Pilotnรฝ projekt LED osvetlenia cestnรฉho tunela Horelica
Zaฤiatok vรฝstavby cestnรฝch tunelov na Slovensku spadรก do polovice 90. rokov minulรฉho storoฤia aย je spรคtรฝ sย programom vรฝstavby diaฤพnic. Podฤพa zoznamu cestnรฝch tunelov osadenรฝch vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami mรกme vย prevรกdzke devรคลฅ takรฝchto diaฤพniฤnรฝch tunelov โ tunely Branisko, Horelica, Sitina, Luฤivnรก, Bรดrik, ล ibenik, Svrฤinovec, Poฤพana aย Povaลพskรฝ Chlmec. ฤo sa tรฝka diaฤพniฤnรฝch รบsekov vo vรฝstavbe, sรบ tunely Ovฤiarsko, ลฝilina, Viลกลovรฉ aย ฤebraลฅ navrhnutรฉ takisto sย konvenฤnรฝmi vรฝbojkami. Na prรญklade prestavby diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica vลกak moลพno naฤrtnรบลฅ novรบ epochu osvetlenia cestnรฝch tunelov na Slovensku LED svietidlami.
Na รบvod treba pripomenรบลฅ, ลพe od aprรญla 2012 sa na zรกklade dokumentu ErP (Energy related Product) eurรณpskej legislatรญvy (Commision Regulation (EC) No 245/2009) uskutoฤnilo sลฅahovanie neefektรญvnych vysokotlakovรฝch vรฝbojok z trhu v niekoฤพkรฝch fรกzach. Od toho roku je zakรกzanรก vรฝroba ลกtandardnรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok a ลกtandardnรฝch halogenidovรฝch vรฝbojok โ prรญpustnรฉ je len dopredรกvanie zรกsob, ktorรฉ sa dostali do distribuฤnej siete.
Samozrejme, za vyradenรฉ vรฝbojky existuje nรกhrada takรฝch, ktorรฉ spฤบลajรบ poลพiadavky nariadenia EcoDesign, tรฝkajรบceho sa aj svetelnรฝch zdrojov, a podporujรบ energetickรบ รบฤinnosลฅ a efektรญvnosลฅ z pohฤพadu vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie a zniลพovanie uhlรญkovรฝch emisiรญ. Na vysvetlenie treba povedaลฅ, ลพe v sลฅahovanรฝch vysokotlakovรฝch vรฝbojkรกch sa nachรกdza ortuลฅ a inรฉ ลฅaลพkรฉ kovy.
V nerozbitom stave nie sรบ ลกkodlivรฉ, ak sa vลกak rozbijรบ, ortuลฅ sa spolu s ฤalลกรญmi toxickรฝmi lรกtkami, ktorรฉ sa v nich nachรกdzajรบ, odparuje a dostรกva sa do ovzduลกia a okolia. Tรฝm sa nielen zneฤisลฅuje ลพivotnรฉ prostredie, ale vdychovanie tรฝchto lรกtok poลกkodzuje aj ฤพudskรฉ zdravie. Preto je dรดleลพitรฉ s tรฝmito vรฝbojkami zaobchรกdzaลฅ opatrne a odovzdรกvaลฅ nefunkฤnรฉ kusy do separovanรฉho zberu.
Na รบvod treba pripomenรบลฅ, ลพe od aprรญla 2012 sa na zรกklade dokumentu ErP (Energy related Product) eurรณpskej legislatรญvy (Commision Regulation (EC) No 245/2009) uskutoฤnilo sลฅahovanie neefektรญvnych vysokotlakovรฝch vรฝbojok z trhu v niekoฤพkรฝch fรกzach. Od toho roku je zakรกzanรก vรฝroba ลกtandardnรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok a ลกtandardnรฝch halogenidovรฝch vรฝbojok โ prรญpustnรฉ je len dopredรกvanie zรกsob, ktorรฉ sa dostali do distribuฤnej siete.
Samozrejme, za vyradenรฉ vรฝbojky existuje nรกhrada takรฝch, ktorรฉ spฤบลajรบ poลพiadavky nariadenia EcoDesign, tรฝkajรบceho sa aj svetelnรฝch zdrojov, a podporujรบ energetickรบ รบฤinnosลฅ a efektรญvnosลฅ z pohฤพadu vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie a zniลพovanie uhlรญkovรฝch emisiรญ. Na vysvetlenie treba povedaลฅ, ลพe v sลฅahovanรฝch vysokotlakovรฝch vรฝbojkรกch sa nachรกdza ortuลฅ a inรฉ ลฅaลพkรฉ kovy.
V nerozbitom stave nie sรบ ลกkodlivรฉ, ak sa vลกak rozbijรบ, ortuลฅ sa spolu s ฤalลกรญmi toxickรฝmi lรกtkami, ktorรฉ sa v nich nachรกdzajรบ, odparuje a dostรกva sa do ovzduลกia a okolia. Tรฝm sa nielen zneฤisลฅuje ลพivotnรฉ prostredie, ale vdychovanie tรฝchto lรกtok poลกkodzuje aj ฤพudskรฉ zdravie. Preto je dรดleลพitรฉ s tรฝmito vรฝbojkami zaobchรกdzaลฅ opatrne a odovzdรกvaลฅ nefunkฤnรฉ kusy do separovanรฉho zberu.
Modulรกrny systรฉm LED svietidiel v tuneloch
S nรกstupom bielych svetelnรฝch diรณd (LED) โ s pouลพitรญm fosforovรฉho materiรกlu sa menรญ monochromatickรฉ svetlo modrej LED na ลกirokospektrรกlne biele svetlo โ a novรกtorskรฝch ovlรกdacรญch jednotiek LED modulov sa v alpskรฝch krajinรกch objavili prvรฉ projekty prevรกdzkovรฉho osvetlenia tunelov s protismernรฝmi obdฤบลพnikovรฝmi a symetrickรฝmi priamkovรฝmi LED svietidlami z plechu z nehrdzavejรบcej ocele V4A (podฤพa DIN 17440 z materiรกlu ฤ. 1.4571 s vysokou mechanickou pevnosลฅou a odolnosลฅou proti korรณzii).
Tu treba pripomenรบลฅ, ลพe telesรก LED svietidiel vyhotovenรฉ z hlinรญkovej zliatiny povrchovo upravenej prรกลกkovou farbou sรบ vo vjazdovom adaptaฤnom pรกsme a vo vnรบtornom pรกsme v podmienkach horskรฝch tunelov neprรญpustnรฉ.ย Je zrejmรฉ, ลพe optimรกlny modulรกrny systรฉm LED svietidiel musรญ vyลพarovaลฅ svetelnรฝ tok v rozpรคtรญ typovรฉho radu svietidiel s vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami. Typovรฝ rad modulรกrnych LED svietidiel musรญ zรกroveล umoลพniลฅ voฤพbu ลกoลกovkovej optiky v sรบlade s medzinรกrodnรฝmi poลพiadavkami na osvetlenie tunelov.
Vลกetky svetelnรฉ diรณdy majรบ byลฅ pritom vybavenรฉ rovnakรฝmi ลกoลกovkami na poลพadovanรฉ rozloลพenie svetelnรฉho toku. Preto aj pri stmievanรญ sa pri danom poฤte a vyhotovenรญ svetelnรฝch diรณd v svietidle dosahujรบ rovnakรฉ tvary kriviek svietivosti.ย Na doskรกch s ploลกnรฝmi spojmi LED modulov je umiestnenรฝ rรดzny poฤet svetelnรฝch diรณd v konfigurรกciรกch, ktorรฉ prispievajรบ k homogรฉnnemu rozloลพeniu tepla na ploche.
K lepลกiemu rozptylu tepla do okolia prispieva chladiฤ s eloxovanรฝm povrchom s vysokou kvalitou. Ide o dรดleลพitรฝ prvok svietidla ovplyvลujรบci menovitรฝ ลพivot a svetelnรฝ tok celรฉho systรฉmu. Pochopiteฤพne, chladiฤ vyhotovenรฝ z hlinรญkovej zliatiny je galvanicky oddelenรฝ od telesa LED svietidla, aby sa zabrรกnilo obojstrannej korรณzii rรดznych materiรกlov.
Oddelenie dosky s ploลกnรฝmi spojmi LED modulov od ovlรกdacieho zariadenia (ovlรกdacie zariadenie sa skladรก z napรกjacieho zdroja a riadiacej jednotky) prispieva k najchladnejลกiemu, a tak aj k najvรฝkonnejลกiemu rieลกeniu svietidla. V tomto prรญpade sa ฤasti svietidla prepojenรฉ kรกblom navzรกjom teplom neยญovplyvลujรบ. Niลพลกia hmotnosลฅ samostatnรฝch ฤastรญ svietidla znamenรก zรกroveล jednoduchรบ montรกลพ a nenรกroฤnรบ konลกtrukciu inลกtalaฤnรฝch prvkov tunelovej rรบry.
A napokon, pri rรดznom menovitom ลพivote prepojenรฝch ฤastรญ svietidla ich moลพno samostatne nahradiลฅ.ย Konลกtrukcia samostatnรฝch ฤastรญ svietidla s krytรญm IP66 poskytuje aj vรคฤลกiu bezpeฤnosลฅ. Plochรฉ bezpeฤnostnรฉ sklo s odolnosลฅou proti zmene teploty a nรกrazu je vhodnรฉ na ฤistenie modulรกrnych LED svietidiel motorizovanou kefou pri tlaku prรบdiacej vody 6 bar. Vyhovujรบce je automatickรฉ stmievanie protismernรฝch a symetrickรฝch LED svietidiel riadiacou jednotkou, ktorรก je oddelenรก od napรกjacej jednotky ovlรกdacieho zariadenia.
Autonรณmne ovlรกdacie zariadenie modulรกrnych LED svietidiel moลพno pohodlne inลกtalovaลฅ, pouลพรญvaลฅ a udrลพiavaลฅ v inลกtalaฤnej skrini umiestnenej v prieฤnych prepojeniach spรกjajรบcich dve tunelovรฉ rรบry. V tomto prรญpade moลพno kontrolu elektrickรฉho zariadenia svietidiel vykonaลฅ bez dopravnรฉho obmedzenia v tuneli. Na montรกลพ LED svietidiel na nosnรญk slรบลพia konzoly vyrobenรฉ z plechu z nehrdzavejรบcej ocele. Pripojenie LED svietidiel sa realizuje pomocou technolรณgie plug-and-play. Opraviteฤพnรฉ, rozoberateฤพnรฉ LED svietidlรก treba otvรกraลฅ osobitnรฝm nรกradรญm v technologickรฝch dielลach vรฝrobcu.
Vzor zo susednรฉho Rakรบska
Kompletnรบ topolรณgiu LED osvetlenia cestnรฉho tunela a vodiaceho LED osvetlenia komunikรกcie v tuneli predviedla firma Broll Systemtechnik z Regensburgu v jรบni 2018 na 9. roฤnรญku medzinรกrodnej konferencie s nรกzvom Bezpeฤnosลฅ a vetranie v tuneli, ktorรก sa konala v meste Graz. Nรกsledne v jรบli 2018 sme sa so zรกstupcami NDS, a. s., BBF elektro, s. r. o., OBO BETTERMANN, s. r. o., a ELHYCO, s. r. o., zรบฤastnili na prezentรกcii LED osvetlenia tunela TrIIIple vo Viedni na diaฤพniฤnom รบseku A4.
Prezentรกciu tohto tunela s kompletnou vรฝbavou LED svietidiel zabezpeฤil so sรบhlasom spoloฤnosti ASFiNAG (Autobahnen- und Schnellstrasen-Finanzierungs-Aktiengesellschft), ktorรก je zloลพkou Spolkovรฉho ministerstva pre dopravu, inovรกcie a technolรณgie Rakรบska, projektant tunelovรฉho osvetlenia M. Wagner a majiteฤพ firmy Broll Systemtechnik E. Niederhofer.
Zรญskanรฉ poznatky sa vyuลพili v spoluprรกci s M. Wagnerom a A. Cossovou (ELHYCO, s. r. o.) pri spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica.ย Koncept osvetlenia cestnรฉho tunela HorelicaTunel Horelica sa nachรกdza na trase diaฤพnice D3. Bol otvorenรฝ 29. oktรณbra 2004 v poloviฤnom profile spolu s obchvatom ฤadce s dฤบลพkou 6,4 km, ฤรญm nahradil cestu I/11 prechรกdzajรบcu cez ฤadcu. V sรบฤasnosti sa pripravuje verejnรฉ obstarรกvanie na dostavbu novej pravej tunelovej rรบry (PTR) a รบpravu ฤพavej tunelovej rรบry (LTR).
Nรกvrh osvetlenia PTR a LTR cestnรฉho tunela Horelica s protismernรฝmi (v adaptaฤnom pรกsme) a symetrickรฝmi LED svietidlami (pouลพitรฝmi na dennรฉ a noฤnรฉ osvetlenie prejazdovรฉho pรกsma) firmy Broll Systemtechnik som vykonal overenรฝm softvรฉrom ReluxTunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou balรญka programov novej verzie ReluxDesktop, prezentovanej firmou Relux Informatik na medzinรกrodnom veฤพtrhu Light + Building 2018 na vรฝstavisku Messe Frankfurt.Kategรณrie dvojpruhovรฝch jednosmernรฝch tunelovรฝch rรบr sรบ podฤพa STN 73 7507 takรฉto: PTR T8 โ 10 m, LTR T9 โ 11 m.
Na prevรกdzkovรฉ osvetlenie (vjazdovรฉho adaptaฤnรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma) sรบ svietidlรก umiestnenรฉ v dvoch radoch, protismernรฉ LED svietidlรก v osi klenby tunela, symetrickรฉ svietidlรก sรบ posunutรฉ 0,5 m od pravรฉho jazdnรฉho pruhu smerom k ฤพavej stene. Vรฝลกka plochรฉho bezpeฤnostnรฉho skla svietidiel nad รบrovลou komunikรกcie je 5,5 m. Poloha svietidiel brรกni stroboskopickรฉmu efektu a oslneniu vodiฤov. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ pri jednosmernej premรกvke je 80 km/h. Dฤบลพka brzdnej drรกhy je 65 m.
Poฤรญta sa s najvyลกลกรญm jasom pribliลพovacieho pรกsma na รบrovni 5 000 cd/m2 (stanovil sa na zรกklade ลกtatistickรฝch hodnรดt fotometrickรฉho merania LTR poฤas jednรฉho roka) a najvyลกลกรญm jasom medznรฉho pรกsma 200 cd/m2. Najniลพลกรญ jas prejazdovรฉho pรกsma cez deล by mal byลฅ 6 cd/m2 a v noci 3 cd/m2 (50 %). Poฤรญta sa s udrลพiavacรญm ฤiniteฤพom 0,8. ล esลฅstupลovรก plynulรก regulรกcia osvetlenia adaptaฤnรฉho pรกsma (100/83,3/66,7/50/33,3/16,7 %) sa nastavuje podฤพa jasu pribliลพovacieho pรกsma urฤenรฉho meranรญm vonkajลกรญmi jasomermi L20 pri oboch dopravnรฝch smeroch.
Svetelnรฝ tok svietidiel sa pritom zniลพuje v reลพime 100โฏ% (zap.)/50 %/0 % (vyp.). Dennรฉ a noฤnรฉ osvetlenie prejazdovรฉho pรกsma predstavuje jedna skupina svietidiel s dvojstupลovou regulรกciou (100 % a 50 %). V LTR treba umiestniลฅ 52 ks symetrickรฝch LED svietidiel s nominรกlnym prรญkonom 177,1 W, svetelnรฝm tokom f = 17 038 lm, mernรฝm vรฝkonom svietidla h = 96,21 lm/W a s rozstupom 11,7 m. Spolu s celkovรฝm prรญkonom 9,2 kW.
Predpokladanรฝ poฤet protismernรฝch LED svietidiel v LTR je 70 ks v takejto skladbe:
- 46 ks: 316,7 W, f1 = 40 500 lm,ย h1 = 127,88 lm/W,
- 24 ks: 158,4 W, f2 = 20 250 lm,ย h2 = 127,84 lm/W.
Ich celkovรฝ prรญkon bude 18,4 kW.ย Spolu tak bude v LTR prรญkon 27,6 kW. V PTR treba umiestniลฅ 48 ks symetrickรฝch LED svietidiel s nominรกlnym prรญkonom 177,1 W, svetelnรฝm tokom f = 17 038 lm, mernรฝm vรฝkoยญnom svietidla h = 96,21 lm/W a s rozstupom 11,7 m. Spolu s celkovรฝm prรญkonom 8,5 kW.
Predpokladanรฝ poฤet protismernรฝch LED svietidiel v PTR je 66 ks v takejto skladbe:
- 42 ks: 316,7 W, f1 = 40 500 lm,ย h1 = 127,88 lm/W,
- 24 ks: 158,4 W; f2 = 20 250 lm;ย h2 = 127,84 lm/W.
Ich celkovรฝ prรญkon bude 17,1 kW.ย Spolu tak bude v PTR prรญkon 25,6 kW.
Na porovnanie, podฤพa firmy Artechnic-Schrรฉder, a. s., (odbornรฝ ฤasopis Svฤtlo ฤ. 01/2004) bola osvetฤพovacia sรบstava jednej tunelovej rรบry (LTR, starej) navrhnutรก pri jednom smere s najvyลกลกรญm uvaลพovanรฝm jasom pribliลพovacieho pรกsma 2 760 cd/m2 a pri opaฤnom smere s najvyลกลกรญm uvaลพovanรฝm jasom pribliลพovacieho pรกsma 3 500 cd/m2. Celkovรฝ prรญkon starej rรบry (LTR) so ลกtandardnรฝmi vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami je 94 kW. Teoretickรฝ prรญkon LTR pri obojsmernej premรกvke s LED svietidlami by bol 44,7 kW (spolu LTR: 27,6 kW + celkovรฝ prรญkon 17,1 kW protismernรฝch LED svietidiel v PTR) pri cca dvojnรกsobnej รบrovni celkovรฉho osvetlenia v tuneli Horelica.
Fรกmy o vyลกลกej spotrebe elektrickej energie v prรญpade pouลพitia LED svietidiel sรบ teda zjavne nepodloลพenรฉ! Podฤพa spoloฤnosti ASFiNAG prinรกลกa osvetlenie cestnรฝch tunelov protismernรฝmi obdฤบลพnikovรฝmi a symetrickรฝmi priamkovรฝmi LED svietidlami รบspory elektrickej energie nielen v normรกlnej prevรกdzke, ale aj v prรญpade dymovej skรบลกky sa ukรกzalo, ลพe viditeฤพnosลฅ v zadymenej zรณne je vyลกลกia ako v prรญpade osvetฤพovacej sรบstavy so ลกtandardnรฝmi vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami.
Na orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie a oznaฤenie smeru รบniku sa pouลพรญvajรบ kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก firmy Broll Systemtechnik vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele (z materiรกlu ฤ. 1.4571) s ฤรญrym kalenรฝm sklom. Tieto svietidlรก sรบ sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia. Rozmery bezpeฤnostnej znaฤky sรบ 350 ร 250 mm (pozn.: okrem Slovenska sรบ na celej Transeurรณpskej magistrรกle โTEMโ jednotnรฉ rozmery bezpeฤnostnej znaฤky 300 ร 300 mm). Zdanlivรก plocha boฤnรฝch stien je 20 ร 250 mm, resp. 20 ร 300 mm. Kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก sa umiestลujรบ nad chodnรญk na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (t. j. pri vstupe do prieฤnych prepojenรญ) vo vรฝลกke 1 m.
Zรกkladnรฉ rozstupy svietidiel sรบ 25 m. Zรกroveล sa v bezprostrednej blรญzkosti kaลพdรฉho nรบdzovรฉho vรฝchodu musรญ nachรกdzaลฅ aspoล jedno svietidlo (do 2 m), a to z oboch strรกn. V LTR s dฤบลพkou 576 m treba poฤรญtaลฅ s poฤtom cca 23 svietidiel + 4 ks svietidiel pre dva nรบdzovรฉ vรฝchody. V PTR s dฤบลพkou 562 m sa ลพiada maximรกlne 22 ks svietidiel + 4 ks svietidiel pre dva nรบdzovรฉ vรฝchody. Bezpeฤnostnรก znaฤka a boฤnรฉ steny svietidla svietia trvale.
Poฤas prevรกdzky sรบ nastavenรฉ dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (poฤas dลa a noฤnรฝch hodรญn) a 100 % (evakuaฤnรฉ nรกvestnรฉ osvetlenie) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie sa pri detekcii poลพiaru v tuneli automaticky zapne. LED svietidlรก na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ umiestnenรฉ pri hrane nรบdzovรฝch chodnรญkov tak, ลพe jednou stranou svietia v smere jazdy (biela farba svetla) a druhou stranou proti smeru jazdy (oranลพovรก farba svetla).
Obojsmernรฉ svietenie s jednosmernou premรกvkou je nevyhnutnรฉ na vizuรกlne ohraniฤenie cestnej komunikรกcie pri pohฤพade do spรคtnรฉho zrkadla. Rozstupy medzi svietidlami v adaptaฤnom pรกsme sรบ 12,5 m a v prejazdnom pรกsme 25 m (svietidlรก sa umiestลujรบ v strede medzi kombinovanรฝmi evakuaฤnรฝmi svietidlami).
Poฤet LED svietidiel na vodiace osvetlenie komunikรกcie v LTR pri dฤบลพke adaptaฤnรฉho pรกsma 193,20 m je 2 ร 15 = 30 ks + na รบseku s dฤบลพkou 382,80 m je to 2 ร 15 = 30 ks, tzn. spolu 60 ks (30 ks s bielou farbou svetla a 30 ks s oranลพovou farbou svetla). Poฤet LED svietidiel na vodiace osvetlenie komunikรกcie v PTR pri dฤบลพke adaptaฤnรฉho pรกsma 191 m je 2 ร 15 = 30 ks + na รบseku 371 m je to 2 ร 15 = 30 ks, tzn. spolu 60 ks (30 ks s bielou farbou svetla a 30 ks s oranลพovou farbou svetla).
Celkovo sa teda na vodiace osvetlenie pouลพilo 120 ks LED svietidiel. V ลกtandardnom reลพime vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli trvalo svieti. Moลพno ho vลกak prepnรบลฅ do pomalรฉho (interval 5 s) alebo rรฝchleho (interval 0,5 s) blikania. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na tri regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 20 % (poฤas noฤnรฝch hodรญn), 50โฏ% (poฤas dลa) a 100โฏ% (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu.
Sรบ napรกjanรฉ cez zรกloลพnรฝ zdroj tak, aby boli v prevรกdzke aj pri vรฝpadku elektrickej energie ฤi v prรญpade poลพiaru.Nรกvestnรฉ osvetlenie nรบdzovรฉho vรฝchodu je oznaฤenรฉ trojicou bodovรฝch svietidiel zelenej farby z oboch strรกn vรฝchodu. Tieto svietidlรก sรบ umiestnenรฉ na boฤnej stene tunelovej rรบry vo vรฝลกke 55, 130 a 200,5 cm nad รบrovลou chodnรญka, bezprostredne vedฤพa nรบdzovรฉho vรฝchodu.
Kaลพdรฝ nรบdzovรฝ vรฝchod sa teda oznaฤรญ ลกiestimi svietidlami, spolu to bude 2 ร 6 = 12 ks. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (pri beลพnej prevรกdzke tunela) a 100 % (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Podlahu pred dverami nรบdzovรฉho vรฝchodu mรดลพe osvetliลฅ LED svietidlo firmy Zumtobel group s prรญkonom 114 W.
Na osvetlenie dvoch รบnikovรฝch chodieb sรบ vhodnรฉ svietidlรก z produkcie firmy Zumtobel group (P = 43 W, f = 3 224 lm, h = 74,98 lm/W). Svetelnรฉ podmienky (25 lx) sรบ dostatoฤnรฉ na pohyb osรดb v prieฤnych prepojeniach, kde sรบ umiestnenรฉ aj inลกtalaฤnรฉ skrine s autonรณmnymi ovlรกdacรญmi zariadeniami modulรกrnych LED svietidiel.
V kaลพdej chodbe sรบ zariadenia pre jednu tunelovรบ rรบru, a to:
- cca 7 ks ovlรกdacรญch zariadenรญ s prรญkonom 1,5 kW pre symetrickรฉ LED svietidlรก;
- cca 8 ks ovlรกdacรญch zariadenรญ s prรญkonom 3 kW pre protismernรฉ svietidlรก.
ล tyri LED svietidlรก pod stropom v oboch prieฤnych prepojeniach sรบ pripojenรฉ k zรกlohovanรฉmu distribuฤnรฉmu okruhu. Osvetlenie v prieฤnych prepojeniach sa ovlรกda automaticky pomocou dvernรฉho kontaktu, resp. tlaฤidlom pri dverรกch alebo pomocou riadiaceho systรฉmu. Vypnutie sa riadi diaฤพkovo pomocou operรกtora z riadiaceho centra.
Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred a za portรกlmi tunela slรบลพi na bezpeฤnรฝ prechod medzi hladinou osvetlenia zvonku a vnรบtri tunela, resp. naopak, v noci pri vjazde, resp. vรฝjazde z tunela. Je umiestnenรฉ vo vzdialenosti, ktorรก sa rovnรก pribliลพne dvojnรกsobku dฤบลพky brzdnej drรกhy.
Na vonkajลกie osvetlenie moลพno pouลพiลฅ LED svietidlรก firmy FGH Group (P = 167 W, f = 18 300 lm, h = 109,58 lm/W, sklon = 0ยฐ) upevnenรฉ na osvetฤพovacรญch stoลพiaroch na okraji jazdnรฉho pruhu s vรฝลกkou 10 m, a to pri dฤบลพke vรฝloลพnรญkov 0,5 m a rozstupoch svietidiel v jednom rade cca 30 m (vลพdy 4 ks po oboch stranรกch diaฤพnice). Spolu je to 4 ร 4 = 16 ks.
ล รญrka relevantnej oblasti je 7,50 m a trieda osvetlenia M2. Univerzรกlny drลพiak umoลพลuje nasadiลฅ svietidlo na vรฝloลพnรญk. Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie sa spรญna sรบmrakovรฝmi spรญnaฤmi, umiestnenรฝmi pred portรกlmi vjazdovej ฤasti tunelovรฝch rรบr.
Zรกver
Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe aplikรกcia LED svietidiel v cestnรฝch tuneloch je dnes absolรบtnym svetovรฝm ลกtandardom. K nespornรฝm vรฝhodรกm LED osvetlenia patria vynikajรบce svetelnotechnickรฉ parametre, minimรกlne rozmery, odolnosลฅ, smerovรฉ charakteristiky, ลกetrenie elektrickou energiou a nรญzky vplyv na ลพivotnรฉ prostredie. Vรฝhodou LED svietidiel je takisto jednoduchรก montรกลพ, nenรกroฤnรก รบdrลพba, minimรกlna potreba servisu a dlhรก ลพivotnosลฅ.
Koncept osvetlenia cestnรฉho tunela Horelica je dรดkazom toho, ลพe v sรบฤasnosti moลพno osvetlenie cestnรฝch tunelov komplexne zabezpeฤiลฅ LED svietidlami s nรกhradnou teplotou chromatickosti (CCT) Tcp = 4โฏ000 K, resp. 5 000 K v prรญpade nรบdzovรฝch zรกlivov,ย so vลกeoยญbecnรฝm indexom podania farieb (CRI) Ra = 70.Pri spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica sa plne osvedฤil najpouลพรญvanejลกรญ balรญk programov novej verzie ReluxDesktop.
TEXT: prof. Ing. Pavol Horลรกk, DrSc. โ PROMETEUS
FOTO: autor
Pavol Horลรกk sa venuje osvetleniu pozemnรฝch komunikรกciรญ, projektovaniu osvetlenia cestnรฝch tunelov, osvetleniu ลกportovรญsk a meraniu svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch zariadenรญ vo vลกetkรฝch aplikรกciรกch. Podieฤพal sa na spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavbyย 5/2018.