Od zemnej konštrukcie sa vyžaduje jej dlhodobá funkčnosť vzhľadom na to, že je integrálnou súčasťou rozsiahlejšej, finančne náročnejšej dopravnej stavby (diaľnice, cesty, železničné dráhy, vzletovo-pristávacie a pojazdné dráhy, spevnené a odstavné plochy).
Stavebníctvo
Ako zmodernizovať vykurovanie v staršom dome, ktorý vykuruje plynovým kotlom? Riešením môže byť hybridný systém. Kondenzačný kotol sa môže kedykoľvek doplniť o ekologickejšie tepelné čerpadlo.
V roku 2023 zrealizovalo združenie „Šaštín-Kúty PORR“ (v zložení PORR, a. s., a PORR, s. r. o.) rekonštrukciu traťovej koľaje č. 1 na úseku medzi železničnou stanicou Šaštín-Stráže a Kúty. Rekonštrukcia bola nevyhnutná z dôvodu prevádzkového opotrebovania a uplynutia životnosti jednotlivých prvkov koľaje. Hlavným cieľom bolo zabezpečiť dlhodobú bezpečnosť železničnej prevádzky, zlepšiť kvalitu infraštruktúry, zvýšiť maximálnu traťovú rýchlosť a zvýšiť komfort cestujúcich vynovením zastávky v Kuklove.
Práce na električkovej trati v lokalite Rusovská cesta v bratislavskej Petržalke v blízkosti zastávky Jungmannova postúpili, chystá sa doplnenie koľajníc, je založený aj násyp, pracuje sa na blízkom moste.
Prvý ročník celoslovenskej súťaže Cena Inžinierskej komory vo výstavbe, ktorú organizuje Slovenská komora stavebných inžinierov, pozná víťazov. V súlade so štatútom súťaže a prísnymi hodnotiacimi kritériami sa deväťčlenná odborná porota rozhodla udeliť 18 ocenení v piatich kategóriách.
Inteligentný plynový kondenzačný kotol Vitodens 200-W spĺňa najvyššie nároky na komfortné zabezpečenie tepla, pripravený na budúcnosť s certifikátom pre použitie 20 % podielu vodíka v zemnom plyne.
Približne na prelome tisícročí sa spoločnosť Doprastav, a.s., začala venovať segmentu podzemných stavieb, ktorý zahŕňa aj výstavbu a rekonštrukciu tunelov rôznymi technológiami.
Stavebný sektor produkuje cca. 38 % celosvetových emisií CO2. Kľúčom k ich účinnému znižovaniu je hľadanie komplexných nízkoemisných palivových riešení. STRABAG testuje sľubné prístupy: namiesto nafty a benzínu chce v budúcnosti využívať hydrogenované rastlinné oleje, elektromobilitu a vodíkový pohon.
Cestná doprava na Slovensku čelí rastúcej intenzite premávky, čo zvyšuje nároky na infraštruktúru. Diaľničné úseky a cestné tunely sú kľúčovými prvkami dopravnej siete a ich technologické vybavenie musí spĺňať najprísnejšie bezpečnostné a prevádzkové normy. Spoločnosť PPA CONTROLL, a. s., zohráva významnú úlohu v tejto oblasti už od roku 2002, pričom jej prvým projektom bolo technologické vybavenie diaľničného tunela Branisko.
Cement je po vode druhá najčastejšie používaná surovina vo svete. Vzhľadom na neustály rast svetovej spotreby betónu z dôvodu rastu svetovej populácie bude potreba cementu naďalej rásť. Výroba cementu je podľa expertov zodpovedná za vznik 7 – 8 % celkových emisií CO2 vo svete vyprodukovaných ľudskou činnosťou.
Tunely na novostavbách diaľnic aj železníc predstavujú spravidla nielen objekty s najvyššími nákladmi, ale aj s najdlhším časom výstavby, ktorý následne ovplyvňuje čas výstavby celého úseku príslušnej dopravnej infraštruktúry. Rýchlosť výstavby je okrem objektívnych faktorov, akými sú geologické a morfologické podmienky, podmienená aj subjektívnymi faktormi, najmä zvolenou metódou razenia a tiež počtom pracovísk – čelieb, z ktorých sa tunelové rúry razia.
Hovorí sa o nich ako o technológiách budúcnosti. Sú symbolom pre ekologickejšie vykurovanie a dokonalé pohodlie. Reč je o najmodernejších tepelných čerpadlách pre novostavby i obnovy vykurovania v starších domoch.
Nároky na tepelnú izoláciu budov sa neustále zvyšujú, s tým rastie aj potrebná hrúbka tepelnoizolačnej vrstvy. Zároveň je kvôli efektívnemu využitiu stavebného pozemku vhodné voliť skladby stien budov s čo najmenšou hrúbkou. Vhodným riešením je zateplenie obvodových stien účinným tepelným izolantom.
Betón s nízkou uhlíkovou stopou zaznamenáva v súčasnej dobe na Slovensku rozmach. Tento materiál je synonymom moderného bývania, vyššej kvality života a ponúka aj významnú výhodu pre budúce generácie. Spĺňa pritom rovnaké prísne kvalitatívne normy ako jeho tradičné alternatívy.
Pri výmene okien na historických budovách je okrem tepelnotechnických parametrov potrebné zohľadniť aj požiadavky pamiatkového úradu. Ako postupovať pri takomto projekte?