Poklรกdka nosnรญkov na moste 216-00 na D1 Hubovรก โ Ivachnovรก
Mostnรฝ objekt 216-00 prevรกdza diaฤพnicu D1 ponad cestu III/018104, ลพelezniฤnรบ traลฅ a koryto rieky Vรกh dvomi sรบbeลพnรฝmi 14-poฤพovรฝmi mostmi. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria tyฤovรฉ predpรคtรฉ prefabrikovanรฉ nosnรญky spriahnutรฉ monolitickou ลพelezobetรณnovou doskou. Poklรกdka nosnรญkov sa realizuje hlavne pomocou jednonosnรญkovรฉho zavรกลพacieho mosta โJZMโ, ktorรฝ umoลพลuje zavรกลพaลฅ nosnรญky po postupne realizovanej nosnej konลกtrukcii.
Sรบฤasลฅou stavby D1 Hubovรก โ Ivachnovรก je aj mostnรฝ objekt 216-00, ktorรฝ prevรกdza diaฤพnicu D1 ponad cestu III/018104, traลฅ ลฝSR, traลฅ Mondi Business Paper SCP, a. s., Ruลพomberok a koryto rieky Vรกh. Nachรกdza sa v extravilรกne obce Liskovรก na rozhranรญ katastrรกlnych รบzemรญ Liskovรก a Ivachnovรก, v inundaฤnom รบzemรญ rieky Vรกh v blรญzkosti luลพnรฉho lesa Ivachnovรก.
Zรกroveล prechรกdza ochrannรฝmi pรกsmami letiska. ล tvorpruhovรก, smerovo rozdelenรก komunikรกcia na mostnom objekte je kategรณrie D26,5, pre kaลพdรฝ dopravnรฝ smer je zrealizovanรฝ samostatnรฝ most. Stavebnรญkom je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., zhotoviteฤพom stavby je Zdruลพenie ฤebraลฅ v zloลพenรญ Vรกhostav-SK, a. s., a OHL ลฝS, a. s.
Zรกkladnรฉ รบdaje
Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 589,00 m, pravรฉho 599,00 m. Samotnรก nosnรก konลกtrukcia mรก 586,00 m pri ฤพavom moste (ฤฝM) a 596,00 m pri pravom moste (PM). ล รญrka vozovky medzi zvodidlami je 11,75 m, ลกรญrka sluลพobnรฉho chodnรญka 0,75 m. Celkovรก ลกรญrka nosnej konลกtrukcie je 13,55 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je 2,32 m, vรฝลกka mosta pribliลพne 11 m. Smerovo vedie trasa v priamke.
Obr. 1 Pozdฤบลพny rez pravรฝm mostom
Niveleta je ฤiastoฤne vo vรฝลกkovom zakruลพovacom oblรบku s R = 25 000 m so sklonom dotyฤnรญc โ0,57โฏ% a โ1,91 %. Prieฤny sklon je jednostrannรฝ s hodnotou 2,5 %. ฤฝavรฝ aj pravรฝ most mรก rovnako 14 polรญ s rozpรคtรญm 33,0 + 12 ร 44,0 + 33,0 m pri PM a 33,0 + 4 ร 44,0 + 4 ร 41,5 + 4 ร 44,0 + 33,0โฏm pri ฤฝM.
Zakladanie a spodnรก stavba
Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a 13โฏmedziฤพahlรฝch podpier (pri kaลพdom moste samostatne). Krajnรฉ opory P1 a P15 sรบ monolitickรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ, zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900โฏmm. Tvorรญ ich รบloลพnรฝ prah, krรญdla a zรกvernรฝ mรบrik. Podpery P2 aลพ P5 a P7 aลพ P14 majรบ dvojicu pilierov s kruhovรฝm prierezom, ktorรฉ priamo nadvรคzujรบ na veฤพkopriemerovรฉ pilรณty s priemerom 1 500 mm. Podpera P6, ktorรก sa nachรกdza medzi koฤพajami ลพelezniฤnej trate, mรก zรกklad zaloลพenรฝ na mikropilรณtach.
Obr. 2 Prieฤny rez
Dvojica pilierov, ktorรก vychรกdza zo zรกkladu, je navzรกjom prepojenรก stienkou stuลพujรบcou piliere proti รบฤinkom nรกrazu vlaku. V hornej ฤasti sรบ vลกetky piliere zakonฤenรฉ hlavicou s vรฝลกkou 2 m, ktorรก je rozลกรญrenรก len v pozdฤบลพnom smere a je rovnakรก pri vลกetkรฝch pilieroch. Maximรกlna vรฝลกka piliera aj s hlavicou je pribliลพne 9,6 m.
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia je so spodnou stavbou spojenรก vลพdy dvojicou hrncovรฝch loลพรญsk. Konลกtrukcia je navrhnutรก ako spojitรฝ nosnรญk z predpรคtรฝch tyฤovรฝch โIโ nosnรญkov s vรฝลกkou 2,1 m, spojenรฝch spriahajรบcou ลพelezobetรณnovou doskou s hrรบbkou min. 220 mm. Nosnรญky sรบ ukladanรฉ na monolitickรฉ prieฤniky, ktorรฉ sa realizujรบ v dvoch fรกzach. V prvej fรกze sa zrealizuje ฤasลฅ potrebnรก na uloลพenie nosnรญkov, v druhej fรกze sa prieฤnik zmonolitnรญ so zvyลกkom nosnej konลกtrukcie.
Spodnรก ฤasลฅ prieฤnikov na oporรกch mรก obdฤบลพnikovรฝ tvar so ลกรญrkou 1,7 m a hrรบbkou 500 mm. Spodnรก ฤasลฅ prieฤnikov nad piliermi mรก tvar obrรกtenรฉho pรญsmena T s vรฝลกkou 2,71 m. ล รญrka spodnej dosky je 3 m, hrรบbka pribliลพne 0,6 m. Hrรบbka strednej steny v osi prieฤnika je 0,6 m. Vzhฤพadom na poลพiadavku povodia a ลฝSR bolo pri podperรกch P6 a P11 nevyhnutnรฉ zmenลกiลฅ osovรบ vzdialenosลฅ podpier, ฤo nรกsledne vyvolalo potrebu pouลพiลฅ prieฤne predpรคtie umiestnenรฉ v stredovej stene prieฤnika.
V prieฤnom reze sa na prieฤnik ukladรก osem prefabrikovanรฝch nosnรญkov typu VHP-PTMN 2010, ktorรฝch vรฝrobcom je VรHOSTAV-SK-PREFA, s. r. o. Nosnรญky sรบ od seba vzdialenรฉ 1,7 m, ukladajรบ sa do vysokopevnostnej malty. Vรฝลกka prierezu nosnรญka je 2,1โฏm, ลกรญrka spodnej pรกsnice 0,8 m a ลกรญrka hornej pรกsnice 1,1 m. ล รญrka stojiny je 0,2 m. Dฤบลพka nosnรญkov zรกvisรญ od dฤบลพky jednotlivรฝch polรญ a pohybuje sa od 33,2 do 43 m.
Obr. 3 Pohฤพad na postavenie JZM pri odoberanรญ nosnรญka z vozidla
Nosnรญky sรบ zloลพenรฉ z troch segmentov โ krajnรฉ segmenty majรบ dฤบลพku 14 m, stredovรฝ segment je upravenรฝ podฤพa celkovej dฤบลพky nosnรญka. Spรกjanie jednotlivรฝch ฤastรญ prebieha na stavbe vnesenรญm dodatoฤnรฉho predpรคtia do nosnรญkov uloลพenรฝch na sklรกdke. Pri predpรญnanรญ sa vyuลพรญva vlastnรฝ predpรญnacรญ systรฉm PROJSTAR.
Aby bola moลพnรก manipulรกcia so segmentmi, sรบ na ich koncoch v hornej prรญrube umiestnenรฉ DEHA รบchyty. Na nรกslednรบ manipulรกciu so zopnutรฝm nosnรญkom sรบ v stojine krajnรฝch segmentov umiestnenรฉ otvory, do ktorรฝch sa vkladรก ลกpeciรกlny zdvรญhacรญ prรญpravok, navrhnutรฝ na tento รบฤel.
Nosnรญk mรก v hornej pรกsnici vybratie na umiestnenie stratenรฉho debnenia. Ako stratenรฉ debnenie je pouลพitรฝ ลพelezobetรณnovรฝ prefabrikรกt (filigrรกn) s obdฤบลพnikovรฝm tvarom s hrรบbkou 55 mm, ลกรญrkou 660 mm a dฤบลพkou od 1 895 do 2 445 mm.
Poklรกdka nosnรญkov
Pri poklรกdke nosnรญkov sa vyuลพรญva jednonosnรญkovรฝ zavรกลพacรญ most โJZMโ. Toto zariadenie odoberรก nosnรญky priamo z vozidla, ktorรฉ sa pohybuje po uลพ zhotovenej ฤasti nosnej konลกtrukcie, nรกsledne ich ukladรก na prieฤnik. Zariadenie je schopnรฉ klรกsลฅ nosnรญky s hmotnosลฅou aลพ 100 t, priฤom dฤบลพka nosnรญka mรดลพe dosahovaลฅ 44,5 m.
Dฤบลพkovรฉ obmedzenie je danรฉ dฤบลพkou hlavnรฉho nosรญka, ktorรฝ mรก 78โฏm. V prieฤnom smere je moลพnรฉ zavรกลพanie po koฤพajniciach โ jedna je umiestnenรก vpredu na prieฤniku a druhรก, zdvojenรก koฤพaj, vzadu na mostovke (obr. 4).
Obr. 4 Pozรญcia prednej a zadnej podpery JZM pri poklรกdke nosnรญkov
Bremeno je vtedy zavesenรฉ na hlavnom nosnรญku medzi prednou a zadnou podperou (obr. 5). ฤalej sa nosnรญk mรดลพe zdvรญhaลฅ a spรบลกลฅaลฅ pomocou dvoch samostatnรฝch navijakov, ktorรฉ sa posรบvajรบ nezรกvisle po zรกkladnom nosnรญku. Presun JZM z piliera na pilier je moลพnรฝ vysunutรญm hlavnรฉho nosnรญka, ktorรฝ je osadenรฝ na ลกtyroch podperรกch โ dve pomocnรฉ sรบ upevnenรฉ na koncoch nosnรญka a dve hlavnรฉ sa po ลom mรดลพu posรบvaลฅ.
Obr. 5 Poklรกdka nosnรญkov v mieste krรญลพenia rieky Vรกh
Podpery sa dajรบ zdvรญhaลฅ a spรบลกลฅaลฅ pomocou hydrauliky, ฤo umoลพลuje v koneฤnom vรฝsledku krรกฤanie, priฤom maximรกlna dฤบลพka kroku mรดลพe byลฅ pribliลพne 45 m. Zariadenie je schopnรฉ krรกฤaลฅ dopredu aj dozadu.
Aby bolo moลพnรฉ vyuลพiลฅ vลกetky vรฝhody zariadenia JZM, treba prispรดsobiลฅ konลกtrukciu mosta uลพ pri projektovanรญ. Na objekte 216-00 to bolo moลพnรฉ v maximรกlnej miere, keฤลพe v sรบlade so zmluvnรฝmi podmienkami ลพltej knihy FIDIC, ktorรฝmi sa stavba riadi, zhotoviteฤพ zabezpeฤuje aj dodรกvku realizaฤnej dokumentรกcie.
Opatrenia, ktorรฉ sa prijali v spoluprรกci s projektantom, sa zaฤali realizovaลฅ uลพ samotnรฝm postupom vรฝstavby โ smer poklรกdky sa zvolil od koncovej opory mosta, keฤลพe za nรญm je dostatoฤnรก plocha na montรกลพ zariadenia aj na spรญnanie nosnรญkov. Pri projektovanรญ prieฤnikov sa zohฤพadnila potreba umiestnenia koฤพaje pre prednรบ podperu JZM, a to navrhnutรญm spodnej ฤasti v tvare obrรกtenรฉho T. Na stredovรบ stenu tak moลพno rozmiestniลฅ koฤพajovรบ drรกhu.
Obr. 6 Zavรกลพanie nosnรญkov nad traลฅou ลฝSR a Mondi
Zรกroveล je tvar obrรกtenรฉho T nadimenzovanรฝ tak, aby bol samonosnรฝ. To znamenรก, ลพe po vybetรณnovanรญ je schopnรฝ preniesลฅ vlastnรบ hmotnosลฅ, no zรกroveล aj hmotnosลฅ nosnรญkov, mostovky, JZM a vozidla, na ktorom sa prepravuje nosnรญk ฤalลกieho poฤพa, a zรกroveล pri tom nemusรญ byลฅ podopieranรฝ pomocnรฝm podpernรฝm systรฉmom. Vyลพaduje si to vลกak podloลพenie hydraulickรฝmi valcami v mieste hlavice piliera aj kotvenie DW-tyฤami. Tomu sa musel prispรดsobiลฅ tvar hlavice piliera.
Nemenej dรดleลพitรฉ je aj vhodnรฉ zvolenie pracovnej ลกkรกry a รบprava ลพeleza hornej dosky, kde je potrebnรฉ posunรบลฅ betonรกลพ ฤo najbliลพลกie k prieฤniku, pretoลพe osovรก vzdialenosลฅ medzi koฤพajovรฝmi drรกhami prednej a zadnej podpery je obmedzenรก maximรกlne na 48 m. To umoลพลuje cรบvaลฅ vozidlu tesne ku zadnej koฤพaji, a tak odoberaลฅ nosnรญky z vozidla.
Aj cรบvanie nosnรญkov v osi piliera a poradie poklรกdky nosnรญkov patria medzi opatrenia, ktorรฉ prispievajรบ k realizovateฤพnosti takto zvolenej vรฝstavby. Po uloลพenรญ nosnรญkov v poli prebieha s vyuลพitรญm JZM aj poklรกdka filigrรกnov. Nรกsledne mรดลพu pokraฤovaลฅ prรกce na debnenรญ, armovanรญ a betonรกลพi hornej dosky a druhej ฤasti prieฤnika.
Zรกver
Jednonosnรญkovรฝ zavรกลพacรญ most โJZMโ predstavuje jedinรฉ takto fungujรบce zariadenie svojho typu na Slovensku a je vlastnรญctvom firmy Vรกhostav-SK, ktorรก ho vyuลพรญva uลพ od roku 2008. Zariadenรญm sa pokladali nosnรญky na objekte 207 v Povaลพskej Bystrici, na stavbe D1 Dubnรก Skala โ Turany aj na D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ. Postupne sa zariadenie JZM zefektรญvnilo prispรดsobenรญm nosnej konลกtrukcie jeho potrebรกm.
Zdokonalila sa technika poklรกdky aj samotnรฉ zariadenie. Ideรกlne je voziลฅ nosnรญky pod zariadenie bez medzisklรกdky, aby sa uลกetrilo na sklรกdkach a ลพeriavoch. To vลกak zรกvisรญ od moลพnostรญ dopravy, vzdialenosti a prekรกลพok na trase. Najdlhลกรญ nosnรญk, ktorรฝ sa takto podarilo doviezลฅ z vรฝrobne priamo pod JZM, mal 38 m.
Vรฝhody JZM sa najviac prejavia v neprรญstupnom terรฉne a vo veฤพkej vรฝลกke alebo pri prekonรกvanรญ prekรกลพok, ako sรบ cesty, vodnรฉ toky ฤi ลพeleznica. Beลพnรฝ takt sa pohybuje na รบrovni 18 dnรญ, ak sรบ vลกak mosty vedฤพa seba dva a ich vzรกjomnรฉ rozmiestnenie umoลพลuje prechod medzi nimi, moลพno poklรกdku zefektรญvniลฅ na 12-dลovรฝ takt, za urฤitรฝch podmienok aj 10-dลovรฝ.
JZM sa zรกroveล vyuลพรญva na jednoduchรบ poklรกdku filigrรกnov, ktorรฉ majรบ hmotnosลฅ pribliลพne 220 kg. Vรฝhody JZM sa vyuลพili aj pri objekte 216-00, kde sรญce nie je veฤพkรก vรฝลกka, ale objekt kriลพuje vodnรฝ tok, cestu a ลพeleznicu so ลกiestimi koฤพajami.
Instalment of the beams on the construction object 216-00 of D1 Motorway section Hubovรก โ Ivachnovรก
The Bridge 216-00, consisting of two 14-spans bridges, leads the D1 Motorway over the road III/018104, a railway track and the river Vรกh. The main structure is formed by pre-stressed precast composite beams with monolithic reinforced concrete deck. The instalment of beams is performed mainly by the use of a single-nose beam launcher, which allows the beams to be launched on the gradually constructed main structure of the bridge.
TEXT: Ing. Jozef Mariลรกk, Ing. Richard Pรบฤek, Mgr. ฤฝubomรญr Osloviฤ
FOTO A OBRรZKY: Vรกhostav-SK, a. s.
Jozef Mariลรกk, Richard Pรบฤek a ฤฝubomรญr Osloviฤ pรดsobia v spoloฤnosti Vรกhostav-SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2017.