Oprava vรฝtlkov
Jednรฝm zย vhodnรฝch rieลกenรญ na opravu vรฝtlkov, ktorรฝm moลพno predchรกdzaลฅ ich rozลกirovaniu aย tรฝm zamedziลฅ vรคฤลกรญm ลกkodรกm, sรบ naprรญklad studenรฉ asfalty.
Vรฝtlk predstavuje jednu zย moลพnรฝch porรบch asfaltovรฝch vozoviek. Podฤพa katalรณgu porรบch asfaltovรฝch vozoviek je vรฝtlk koneฤnรฉ ลกtรกdium vรคฤลกiny konลกtrukฤnรฝch porรบch. Vรฝtlky vznikajรบ buฤ vย obrusnej vrstve, alebo vย kryte vozovky. Vรฝtlky vย obrusnej vrstve sรบ ฤalลกรญm ลกtรกdiom vรฝvoja niektorรฝch porรบch obrusnej vrstvy.
Povrch vozovky sa zaฤne masรญvnejลกie poruลกovaลฅ aย objavia sa plochรฉ vรฝtlky, vznikajรบce uvoฤพลovanรญm vรคฤลกรญch zลn kameniva. Postupne sa vย dรดsledku pรดsobenia pohybujรบcich sa vozidiel aย daลพฤa vรฝtlky prehlbujรบ aลพ na รบroveล styku obrusnej aย loลพnej vrstvy.
Ak je prรญฤinou poruchy prepรกlenรฝ asfalt alebo nedostatoฤnรฉ zhutnenie, zaฤรญna porucha vznikaลฅ na pracovnรฝch stykoch obrusnej vrstvy aย na okraji vozovky. Prรญฤinou vzniku vรฝtlkov mรดลพe byลฅ aj nedostatoฤnรฉ spojenie obrusnej aย loลพnej vrstvy.
Vรฝtlky vย kryte vozovky vznikajรบ ako dรดsledok nesprรกvnej (prรญpadne ลพiadnej) รบdrลพby pri poruลกovanรญ povrchu vozovky. Zasahujรบ celรฝ kryt vozovky aย niekedy aj hornรบ podkladovรบ asfaltovรบ vrstvu. Sรบ koneฤnรฝm ลกtรกdiom vรคฤลกiny ostatnรฝch typov ลกtruktรบrnych porรบch.
Vznikajรบ najฤastejลกie vย kritickรฝch obdobiach, vย obdobรญ jarnรฉho odmรคku alebo vย obdobรญ trvalejลกรญch daลพฤov, keฤ sa dostรกva cez trhliny vo vozovke znaฤnรฉ mnoลพstvo vody do jej konลกtrukcie. Ich vรฝvoj mรดลพe byลฅ vย zรกvislosti od intenzity dopravy veฤพmi rรฝchly.
Studenรฉ asfalty โ (ne)poznanรฉ
Ako dosiahnuลฅ bezpeฤnosลฅ vozovky a/alebo zamedziลฅ prenikaniu vody do vozovky aย aj tรฝm predchรกdzaลฅ ich rozลกirovaniu? Rieลกenรญm sรบ studenรฉ skladovateฤพnรฉ asfaltovรฉ zmesi. Ako napovedรก samotnรฝ nรกzov, moลพno ich aplikovaลฅ bez potreby zohriatia.
Aj vฤaka tomu sa mรดลพu pouลพiลฅ/zabudovaลฅ sย podstatne vรคฤลกรญm ฤasovรฝm odstupom od momentu vรฝroby. Slรบลพia buฤ na tradiฤnรบ vรฝstavbu asfaltovรฝch vozoviek, alebo na lokรกlne opravy vรฝtlkov vย obdobรญ, keฤ teploty vonkajลกieho prostredia neumoลพลujรบ pouลพitie horรบcich asfaltovรฝch zmesรญ.
Studenรฉ asfaltovรฉ zmesi sa vyrรกbajรบ pri teplotรกch pribliลพne +70 aลพ +100 ยฐC. Umoลพลuje to rozdielna technolรณgia vรฝroby. Asfaltovรก zmes sa mieลกa (buฤ vย kontinuรกlne, alebo v cyklicky pracujรบcich mieลกaฤkรกch) ako zmes plniva aย asfaltovej emulzie.
Emulzia zabezpeฤuje dostatoฤne nรญzku viskozitu na obalenie zลn kameniva (obr. 1). Nรญzka viskozita vznikรก vย dรดsledku rozptรฝlenia jemnรฝch kvapรดฤok bitรบmenu vo vodnom roztoku vย pomere pribliลพne 65/35. Aby bola emulzia stabilnรก, vodnรฝ roztok pozostรกva zย vody, povrchovo aktรญvnej lรกtky (emulzifikรกtora), kyseliny,ย prรญpadne stabilizรกtora.
Tento roztok zaisลฅuje, ลพe sa kvapรดฤky emulzie nespoja, pretoลพe sรบ navzรกjom odpudzovanรฉ povrchovo aktรญvnymi lรกtkami naviazanรฝmi na bitรบmen vลพdy jednรฝm koncom reลฅazca.
Emulzie sa vyrรกbajรบ priemyselne vย emulznรฝch staniciach, priฤom sa vyuลพitรญm koloidnรฝch mlynov rozptyฤพuje bitรบmen alebo modifikovanรฝ bitรบmen (sย teplotou +140 aลพ +170 ยฐC) do vodnรฉho roztoku pri teplote pribliลพne (+20 aลพ +50 ยฐC). Vlastnosti bitรบmenu pouลพitรฉho do emulziรญ nรกsledne ovplyvลujรบ vlastnosti asfaltovej zmesi.
Ak sa zoberie do รบvahy komplexnosลฅ emulzie ako lรกtky, na zaistenie kvality aย vลกetkรฝch รบลพitkovรฝch vlastnostรญ asfaltovej zmesi je nesmierne dรดleลพitรฉ prispรดsobiลฅ emulziu danรฉmu zdroju kameniva. Medzi kvapรดฤkami bitรบmenu aย kamenivom musรญ byลฅ opaฤnรฝ elektrickรฝ nรกboj.
Princรญp pรดsobenia emulzie spoฤรญva vย obalenรญ kameniva nรญzkoviskรณznou emulziou aย jejย nรกslednom vyลกtiepenรญ. Vyลกtiepenie znamenรก odparenie vody/vodnรฉho roztoku zย emulzie. Studenรฉ zmesi aย studenรฉ skladovateฤพnรฉ zmesi (obr. 2) nemoลพno stotoลพลovaลฅ. Nie kaลพdรก studenรก zmes je aj skladovateฤพnรก.
Vรคฤลกinou sa musรญ pouลพiลฅ do niekoฤพkรฝch hodรญn, nanajvรฝลก dnรญ โ vย zรกvislosti od vlastnostรญ pouลพitej emulzie. Aby sa stala skladovateฤพnou, musรญ obsahovaลฅ tzv. fluxรกtory. Na predฤบลพenie skladovateฤพnosti sรบ vรฝhodnรฉ nรญzkoprchavรฉ fluxรกtory (sย nรญzkou citlivosลฅou na teplotu). Skladovateฤพnรฉ zmesi moลพno skladovaลฅ rรกdovo niekoฤพko mesiacov.
Ihneฤ po vรฝrobe sa zmesi uloลพia na ฤistรบ aย krytรบ sklรกdku, kde vychladnรบ. Po vychladnutรญ sa buฤ nadรกvkujรบ do jednotlivรฝch balenรญ (obr. 3), alebo sa ponechajรบ na sklรกdke ako voฤพne loลพenรฉ (obr. 4). Oba spรดsoby skladovania sรบ pouลพiteฤพnรฉ. Skladovateฤพnรบ zmes je dรดleลพitรฉ chrรกniลฅ pred:
- premiestลovanรญm,
- neฤistotami,
- daลพฤom,
- priamym slneฤnรฝm ลพiarenรญm,
- prรญstupom vzduchu.
Studenรฉ skladovateฤพnรฉ asfalty
Na slovenskom trhu je kย dispozรญcii niekoฤพko vรฝrobkov studenรฝch skladovateฤพnรฝch zmesรญ. Medzi ne patria napr. Tatracolยฎ, Compomacยฎ, Canader mix, Roadbit alebo Colquickยฎ. Vลกetky sรบ vรคฤลกinou nastavenรฉ na pribliลพne rovnakรฉ aplikaฤnรฉ podmienky โ zimnรฉ obdobie sย teplotami do -10 ยฐC.
Zvyฤajne sรบ urฤenรฉ na lokรกlne opravy, no mรดลพu sa pouลพiลฅ aj na vรคฤลกie plochy (pre nรญzke dopravnรฉ zaลฅaลพenia). Tieลพ sa zvyฤajne uvรกdza, ลพe ลพivotnosลฅ je obmedzenรก aย funkฤnosลฅ zaisลฅujรบ niekoฤพko mesiacov, do zaฤiatku sezรณny vรฝroby klasickรฝch asfaltovรฝch zmesรญ. To platรญ pre pouลพitie na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch.
Sย klesajรบcim dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm narastรก ich ลพivotnosลฅ. Na cestรกch II. aย III. triedy sa pouลพรญvajรบ na trvalรฉ opravy. Vย technickom liste slovenskej zmesi Tatracolยฎ sa uvรกdza pouลพitie na:
- รบdrลพbu cestnรฝch komunikรกciรญ aย ciest, cestiฤiek pre peลกรญch aย cyklistov, chodnรญkov, parkovรญsk atฤ.; je vhodnรก pre vลกetky triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia ajย na vozovky sย vysokรฝm priehybom;
- opravu poลกkodenรฝch ฤastรญ vozovky (reprofilรกcia, vรฝลกkovรฉ zarovnanie, zrovnanie);
- vรฝลกkovรฉ zarovnanie okolia ลกachtovรฝch otvorov;
- opravy vรฝtlkov;
- zakrytie rรฝh;
- ukotvenie stฤบpov aย prvkov drobnej architektรบry;
- vรฝstavbu novรฝch plรดch za predpokladu, ลพe majรบ dostatoฤne pevnรฝ aย sรบdrลพnรฝ podklad โ vjazdy aย rampy do garรกลพรญ, prรญjazdovรฉ cesty kย domom atฤ.
Skladovateฤพnรฉ zmesi studenรฉho asfaltu majรบ svoje opodstatnenie najmรค pre moลพnosลฅ pouลพitia aj vย nepriaznivรฝch klimatickรฝch podmienkach, skladovateฤพnosลฅ aลพ 1ย rok, pre jednoduchรบ logistiku aย jednoduchรฝ postup spracovania na mieste aย moลพnosลฅ obnovenia premรกvky ihneฤ po zhutnenรญ.
Ako teda treba postupovaลฅ?
Vย postupovรฝch krokoch sรบ uvedenรฉ odporรบฤania, ktorรฉ vedรบ kย najlepลกรญm vรฝsledkom aย dosiahnutiu najdlhลกej ลพivotnosti opravy. Je dรดleลพitรฉ maลฅ na pamรคti, ลพe odchรฝlky od technologickรฉho postupu sรบ moลพnรฉ, no kaลพdรก odchรฝlka zniลพuje ลพivotnosลฅ opravy. Ako prรญklad moลพno pouลพiลฅ hneฤ prvรฝ bod postupu.
Vo vลกeobecnosti sa odporรบฤa postupovaลฅ podฤพa tรฝchto krokov:
1. Okraje vรฝtlku sa oreลพรบ diamantovรฝm kotรบฤom (obr. 5). Ak nie je kย dispozรญcii rezaฤka aย nemoลพno pouลพiลฅ ani ruฤnรฉ nรกradie alebo sa oย pรกr hodรญn mรก na najbliลพลกie dva tรฝลพdne pokaziลฅ poฤasie, keฤ sa mรก striedaลฅ dรกลพฤ so snehom, je lepลกie zamedziลฅ prรญstupu vody do vozovky aj nedokonalou opravou.
2. Potom sa vรฝtlk/otvor vyฤistรญ od uvoฤพnenรฉho materiรกlu, hrubรฝch neฤistรดt, prachu aย vody. Tรฝm sa zlepลกรญ priฤพnavosลฅ vรฝplne kย podkladu. Otvor sa odporรบฤa vyฤistiลฅ stlaฤenรฝm vzduchom, ak je to moลพnรฉ.
3. Na pripravenรฝ aย vyฤistenรฝ podklad, ako aj na rezy/hrany okolitรฉho asfaltu sa nanesie spojovacรญ nรกter (postrek, obr. 6 aย 7). Mรดลพe sa pouลพiลฅ ruฤnรฝ tlakovรฝ postrekovaฤ, na opravy malรฉho rozsahu aj ลกtetec.
4. Studenรก skladovateฤพnรก zmes sa vysype do vรฝtlku/otvoru. Ak je hฤบbka vรฝtlku vรคฤลกia ako 50 mm, je potrebnรฉ zmes sypaลฅ aย nรกsledne zhutลovaลฅ po vrstvรกch. Konkrรฉtne hrรบbky vrstiev uvรกdzajรบ vรฝrobcovia zmesรญ vย technickรฝch listoch. Poslednรก vrstva sa sype tak, aby po zarovnanรญ prevyลกovala okolitรบ niveletu vozovky oย pribliลพne 25 % (zย jej hrรบbky), to mรดลพe byลฅ pribliลพne 15 aลพ 20 mm.
5. ฤalลกรญm aย pre kvalitu opravy kฤพรบฤovรฝm krokom je hutnenie pomocou ruฤnรฉho ubรญjadla alebo pri vรคฤลกรญch plochรกch vibraฤnej dosky, prรญpadne malรฉho valca. Platรญ, ลพe ฤรญm lepลกia miera zhutnenia sa dosiahne, tรฝm vyลกลกiu trvanlivosลฅ oprava bude maลฅ. Jednak sa zvรฝลกi vodonepriepustnosลฅ opravy aย zรกroveล aj odolnosลฅ proti horizontรกlnemu zaลฅaลพeniu ลกmykovรฝmi silami pri brzdenรญ, akcelerรกcii alebo odboฤovanรญ.
6. Okraje vรฝtlku sa odporรบฤa utesniลฅ zaliatรญm emulziou (obr. 8 aย 9) โ napr. spojovacรญm nรกterom zย bodu 3.
7. Nakoniec sa opravenรฝ vรฝtlk posype drvenรฝm kamenivom frakcie 0/4 (obr. 10).
8. Ihneฤ po ukonฤenรญ opravy sa mรดลพe obnoviลฅ premรกvka.
Vo vลกeobecnosti sa odporรบฤa opravu vรฝtlkov vykonรกvaลฅ pri teplotรกch vzduchu +5 aลพ +30 ยฐC. Ak sa vลกak tieto zmesi (8 aลพ 12ย h) pred aplikรกciou skladujรบ/temperujรบ pri teplote +10 ยฐC, mรดลพu sa zvyฤajne pouลพรญvaลฅ aลพ do teploty -10 ยฐC.
Literatรบra
- TP 05/2014: Katalรณg porรบch asfaltovรฝch vozoviek.
- SK TP โ 14/0143: Studenรก skladovateฤพnรก asfaltovรก zmes Tatracolยฎ.
- STN EN 933-1: 2012: Skรบลกky na stanovenie geometrickรฝch charakteristรญk kameniva. ฤasลฅ 1: Stanovenie zrnitosti. Sitovรฝ rozbor.
- STN EN 12697-1: 2012: Asfaltovรฉ zmesi. Skรบลกobnรฉ metรณdy pre asfaltovรฉ zmesi spracรบvanรฉ za horรบca. ฤasลฅ 1: Obsah rozpustnรฉho spojiva.
- STN EN 13614: 2011: Asfalty aย asfaltovรฉ spojivรก. Urฤovanie priฤพnavosti asfaltovรฝch emulziรญ ponorenรญm
do vody.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly 1/2020.