Podzemnรก parkovacia garรกลพ na Bratislavskom hrade
V rรกmci rekonลกtrukcie severnej ฤasti hradnรฉho areรกlu sa realizoval aj podzemnรฝ objekt garรกลพe, ktorรก vyrieลกi problรฉm parkovania mnoลพstva vozidiel v areรกli Hradu. Bude slรบลพiลฅ nรกvลกtevnรญkom Hradu aj potrebรกm NR SR.
Vรญzie autorov obnovy hradnรฉho palรกca a areรกlu Bratislavskรฉho hradu dostรกvajรบ po niฤivom poลพiari v roku 1811 a โznovuzrodenรญโ v 50. rokoch minulรฉho storoฤia postupne reรกlne kontรบry.
V nadvรคznosti na schvรกlenรฝ stavebnรฝ zรกmer verejnej prรกce z roku 2001 (Nรกrodnรก kultรบrna pamiatka Bratislavskรฝ hrad, rekonลกtrukcia hradnรฉho palรกca), ktorรฝ poฤรญta s komplexnou pamiatkovou obnovou celรฉho hradnรฉho areรกlu, sa po ukonฤenรญ rekonลกtrukฤnรฝch prรกc hradnรฉho palรกca pristรบpilo k rekonลกtrukcii severnej ฤasti hradnรฉho areรกlu. Predmetom tejto etapy bola realizรกcia podzemnรฉho objektu garรกลพรญ, barokovej zรกhrady a stavby Zimnej jazdiarne. Tรฝm sa dosiahol stav, v rรกmci ktorรฉho bude severnรก ฤasลฅ areรกlu upravenรก a sprรญstupnenรก nรกvลกtevnรญkom. Prevรกdzka podzemnej garรกลพe vyrieลกi zase problรฉm parkovania mnoลพstva vozidiel v areรกli Hradu.
Hlavnรก objektovรก skladba tejto etapy rekonลกtrukcie je rozdelenรก na tri ฤasti:
L โ podzemnรก parkovacia garรกลพ,
K โ obnova Zimnej jazdiarne Bratislavskรฉho hradu,
C โ rekonลกtrukcia exteriรฉrovรฝch plรดch areรกlu Bratislavskรฉho hradu.
Vลกetky tri ฤasti spolu sรบvisia po priestorovej, prevรกdzkovej aj konลกtrukฤnej strรกnke.
Exteriรฉrovรฉ priestory severnej zรกhrady (samotnรก zrekonลกtruovanรก barokovรก zรกhrada z tereziรกnskeho obdobia a ostatnรฉ priestory) sa budรบ po rekonลกtrukcii vyuลพรญvaลฅ ako oddychovรฝ priestor pre nรกvลกtevnรญkov Hradu. V zrekonลกtruovanom objekte pรดvodnej Zimnej jazdiarne by sa mali konaลฅ rรดzne kultรบrne a spoloฤenskรฉ podujatia. Pod plochou barokovej zรกhrady je zrealizovanรก podzemnรก garรกลพ pre potreby obnovenรฉho areรกlu Hradu.
Objekt podzemnej garรกลพe
Objekt podzemnej garรกลพe bude slรบลพiลฅ predovลกetkรฝm na parkovanie osobnรฝch automobilov. Urฤenรฝ bude nรกvลกtevnรญkom areรกlu Hradu, ktorรญ tam prรญdu v sรบvislosti s kultรบrnymi a spoloฤenskรฝmi akciami organizovanรฝmi v Zimnej jazdiarni, aj potrebรกm NR SR. Kapacita garรกลพรญ je 222 parkovacรญch miest.
Okrem pokrytia potrieb statickej dopravy slรบลพi garรกลพ aj ako technickรฉ zรกzemie pre objekty v areรกli Hradu, predovลกetkรฝm pre Zimnรบ jazdiareล. V objekte sa zrealizovala novรก trafostanica 1×630 kVA a prรญprava pre centrรกlny nรกhradnรฝ zdroj NN aj s prรญsluลกnรฝmi VN a NN rozvodลami, prรญprava pre centrรกlnu serverovลu, novรก odovzdรกvacia stanica tepla a strojovลa vzduchotechniky. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj podzemnรฉ priestory na zรกpadnej strane garรกลพรญ, ktorรฉ slรบลพia na umiestnenie suchรฝch chladiฤov pre centrรกlny zdroj chladu, ktorรฝ sa zrealizoval v rรกmci rekonลกtrukcie palรกca a je umiestnenรฝ v suterรฉne pod Oranลพรฉriou.
Celรก hmota objektu garรกลพe je podzemnรก. Jej tvarovanie sa vรฝrazne prispรดsobuje navrhovanej obnovenej barokovej zรกhrade, a to pรดdorysne aj vรฝลกkovo. V pรดdoryse kopรญruje hmota garรกลพe juลพnรบ ฤasลฅ zรกhrady, v pozdฤบลพnom reze klesรก hornรก รบroveล garรกลพe postupne smerom od palรกca, sledujรบc vรฝลกkovรฉ usporiadanie terรกs zรกhrady. V podlahe aj v strope sa klesanie prejavuje v odskokoch v zรกvislosti od rieลกenia terรกs zรกhrady na terรฉne a od vertikรกlneho nosnรฉho systรฉmu objektu garรกลพe.
Na toto vรฝลกkovรฉ usporiadanie nadvรคzujรบ ฤalลกie podzemnรฉ podlaลพia garรกลพe, priฤom jednotlivรฉ podlaลพia sรบ tvorenรฉ dvomi รบrovลami s vรฝลกkovรฝm rozdielom pol podlaลพia. Objekt garรกลพe mรก ลกtyri podzemnรฉ podlaลพia navzรกjom prepojenรฉ dvojicou rรกmp. Juลพnรก ฤasลฅ garรกลพe je jednopodlaลพnรก. ล tyri podzemnรฉ รบrovne sรบ zrealizovanรฉ systรฉmom De Humyho rรกmp s vรฝลกkovรฝm posunom jednotlivรฝch รบrovnรญ o pol podlaลพia. Vstup je cez existujรบci vjazd do garรกลพe pod objektom na zรกpadnej terase.
Existujรบci vjazd zo Zรกmockej ulice sa predฤบลพil do priestoru terasy medzi hradbovรฝm mรบrom zรกpadnej terasy a paralelnรฝm parkanovรฝm mรบrom, v podzemรญ kriลพuje kolmo mรบr severozรกpadnรฉho bastiรณnu a pokraฤuje kolmo na zรกpadnรบ stenu Zimnej jazdiarne, ฤalej prechรกdza cez suterรฉn Zimnej jazdiarne a รบsti do priestoru garรกลพe.
Z exteriรฉru moลพno objekt garรกลพe vnรญmaลฅ len vo forme exteriรฉrovรฝch schodรญsk, ktorรฝmi je garรกลพ sprรญstupnenรก z terรฉnu, a oceฤพovรฝch roลกtov na prรญvod a odvod vzduchu do priestoru suchรฝch chladiฤov.
Zemnรฉ prรกce a zabezpeฤenie stavebnej jamy podzemnej garรกลพe
Od roku 2009 sa na ploche budรบcej garรกลพe vykonรกval veฤพkoploลกnรฝ archeologickรฝ vรฝskum, v rรกmci ktorรฉho sa odลฅaลพila ฤasลฅ navรกลพok. Vรฝskum zanechal odhalenรฝ nerovnorodรฝ povrch skalnรฉho masรญvu, ktorรฝ bolo nutnรฉ vytvarovaลฅ pri zaฤatรญ prรกc na niveletu na realizรกciu zabezpeฤenia stavebnej jamy. Vรฝkop na realizรกciu garรกลพe sa tak realizoval sฤasti v navรกลพkach, vรคฤลกinou vลกak v skale, ฤiastoฤne naruลกenej zlomovรฝmi plochami vyplnenรฝmi รญlmi, ktorรฉ pรดsobili pri navlhnutรญ ako klznรฉ plochy.
Vzhฤพadom na vรฝznamnรฉ archeologickรฉ nรกlezy sa uลพ poฤas 1. etapy vรฝskumov zrealizovalo zabezpeฤenie niektorรฝch stien vรฝkopovej jamy tak, aby sa neohrozila stabilita tรฝchto historickรฝch konลกtrukciรญ (severnรก stena vjazdu v dotyku so Zimnou jazdiarลou, juลพnรก ฤasลฅ vรฝchodnej obvodovej steny garรกลพe). Aj pri pokraฤujรบcom vรฝkope bolo nevyhnutnรฉ udrลพiavaลฅ nรกlezy naฤalej v neporuลกenom stave, priฤom zabezpeฤenie stavebnej jamy reลกpektovalo tento stav v plnej miere. Novoobjavenรฉ nรกlezy sa v plnom rozsahu ochrรกnili a zachovali v sรบlade s podmienkami KPร.
Pre potreby projektu sa poฤas decembra 2008 realizoval podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum. Jeho vรฝsledky ukรกzali, ลพe ide o zloลพitรฉ zรกkladovรฉ pomery, danรฉ hlavne vรฝskytom hrubej vrstvy navรกลพok a nerovnakou hrรบbkou zvetraninovej zรณny skalnรฉho podloลพia. V priestore bรฝvalej hradnej priekopy je mocnosลฅ navรกลพky aลพ 9,20 m, priฤom sa tu nachรกdza aj lokรกlne akumulovanรก podzemnรก voda.
V ostatnรฝch ฤastiach sa podzemnรก voda nezistila. Pod navรกลพkou sa vo vลกetkรฝch sondรกch nachรกdza skalnรฉ podloลพie. Ide prevaลพne o dvojsฤพudnรฝ granit svetlosivej, prรญpadne hnedosivej farby, ktorรฝ je znaฤne tektonicky poruลกenรฝ, s hustotou plรดch nespojitosti od 2 โ 4 aลพ do 20 cm. V povrchovej zรณne je masรญv ฤasto silne zvetranรฝ, prรญpadne aลพ rozloลพenรฝ, s charakterom zeminy. Lokรกlne sa vyskytujรบ aj kaolinizovanรฉ polohy svetlosivej a bielej farby. Pri nรกvrhu konลกtrukcie sa tak zohฤพadnila realizovateฤพnosลฅ diela v ลฅaลพkรฝch geologickรฝch podmienkach, ktorรฉ determinujรบ priebeh vรคฤลกieho objemu vรฝkopovรฝch prรกc v skalnom prostredรญ.
Napriek zloลพitosti geologickej stavby (v lรญnii paลพenia sa vรฝrazne menia geologickรฉ pomery) a geometrickej premenlivosti vรฝลกky paลพenia (od dna vรฝkopu po korunu paลพenia, resp. svahovania), malo paลพenie v zรกsade jednotnรฝ konลกtrukฤnรฝ charakter. Vo vลกeobecnosti bolo navrhnutรฉ tak, aby poฤas stavebnรฝch prรกc pod รบrovลou terรฉnu slรบลพilo ako statickรฝ prvok na stabilizรกciu okolitรฉho stavebnรฉho fondu zabezpeฤenรญm prenosu horizontรกlnych zemnรฝch tlakov. Paลพenie neplnilo v stavebnom ลกtรกdiu funkciu tesniacej clony (proti prรญtokom podzemnej vody) a jeho povrch vytvoril stratenรฉ debnenie pre stenu budรบceho suterรฉnu.
Paลพiaca konลกtrukcia
Zรกpory a mikropilรณty
Osadzovanie oceฤพovรฝch zรกpor a mikropilรณt sa realizovalo z vyznaฤenรฝch รบrovnรญ. Oceฤพovรฉ prvky sa osadzovali do predvลtanรฝch otvorov a cementovej zรกlievky v projektovanej vzdialenosti (zรกpory HE 140B vo vzdialenosti 3,0 bm a mikropilรณty MP 89/10 vo vzdialenosti 0,8 bm). Vลtanie otvorov nemalo vรฝznamnรฉ dynamickรฉ รบฤinky do okolia.
Vลtanie zรกpor sa sรบฤasne vyuลพilo aj ako ฤalลกรญ doplnkovรฝ prieskum v sรบvislosti s identifikรกciou rozloลพenia viac ฤi menej zvetranรฝch รบsekov v trase paลพenia. Vrty na zรกpory zabezpeฤili ฤiastoฤne aj lรญniu budรบceho vรฝrubu. V priebehu vrtnรฝch prรกc bol na stavbe geologickรฝ dozor, ktorรฝ spresnil pozdฤบลพny geologickรฝ profil presne v osi paลพenia.
Striekanรฝ betรณn a tyฤovรฉ kotvy
Postupne, so zniลพovanรญm vรฝkopu, sa na plochรกch stien aplikoval vystuลพenรฝ striekanรฝ betรณn, ktorรฉho vrstva vytvorila nรกsledne koneฤnรบ pohฤพadovรบ plochu paลพenia. Po dosiahnutรญ hฤบbky vรฝkopu na kotevnej รบrovni, resp. o pribliลพne 100 cm niลพลกie, sa v urฤenรฝch miestach zaฤala realizรกcia doฤasnรฝch zemnรฝch tyฤovรฝch kotiev CKTรธ35.
Po osadenรญ kotiev a injektovanรญ koreลa sa v totoลพnej rovine inลกtalovali rozpery, ktorรฝch polohovรบ stabilitu zabezpeฤilo fixovanie na oceฤพovรฉ zรกpory. Tyฤe kotiev sa prevliekli cez oceฤพovรฉ prechodky, priฤom sa ich hlavy upravili tak, aby nedoลกlo k vytiahnutiu kotiev. Po vytvrdnutรญ koreลa kotiev a betรณnu venca sa kotvy predopli na predpรญsanรบ silu. Doฤasnรฉ tyฤovรฉ kotvy sa po strate funkฤnosti ลกtandardne deaktivovali po vybudovanรญ priฤพahlej zรกstavby. Tento postup sa opakoval aj pri ฤalลกej kotevnej รบrovni.
Na odvodnenie stavebnej jamy sa pod รบrovลou zรกkladovej ลกkรกry vyhฤบbili v skalnom prostredรญ dve zbernรฉ studne bez ochrany. Voda z akรฉhokoฤพvek zdroja bude vtekaลฅ do studnรญ cez systรฉm vyhฤบbenรฝch drenรกลพรญ, ktorรฉ smerujรบ od konkrรฉtnych prรญtokov vody v jame do zbernรฝch studnรญ. Zbernรฉ studne zostรกvajรบ v trvalej prevรกdzke.
ลฝelezobetรณnovรฝ skelet
Objekt tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s maximรกlnymi pรดdorysnรฝmi rozmermi pribliลพne 60 ร 60 m. ฤasลฅ objektu je jednopodlaลพnรก, ฤasลฅ je ลกtvorpodlaลพnรก. Izolรกcia sa rieลกi nรกvrhom konลกtrukcie na prรญpustnรบ ลกรญrku trhliny v kombinรกcii s pouลพitรญm kryลกtalickej prรญsady priamo do betรณnovej zmesi.
Zaloลพenie objektu
Vzhฤพadom na charakter objektu a zรกkladovรฉ pomery sa navrhlo zaloลพenie objektu na zรกkladovej doske s hrรบbkou 300 mm s lokรกlnym zhrubnutรญm na 750 mm pod stฤบpmi. Pod stenami v รบrovni 1. PP mรก zรกkladovรก doska hrรบbku 600 mm. Zhrubnutie pod stฤบpmi aj stenami zรกviselo od predpokladanej kvality podloลพia v zรกkladovej ลกkรกre.
Mocnosลฅ navรกลพok a zvetranej skalnej horniny sa vรฝrazne menila, takลพe po realizรกcii vรฝkopu bolo potrebnรฉ preveriลฅ deformaฤnรฉ parametre zรกkladovej ลกkรกry statickou zaลฅaลพovacou skรบลกkou. Poลพadovanรก hodnota Edef2 pod stฤบpom (v zhrubnutej ฤasti zรกkladovej dosky) bola min. 100 MPa, pod stenou min. 60 MPa. V medzipolรญ bola poลพadovanรก hodnota Edef2 > 25 MPa, zรกroveล sa vลกak zรกkladovรก doska v tejto ฤasti nemohla priamo dotรฝkaลฅ skalnรฝch balvanov. V opaฤnom prรญpade hrozilo nadmernรฉ nerovnomernรฉ sadanie objektu.
Zvislรฝ a vodorovnรฝ nosnรฝ systรฉm
Zvislรฝ nosnรฝ systรฉm objektu garรกลพe tvoria ลพelezobetรณnovรฉ stฤบpy a steny. Stฤบpy majรบ prevaลพne kruhovรฝ prierez s priemerom 500 mm. Obvodovรก stena mรก hrรบbku 300 mm, vnรบtornรฉ steny 200 aลพ 300 mm. Vodorovnรฝ nosnรฝ systรฉm tvoria bezprievlakovรฉ stropnรฉ dosky. Dosky nad 4. PP aลพ 2. PP majรบ hrรบbku 300 mm. Doska nad 1. PP mรก hrรบbku 400 mm s lokรกlnym zhrubnutรญm na 750 mm v mieste podopretia stฤบpmi. V rรกmci objektu sรบ medzi 4. PP aลพ 1. PP ลพelezobetรณnovรฉ doskovรฉ schodiskรก a rampy, ako aj dve schodiskรก zabezpeฤujรบce komunikรกciu medzi garรกลพou a exteriรฉrom.
Nosnรก ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia je navrhnutรก s ohฤพadom na to, ลพe tvorรญ sรบฤasne izolaฤnรบ funkciu objektu. Zรกkladovรก doska je navrhnutรก s obmedzenรญm trhliny w < 0,4 mm a s prรญsadou kryลกtalickej izolรกcie pridรกvanou priamo do betรณnu. Obvodovรก stena bola svojรญm vystuลพenรญm a triedou betรณnu (max. priesak 50 mm podฤพa STN 12390-8) navrhnutรก ako vodostavebnรก konลกtrukcia. Vzhฤพadom na to, ลพe konลกtrukcia bola navrhnutรก ako โbiela vaลaโ s pohฤพadovรฝmi prvkami, musela sa tomu prispรดsobiลฅ aj technolรณgia, spรดsob oลกetrovania konลกtrukcie a kvalita vรฝstavby.
Pri nรกvrhu vystuลพenia steny sa predpokladal vznik kontrolovanรฝch trhlรญn kaลพdรฝch 8 m (cca 2H). Tomu zodpovedal nรกvrh vรฝstuลพe, ako aj poloha a รบprava pracovnรฝch ลกkรกr. Na pracovnรฉ ลกkรกry sa pouลพili tesniace plechy s bitรบmenovou adhรฉznou ploลกnou รบpravou. Nosnรฉ konลกtrukcie sa vystuลพili prรบtovou vรฝstuลพou B500 B. Lokรกlne prepichnutie stropnej dosky sa rieลกilo ลกmykovou vรฝstuลพou.
ลฝelezobetรณnovรฝ skelet sa na stropnej doske tepelne a hydroizolaฤne zaizoloval s nรกslednรฝmi vrstvami streลกnรฝch substrรกtov a nรกsypov do vรฝslednรฉho tvaru barokovej zรกhrady.
Zรกver
Spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK zaฤala s prรกcami na predmetnej etape rekonลกtrukcie v auguste 2014. Naplรกnovanรฝ postup vรฝstavby sa vลกak po oznรกmenรญ o archeologickรฝch nรกlezoch (hlavne pri SZ bastiรณne, kde sa plรกnoval vรฝjazd vozidiel zo stavby), musel kompletne zmeniลฅ. Neprรญstupnosลฅ niektorรฝch polรดh v dรดsledku otvorenia stavebnej jamy a postupu prรกc na ochrane archeologickรฝch nรกlezov mal nevyhnutnรฝ vplyv na zmenu logistiky, dopravy vnรบtri staveniska a obmedzenie nasadenia mechanizmov.
Plรกnovanรฉ nasadenie dvoch veลพovรฝch ลพeriavov v kombinรกcii s krรกtkodobรฝm nasadenรญm autoลพeriavov sa v koneฤnom dรดsledku zmenilo na nasadenie ลกtyroch veลพovรฝch ลพeriavov, priฤom sa nevyhnutne musela lokรกlne nasadzovaลฅ aj malรก mechanizรกcia a realizovali sa aj pรดvodne neplรกnovanรฉ prรญstupovรฉ rampy.
Napriek okolnostiam, ktorรฉ na stavbe vznikli z titulu ochrany archeologickรฝch nรกlezov a ktorรฉ zhotoviteฤพ nemรก moลพnosลฅ ovplyvniลฅ, bol objekt podzemnej garรกลพe a barokovej zรกhrady uvedenรฝ do prevรกdzky v jรบni tohto roka, v septembri sa odovzdal do predฤasnej prevรกdzky aj objekt Zimnej jazdiarne. Celkovรฉ ukonฤenie tejto etapy rekonลกtrukcie je naplรกnovanรฉ na august 2017.
Pri realizรกcii stavebnรฝch diel a akรฝchkoฤพvek stavebnรฝch รบkonov v blรญzkosti kultรบrnych a historickรฝch pamiatok ฤi pamiatkovรฝch zรณn je nevyhnutnรฉ poฤรญtaลฅ skoro vลพdy s neznรกmymi vplyvmi. V rรกmci etapy rekonลกtrukcie hradnรฉho areรกlu, ktorรก je predmetom tohto ฤlรกnku, sa muselo rieลกiลฅ mnoลพstvo nepredvรญdanรฝch okolnostรญ a externรฝch vplyvov, no dielo sa nakoniec podarilo zrealizovaลฅ k spokojnosti investora pri sรบฤasnom maximรกlnom zachovanรญ a ochrane nรกlezov. Severnรก ฤasลฅ hradnรฉho areรกlu sa tak stala jednou ฤasลฅou mozaiky komplexnej rekonลกtrukcie areรกlu, ktorรก sa uลพ bude mรดcลฅ prezentovaลฅ nรกvลกtevnรญkom Hradu.
Underground parking garage at the Bratislava Castle
Within the reconstruction of the northern part of the castle an area of underground parking facility was built to adress the problem with quantity of vehicles parking in the castle. It will serve visitors of the castle as well as the needs of Parliament.
TEXT: Ing. Katarรญna Kรกntorovรก,
Ing. Frantiลกek Gnebus
Katarรญna Kรกntorovรก a Frantiลกek Gnebus pรดsobia v spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s.
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV-SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2016.