Ľubor Gráč, konateľ C&C Insurance service

Podpoistenie – skrytý nepriateľ správcov bytových domov

Mnohí vlastníci bytov sú si istí, že ich aktuálne poistenie obsahuje krytie proti bežným rizikám, ako sú požiar, povodeň či záplava, no realita je často komplikovanejšia. Poisťovne totiž do zmlúv vedia „skryť“ podmienky, ktoré nám môžu ľahko uniknúť.

„Zmluvu je potrebné čítať naozaj dôkladne, na to má už v dnešnej rýchlej dobe čas iba málokto. Nie je pritom pravidlom, že prvá verzia poistnej zmluvy zahŕňa naozaj všetky potenciálne hrozby a riziká,“ upozorňuje Ľubor Gráč, konateľ C&C Insurance service, spoločnosti, ktorá sa špecializuje na sprostredkovanie poistenia pre firmy, developerov, ale aj bytové družstvá.

Tichý zabijak rozpočtov

Pri problematike poistenia tak môže ísť naozaj o nepatrný rozdiel, z ktorého sa však neskôr stane veľký problém. Ďalším príkladom sú prípady, v ktorých vzniká tzv. podpoistenie. „V zmluvách sa často nezohľadňuje inflácia či rast cien stavebných prác a stavebného materiálu v kontexte času. To vedie k situáciám, že skutočná hodnota nehnuteľnosti výrazne presahuje výšku poistnej sumy,“ vysvetľuje Ľubor Gráč z C&C Insurance service. Ak potom dôjde k škodovej udalosti, môže poisťovňa vyplatiť iba časť z celkovej škody, čo niekedy znamená tisíce, v krajných prípadoch, keď sa o slovo prihlási devastačný živel, však aj milióny eur.

Malý rozdiel v cene, veľký rozdiel v krytí

Jednou z kľúčových vecí pri uzatváraní poistenia je tak dôležitosť správneho nastavenia poistnej zmluvy. „Vďaka skúsenostiam vieme, ako dohodnúť pre našich klientov lepšie podmienky aj na čo si dať pozor,“ pokračuje Ľubor Gráč. Proces poistenia bytových domov nie je jednoduchý. Začína sa auditom súčasnej poistnej zmluvy, pokračuje odporučením správneho krytia, obhliadkami a analyzovaním najčastejších škôd. Potom nasleduje výber najvhodnejšej poisťovne a uzavretie zmluvy. Tam sa však práca makléra nekončí.

Komplexná správa poistení a škôd

„Najväčším prínosom spolupráce s maklérom je práve správa a riadenie likvidácie poistných udalostí,“ zdôrazňuje Ľubor Gráč. C&C insurance service preto zamestnáva vlastných likvidátorov škodových udalostí, ktorí spolupracujú priamo so správcami. „Celý proces likvidácie poistnej udalosti prebieha v našej réžii. Zabezpečíme tak, aby boli v prípade škody všetky potrebné údaje a dokumenty správne a včas predložené poisťovni,“ dodáva.

Krytie pod palcom s inovatívnou aplikáciou

Okrem vlastných likvidátorov C&C Insurance Service investovala aj do vývoja vlastnej aplikácie SELISU, čím klientom značne zjednodušila prístup a správu poistení. „Vďaka aplikácii majú správcovia lepší prehľad o stave svojich zmlúv a poistných udalostí, čo im umožňuje lepšie reagovať a riešiť vzniknuté problémy,“ vysvetľuje Ľubor Gráč. Cez aplikáciu správca ľahko nahrá fotografie škôd a ďalšie podklady potrebné na vyhodnotenie škodových udalostí.

Nebojte sa vzniknutej škody

„Mnoho správcov, údržbárov či iných osôb, ktoré prichádzajú do styku so škodovými udalosťami, nenahlási škodu, keďže si nie sú istí, či daná situácia do poistného krytia vôbec spadá alebo nie. Majú pocit, že danú vec rýchlejšie vyriešia vo svojej réžii,“ pokračuje Ľubor Gráč. Tento prístup však často vedie k tomu, že o udalostiach neinformujú a zbytočne čerpajú prostriedky z fondu opráv, čo vlastníkov v dlhšom časovom období stojí nemalé peniaze. Správne nahlásenie udalosti by im pritom mohlo výrazne znížiť náklady na opravu. C&C Insurance service preto pre klientov organizuje pravidelné školenia správcov. Cieľom je oboznámiť ich s rozsahom poistenia aj procesom správneho nahlasovania udalostí a efektívne tak šetriť peniaze vlastníkov.

Poistenie nemusí byť strašiakom

Aj keď je poistenie bytových domov komplexnou problematikou a môže pôsobiť odstrašujúco, v správnych rukách je efektívnym nástrojom, ktorý v prípade škody vlastníkom poskytne spoľahlivú ochranu. A ak sa v tom sami trochu strácame, nikdy nie je neskoro obrátiť sa na odborníkov.

Vsetky informácie o službách a kontakty nájdete na: www.insr.sk

Zdroj: PR článok C&C Insurance service, s.r.o.