Opornรฝ mรบr pri mimoรบrovลovom krรญลพenรญ vย ล enkviciach
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Bratislava-Raฤa โ Trnava na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/h si, okrem inรฉho, vyลพiadala vybudovanie mimoรบrovลovรฝch krรญลพenรญ ลพeleznice sย komunikรกciami. Jednรฝm zย nich je aj novobudovanรก mimoรบrovลovรก kriลพovatka vย ล enkviciach, vย ลพelezniฤnom staniฤenรญ nลพkm 25,340. Stavbu vย tomto รบseku tvorilo viacero objektov โ most, dva opornรฉ mรบry (prvรฝ opornรฝ mรบr tvoria kotvenรฉ veฤพkopriemerovรฉ pilรณty so ลพelezobetรณnovou stuลพujรบcou rรญmsou vย hlave pilรณtovej steny; druhรฝ opornรฝ mรบr tvoria oceฤพovรฉ ลกtetovnice), ลพelezniฤnรก traลฅ aย miestna cestnรก komunikรกcia III/0619. ฤlรกnok opisuje konลกtrukciu prvรฉho opornรฉho mรบru, spรดsob vรฝpoฤtu (vรฝpoฤtovรฝ model), zmeny aย zistenia poฤas realizรกcie, ako aj vรฝsledky meranรญ aย ich porovnanie sย vรฝpoฤtovรฝmi hodnotami.
Geologickรฉ pomeryVย zรกujmovej oblasti sa pre mimoรบrovลovรฉ krรญลพenie realizovalo sedem geologickรฝch vrtov. Vย tab. 1 sรบ geologickรฉ vrstvy vrtov SO 07-38-04/2 aย SO 07-38-04/3. Zo skladby prieskumnรฝch vrtov je zrejmรฉ, ลพe geologickรบ skladbu vย mieste kotvenรฉho opornรฉho mรบru tvoria do hฤบbky asi 10,0โm รญly piesoฤnatรฉ (CS), pod ktorรฝmi sรบ plastickรฉ รญly (CH,CI). Tie vย hฤบbke asi 16โm prechรกdzajรบ do veฤพmi tvrdรฝch รญlovcov. Len vย dvoch vrtoch zo vลกetkรฝch zreaยญlizovanรฝch sa nachรกdzali aj vrstvy pieskov sย mocnosลฅou niekoฤพko desiatok centimetrov. Na zรกklade vรฝsledkov prieskumnรฝch prรกc sa pri nรกvrhu opornรฉho mรบru predpokladalo, ลพe vrstvy piesku tvoria uzavretรฉ ลกoลกovky, ktorรฉ sรบ miestami vyplnenรฉ podzemnou vodou. Ustรกlenรก hladina podzemnej vody zistenรก prieskumom sa nachรกdzala niekde na รบrovni nivelety komunikรกcie aย navrhlo sa zniลพovaลฅ ju pomocou odvodลovacieho systรฉmu cesty.
Tab. 1ย Geologickรฉ vrty
Projekt
Opornรฝ mรบr tvoria veฤพkopriemerovรฉ pilรณty sย priemerom 970โmm zย betรณnu triedy C 25/30 aย sย rรดznymi dฤบลพkami. Najdlhลกie pilรณty sรบ vย strednej ฤasti mรบru. Od stredu smerom ku krajom mรบru sa dฤบลพka pilรณt skracuje. Na hlavรกch pilรณt je ลพelezobetรณnovรก monolitickรก konzolovรก rรญmsa (betรณn C 25/30), do ktorej sa osadilo zรกbradlie mestskรฉho typu. Opornรฝ mรบr sa na zรกklade statickรฝch vรฝpoฤtov delรญ na:
- ย ฤasti, na ktorรฝch sรบ pilรณty len votknutรฉ,
- รบseky, kde sa pilรณty kotvia vย jednej kotevnej รบrovni,
- ฤasti, ktorรฉ sa kotvia vย dvoch kotevnรฝch รบrovniach.
Prvรก kotevnรก รบroveล je vย hฤบbke 1,88โm aย druhรก vย hฤบbke 3,76โm pod hornou hranou rรญmsy. Trvalรฉ zemnรฉ kotvy prvej kotevnej รบrovne sรบ zhotovenรฉ vย sklone 15ยฐ aย predopnutรฉ na silu 350 kN. Kotvy druhej kotevnej รบrovne majรบ sklon 20ยฐ aย sรบ predopnutรฉ na silu 360 kN. Dฤบลพka jednej kotvy je 16โm, zย ฤoho koreลovรก ฤasลฅ mรก dฤบลพku 8,5 m. Kotevnรฉ lanรก sรบ trojpramencovรฉ. Kotvy sa osadili vo vzรกjomnej osovej vzdialenosti 1,94 m. Na pilรณtovรบ stenu sa kotevnรฉ sily prenรกลกajรบ cez ลพelezobetรณnovรฉ roznรกลกacie nosnรญky (C 30/37). Roznรกลกacie nosnรญky sa vybetรณnovali na rovnรบ plochu, ktorรก sa zrealizovala zo striekanรฉho betรณnu. Striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ zvรกranรฝmi sieลฅami vyrovnal nerovnosti na pilรณtovej stene, ktorรฉ vznikli poฤas jej realizรกcie. Rovnรฝ povrch vytvorenรฝ striekanรฝm betรณnom sa nakoniec obloลพil protihlukovรฝmi cementotrieskovรฝmi tvarovkami, ktorรฉ po natretรญ farbami modrรฝch odtieลov tvoria definitรญvnu รบpravu opornรฉho mรบru. Poฤas vรฝstavby opornรฝ mรบr zabezpeฤoval vรฝลกkovรฝ rozdiel asi 8โm medzi niveletou miestnej komunikรกcie aย vรฝkopom pre konลกtrukฤnรฉ vrstvy ลกtรกtnej cesty. Dnes, po uvedenรญ stavby do prevรกdzky, je maximรกlny vรฝลกkovรฝ rozdiel medzi niveletami oboch ciest 7,2 m.
Tab. 2 Vlastnosti zemรญn
Vรฝpoฤtovรฝ model
Na zรกklade podrobne zrealizovanรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu aย na zรกklade vlastnostรญ zemรญn zรญskanรฝch zย laboratรณrnych skรบลกok, sa pomocou programu PLAXIS V8 urobil statickรฝ vรฝpoฤet konลกtrukcie. Ako vรฝpoฤtovรฝ model sa pouลพil Hardening-Soil Model (HS), ktorรฝ uvaลพuje narastanie deformaฤnรฉho modulu zemรญn vย zรกvislosti od hฤบbky. Pre ekonomickรฝ nรกvrh opornรฉho mรบru sa vytvorilo aย posรบdilo devรคลฅ prieฤnych rezov mรบru. Rez vย mieste najvรคฤลกieho vรฝkopu, na รบseku, kde je opornรฝ mรบr kotvenรฝ vย dvoch kotevnรฝch รบrovniach, sa rozdelil na 24 fรกz (dve fรกzy โ poฤiatoฤnรฝ stav, 19 vรฝpoฤtovรฝch fรกz (stavebnรฉ postupy) aย tri fรกzy zisลฅujรบce stabilitu posudzovanรฉho rezu). Poฤiatoฤnรฝ napรคลฅovรฝ stav sa urฤil pomocou metรณdy Gravity loading. Definitรญvne nรกvrhy sa overili aj ฤalลกรญm vรฝpoฤtovรฝm programom, ako aj jednoduchรฝm ruฤnรฝm kontrolnรฝm vรฝpoฤtom.
Merania
Vรฝstavba opornรฉho mรบru prebiehala vย zloลพitรฝch geologickรฝch pomeroch aย neฤaleko zรกstavby rodinnรฝch domov. Na overenie sprรกvania sa opornรฉho mรบru aย na jeho porovnanie sย vรฝpoฤtovรฝm modelom sa na opornom mรบre alebo vย jeho blรญzkosti vykonali merania. Merania sa realizovali pomocou tรฝchto meracรญch zariadenรญ:
- inklinometrickรฉ vrty โ tesne za rub mรบru sa osadil jeden inklinometrickรฝ vrt sย dฤบลพkou 14โm aย za korene kotiev sa osadili ฤalลกie dva sย dฤบลพkou 15 m. Vo vrtoch sa sledovali horizontรกlne deformรกcie pilรณt, ale aj zemnรฉho telesa ako celku;
- zariadenia na meranie predopnutia kotiev aย ich dotvarovania โ na prvej kotevnej รบrovni bolo umiestnenรฝch ลกesลฅ meracรญch hlรกv aย na druhej kotevnej รบrovni ลกtyri meracie zariadenia, pomocou ktorรฝch sa sledovali zmeny predpรญnacรญch sรญl.
Vย priebehu celej realizรกcie opornรฉho mรบru sa vย jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby pozorne sledovali deformรกcie objektu โ pilรณtovej steny aย zemnรฉho telesa. Merania sa vyhodnotili aย okamลพite sa poslali projektantovi, ktorรฝ ich porovnรกval sย vรฝpoฤtovรฝmi hodnotami. Pre moลพnosลฅ prekroฤenia niektorรฝch vรฝpoฤtovรฝch hodnรดt poฤas realizรกcie projektant do vykonรกvacieho projektu zapracoval rรดzne alternatรญvne opatrenia, ako vย konkrรฉtnych prรญpadoch ฤalej pokraฤovaลฅ aย rieลกiลฅ vzniknutรฝ problรฉm (risk management).
Inklinometrickรฉ meranie podpovrchovรฝch deformรกcii (integrovanรฝ priebeh)
Realizรกcia
Vรฝstavba opornรฉho mรบru sa zaฤala podฤพa postupu danรฉho vykonรกvacรญm projektom. Po terรฉnnych รบpravรกch sa ako prvรฉ vybudovali pilรณty aย ลพelezobetรณnovรก rรญmsa. Keฤ betรณn rรญmsy vytvrdol, zaฤali sa vรฝkopovรฉ prรกce pred lรญcom mรบru. Prvรก รบroveล vรฝkopovรฝch prรกc sa ukonฤila tesne pod prvou รบrovลou kotvenia. Od tohto momentu sa zaฤalo sย meraniami posunov zemรญn vย inklinometrickรฝch vrtoch. Harmonogram meranรญ bol presne dohodnutรฝ sย dodรกvateฤพom stavby aย zosรบladenรฝ sย harmonogramom prรกc na objekte. Taktieลพ sa dopredu dohodยญla metodika, ako treba postupovaลฅ vย prรญpade prekroฤenia limitnรฝch horizontรกlnych posunov.
Hneฤ po vyhodnotenรญ meranรญ sa vรฝsledky poslali projektantovi na posรบdenie aย overenie vรฝpoฤtovรฝch hodnรดt. Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov projektant zhotoviteฤพovi objektu oznรกmil, ฤi je moลพnรฉ pracovaลฅ na objekte podฤพa pรดvodnรฉho harmonogramu, alebo ฤi je potrebnรฉ vย ลom prijaลฅ zmeny. Keฤลพe zmeny vย harmonograme prรกc nenastali, po vรฝkopovรฝch prรกcach sa podฤพa plรกnu mohlo pristรบpiลฅ kย realizรกcii kotiev aย roznรกลกacรญch nosnรญkov prvej kotevnej รบrovne. Zย dรดvodu skrรกtenia ฤasu vรฝstavby si dodรกvateฤพ vyลพiadal preverenie, ฤi mรดลพe kotvy predpรญnaลฅ uลพ po 15 dลoch od betonรกลพe roznรกลกacรญch nosnรญkov. Pri kaลพdej betonรกลพi nosnรญkov sa preto odoberali skรบลกobnรฉ vzorky, ktorรฉ sa podrobili laboratรณrnym skรบลกkam. Po predopnutรญ kotiev vย prvej kotevnej รบrovni sa postupovalo vo vรฝkopovรฝch prรกcach na druhรบ kotevnรบ รบroveล. Postup realizรกcie kotiev aย roznรกลกacรญch nosnรญkov bol totoลพnรฝ sย postupmi vย prvej kotevnej รบrovni. Poฤas vรฝkopovรฝch prรกc pod prvou รบrovลou kotvenia sa pod prvรฝm radom kotiev zaฤali objavovaลฅ veฤพmi jemnรฉ priesaky podzemnej vody, ktorรฉ prenikali cez styky medzi pilรณtami aย neustรกvali. Tento jav bol zaujรญmavรฝ, pretoลพe prieskumnรฉ vrty nepreukรกzali sรบvislรบ vrstvu zvodnenรฝch pieskov vย zรกujmovej lokalite (predpokladali sa nenasycovanรฉ polohy, teda len polohy sย nahromadenou podzemnou vodou). Predpokladanรฝm dรดvodom prรญtomnosti podzemnej vody vย inej รบrovni, ako sa zistilo prieskumom, je vรฝskyt zvodnenรฝch piesoฤnatรฝch vrstiev, ktorรฉ sรบ na zรกklade skรบsenosti zย realizรกcie poprepรกjanรฉ do jednej sรบvislej vodou nasycovanej vrstvy. Na odvodnenie podzemnรฝch vรดd zย rubu mรบru sa dodatoฤne medzi styky pilรณt navลtali krรกtke horizontรกlne vrty napojenรฉ na vertikรกlne zvody, ktorรฉ sa zastriekali striekanรฝm betรณnom. Vertikรกlne zvody sรบ napojenรฉ do drenรกลพneho systรฉmu komunikรกcie. Definitรญvny odkop pre konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky sa mohol vykonaลฅ aลพ po predopnutรญ vลกetkรฝch kotiev vย oboch kotevnรฝch รบrovniach.
Vรฝstup zย Plaxisu โ horizontรกlne deformรกcie | Vรฝstup z Plaxisu โ vertikรกlne deformรกcie |
Zรกver
Pouลพitรญm vรฝpoฤtovรฉho programu sa mohli optimalizovaลฅ sklony kotiev, sily potrebnรฉ na ich predopnutie aย dokonca odstrรกniลฅ aj celรบ jednu kotevnรบ รบroveล zย predchรกdzajรบceho stupลa dokumentรกcie (vย jednom รบseku sa pรดvodne navrhli tri รบrovne kotvenia). Po zrealizovanรญ objektu aย na zรกklade priebeลพne vyhodnocovanรฝch meranรญ vย jednotlivรฝch fรกzach vรฝstavby moลพno povedaลฅ, ลพe zvolenรฝ vรฝpoฤtovรฝ program aย pouลพitรฝ vรฝpoฤtovรฝ model (HS) sย prรญsluลกnรฝmi parametrami zemรญn dal veฤพmi presnรฉ informรกcie oย sprรกvanรญ sa opornรฉho mรบru poฤas realizรกcie. Na porovnanie, maximรกlne horizontรกle deformรกcie zรญskanรฉ zย vรฝpoฤtovรฉho programu tesne za rubom mรบru sรบ 21โmm aย maximรกlne nameranรฉ deformรกcie pribliลพne vย tom istom mieste 13โmm (merania eลกte nie sรบ ukonฤenรฉ). Poฤas realizรกcie sa deformรกcie pohybovali vย predpokladanรฝch toleranciรกch aย nebolo potrebnรฉ rieลกiลฅ ลพiadne sanaฤnรฉ opatrenia.
TEXT: Ing.ย Roman Kezman
FOTO Aย OBRรZKY: PRODEX, s. r. o.
Autor je projektantom geotechniky vย spoloฤnosti PRODEX, s. r. o.
Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.