Krรกtky tunel TrIIIple

Pilotnรฝ projekt LED osvetlenia cestnรฉho tunela Horelica

Partneri sekcie:

Zaฤiatok vรฝstavby cestnรฝch tunelov na Slovensku spadรก do polovice 90. rokov minulรฉho storoฤia aย je spรคtรฝ sย programom vรฝstavby diaฤพnic. Podฤพa zoznamu cestnรฝch tunelov osadenรฝch vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami mรกme vย prevรกdzke devรคลฅ takรฝchto diaฤพniฤnรฝch tunelov โ€“ tunely Branisko, Horelica, Sitina, Luฤivnรก, Bรดrik, ล ibenik, Svrฤinovec, Poฤพana aย Povaลพskรฝ Chlmec. ฤŒo sa tรฝka diaฤพniฤnรฝch รบsekov vo vรฝstavbe, sรบ tunely Ovฤiarsko, ลฝilina, Viลกลˆovรฉ aย ฤŒebraลฅ navrhnutรฉ takisto sย konvenฤnรฝmi vรฝbojkami. Na prรญklade prestavby diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica vลกak moลพno naฤrtnรบลฅ novรบ epochu osvetlenia cestnรฝch tunelov na Slovensku LED svietidlami.

Na รบvod treba pripomenรบลฅ, ลพe od aprรญla 2012 sa na zรกklade dokumentu ErP (Energy related Product) eurรณpskej legislatรญvy (Commision Regulation (EC) No 245/2009) uskutoฤnilo sลฅahovanie neefektรญvnych vysokotlakovรฝch vรฝbojok z trhu v niekoฤพkรฝch fรกzach. Od toho roku je zakรกzanรก vรฝroba ลกtandardnรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok a ลกtandardnรฝch halogenidovรฝch vรฝbojok โ€“ prรญpustnรฉ je len dopredรกvanie zรกsob, ktorรฉ sa dostali do distribuฤnej siete.

Samozrejme, za vyradenรฉ vรฝbojky existuje nรกhrada takรฝch, ktorรฉ spฤบลˆajรบ poลพiadavky nariadenia EcoDesign, tรฝkajรบceho sa aj svetelnรฝch zdrojov, a podporujรบ energetickรบ รบฤinnosลฅ a efektรญvnosลฅ z pohฤพadu vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie a zniลพovanie uhlรญkovรฝch emisiรญ. Na vysvetlenie treba povedaลฅ, ลพe v sลฅahovanรฝch vysokotlakovรฝch vรฝbojkรกch sa nachรกdza ortuลฅ a inรฉ ลฅaลพkรฉ kovy.

V nerozbitom stave nie sรบ ลกkodlivรฉ, ak sa vลกak rozbijรบ, ortuลฅ sa spolu s ฤalลกรญmi toxickรฝmi lรกtkami, ktorรฉ sa v nich nachรกdzajรบ, odparuje a dostรกva sa do ovzduลกia a okolia. Tรฝm sa nielen zneฤisลฅuje ลพivotnรฉ prostredie, ale vdychovanie tรฝchto lรกtok poลกkodzuje aj ฤพudskรฉ zdravie. Preto je dรดleลพitรฉ s tรฝmito vรฝbojkami zaobchรกdzaลฅ opatrne a odovzdรกvaลฅ nefunkฤnรฉ kusy do separovanรฉho zberu.

Na รบvod treba pripomenรบลฅ, ลพe od aprรญla 2012 sa na zรกklade dokumentu ErP (Energy related Product) eurรณpskej legislatรญvy (Commision Regulation (EC) No 245/2009) uskutoฤnilo sลฅahovanie neefektรญvnych vysokotlakovรฝch vรฝbojok z trhu v niekoฤพkรฝch fรกzach. Od toho roku je zakรกzanรก vรฝroba ลกtandardnรฝch vysokotlakovรฝch sodรญkovรฝch vรฝbojok a ลกtandardnรฝch halogenidovรฝch vรฝbojok โ€“ prรญpustnรฉ je len dopredรกvanie zรกsob, ktorรฉ sa dostali do distribuฤnej siete.

Samozrejme, za vyradenรฉ vรฝbojky existuje nรกhrada takรฝch, ktorรฉ spฤบลˆajรบ poลพiadavky nariadenia EcoDesign, tรฝkajรบceho sa aj svetelnรฝch zdrojov, a podporujรบ energetickรบ รบฤinnosลฅ a efektรญvnosลฅ z pohฤพadu vplyvu na ลพivotnรฉ prostredie a zniลพovanie uhlรญkovรฝch emisiรญ. Na vysvetlenie treba povedaลฅ, ลพe v sลฅahovanรฝch vysokotlakovรฝch vรฝbojkรกch sa nachรกdza ortuลฅ a inรฉ ลฅaลพkรฉ kovy.

V nerozbitom stave nie sรบ ลกkodlivรฉ, ak sa vลกak rozbijรบ, ortuลฅ sa spolu s ฤalลกรญmi toxickรฝmi lรกtkami, ktorรฉ sa v nich nachรกdzajรบ, odparuje a dostรกva sa do ovzduลกia a okolia. Tรฝm sa nielen zneฤisลฅuje ลพivotnรฉ prostredie, ale vdychovanie tรฝchto lรกtok poลกkodzuje aj ฤพudskรฉ zdravie. Preto je dรดleลพitรฉ s tรฝmito vรฝbojkami zaobchรกdzaลฅ opatrne a odovzdรกvaลฅ nefunkฤnรฉ kusy do separovanรฉho zberu.

Modulรกrny systรฉm LED svietidiel v tuneloch

S nรกstupom bielych svetelnรฝch diรณd (LED) โ€“ s pouลพitรญm fosforovรฉho materiรกlu sa menรญ monochromatickรฉ svetlo modrej LED na ลกirokospektrรกlne biele svetlo โ€“ a novรกtorskรฝch ovlรกdacรญch jednotiek LED modulov sa v alpskรฝch krajinรกch objavili prvรฉ projekty prevรกdzkovรฉho osvetlenia tunelov s protismernรฝmi obdฤบลพnikovรฝmi a symetrickรฝmi priamkovรฝmi LED svietidlami z plechu z nehrdzavejรบcej ocele V4A (podฤพa DIN 17440 z materiรกlu ฤ. 1.4571 s vysokou mechanickou pevnosลฅou a odolnosลฅou proti korรณzii).

Tu treba pripomenรบลฅ, ลพe telesรก LED svietidiel vyhotovenรฉ z hlinรญkovej zliatiny povrchovo upravenej prรกลกkovou farbou sรบ vo vjazdovom adaptaฤnom pรกsme a vo vnรบtornom pรกsme v podmienkach horskรฝch tunelov neprรญpustnรฉ.ย Je zrejmรฉ, ลพe optimรกlny modulรกrny systรฉm LED svietidiel musรญ vyลพarovaลฅ svetelnรฝ tok v rozpรคtรญ typovรฉho radu svietidiel s vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami. Typovรฝ rad modulรกrnych LED svietidiel musรญ zรกroveลˆ umoลพniลฅ voฤพbu ลกoลกovkovej optiky v sรบlade s medzinรกrodnรฝmi poลพiadavkami na osvetlenie tunelov.

Protismernรฉ a symetrickรฉ LED svietidlo
Protismernรฉ a symetrickรฉ LED svietidlo

Vลกetky svetelnรฉ diรณdy majรบ byลฅ pritom vybavenรฉ rovnakรฝmi ลกoลกovkami na poลพadovanรฉ rozloลพenie svetelnรฉho toku. Preto aj pri stmievanรญ sa pri danom poฤte a vyhotovenรญ svetelnรฝch diรณd v svietidle dosahujรบ rovnakรฉ tvary kriviek svietivosti.ย Na doskรกch s ploลกnรฝmi spojmi LED modulov je umiestnenรฝ rรดzny poฤet svetelnรฝch diรณd v konfigurรกciรกch, ktorรฉ prispievajรบ k homogรฉnnemu rozloลพeniu tepla na ploche.

K lepลกiemu rozptylu tepla do okolia prispieva chladiฤ s eloxovanรฝm povrchom s vysokou kvalitou. Ide o dรดleลพitรฝ prvok svietidla ovplyvลˆujรบci menovitรฝ ลพivot a svetelnรฝ tok celรฉho systรฉmu. Pochopiteฤพne, chladiฤ vyhotovenรฝ z hlinรญkovej zliatiny je galvanicky oddelenรฝ od telesa LED svietidla, aby sa zabrรกnilo obojstrannej korรณzii rรดznych materiรกlov.

Oddelenie dosky s ploลกnรฝmi spojmi LED modulov od ovlรกdacieho zariadenia (ovlรกdacie zariadenie sa skladรก z napรกjacieho zdroja a riadiacej jednotky) prispieva k najchladnejลกiemu, a tak aj k najvรฝkonnejลกiemu rieลกeniu svietidla. V tomto prรญpade sa ฤasti svietidla prepojenรฉ kรกblom navzรกjom teplom neยญovplyvลˆujรบ. Niลพลกia hmotnosลฅ samostatnรฝch ฤastรญ svietidla znamenรก zรกroveลˆ jednoduchรบ montรกลพ a nenรกroฤnรบ konลกtrukciu inลกtalaฤnรฝch prvkov tunelovej rรบry.

Krรกtky tunel TrIIIple
Krรกtky tunel TrIIIple

A napokon, pri rรดznom menovitom ลพivote prepojenรฝch ฤastรญ svietidla ich moลพno samostatne nahradiลฅ.ย Konลกtrukcia samostatnรฝch ฤastรญ svietidla s krytรญm IP66 poskytuje aj vรคฤลกiu bezpeฤnosลฅ. Plochรฉ bezpeฤnostnรฉ sklo s odolnosลฅou proti zmene teploty a nรกrazu je vhodnรฉ na ฤistenie modulรกrnych LED svietidiel motorizovanou kefou pri tlaku prรบdiacej vody 6 bar. Vyhovujรบce je automatickรฉ stmievanie protismernรฝch a symetrickรฝch LED svietidiel riadiacou jednotkou, ktorรก je oddelenรก od napรกjacej jednotky ovlรกdacieho zariadenia.

Autonรณmne ovlรกdacie zariadenie modulรกrnych LED svietidiel moลพno pohodlne inลกtalovaลฅ, pouลพรญvaลฅ a udrลพiavaลฅ v inลกtalaฤnej skrini umiestnenej v prieฤnych prepojeniach spรกjajรบcich dve tunelovรฉ rรบry. V tomto prรญpade moลพno kontrolu elektrickรฉho zariadenia svietidiel vykonaลฅ bez dopravnรฉho obmedzenia v tuneli. Na montรกลพ LED svietidiel na nosnรญk slรบลพia konzoly vyrobenรฉ z plechu z nehrdzavejรบcej ocele. Pripojenie LED svietidiel sa realizuje pomocou technolรณgie plug-and-play. Opraviteฤพnรฉ, rozoberateฤพnรฉ LED svietidlรก treba otvรกraลฅ osobitnรฝm nรกradรญm v technologickรฝch dielลˆach vรฝrobcu.

Vzor zo susednรฉho Rakรบska

Kompletnรบ topolรณgiu LED osvetlenia cestnรฉho tunela a vodiaceho LED osvetlenia komunikรกcie v tuneli predviedla firma Broll Systemtechnik z Regensburgu v jรบni 2018 na 9. roฤnรญku medzinรกrodnej konferencie s nรกzvom Bezpeฤnosลฅ a vetranie v tuneli, ktorรก sa konala v meste Graz. Nรกsledne v jรบli 2018 sme sa so zรกstupcami NDS, a. s., BBF elektro, s. r. o., OBO BETTERMANN, s. r. o., a ELHYCO, s. r. o., zรบฤastnili na prezentรกcii LED osvetlenia tunela TrIIIple vo Viedni na diaฤพniฤnom รบseku A4.

Prezentรกciu tohto tunela s kompletnou vรฝbavou LED svietidiel zabezpeฤil so sรบhlasom spoloฤnosti ASFiNAG (Autobahnen- und Schnellstrasen-Finanzierungs-Aktiengesellschft), ktorรก je zloลพkou Spolkovรฉho ministerstva pre dopravu, inovรกcie a technolรณgie Rakรบska, projektant tunelovรฉho osvetlenia M. Wagner a majiteฤพ firmy Broll Systemtechnik E. Niederhofer.

Zรญskanรฉ poznatky sa vyuลพili v spoluprรกci s M. Wagnerom a A. Cossovou (ELHYCO, s. r. o.) pri spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica.ย Koncept osvetlenia cestnรฉho tunela HorelicaTunel Horelica sa nachรกdza na trase diaฤพnice D3. Bol otvorenรฝ 29. oktรณbra 2004 v poloviฤnom profile spolu s obchvatom ฤŒadce s dฤบลพkou 6,4 km, ฤรญm nahradil cestu I/11 prechรกdzajรบcu cez ฤŒadcu. V sรบฤasnosti sa pripravuje verejnรฉ obstarรกvanie na dostavbu novej pravej tunelovej rรบry (PTR) a รบpravu ฤพavej tunelovej rรบry (LTR).

Nรกvrh osvetlenia PTR a LTR cestnรฉho tunela Horelica s protismernรฝmi (v adaptaฤnom pรกsme) a symetrickรฝmi LED svietidlami (pouลพitรฝmi na dennรฉ a noฤnรฉ osvetlenie prejazdovรฉho pรกsma) firmy Broll Systemtechnik som vykonal overenรฝm softvรฉrom ReluxTunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou balรญka programov novej verzie ReluxDesktop, prezentovanej firmou Relux Informatik na medzinรกrodnom veฤพtrhu Light + Building 2018 na vรฝstavisku Messe Frankfurt.Kategรณrie dvojpruhovรฝch jednosmernรฝch tunelovรฝch rรบr sรบ podฤพa STN 73 7507 takรฉto: PTR T8 โ€“ 10 m, LTR T9 โ€“ 11 m.

Na prevรกdzkovรฉ osvetlenie (vjazdovรฉho adaptaฤnรฉho pรกsma a vnรบtornรฉho pรกsma) sรบ svietidlรก umiestnenรฉ v dvoch radoch, protismernรฉ LED svietidlรก v osi klenby tunela, symetrickรฉ svietidlรก sรบ posunutรฉ 0,5 m od pravรฉho jazdnรฉho pruhu smerom k ฤพavej stene. Vรฝลกka plochรฉho bezpeฤnostnรฉho skla svietidiel nad รบrovลˆou komunikรกcie je 5,5 m. Poloha svietidiel brรกni stroboskopickรฉmu efektu a oslneniu vodiฤov. Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ pri jednosmernej premรกvke je 80 km/h. Dฤบลพka brzdnej drรกhy je 65 m.

Poฤรญta sa s najvyลกลกรญm jasom pribliลพovacieho pรกsma na รบrovni 5 000 cd/m2 (stanovil sa na zรกklade ลกtatistickรฝch hodnรดt fotometrickรฉho merania LTR poฤas jednรฉho roka) a najvyลกลกรญm jasom medznรฉho pรกsma 200 cd/m2. Najniลพลกรญ jas prejazdovรฉho pรกsma cez deลˆ by mal byลฅ 6 cd/m2 a v noci 3 cd/m2 (50 %). Poฤรญta sa s udrลพiavacรญm ฤiniteฤพom 0,8. ล esลฅstupลˆovรก plynulรก regulรกcia osvetlenia adaptaฤnรฉho pรกsma (100/83,3/66,7/50/33,3/16,7 %) sa nastavuje podฤพa jasu pribliลพovacieho pรกsma urฤenรฉho meranรญm vonkajลกรญmi jasomermi L20 pri oboch dopravnรฝch smeroch.

Svetelnรฝ tok svietidiel sa pritom zniลพuje v reลพime 100โ€ฏ% (zap.)/50 %/0 % (vyp.). Dennรฉ a noฤnรฉ osvetlenie prejazdovรฉho pรกsma predstavuje jedna skupina svietidiel s dvojstupลˆovou regulรกciou (100 % a 50 %). V LTR treba umiestniลฅ 52 ks symetrickรฝch LED svietidiel s nominรกlnym prรญkonom 177,1 W, svetelnรฝm tokom f = 17 038 lm, mernรฝm vรฝkonom svietidla h = 96,21 lm/W a s rozstupom 11,7 m. Spolu s celkovรฝm prรญkonom 9,2 kW.

Predpokladanรฝ poฤet protismernรฝch LED svietidiel v LTR je 70 ks v takejto skladbe:

  • 46 ks: 316,7 W, f1 = 40 500 lm,ย h1 = 127,88 lm/W,
  • 24 ks: 158,4 W, f2 = 20 250 lm,ย h2 = 127,84 lm/W.

Ich celkovรฝ prรญkon bude 18,4 kW.ย Spolu tak bude v LTR prรญkon 27,6 kW. V PTR treba umiestniลฅ 48 ks symetrickรฝch LED svietidiel s nominรกlnym prรญkonom 177,1 W, svetelnรฝm tokom f = 17 038 lm, mernรฝm vรฝkoยญnom svietidla h = 96,21 lm/W a s rozstupom 11,7 m. Spolu s celkovรฝm prรญkonom 8,5 kW.

Predpokladanรฝ poฤet protismernรฝch LED svietidiel v PTR je 66 ks v takejto skladbe:

  • 42 ks: 316,7 W, f1 = 40 500 lm,ย h1 = 127,88 lm/W,
  • 24 ks: 158,4 W; f2 = 20 250 lm;ย h2 = 127,84 lm/W.

Ich celkovรฝ prรญkon bude 17,1 kW.ย Spolu tak bude v PTR prรญkon 25,6 kW.

Na porovnanie, podฤพa firmy Artechnic-Schrรฉder, a. s., (odbornรฝ ฤasopis Svฤ›tlo ฤ. 01/2004) bola osvetฤพovacia sรบstava jednej tunelovej rรบry (LTR, starej) navrhnutรก pri jednom smere s najvyลกลกรญm uvaลพovanรฝm jasom pribliลพovacieho pรกsma 2 760 cd/m2 a pri opaฤnom smere s najvyลกลกรญm uvaลพovanรฝm jasom pribliลพovacieho pรกsma 3 500 cd/m2. Celkovรฝ prรญkon starej rรบry (LTR) so ลกtandardnรฝmi vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami je 94 kW. Teoretickรฝ prรญkon LTR pri obojsmernej premรกvke s LED svietidlami by bol 44,7 kW (spolu LTR: 27,6 kW + celkovรฝ prรญkon 17,1 kW protismernรฝch LED svietidiel v PTR) pri cca dvojnรกsobnej รบrovni celkovรฉho osvetlenia v tuneli Horelica.

Prezentรกcia LED osvetlenia v tuneli TrIIIple vo Viedni
Prezentรกcia LED osvetlenia v tuneli TrIIIple vo Viedni

Fรกmy o vyลกลกej spotrebe elektrickej energie v prรญpade pouลพitia LED svietidiel sรบ teda zjavne nepodloลพenรฉ! Podฤพa spoloฤnosti ASFiNAG prinรกลกa osvetlenie cestnรฝch tunelov protismernรฝmi obdฤบลพnikovรฝmi a symetrickรฝmi priamkovรฝmi LED svietidlami รบspory elektrickej energie nielen v normรกlnej prevรกdzke, ale aj v prรญpade dymovej skรบลกky sa ukรกzalo, ลพe viditeฤพnosลฅ v zadymenej zรณne je vyลกลกia ako v prรญpade osvetฤพovacej sรบstavy so ลกtandardnรฝmi vysokotlakovรฝmi sodรญkovรฝmi vรฝbojkami.

Na orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie a oznaฤenie smeru รบniku sa pouลพรญvajรบ kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก firmy Broll Systemtechnik vyhotovenรฉ z nehrdzavejรบcej ocele (z materiรกlu ฤ. 1.4571) s ฤรญrym kalenรฝm sklom. Tieto svietidlรก sรบ sรบฤasลฅou dopravnรฉho znaฤenia. Rozmery bezpeฤnostnej znaฤky sรบ 350 ร— 250 mm (pozn.: okrem Slovenska sรบ na celej Transeurรณpskej magistrรกle โ€žTEMโ€œ jednotnรฉ rozmery bezpeฤnostnej znaฤky 300 ร— 300 mm). Zdanlivรก plocha boฤnรฝch stien je 20 ร— 250 mm, resp. 20 ร— 300 mm. Kombinovanรฉ evakuaฤnรฉ svietidlรก sa umiestลˆujรบ nad chodnรญk na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov (t. j. pri vstupe do prieฤnych prepojenรญ) vo vรฝลกke 1 m.

Zรกkladnรฉ rozstupy svietidiel sรบ 25 m. Zรกroveลˆ sa v bezprostrednej blรญzkosti kaลพdรฉho nรบdzovรฉho vรฝchodu musรญ nachรกdzaลฅ aspoลˆ jedno svietidlo (do 2 m), a to z oboch strรกn. V LTR s dฤบลพkou 576 m treba poฤรญtaลฅ s poฤtom cca 23 svietidiel + 4 ks svietidiel pre dva nรบdzovรฉ vรฝchody. V PTR s dฤบลพkou 562 m sa ลพiada maximรกlne 22 ks svietidiel + 4 ks svietidiel pre dva nรบdzovรฉ vรฝchody. Bezpeฤnostnรก znaฤka a boฤnรฉ steny svietidla svietia trvale.

Poฤas prevรกdzky sรบ nastavenรฉ dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (poฤas dลˆa a noฤnรฝch hodรญn) a 100 % (evakuaฤnรฉ nรกvestnรฉ osvetlenie) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Orientaฤnรฉ bodovรฉ osvetlenie sa pri detekcii poลพiaru v tuneli automaticky zapne. LED svietidlรก na vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ umiestnenรฉ pri hrane nรบdzovรฝch chodnรญkov tak, ลพe jednou stranou svietia v smere jazdy (biela farba svetla) a druhou stranou proti smeru jazdy (oranลพovรก farba svetla).

Obojsmernรฉ svietenie s jednosmernou premรกvkou je nevyhnutnรฉ na vizuรกlne ohraniฤenie cestnej komunikรกcie pri pohฤพade do spรคtnรฉho zrkadla. Rozstupy medzi svietidlami v adaptaฤnom pรกsme sรบ 12,5 m a v prejazdnom pรกsme 25 m (svietidlรก sa umiestลˆujรบ v strede medzi kombinovanรฝmi evakuaฤnรฝmi svietidlami).

Poฤet LED svietidiel na vodiace osvetlenie komunikรกcie v LTR pri dฤบลพke adaptaฤnรฉho pรกsma 193,20 m je 2 ร— 15 = 30 ks + na รบseku s dฤบลพkou 382,80 m je to 2 ร— 15 = 30 ks, tzn. spolu 60 ks (30 ks s bielou farbou svetla a 30 ks s oranลพovou farbou svetla). Poฤet LED svietidiel na vodiace osvetlenie komunikรกcie v PTR pri dฤบลพke adaptaฤnรฉho pรกsma 191 m je 2 ร— 15 = 30 ks + na รบseku 371 m je to 2 ร— 15 = 30 ks, tzn. spolu 60 ks (30 ks s bielou farbou svetla a 30 ks s oranลพovou farbou svetla).

Celkovo sa teda na vodiace osvetlenie pouลพilo 120 ks LED svietidiel. V ลกtandardnom reลพime vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli trvalo svieti. Moลพno ho vลกak prepnรบลฅ do pomalรฉho (interval 5 s) alebo rรฝchleho (interval 0,5 s) blikania. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na tri regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 20 % (poฤas noฤnรฝch hodรญn), 50โ€ฏ% (poฤas dลˆa) a 100โ€ฏ% (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetlenรฉho vรฝkonu.

Informatรญvna znaฤka
Informatรญvna znaฤka

Sรบ napรกjanรฉ cez zรกloลพnรฝ zdroj tak, aby boli v prevรกdzke aj pri vรฝpadku elektrickej energie ฤi v prรญpade poลพiaru.Nรกvestnรฉ osvetlenie nรบdzovรฉho vรฝchodu je oznaฤenรฉ trojicou bodovรฝch svietidiel zelenej farby z oboch strรกn vรฝchodu. Tieto svietidlรก sรบ umiestnenรฉ na boฤnej stene tunelovej rรบry vo vรฝลกke 55, 130 a 200,5 cm nad รบrovลˆou chodnรญka, bezprostredne vedฤพa nรบdzovรฉho vรฝchodu.

Kaลพdรฝ nรบdzovรฝ vรฝchod sa teda oznaฤรญ ลกiestimi svietidlami, spolu to bude 2 ร— 6 = 12 ks. Svietidlรก sรบ nastavenรฉ na dva regulaฤnรฉ stupne zodpovedajรบce 25 % (pri beลพnej prevรกdzke tunela) a 100 % (pri evakuaฤnom nรกvestnom osvetlenรญ) maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu. Podlahu pred dverami nรบdzovรฉho vรฝchodu mรดลพe osvetliลฅ LED svietidlo firmy Zumtobel group s prรญkonom 114 W.

Na osvetlenie dvoch รบnikovรฝch chodieb sรบ vhodnรฉ svietidlรก z produkcie firmy Zumtobel group (P = 43 W, f = 3 224 lm, h = 74,98 lm/W). Svetelnรฉ podmienky (25 lx) sรบ dostatoฤnรฉ na pohyb osรดb v prieฤnych prepojeniach, kde sรบ umiestnenรฉ aj inลกtalaฤnรฉ skrine s autonรณmnymi ovlรกdacรญmi zariadeniami modulรกrnych LED svietidiel.

V kaลพdej chodbe sรบ zariadenia pre jednu tunelovรบ rรบru, a to:

  • cca 7 ks ovlรกdacรญch zariadenรญ s prรญkonom 1,5 kW pre symetrickรฉ LED svietidlรก;
  • cca 8 ks ovlรกdacรญch zariadenรญ s prรญkonom 3 kW pre protismernรฉ svietidlรก.

ล tyri LED svietidlรก pod stropom v oboch prieฤnych prepojeniach sรบ pripojenรฉ k zรกlohovanรฉmu distribuฤnรฉmu okruhu. Osvetlenie v prieฤnych prepojeniach sa ovlรกda automaticky pomocou dvernรฉho kontaktu, resp. tlaฤidlom pri dverรกch alebo pomocou riadiaceho systรฉmu. Vypnutie sa riadi diaฤพkovo pomocou operรกtora z riadiaceho centra.

Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie pred a za portรกlmi tunela slรบลพi na bezpeฤnรฝ prechod medzi hladinou osvetlenia zvonku a vnรบtri tunela, resp. naopak, v noci pri vjazde, resp. vรฝjazde z tunela. Je umiestnenรฉ vo vzdialenosti, ktorรก sa rovnรก pribliลพne dvojnรกsobku dฤบลพky brzdnej drรกhy.

Na vonkajลกie osvetlenie moลพno pouลพiลฅ LED svietidlรก firmy FGH Group (P = 167 W, f = 18 300 lm, h = 109,58 lm/W, sklon = 0ยฐ) upevnenรฉ na osvetฤพovacรญch stoลพiaroch na okraji jazdnรฉho pruhu s vรฝลกkou 10 m, a to pri dฤบลพke vรฝloลพnรญkov 0,5 m a rozstupoch svietidiel v jednom rade cca 30 m (vลพdy 4 ks po oboch stranรกch diaฤพnice). Spolu je to 4 ร— 4 = 16 ks.

ล รญrka relevantnej oblasti je 7,50 m a trieda osvetlenia M2. Univerzรกlny drลพiak umoลพลˆuje nasadiลฅ svietidlo na vรฝloลพnรญk. Vonkajลกie osvetlenie pozemnej komunikรกcie sa spรญna sรบmrakovรฝmi spรญnaฤmi, umiestnenรฝmi pred portรกlmi vjazdovej ฤasti tunelovรฝch rรบr.

Zรกver

Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe aplikรกcia LED svietidiel v cestnรฝch tuneloch je dnes absolรบtnym svetovรฝm ลกtandardom. K nespornรฝm vรฝhodรกm LED osvetlenia patria vynikajรบce svetelnotechnickรฉ parametre, minimรกlne rozmery, odolnosลฅ, smerovรฉ charakteristiky, ลกetrenie elektrickou energiou a nรญzky vplyv na ลพivotnรฉ prostredie. Vรฝhodou LED svietidiel je takisto jednoduchรก montรกลพ, nenรกroฤnรก รบdrลพba, minimรกlna potreba servisu a dlhรก ลพivotnosลฅ.

Koncept osvetlenia cestnรฉho tunela Horelica je dรดkazom toho, ลพe v sรบฤasnosti moลพno osvetlenie cestnรฝch tunelov komplexne zabezpeฤiลฅ LED svietidlami s nรกhradnou teplotou chromatickosti (CCT) Tcp = 4โ€ฏ000 K, resp. 5 000 K v prรญpade nรบdzovรฝch zรกlivov,ย so vลกeoยญbecnรฝm indexom podania farieb (CRI) Ra = 70.Pri spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica sa plne osvedฤil najpouลพรญvanejลกรญ balรญk programov novej verzie ReluxDesktop.

 

TEXT: prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc. โ€“ PROMETEUS
FOTO: autor

Pavol Horลˆรกk sa venuje osvetleniu pozemnรฝch komunikรกciรญ, projektovaniu osvetlenia cestnรฝch tunelov, osvetleniu ลกportovรญsk a meraniu svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ osvetฤพovacรญch zariadenรญ vo vลกetkรฝch aplikรกciรกch. Podieฤพal sa na spracovanรญ svetelnotechnickรฉho projektu LED osvetlenia diaฤพniฤnรฉho tunela Horelica.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavbyย  5/2018.

Najฤรญtanejลกie