pazenie zeleznicneho tunela turecky vrch
Galรฉria(5)

Paลพenie ลพelezniฤnรฉho tunela Tureckรฝ vrch

Partneri sekcie:

Moลพnosลฅ lepลกej prรญstupnosti kย Transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov si vyลพiadala modernizรกciu ลพelezniฤnej trate vrรกtane รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov vย ลพelezniฤnom km 100,500 โ€“ 159,100 pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h. Vย rรกmci nej sa realizovalo niekoฤพkรฝch stavebnรฝch objektov, medzi ktorรฝmi je aj ลพelezniฤnรฝ dvojkoฤพajovรฝ tunel Tureckรฝ vrch dlhรฝ 1 775 m.

01 zeleznice info big image
04 tubau big image
03 tubau big image
pazenie zeleznicneho tunela turecky vrch 5639 big image
Na jeho vรฝstavbu bolo potrebnรฉ zriadiลฅ stavebnรฝ priestor pred vstupnรฝm aย vรฝstupnรฝm portรกlom tunela. Priestorovรฉ usporiadanie staveniska si vynรบtilo zรกrezy do horninovรฉho masรญvu pred oboma portรกlmi tunela. Zaistenie stavebnรฝch jรกm pomocou zรกrubnรฝch mรบrov na severnom aย juลพnom portรกli ลพelezniฤnรฉho tunela realizovala spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s. Zย jej strojnรฉho vybavenia sa na realizรกciu mikropilรณt pouลพili vrtnรก sรบprava Casagrande M9 aย na kotvenie Klemm 806. Spolu sa realizovalo 1ย 442ย m mikropilรณt
D 108/16ย mm aย 152/18mm, 3ย 392ย m zemnรฝch kotiev aย 2ย 000ย m mikropilรณtovรฉho daลพdnika. Prรกce zaฤali vย decembri 2009. Na zรกklade poลพiadavky objednรกvateฤพa ฤo najskรดr zaฤaลฅ razenie tunelovej rรบry sa zย ฤasovรฝch dรดvodov zaviedli dve pracovnรฉ zmeny aย vrtnรฉ prรกce prebiehali aj vย noci. Keฤลพe realizรกcia vrtov sa realizovala vย zimnรฝch mesiacoch, bola prรกca vย danรฝch podmienkach veฤพmi nรกroฤnรก. Napriek tรฝmto podmienkam sa podarilo poลพadovanรฝ termรญn dodrลพaลฅ.


Obr. 1ย  Situรกcia (zdroj: www.zeleznicne.info)

Spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s., realizovala nielen zaistenie stavebnรฝch jรกm portรกlovรฝch oblastรญ, ale aj razenie prieskumnej ลกtรดlne, razenie stredovej ฤasti tunelovej rรบry, izolรกcie aย sekundรกrne ostenie vย stredovej ฤasti, ako aj doplnkovรฉ jadrovรฉ vrty vykonรกvanรฉ pre geologickรฝ prieskum. Prรญspevok sa zameriava na realizรกciu paลพenia portรกlov aย jadrovรฝch vrtov.

Vรฝjazdovรฝ (severnรฝ) portรกl
Vรฝjazdovรฝ (severnรฝ) portรกl bol umiestnenรฝ vย nลพkm 104,260. Tvorรญ vyรบstenie tunela do severnรฉho svahu masรญvu Tureckรฉho vrchu. Zรกrubnรก stena, ktorรก viedla rovnobeลพne sย osou koฤพaje pred vรฝjazdovรฝm portรกlom, bola vyhotovenรก sย cieฤพom zaistiลฅ svah skalnรฉho odreยญzu. Paลพenie stavebnej jamy severnรฉho portรกlu ลพelezniฤnรฉho tunela je zobrazenรฉ na obr. 2.

Geolรณgia vย okolรญ severnรฉho portรกlu
Horninovรฝ masรญv charakterizuje povrchovรก vrstยญva sedimentov kvartรฉrnej formรกcie vย tomto zaยญstรบpenรญ: eolitickรฉ sedimenty mocnosti 7 โ€“ 15ย m (spraลก aลพ spraลกovรฉ hliny zatriedenรฉ ako CL aลพ CI-F6 pevnej aลพ tvrdej konzistencie) sรบ najrozลกรญrenejลกie na รบzemรญ portรกlu. Polygenetickรฉ sedimenty majรบ charakter piesoฤnatรฝch hlรญn aย tvoria sa najmรค vย terรฉnnych depresiรกch. Deluviรกlne sedimenty predpokladanej mocnosti 1ย m sรบ charakterizovanรฉ รญlovito-kamenitรฝmi sutinami. Fluviรกlne sedimenty reprezentujรบ okrajovรบ ฤasลฅ pravostrannej nivy vyรบstenia potoka Boลกรกฤka. Zastรบpenรฉ sรบ nรกplavovรฉ รญly sย prรญmesou piesku (CS-F4) alebo ลกtrku (GC-G5). Karbonรกtickรฉ sรบvrstvie dolomitov sa predpokladalo vย nivelete tunela vย blรญzkosti portรกlu na zรกklade vrtnรฝch prรกc aย geofyzikรกlnych meranรญ. Zย hฤพadiska stability portรกlovรฉho zรกrezu aj samotnรฉho objektu sa povaลพovali za smerodajnรฉ parametre zemรญn eolicko-deluviรกlneho komplexu.

Spรดsoby paลพenia stavebnej jamy
Stavebnรก jama bola vo svojej vrchnej ฤasti zaistenรก dvoma kotvenรฝmi mikropilรณtovรฝmi stenami. Mikropilรณty vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi rรบrami 152/18ย mm sa realizovali vย dฤบลพkach 1,7ย m aลพ 18,6ย m. Odvล•tanรฉ boli po 0,5ย m, len na oboch zostupujรบcich stenรกch bola osovรก vzdialenosลฅ mikropilรณt 0,75ย m. Celkovรก dฤบลพka realizovanรฝch mikropilรณt bola 1ย 022ย m. Mikropilรณtovรฉ steny sa po celej vรฝลกke kotvili vย ลกiestich รบrovniach horninovรฝmi kotvami, ktorรฉ sa realizovali po dฤบลพke รก 0,5 m. Dฤบลพky kotiev boli vย rozmedzรญ 10 aลพ 30 m, priฤom ich koreลˆovรก ฤasลฅ bola pre vลกetky rovnakรก, aย to 10ย m. Celkovรก dฤบลพka realizovanรฝch kotiev bola 2ย 492ย m. Koruny mikropilรณt boli zabetรณnovanรฉ do ลพelezobetรณnovรฝch prievlakov sย rozmermi 0,6 โ€“ 0,75 ร— 1,0 โ€“ 1,5ย m. Pribliลพne na รบrovni prvรฉho kotvenia sa vybudoval ลพelezobetรณnovรฝ prievlak 0,75 ร— 1,5ย m, za ktorรฝm sa vyhotovil ลพฤพab na odvodnenie nadportรกlovรฉho svahu. ลฝelezobetรณnovรฉ prievlaky PR1, 2ย aย 3 mali charakter trvalej konลกtrukcie, preto sa kotvili trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami. Niลพลกie kotevnรฉ รบrovne tvorili oceฤพovรฉ stuลพujรบce prahy typu U220, 240 aย 260, kotvenรฉ doฤasnรฝmi aj trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami.

Stavebnรก jama sa odkopรกvala po รบrovniach vysokรฝch maximรกlne 3ย m. Lรญce mikropilรณtovรฝch stien sa zaistilo striekanรฝm betรณnom sย hrรบbkou minimรกlne 150 mm aย vystuลพilo sieลฅovinou 150 ร— 150/8 ร— 8 mm. Na zaistenie razenia portรกlovรฉho รบseku tunela sa realizoval mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik sย celkovou vรฝmerou 800ย m, ktorรฝ pozostรกval zย dvoch radov mikropilรณt 114/6,3ย mm dฤบลพky 20ย m, zaviazanรฝch do portรกlovรฉho venca 0,8 ร— 0,3ย m. Mikropilรณty vย prvom rade mali osovรบ vzdialenosลฅ 0,7ย m aย vย druhom rade 0,724ย m.

Vjazdovรฝ (juลพnรฝ) portรกl
Vjazdovรฝ (juลพnรฝ) portรกl je umiestnenรฝ vย nลพkm 102,485. Zรกrubnรก stena viedla rovnobeลพne sย osou koฤพaje pred juลพnรฝm portรกlom vย dฤบลพke 120ย m. รšlohou steny bolo zaistiลฅ svah skalnรฉho odrezu pozdฤบลพ trate (obr. 3).

Obr. 3ย  Paลพenie juลพnรฉho portรกlu Casagrande M9 Obr. 4ย  Jadrovรฉ vล•tanie Klemm 704ย E

Geolรณgia vย okolรญ juลพnรฉho portรกlu
Vย zmysle inลพiniersko-geologickej klasifikรกcie sa na รบzemรญ juลพnรฉho portรกlu nachรกdzali tieto typy hornรญn: deluviรกlne sedimenty, ktorรฉ boli na รบzemรญ svahov zastรบpenรฉ prevaลพne typom kamenito-รญlovitรฝch sutรญn aย รญlovitรฝch, jemnozrnnรฝch sedimentov. Vย zmysle STN 73ย 1001 ich bolo moลพnรฉ charakterizovaลฅ triedami CG-F2, Cl-F6 aย CL-F6. Sedimenty mali nerovnomernรบ mocnosลฅ, ktorรก sa predpokladala vย rozsahu od 0,2 do 2,0ย m. Deluviรกlne sedimenty vyplลˆovali rรดzne hlbokรฉ skrasovatenรฉ formy vรกpencovรฉho podkladu. Sutiny tvoria prevaลพne jemnozrnnรฉ zeminy. Eolickรฉ sedimenty sa zachovali vย oblasti รบpรคtia svahu aย na povrchu ฤiastkovรฉho hrebeลˆa masรญvu Strรกne. Eolickรฉ sedimenty mali charakter spraลกรญ aลพ spraลกovรฝch hlรญn. Vย zmysle STNย 73ย 1001 boli zatriedenรฉ ako Cl-F6. Fluviรกlne sedimenty reprezentovali nรกplavy Vรกhu sย charakterom ลกtrkov sย povrchovou vrstvou sย charakterom nรกplavovรฝch hlรญn. Ich mocnosลฅ pri pravostrannom okraji aluviรกlnej nivy sa predpokladala do 5ย aลพ 8 m. Vย zmysle STNย 73ย 1001 moลพno fluยญviรกlny komplex charakterizovaลฅ pre รญly triedami CG-F2, CS-F4 aย pre ลกtrky triedou GC-G5.

Mezozoickรฝ masรญv charakterizovala prevaลพne puklinovรก aลพ puklinovo-krasovรก priepustnosลฅ. Na รบpรคtรญ svahu aย vย dolnej ฤasti erรณznych rรฝh sa nedokumentoval nijakรฝ vรฝver podzemnรฝch vรดd ani podmรกฤanรฉ รบzemia sย rozptรฝlenรฝmi vรฝvermi.

Spรดsoby paลพenia stavebnej jamy
Stavebnรก jama portรกlu sย dฤบลพkou 25ย m bola vย najvyลกลกom bode 17ย m vysokรก. Jej zvislรฉ steny boli zaistenรฉ mikropilรณtami, trvalรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 6 aลพ 8ย m aย striekanรฝm betรณnom vystuลพenรฝm oceฤพovou sieลฅou 150 ร— 150/6 ร— 6ย mm. Vย รบrovni nad kรณtou asi 201,0ย m nad morom prebiehal svah odrezu vย sklone 70ยฐ plynulo, aj vย celom rozsahu stavebnej jamy aย ฤiastoฤne nad razenรฝm portรกlom. Zย รบrovne 201,0ย m nad morom sa realizovali mikropilรณty sย vรฝstuลพou 108/16ย mm aย osovou vzdialenosลฅou 1,0ย m po celom obvode odrezu stavebnej jamy. Celkovรก dฤบลพka mikropilรณt bola 420 m. Koruny mikropilรณt boli zaviazanรฉ do ลพelezobetรณnovรฉho prievlaku sย rozmermi 0,7 ร— 0,5ย m. Prievlak sa ukotvil horninovรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 6 aลพ 8ย m vo vzdialenostiach maximรกlne 3ย m. Celkovรก dฤบลพka kotiev bola 900ย m. Steny jamy boli zaistenรฉ striekanรฝm betรณnom vย hrรบbke 150ย mm. Vย ฤele stavebnej jamy sa vybudoval ochrannรฝ dรกลพdnik zย vodorovnรฝch mikropilรณt 108/16 dlhรฝch 25ย m. Hlavy mikropilรณt sa zaviazali do portรกlovรฉho stuลพujรบceho venca sย rozmermi 0,7 ร— 0,25ย m.

Na zaistenie razenia portรกlovรฉho รบseku tunela sa aj na juลพnom portรกli realizoval mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik 114/6,3ย mm vย dฤบลพke 25ย m aย sย celkovou vรฝmerou 1ย 200ย m.

Jadrovรฉ vล•tanie
Poฤas razenia tunela vznikla poลพiadavka na realizรกciu doplnkovรฝch jadrovรฝch vrtov. Tieto sa realizovali vrtnou sรบpravou Klemm 704ย E. Celkovo sa odvล•talo 62 ks, 277ย m jadrovรฝch vrtov.

Zรกver
Prรกce ลกpeciรกlneho zakladania ukonฤila spoloฤnosลฅ TUBAU, a. s., na stavbe na severnom portรกli vo februรกri 2010 aย na juลพnom portรกli vย mรกji 2010. Dรดleลพitรฝm bodom bola sprรกvna koordinรกcia, nasadenie kapacรญt aย zabezpeฤenie materiรกlu tak, aby bolo moลพnรฉ postupovaลฅ bez preruลกenia prรกc. Priebeh vรฝstavby prebiehal poฤas plnej prevรกdzky ลพeleznice, ฤo si najmรค pri juลพnom portรกli vyลพadovalo zvรฝลกenรบ pozornosลฅ. Realizรกcia projektu bola ฤalลกou skรบลกkou odbornosti aย skรบsenosti tรญmu pracovnรญkov, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพali. รšspeลกnรฉ zvlรกdnutie projektu svedฤรญ oย vysokej profesionalite pracovnรญkov TUBAU, a. s.

TEXT: Ing. Marek Fรกbry, Ing. Monika Bartoลกova, PhD, Ing. Mikulรกลก Sekela
FOTO: TUBAU

Marek Fรกbry je ลกpecialista na technickรบ prรญpravu vรฝroยญby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.

Monika Bartoลกovรก je referentka technicko-obchodnej prรญpravy vรฝroby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.

Mikulรกลก Sekela je ลกpecialista na technickรบ prรญpravu vรฝroยญby spoloฤnosti TUBAU, a. s., divรญzia ลกpeciรกlne zakladanie.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie