Merania sa vyhodnotili aย okamลพite sa poslali projektantovi, ktorรฝ ich porovnรกval sย vรฝpoฤtovรฝmi hodnotami. Pre moลพnosลฅ prekroฤenia niektorรฝch vรฝpoฤtovรฝch hodnรดt poฤas realizรกcie projektant do vykonรกvacieho projektu zapracoval rรดzne alternatรญvne opatrenia, ako vย konkrรฉtnych prรญpadoch ฤalej pokraฤovaลฅ aย rieลกiลฅ vzniknutรฝ problรฉm (risk management).


Inklinometrickรฉ meranie podpovrchovรฝch deformรกcii (integrovanรฝ priebeh)

Realizรกcia

Vรฝstavba opornรฉho mรบru sa zaฤala podฤพa postupu danรฉho vykonรกvacรญm projektom. Po terรฉnnych รบpravรกch sa ako prvรฉ vybudovali pilรณty aย ลพelezobetรณnovรก rรญmsa. Keฤ betรณn rรญmsy vytvrdol, zaฤali sa vรฝkopovรฉ prรกce pred lรญcom mรบru. Prvรก รบroveลˆ vรฝkopovรฝch prรกc sa ukonฤila tesne pod prvou รบrovลˆou kotvenia. Od tohto momentu sa zaฤalo sย meraniami posunov zemรญn vย inklinometrickรฝch vrtoch. Harmonogram meranรญ bol presne dohodnutรฝ sย dodรกvateฤพom stavby aย zosรบladenรฝ sย harmonogramom prรกc na objekte. Taktieลพ sa dopredu dohodยญla metodika, ako treba postupovaลฅ vย prรญpade prekroฤenia limitnรฝch horizontรกlnych posunov.

Hneฤ po vyhodnotenรญ meranรญ sa vรฝsledky poslali projektantovi na posรบdenie aย overenie vรฝpoฤtovรฝch hodnรดt. Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov projektant zhotoviteฤพovi objektu oznรกmil, ฤi je moลพnรฉ pracovaลฅ na objekte podฤพa pรดvodnรฉho harmonogramu, alebo ฤi je potrebnรฉ vย ลˆom prijaลฅ zmeny. Keฤลพe zmeny vย harmonograme prรกc nenastali, po vรฝkopovรฝch prรกcach sa podฤพa plรกnu mohlo pristรบpiลฅ kย realizรกcii kotiev aย roznรกลกacรญch nosnรญkov prvej kotevnej รบrovne. Zย dรดvodu skrรกtenia ฤasu vรฝstavby si dodรกvateฤพ vyลพiadal preverenie, ฤi mรดลพe kotvy predpรญnaลฅ uลพ po 15 dลˆoch od betonรกลพe roznรกลกacรญch nosnรญkov. Pri kaลพdej betonรกลพi nosnรญkov sa preto odoberali skรบลกobnรฉ vzorky, ktorรฉ sa podrobili laboratรณrnym skรบลกkam. Po predopnutรญ kotiev vย prvej kotevnej รบrovni sa postupovalo vo vรฝkopovรฝch prรกcach na druhรบ kotevnรบ รบroveลˆ. Postup realizรกcie kotiev aย roznรกลกacรญch nosnรญkov bol totoลพnรฝ sย postupmi vย prvej kotevnej รบrovni. Poฤas vรฝkopovรฝch prรกc pod prvou รบrovลˆou kotvenia sa pod prvรฝm radom kotiev zaฤali objavovaลฅ veฤพmi jemnรฉ priesaky podzemnej vody, ktorรฉ prenikali cez styky medzi pilรณtami aย neustรกvali. Tento jav bol zaujรญmavรฝ, pretoลพe prieskumnรฉ vrty nepreukรกzali sรบvislรบ vrstvu zvodnenรฝch pieskov vย zรกujmovej lokalite (predpokladali sa nenasycovanรฉ polohy, teda len polohy sย nahromadenou podzemnou vodou). Predpokladanรฝm dรดvodom prรญtomnosti podzemnej vody vย inej รบrovni, ako sa zistilo prieskumom, je vรฝskyt zvodnenรฝch piesoฤnatรฝch vrstiev, ktorรฉ sรบ na zรกklade skรบsenosti zย realizรกcie poprepรกjanรฉ do jednej sรบvislej vodou nasycovanej vrstvy. Na odvodnenie podzemnรฝch vรดd zย rubu mรบru sa dodatoฤne medzi styky pilรณt navล•tali krรกtke horizontรกlne vrty napojenรฉ na vertikรกlne zvody, ktorรฉ sa zastriekali striekanรฝm betรณnom. Vertikรกlne zvody sรบ napojenรฉ do drenรกลพneho systรฉmu komunikรกcie. Definitรญvny odkop pre konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky sa mohol vykonaลฅ aลพ po predopnutรญ vลกetkรฝch kotiev vย oboch kotevnรฝch รบrovniach.

Vรฝstup zย Plaxisu โ€“ horizontรกlne deformรกcie Vรฝstup z Plaxisu โ€“ vertikรกlne deformรกcie

Zรกver
Pouลพitรญm vรฝpoฤtovรฉho programu sa mohli optimalizovaลฅ sklony kotiev, sily potrebnรฉ na ich predopnutie aย dokonca odstrรกniลฅ aj celรบ jednu kotevnรบ รบroveลˆ zย predchรกdzajรบceho stupลˆa dokumentรกcie (vย jednom รบseku sa pรดvodne navrhli tri รบrovne kotvenia). Po zrealizovanรญ objektu aย na zรกklade priebeลพne vyhodnocovanรฝch meranรญ vย jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby moลพno povedaลฅ, ลพe zvolenรฝ vรฝpoฤtovรฝ program aย pouลพitรฝ vรฝpoฤtovรฝ model (HS) sย prรญsluลกnรฝmi parametrami zemรญn dal veฤพmi presnรฉ informรกcie oย sprรกvanรญ sa opornรฉho mรบru poฤas realizรกcie. Na porovnanie, maximรกlne horizontรกle deformรกcie zรญskanรฉ zย vรฝpoฤtovรฉho programu tesne za rubom mรบru sรบ 21โ€‰mm aย maximรกlne nameranรฉ deformรกcie pribliลพne vย tom istom mieste 13โ€‰mm (merania eลกte nie sรบ ukonฤenรฉ). Poฤas realizรกcie sa deformรกcie pohybovali vย predpokladanรฝch toleranciรกch aย nebolo potrebnรฉ rieลกiลฅ ลพiadne sanaฤnรฉ opatrenia.

TEXT: Ing.ย Roman Kezman
FOTO Aย OBRรZKY: PRODEX, s. r. o.

Autor je projektantom geotechniky vย spoloฤnosti PRODEX, s. r. o.

Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie