Oprava vozoviek studenรฝmi technolรณgiami
Kaลพdรฉ stavebnรฉ dielo potrebuje pravidelnรบ รบdrลพbu aย opravu. Cestnรก vozovka je okrem dopravnรฉho zaลฅaลพenia atakovanรก aj klimatickรฝmi รบฤinkami. Degradรกcia je otรกzkou ฤasu, preto sprรกvna รบdrลพba, resp. oprava urobenรก vย sprรกvnom ฤase je najlepลกia kombinรกcia na zachovanie prevรกdzkovej spรดsobilosti vozovky aย bezpeฤnosti รบฤastnรญkov cestnej premรกvky pri optimรกlnych finanฤnรฝch nรกkladoch.
Asfalt vย cestnom celosvetovom staviteฤพstve bol, je aย urฤite bude spojivom spฤบลajรบcim poลพiadavky na stavebnรฉ zmesi na รบdrลพbu aย opravu cestnรฝch vozoviek. Zย hฤพadiska ekolรณgie (nepouลพรญvajรบ sa organickรฉ riedidlรก) aย energetiky je vรฝhodnรก aplikรกcia asfaltu za studena vย emulgovanom stave.Asfaltovรก emulzia je spojenie nespojiteฤพnรฉho. Voda aย asfalt sรบ dve, za beลพnรฝch okolnostรญ nespojiteฤพnรฉ lรกtky. Asfalt sa rozptyฤพuje na mikroskopickรฉ kvapรดฤky sย priemerom 3 aลพ 5 mikrรณnov, obalenรฉ emulgรกtorom, ktorรฉ dokรกลพu plรกvaลฅ vo vode bez toho, aby sa vzรกjomne zlepili. Vรฝsledkom tohto fenomenรกlneho javu je asfaltovรก emulzia umoลพลujรบca spracovรกvaลฅ asfalt za studena. Pri vรฝrobe asfaltovej zmesi dochรกdza mieลกanรญm kameniva aย asfaltovej emulzie kย ลกtiepeniu, priฤom jednotlivรฉ kvapky asfaltu sa oddelia od vody aย opรคลฅ sa vzรกjomne spoja. Na kamenive zostรกva len ฤistรฝ asfalt. Proces ลกtiepenia je krรกtky aย zabudovanรก asfaltovรก zmes je takmer okamลพite schopnรก premรกvky. Technologickรฉ kroky vhodnรฉ na รบdrลพbu aย opravu cestnej siete aย pouลพรญvajรบce ako spojivo asfaltovรบ emulziu sรบ postreky, nรกtery, tenkรฉ emulznรฉ kalovรฉ vrstvy, emulznรฉ mikrokoberce aย sanรกcie vรฝtlkov.
Postreky
Vplyvom dlhoroฤnรฉho slneฤnรฉho ลพiarenia asfaltovรฉ spojivo na povrchu vozovky menรญ svoje fyzikรกlno-mechanickรฉ vlastnosti. Odparovanรญm aย oxidรกciou mรคkkรฝch podielov asfalt postupne krehne, strรกca sรบdrลพnosลฅ aย zย vrstvy sa vย sรบฤinnosti sย vodou, mrazom aย sacรญm รบฤinkom pneumatรญkยญ uvoฤพลujรบ maltovรฉ podiely pรดvodnej asfaltovej zmesi. Nanesenie asfaltovej emulzie na povrch vozovky, tzv. regeneraฤnรฝ postrek, zamedzuje ลกรญrenie tรฝchto povrchovรฝch porรบch obrusnej vrstvy vozovky. Regeneraฤnรฝ postrek by mal byลฅ prvรฝm krokom vย รบdrลพbe vozovky, aby sa zabrรกnilo vzniku vรกลพnejลกรญch aย finanฤne nรกroฤnejลกรญch porรบch, vรฝtlkov aย celkovรฉho rozpadu krytu. Nanesenรฝ postrek uzavrie povrch vozovky aย ฤiastoฤne vrรกti asfaltovรฉmu spojivu jeho pรดvodnรฉ vlastnosti, ฤo vย koneฤnom dรดsledku predlลพuje ลพivotnosลฅ vozovky aย zniลพuje celkovรฉ prevรกdzkovรฉ nรกklady.
Infiltraฤnรฝ postrek asfaltovou emulziou sa aplikuje vย prรญpade otvorenej ลกtruktรบry asfaltovej konลกtrukฤnej vrstvy. Cieฤพom je preniknutie asfaltovรฉho spojiva do vrstvy, priฤom sa eliminuje rozลกirovanie mozaikovรฝch trhlรญn. Zaistenie spolupรดsobenia dvoch konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozovky je vรฝznamnรฝm faktorom pri novostavbรกch aย aj pri opravรกch.
Nevyhnutnรฝm aย nenahraditeฤพnรฝm technologickรฝm krokom je spojovacรญ postrek zย asfaltovej emulzie.
Nรกtery
Ideรกlnym rieลกenรญm zabezpeฤenia protiลกmykovรฝch vlastnostรญ povrchu vozovky pomocou tenkej vrstvy je nanesenie zdrsลujรบceho emulznรฉho nรกteru. Uzatvรกracรญ emulznรฝ nรกter chrรกni vozovku pred vnikanรญm vody do obrusnej vrstvy krytu, zlepลกuje vlastnosti tmelovej zloลพky zmesi aย odฤaฤพuje ลกรญrenie povrchovรฝch porรบch krytu.
Nรกter je kombinรกciou postreku emulziou aย podrvenia kamenivom. Najฤastejลกie sa pouลพรญvajรบ tieto typy nรกterov:
- jednovrstvovรฝ nรกter: emulznรฝ postrek aย vrstva hrubรฉho kameniva,
- jednovrstvovรฝ nรกter sย dvojitรฝm podrvenรญm: emulznรฝ postrek, vrstva hrubรฉho kameniva aย vrstva hrubรฉho kameniva menลกej zrnitosti,
- dvojvrstvovรฝ nรกter: emulznรฝ postrek, vrstva hrubรฉho kameniva, opรคลฅ emulznรฝ postrek aย vrstva hrubรฉho kameniva menลกej zrnitosti,
- obrรกtenรฝ dvojitรฝ nรกter: emulznรฝ postrek aย vrstva hrubรฉho kameniva, opรคลฅ emulznรฝ postrek aย vrstva hrubรฉho kameniva vรคฤลกej zrnitosti,
- sendviฤovรฝ nรกter: vrstva hrubรฉho kameniva, emulznรฝ postrek, vrstva hrubรฉho kameniva menลกej zrnitosti.
Tenkรฉ emulznรฉ kalovรฉ vrstvy aย emulznรฉ mikrokoberce
Stavebnรฉ zmesi kameniva aย asfaltovej emulzie sa vyrรกbajรบ vย ลกpeciรกlnych pojazdnรฝch zariadeniach, obsahujรบcich zรกsobnรญky aย dรกvkovaฤe stavebnรฝch komponentov aย tieลพ mieลกaฤku, ktorรฉ zรกroveล zmes pokladajรบ vย tenkej vrstve s hrรบbkou 6 aลพ 20 mm. Emulznรฉ kalovรฉ vrstvy majรบ vรคฤลกรญ obsah zvyลกkovรฉho spojiva (7 aลพ 12โ%) aย jemnozrnnejลกiu skladbu kameniva. Emulznรฉ mikrokoberce majรบ hrubozrnnejลกiu zostavu kameniva, niลพลกรญ obsah zvyลกkovรฉho spojiva (5,2 aลพ 8โ%) aย sรบ kvalitatรญvne najvyลกลกรญm stupลom vย hierarchii opravรกrenskรฝch technolรณgii. Zรกkryty nezvyลกujรบ รบnosnosลฅ vozovky, ale chrรกnia ju proti pรดsobeniu vody, nepriaznivรฝm รบฤinkom poฤasia, nadmernรฉmu opotrebeniu aย upravujรบ protiลกmykovรฉ vlastnosti povrchu vozovky.
Sanรกcia vรฝtlkov
Asfaltovรก emulzia je vhodnรฝm spojivom aj pri oprave cestnรฝch vรฝtlkov. Pomocou ลกpeciรกlneho strojovรฉho zariadenia sa priamo nad vรฝtlkom pripravรญ aย tlakom aplikuje asfaltovรก zmes nevyลพadujรบca strojovรฉ hutnenie. Po vyลกtiepenรญ emulzie je vรฝtlk definitรญvne opravenรฝ aย schopnรฝ okamลพite prenรกลกaลฅ dopravnรฉ zaลฅaลพenie.
Vplyv asfaltovรฝch emulziรญ na ลพivotnรฉ prostredie
Pouลพรญvanie asfaltovรฝch emulziรญ prospieva ลพivotnรฉmu prostrediu. Do ovzduลกia sa neuvoฤพลujรบ aromatickรฉ uhฤพovodรญky ako pri pouลพitรญ mรคkฤidiel na bรกze ropnรฝch produktov aย ani emisie ako pri vysokรฝch spracovateฤพskรฝch teplotรกch obaฤพovanรฝch zmesรญ. Pridรกvanรญm repkovรฉho oleja pri vรฝrobe emulziรญ sa priaznivo ovplyvลuje reลพim CO2 vย atmosfรฉre, pretoลพe vypestovanie repky olejnej na jednom hektรกri spotrebuje zย ovzduลกia 6ย 000โkg ลกkodlivรฉho CO2.
Zรกver
Uvรกdzanรฉ struฤnรฉ poznatky oย asfaltovรฝch technolรณgiรกch realizovanรฝch za studena ukazujรบ, ลพe uplatnenie tรฝchto technolรณgiรญ je operatรญvne aย moลพnรฉ aj pri prรกcach vย malom rozsahu. Prรญsne poลพiadavky na pouลพitรฉ kamenivo dรกvajรบ predpoklad na vytvรกranie povrchov vozoviek sย dostatoฤnou drsnosลฅou aย modifikovanรฉ spojivo umoลพลuje vyhotoviลฅ ich povrchy sย dostatoฤne dlhou ลพivotnosลฅou. Vzhฤพadom na malรฉ hrรบbky รบprav je spotreba kvalitnรฉho, niekedy ลฅaลพko dostupnรฉho kameniva niลพลกia, ฤo sa prejavuje vย znรญลพenรญ prepravnรฝch nรกrokov aย celkovรฝch nรกkladov stavby.
Vฤaka tejto technolรณgii mรดลพeme maลฅ kvalitnรฉ povrchy rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ aย rieลกiลฅ aj problรฉmy na nehodovรฝch รบsekoch. Za pouลพรญvanie asfaltovรฝch technolรณgiรญ za studena na opravy vozoviek aย รบpravu povrchovรฝch vlastnostรญ hovoria aj skรบsenosti zo zahraniฤia, kde sa tieto technolรณgie teลกia veฤพkej obฤพube (naprรญklad vย Rakรบsku aย Francรบzsku).
Ing.ย Miloslav Zahradnรญk
Foto: DOPRA-VIA
Miloslav Zahradnรญk je riaditeฤพomย spoloฤnosti DOPRA-VIA, a. s., Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.