Štát začal podporovať nájomné bývanie. Projekt však môže naraziť na pomalú výstavbu. Počet odovzdaných aj rozostavaných bytov bol vlani najnižší za uplynulé roky.
Stavebníctvo
Článok sa zaoberá pracovným postupom na svojpomocné zhotovenie sadrokartónového podhľadu.
Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) sa zaoberá zásadnými legislatívnymi zmenami v stavebníctve, pričom jednou z najvýznamnejších je nový stavebný zákon č. 25/2025 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Podpredseda SKSI Ing. Ján Jakubov predstavil na seminári kľúčové úpravy v legislatíve a ich dopady na projektantov, stavebný dozor, stavbyvedúcich a ďalších účastníkov výstavby.
V roku 2023 sa začalo so spracovaním dokumentácie modernizácie časti železničného uzla Bratislava pre posúdenie vplyvov na životné prostredie, v roku 2024 bola dokumentácia predložená na Ministerstvo ŽP SR. V súčasnosti prebieha proces posúdenia a čaká sa na vydanie rozhodnutia. Následne sa môže príprava stavby výrazným spôsobom priblížiť k realizácii a po dlhom čakaní pozdvihnúť stav dopravnej infraštruktúry na území hlavného mesta.
Dňa 19. decembra 2024 bola uvedená do prevádzky časť úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorá je toho času vo výstavbe. Približne dvojkilometrová sprejazdnená časť sa začína v smere od Ružomberka jednosmerným pravým zjazdom z cesty I/18 a pokračuje prípojnou vetvou na novovybudovaný dvojpruh diaľnice smerom do Popradu, ktorý je napojený pri obci Ivachnová na už existujúcu diaľnicu D1.
Prešovský samosprávny kraj (PSK) bude financovať investičné akcie z úveru vo výške 17 miliónov eur. Zamerané sú na výstavbu a rekonštrukciu ciest a mostov, škôl a školských zariadení, ako aj na financovanie zásobníkov projektových dokumentácií a majetkovo-právnych vysporiadaní. Poslanci schválili prijatie úveru na pondelkovom krajskom zastupiteľstve.
V rámci komplexnej rekonštrukcie trate s parametrami modernizácie sa vymenil zastaraný typ konštrukcie železničného zvršku a spodku medzi ŽST Nové Zámky a Palárikovo. Výsledkom je normový stav a zlepšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zvýšenie traťovej rýchlosti na 140 km/h a zníženie nákladov na údržbu a opravy. S tým súvisí aj dosiahnutie vyššieho kvalitatívneho štandardu osobnej aj nákladnej dopravy.
Do financovania výstavby štátom podporovaného nájomného bývania na Slovensku môžu „natiecť“ ďalšie peniaze. Má to umožniť zákon o investíciách majetku v 2. pilieri do infraštruktúrnych projektov a schválenie investičnej zmluvy so Slovak Affordable Living SICAV so sídlom v Lichtenštajnsku, ktorý je subjektom kolektívneho investovania.
Článok opisuje dva mosty nad železničnou traťou, ktoré bolo potrebné zbúrať a na ich mieste postaviť nové. Prvý, viac ako 90-ročný most sa nachádza pred obcou Štrba. Druhý most sa nachádza v meste Prešov.
Na portál výstavby, ktorý Úrad pre územné plánovanie a výstavbu (UUPV) SR spustil od 1. apríla, sa za prvý deň jeho fungovania registrovalo 300 stavebníkov. Portál výstavby sa spustil v deň, keď do účinnosti vstúpil nový stavebný zákon.
Ako mageba oživila viadukty v Zürichu: Inovatívne ložiská a dilatačné závery pre budúcnosť železnice
Zásadná obnova jednej z najdôležitejších dopravných stavieb Zürichu je ukážkou prepojenia rešpektu k histórii s najmodernejšími technológiami. V spolupráci so spoločnosťou mageba boli štyri oceľové priehradové mosty renovované a vybavené novými ložiskami a dilatačnými závermi, ktoré zabezpečia ich dlhodobú stabilitu, flexibilitu a odolnosť voči náročnej prevádzke v srdci švajčiarskej železničnej siete.
Spoločnosť Schiedel opäť posúva hranice komfortu, dizajnu a technológie. Nové modely krbových kachlí NEXUS a PROTEUS spájajú elegantný vzhľad s vysokou účinnosťou a jednoduchou inštaláciou. Sú ideálnym riešením pre moderné aj zrekonštruované domy s dôrazom na energetickú efektívnosť.
„Zaviedli sme ustanovenia, ktoré pomáhajú stavebníkom brániť sa proti nečinnosti a prieťahom v správnych konaniach,“ hovorí generálna riaditeľka bytovej politiky, stavebníctva a mestského rozvoja na rezorte dopravy Ladislava Cengelová.
Anketa sa zaoberá fotovoltickými panelmi na strechách bytových domov. Na ukladanie elektrickej energie získanej z týhto panelov je možné využívať buď batériové, alebo virtuálne úložiská.
Kogeneračná jednotka je moderné a efektívne riešenie na výrobu elektrickej energie a tepla zároveň.