podzemna vodna elektraren vo svajciarsku
Galรฉria(19)

Podzemnรก vodnรก elektrรกreลˆ vo ล vajฤiarsku

Partneri sekcie:

Vย kantรณne Wallis na hranici Francรบzska aย ล vajฤiarska, vย blรญzkosti vรฝznamnej turistickej oblasti Chamonix, sa vย roku 2008 zaฤali stavebnรฉ prรกce na vรฝstavbe podzemnej preฤerpรกvacej hydroelektrรกrne Nant de Drance. Elektrรกreลˆ je budovanรก vย skalnom masรญve pod รบrovลˆou dvoch jestvujรบcich priehradnรฝch jazier Emosson aย Vieux Emosson. Vstupnรฝ portรกl do tohto systรฉmu sa nachรกdza vย nadmorskej vรฝลกke 1947 m n. m.

podzemna precerpavacia vodna elektraren vo svajciarsku 7307 big image
02 tucon big image
18 tucon big image
17 tucon big image
16 tucon big image
15 tucon big image
14 tucon big image
13 tucon big image
Plรกnovanรฝ vรฝkon hydroelektrรกrne Nant de Drance 600 MW sa poฤas realizรกcie zmenil aย zvรฝลกil na 900 MW. Bude ho zabezpeฤovaลฅ ลกesลฅ Francisovรฝch turbรญn, kaลพdรก sย vรฝkonom 150 MW. Elektrรกreลˆ bude vyuลพรญvaลฅ vodu zย dvoch vodnรฝch nรกdrลพรญ, Vieux Emosson aย Emosson, medzi ktorรฝmi bude vย podzemรญ vybudovanรฝ systรฉm prรญstupovรฝch tunelov, ลกtรดlnรญ, ลกรกcht aย kaverien. Vลกetky podzemnรฉ objekty sรบ razenรฉ vrtno-trhavinovรฝm spรดsobom, iba prรญstupovรฝ tunel zย รบdolia (vย dฤบลพke 5,6ย km, sย priemerom 9,5ย m) je razenรฝ raziacim strojom (TBM) vย stรบpanรญ asi 11โ€ฏ%. Zvรฝลกenie vรฝkonu zย pรดvodnรฝch 600 na 900 MW si vyลพiadalo aj zvรฝลกenie hrรกdze hornej nรกdrลพe oย 23 m.

Kaverna podzemnej strojovne (dฤบลพka 195 m, ลกรญrka 32 m, vรฝลกka 52 m) sa vย sรบฤasnosti zaraฤuje medzi najvรคฤลกie kaverny svojho druhu vย Eurรณpe aย bude sa realizovaลฅ vย deviatich vรฝลกkovรฝch etapรกch. Sรบฤasลฅou podzemnรฝch objektov budรบ aj dve vertikรกlne ลกachty (kaลพdรก vย dฤบลพke 430 m aย sย priemerom 2,4 m) realizovanรฉ systรฉmom raise drilling sย nรกslednรฝm rozลกรญrenรญm priemeru na 8,2 m vrtno-trhavinovรฝm spรดsobom. Projekt sa realizuje vย nadmorskej vรฝลกke asi 2โ€ฏ000โ€ฏm n. m. vย horskom prostredรญ aย je mimoriadne nรกroฤnรฝ na logistiku aย organizรกciu prรกc. Prรกce na projekte sลฅaลพujรบ aj poveternostnรฉ podmienky (snehovรฉ zรกveje, lavรญny, silnรฝ mrรกz atฤ.). Projekt preฤerpรกvacej vodnej elektrรกrne je partnerskรฝm projektom spoloฤnostรญ, ktorรฉ zaloลพili zdruลพenie Nant de Drance (ลกvajฤiarska energetickรก spoloฤnosลฅ Alpiq AG 39โ€ฏ%, ลกvajฤiarska ลพelezniฤnรก spoloฤnosลฅ SBB 36โ€ฏ%, spoloฤnosลฅ IWB 15โ€ฏ% aย energetickรก spoloฤnosลฅ FMV zย kantรณnu Wallis 10โ€ฏ%). Elektrรกreลˆ by mala dodรกvaลฅ elektrickรบ energiu od roku 2017.

Opis projektu:Rรกmcovรฉ podmienky projektu Nant de Drance
Projekt bude efektรญvne vyuลพรญvaลฅ vรฝลกkovรฝ rozdiel 350 m medzi dvoma existujรบcimi priehradnรฝmi jazerami aย krรกtku vzdialenosลฅ medzi nimi. Priehradnรฉ jazerรก sa nachรกdzajรบ na juhozรกpade ล vajฤiarska vย pohraniฤnej oblasti sย Francรบzskom vย horskom masรญve Aiguilles Rouges medzi mestami Martigny (ล vajฤiarsko) aย Chamonix (Francรบzsko).

Vodnรก elektrรกreลˆ Emosson SA
Vรฝroba zelenej energie vย danom regiรณne prebieha uลพ od roku 1926. Vย rokoch 1952 aลพ 1955 bola ukonฤenรก vรฝstavba priehradnรฉho mรบru hornรฉho jazera Vieux-Emosson, ktorรฉho hladina pri maximรกlnom naplnenรญ dosahuje vรฝลกku 2โ€ฏ205โ€ฏmโ€ฏn.โ€ฏm. Po dohode medzi Francรบzskom aย ล vajฤiarskom sa vย rokoch 1967 aลพ 1975 vybudovala priehrada Emosson, ktorej maximรกlna hladina dosahuje nadmorskรบ vรฝลกku 1โ€ฏ930โ€ฏmโ€ฏn.โ€ฏm. Vybudovanรญm novej priehrady Emosson doลกlo kย zatopeniu starej priehrady Barberine aย zvรฝลกeniu objemu zadrลพiavanej vody na 210 mil. m3. Vย sรบฤasnosti sa voda zย nรกdrลพรญ Vieux-Emosson aย Emosson vyuลพรญva dvakrรกt. Cez privรกdzaยญฤe je vedenรก do elektrรกrne Vallorcine (Francรบzsko) vย nadmorskej vรฝลกke 1โ€ฏ125โ€ฏmโ€ฏn.โ€ฏm. a nรกsledne je zย tejto elektrรกrne ฤalลกรญm potrubรญm vedenรก do centrรกly La Bรขtiaz vย meste Martigny (ล vajฤiarsko) vย nadmorskej vรฝลกke 462 m n. m.

Vznik projektu Nant de Drance
Zaฤiatkom roka 2000 dostala spoloฤnosลฅ AF-Consult Switzerland AG zadanie na vypracovanie ลกtรบdie realizovateฤพnosti. Vย auguste 2008 bolo udelenรฉ stavebnรฉ povolenie na vรฝstavbu preฤerpรกvacej vodnej elektrรกrne na plรกnovanรฝ vรฝkon 600 MW. Vย roku 2009 zdruลพenie Nant de Drance AG svoj รบmysel prehodnotilo aย rozhodlo sa vรฝkon elektrรกrne zvรฝลกiลฅ na 900 MW. Po dlhรฝch rokovaniach sa podarilo vย roku 2010 schvรกliลฅ zvรฝลกenie kapacity na 900 MW (zmenenรฝ projekt Nant de Drance+), ฤo si vลกak okrem inรฉho vyลพiadalo aj zvรฝลกenie priehradnรฉho mรบru hornej nรกdrลพe oย 23 m. Celkovรฉ nรกklady sa odhadujรบ na 1,8 miliardy CHF.
Najrozsiahlejลกia ฤasลฅ stavebnรฝch prรกc bola odovzdanรก zdruลพeniu GMI Marti-Implenia.

Geolรณgia
Najvรคฤลกia ฤasลฅ projektu sa nachรกdza vย horskom masรญve Aiguilles Rouges tvorenom prevaลพne granitom, ortorulami aย metamorfovanรฝm kremencom. Celkovo je horskรฝ masรญv charakterizovanรฝ dobrรฝmi aย aลพ veฤพmi dobrรฝmi vlastnosลฅami.

Projekt Nant de Drance+ (900 MW): Hlavnรฉ objekty projektu
Hlavnรฝmi objektmi podzemnej elektrรกrne Nant de Drance sรบ okrem kaverny aj strojovne aย privรกdzaฤe vody dimenzovanรฉ na prietok 180โ€ฏm3/s. Elektrรกreลˆ bude zostavenรก zย tรฝchto objektov:

  • hornรฉ existujรบce akumulaฤnรฉ jazero Vieux-Emosson, ktorรฉho priehradnรฝ mรบr bude zvรฝลกenรฝ oย 23 m:

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  gravitaฤnรก priehrada sย vรฝลกkou h = 65 m (po zvรฝลกenรญ),
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  kapacita nรกdrลพe po zvรฝลกenรญ priehradnรฉho mรบru sa zdvojnรกsobรญ zย pรดvodnรฝch 13,8 mil. m3 na objem 24,6 mil. m3,

  • systรฉm privรกdzaฤov vody na hornom toku elektrรกrne sย prietokom 180 m3/s:

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dva vtokovรฉ, respektรญve dva vรฝtokovรฉ objekty sย prierezom 16 ร— 11 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dva tlakovรฉ privรกdzaฤe vody sย dฤบลพkou l = 278 m, vย pozdฤบลพnom spรกde โ€“9,5ย %, sย priemerom 7,7 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dve vertikรกlne ลกachty sย vรฝลกkou h = 442ย m aย vnรบtornรฝm priemerom 7,0 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dva kusy pancierovรฝch rรบr vย oblasti pรคty vertikรกlnych ลกรกcht, l = 55 m, priemer 5,5ย m, pozdฤบลพny sklon โ€“2,0 %,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dva kusy pancierovรฝch rozpletov na tri turbรญny, l = 30 m, priemer 3,2 m,

  • kaverna strojovne (dฤบลพka 195 m, ลกรญrka 32 m, vรฝลกka 52 m):

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  kubatรบra vรฝlomu Vย = 238 000 m3,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  ลกesลฅ Francisovรฝch turbรญn po 150 MW,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  2ร— 6-guฤพovรฝ uzรกver nad aย pod turbรญnami,

  • privรกdzaฤe vody na spodnom toku podzemnej elektrรกrne:

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dve pancierovรฉ redukcie zย troch turbรญn, l = 45 m, priemer 3,7 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dve pancierovรฉ rรบry, l = 30 m, priemer 5,5 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dve vรฝtokovรฉ tlakovรฉ ลกtรดlne, l = 1 170 m, priemer 7,7 m, vย pozdฤบลพnom stรบpanรญ 9,5ย aลพ 12,5 %,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  dva vรฝtokovรฉ, respektรญve dva vtokovรฉ objekty, prieฤny rez 25 ร— 11 m,

  • spodnรก existujรบca akumulaฤnรก nรกdrลพ Emosson:

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  klenbovรก priehrada, h = 180 m,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  uลพitoฤnรฝ obsah nรกdrลพe, 210 mil. m3.

Vedฤพajลกie objekty projektu, logistickรฉ objekty
Na zhotovenie hlavnรฝch objektov podzemnej elektrรกrne sa zย dรดvodu logistiky aย dodrลพania termรญnu vรฝstavby naprojektovali aย vyrazili tri prรญstupovรฉ ลกtรดlne:

  • hlavnรฝ prรญstupovรฝ tunel (ZTH) ku kaverne strojovne zย hlavnรฉho รบdolia, zย dedinky Chรขtelard vย celkovej dฤบลพke l = 5โ€ฏ600 m, razenรฝ metรณdou TBM, priemer 9,45 m,
  • dva prรญstupovรฉ tunely (ZTE aย ZTVE) zo zรกpadnรฉho prรญstupu (portรกlu) do systรฉmu ลกtรดlnรญ aย kaverien:

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  โ€ขย ย ย  tunel ZTE sย dฤบลพkou l = 2 150 m, na svojom konci รบsti do hlavnรฉho prรญstupovรฉho tunela ZTH,
ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย  ย ย  ย ย ย  โ€ขย ย ย  tunel ZTVE sย celkovou dฤบลพkou l = 1ย 730ย m, na ktorรฝ sa napรกja tunel ZSVE dlhรฝ 388ย m sย รบstรญm pod pรคtou hrรกdze hornej nรกdrลพe, slรบลพi ako prรญstupovรฝ aย logistickรฝ tunel kย hornรฉmu jazeru Vieux-Emosson.

ฤŽalลกรญmi logistickรฝmi objektmi projektu sรบ:

  • trafokaverna: dฤบลพka 146 m, ลกรญrka 18 m, vรฝลกka 15 m,
  • trvalรก depรณnia vyrรบbanรฉho materiรกlu pri zรกpadnom portรกli (zรกpadnรฝ prรญstup) sย objemom 1โ€ฏ600โ€ฏ000 m3,
  • doฤasnรก depรณnia vyrรบbanรฉho materiรกlu, ktorรฝ sa bude neskรดr drviลฅ aย pouลพije sa ako prรญmes pri vรฝrobe betรณnov hlavne pri zvyลกovanรญ hrรกdze hornรฉho jazera Vieux Emosson sย celkovรฝm objemom Vย = 38 300 m3.

Realizรกcia prรกc
Portรกl hlavnรฉho prรญstupovรฉho tunela vย Le Chรขtelard
Portรกl vย Le Chรขtelard bol vybudovanรฝ na jar aย vย lete 2009. Klรกdol vysokรฉ nรกroky na projektantov aj realizรกtorov, keฤลพe kalota tunela musela prechรกdzaลฅ len vo vzdialenosti 3ย m pod ลพelezniฤnou traลฅou Martigny โ€“ Chamonix bez vรฝluky ลพelezniฤnej dopravy. Stavebnรฉ podloลพie sa skladรก zo svahovej sutiny, ktorรก od zaฤiatku prรกc nebola dostatoฤne preskรบmanรก. Mocnosลฅ nespevnenej horniny sa na zรกklade deลกtruktรญvneho vrtu odhadla na 25 aลพ 30 m. Zaistenie portรกlovรฉho รบseku pozostรกva zo ลพelezobetรณnovรฉho trรกmu ukotvenรฉho bezprostredne pod koฤพajami trate troma radmi masรญvnych betรณnovรฝch platnรญ aย predpรคtรฝmi 25 aลพ 35 m dlhรฝmi kotvami. Medzi predpรคtรฝmi kotvami sa nespevnenรก hornina stabilizovala eลกte 9 m dlhรฝmi pasรญvnymi kotvami. Hlavnรฝ prvok zaistenia vรฝrubu vย portรกlovej oblasti bol rรบrovรฝ dรกลพdnik dlhรฝ 18 m opretรฝ vย prednej ฤasti oย oceฤพovรฉ oblรบky HEB 200, kotvenรฉ do skaly. Nรกsledne sa vย pieskovcoch aย bridliciach konvenฤnรฝm spรดsobom vyrazil 110 m dlhรฝ ลกtartovacรญ tunel na nasadenie TBM stroja. Poloha ลพelezniฤnรฝch koฤพajรญ sa pritom denne kontrolovala pozorovacรญmi meraniami. Kontrolnรฉ kotvy, ako aj vertikรกlne inklinometre sย automatickรฝm prenosom dรกt umoลพลˆovali nepretrลพitรบ ลพelezniฤnรบ prevรกdzku. Nameranรฉ sadnutie koฤพajรญ 35 mm si vyลพiadalo รบpravu iba ich jednorazovรฝm podsypanรญm.

Hlavnรฝ prรญstupovรฝ tunel
Nasadenie tunelovรฉho vrtnรฉho stroja (TBM) na raziace prรกce bol jeden zย variantov realizรกtora. Dรดvodom bol vyลกลกรญ vรฝkon pri razenรญ aย moลพnosลฅ prejsลฅ poruchovรฉ zรณny bez otrasov spรดsobovanรฝch konvenฤnรฝmi metรณdami, ako aj nasadenie pรกsovรฉho dopravnรญka slรบลพiaceho aj vย budรบcnosti na vรฝvoz rรบbaniny zย ฤalลกรญch kaverien aย ลกtรดlnรญ budovanรฝch konvenฤne, ฤalej to bolo menej praลกnรฉ prostredie, teda lepลกie pracovnรฉ podmienky pre pracovnรญkov.

Razenie TBM mรก priemyselnรฝ charakter sย usporiadanรฝmi pracovnรฝmi miestami aย pevne zabudovanรฝmi bezpeฤnostnรฝmi zariadeniami, prรญvodom vzduchu, odsรกvanรญm prachu aย zneฤistenรฉho vzduchu aย ich odvรกdzanรญm za prรญves TBM do voฤพnรฉho priestoru vyrazenรฉho tunela. Najdรดleลพitejลกie parametre aย vรฝbava tohto stroja sรบ:

  • otvorenรฝ stroj TBM do tvrdรฝch hornรญn,
  • dodรกvateฤพ Herrenknecht (prevzatie aย รบprava Marti Technik),
  • priemer vrtu 9,45 m,
  • vrtnรก hlava je vybavenรก 55 kusmi jednoduchรฝch valivรฝch dlรกt sย priemerom 43 mm, aย rozpรคtรญm 9 cm, posuvnรก sila 18 000 kN,
  • pohon vrtnej hlavy: 10 ร— 350 kW sย regulรกciou otรกฤok,
  • otรกฤky vrtnej hlavy: 0 aลพ 6 RpM,
  • transport rรบbaniny pomocou pรกsovรฉho dopravnรญka,
  • celkovรก dฤบลพka TBM sย prรญvesom je 142 m,
  • celkovรก hmotnosลฅ stroja je 1โ€ฏ450 t.

Montรกลพ TBM stroja sa zaฤala vย auguste 2009 zostavenรญm prรญvesu na koฤพajach. Samotnรก montรกลพ TBM prebiehala od polovice oktรณbra do konca novembra. Stroj zaฤal razenie hlavnรฉho prรญstupovรฉho tunela vย januรกri 2010 aย ukonฤil ho 22. augusta 2012 vย strojovej kaverne KMA. Vรฝkony razenia boli vย rรดznych geologickรฝch zรณnach rozdielne. Vย granitoch sa dosiahol priemernรฝ vรฝkon 15 m/deลˆ, vย rule 20 m/deลˆ, vย metamorfovanรฝch kvarcitoch sa dosiahlo dokonca 25 aลพ 35 m/deลˆ. Zย tohto dรดvodu sa vย oktรณbri 2011 dosiahol ลกpiฤkovรฝ vรฝkon 727ย m. Prieskumnรฝmi vrtmi sa pred hlavou TBM indikovali veฤพmi zhorลกenรฉ horninovรฉ pomery. Na zรกklade tรฝchto novรฝch poznatkov sa rozhodlo spevลˆovaลฅ horninu injektรกลพou. Tรก sa vykonรกvala so zvรฝลกenรฝm poฤtom vrtov. Spravidla sa vล•talo 60 vrtov na kaลพdรฝ dรกลพdnik. Na injektรกลพ sa pouลพรญvali mikrocementy. Tieto skutoฤnosti viedli kย podstatnรฉmu spomaleniu raziacich prรกc stroja TBM, ฤo si vyลพiadalo vย roku 2011 pre hroziace lavรญny zimnรฉ preruลกenie prรกc na ลกtรดlลˆach aย kavernรกch budovanรฝch konvenฤne zo zรกpadnรฉho portรกlu, ku ktorรฝm bol prรญstup len po vonkajลกรญch komunikรกciรกch cez zimu zasypanรฝch lavรญnami.
Pรดvodne sa plรกnovalo vyvรกลพaลฅ vyrรบbanรฝ materiรกl uลพ hotovรฝm hlavnรฝm prรญstupovรฝm tunelom ZTH cez drviฤ aย pรกsovรฝ dopravnรญk. Spomalenie prรกc vย tuneli ZTH viedlo aj kย nutnosti nรกjsลฅ aย vytvoriลฅ alternatรญvnu depรณniu vรฝrubovรฉho materiรกlu. Hlavnรฝ prรญstupovรฝ tunel ZTH sa podarilo ukonฤiลฅ 22. augusta 2012. Prerรกลพka sย konvenฤne razenรฝm systรฉmom ลกtรดlnรญ sa uskutoฤnila nรกsledne 6. septembra, takลพe sa vytvorili predpoklady na kontinuรกlny priebeh stavebnรฝch prรกc, neobmedzovanรฝ ฤalej zimnรฝmi poveternostnรฝmi vplyvmi. Na trase ZTH tunela sa asi 250โ€ฏm od jeho konca konvenฤnรฝm spรดsobom vyrazila kaverna KBA, vย ktorej sa najskรดr demontoval raziaci stroj TBM. Momentรกlne sa do kaverny montuje technolรณgia betonรกrky. Zย toho plynie aj nรกzov kaverny, skratka KBA โ€“ zย nemeckรฉho Kaverneโ€“Betonanlage. Produkcia betรณnovรฝch zmesรญ by sa mala zaฤaลฅ od oktรณbra 2013.

Vtokovo-vรฝtokovรฉ objekty
Pรดvodne sa predpokladalo, ลพe priehrada Emosson bude celรบ sezรณnu 2011 vypustenรก aย bude moลพnรฉ vyraziลฅ prvรฉ metre tlakovรฝch ลกtรดlnรญ aย vybudovaลฅ pred nimi ลพelezobetรณnovรฉ vtokovo-vรฝtokovรฉ objekty. Znamenalo by to vลกak vรฝpadok produkcie elektrickej energie jestvujรบcich elektrรกrnรญ. Priehrada sa napรบลกลฅa od aprรญla do septembra vodou zย topiaceho sa snehu aย zo zrรกลพok. Keby zostala vย tomto obdobรญ vypustenรก, nebola by moลพnรก dรดleลพitรก produkcia elektrickej energie vย zimnรฝch mesiacoch. Preto sa na strane investorov zrodila myลกlienka rozloลพiลฅ vรฝstavbu tรฝchto objektov na viac rokov aย obmedziลฅ ju na krรกtke intervaly od zaฤiatku marca do konca mรกja, aby sa stihla priehrada od jรบna eลกte naplniลฅ aย nedoลกlo kย ลพiadnym vรฝpadkom produkcie elektrickej energie. Tรกto zmena vย priebehu vรฝstavby mala zรกvaลพnรฝ dosah na celรบ organizรกciu prรกc.
Realizรกcia raziacich aย betonรกrskych prรกc vtokovo-vรฝtokovรฝch objektov si vyลพiadala viacnรกsobnรฉ zriadenie aย zruลกenie staveniska zย dรดvodu opรคtovnรฉho zaplavovania.

Na jar roku 2009 sa vykonal prieskum podloลพia na optimalizรกciu polohy vtokovo-vรฝtokovรฝch objektov, vย roku 2010 sa vystavala stavebnรก prรญstupovรก cesta aย stavebnรก ploลกina na vรฝkon ฤalลกรญch stavebnรฝch prรกc vย priehrade Emosson vrรกtane predzรกrezu na vtokovo-vรฝtokovรฉ objekty. Na jar roku 2011 sa zaฤalo konvenฤnรฉ razenie prvรฝch 50 m oboch tlakovรฝch ลกtรดlnรญ aย betonรกลพ zรกkladu vtokovo-vรฝtokovรฝch objektov. Vย lete toho istรฉho roku sa zhotovil prvรฝ ลพelezobetรณnovรฝ vtokovo-vรฝtokovรฝ objekt na vyลกลกie poloลพenej ploลกine. Tรกto ploลกina sa nachรกdza vo vรฝลกke 1917 m n. m. aย je zaplavovanรก aลพ pri dosiahnutรญ maximรกlnej hlaยญdiny priehrady. Zostรกval teda dostatok ฤasu na debniace, armovacie aย betonรกrske prรกce. Rรกmovรฝ objekt mรก pรดdorysnรฉ rozmery 22 ร— 25 m aย vรฝลกku asi 11 m, ฤo zodpovedรก objemu 6 000 mยณ. Koncom septembra 2011 dosiahla hladina priehrady dostatoฤnรบ vรฝลกku aย celรฝ objekt bol pomocou vzduchovรฉho vanยญkรบลกa aย plรกvajรบceho pontรณnu preplavenรฝ po jaยญzere na miesto jeho uloลพenia. Na jar roku 2012 sa vybetรณnovalo vnรบtornรฉ ostenie klenby aย dna tlakovej ลกtรดlne aย prechodovรฝ รบsek medzi รบstรญm ลกtรดlne aย tรฝmto rรกmovรฝm vtokovo-vรฝtokovรฝm objektom. Podobnรฝm postupom sa vย tomto roku postavil aย prepravil aj druhรฝ objekt.

Prรญstupovรฉ tunely od Emossonu
Raziace prรกce prรญstupovรฝch tunelov sa zaฤali vย polovici augusta roku 2009. Kaverna rozvetvenia tunelov sย nadloลพรญm len 15ย m bola vytvorenรก bez vรคฤลกรญch ลฅaลพkostรญ, razenie oboch ลกtรดlnรญ ZTE aย ZTVE tak mohlo pokraฤovaลฅ do konca novembra 2009. Vย roku 2010 bolo moลพnรฉ pracovaลฅ od zaฤiatku aprรญla do konca novembra, priฤom sa vyrazilo 1โ€ฏ558โ€ฏm stรบpajรบcej ลกtรดlne ZTVE aย 1โ€ฏ342โ€ฏm klesajรบcej ZTE. Vย roku 2011 sa obe prรญstupovรฉ ลกtรดlne dokonฤili. Zย klesajรบcej ลกtรดlne ZTE sa vyrazil vย roku 2011 tunel BDSO-2 aย kaverna BKOW neฤaleko รบstia dvoch vertikรกlnych ลกรกcht, prรญstupovรฉ tunely kย strojovej kaverne ZSK aย BKMA aย kalota strojovej kaverny KMA. Vย hornรฝch priestoroch sa pokraฤovalo razenรญm prรญstupovej ลกtรดlne kย pรคte hornej hrรกdze Vieux Emosson ZSVE, ktorej prerรกลพka dลˆa 5.ย jรบla 2011 bola prvรฝm veฤพkรฝm mรญฤพnikom stavby vย jej ฤasovom harmonograme. Tรกto ลกtรดlลˆa sa vyuลพรญva na materiรกlovรบ logistiku betonรกrne, postavenej na navรฝลกenie priehradnรฉho mรบru hornej nรกdrลพe oย 23ย m.

Kaverny KDSV aย KSO
Vรฝrub tรฝchto kaverien sa ฤlenil na kalotu aย dve รบrovne lavice, priฤom primรกrne zaistenie vรฝrubu sa vykonalo striekanรฝm betรณnom aย kotvami typu Swellex. Nรกsledne sa zabudovรกvali ฤalลกie vrstvy striekanรฉho betรณnu vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi sieลฅami aย na zรกver sa vรฝrub definitรญvne zaistil 6-metrovรฝmi aย 8-metrovรฝmi maltovanรฝmi kotvami. Kaverny KDSV 123 aย KDSV 456 budรบ slรบลพiลฅ ako ลกtartovacie kaverny na razenie dvoch asi 440 m dlhรฝch vertikรกlnych ลกรกcht. Zย kaลพdej kaverny sa bude realizovaลฅ jedna vertikรกlna ลกachta. Systรฉmom raise drilling sย priemerom korunky 381 mm sa najskรดr vyvล•ta pilotnรฝ vrt aลพ na dno ลกachty. Spรคtne, smerom zdola nahor, sa vrt rozลกรญri korunkou sย priemerom 2โ€ฏ440โ€ฏmm. Nรกsledne sa vertikรกlne ลกachty vrtno-trhacรญmi prรกcami rozลกรญria na vonkajลกรญ priemer 8,2 m. Maximรกlna dฤบลพka zรกberu pri rozลกirovanรญ by mala dosiahnuลฅ 2,5 m. Smer razenia bude zhora nadol. Prรกce na vertikรกlnych ลกachtรกch sa zaฤali vย jรบni 2012. Momentรกlne sa vล•ta pilotnรฝ vrt vย ลกachte DSV 456. Vย ลกachte DSV 123 prebieha betonรกลพ definitรญvneho ostenia. Betรณnuje sa nepretrลพite sย posuvnรฝm debnenรญm.

Strojovรก kaverna KMA
Razenie strojovej kaverny kladie vzhฤพadom na jej odฤพahlosลฅ od portรกlov vysokรฉ nรกroky na plรกnovanie, logistiku aย bezpeฤnosลฅ. Plรกnuje sa vyraziลฅ ju vย deviatich etapรกch od kaloty smerom dolu (vย deviatich vรฝลกkovรฝch รบrovniach). Celkovรก dฤบลพka kaverny bude 195 m, vรฝลกka 52ย m, ลกรญrka 32 m. Profil kaloty bol ฤlenenรฝ na tri ฤasti. Strednรบ ฤasลฅ, takzvanรบ pilรณtnu ลกtรดlลˆu, sย plochou vรฝrubu 83 m2 aย boฤnรฉ rozลกรญrenia sย plochou vรฝrubu 44 m2, ktorรฉ sa razili sย rozstupom do maximรกlne 25 m medzi sebou. Primรกrne zaistenie kaloty pozostรกva zย 20ย cm hrubej vrstvy striekanรฉho betรณnu vystuลพenรฉho jednou vrstvou oceฤพovรฝch vรฝstuลพnรฝch sietรญ sย maltovanรฝmi kotvami sย priemerom 32 mm aย dฤบลพkou 6 m vย rastri 1,5 ร— 1,5ย m. Sekundรกrne ostenie hornej klenby kaverny tvoria ลพelezobetรณnovรฉ rebrรก uloลพenรฉ na ลพelezobetรณnovรฝch รบloลพnรฝch prahoch slรบลพiacich zรกroveลˆ ako opora doฤasnej stavebnej ลพeriavovej drรกhy. Tieto รบloลพnรฉ prahy sรบ ukotvenรฉ 20 m dlhรฝmi predpรคtรฝmi kotvami oย stenu horniny vย รบrovni prvej lavice kaverny. Momentรกlne prebiehajรบ raziace prรกce vย piatej vรฝลกkovej etape kaverny KMA. Raziace prรกce vย strojovej kaverne KMA by mali byลฅ ukonฤenรฉ vย aprรญli roku 2014. Od 1. 5. 2014 by sa malo zaฤaลฅ sย montรกลพou technolรณgie.

Logistika
Vzhฤพadom na komplexnosลฅ stavby zohrรกva logistika kฤพรบฤovรบ รบlohu. Podzemnรก betonรกreลˆ sย dvoma mieลกacรญmi jednotkami umiestnenรก vย kaverne KBA je potrebnรก na kontinuรกlne dodรกvky striekanรฉho betรณnu na zaisลฅovanie vรฝrubu razenรฝch priestorov aย tieลพ na betonรกลพe konลกtrukciรญ ostenรญ. Keฤลพe na raziace, ako aj betonรกrske prรกce je potrebnรฉ veฤพkรฉ mnoลพstvo betรณnu, predstavuje podzemnรก betonรกreลˆ kฤพรบฤovรฉ zariadenie stavby. Na zรกsobovanie tejto betonรกrne sa vyuลพije pรกsovรฝ dopravnรญk hlavnรฉho prรญstupovรฉho tunela ZTH, aby sa redukoval poฤet nรกkladnรฝch รกut vย tuneli. Plรกnovanรก kapacita dopravnรญka je 3โ€ฏ000โ€ฏt kameniva denne. Kamenivo bude uskladnenรฉ vย silรกch pri centrรกlnej podzemnej betonรกrni. Okrem kameniva sa musia zo Chรขtelardu cez hlavnรฝ prรญstupovรฝ tunel ZTH transportovaลฅ kย centrรกlnej podzemnej betonรกrni aj cement, popolฤek, prรญsady, prรญmesy aย oceฤพovรฉ vlรกkna do striekanรฝch betรณnov. Betรณn sa bude vyrรกbaลฅ vย dvoch oddelenรฝch mieลกacรญch jednotkรกch. Od betonรกrne sa bude ฤalej transportovaลฅ domieลกavaฤmi betรณnu. Popri zรกsobovanรญ betonรกrne musรญ byลฅ rovnako zabezpeฤenรฝ odvoz vรฝrubovรฉho materiรกlu. Pรกsovรฝ dopravnรญk sa bude preto vyuลพรญvaลฅ striedavo na vรฝvoz vyrรบbanรฉho materiรกlu zย razenia, ktorรฝ je preddrvenรฝ vย drviฤi, ako aj na navรกลพanie kameniva pre betonรกrku. Na organizรกciu logistiky je zriadenรก centrรกla sย pracovnรญkmi, ktorรญ sรบ detailne oboznรกmenรญ sย celou stavbou aย rozhodujรบ, ktorรฉ stavenisko dostane potrebnรฉ druhy betรณnov aย stavebnรฉho materiรกlu. Centrรกla je zodpovednรก aj za vstup do tunela aย rozhoduje, kto, kam aย kedy mรดลพe รญsลฅ.
Zvyลกovanie priehradnรฉho mรบru Vieux-Emosson sa bude realizovaลฅ poฤas letnรฝch mesiacov roku 2013 aย 2014. Celkovรก kubatรบra betรณnov potrebnรฝch na zvรฝลกenie priehradnรฉho mรบru oย uลพ spomรญnanรฝch 23โ€ฏm predstavuje mnoลพstvo asi 62โ€ฏ000ย m3. Na tento รบฤel sa vybudovalo aj zariadenie staveniska, ktorรฉho ฤasลฅou je ฤalลกia betonรกrka. Zรกsobovanie tejto betonรกrky vลกetkรฝmi potrebnรฝmi prรญsadami na vรฝrobu betรณnou takisto podlieha oddeleniu logistiky. Zรกsobovanie sa zabezpeฤuje cez spomรญnanรฉ tri hlavnรฉ logistickรฉ ลกtolne (ZTH, ZTE aย ZTVE), nรกkladnรฝmi automobilmi.

Zรกver
Projekt Nant de Drance je jednรฝm zย prvรฝch projektov vย zaฤatej epoche vรฝstavby veฤพkรฝch alpskรฝch vodnรฝch preฤerpรกvacรญch elektrรกrnรญ, ktorรฉ sรบ budรบcnosลฅou vย produkcii elektrickej energie, aย spolu sย rozvรญjajรบcimi sa technolรณgiami vyuลพรญvajรบcimi ฤalลกie obnoviteฤพnรฉ energetickรฉ zdroje ukazuje smerovanie ลกvajฤiarskej energetickej politiky.

TEXT: Ing. Martin Magdolen
FOTO: TuCon

Martin Magdolen je manaลพรฉrom stavby vย spoloฤnosti TuCon, a. s., ลฝilina.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie