image 97330 25 v1
Galรฉria(7)

Poklรกdka nosnรญkov na moste 216-00 na D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก

Partneri sekcie:

Mostnรฝ objekt 216-00 prevรกdza diaฤพnicu D1 ponad cestu III/018104, ลพelezniฤnรบ traลฅ a koryto rieky Vรกh dvomi sรบbeลพnรฝmi 14-poฤพovรฝmi mostmi. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria tyฤovรฉ predpรคtรฉ prefabrikovanรฉ nosnรญky spriahnutรฉ monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou. Poklรกdka nosnรญkov sa realizuje hlavne pomocou jednonosnรญkovรฉho zavรกลพacieho mosta โ€žJZMโ€œ, ktorรฝ umoลพลˆuje zavรกลพaลฅ nosnรญky po postupne realizovanej nosnej konลกtrukcii.

03
02
01
04
05
06

Sรบฤasลฅou stavby D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก je aj mostnรฝ objekt 216-00, ktorรฝ prevรกdza diaฤพnicu D1 ponad cestu III/018104, traลฅ ลฝSR, traลฅ Mondi Business Paper SCP, a. s., Ruลพomberok a koryto rieky Vรกh. Nachรกdza sa v extravilรกne obce Liskovรก na rozhranรญ katastrรกlnych รบzemรญ Liskovรก a Ivachnovรก, v inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh v blรญzkosti luลพnรฉho lesa Ivachnovรก.

Zรกroveลˆ prechรกdza ochrannรฝmi pรกsmami letiska. ล tvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia na mostnom objekte je kategรณrie D26,5, pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer je zrealizovanรฝ samostatnรฝ most. Stavebnรญkom je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., zhotoviteฤพom stavby je Zdruลพenie ฤŒebraลฅ v zloลพenรญ Vรกhostav-SK, a. s., a OHL ลฝS, a. s.

Zรกkladnรฉ รบdaje

Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 589,00 m, pravรฉho 599,00 m. Samotnรก nosnรก konลกtrukcia mรก 586,00 m pri ฤพavom moste (ฤฝM) a 596,00 m pri pravom moste (PM). ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 11,75 m, ลกรญrka sluลพobnรฉho chodnรญka 0,75 m. Celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 13,55 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,32 m, vรฝลกka mosta pribliลพne 11 m. Smerovo vedie trasa v priamke.

Obr. 1 Pozdฤบลพny rez pravým mostom

Obr. 1 Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom

Niveleta je ฤiastoฤne vo vรฝลกkovom zakruลพovacom oblรบku s R = 25 000 m so sklonom dotyฤnรญc โ€“0,57โ€ฏ% a โ€“1,91 %. Prieฤny sklon je jednostrannรฝ s hodnotou 2,5 %. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most mรก rovnako 14 polรญ s rozpรคtรญm 33,0 + 12 ร— 44,0 + 33,0 m pri PM a 33,0 + 4 ร— 44,0 + 4 ร— 41,5 + 4 ร— 44,0 + 33,0โ€ฏm pri ฤฝM.

Zakladanie a spodnรก stavba

Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a 13โ€ฏmedziฤพahlรฝch podpier (pri kaลพdom moste samostatne). Krajnรฉ opory P1 a P15 sรบ monolitickรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ, zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900โ€ฏmm. Tvorรญ ich รบloลพnรฝ prah, krรญdla a zรกvernรฝ mรบrik. Podpery P2 aลพ P5 a P7 aลพ P14 majรบ dvojicu pilierov s kruhovรฝm prierezom, ktorรฉ priamo nadvรคzujรบ na veฤพkopriemerovรฉ pilรณty s priemerom 1 500 mm. Podpera P6, ktorรก sa nachรกdza medzi koฤพajami ลพelezniฤnej trate, mรก zรกklad zaloลพenรฝ na mikropilรณtach.

Obr. 2 Prieฤny rez

Obr. 2 Prieฤny rez

Dvojica pilierov, ktorรก vychรกdza zo zรกkladu, je navzรกjom prepojenรก stienkou stuลพujรบcou piliere proti รบฤinkom nรกrazu vlaku. V hornej ฤasti sรบ vลกetky piliere zakonฤenรฉ hlavicou s vรฝลกkou 2 m, ktorรก je rozลกรญrenรก len v pozdฤบลพnom smere a je rovnakรก pri vลกetkรฝch pilieroch. Maximรกlna vรฝลกka piliera aj s hlavicou je pribliลพne 9,6 m.

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia je so spodnou stavbou spojenรก vลพdy dvojicou hrncovรฝch loลพรญsk. Konลกtrukcia je navrhnutรก ako spojitรฝ nosnรญk z predpรคtรฝch tyฤovรฝch โ€žIโ€œ nosnรญkov s vรฝลกkou 2,1 m, spojenรฝch spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou s hrรบbkou min. 220 mm. Nosnรญky sรบ ukladanรฉ na monolitickรฉ prieฤniky, ktorรฉ sa realizujรบ v dvoch fรกzach. V prvej fรกze sa zrealizuje ฤasลฅ potrebnรก na uloลพenie nosnรญkov, v druhej fรกze sa prieฤnik zmonolitnรญ so zvyลกkom nosnej konลกtrukcie.

Spodnรก ฤasลฅ prieฤnikov na oporรกch mรก obdฤบลพnikovรฝ tvar so ลกรญrkou 1,7 m a hrรบbkou 500 mm. Spodnรก ฤasลฅ prieฤnikov nad piliermi mรก tvar obrรกtenรฉho pรญsmena T s vรฝลกkou 2,71 m. ล รญrka spodnej dosky je 3 m, hrรบbka pribliลพne 0,6 m. Hrรบbka strednej steny v osi prieฤnika je 0,6 m. Vzhฤพadom na poลพiadavku povodia a ลฝSR bolo pri podperรกch P6 a P11 nevyhnutnรฉ zmenลกiลฅ osovรบ vzdialenosลฅ podpier, ฤo nรกsledne vyvolalo potrebu pouลพiลฅ prieฤne predpรคtie umiestnenรฉ v stredovej stene prieฤnika.

V prieฤnom reze sa na prieฤnik ukladรก osem prefabrikovanรฝch nosnรญkov typu VHP-PTMN 2010, ktorรฝch vรฝrobcom je VรHOSTAV-SK-PREFA, s. r. o. Nosnรญky sรบ od seba vzdialenรฉ 1,7 m, ukladajรบ sa do vysokopevnostnej malty. Vรฝลกka prierezu nosnรญka je 2,1โ€ฏm, ลกรญrka spodnej pรกsnice 0,8 m a ลกรญrka hornej pรกsnice 1,1 m. ล รญrka stojiny je 0,2 m. Dฤบลพka nosnรญkov zรกvisรญ od dฤบลพky jednotlivรฝch polรญ a pohybuje sa od 33,2 do 43 m.

Obr. 3 Pohฤพad na postavenie JZM pri odoberaní nosníka z vozidla

Obr. 3 Pohฤพad na postavenie JZM pri odoberanรญ nosnรญka z vozidla

Nosnรญky sรบ zloลพenรฉ z troch segmentov โ€“ krajnรฉ segmenty majรบ dฤบลพku 14 m, stredovรฝ segment je upravenรฝ podฤพa celkovej dฤบลพky nosnรญka. Spรกjanie jednotlivรฝch ฤastรญ prebieha na stavbe vnesenรญm dodatoฤnรฉho predpรคtia do nosnรญkov uloลพenรฝch na sklรกdke. Pri predpรญnanรญ sa vyuลพรญva vlastnรฝ predpรญnacรญ systรฉm PROJSTAR.

Aby bola moลพnรก manipulรกcia so segmentmi, sรบ na ich koncoch v hornej prรญrube umiestnenรฉ DEHA รบchyty. Na nรกslednรบ manipulรกciu so zopnutรฝm nosnรญkom sรบ v stojine krajnรฝch segmentov umiestnenรฉ otvory, do ktorรฝch sa vkladรก ลกpeciรกlny zdvรญhacรญ prรญpravok, navrhnutรฝ na tento รบฤel.

Nosnรญk mรก v hornej pรกsnici vybratie na umiestnenie stratenรฉho debnenia. Ako stratenรฉ debnenie je pouลพitรฝ ลพelezobetรณnovรฝ prefabrikรกt (filigrรกn) s obdฤบลพnikovรฝm tvarom s hrรบbkou 55 mm, ลกรญrkou 660 mm a dฤบลพkou od 1 895 do 2 445 mm.

Poklรกdka nosnรญkov

Pri poklรกdke nosnรญkov sa vyuลพรญva jednonosnรญkovรฝ zavรกลพacรญ most โ€žJZMโ€œ. Toto zariadenie odoberรก nosnรญky priamo z vozidla, ktorรฉ sa pohybuje po uลพ zhotovenej ฤasti nosnej konลกtrukcie, nรกsledne ich ukladรก na prieฤnik. Zariadenie je schopnรฉ klรกsลฅ nosnรญky s hmotnosลฅou aลพ 100 t, priฤom dฤบลพka nosnรญka mรดลพe dosahovaลฅ 44,5 m.

Dฤบลพkovรฉ obmedzenie je danรฉ dฤบลพkou hlavnรฉho nosรญka, ktorรฝ mรก 78โ€ฏm. V prieฤnom smere je moลพnรฉ zavรกลพanie po koฤพajniciach โ€“ jedna je umiestnenรก vpredu na prieฤniku a druhรก, zdvojenรก koฤพaj, vzadu na mostovke (obr. 4).

Obr. 4 Pozícia prednej a zadnej podpery JZM pri pokládke nosníkov

Obr. 4 Pozรญcia prednej a zadnej podpery JZM pri poklรกdke nosnรญkov

Bremeno je vtedy zavesenรฉ na hlavnom nosnรญku medzi prednou a zadnou podperou (obr. 5). ฤŽalej sa nosnรญk mรดลพe zdvรญhaลฅ a spรบลกลฅaลฅ pomocou dvoch samostatnรฝch navijakov, ktorรฉ sa posรบvajรบ nezรกvisle po zรกkladnom nosnรญku. Presun JZM z piliera na pilier je moลพnรฝ vysunutรญm hlavnรฉho nosnรญka, ktorรฝ je osadenรฝ na ลกtyroch podperรกch โ€“ dve pomocnรฉ sรบ upevnenรฉ na koncoch nosnรญka a dve hlavnรฉ sa po ลˆom mรดลพu posรบvaลฅ.

Obr. 5 Pokládka nosníkov v mieste kríลพenia rieky Váh

Obr. 5 Poklรกdka nosnรญkov v mieste krรญลพenia rieky Vรกh

Podpery sa dajรบ zdvรญhaลฅ a spรบลกลฅaลฅ pomocou hydrauliky, ฤo umoลพลˆuje v koneฤnom vรฝsledku krรกฤanie, priฤom maximรกlna dฤบลพka kroku mรดลพe byลฅ pribliลพne 45 m. Zariadenie je schopnรฉ krรกฤaลฅ dopredu aj dozadu. 

Aby bolo moลพnรฉ vyuลพiลฅ vลกetky vรฝhody zariadenia JZM, treba prispรดsobiลฅ konลกtrukciu mosta uลพ pri projektovanรญ. Na objekte 216-00 to bolo moลพnรฉ v maximรกlnej miere, keฤลพe v sรบlade so zmluvnรฝmi podmienkami ลพltej knihy FIDIC, ktorรฝmi sa stavba riadi, zhotoviteฤพ zabezpeฤuje aj dodรกvku realizaฤnej dokumentรกcie.

Opatrenia, ktorรฉ sa prijali v spoluprรกci s projektantom, sa zaฤali realizovaลฅ uลพ samotnรฝm postupom vรฝstavby โ€“ smer poklรกdky sa zvolil od koncovej opory mosta, keฤลพe za nรญm je dostatoฤnรก plocha na montรกลพ zariadenia aj na spรญnanie nosnรญkov. Pri projektovanรญ prieฤnikov sa zohฤพadnila potreba umiestnenia koฤพaje pre prednรบ podperu JZM, a to navrhnutรญm spodnej ฤasti v tvare obrรกtenรฉho T. Na stredovรบ stenu tak moลพno rozmiestniลฅ koฤพajovรบ drรกhu.

Obr. 6 Zaváลพanie nosníkov nad traลฅou ลฝSR a Mondi

Obr. 6 Zavรกลพanie nosnรญkov nad traลฅou ลฝSR a Mondi

Zรกroveลˆ je tvar obrรกtenรฉho T nadimenzovanรฝ tak, aby bol samonosnรฝ. To znamenรก, ลพe po vybetรณnovanรญ je schopnรฝ preniesลฅ vlastnรบ hmotnosลฅ, no zรกroveลˆ aj hmotnosลฅ nosnรญkov, mostovky, JZM a vozidla, na ktorom sa prepravuje nosnรญk ฤalลกieho poฤพa, a zรกroveลˆ pri tom nemusรญ byลฅ podopieranรฝ pomocnรฝm podpernรฝm systรฉmom. Vyลพaduje si to vลกak podloลพenie hydraulickรฝmi valcami v mieste hlavice piliera aj kotvenie DW-tyฤami. Tomu sa musel prispรดsobiลฅ tvar hlavice piliera.

Nemenej dรดleลพitรฉ je aj vhodnรฉ zvolenie pracovnej ลกkรกry a รบprava ลพeleza hornej dosky, kde je potrebnรฉ posunรบลฅ betonรกลพ ฤo najbliลพลกie k prieฤniku, pretoลพe osovรก vzdialenosลฅ medzi koฤพajovรฝmi drรกhami prednej a zadnej podpery je obmedzenรก maximรกlne na 48 m. To umoลพลˆuje cรบvaลฅ vozidlu tesne ku zadnej koฤพaji, a tak odoberaลฅ nosnรญky z vozidla.

Aj cรบvanie nosnรญkov v osi piliera a poradie poklรกdky nosnรญkov patria medzi opatrenia, ktorรฉ prispievajรบ k realizovateฤพnosti takto zvolenej vรฝstavby. Po uloลพenรญ nosnรญkov v poli prebieha s vyuลพitรญm JZM aj poklรกdka filigrรกnov. Nรกsledne mรดลพu pokraฤovaลฅ prรกce na debnenรญ, armovanรญ a betonรกลพi hornej dosky a druhej ฤasti prieฤnika.

Zรกver

Jednonosnรญkovรฝ zavรกลพacรญ most โ€žJZMโ€œ predstavuje jedinรฉ takto fungujรบce zariadenie svojho typu na Slovensku a je vlastnรญctvom firmy Vรกhostav-SK, ktorรก ho vyuลพรญva uลพ od roku 2008. Zariadenรญm sa pokladali nosnรญky na objekte 207 v Povaลพskej Bystrici, na stavbe D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany aj na D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ. Postupne sa zariadenie JZM zefektรญvnilo prispรดsobenรญm nosnej konลกtrukcie jeho potrebรกm.

Zdokonalila sa technika poklรกdky aj samotnรฉ zariadenie. Ideรกlne je voziลฅ nosnรญky pod zariadenie bez medzisklรกdky, aby sa uลกetrilo na sklรกdkach a ลพeriavoch. To vลกak zรกvisรญ od moลพnostรญ dopravy, vzdialenosti a prekรกลพok na trase. Najdlhลกรญ nosnรญk, ktorรฝ sa takto podarilo doviezลฅ z vรฝrobne priamo pod JZM, mal 38 m.

Vรฝhody JZM sa najviac prejavia v neprรญstupnom terรฉne a vo veฤพkej vรฝลกke alebo pri prekonรกvanรญ prekรกลพok, ako sรบ cesty, vodnรฉ toky ฤi ลพeleznica. Beลพnรฝ takt sa pohybuje na รบrovni 18 dnรญ, ak sรบ vลกak mosty vedฤพa seba dva a ich vzรกjomnรฉ rozmiestnenie umoลพลˆuje prechod medzi nimi, moลพno poklรกdku zefektรญvniลฅ na 12-dลˆovรฝ takt, za urฤitรฝch podmienok aj 10-dลˆovรฝ.

JZM sa zรกroveลˆ vyuลพรญva na jednoduchรบ poklรกdku filigrรกnov, ktorรฉ majรบ hmotnosลฅ pribliลพne 220 kg. Vรฝhody JZM sa vyuลพili aj pri objekte 216-00, kde sรญce nie je veฤพkรก vรฝลกka, ale objekt kriลพuje vodnรฝ tok, cestu a ลพeleznicu so ลกiestimi koฤพajami.

Instalment of the beams on the construction object 216-00 of D1 Motorway section Hubovรก โ€“ Ivachnovรก

The Bridge 216-00, consisting of two 14-spans bridges, leads the D1 Motorway over the road III/018104, a railway track and the river Vรกh. The main structure is formed by pre-stressed precast composite beams with monolithic reinforced concrete deck. The instalment of beams is performed mainly by the use of a single-nose beam launcher, which allows the beams to be launched on the gradually constructed main structure of the bridge.

 

TEXT: Ing. Jozef Mariลˆรกk, Ing. Richard Pรบฤek, Mgr. ฤฝubomรญr Osloviฤ
FOTO A OBRรZKY: Vรกhostav-SK, a. s.

Jozef Mariลˆรกk, Richard Pรบฤek a ฤฝubomรญr Osloviฤ pรดsobia v spoloฤnosti Vรกhostav-SK, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2017.

Najฤรญtanejลกie