image 86495 25 v1
Galรฉria(9)

Podzemnรก parkovacia garรกลพ na Bratislavskom hrade

Partneri sekcie:

V rรกmci rekonลกtrukcie severnej ฤasti hradnรฉho areรกlu sa realizoval aj podzemnรฝ objekt garรกลพe, ktorรก vyrieลกi problรฉm parkovania mnoลพstva vozidiel v areรกli Hradu. Bude slรบลพiลฅ nรกvลกtevnรญkom Hradu aj potrebรกm NR SR.

01
01 NOVY fotoJozef Mravec
02 foto J Mravec
03 foto J Mravec
04a foto J Mravec
05 foto J Mravec
06 foto Jozef Mravec
07 priecny rez

Vรญzie autorov obnovy hradnรฉho palรกca a areรกlu Bratislavskรฉho hradu dostรกvajรบ po niฤivom poลพiari v roku 1811 a  โ€žznovuzrodenรญโ€œ v 50. rokoch minulรฉho storoฤia postupne reรกlne kontรบry.

V nadvรคznosti na schvรกlenรฝ stavebnรฝ zรกmer verejnej prรกce z roku 2001 (Nรกrodnรก kultรบrna pamiatka Bratislavskรฝ hrad, rekonลกtrukcia hradnรฉho palรกca), ktorรฝ poฤรญta s komplexnou pamiatkovou obnovou celรฉho hradnรฉho areรกlu, sa po ukonฤenรญ rekonลกtrukฤnรฝch prรกc hradnรฉho palรกca pristรบpilo k rekonลกtrukcii severnej ฤasti hradnรฉho areรกlu. Predmetom tejto etapy bola realizรกcia podzemnรฉho objektu garรกลพรญ, barokovej zรกhrady a stavby Zimnej jazdiarne. Tรฝm sa dosiahol stav, v rรกmci ktorรฉho bude severnรก ฤasลฅ areรกlu upravenรก a sprรญstupnenรก nรกvลกtevnรญkom. Prevรกdzka podzemnej garรกลพe vyrieลกi zase problรฉm parkovania mnoลพstva vozidiel v areรกli Hradu.

Hlavnรก objektovรก skladba tejto etapy rekonลกtrukcie je rozdelenรก na tri ฤasti:
L โ€“ podzemnรก parkovacia garรกลพ,
K โ€“ obnova Zimnej jazdiarne Bratislavskรฉho hradu,
C โ€“ rekonลกtrukcia exteriรฉrovรฝch plรดch areรกlu Bratislavskรฉho hradu.

Vลกetky tri ฤasti spolu sรบvisia po priestorovej, prevรกdzkovej aj konลกtrukฤnej strรกnke.
Exteriรฉrovรฉ priestory severnej zรกhrady (samotnรก zrekonลกtruovanรก barokovรก zรกhrada z tereziรกnskeho obdobia a ostatnรฉ priestory) sa budรบ po rekonลกtrukcii vyuลพรญvaลฅ ako oddychovรฝ priestor pre nรกvลกtevnรญkov Hradu. V zrekonลกtruovanom objekte pรดvodnej Zimnej jazdiarne by sa mali konaลฅ rรดzne kultรบrne a spoloฤenskรฉ podujatia. Pod plochou barokovej zรกhrady je zrealizovanรก podzemnรก garรกลพ pre potreby obnovenรฉho areรกlu Hradu.

Realizácia paลพiacej konštrukcie stavebnej jamy podzemnej garáลพe

Objekt podzemnej garรกลพe

Objekt podzemnej garรกลพe bude slรบลพiลฅ predovลกetkรฝm na parkovanie osobnรฝch automobilov. Urฤenรฝ bude nรกvลกtevnรญkom areรกlu Hradu, ktorรญ tam prรญdu v sรบvislosti s kultรบrnymi a spoloฤenskรฝmi akciami organizovanรฝmi v Zimnej jazdiarni, aj potrebรกm NR SR. Kapacita garรกลพรญ je 222 parkovacรญch miest.

Okrem pokrytia potrieb statickej dopravy slรบลพi garรกลพ aj ako technickรฉ zรกzemie pre objekty v areรกli Hradu, predovลกetkรฝm pre Zimnรบ jazdiareลˆ. V objekte sa zrealizovala novรก trafostanica 1×630 kVA a prรญprava pre centrรกlny nรกhradnรฝ zdroj NN aj s prรญsluลกnรฝmi VN a NN rozvodลˆami, prรญprava pre centrรกlnu serverovลˆu, novรก odovzdรกvacia stanica tepla a strojovลˆa vzduchotechniky. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj podzemnรฉ priestory na zรกpadnej strane garรกลพรญ, ktorรฉ slรบลพia na umiestnenie suchรฝch chladiฤov pre centrรกlny zdroj chladu, ktorรฝ sa zrealizoval v rรกmci rekonลกtrukcie palรกca a je umiestnenรฝ v suterรฉne pod Oranลพรฉriou.

Celรก hmota objektu garรกลพe je podzemnรก. Jej tvarovanie sa vรฝrazne prispรดsobuje navrhovanej obnovenej barokovej zรกhrade, a to pรดdorysne aj vรฝลกkovo. V pรดdoryse kopรญruje hmota garรกลพe juลพnรบ ฤasลฅ zรกhrady, v pozdฤบลพnom reze klesรก hornรก รบroveลˆ garรกลพe postupne smerom od palรกca, sledujรบc vรฝลกkovรฉ usporiadanie terรกs zรกhrady. V podlahe aj v strope sa klesanie prejavuje v odskokoch v zรกvislosti od rieลกenia terรกs zรกhrady na terรฉne a od vertikรกlneho nosnรฉho systรฉmu objektu garรกลพe.

Na toto vรฝลกkovรฉ usporiadanie nadvรคzujรบ ฤalลกie podzemnรฉ podlaลพia garรกลพe, priฤom jednotlivรฉ podlaลพia sรบ tvorenรฉ dvomi รบrovลˆami s vรฝลกkovรฝm rozdielom pol podlaลพia. Objekt garรกลพe mรก ลกtyri podzemnรฉ podlaลพia navzรกjom prepojenรฉ dvojicou rรกmp. Juลพnรก ฤasลฅ garรกลพe je jednopodlaลพnรก. ล tyri podzemnรฉ รบrovne sรบ zrealizovanรฉ systรฉmom De Humyho rรกmp s vรฝลกkovรฝm posunom jednotlivรฝch รบrovnรญ o pol podlaลพia. Vstup je cez existujรบci vjazd do garรกลพe pod objektom na zรกpadnej terase.

Existujรบci vjazd zo Zรกmockej ulice sa predฤบลพil do priestoru terasy medzi hradbovรฝm mรบrom zรกpadnej terasy a paralelnรฝm parkanovรฝm mรบrom, v podzemรญ kriลพuje kolmo mรบr severozรกpadnรฉho bastiรณnu a pokraฤuje kolmo na zรกpadnรบ stenu Zimnej jazdiarne, ฤalej prechรกdza cez suterรฉn Zimnej jazdiarne a รบsti do priestoru garรกลพe.

Z exteriรฉru moลพno objekt garรกลพe vnรญmaลฅ len vo forme exteriรฉrovรฝch schodรญsk, ktorรฝmi je garรกลพ sprรญstupnenรก z terรฉnu, a oceฤพovรฝch roลกtov na prรญvod a odvod vzduchu do priestoru suchรฝch chladiฤov.

Pohฤพad na stropnú dosku podzemnej garáลพe

Zemnรฉ prรกce a zabezpeฤenie stavebnej jamy podzemnej garรกลพe

Od roku 2009 sa na ploche budรบcej garรกลพe vykonรกval veฤพkoploลกnรฝ archeologickรฝ vรฝskum, v rรกmci ktorรฉho sa odลฅaลพila ฤasลฅ navรกลพok. Vรฝskum zanechal odhalenรฝ nerovnorodรฝ povrch skalnรฉho masรญvu, ktorรฝ bolo nutnรฉ vytvarovaลฅ pri zaฤatรญ prรกc na niveletu na realizรกciu zabezpeฤenia stavebnej jamy. Vรฝkop na realizรกciu garรกลพe sa tak realizoval sฤasti v navรกลพkach, vรคฤลกinou vลกak v skale, ฤiastoฤne naruลกenej zlomovรฝmi plochami vyplnenรฝmi รญlmi, ktorรฉ pรดsobili pri navlhnutรญ ako klznรฉ plochy.

Vzhฤพadom na vรฝznamnรฉ archeologickรฉ nรกlezy sa uลพ poฤas 1. etapy vรฝskumov zrealizovalo zabezpeฤenie niektorรฝch stien vรฝkopovej jamy tak, aby sa neohrozila stabilita tรฝchto historickรฝch konลกtrukciรญ (severnรก stena vjazdu v dotyku so Zimnou jazdiarลˆou, juลพnรก ฤasลฅ vรฝchodnej obvodovej steny garรกลพe). Aj pri pokraฤujรบcom vรฝkope bolo nevyhnutnรฉ udrลพiavaลฅ nรกlezy naฤalej v neporuลกenom stave, priฤom zabezpeฤenie stavebnej jamy reลกpektovalo tento stav v plnej miere. Novoobjavenรฉ nรกlezy sa v plnom rozsahu ochrรกnili a zachovali v sรบlade s podmienkami KPรš.

Pre potreby projektu sa poฤas decembra 2008 realizoval podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum. Jeho vรฝsledky ukรกzali, ลพe ide o zloลพitรฉ zรกkladovรฉ pomery, danรฉ hlavne vรฝskytom hrubej vrstvy navรกลพok a nerovnakou hrรบbkou zvetraninovej zรณny skalnรฉho podloลพia. V priestore bรฝvalej hradnej priekopy je mocnosลฅ navรกลพky aลพ 9,20 m, priฤom sa tu nachรกdza aj lokรกlne akumulovanรก podzemnรก voda.

V ostatnรฝch ฤastiach sa podzemnรก voda nezistila. Pod navรกลพkou sa vo vลกetkรฝch sondรกch nachรกdza skalnรฉ podloลพie. Ide prevaลพne o dvojsฤพudnรฝ granit svetlosivej, prรญpadne hnedosivej farby, ktorรฝ je znaฤne tektonicky poruลกenรฝ, s hustotou plรดch nespojitosti od 2 โ€“ 4 aลพ do 20 cm. V povrchovej zรณne je masรญv ฤasto silne zvetranรฝ, prรญpadne aลพ rozloลพenรฝ, s charakterom zeminy. Lokรกlne sa vyskytujรบ aj kaolinizovanรฉ polohy svetlosivej a bielej farby. Pri nรกvrhu konลกtrukcie sa tak zohฤพadnila realizovateฤพnosลฅ diela v ลฅaลพkรฝch geologickรฝch podmienkach, ktorรฉ determinujรบ priebeh vรคฤลกieho objemu vรฝkopovรฝch prรกc v skalnom prostredรญ.

Napriek zloลพitosti geologickej stavby (v lรญnii paลพenia sa vรฝrazne menia geologickรฉ pomery) a geometrickej premenlivosti vรฝลกky paลพenia (od dna vรฝkopu po korunu paลพenia, resp. svahovania), malo paลพenie v zรกsade jednotnรฝ konลกtrukฤnรฝ charakter. Vo vลกeobecnosti bolo navrhnutรฉ tak, aby poฤas stavebnรฝch prรกc pod รบrovลˆou terรฉnu slรบลพilo ako statickรฝ prvok na stabilizรกciu okolitรฉho stavebnรฉho fondu zabezpeฤenรญm prenosu horizontรกlnych zemnรฝch tlakov. Paลพenie neplnilo v stavebnom ลกtรกdiu funkciu tesniacej clony (proti prรญtokom podzemnej vody) a jeho povrch vytvoril stratenรฉ debnenie pre stenu budรบceho suterรฉnu.

Výstavba 3. a 4. podzemného podlaลพia garáลพe

Paลพiaca konลกtrukcia

Zรกpory a mikropilรณty
Osadzovanie oceฤพovรฝch zรกpor a mikropilรณt sa realizovalo z vyznaฤenรฝch รบrovnรญ. Oceฤพovรฉ prvky sa osadzovali do predvล•tanรฝch otvorov a cementovej zรกlievky v projektovanej vzdialenosti (zรกpory HE 140B vo vzdialenosti 3,0 bm a mikropilรณty MP 89/10 vo vzdialenosti 0,8 bm). Vล•tanie otvorov nemalo vรฝznamnรฉ dynamickรฉ รบฤinky do okolia.

Vล•tanie zรกpor sa sรบฤasne vyuลพilo aj ako ฤalลกรญ doplnkovรฝ prieskum v sรบvislosti s identifikรกciou rozloลพenia viac ฤi menej zvetranรฝch รบsekov v trase paลพenia. Vrty na zรกpory zabezpeฤili ฤiastoฤne aj lรญniu budรบceho vรฝrubu. V priebehu vrtnรฝch prรกc bol na stavbe geologickรฝ dozor, ktorรฝ spresnil pozdฤบลพny geologickรฝ profil presne v osi paลพenia.  

Striekanรฝ betรณn a tyฤovรฉ kotvy
Postupne, so zniลพovanรญm vรฝkopu, sa na plochรกch stien aplikoval vystuลพenรฝ striekanรฝ betรณn, ktorรฉho vrstva vytvorila nรกsledne koneฤnรบ pohฤพadovรบ plochu paลพenia. Po dosiahnutรญ hฤบbky vรฝkopu na kotevnej รบrovni, resp. o pribliลพne 100 cm niลพลกie, sa v urฤenรฝch miestach zaฤala realizรกcia doฤasnรฝch zemnรฝch tyฤovรฝch kotiev CKTรธ35.

Po osadenรญ kotiev a injektovanรญ koreลˆa sa v totoลพnej rovine inลกtalovali rozpery, ktorรฝch polohovรบ stabilitu zabezpeฤilo fixovanie na oceฤพovรฉ zรกpory. Tyฤe kotiev sa prevliekli cez oceฤพovรฉ prechodky, priฤom sa ich hlavy upravili tak, aby nedoลกlo k vytiahnutiu kotiev. Po vytvrdnutรญ koreลˆa kotiev a betรณnu venca sa kotvy predopli na predpรญsanรบ silu. Doฤasnรฉ tyฤovรฉ kotvy sa po strate funkฤnosti ลกtandardne deaktivovali po vybudovanรญ priฤพahlej zรกstavby. Tento postup sa opakoval aj pri ฤalลกej kotevnej รบrovni.

Na odvodnenie stavebnej jamy sa pod รบrovลˆou zรกkladovej ลกkรกry vyhฤบbili v skalnom prostredรญ dve zbernรฉ studne bez ochrany. Voda z akรฉhokoฤพvek zdroja bude vtekaลฅ do studnรญ cez systรฉm vyhฤบbenรฝch drenรกลพรญ, ktorรฉ smerujรบ od konkrรฉtnych prรญtokov vody v jame do zbernรฝch studnรญ. Zbernรฉ studne zostรกvajรบ v trvalej prevรกdzke.

Podzemná garáลพ – 1. podzemné podlaลพie

ลฝelezobetรณnovรฝ skelet

Objekt tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok s maximรกlnymi pรดdorysnรฝmi rozmermi pribliลพne 60 ร— 60 m. ฤŒasลฅ objektu je jednopodlaลพnรก, ฤasลฅ je ลกtvorpodlaลพnรก. Izolรกcia sa rieลกi nรกvrhom konลกtrukcie na prรญpustnรบ ลกรญrku trhliny v kombinรกcii s pouลพitรญm kryลกtalickej prรญsady priamo do betรณnovej zmesi.

Zaloลพenie objektu
Vzhฤพadom na charakter objektu a zรกkladovรฉ pomery sa navrhlo zaloลพenie objektu na zรกkladovej doske s hrรบbkou 300 mm s lokรกlnym zhrubnutรญm na 750 mm pod stฤบpmi. Pod stenami v รบrovni 1. PP mรก zรกkladovรก doska hrรบbku 600 mm. Zhrubnutie pod stฤบpmi aj stenami zรกviselo od predpokladanej kvality podloลพia v zรกkladovej ลกkรกre.

Mocnosลฅ navรกลพok a zvetranej skalnej horniny sa vรฝrazne menila, takลพe po realizรกcii vรฝkopu bolo potrebnรฉ preveriลฅ deformaฤnรฉ parametre zรกkladovej ลกkรกry statickou zaลฅaลพovacou skรบลกkou. Poลพadovanรก hodnota Edef2 pod stฤบpom (v zhrubnutej ฤasti zรกkladovej dosky) bola min. 100 MPa, pod stenou min. 60 MPa. V medzipolรญ bola poลพadovanรก hodnota Edef2 > 25 MPa, zรกroveลˆ sa vลกak zรกkladovรก doska v tejto ฤasti nemohla priamo dotรฝkaลฅ skalnรฝch balvanov. V opaฤnom prรญpade hrozilo nadmernรฉ nerovnomernรฉ sadanie objektu.

Zvislรฝ a vodorovnรฝ nosnรฝ systรฉm
Zvislรฝ nosnรฝ systรฉm objektu garรกลพe tvoria ลพelezobetรณnovรฉ stฤบpy a steny. Stฤบpy majรบ prevaลพne kruhovรฝ prierez s priemerom 500 mm. Obvodovรก stena mรก hrรบbku 300 mm, vnรบtornรฉ steny 200 aลพ 300 mm. Vodorovnรฝ nosnรฝ systรฉm tvoria bezprievlakovรฉ stropnรฉ dosky. Dosky nad 4. PP aลพ 2. PP majรบ hrรบbku 300 mm. Doska nad 1. PP mรก hrรบbku 400 mm s lokรกlnym zhrubnutรญm na 750 mm v mieste podopretia stฤบpmi. V rรกmci objektu sรบ medzi 4. PP aลพ 1. PP ลพelezobetรณnovรฉ doskovรฉ schodiskรก a rampy, ako aj dve schodiskรก zabezpeฤujรบce komunikรกciu medzi garรกลพou a exteriรฉrom.

Nosnรก ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia je navrhnutรก s ohฤพadom na to, ลพe tvorรญ sรบฤasne izolaฤnรบ funkciu objektu. Zรกkladovรก doska je navrhnutรก s obmedzenรญm trhliny w < 0,4 mm a s prรญsadou kryลกtalickej izolรกcie pridรกvanou priamo do betรณnu. Obvodovรก stena bola svojรญm vystuลพenรญm a triedou betรณnu (max. priesak 50 mm podฤพa STN 12390-8) navrhnutรก ako vodostavebnรก konลกtrukcia. Vzhฤพadom na to, ลพe konลกtrukcia bola navrhnutรก ako โ€žbiela vaลˆaโ€œ s pohฤพadovรฝmi prvkami, musela sa tomu prispรดsobiลฅ aj technolรณgia, spรดsob oลกetrovania konลกtrukcie a kvalita vรฝstavby.

Pri nรกvrhu vystuลพenia steny sa predpokladal vznik kontrolovanรฝch trhlรญn kaลพdรฝch 8 m (cca 2H). Tomu zodpovedal nรกvrh vรฝstuลพe, ako aj poloha a รบprava pracovnรฝch ลกkรกr. Na pracovnรฉ ลกkรกry sa pouลพili tesniace plechy s bitรบmenovou adhรฉznou ploลกnou รบpravou. Nosnรฉ konลกtrukcie sa vystuลพili prรบtovou vรฝstuลพou B500 B. Lokรกlne prepichnutie stropnej dosky sa rieลกilo ลกmykovou vรฝstuลพou.

ลฝelezobetรณnovรฝ skelet sa na stropnej doske tepelne a hydroizolaฤne zaizoloval s nรกslednรฝmi vrstvami streลกnรฝch substrรกtov a nรกsypov do vรฝslednรฉho tvaru barokovej zรกhrady.

Prieฤny rez konštrukcie paลพiacej steny pri Zimnej jazdiarni

Zรกver

Spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK zaฤala s prรกcami na predmetnej etape rekonลกtrukcie v auguste 2014. Naplรกnovanรฝ postup vรฝstavby sa vลกak po oznรกmenรญ o archeologickรฝch nรกlezoch (hlavne pri SZ bastiรณne, kde sa plรกnoval vรฝjazd vozidiel zo stavby), musel kompletne zmeniลฅ. Neprรญstupnosลฅ niektorรฝch polรดh v dรดsledku otvorenia stavebnej jamy a postupu prรกc na ochrane archeologickรฝch nรกlezov mal nevyhnutnรฝ vplyv na zmenu logistiky, dopravy vnรบtri staveniska a obmedzenie nasadenia mechanizmov.

Plรกnovanรฉ nasadenie dvoch veลพovรฝch ลพeriavov v kombinรกcii s krรกtkodobรฝm nasadenรญm autoลพeriavov sa v koneฤnom dรดsledku zmenilo na nasadenie ลกtyroch veลพovรฝch ลพeriavov, priฤom sa nevyhnutne musela lokรกlne nasadzovaลฅ aj malรก mechanizรกcia a realizovali sa aj pรดvodne neplรกnovanรฉ prรญstupovรฉ rampy.

Napriek okolnostiam, ktorรฉ na stavbe vznikli z titulu ochrany archeologickรฝch nรกlezov a ktorรฉ zhotoviteฤพ nemรก moลพnosลฅ ovplyvniลฅ, bol objekt podzemnej garรกลพe a barokovej zรกhrady uvedenรฝ do prevรกdzky v jรบni tohto roka, v septembri sa odovzdal do predฤasnej prevรกdzky aj objekt Zimnej jazdiarne. Celkovรฉ ukonฤenie tejto etapy rekonลกtrukcie je naplรกnovanรฉ na august 2017.

Pri realizรกcii stavebnรฝch diel a akรฝchkoฤพvek stavebnรฝch รบkonov v blรญzkosti kultรบrnych a historickรฝch pamiatok ฤi pamiatkovรฝch zรณn je nevyhnutnรฉ poฤรญtaลฅ skoro vลพdy s neznรกmymi vplyvmi. V rรกmci etapy rekonลกtrukcie hradnรฉho areรกlu, ktorรก je predmetom tohto ฤlรกnku, sa muselo rieลกiลฅ mnoลพstvo nepredvรญdanรฝch okolnostรญ a externรฝch vplyvov, no dielo sa nakoniec podarilo zrealizovaลฅ k spokojnosti investora pri sรบฤasnom maximรกlnom zachovanรญ a ochrane nรกlezov. Severnรก ฤasลฅ hradnรฉho areรกlu sa tak stala jednou ฤasลฅou mozaiky komplexnej rekonลกtrukcie areรกlu, ktorรก sa uลพ bude mรดcลฅ prezentovaลฅ nรกvลกtevnรญkom Hradu.

Underground parking garage at the Bratislava Castle
Within the reconstruction of the northern part of the castle an area of underground parking facility  was built to adress the problem with quantity of vehicles parking  in the castle. It will serve visitors of the castle as well as the needs of Parliament.

TEXT: Ing. Katarรญna Kรกntorovรก,
          Ing. Frantiลกek Gnebus
          Katarรญna Kรกntorovรก a Frantiลกek Gnebus pรดsobia v spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s.
FOTO: Jozef Mravec, VรHOSTAV-SK, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2016.

Najฤรญtanejลกie