Paลพenie ลพelezniฤnรฉho tunela Tureckรฝ vrch
Moลพnosลฅ lepลกej prรญstupnosti kย Transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov si vyลพiadala modernizรกciu ลพelezniฤnej trate vrรกtane รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov vย ลพelezniฤnom km 100,500 โ 159,100 pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h. Vย rรกmci nej sa realizovalo niekoฤพkรฝch stavebnรฝch objektov, medzi ktorรฝmi je aj ลพelezniฤnรฝ dvojkoฤพajovรฝ tunel Tureckรฝ vrch dlhรฝ 1 775 m.
Na jeho vรฝstavbu bolo potrebnรฉ zriadiลฅ stavebnรฝ priestor pred vstupnรฝm aย vรฝstupnรฝm portรกlom tunela. Priestorovรฉ usporiadanie staveniska si vynรบtilo zรกrezy do horninovรฉho masรญvu pred oboma portรกlmi tunela. Zaistenie stavebnรฝch jรกm pomocou zรกrubnรฝch mรบrov na severnom aย juลพnom portรกli ลพelezniฤnรฉho tunela realizovala spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s. Zย jej strojnรฉho vybavenia sa na realizรกciu mikropilรณt pouลพili vrtnรก sรบprava Casagrande M9 aย na kotvenie Klemm 806. Spolu sa realizovalo 1ย 442ย m mikropilรณtD 108/16ย mm aย 152/18mm, 3ย 392ย m zemnรฝch kotiev aย 2ย 000ย m mikropilรณtovรฉho daลพdnika. Prรกce zaฤali vย decembri 2009. Na zรกklade poลพiadavky objednรกvateฤพa ฤo najskรดr zaฤaลฅ razenie tunelovej rรบry sa zย ฤasovรฝch dรดvodov zaviedli dve pracovnรฉ zmeny aย vrtnรฉ prรกce prebiehali aj vย noci. Keฤลพe realizรกcia vrtov sa realizovala vย zimnรฝch mesiacoch, bola prรกca vย danรฝch podmienkach veฤพmi nรกroฤnรก. Napriek tรฝmto podmienkam sa podarilo poลพadovanรฝ termรญn dodrลพaลฅ.
Obr. 1ย Situรกcia (zdroj: www.zeleznicne.info)
Spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s., realizovala nielen zaistenie stavebnรฝch jรกm portรกlovรฝch oblastรญ, ale aj razenie prieskumnej ลกtรดlne, razenie stredovej ฤasti tunelovej rรบry, izolรกcie aย sekundรกrne ostenie vย stredovej ฤasti, ako aj doplnkovรฉ jadrovรฉ vrty vykonรกvanรฉ pre geologickรฝ prieskum. Prรญspevok sa zameriava na realizรกciu paลพenia portรกlov aย jadrovรฝch vrtov.
Vรฝjazdovรฝ (severnรฝ) portรกl
Vรฝjazdovรฝ (severnรฝ) portรกl bol umiestnenรฝ vย nลพkm 104,260. Tvorรญ vyรบstenie tunela do severnรฉho svahu masรญvu Tureckรฉho vrchu. Zรกrubnรก stena, ktorรก viedla rovnobeลพne sย osou koฤพaje pred vรฝjazdovรฝm portรกlom, bola vyhotovenรก sย cieฤพom zaistiลฅ svah skalnรฉho odreยญzu. Paลพenie stavebnej jamy severnรฉho portรกlu ลพelezniฤnรฉho tunela je zobrazenรฉ na obr. 2.
Geolรณgia vย okolรญ severnรฉho portรกlu
Horninovรฝ masรญv charakterizuje povrchovรก vrstยญva sedimentov kvartรฉrnej formรกcie vย tomto zaยญstรบpenรญ: eolitickรฉ sedimenty mocnosti 7 โ 15ย m (spraลก aลพ spraลกovรฉ hliny zatriedenรฉ ako CL aลพ CI-F6 pevnej aลพ tvrdej konzistencie) sรบ najrozลกรญrenejลกie na รบzemรญ portรกlu. Polygenetickรฉ sedimenty majรบ charakter piesoฤnatรฝch hlรญn aย tvoria sa najmรค vย terรฉnnych depresiรกch. Deluviรกlne sedimenty predpokladanej mocnosti 1ย m sรบ charakterizovanรฉ รญlovito-kamenitรฝmi sutinami. Fluviรกlne sedimenty reprezentujรบ okrajovรบ ฤasลฅ pravostrannej nivy vyรบstenia potoka Boลกรกฤka. Zastรบpenรฉ sรบ nรกplavovรฉ รญly sย prรญmesou piesku (CS-F4) alebo ลกtrku (GC-G5). Karbonรกtickรฉ sรบvrstvie dolomitov sa predpokladalo vย nivelete tunela vย blรญzkosti portรกlu na zรกklade vrtnรฝch prรกc aย geofyzikรกlnych meranรญ. Zย hฤพadiska stability portรกlovรฉho zรกrezu aj samotnรฉho objektu sa povaลพovali za smerodajnรฉ parametre zemรญn eolicko-deluviรกlneho komplexu.
Spรดsoby paลพenia stavebnej jamy
Stavebnรก jama bola vo svojej vrchnej ฤasti zaistenรก dvoma kotvenรฝmi mikropilรณtovรฝmi stenami. Mikropilรณty vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi rรบrami 152/18ย mm sa realizovali vย dฤบลพkach 1,7ย m aลพ 18,6ย m. Odvลtanรฉ boli po 0,5ย m, len na oboch zostupujรบcich stenรกch bola osovรก vzdialenosลฅ mikropilรณt 0,75ย m. Celkovรก dฤบลพka realizovanรฝch mikropilรณt bola 1ย 022ย m. Mikropilรณtovรฉ steny sa po celej vรฝลกke kotvili vย ลกiestich รบrovniach horninovรฝmi kotvami, ktorรฉ sa realizovali po dฤบลพke รก 0,5 m. Dฤบลพky kotiev boli vย rozmedzรญ 10 aลพ 30 m, priฤom ich koreลovรก ฤasลฅ bola pre vลกetky rovnakรก, aย to 10ย m. Celkovรก dฤบลพka realizovanรฝch kotiev bola 2ย 492ย m. Koruny mikropilรณt boli zabetรณnovanรฉ do ลพelezobetรณnovรฝch prievlakov sย rozmermi 0,6 โ 0,75 ร 1,0 โ 1,5ย m. Pribliลพne na รบrovni prvรฉho kotvenia sa vybudoval ลพelezobetรณnovรฝ prievlak 0,75 ร 1,5ย m, za ktorรฝm sa vyhotovil ลพฤพab na odvodnenie nadportรกlovรฉho svahu. ลฝelezobetรณnovรฉ prievlaky PR1, 2ย aย 3 mali charakter trvalej konลกtrukcie, preto sa kotvili trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami. Niลพลกie kotevnรฉ รบrovne tvorili oceฤพovรฉ stuลพujรบce prahy typu U220, 240 aย 260, kotvenรฉ doฤasnรฝmi aj trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami.
Stavebnรก jama sa odkopรกvala po รบrovniach vysokรฝch maximรกlne 3ย m. Lรญce mikropilรณtovรฝch stien sa zaistilo striekanรฝm betรณnom sย hrรบbkou minimรกlne 150 mm aย vystuลพilo sieลฅovinou 150 ร 150/8 ร 8 mm. Na zaistenie razenia portรกlovรฉho รบseku tunela sa realizoval mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik sย celkovou vรฝmerou 800ย m, ktorรฝ pozostรกval zย dvoch radov mikropilรณt 114/6,3ย mm dฤบลพky 20ย m, zaviazanรฝch do portรกlovรฉho venca 0,8 ร 0,3ย m. Mikropilรณty vย prvom rade mali osovรบ vzdialenosลฅ 0,7ย m aย vย druhom rade 0,724ย m.
Vjazdovรฝ (juลพnรฝ) portรกl
Vjazdovรฝ (juลพnรฝ) portรกl je umiestnenรฝ vย nลพkm 102,485. Zรกrubnรก stena viedla rovnobeลพne sย osou koฤพaje pred juลพnรฝm portรกlom vย dฤบลพke 120ย m. รlohou steny bolo zaistiลฅ svah skalnรฉho odrezu pozdฤบลพ trate (obr. 3).
Obr. 3ย Paลพenie juลพnรฉho portรกlu Casagrande M9 | Obr. 4ย Jadrovรฉ vลtanie Klemm 704ย E |
Geolรณgia vย okolรญ juลพnรฉho portรกlu
Vย zmysle inลพiniersko-geologickej klasifikรกcie sa na รบzemรญ juลพnรฉho portรกlu nachรกdzali tieto typy hornรญn: deluviรกlne sedimenty, ktorรฉ boli na รบzemรญ svahov zastรบpenรฉ prevaลพne typom kamenito-รญlovitรฝch sutรญn aย รญlovitรฝch, jemnozrnnรฝch sedimentov. Vย zmysle STN 73ย 1001 ich bolo moลพnรฉ charakterizovaลฅ triedami CG-F2, Cl-F6 aย CL-F6. Sedimenty mali nerovnomernรบ mocnosลฅ, ktorรก sa predpokladala vย rozsahu od 0,2 do 2,0ย m. Deluviรกlne sedimenty vyplลovali rรดzne hlbokรฉ skrasovatenรฉ formy vรกpencovรฉho podkladu. Sutiny tvoria prevaลพne jemnozrnnรฉ zeminy. Eolickรฉ sedimenty sa zachovali vย oblasti รบpรคtia svahu aย na povrchu ฤiastkovรฉho hrebeลa masรญvu Strรกne. Eolickรฉ sedimenty mali charakter spraลกรญ aลพ spraลกovรฝch hlรญn. Vย zmysle STNย 73ย 1001 boli zatriedenรฉ ako Cl-F6. Fluviรกlne sedimenty reprezentovali nรกplavy Vรกhu sย charakterom ลกtrkov sย povrchovou vrstvou sย charakterom nรกplavovรฝch hlรญn. Ich mocnosลฅ pri pravostrannom okraji aluviรกlnej nivy sa predpokladala do 5ย aลพ 8 m. Vย zmysle STNย 73ย 1001 moลพno fluยญviรกlny komplex charakterizovaลฅ pre รญly triedami CG-F2, CS-F4 aย pre ลกtrky triedou GC-G5.
Mezozoickรฝ masรญv charakterizovala prevaลพne puklinovรก aลพ puklinovo-krasovรก priepustnosลฅ. Na รบpรคtรญ svahu aย vย dolnej ฤasti erรณznych rรฝh sa nedokumentoval nijakรฝ vรฝver podzemnรฝch vรดd ani podmรกฤanรฉ รบzemia sย rozptรฝlenรฝmi vรฝvermi.
Spรดsoby paลพenia stavebnej jamy
Stavebnรก jama portรกlu sย dฤบลพkou 25ย m bola vย najvyลกลกom bode 17ย m vysokรก. Jej zvislรฉ steny boli zaistenรฉ mikropilรณtami, trvalรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 6 aลพ 8ย m aย striekanรฝm betรณnom vystuลพenรฝm oceฤพovou sieลฅou 150 ร 150/6 ร 6ย mm. Vย รบrovni nad kรณtou asi 201,0ย m nad morom prebiehal svah odrezu vย sklone 70ยฐ plynulo, aj vย celom rozsahu stavebnej jamy aย ฤiastoฤne nad razenรฝm portรกlom. Zย รบrovne 201,0ย m nad morom sa realizovali mikropilรณty sย vรฝstuลพou 108/16ย mm aย osovou vzdialenosลฅou 1,0ย m po celom obvode odrezu stavebnej jamy. Celkovรก dฤบลพka mikropilรณt bola 420 m. Koruny mikropilรณt boli zaviazanรฉ do ลพelezobetรณnovรฉho prievlaku sย rozmermi 0,7 ร 0,5ย m. Prievlak sa ukotvil horninovรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 6 aลพ 8ย m vo vzdialenostiach maximรกlne 3ย m. Celkovรก dฤบลพka kotiev bola 900ย m. Steny jamy boli zaistenรฉ striekanรฝm betรณnom vย hrรบbke 150ย mm. Vย ฤele stavebnej jamy sa vybudoval ochrannรฝ dรกลพdnik zย vodorovnรฝch mikropilรณt 108/16 dlhรฝch 25ย m. Hlavy mikropilรณt sa zaviazali do portรกlovรฉho stuลพujรบceho venca sย rozmermi 0,7 ร 0,25ย m.
Na zaistenie razenia portรกlovรฉho รบseku tunela sa aj na juลพnom portรกli realizoval mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik 114/6,3ย mm vย dฤบลพke 25ย m aย sย celkovou vรฝmerou 1ย 200ย m.
Jadrovรฉ vลtanie
Poฤas razenia tunela vznikla poลพiadavka na realizรกciu doplnkovรฝch jadrovรฝch vrtov. Tieto sa realizovali vrtnou sรบpravou Klemm 704ย E. Celkovo sa odvลtalo 62 ks, 277ย m jadrovรฝch vrtov.
Zรกver
Prรกce ลกpeciรกlneho zakladania ukonฤila spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s., na stavbe na severnom portรกli vo februรกri 2010 aย na juลพnom portรกli vย mรกji 2010. Dรดleลพitรฝm bodom bola sprรกvna koordinรกcia, nasadenie kapacรญt aย zabezpeฤenie materiรกlu tak, aby bolo moลพnรฉ postupovaลฅ bez preruลกenia prรกc. Priebeh vรฝstavby prebiehal poฤas plnej prevรกdzky ลพeleznice, ฤo si najmรค pri juลพnom portรกli vyลพadovalo zvรฝลกenรบ pozornosลฅ. Realizรกcia projektu bola ฤalลกou skรบลกkou odbornosti aย skรบsenosti tรญmu pracovnรญkov, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพali. รspeลกnรฉ zvlรกdnutie projektu svedฤรญ oย vysokej profesionalite pracovnรญkov TUBAU, a. s.
TEXT: Ing. Marek Fรกbry, Ing. Monika Bartoลกova, PhD, Ing. Mikulรกลก Sekela
FOTO: TUBAU
Marek Fรกbry je ลกpecialista na technickรบ prรญpravu vรฝroยญby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.
Monika Bartoลกovรก je referentka technicko-obchodnej prรญpravy vรฝroby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.
Mikulรกลก Sekela je ลกpecialista na technickรบ prรญpravu vรฝroยญby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.