Pilรณtovรฉ zรกklady na stavbe Panorama City v Bratislave
Poฤas vรฝstavby diela Panorama City โ I. etapa v Bratislave, ktorรฉ sa nachรกdza v susedstve novej budovy SND, nรกkupnej zรณny Eurovea, ako aj vรฝลกkovรฉho objektu Tower 115, bolo nevyhnutnรฉ navrhnรบลฅ a v extrรฉmne krรกtkom ฤase aj zrealizovaลฅ hฤบbkovรฉ zaloลพenie pomocou vลtanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณt aลพ do hฤบbky 25,0 m pod รบroveล zรกkladovej ลกkรกry. K tomuto rieลกeniu viedli vรฝsledky geologickรฉho prieskumu a projektovanรก vรฝลกka obidvoch veลพovรฝch ฤastรญ objektu.
Okrajovรฉ podmienky a nรกvrh pilรณt
Investor diela Panorama byty, s. r. o. (J&T Real Estate), sa spolu s generรกlnym dodรกvateฤพom, spoloฤnosลฅou Chemkostav, a. s., obrรกtili na naลกu spoloฤnosลฅ so zadanรญm zrealizovaลฅ kompletnรฉ hฤบbkovรฉ zaloลพenie diela v priebehu jednรฉho mesiaca. To pri rozsahu asi 370 pilรณt s celkovou dฤบลพkou pribliลพne 6 200 m predstavovalo poลพiadavku na vรฝber vhodnej technolรณgie vลtania, ako aj na koncept logistiky a postupu prรกc tak, aby sa jednotlivรฉ pilotรกลพne sรบpravy navzรกjom neobmedzovali, resp. nepoลกkodili pri prรกci uลพ hotovรฉ pilรณty. Koncept nรกลกho technickรฉho nรกvrhu hฤบbkovรฉho zaloลพenia sme v dostatoฤnom predstihu prekonzultovali s projekฤnou kancelรกriou SPAI, ktorรก nรกsledne spracovala aj realizaฤnรฝ projekt (autori: Balucha, Kostรบr). Pri statickom nรกvrhu bolo treba zohฤพadniลฅ trojuholnรญkovรฉ pรดdorysy obidvoch veลพรญ objektu โ tie vzhฤพadom na svoju stavebnรบ vรฝลกku aลพ 108,0 m dosahujรบ pri relatรญvne malej pรดdorysnej ploche veฤพkรฉ zaลฅaลพenia. Z pohฤพadu statiky hornej stavby sa definovala maximรกlna hodnota sadania pod vรฝลกkovou ฤasลฅou na รบrovni 25 mm, resp. 15 mm pod ฤasลฅami mimo vรฝลกkovรฝch objektov. Zaloลพenie je koncepฤne rieลกenรฉ tak, ลพe zรกkladovรก doska bude pod vลกetkรฝmi vertikรกlnymi nosnรฝmi prvkami podopretรก pilรณtami, priฤom sa uvaลพuje dosko-pilรณtovรฝ model, pri ktorom ฤasลฅ zaลฅaลพenia prevezme dostatoฤne tuhรก zรกkladovรก doska cez kontaktnรฉ napรคtie v zรกkladovej ลกkรกre a ฤasลฅ prevezmรบ pilรณty. Realizaฤnรฝ projekt uvaลพoval priemery pilรณt 630 mm, resp. 880 mm, a to s dฤบลพkami od 4,0 m aลพ do 25,0 m. Z hฤพadiska rozmiestnenia ide o samostatne situovanรฉ pilรณty, pri extrรฉmnych zaลฅaลพeniach z hornej stavby sรบ navrhnutรฉ dvojice aลพ trojice pilรณt. Vzhฤพadom na namรกhanie postaฤuje vystuลพenie pilรณt oceฤพovรฝmi armokoลกmi pribliลพne len na 65 % ich dฤบลพky, ฤo pri maximรกlne dlhรฝch pilรณtach predstavuje 16,0 m dlhรฉ armokoลกe. Navrhnutรบ รบnosnosลฅ bolo treba poฤas realizรกcie diela aj overiลฅ a preukรกzaลฅ tromi nedeลกtruktรญvnymi zaลฅaลพovacรญmi skรบลกkami na systรฉmovรฝch pilรณtach tak, aby sa potvrdili zรกvery statickรฝch vรฝpoฤtov.
Obr. 3 Realizรกcia pilรณt vrtnรฝmi sรบpravami BAUER BG28 a BG40
Geologickรฉ pomery a ich vplyv na zvolenรบ technolรณgiu pilotรกลพe
Zรกujmovรฉ รบzemie sa nachรกdza v zรกpadnej ฤasti Podunajskej nรญลพiny a z geologickรฉho hฤพadiska je budovanรฉ sedimentmi neogรฉnu a kvartรฉru. Kvartรฉrne zeminy tvoria sedimenty Dunaja a ide najmรค o ลกtrky, konkrรฉtne piesฤitรฉ ลกtrky s mocnosลฅou do 10,0 m. Na bรกze ลกtrkov sa vyskytujรบ balvany s veฤพkosลฅou 0,5 m aลพ 1,0 m. Neogรฉnne podloลพie je budovanรฉ รญlmi s polohami jemnozrnnรฉho piesku. Piesok je umiestnenรฝ vรฝลกkovo aj polohovo nepravidelne, vznikajรบ ลกoลกovky, ktorรฉ sรบ zavodnenรฉ a mรดลพu byลฅ navzรกjom poprepรกjanรฉ. Napรคtรก hladina spodnej vody v tรฝchto pieskovitรฝch polohรกch mรดลพe pri klasickom vลtanรญ pilรณt pomocou oceฤพovรฝch vรฝpaลพnรญc spรดsobovaลฅ problรฉmy poฤas vลtania (zaplavenie vrtu jemnozrnnรฝm pieskom), resp. pri betonรกลพi pilรณty (rozplavenie betรณnu pri nevhodne zvolenej receptรบre betรณnu s nรญzkym obsahom cementu), takลพe mรดลพe dรดjsลฅ k vyplavovaniu napรคtej spodnej vody popri jednotlivรฝch prรบtoch vรฝstuลพe pilรณt, ฤiลพe k tzv. efektu krvรกcania pilรณty. V tomto geologickom prostredรญ moลพno pouลพiลฅ vลtanie pomocou oceฤพovรฝch vรฝpaลพnic len v tom prรญpade, ak sa bude vลtaลฅ s pomocou bentonitovej suspenzie vo vรฝpaลพnici, ฤรญm sa dosiahne dostatoฤnรฝ pretlak proti napรคtej hladine vody v piesฤitรฝch ลกoลกovkรกch. To vลกak prinรกลกa vรฝrazne spomalenie produkcie, ako aj znรญลพenie nรกvrhovรฉho plรกลกลฅovรฉho trenia pilรณt. Z dรดvodov uvedenรฝch vyลกลกie sme na vลtanie pilรณt zvolili technolรณgiu CFA realizovanรบ kontinuรกlnym ลกpirรกlovรฝm vrtรกkom. Pri tejto technolรณgii sa kontinuรกlny vrtรกk zavลta aลพ do finรกlnej hฤบbky v รบrovni pรคty pilรณty a nรกsledne sa pilรณta betรณnuje cez stred vrtรกka pomocou betรณnovej pumpy odspodu smerom nahor za sรบฤasnรฉho vyลฅahovania vrtรกka zo zeminy. Vyvลtanรก zemina sa pritom zachytรกva na ลกpirรกle vrtรกka. Tรฝm, ลพe sa vrt okamลพite vypฤบลa betรณnovou zmesou z otvoru na konci vrtรกka, vฤaka stฤบpcu betรณnovej zmesi nehrozรญ hydraulickรฉ prelomenie dna vrtu pilรณty z dรดvodu napรคtรฝch piesฤitรฝch polรดh. Po kompletnom zabetรณnovanรญ pilรณty aลพ nad รบroveล finรกlnej hornej hrany sa do ฤerstvej betรณnovej zmesi osadรญ vรฝstuลพ pilรณty โ armokรดลก.
ฤasลฅ pilรณty prebetรณnovanรก nad finรกlnu hornรบ hranu sa pred realizรกciou podkladovรฝch betรณnov odbรบra. V rรกmci realizรกcie bolo treba rieลกiลฅ eลกte menลกรญ problรฉm so ลกtandardnรฝmi vrtรกkmi na technolรณgiu CFA. Tie totiลพ dosahujรบ dฤบลพku asi 16,0 aลพ 18,0 m a z toho dรดvodu by sa nedali vyvลtaลฅ pilรณty s priemerom 880 mm aลพ do hฤบbky 25,0 m v zmysle realizaฤnรฉho projektu. Rieลกenie sme naลกli v predฤบลพenรญ formou Kellyho tyฤe s dฤบลพkou 6,0 m, resp. 8,0 m v hornej ฤasti vrtรกkov. Vzniklo tak vrtnรฉ nรกradie s priemerom 880 mm s celkovou dฤบลพkou 26,0 m, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahla projektovanรก hฤบbka pilรณt. Aby sa pri tejto dimenzii vrtnรฉho nรกradia podarilo prekonaลฅ plรกลกลฅovรฉ trenie pรดsobiace na vrtรกk poฤas vลtania v hฤบbke 25,0 m, bolo potrebnรฉ nasadiลฅ naลกu najsilnejลกiu vrtnรบ sรบpravu v regiรณne BAUER BG40, ktorรก mรก v tejto konfigurรกcii prevรกdzkovรบ hmotnosลฅ pribliลพne 120 t. Ako druhรบ vrtnรบ sรบpravu na vลกetky pilรณty s priemerom 630 mm a na pilรณty s priemerom 880 mm do hฤบbky 22,0 m sme nasadili upravenรบ vrtnรบ sรบpravu BAUER BG28, rovnako s predฤบลพenรญm vrtรกkov pomocou Kellyho tyฤe a s prevรกdzkovou hmotnosลฅou pribliลพne 105 t. Vzhฤพadom na vysokรบ hmotnosลฅ vrtnej sรบpravy BAUER BG40 nรกm v tom ฤase nebol povolenรฝ nadrozmernรฝ transport cez Prรญstavnรฝ most v Bratislave. Aby sme dodrลพali extrรฉmne krรกtky ฤas na realizรกciu diela, museli sme pristรบpiลฅ k neลกtandardnรฉmu odฤพahฤeniu vrtnej sรบpravy demontรกลพou pรกsovรฉho podvozka s hmotnosลฅou pribliลพne 16 t (kaลพdรฝ pรกs mรก hmotnosลฅ asi 8 t) a protizรกvaลพรญ s hmotnosลฅou pribliลพne 21 t.
Obr. 4 Pri ลกรญrke stavebnej jamy pribliลพne 45 m bolo dรดleลพitรฉ skoordinovaลฅ logistiku dodรกvky materiรกlov aj kontinuรกlny odvoz vรฝvrtku z pilรณt na medzisklรกdku v rรกmci stavenisk
Realizรกcia diela
Samotnรก prรญprava realizรกcie vrรกtane vรฝroby armokoลกov, ako aj mobilizรกcia technolรณgie prebehli v extrรฉmne krรกtkom ฤase. Pilรณty sa na stavbe zaฤali realizovaลฅ od 18. septembra 2013 prvou vrtnou sรบpravou BAUER BG28, ฤo bolo iba osem kalendรกrnych dnรญ od objednรกvky diela zo strany generรกlneho dodรกvateฤพa. Nรกsledne sa 21. septembra 2013 zaฤala realizรกcia vrtnรฝch prรกc aj druhou vrtnou sรบpravou BAUER BG40, ktorรก pracovala od prvรฉho dลa v dvojzmennej nepretrลพitej prevรกdzke tak, aby sa mohli splniลฅ mรญฤพniky v rรกmci jednotlivรฝch etรกp diela a aby sa dodrลพal koneฤnรฝ termรญn 18. oktรณbra 2013. ฤas na realizรกciu diela zahลลajรบceho 370 pilรณt s celkovou dฤบลพkou 6 200 m tak bol nakoniec skutoฤne len jeden mesiac (postup prรกc a nasadenie vrtnรฝch sรบprav vidieลฅ na obr. 2 a 3). Vลกetky termรญny stanovenรฉ objednรกvateฤพom diela aj investorom sa dodrลพali, priฤom koneฤnรฝ termรญn ukonฤenia pilotรกลพe sa dokonca podarilo skrรกtiลฅ z pรดvodnรฉho dรกtumu 18. 10. 2013 o osem kalendรกrnych dnรญ โ poslednรก pilรณta sa zrealizovala 10. 10. 2013.Pri ลกรญrke stavebnej jamy pribliลพne iba 45 m (obr. 4) bolo dรดleลพitรฉ skoordinovaลฅ logistiku dodรกvky materiรกlov (armokoลกe, betรณn), ako aj kontinuรกlny odvoz vรฝvrtku na medzisklรกdku v rรกmci staveniska. Kaลพdรก vrtnรก sรบprava bola obsluhovanรก betรณnovรฝmi pumpami na pรกsovรฝch podvozkoch, ktorรฉ sa dopฤบลali z autodomieลกavaฤov. Vzhฤพadom na zvolenรบ technolรณgiu CFA pilรณt bolo nevyhnutnรฉ maลฅ na stavbe pred zaฤiatkom betonรกลพe kaลพdej pilรณty pri kaลพdej vrtnej sรบprave dostatoฤnรฝ poฤet plnรฝch betรณnovรฝch domieลกavaฤov (pri pilรณtach s dฤบลพkou nad 20,0 m to boli ลกtyri domieลกavaฤe na jednu sรบpravu), aby sa betonรกลพ nepreruลกila. Na druhej strane, vozidlรก nesmeli stรกลฅ na stavbe prรญliลก dlho, aby sa neprekroฤil dovolenรฝ ฤas spracovateฤพnosti betรณnu. Kvalita betรณnu z hฤพadiska jeho spracovateฤพnosti a stability poฤas celkovรฉho ฤasu vyklรกdky (najmรค schopnosลฅ udrลพaลฅ mnoลพstvo vody aj pri tlaku betรณnovรฉho stฤบpca v hฤบbke 25,0 m) zohrรกvala kฤพรบฤovรบ รบlohu pri nรกslednom zabudovรกvanรญ armokoลกov s dฤบลพkou aลพ 16,0 m do zabetรณnovanej pilรณty. Ak by betรณn vo vรคฤลกรญch hฤบbkach vplyvom veฤพkรฉho tlaku ฤerstvej betรณnovej zmesi v pilรณte prรญliลก rรฝchlo strรกcal vodu, vรฝrazne by sa zmenila jeho konzistencia a ohrozila moลพnosลฅ bezproblรฉmovรฉho zabudovania armokoลกov.
Receptรบra betรณnovej zmesi sa tak upravila zvรฝลกenรญm mnoลพstva cementu a jemnozrnnรฝch ฤastรญc, ฤรญm sa zvรฝลกila povrchovรก plocha jemnozrnnรฝch ฤastรญc v betรณne, ktorรก je rozhodujรบca z hฤพadiska naviazania vody. V spoluprรกci s dodรกvateฤพom betรณnu sa eลกte pred samotnou realizรกciou podarilo naลกemu technolรณgovi vyvinรบลฅ receptรบru betรณnu vyhovujรบcu konkrรฉtnym geologickรฝm podmienkam, keฤลพe piesฤitรฉ polohy v neogรฉne, ktorรฉ neboli nasรฝtenรฉ vodou, ihneฤ po navลtanรญ a nรกslednej betonรกลพi pilรณt โvysรกvaliโ zรกmesovรบ vodu z betรณnu v pilรณte. Kvalita betรณnovรฝch zmesรญ sa pred zabudovanรญm overovala aj ลกtandardnรฝmi postupmi, naprรญklad kuลพeฤพom rozliatia (Slump Flow Test). Zรกroveล sa pravidelne odoberali vzorky na laboratรณrne skรบลกky pevnosti a nepriepustnosti betรณnu.Na zรกklade poลพiadavky stavebnรฉho dozoru, resp. objednรกvateฤพa diela, sa vykonali nezรกvislou odborne spรดsobilou spoloฤnosลฅou aj skรบลกky integrity pilรณt (PIT), v rรกmci ktorรฝch sa skรบmalo, ฤi sa nenaruลกila homogenita drieku pilรณty po celej dฤบลพke aลพ po pรคtu. Dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky mali overiลฅ splnenie podmienok spoฤพahlivosti pri medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (SLS โ Service Limit State). Na zรกklade poลพiadavky statika bolo limitnรฝm kritรฉriom maximรกlne prรญpustnรฉ sadanie pri charakteristickom zaลฅaลพenรญ so stanovenou hodnotou smax = 25 mm (pod veลพami) a smax = 15 mm (mimo veลพรญ). Dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky sa realizovali na troch systรฉmovรฝch skรบลกobnรฝch pilรณtach s priemerom 880 mm. Pri zaลฅaลพenรญ Fck = 4 790 kN bolo na skรบลกobnej pilรณte stanovenรฉ sadanie s = 11,6 mm, priฤom pri zohฤพadnenรญ korelaฤnรฉho sรบฤiniteฤพa (STN EN 1997-1, tab. A.11, n ? 2 skรบลกky) vyลกlo s = 1,60 ร 11,6 mm = 18,6 mm, tzn. s < smax = 25 mm. Vลกetky tri skรบลกobnรฉ pilรณty splnili podmienky spoฤพahlivosti pri medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (limitnรฉ sadanie). Moลพno tak zhodnotiลฅ, ลพe vykonanรฉ dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky potvrdili sprรกvnosลฅ nรกvrhu pilรณt projektantom SPAI.
Obr. 2 Postup prรกc
Zรกver
Na vรฝstavbe diela Panorama City โ I. etapa v Bratislave prebieha momentรกlne veฤพmi intenzรญvne betonรกลพ skeletovรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ veลพovรฝch objektov a dochรกdza k postupnรฉmu priลฅaลพovaniu zรกkladovej dosky, resp. pilรณt, priฤom sa neustรกle monitoruje sadnutie objektu pomocou veฤพmi presnej nivelรกcie.
TEXT: Ing. Juraj Chropeล
FOTO: autor
Juraj Chropeล je v spoloฤnosti BAUER Spezialtiefbau Ges.m.b.H. โ o. z. obchodno-technickรฝ riaditeฤพ.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.