pouzitie geosyntetickych materialov na stavbe r1
Galรฉria(6)

Pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov na stavbe R1

Partneri sekcie:

Nรกroฤnรฉ hydrogeologickรฉ, morfologickรฉ aย รบzemnรฉ podmienky vย polohe severnej tangenty centrรกlnej ฤasti Banskej Bystrice klรกdli zvรฝลกenรฉ nรกroky na projektovรบ prรญpravu, ako aj realizรกciu stavby rรฝchlostnej cesty R1 vย รบseku Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat. Vรฝstavba vย danรฝch podmienkach formou PPP projektu umoลพnila uplatnenie novรฝch prรญstupov aย priniesla novรฉ skรบsenosti pri projektovanรญ aย realizรกcii stavieb tรฝmto spรดsobom uย nรกs. Prรญspevok sa venuje vybranรฝm zaujรญmavรฝm geotechnickรฝm konลกtrukciรกm, urฤenรฝm na zabezpeฤenie stability, sanรกcie aย ochrany รบzemia, svahov aj podloลพia cestnรฝch telies, sย ilustrรกciou geotechnickรฉho nรกvrhu aย vlastnej realizรกcie stavby pri pouลพitรญ geosyntetickรฝch materiรกlov.

01 dopravoprojekt big image
07 dopravoprojekt big image
05 dopravoprojekt big image
04 dopravoprojekt big image
pouzitie geosyntetickych materialov na stavbe r1 6565 big image
Vybudovanie rรฝchlostnej cesty (RC) R1 vย polohe severnรฉho obchvatu mรก veฤพkรฝ vรฝznam pre mesto Banskรบ Bystricu zย hฤพadiska rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ mesta, ako aj presmerovania tranzitnej dopravy zย preลฅaลพenรฉho aย povodลˆami ohrozovanรฉho prieลฅahu cesty I/66 centrom, ale sรบฤasne reprezentuje pokraฤovanie vรฝstavby RC R1 vย smere na Slovenskรบ ฤฝupฤu โ€“ Korytnicu sย pripojenรญm na D1 pri Ruลพomberku.
Dobudovanรญm severnรฉho obchvatu vznikne ucelenรก trasa rรฝchlostnej cesty R1 od Trnavy po vรฝchodnรฝ okraj Banskej Bystrice.

Trasa severnรฉho obchvatu vyuลพรญva รบzemie dlhodobo urฤenรฉ รšPD mesta na dopravnรฝ koridor. Zaฤiatok trasy severnรฉho obchvatu je situovanรฝ vย novej mimoรบrovลˆovej kriลพovatke sย cestou I/59 vย lokalite Kostiviarska vย severozรกpadnej ฤasti mesta. Vย kriลพovatke sa trasa zatรกฤa vรฝchodnรฝm smerom cez รบdolie potoka Bystrica do priฤพahlรฝch svahov kรณty Kaฤica. Vo vrchole stรบpania prechรกdza preloลพka cesty I/66 vย hlbokom zรกreze ponad tunel jednokoฤพajovej neelektrifikovanej trate Banskรก Bystrica โ€“ Hornรก ล tubลˆa. Nรกsledne vย klesanรญ prekonรกva hlbokรฉ รบdolie Rudlovskรฉho potoka aย dostรกva sa do sรบbehu so ลพeleznicou. Vย ฤalลกom priebehu trasa pokraฤuje pri vรฝลกkovo rozdielnom vedenรญ dopravnรฝch pรกsov po รบroveลˆ Rooseveltovej nemocnice juลพnรฝm รบboฤรญm kรณty Bรกnoลก vย priestore pรดvodne vyuลพรญvanom na zรกhradkรกrsku ฤinnosลฅ. Vย tesnom sรบbehu so ลพeleznicou vedie trasa รบpรคtรญm Bรกnoลกa smerom kย areรกlu SAD, vย blรญzkosti ktorรฉho podchรกdza existujรบcu cestu I/66. Za mimoรบrovลˆovรฝm kriลพovanรญm sa trasa obchvatu odklรกลˆa od ลพelezniฤnej trate Banskรก Bystrica โ€“ Hornรก ล tubลˆa aย pozdฤบลพ pรดvodnรฉho ลพelezniฤnรฉho telesa, takzvanej ล alkovskej spojky, prechรกdza ponad vodnรฝ kanรกl do sรบbehu sย jednokoฤพajovou ลพelezniฤnou traลฅou Banskรก Bystrica โ€“ Brezno. Za krรญลพenรญm Selฤianskeho potoka sa trasa obchvatu odklรกลˆa od trate ลฝSR aย vย stรบpanรญ vย oblasti bรฝvalej cementรกrne sa dostรกva do รบrovne pรดvodnej cesty I/66, na ktorรบ sa doฤasne pripรกja vย smere na Brezno. Celkovรก dฤบลพka trasy rรฝchlostnej cesty R1, navrhnutej vย kategรณrii ลกtvorpruhovej, smerovo rozdelenej komunikรกcie MR 20/60 aย na konci R 22,5/80, je 5,821 km.

Danรฉ รบzemie, poznamenanรฉ antropogรฉnnou ฤinnosลฅou, sa vyznaฤuje vรฝraznou morfologickou ฤlenitosลฅou sย prevรฝลกeniami terรฉnu viac ako 55 m. Exponovanosลฅ รบzemia zvรฝrazลˆujรบ kriลพujรบce cesty aย miestne komunikรกcie, ลพelezniฤnรฉ trate, poฤetnรฉ vedenia inลพinierskych sietรญ aย blรญzka zรกstavba. Hydrogeologickรฉ pomery vย trase severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice sรบ veฤพmi pestrรฉ aย komplikovanรฉ, podmienenรฉ zloลพitou geologicko-tektonickou stavbou รบzemia. Dokumentuje to vรฝskyt rรดznych podloลพnรฝch hornรญn, aย to kriedovรฉho vรกpencovรฉho komplexu veporika (kriลพanskรฉho prรญkrovu) vย km 0,00 โ€“ 1,53, triasovรฉho dolomitickรฉho komplexu hronika (choฤskรฉho aย ลกtureckรฉho prรญkrovu) vย km 1,70 โ€“ 2,51 aย terciรฉrnych sedimentรกrnych komplexov paleogรฉnu aj neogรฉnu od km 3,45. Sรบvrstvie bridlรญc aย pieskovcov (vย km 2,51 โ€“ 3,96 aย km 4,37 โ€“ 4,77) je zaradenรฉ kย spodnotriasovรฝm vrstvรกm silicika โ€“ drienockรฉho prรญkrovu. Kvartรฉrne pokryvy sรบ vย zรกvislosti od morfolรณgie reliรฉfu vย trase rรฝchlostnej cesty tieลพ veฤพmi pestrรฉ aย premenlivรฉ. Vย รบdolnรฝch ฤastiach trasy sย vodnรฝmi tokmi โ€“ potokom Bystrica, Rudlovskรฝm potokom aย riekou Hron sa vyskytujรบ fluviรกlne sedimenty (รญly, piesky, ลกtrky), priฤom vย Rudlovskom รบdolรญ vystupujรบ namiesto pieskov proluviรกlne รญly, aย navyลกe aj รญlovito aย hlinito-piesoฤnatรก drvina, vypฤบลˆajรบca ลกirลกiu zรณnu tektonickej poruchy. Na hrebeni aย priฤพahlรฝch svahoch okrajovej elevรกcie Kaฤica dominujรบ deluviรกlne รญly aย sutiny, priฤom na รบpรคtรญ ฤalลกรญch elevรกciรญ Moฤiare aย Bรกnoลก sa vyskytujรบ mocnejลกie pokryvy zmieลกanej deluviรกlno-fluviรกlnej (terasovej) genรฉzy, ktorรฉ boli vย minulosti zasiahnutรฉ zosuvnรฝmi procesmi. Trasa R1 pred aj za รบdolnou nivou rieky Hron vedie na vyvรฝลกenom terasovom stupni sย vรฝskytom pokryvnรฝch รญlov, lokรกlne aj navรกลพok leลพiacich na vyลกลกej โ€“ hlavnej strednej ลกtrkovej terase starลกieho rissu. Vย รบzemรญ stavby bolo potrebnรฉ vรฝrazne zohฤพadniลฅ aj antropogรฉnnu ฤinnosลฅ, predovลกetkรฝm vo forme sklรกdok rรดznych druhov odpadov.

Uvedenรฉ nรกroฤnรฉ podmienky podmienili aplikรกciu viacerรฝch geotechnickรฝch aย stabilizaฤnรฝch opatrenรญ, kde sa okrem tuhรฝch statickรฝch konลกtrukciรญ, pilรณtovรฝch, kotvenรฝch stien aย gravitaฤnรฝch betรณnovรฝch mรบrov vo vรฝraznej miere vyuลพili aj konลกtrukcie zย geosyntetickรฝch materiรกlov. Uvedenรฉ konลกtrukcie sa efektรญvne pouลพili predovลกetkรฝm pri sanรกcii podloลพia, sanรกcii sklรกdok odpadov, vystuลพenรฝch cestnรฝch nรกsypoch aย mรบroch zย vystuลพenej zeminy.

รšprava aย sanรกcia podloลพia
Naย รบsekoch sย vรฝskytom nevhodnรฉho podloลพia aย navรกลพok pod zemnรฝm telesom rรฝchlostnej cesty sa okrem vรฝmeny za vhodnรฉ materiรกly zo zemnรญkov, respektรญve zlepลกenia podloลพia hydraulickรฝmi spojivami pouลพili na sanรกciu aย spevnenie podloลพia aj geosyntetickรฉ materiรกly, predovลกetkรฝm vย zamokrenom รบzemรญ po oboch stranรกch Selฤianskeho potoka. Geoยญlogickรฉ pomery na predkvartรฉrnom podloลพรญ zย bridlรญc, pieskovcov aย รญlovcov reprezentovali mรคkkรฉ nรกplavovรฉ รญly vย hrรบbke 1,7ย โ€“ 4,9 m, slabo uฤพahnutรฉ รญlovitรฉ aย organickรฉ hlinitรฉ piesky sย mocnostลฅou 0,6 โ€“ 1,7 m, aluviรกlne aย fluviรกlne sedimenty ลกtrkovรฉho charakteru vย celkovej mocnosti 2,9 โ€“ 4,1 m od hฤบbky 1,0 โ€“ 2,0 m pod terรฉnom (p. t.) zvodnenรฉ.

Vzhฤพadom na hydrogeologickรฉ pomery vย รบzemรญ sa pod nรกsypom zriadilo konsolidaฤnรฉ sรบvrstvie zย nesรบdrลพnรฝch materiรกlov sย pouลพitรญm separaฤno-filtraฤnej geotextรญlie vย sklone minimรกlne 1,0 %. Naย รบseku sย menลกou mocnosลฅou aluviรกlnych aย fluviรกlnych sedimentov sa do bรกzy podloลพia zabudoval hrubรฝ lomovรฝ kameลˆ, priฤom hrรบbka celรฉho sรบvrstvia dosahovala aลพ 1,0 m.

Naย รบseku sย vรคฤลกou mocnosลฅou sedimentov sa navrhli prefabrikovanรฉ konsolidaฤnรฉ vertikรกlne drรฉny, vyรบstenรฉ do konsolidaฤnรฉho sรบvrstvia. Poฤas realizรกcie naย tomto รบseku sa dodatoฤne identifikovali prekrytรฉ sklรกdky komunรกlneho odpadu, ktorรฉ bolo nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ. Vzhฤพadom na skutoฤnosลฅ, ลพe odลฅaลพenรก รบroveลˆ plรกne nebola zย dรดvodu klimatickรฝch podmienok pre techniku prejazdnรก, vypracovalo sa technickรฉ rieลกenie pozostรกvajรบce zo ลกtyroch vrstiev: technologickej, vyrovnรกvacej, ochrannej aย konsolidaฤnej.
Technologickรก vrstva bola zloลพenรก so separaฤno-filtraฤnej geotextรญlie, extrudovanej kontinuรกlnej tuhej dvojosej geomreลพe aย zย drvenรฉho kameniva sย frakciou 0 โ€“ 63 mm aย zabezpeฤovala bezprostrednรฝ pohyb vozidiel stavby. Vyrovnรกvacia vrstva sa budovala zย materiรกlu vhodnรฉho do podloลพia nรกsypu aย zabezpeฤuje poลพadovanรฝ sklon konsolidaฤnej vrstvy. Na zrealizovanรบ vyrovnรกvaciu vrstvu sa rozprestrela separaฤno-filtraฤnรก geotextรญlia sย ochrannou vrstvou hrubou 0,15 m zย drvenรฉho kameniva sย frakciou 0 โ€“ 32 mm. Zย tejto รบrovne sa nรกsledne budovali vertikรกlne drรฉny. Na zรกver sa zriadila konsolidaฤnรก vrstva zย drvenรฉho kameniva sย frakciou 32 โ€“ 63 mm, ktorรก slรบลพi na odvedenie vรดd vytlaฤenรฝch zย vertikรกlnych drรฉnov do recipientov. Na uzavretie povrchu konsolidaฤnej vrstvy sa zย dรดvodu ochrany pred kolmatรกciou jemnozrnnรฝch ฤastรญc vlastnรฉho telesa nรกsypu navrhlo drvenรฉ kamenivo sย frakciou 0 โ€“ 32 mm aย sย plynulou krivkou zrnitosti.

ล pecifickรฝm problรฉmom bolo rieลกenie sanรกcie sklรกdky vย km 3,8 trasy R1, kde sa pri hฤบbenรญ zรกrezu vย mieste antropogรฉnnych uloลพenรญn odkryla ฤasลฅ telesa ฤiernej sklรกdky sย vรฝskytom nebezpeฤnรฉho odpadu, ktorรก zasahovala pod jestvujรบce prevรกdzkovanรฉ objekty.

Aby sa prediลกlo potenciรกlnemu negatรญvnemu vplyvu zostatku sklรกdky na zloลพky ลพivotnรฉho prostredia, ako aj na samotnรฉ konลกtrukฤnรฉ prvky stavby, vykonala sa jej sanรกcia sย cieฤพom eliminovaลฅ prรญtoky daลพฤovรฝch vรดd do kontaminovanรฉho prostredia aย oddelene zachytiลฅ aย organizovane odviesลฅ prรญpadnรฉ kontaminovanรฉ podzemnรฉ vody zย รบzemia. Na tieto รบฤely sa vย zรกreze zriadilo sanaฤnรฉ sรบvrstvie, pozostรกvajรบce postupne od รบrovne vรฝkopu zo separaฤnej aย filtraฤnej geotextรญlie, ochrannej vrstvy vย hrรบbke 1,0 m, tesniaceho geokompozitu Eurobent 4000, drenรกลพnej vrstvy tvorenej drenรกลพnym geokompozitom Macdrain N 1051 aย povrchovej รบpravy ohumusovanรญm vย hrรบbke 0,3 m. Podzemnรฉ vody boli zachytenรฉ aย odvedenรฉ existujรบcim drenรกลพnym potrubรญm napojenรฝm na odluฤovaฤ ropnรฝch lรกtok.

รšprava aย zabezpeฤenie svahov geosyntetickรฝmi materiรกlmi
Vzhฤพadom na stiesnenรฉ pomery na รบzemรญ intravilรกnu Banskej Bystrice, nevyhnutnosลฅ eliminรกcie zรกberov do priฤพahlรฝch pozemkov vย blรญzkosti stavby, ako aj na zabezpeฤenie celkovej aย lokรกlnej stability strmรฝch svahov aย podloลพia cestnรฉho telesa rรฝchlostnej cesty R1 sa navrhli aย zrealizovali nรกsypy vystuลพenรฉ geosyntetickou vรฝstuลพou vย lokalite Bรกnoลก aย cementรกreลˆ vย celkovej dฤบลพke 853 m trasy R1. รšroveลˆ vystuลพenia aย parametre pouลพitej geosyntetickej vรฝstuลพe sa odvรญjali od kvality materiรกlov zabudovanรฝch do nรกsypu zemnรฉho telesa aย sklonu svahov cestnรฉho telesa, ktorรฉ sa vย zรกvislosti od miestnych pomerov navrhli 1 : 1 aลพ 1 : 1,75. Rieลกenie vystuลพenรฝch svahov sรบฤasne naย jednotlivรฝch รบsekoch zabezpeฤovalo spevnenie podloลพia nรกsypu. Vย rรกmci nรกvrhu optimรกlneho rieลกenia sa vย spoluprรกci so spoloฤnosลฅou Granvia Construction, s. r. o., vypracovali aย staticky overili viacerรฉ alternatรญvy vystuลพenia cestnรฝch nรกsypov. Vystuลพenรฉ svahy sรบ zabezpeฤenรฉ jednoosovรฝmi ohybnรฝmi geomreลพami. Vrstvy vystuลพenej zeminy sa navrhli rovnomerne sย hrรบbkou vrstvy 400ย mm vย sklone 3ย %. Bรกza nรกsypu je vystuลพenรก vrstvami zย ohybnรฝch geomreลพรญ sย vyลกลกou pevnosลฅou โ€“ ParaLink (300 kN/m) aย vo vrchnejลกรญch ฤastiach sย niลพลกou pevnosลฅou โ€“ ParaGrid (30 kN/m).

Vรฝstuลพe predstavujรบ jednoosovรฉ ploลกnรฉ prvky, kde vรฝstuลพovรฉ jadro tvoria mimoriadne hรบลพevnatรฉ polyesterovรฉ vรฝstuลพovรฉ vlรกkna (PES). Jadro zย PES je obalenรฉ tuhรฝm nรญzkohustotnรฝm polyetylรฉnovรฝm plรกลกลฅom (LDPE), ktorรฝ zabezpeฤuje ochranu pri inลกtalรกcii aย proti chemickรฝm vplyvom prostredia. Geokompozitnรก ploลกnรก ลกtruktรบra je vytvorenรก prieฤnym spojenรญm PES/LDPE pรกsov. ล รญrka jednotlivรฝch pรกsov zรกvisรญ od pevnosti geomreลพe. Na povrch svahov sa aplikovala vrstva humusu hrubรก 200 mm sย hydroosevom. Proti erรณzii sรบ zabezpeฤenรฉ biodegradovateฤพnou rohoลพou do ฤasu fixรกcie vegetaฤnรฉho krytu.

Vย รบseku km 1,0 aลพ 1,3 vย lokalite Kaฤica prechรกdza trasa rรฝchlostnej cesty vย hlbokom zรกreze budovanom deluviรกlnymi รญlmi aย ฤiastoฤne slienitรฝmi zvetranรฝmi aลพ zvetranรฝmi vรกpencami ponad jestvujรบci ลพelezniฤnรฝ tunel, ktorรฝ nie je chrรกnenรฝ plรกลกลฅovou izolรกciou. Na minimalizovanie dotรกcie povrchovรฝch vรดd do oblasti tunela sa vย sรบlade sย poลพiadavkami ลฝSR na svahoch zรกrezu navrhlo ochrannรฉ sรบvrstvie pozostรกvajรบce zย tesnenia zย รญlovitej zeminy vyลฅaลพenej zย trasy vย hrรบbke asi 200 m, drenรกลพneho aย protierรณzneho kompozitu, na ktorรฝ sa rozprestrela vrstva humusu hrรบbky 300 mm sย vegetaฤnรฝmi รบpravami. Protierรณznu ochranu svahov zรกrezu na Kaฤici zabezpeฤuje protierรณzna georohoลพ MacMat.

Opornรฉ konลกtrukcie zย geosyntetickรฝch materiรกlov
Na stavbe severnรฉho obchvatu sa pouลพili dva typy opornรฝch konลกtrukciรญ zย geosyntetickรฝch materiรกlov. Dva opornรฉ mรบry sย lรญcom zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov TW sa zrealizovali vย oblasti kriลพovatky Kostiviarska aย naย รบseku km 2,015 aลพ 2,255 sa vybudoval opornรฝ mรบr rovnakej konลกtrukcie vย strednom deliacom pรกse pri prevรฝลกenom vedenรญ dopravnรฝch pรกsov rรฝchlostnej cesty. Druhรฝm typom sรบ mรบry budovanรฉ zย lรญcovรฝch prefabrikรกtov konลกtrukcie Green Terramesh spoloฤnosti Maccaferri.

Mรบry konลกtrukcie TW sa budovali zย lรญcovej strany zย plnรฝch betรณnovรฝch prefabrikovanรฝch tvรกrnic ortogonรกlneho tvaru so ลกรญrkou 0,22 m vย sklone 15 : 1 (86ยฐ), staticky zabezpeฤenรฝch geosyntetickou vรฝstuลพou. Zรกยญklad na lรญcovรฉ prefabrikรกty je zย cementovรฉho betรณnu ลกรญrky 0,8 m aย vรฝลกky 0,6 m. Prvรก tvรกrnica sa ukladรก do betรณnu aย musรญ byลฅ vodorovnรก vย prieฤnom aj pozdฤบลพnom smere. ฤŽalลกie vrstvy tvรกrnic sa ukladajรบ nasucho. Zvislรก vzdialenosลฅ medzi jednotlivรฝmi geomreลพami je 0,3 m aลพ 0,45 m. Vย hornej ฤasti konลกtrukcie sรบ tvรกrnice na vรฝลกku maximรกlne 0,3 m bez geosyntetickej vรฝstuลพe. Povrch tvรกrnic sย รบpravou zo ลกtiepanรฉho betรณnu sa zabezpeฤil antigraffiti nรกterom aย vลกetky zasypanรฉ ฤasti opornรฉho mรบru nรกtermi proti pรดsobeniu zemnej vlhkosti. Vรฝstuลพ vย prรญpade vystuลพenรฉho mรบru tvoria tuhรฉ monolitickรฉ jednoosovรฉ HDPE geomreลพe. Geomreลพe sรบ spojenรฉ sย plnรฝmi tvarovkami pomocou priebeลพnรฉho konektora. Za mรบrom je drenรกลพna vrstva so ลกรญrkou minimรกlne 300 mm zย vysokopriepustnรฉho materiรกlu (frakcia 8 โ€“ 16mm) aย pozdฤบลพny trativod zย plastovรฝch rรบrok sย priemerom 160 mm. Do zรกsypu vystuลพenej opornej konลกtrukcie (0,5 m za konce geomreลพรญ) sa pouลพila ลกtrkodrvina sย frakciou 0 โ€“ 63 mm. Zรกsyp do vzdialenosti 2,0 m od rubu tvรกrnic sa zhutลˆoval ฤพahkรฝmi zhutลˆovacรญmi prostriedkami bez vibrรกcie alebo sย nรญzkou intenzitou vibrรกcie. ลคaลพkรฉ zhutลˆovacie prostriedky sa mohli pohybovaลฅ aลพ vo vzdialenosti minimรกlne 2,0ย m od rubu tvรกrnic rovnobeลพne sย osou mรบru. Vย korune je mรบr ukonฤenรฝ rรญmsou vybudovanou zย prefabrikรกtu aย zmonolitลˆujรบcej ฤasti, do ktorej sa ukotvila tuhรก jednoosovรก HDPE geomreลพa sย dฤบลพkou 3,0 m. Prieฤny sklon rรญmsy je 4 % do vozovky. Do rรญmsy sa ukotvili zvodidlรก aย protihlukovรฉ steny.

Mรบry konลกtrukcie Green Terramesh sรบ na rรฝchlostnej ceste vybudovanรฉ vย zรกreze vย รบseku km 3,5 aลพ 3,7 vฤพavo, pod okruลพnou kriลพovatkou vย Rudlovej aย na zjazdnej rampe do zรกhradkรกrskej osady vย km 3,9 R1.
Okruลพnรก kriลพovatka na miestnej komunikรกcii do Rudlovej je vybudovanรก na vysokom nรกsype vย mieste hlbokej tektonickej poruchy, preto sa vย projektovej dokumentรกcii na zabezpeฤenie svahov nรกsypu navrhlo zrealiยญzovaลฅ vystuลพenรฝ opornรฝ mรบr konลกtrukcie Green Terramesh aย vysokopevnostnรฝch geoยญmreลพรญ ParaGrid. Konลกtrukcia mรบru sรบฤasne chrรกni miestne peลกie trasy aย prรญstup kย prรญrodnรฉmu prameลˆu Medokรฝลก zo strany od cestnรฉho nรกsypu kriลพovatky. Povrchovรก vegetaฤnรก รบprava mรบru zlepลกuje estetickรฉ vnรญmanie diela aย jeho zaฤlenenie do prostredia. Podฤพa inลพinierskogeologickรฉho prieskumu tvoria podloลพie mรบru pod povrchovou vrstvou nรกvaลพky sย hrรบbkou do 2,0 m aย nรกplavovรฉ slabopiesฤitรฉ รญly tuhej, tuho-mรคkkej konzistencie. Predkvartรฉrne podloลพie zo zvetranรฝch dolomitov hronika bolo zistenรฉ vย hฤบbke 26,9ย mย p.ย t. Sย ohฤพadom na geologickรฉ podloลพie, priebeh geologickรฝ vrstiev aย hladinu podzemnej vody bol objekt zaloลพenรฝ na ลกtrkovรฝch pilรณtach sย priemerom 600 mm sย roznรกลกacou geodoskou.

Pod pรคtou mรบru vย oblasti maximรกlnych vรฝลกok sa na zvรฝลกenie vonkajลกej stability vย sรบlade so statickรฝm vรฝpoฤtom navrhli mikropilรณty. Hlavy mikropilรณt sรบ zabetรณnovanรฉ do ลพelezobetรณnovรฉho zรกkladu. Mรบr vedenรฝ po obvode okruลพnej kriลพovatky aย priฤพahlรฝch รบsekov miestnej komunikรกcie bol navrhnutรฝ ako dvojstupลˆovรฝ sย laviฤkou, je ลกirokรฝ 2ย m. Konลกtrukcia ยญGreen Terramesh pozostรกva zย modulรกrnych prvkov lรญcovรฝch prefabrikรกtov tvorenรฝch dvojzรกkrutovou poplastovanou ลกesลฅhrannou oceฤพovou sieลฅou aย panelov zo zvรกranej siete, medzi ktorรฉ je vloลพenรก bioยญdegradovateฤพnรก kokosovรก rohoลพ. Lรญcovรฝ panel je podopretรฝ zย vnรบtornej strany trojuholnรญkovรฝmi profilmi aย podpernรฝmi hรกkmi. Systรฉm sa na stavbu ยญdodรกval pripravenรฝ vopred, sย danou dฤบลพkou vรฝstuลพe. Prvky na stavbe sa medzi sebou horizontรกlne aย vertikรกlne pospรกjali vysokoยญpevnostnรฝmi C-krรบลพkami, takลพe tvoria kompaktnรฝ celok. Takรกto konลกtrukcia je zรกroveลˆ veฤพmi flexibilnรก aย odolnรก proti deformรกciรกm. Na zabezpeฤenie celkovej stability konลกtrukcie sa vรฝstuลพe predlลพovali lineรกrยญnymi geokompozitmi ParaGrid aย ParaLink. Zรกkladovรบ vystuลพenรบ ฤasลฅ tvoria geokompozity ParaLink 400, strednรบ ฤasลฅ mรบru jednoosovรฉ ohybnรฉ geoยญmreลพe ParaGrid 100 aย hornรบ ฤasลฅ vรฝstuลพe ยญParaGrid 65. Vรฝstuลพovรฉ prvky sรบ uloลพenรฉ do vrstiev ลกtrkodrviny sย frakciou 0 โ€“ 63 mm. Organickรก zemina je poloลพenรก vo vrstve asi 0,5 โ€“ 0,6 m vย smere od lรญca prefabrikรกtu. Hutniลฅ vo vzdialenosti do 1,5 m od ฤela sa muselo ruฤnรฝm hutniacim zariadenรญm, aby sa nepoลกkodil svah, nezmenil sa jeho sklon alebo sa nevytvorili deformรกcie na ฤelnej strane. Po osadenรญ spodnรฉho radu lรญcovรฝch prefabrikรกtov aย geoยญmreลพรญ, zasypanรญ geomreลพรญ aย zhutnenรญ zรกsyยญpovรฉho materiรกlu sa pristรบpilo kย realizรกcii vyลกลกieho radu. Dฤบลพka mรบru je 168 m aย jeho maximรกlna vรฝลกka je 9,92 m.

Zย dรดvodu ochrany zรกstavby aย kย nej priฤพahlรฝch dopravnรฝch plรดch vย blรญzkosti areรกlu SAD vย Banskej Bystrici bolo potrebnรฉ svahy vรฝkopu nad rรฝchlostnou cestou vย km 3,5 aลพ 3,7 vฤพavo realizovaลฅ so strmลกรญm sklonom, zabezpeฤenรฝm vystuลพenรฝm zรกrubnรฝm mรบrom konลกtrukcie Green Terramesh. Vystuลพenรฝ zรกrubnรฝ mรบr zabezpeฤuje nรกsypovรฝ svah nad mรบrom (nadnรกsyp vย sklone 1 : 2), na ktorom je parkovacia plocha. Vzhฤพadom na riziko zosuvu aย ohrozenie inลพinierskych sietรญ nad zรกrezom, rรฝchlosลฅ vรฝstavby aย priepustnosลฅ konลกtrukcie pri vรฝskyte prรญtokov podzemnej vody sa aplikoval systรฉm Green Terramesh. Vystuลพenรฝ mรบr tvoria lรญcovรฉ prefabrikรกty ยญGreen Terramesh 3,0 ร— 3,0 ร— 0,56 (60) m. Na zabezpeฤenie celkovej stability mรบru sa pouลพili jednoosovรฉ ohybnรฉ geomreลพe ParaGrid sย pevnosลฅou 150, 80 aย 65 kN/m. Konลกtrukcia mรบru je identickรก ako konลกtrukcia uvedenรฉho opornรฉho mรบru. Celkovรก dฤบลพka mรบru je 210,0 m aย jeho maximรกlna vรฝลกka je 5,6 m.

Vzhฤพadom na stiesnenรฉ รบzemnรฉ podmienky vย zรกhradkรกrskej osade situovanej medzi ลพeleznicou aย budovanou rรฝchlostnou cestou sa rovnakou technolรณgiou Green Terramesh vybudoval opornรฝ mรบr na zjazdovej rampe vedenej zย cesty I/66 do zรกhradkรกrskej osady. Dฤบลพka mรบru sย maximรกlnou vรฝลกkou 5,6 m je 60,0 m.

Pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov pri opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบroch
Na zabezpeฤenie stability zรกrezovรฝch svahov, ale aj cestnรฝch nรกsypov vย predmetnom รบzemรญ sa zrealizovali gravitaฤnรฉ opornรฉ aj zรกrubnรฉ mรบry zย prostรฉho betรณnu. Na odvedenie podzemnej vody za rubom gravitaฤnรฝch opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov mรบru sa medzi konลกtrukciu aย zรกsypovรฝ materiรกl vloลพil drenรกลพny geokompozit MacDrain N1051, zabezpeฤujรบci spoฤพahlivรบ ploลกnรบ drenรกลพ. Poยญuลพitรฉ ลกpeciรกlne priepustnรฉ geosyntetickรฉ materiรกly nรกhradili drenรกลพnu vrstvu zย prรญrodnรฝch materiรกlov (naprรญklad ลกtrk). Rovnakรฝ drenรกลพny geokompozit sa pouลพil pri zรกrubnom mรบre zabezpeฤenom zemnรฝmi trvalรฝmi horninovรฝmi kotvami na podklade zo striekanรฉho betรณnu aย klincovanej zeminy aplikovanej na stene vรฝkopu vย mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Rudlovรก. Drenรกลพne geokompozity tvorรญ tuhลกie drenรกลพne jadro zย polypropylรฉnu (PP) alebo polyetylรฉnu (PE) aย filtraฤnรก netkanรก polypropylรฉnovรก (PP) geotextรญlia zย oboch strรกn jadra aย sรบ zaรบstenรฉ do plastovej drenรกลพnej rรบry sย nรกslednรฝm vyรบstenรญm do pozdฤบลพneho odvodnenia komunikรกcie asi po 5,0 m. Drenรกลพny geokompozit sรบฤasne slรบลพi ako ochrana rubovej hydroizolรกcie.

Geotechnickรฝ monitoring
Zย dรดvodu kontroly aย preverenia รบฤinkov stavby na priฤพahlรฉ horninovรฉ prostredie aย ich porovnania sย navrhovanรฝmi predpokladmi poฤas aย po skonฤenรญ stavebnรฝch prรกc sa na stavbe realizoval komplexnรฝ geotechnickรฝ monitoring, ktorรฉho sรบฤasลฅou bolo aj sledovanie parametrov geotechnickรฝch konลกtrukciรญ budovanรฝch zย geosyntetickรฝch materiรกlov.

Sย cieฤพom sledovaลฅ priebeh procesu konsolidรกcie aย sadania nรกsypovรฉho telesa rรฝchlostnej cesty pred odovzdanรญm stavby sa zrealizovali dva monitorovacie profily vย km 4,65 aย 4,75. Monitorovacรญ profil pozostรกval zย horizontรกlneho inklinometra, troch kusov uzavretรฝch piezometrov aย vertikรกlneho inklinometra. Horizontรกlne inklinometre boli umiestnenรฉ naprieฤ nรกsypom na รบrovni zemnej plรกne. Mimo nรกsypovรฉho telesa sa vย km 4,70 osadil referenฤnรฝ uzavretรฝ piezometer, ktorรฝ slรบลพil na urฤenie vplyvu atmosfรฉricko-klimatickรฝch zmien na pรณrovรฉ tlaky vย nepriepustnej vrstve. Uvedenรฝ systรฉm sa sย รบspechom pouลพil na observaฤnรฝ spรดsob budovania cestnรฉho nรกsypu vย zรกvislosti od vรฝvoja pรณrovรฝch tlakov pod budovanรฝm cestnรฝm nรกsypom.

Podobne sa na overenie vstupnรฝch inลพinierskogeologickรฝch parametrov, statickรฝch predpokladov aย technologickรฝch postupov vย rรกmci geotechnickรฉho monitoringu opornรฉho mรบru vย okruลพnej kriลพovatke vย Rudlovej navrhli aย zrealizovali dva vertikรกlne inklinometrickรฉ vrty aย jeden horizontรกlny inklinometrickรฝ vrt, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ na sledovanie deformรกcii poฤas vรฝstavby mรบru aj po jeho ukonฤenรญ.

Zรกvery
Uvedenรฉ prรญklady dokumentujรบ pomerne ลกirokรบ paletu vyuลพitia geosyntetickรฝch materiรกยญlov na stavbe severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice, ktorรฉ sa รบspeลกne aplikovali vย podmienkach realizรกcie PPP projektu vรฝstavby rรฝchlostnej cesty R1.

Vรฝhodnosลฅ konลกtrukciรญ zย geosyntetickรฝch materiรกlov sa preukรกzala predovลกetkรฝm vย hydrogeologicky nรกroฤnรฝch podmienkach pri sanรกcii podloลพรญ, budovanรญ opornรฝch konลกtrukciรญ vย zosuvnรฝch oblastiach vzhฤพadom na ich znรญลพenรบ citlivosลฅ na deformรกcie podloลพia, pri budovanรญ strmรฝch svahov cestnรฝch nรกsypov, ochrane aย รบprave svahov zรกrezovรฝch svahov, ale aj pri ostatnรฝch konลกtrukciรกch opornรฝch konลกtrukciรญ aย mรบrov.
Pouลพitie uvedenรฝch materiรกlov aย konลกtrukciรญ zabezpeฤilo lepลกie zhodnotenie aย vyuลพitie pรดvodnรฝch materiรกlov vyลฅaลพenรฝch vย trase rรฝchlostnej cesty, umoลพnilo rรฝchlu vรฝstavbu bez pouลพitia mokrรฝch procesov aย ponรบklo variabilnรฉ typy rieลกenรญ, ktorรฉ svojรญm รบฤinkom zlepลกili aย dotvorili celkovรฝ estetickรฝ aย architektonickรฝ รบฤinok stavby.

Literatรบra
1.ย ย ย  DRS stavby R1 Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat. DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.
2.ย ย ย  Podrobnรฝ aย doplลˆujรบci IG prieskum R1 Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat, IG prieskum. GEOFOS, s. r. o., 2004, 2006.
3.ย ย ย  MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
4.ย ย ย  STN EN 14475: 2007 (73 1009) Vykonรกvanie ลกpeยญciรกlnych geotechnickรฝch prรกc. Vystuลพenรฉ zemnรฉ konลกtrukcie.
5.ย ย ย  STN EN 14199: 2005 (73 1003) Vykonรกvanie ลกpeยญciรกlnych geotechnickรฝch prรกc. Mikropilรณty.

TEXT: Ing. Ivan Gรกbryลก, Ing. Jozef Sลˆahniฤan
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Ivan Gรกbryลก je vedรบci strediska Liptovskรฝ Mikulรกลก spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Jozef Sลˆahniฤan je technickรฝ riaditeฤพ vย spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie