Cesta pod korytom Dunaja. Ako osvetliลฅ priestory prechรกdzajรบce tunelovรฝmi rรบrami
Vodohospodรกrska vรฝstavba mรก hotovรฝ projekt na prestavbu dvoch z piatich priepustov neฤaleko obce Vojka nad Dunajom (okres Dunajskรก Streda) na dopravnรฝ tunel popod vodu.
V sรบฤasnosti teฤie cez priepusty priesakovรก voda z jednej strany kanรกla na druhรบ. Jeden z aktuรกlnych priepustov by mal slรบลพiลฅ osobnรฝm automobilom, druhรฝ chodcom a cyklistom. Premรกvka tรฝmto dopravnรฝm tunelom bude obojsmernรก. Obe tunelovรฉ rรบry majรบ dฤบลพku pribliลพne 500 m, zvyลกok do 980 m budรบ tvoriลฅ prรญjazdovรฉ komunikรกcie.
Bez ohฤพadu na podmienky
Cesta pod korytom Dunaja umoลพnรญ osobnรฝm automobilom, chodcom a cyklistom prekonรกvaลฅ vodnรฝ tok celoroฤne bez ohฤพadu na poveternostnรฉ podmienky โ nebude sa treba spoliehaลฅ na kompu, ktorรก spรกja oba brehy a jej prevรกdzka zรกvisรญ od poฤasia. Po sprejazdnenรญ oboch tunelovรฝch rรบr by kompa slรบลพila len na ลกpeciรกlne รบฤely.
Treba vลกak povedaลฅ, ลพe priepusty, v ktorรฝch majรบ vzniknรบลฅ tunelovรฉ rรบry, sรบ vysokรฉ len 2,2 m. To znamenรก, ลพe nรกkladnรฉ autรก, autobusy, sanitky a ani vรคฤลกia hasiฤskรก technika tรฝmto dopravnรฝm tunelom neprejdรบ. Odstavenรญm kompy by sa im cesta predฤบลพila zhruba o 35 km, preto vodohospodรกri zatiaฤพ neplรกnujรบ kompu cez dunajskรฝ kanรกl รบplne odstaviลฅ.
Jej prevรกdzka sa vลกak po dobudovanรญ dopravnรฉho tunela urฤite vรฝrazne obmedzรญ. Problรฉm s dojazdom zรกsahovรฝch jednotiek do tunela alebo nadvรคznรฝch obcรญ moลพno v budรบcnosti rieลกiลฅ nรกkupom dopravnej techniky, ktorรก vjazd a prejazd tunelom umoลพnรญ. Spomรญnanรฝ projekt bol zรกroveล apelom na stanovenie poลพiadaviek na osvetlenie chodnรญkov/cyklotrรกs v tuneli.
V revidovanom vydanรญ normy DIN 67524-1:2019 Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen. Teil 1: Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte (DIN 67524-1:2019 Osvetlenie cestnรฝch tunelov a podchodov. ฤasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ kvalitatรญvne charakteristiky a smernรฉ hodnoty), ktorรบ prezentoval mimoriadny prof. Ing. Axel Stockmar 17. oktรณbra 2019 v Oldenburgu poฤas 4. Medziodborovรฉho sympรณzia zameranรฉho na osvetlenie cestnรฝch tunelov, boli prvรฝkrรกt v krajinรกch na transeurรณpskej magistrรกle (TEM) predpรญsanรฉ poลพiadavky na osvetlenie chodnรญkov/cyklotrรกs prechรกdzajรบcich tunelovou rรบrou, ktorรฝm sa venuje tento ฤlรกnok.
รroveล a rovnomernosลฅ osvetlenosti
Chodnรญky/cyklotrasy prechรกdzajรบce tunelovou rรบrou musia byลฅ vลพdy osvetlenรฉ. Pri osvetlenรญ chodnรญkov/cyklotrรกs, ktorรฉ sรบ v tuneli oddelenรฉ od prรบdu motorovej dopravy stavebnรฝmi opatreniami (ochrannรฝmi zariadeniami alebo zรกbranami) alebo vizuรกlne, je potrebnรฉ vziaลฅ do รบvahy poลพiadavky na parametre osvetlenia podฤพa uลพรญvateฤพov jednotlivรฝch pruhov komunikรกcie.
Priemernรก horizontรกlna osvetlenosลฅ povrchu samostatnรฝch pruhov chodnรญkov/cyklotrรกs Eh nesmie byลฅ cez deล menลกia ako 100 lx. V prรญpade spoloฤnรฝch pruhov chodnรญkov/cyklotrรกs nesmie byลฅ priemernรก horizontรกlna osvetlenosลฅ lรญniovรฉho podzemnรฉho objektu poฤas dลa niลพลกia ako 150 lx. V noci musรญ byลฅ priemernรก horizontรกlna osvetlenosลฅ chodnรญkov/ cyklotrรกs minimรกlne 50 lx.
Ak sรบ steny (s ฤiniteฤพom odrazu ฯdif > 0,4) a vozovka (s ฤiniteฤพom odrazu ฯdif > 0,25) trvalo svetlรฉ, mรดลพe sa priemernรก horizontรกlna osvetlenosลฅ znรญลพiลฅ o 50 %. Rovnomernosลฅ horizontรกlnej osvetlenosti povrchu chodnรญkov/cyklotrรกs v tuneli nesmie byลฅ menลกia ako 0,25.
Najniลพลกia hodnota vertikรกlnej osvetlenosti Ev v osi pruhov vo vรฝลกke 1,5 m nad povrchom v relevantnom priestore, orientovanรก kolmo na hlavnรฉ smery pohybu uลพรญvateฤพov komunikรกcie (ฤo bรฝva v smere alebo proti smeru staniฤenia), sa vyลพaduje pribliลพne ako 0,2-nรกsobok priemernej horizontรกlnej osvetlenosti v kaลพdom bode.
Poznรกmka: V prรญpade spoloฤnej ลกรญrky komunikรกcie vรคฤลกej ako 2,5 m moลพno navrhnรบลฅ viacerรฉ osi pruhov. Dobrรฉ rieลกenie lรญniovรฉho podzemnรฉho objektu mรดลพe zahลลaลฅ jednosmernรฉ pruhy pre cyklistov vรฝลกkovo oddelenรฉ od chodnรญkov na kaลพdej strane cestnej komunikรกcie. ล รญrku pruhov pre cyklistov je pritom potrebnรฉ navrhnรบลฅ radลกej vรคฤลกiu, pretoลพe pri rozvoji cyklistickej dopravy moลพno oฤakรกvaลฅ vysokรบ intenzitu cyklistov, preto nie je vhodnรฉ budovaลฅ cyklistickรบ infraลกtruktรบru v minimรกlnych parametroch.
Kontrolnรก sieลฅ na vรฝpoฤet a meranie
Fotometrickรฉ hodnoty osvetฤพovacej sรบstavy chodnรญkov/cyklotrรกs v tuneli treba stanoviลฅ v kontrolnej sieti na vรฝpoฤet a meranie. Referenฤnรก rovina kontrolnej siete leลพรญ pri vyhodnocovanรญ horizontรกlnej osvetlenosti na รบrovni vozovky alebo pri vyhodnocovanรญ vertikรกlnej osvetlenosti vo vรฝลกke 1,5 m nad povrchom v relevantnom priestore.
Tรกto sieลฅ je pravouhlรก a osvetlenosลฅ sa poฤรญta alebo meria v kaลพdom uzlovom bode siete. Vychรกdzajรบc z dokumentu CIE Report X005 moลพno rozmery kontrolnej siete urฤiลฅ pomocou vzลฅahu
p = 0,2 . 5log d
kde
p je veฤพkosลฅ kontrolnej siete;
d โ dlhลกรญ rozmer referenฤnej plochy.
Poฤet kontrolnรฝch bodov pozdฤบลพ dlhลกej strany je danรฝ najbliลพลกรญm nepรกrnym celรฝm ฤรญslom k pomeru d/p. Vรฝslednรก vzรกjomnรก vzdialenosลฅ medzi bodmi kontrolnej siete sa pouลพije na vรฝpoฤet najbliลพลกieho nepรกrneho celรฉho ฤรญsla pre poฤet kontrolnรฝch bodov pozdฤบลพ kratลกej strany. Tak sa dosiahne pomer dฤบลพky a ลกรญrky jednej bunky kontrolnej siete blรญzky 1.
Treba pamรคtaลฅ na to, ลพe v navrhovanej kontrolnej sieti je poฤet kontrolnรฝch bodov pre dฤบลพku a ลกรญrku vลพdy nepรกrny, priฤom redukovanรก meracia sieลฅ sa dรก zostaviลฅ z kaลพdรฉho druhรฉho bodu.
Poznรกmka: Vyลกลกie uvedenรฝ vzลฅah bol odvodenรฝ za predpokladu proporcionality medzi log p a log d, kde:
p = 0,2 m pri d = 1 m; p = 1 m pri d = 10 m; p = 5 m pri d = 100 m.
Dฤบลพka referenฤnej plochy musรญ byลฅ najmenej 2-nรกsobok ลกรญrky chodnรญka/cyklotrasy a vลพdy musรญ byลฅ nรกsobkom vzdialenosti medzi svetelnรฝmi bodmi. Pri vรฝpoฤte je potrebnรฉ zohฤพadniลฅ vลกetky svietidlรก v pozdฤบลพnom smere chodnรญka/cyklotrasy, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v referenฤnej oblasti a mimo nej do vzdialenosti zodpovedajรบcej 5-nรกsobku vรฝลกky svetelnรฉho stredu.
Vyvรกลพenosลฅ medzi difรบznym a smerovanรฝm svetlom
Predstavuje kritรฉrium kvality osvetlenia chodnรญkov/cyklotrรกs v tuneli. Osvetlenie nemรก byลฅ prรญliลก smerovanรฉ, lebo vytvorรญ ostrรฉ tiene, no nemรก byลฅ ani prรญliลก difรบzne, lebo by to viedlo k veฤพmi jednotvรกrnemu svetelnรฉmu prostrediu v tuneli. Na รบฤely overenia tรฝchto vlastnostรญ sa odporรบฤa pomer valcovej osvetlenosti Ez k horizontรกlnej osvetlenosti Eh.
Valcovรก osvetlenosลฅ Ez v bode v danom smere je definovanรก ako podiel celkovรฉho svetelnรฉho toku, ktorรฝ dopadรก na plochu elementรกrneho valca so stredom v danom bode k veฤพkosti plochy tohto valcovรฉho povrchu. Poฤรญta sa pritom s osou valca vo vertikรกlnej polohe. Valcovรก osvetlenosลฅ Ez sa ฤasto nahradzuje priemernou hodnotou vertikรกlnej osvetlenosti Ev v uvaลพovanom bode v ลกtyroch navzรกjom kolmรฝch vertikรกlnych rovinรกch.
Prรญliลก ostrรฝm tieลom sa moลพno vyhnรบลฅ, ak vo vรฝลกke 1,50 m nad povrchom v relevantnom priestore nie je pomer Ez/Eh menลกรญ ako 0,3. Pri beลพnรฝch rozmeroch a beลพnom rozmiestnenรญ svietidiel, ako aj pri zanedbanรญ nepriamych zloลพiek osvetlenia moลพno valcovรบ osvetlenosลฅ Ez nahradiลฅ vertikรกlnou osvetlenosลฅou Ev, t. j. pouลพiลฅ pomer vertikรกlnej osvetlenosti Ev k horizontรกlnej osvetlenosti Eh.
Podฤพa DIN 67524-1:2019 sa vyลพaduje, aby vertikรกlna osvetlenosลฅ Ev v osi pruhov vo vรฝลกke 1,5 m nad povrchom v relevantnom priestore nebola menลกia ako 0,2-nรกsobok horizontรกlnej osvetlenosti Eh v kaลพdom bode.
Obmedzenie oslnenia
Oslnenie je vizuรกlny stav, pri ktorom vznikรก nepohoda, alebo je znรญลพenรก vizuรกlna funkcia, ktorej prรญฤinami sรบ nevhodnรฉ rozloลพenie jasu v zornom poli, prรญliลก vysokรฝ jas alebo extrรฉmny kontrast. Oslnenie, ktorรฉ vyvolรกva neprรญjemnรฝ pocit, priฤom sa nemusรญ zhorลกovaลฅ ฤinnosลฅ zraku, sa oznaฤuje ako psychologickรฉ oslnenie.
Oslnenie, ktorรฉ zhorลกuje ฤinnosลฅ zraku bez toho, aby nutne spรดsobovalo neprรญjemnรฝ pocit, sa nazรฝva fyziologickรฉ oslnenie. Pri osvetlenรญ chodnรญkov/cyklotrรกs prechรกdzajรบcich tunelovou rรบrou sa musรญ braลฅ do รบvahy fyziologickรฉ oslnenie. Stupeล fyziologickรฉho oslnenia sa hodnotรญ podฤพa relatรญvneho zvรฝลกenia prahovej hodnoty fTI uvรกdzanej v percentรกch.
Relatรญvne zvรฝลกenie prahovej hodnoty fTI sa poฤรญta pomocou metรณdy pouลพรญvanej v STN EN 13201 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ za predpokladu pouลพitia bodovรฝch svietidiel s rovnakรฝm rozloลพenรญm svietivosti. Pri vรฝpoฤte fTI sa vyuลพรญva princรญp pohyblivรฉho pozorovateฤพa, t. j. pozorovateฤพ sleduje kaลพdรฝ bod na povrchu vozovky pod uhlom 1ยฐ alebo 3ยฐ. Pri vรฝลกke oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom v relevantnom priestore to znamenรก, ลพe zo vzdialenosti asi 86 alebo 29 m.
Podฤพa DIN 67524-1:2019 by malo byลฅ fTI v tunelovej rรบre cez deล, ako aj v noci menลกie ako 20 %. Dodrลพiavanie predpokladu vรฝpoฤtu fTI by malo viesลฅ k vรฝraznรฉmu zlepลกeniu svetelnรฝch podmienok pre chodcov a cyklistov prechรกdzajรบcich tunelovou rรบrou.
Autor projektu osvetlenia komunikaฤnej ลกtรดlne a dvoch priepustov uvoฤพnenรฝch na dopravu pod korytom Dunaja.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 01/2021.