image 67856 25 v1
Galรฉria(5)

Pilรณtovรฉ zรกklady na stavbe Panorama City v Bratislave

Partneri sekcie:

Poฤas vรฝstavby diela Panorama City โ€“ I. etapa v Bratislave, ktorรฉ sa nachรกdza v susedstve novej budovy SND, nรกkupnej zรณny Eurovea, ako aj vรฝลกkovรฉho objektu Tower 115, bolo nevyhnutnรฉ navrhnรบลฅ a v extrรฉmne krรกtkom ฤase aj zrealizovaลฅ hฤบbkovรฉ zaloลพenie pomocou vล•tanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณt aลพ do hฤบbky 25,0 m pod รบroveลˆ zรกkladovej ลกkรกry. K tomuto rieลกeniu viedli vรฝsledky geologickรฉho prieskumu a projektovanรก vรฝลกka obidvoch veลพovรฝch ฤastรญ objektu.

Obr 3
Obr 4
Obr 1
Obr 2 Harmonogram

Okrajovรฉ podmienky a nรกvrh pilรณt

Investor diela Panorama byty, s. r. o. (J&T Real Estate), sa spolu s generรกlnym dodรกvateฤพom, spoloฤnosลฅou Chemkostav, a. s., obrรกtili na naลกu spoloฤnosลฅ so zadanรญm zrealizovaลฅ kompletnรฉ hฤบbkovรฉ zaloลพenie diela v priebehu jednรฉho mesiaca. To pri rozsahu asi 370 pilรณt s celkovou dฤบลพkou pribliลพne 6 200 m predstavovalo poลพiadavku na vรฝber vhodnej technolรณgie vล•tania, ako aj na koncept logistiky a postupu prรกc tak, aby sa jednotlivรฉ pilotรกลพne sรบpravy navzรกjom neobmedzovali, resp. nepoลกkodili pri prรกci uลพ hotovรฉ pilรณty. Koncept nรกลกho technickรฉho nรกvrhu hฤบbkovรฉho zaloลพenia sme v dostatoฤnom predstihu prekonzultovali s projekฤnou kancelรกriou SPAI, ktorรก nรกsledne spracovala aj realizaฤnรฝ projekt (autori: Balucha, Kostรบr). Pri statickom nรกvrhu bolo treba zohฤพadniลฅ trojuholnรญkovรฉ pรดdorysy obidvoch veลพรญ objektu โ€“ tie vzhฤพadom na svoju stavebnรบ vรฝลกku aลพ 108,0 m dosahujรบ pri relatรญvne malej pรดdorysnej ploche veฤพkรฉ zaลฅaลพenia. Z pohฤพadu statiky hornej stavby sa definovala maximรกlna hodnota sadania pod vรฝลกkovou ฤasลฅou na รบrovni 25 mm, resp. 15 mm pod ฤasลฅami mimo vรฝลกkovรฝch objektov. Zaloลพenie je koncepฤne rieลกenรฉ tak, ลพe zรกkladovรก doska bude pod vลกetkรฝmi vertikรกlnymi nosnรฝmi prvkami podopretรก pilรณtami, priฤom sa uvaลพuje dosko-pilรณtovรฝ model, pri ktorom ฤasลฅ zaลฅaลพenia prevezme dostatoฤne tuhรก zรกkladovรก doska cez kontaktnรฉ napรคtie v zรกkladovej ลกkรกre a ฤasลฅ prevezmรบ pilรณty. Realizaฤnรฝ projekt uvaลพoval priemery pilรณt 630 mm, resp. 880 mm, a to s dฤบลพkami od 4,0 m aลพ do 25,0 m. Z hฤพadiska rozmiestnenia ide o samostatne situovanรฉ pilรณty, pri extrรฉmnych zaลฅaลพeniach z hornej stavby sรบ navrhnutรฉ dvojice aลพ trojice pilรณt. Vzhฤพadom na namรกhanie postaฤuje vystuลพenie pilรณt oceฤพovรฝmi armokoลกmi pribliลพne len na 65 % ich dฤบลพky, ฤo pri maximรกlne dlhรฝch pilรณtach predstavuje 16,0 m dlhรฉ armokoลกe. Navrhnutรบ รบnosnosลฅ bolo treba poฤas realizรกcie diela aj overiลฅ a preukรกzaลฅ tromi nedeลกtruktรญvnymi zaลฅaลพovacรญmi skรบลกkami na systรฉmovรฝch pilรณtach tak, aby sa potvrdili zรกvery statickรฝch vรฝpoฤtov.

Obr. 3  Realizรกcia pilรณt vrtnรฝmi sรบpravami BAUER BG28 a BG40

Geologickรฉ pomery a ich vplyv na zvolenรบ technolรณgiu pilotรกลพe

Zรกujmovรฉ รบzemie sa nachรกdza v zรกpadnej ฤasti Podunajskej nรญลพiny a z geologickรฉho hฤพadiska je budovanรฉ sedimentmi neogรฉnu a kvartรฉru. Kvartรฉrne zeminy tvoria sedimenty Dunaja a ide najmรค o ลกtrky, konkrรฉtne piesฤitรฉ ลกtrky s mocnosลฅou do 10,0 m. Na bรกze ลกtrkov sa vyskytujรบ balvany s veฤพkosลฅou 0,5 m aลพ 1,0 m. Neogรฉnne podloลพie je budovanรฉ รญlmi s polohami jemnozrnnรฉho piesku. Piesok je umiestnenรฝ vรฝลกkovo aj polohovo nepravidelne, vznikajรบ ลกoลกovky, ktorรฉ sรบ zavodnenรฉ a mรดลพu byลฅ navzรกjom poprepรกjanรฉ. Napรคtรก hladina spodnej vody v tรฝchto pieskovitรฝch polohรกch mรดลพe pri klasickom vล•tanรญ pilรณt pomocou oceฤพovรฝch vรฝpaลพnรญc spรดsobovaลฅ problรฉmy poฤas vล•tania (zaplavenie vrtu jemnozrnnรฝm pieskom), resp. pri betonรกลพi pilรณty (rozplavenie betรณnu pri nevhodne zvolenej receptรบre betรณnu s nรญzkym obsahom cementu), takลพe mรดลพe dรดjsลฅ k vyplavovaniu napรคtej spodnej vody popri jednotlivรฝch prรบtoch vรฝstuลพe pilรณt, ฤiลพe k tzv. efektu krvรกcania pilรณty. V tomto geologickom prostredรญ moลพno pouลพiลฅ vล•tanie pomocou oceฤพovรฝch vรฝpaลพnic len v tom prรญpade, ak sa bude vล•taลฅ s pomocou bentonitovej suspenzie vo vรฝpaลพnici, ฤรญm sa dosiahne dostatoฤnรฝ pretlak proti napรคtej hladine vody v piesฤitรฝch ลกoลกovkรกch. To vลกak prinรกลกa vรฝrazne spomalenie produkcie, ako aj znรญลพenie nรกvrhovรฉho plรกลกลฅovรฉho trenia pilรณt. Z dรดvodov uvedenรฝch vyลกลกie sme na vล•tanie pilรณt zvolili technolรณgiu CFA realizovanรบ kontinuรกlnym ลกpirรกlovรฝm vrtรกkom. Pri tejto technolรณgii sa kontinuรกlny vrtรกk zavล•ta aลพ do finรกlnej hฤบbky v รบrovni pรคty pilรณty a nรกsledne sa pilรณta betรณnuje cez stred vrtรกka pomocou betรณnovej pumpy odspodu smerom nahor za sรบฤasnรฉho vyลฅahovania vrtรกka zo zeminy. Vyvล•tanรก zemina sa pritom zachytรกva na ลกpirรกle vrtรกka. Tรฝm, ลพe sa vrt okamลพite vypฤบลˆa betรณnovou zmesou z otvoru na konci vrtรกka, vฤaka stฤบpcu betรณnovej zmesi nehrozรญ hydraulickรฉ prelomenie dna vrtu pilรณty z dรดvodu napรคtรฝch piesฤitรฝch polรดh. Po kompletnom zabetรณnovanรญ pilรณty aลพ nad รบroveลˆ finรกlnej hornej hrany sa do ฤerstvej betรณnovej zmesi osadรญ vรฝstuลพ pilรณty โ€“ armokรดลก.

ฤŒasลฅ pilรณty prebetรณnovanรก nad finรกlnu hornรบ hranu sa pred realizรกciou podkladovรฝch betรณnov odbรบra. V rรกmci realizรกcie bolo treba rieลกiลฅ eลกte menลกรญ problรฉm so ลกtandardnรฝmi vrtรกkmi na technolรณgiu CFA. Tie totiลพ dosahujรบ dฤบลพku asi 16,0 aลพ 18,0 m a z toho dรดvodu by sa nedali vyvล•taลฅ pilรณty s priemerom 880 mm aลพ do hฤบbky 25,0 m v zmysle realizaฤnรฉho projektu. Rieลกenie sme naลกli v predฤบลพenรญ formou Kellyho tyฤe s dฤบลพkou 6,0 m, resp. 8,0 m v hornej ฤasti vrtรกkov. Vzniklo tak vrtnรฉ nรกradie s priemerom 880 mm s celkovou dฤบลพkou 26,0 m, vฤaka ktorรฉmu sa dosiahla projektovanรก hฤบbka pilรณt. Aby sa pri tejto dimenzii vrtnรฉho nรกradia podarilo prekonaลฅ plรกลกลฅovรฉ trenie pรดsobiace na vrtรกk poฤas vล•tania v hฤบbke 25,0 m, bolo potrebnรฉ nasadiลฅ naลกu najsilnejลกiu vrtnรบ sรบpravu v regiรณne BAUER BG40, ktorรก mรก v tejto konfigurรกcii prevรกdzkovรบ hmotnosลฅ pribliลพne 120 t. Ako druhรบ vrtnรบ sรบpravu na vลกetky pilรณty s priemerom 630 mm a na pilรณty s priemerom 880 mm do hฤบbky 22,0 m sme nasadili upravenรบ vrtnรบ sรบpravu BAUER BG28, rovnako s predฤบลพenรญm vrtรกkov pomocou Kellyho tyฤe a s prevรกdzkovou hmotnosลฅou pribliลพne 105 t. Vzhฤพadom na vysokรบ hmotnosลฅ vrtnej sรบpravy BAUER BG40 nรกm v tom ฤase nebol povolenรฝ nadrozmernรฝ transport cez Prรญstavnรฝ most v Bratislave. Aby sme dodrลพali extrรฉmne krรกtky ฤas na realizรกciu diela, museli sme pristรบpiลฅ k neลกtandardnรฉmu odฤพahฤeniu vrtnej sรบpravy demontรกลพou pรกsovรฉho podvozka s hmotnosลฅou pribliลพne 16 t (kaลพdรฝ pรกs mรก hmotnosลฅ asi 8 t) a protizรกvaลพรญ s hmotnosลฅou pribliลพne 21 t.

Obr. 4  Pri ลกรญrke stavebnej jamy pribliลพne 45 m bolo dรดleลพitรฉ skoordinovaลฅ logistiku dodรกvky materiรกlov aj kontinuรกlny odvoz vรฝvrtku z pilรณt na medzisklรกdku v rรกmci stavenisk

Realizรกcia diela

Samotnรก prรญprava realizรกcie vrรกtane vรฝroby armokoลกov, ako aj mobilizรกcia technolรณgie prebehli v extrรฉmne krรกtkom ฤase. Pilรณty sa na stavbe zaฤali realizovaลฅ od 18. septembra 2013 prvou vrtnou sรบpravou BAUER BG28, ฤo bolo iba osem kalendรกrnych dnรญ od objednรกvky diela zo strany generรกlneho dodรกvateฤพa. Nรกsledne sa 21. septembra 2013 zaฤala realizรกcia vrtnรฝch prรกc aj druhou vrtnou sรบpravou BAUER BG40, ktorรก pracovala od prvรฉho dลˆa v dvojzmennej nepretrลพitej prevรกdzke tak, aby sa mohli splniลฅ mรญฤพniky v rรกmci jednotlivรฝch etรกp diela a aby sa dodrลพal koneฤnรฝ termรญn 18. oktรณbra 2013. ฤŒas na realizรกciu diela zahล•ลˆajรบceho 370 pilรณt s celkovou dฤบลพkou 6 200 m tak bol nakoniec skutoฤne len jeden mesiac (postup prรกc a nasadenie vrtnรฝch sรบprav vidieลฅ na obr. 2 a 3). Vลกetky termรญny stanovenรฉ objednรกvateฤพom diela aj investorom sa dodrลพali, priฤom koneฤnรฝ termรญn ukonฤenia pilotรกลพe sa dokonca podarilo skrรกtiลฅ z pรดvodnรฉho dรกtumu 18. 10. 2013 o osem kalendรกrnych dnรญ โ€“ poslednรก pilรณta sa zrealizovala 10. 10. 2013.Pri ลกรญrke stavebnej jamy pribliลพne iba 45 m (obr. 4) bolo dรดleลพitรฉ skoordinovaลฅ logistiku dodรกvky materiรกlov (armokoลกe, betรณn), ako aj kontinuรกlny odvoz vรฝvrtku na medzisklรกdku v rรกmci staveniska. Kaลพdรก vrtnรก sรบprava bola obsluhovanรก betรณnovรฝmi pumpami na pรกsovรฝch podvozkoch, ktorรฉ sa dopฤบลˆali z autodomieลกavaฤov. Vzhฤพadom na zvolenรบ technolรณgiu CFA pilรณt bolo nevyhnutnรฉ maลฅ na stavbe pred zaฤiatkom betonรกลพe kaลพdej pilรณty pri kaลพdej vrtnej sรบprave dostatoฤnรฝ poฤet plnรฝch betรณnovรฝch domieลกavaฤov (pri pilรณtach s dฤบลพkou nad 20,0 m to boli ลกtyri domieลกavaฤe na jednu sรบpravu), aby sa betonรกลพ nepreruลกila. Na druhej strane, vozidlรก nesmeli stรกลฅ na stavbe prรญliลก dlho, aby sa neprekroฤil dovolenรฝ ฤas spracovateฤพnosti betรณnu.  Kvalita betรณnu z hฤพadiska jeho spracovateฤพnosti a stability poฤas celkovรฉho ฤasu vyklรกdky (najmรค schopnosลฅ udrลพaลฅ mnoลพstvo vody aj pri tlaku betรณnovรฉho stฤบpca v hฤบbke 25,0 m) zohrรกvala kฤพรบฤovรบ รบlohu pri nรกslednom zabudovรกvanรญ armokoลกov s dฤบลพkou aลพ 16,0 m do zabetรณnovanej pilรณty. Ak by betรณn vo vรคฤลกรญch hฤบbkach vplyvom veฤพkรฉho tlaku ฤerstvej betรณnovej zmesi v pilรณte prรญliลก rรฝchlo strรกcal vodu, vรฝrazne by sa zmenila jeho konzistencia a ohrozila moลพnosลฅ bezproblรฉmovรฉho zabudovania armokoลกov.

Receptรบra betรณnovej zmesi sa tak upravila zvรฝลกenรญm mnoลพstva cementu a jemnozrnnรฝch ฤastรญc, ฤรญm sa zvรฝลกila povrchovรก plocha jemnozrnnรฝch ฤastรญc v betรณne, ktorรก je rozhodujรบca z hฤพadiska naviazania vody. V spoluprรกci s dodรกvateฤพom betรณnu sa eลกte pred samotnou realizรกciou podarilo naลกemu technolรณgovi vyvinรบลฅ receptรบru betรณnu vyhovujรบcu konkrรฉtnym geologickรฝm podmienkam, keฤลพe piesฤitรฉ polohy v neogรฉne, ktorรฉ neboli nasรฝtenรฉ vodou, ihneฤ po navล•tanรญ a nรกslednej betonรกลพi pilรณt โ€žvysรกvaliโ€ zรกmesovรบ vodu z betรณnu v pilรณte. Kvalita betรณnovรฝch zmesรญ sa pred zabudovanรญm overovala aj ลกtandardnรฝmi postupmi, naprรญklad kuลพeฤพom rozliatia (Slump Flow Test). Zรกroveลˆ sa pravidelne odoberali vzorky na laboratรณrne skรบลกky pevnosti a nepriepustnosti betรณnu.Na zรกklade poลพiadavky stavebnรฉho dozoru, resp. objednรกvateฤพa diela, sa vykonali nezรกvislou odborne spรดsobilou spoloฤnosลฅou aj skรบลกky integrity pilรณt (PIT), v rรกmci ktorรฝch sa skรบmalo, ฤi sa nenaruลกila homogenita drieku pilรณty po celej dฤบลพke aลพ po pรคtu. Dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky mali overiลฅ splnenie podmienok spoฤพahlivosti pri medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (SLS โ€“ Service Limit State). Na zรกklade poลพiadavky statika bolo limitnรฝm kritรฉriom maximรกlne prรญpustnรฉ sadanie pri charakteristickom zaลฅaลพenรญ so stanovenou hodnotou smax = 25 mm (pod veลพami) a smax = 15 mm (mimo veลพรญ). Dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky sa realizovali na troch systรฉmovรฝch skรบลกobnรฝch pilรณtach s priemerom 880 mm. Pri zaลฅaลพenรญ Fck = 4 790 kN bolo na skรบลกobnej pilรณte stanovenรฉ sadanie s = 11,6 mm, priฤom pri zohฤพadnenรญ korelaฤnรฉho sรบฤiniteฤพa (STN EN 1997-1, tab. A.11, n ? 2 skรบลกky) vyลกlo s = 1,60 ร— 11,6 mm = 18,6 mm, tzn. s < smax = 25 mm. Vลกetky tri skรบลกobnรฉ pilรณty splnili podmienky spoฤพahlivosti pri medznom stave pouลพรญvateฤพnosti (limitnรฉ sadanie). Moลพno tak zhodnotiลฅ, ลพe vykonanรฉ dynamickรฉ zaลฅaลพovacie skรบลกky potvrdili sprรกvnosลฅ nรกvrhu pilรณt projektantom SPAI.

Obr. 2  Postup prรกc

Zรกver

Na vรฝstavbe diela Panorama City โ€“ I. etapa v Bratislave prebieha momentรกlne veฤพmi intenzรญvne betonรกลพ skeletovรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ veลพovรฝch objektov a dochรกdza k postupnรฉmu priลฅaลพovaniu zรกkladovej dosky, resp. pilรณt, priฤom sa neustรกle monitoruje sadnutie objektu pomocou veฤพmi presnej nivelรกcie.

TEXT: Ing. Juraj Chropeลˆ

FOTO: autor

Juraj Chropeลˆ je v spoloฤnosti BAUER Spezialtiefbau Ges.m.b.H. โ€“ o. z. obchodno-technickรฝ riaditeฤพ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie