Pouลพitie oceฤพovej vรฝstuลพe do asfaltovรฝch vozoviek
Neustรกly nรกrast dopravy aย zvyลกovanie zaลฅaลพenia ciest vyลพaduje pouลพitie inovatรญvnych rieลกenรญ vystuลพenia asfaltovรฝch vrstiev pri pouลพitรญ tradiฤnรฉho zloลพenia vozovky. รlohou vystuลพenia je zlepลกiลฅ, optimalizovaลฅ charakteristiky tradiฤne pouลพรญvanรฝch materiรกlov, t.ย j. redukovaลฅ vznik pozdฤบลพnych aย prieฤnych trhlรญn, redukovaลฅ vytvรกranie koฤพajรญ a, samozrejme, zvรฝลกiลฅ ลพivotnosลฅ vozovky sย predฤบลพenรญm intervalu รบdrลพby. Typy pouลพรญvanรฝch vรฝstuลพovรฝch materiรกlov sรบ rรดzne โ od ลกpeciรกlnych bitรบmenovรฝch polypropylรฉnovรฝch geotextรญliรญ cez geomreลพe zo sklenรฝch vlรกken aลพ po oceฤพovรฉ vรฝstuลพe zย dvojzรกkrutovej siete.
Prvรฝkrรกt boli vรฝstuลพovรฉ prvky vo vozovke pouลพitรฉ vย 50. rokoch minulรฉho storoฤia. Iลกlo oย pouลพitie oceฤพovรฝch sietรญ, keฤ princรญpom vyuลพitia pevnosti sietรญ bola znรกma skutoฤnosลฅ, ลพe asfaltovรก vrstva je schopnรก prenรกลกaลฅ normรกlovรฉ zaลฅaลพenie, ale nie horizontรกlne zloลพky zaลฅaลพenia, ktorรฉ prenรกลกa prรกve vรฝstuลพ. Vย 70. rokoch sa pre komplikรกcie sย inลกtalรกciou oceฤพovรก sieลฅ pouลพรญvala vย menลกej miere. Novรฝ rozmach pouลพรญvania oceฤพovej vรฝstuลพe nastal vย 90. rokoch, keฤ bola vyvinutรก ลกpeciรกlna oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก sieลฅ sย vpletenรฝmi prieฤnymi prรบtmi, ktorรก bola rieลกenรญm vลกetkรฝch problรฉmov zย minulosti (obr.ย 2).Obr. 2ย Oceฤพovรก dvojzรกkrutovรก sieลฅ sย vpletenรฝmi prieฤnymi prรบtmi | Obr. 3ย Typy materiรกlov pouลพรญvanรฉ na vystuลพovanie aย ich charakteristiky |
Polemika zย minulรฝch rokov vzhฤพadom na pouลพitie rรดznych typov materiรกlov na vรฝstuลพe do vozoviek sa ustรกlila pomerne jasne. Rieลกili sa dve hlavnรฉ otรกzky: akรฝ typ materiรกlu poยญuลพรญvaลฅ aย akรบ mรก maลฅ materiรกl ลกtruktรบru. Veฤพmi vhodnรฝm sa javรญ materiรกl sย vyลกลกou tuhosลฅou, ฤiลพe sย relatรญvne nรญzkym pretvorenรญm. Zย geosyntetickรฝch materiรกlov ide najmรค oย pouลพรญvanie geomreลพรญ zo sklenรฝch vlรกken, zย inรฝch materiรกlov sa ukรกzalo vhodnรฉ pouลพitie ลกpeciรกlยญnej oceฤพovej dvojzรกkrutovej siete. Na obr.ย 3 sรบ znรกzornenรฉ pretvรกrne charakteristiky jednotliยญvรฝch materiรกlov, priฤom najlepลกie charakterisยญtiky jasne preukazuje oceฤพovรก sieลฅ, potom skleยญnenรฉ vlรกkno aย ฤaleko za nimi sรบ inรฉ polymรฉry.
Realizovanรฉ vรฝskumy aย dlhodobรฉ skรบsenosti zย praxe poukazujรบ na viacerรฉ poลพiadavky na efektรญvne pouลพitie vystuลพenia vozovky:
- vysokรก pevnosลฅ vย ลฅahu,
- vysokรก tuhosลฅ,
- odolnosลฅ vystuลพenia poฤas inลกtalรกcie aย prekrytรญ horรบcou asfaltovou zmesou,ย
- dobrรฉ spolupรดsobenie medzi novou vrstvou, vรฝstuลพou aย pรดvodnou vrstvou,
- vรฝstuลพ by mala zostaลฅ plochรก poฤas celรฉho procesu realizรกcie (bez tvorby vฤบn),
- nรญzky sรบฤiniteฤพ tepelnej rozลฅaลพnosti,
- rรฝchle aย jednoduchรฉ pouลพitie vรฝstuลพe,
- jednoduchรฉ odstrรกnenie vย prรญpade potreby.
Schopnosลฅ asfaltovรฝch vrstiev odolรกvaลฅ ลฅahovรฉmu namรกhaniu je obmedzenรก. Ak sรบ existujรบce asfaltovรฉ alebo betรณnovรฉ vozovky pokrytรฉ novรฝm asfaltom, budรบ starรฉ (pรดvodnรฉ) trhliny aย spoje vo veฤพmi krรกtkom ฤase prenikaลฅ cez novรฉ asfaltovรฉ vrstvy. Zvyฤajne to vedie kย rรฝchlemu zhorลกeniu asfaltovรฉho povrchu. Pri pouลพitรญ vystuลพenia moลพno znรญลพiลฅ namรกhanie vย ลฅahu, oddialenie alebo zastavenie vzniku reflexnรฝch trhlรญn.
Zย hฤพadiska ลกtruktรบry materiรกlu je veฤพmi potrebnรฉ nenaruลกiลฅ spojitosลฅ medzi jednotlivรฝmi vrstvami asfaltu vloลพenรญm vrstvy vystuลพenia. Pouลพitie geotextรญliรญ, ktorรฉ fungujรบ ako separaฤnรก vrstva, povaลพujeme za nevhodnรฉ, na ฤo poukazujรบ aj zlรฉ skรบsenosti zย minulosti. Vhodnรฉ mรดลพu byลฅ geomreลพe, eลกte lepลกie sa ukazuje pouลพitie prieฤne vystuลพenej dvojzรกkrutovej siete RoadMesh, ktorรก vย priereze tvorรญ 3D ลกtruktรบru aย veฤพmi dobre prepรกja podยญloลพnรบ aย nadloลพnรบ vrstvu (obr.ย 4). Vลกetky beลพnรฉ rieลกenia sa viac-menej sรบstreฤujรบ najmรค na rekonลกtrukcie vozoviek, prรญpadne napรกjania novรฝch nรกsypov na starรฉ telesรก. Vรฝnimoฤne sa pouลพรญvajรบ vรฝstuลพovรฉ vrstvy aj na novรฝch komunikรกciรกch na zvรฝลกenie ich ลพivotnosti pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ.
Vรฝsledky laboratรณrnych testov aย testov in situ
Za poslednรฝch asi 15 rokov sa vykonalo niekoฤพko vรฝznamnรฝch testovanรญ funkcie oceฤพovej vรฝstuลพe RoadMesh vย asfaltovej vozovke. Zย tรฝchto testov treba spomenรบลฅ vรฝskum Nothinghamskej univerzity [1], vรฝskum Univerzity vย Cagliari [2], projekt Smart Road zย USA [3] aย projekt Univerzity vย Catanii [4]. Prรญstupy aย metรณdy jednotlivรฝch vรฝskumnรฝch tรญmov boli rรดzne, ale vรฝsledky sa vย hlavnรฝch bodoch zhodujรบ:
- sieลฅ RoadMesh je schopnรก predฤบลพiลฅ ลพivotnosลฅ vozovky sย faktorom > 3,
- poฤet cyklov iniciujรบcich vznik trhlรญn je znรญลพenรฝ faktorom 1,15 โ 3,6,
- faktor znรญลพenia iniciรกcie vzniku trhlรญn varรญruje medzi 1,36 โ 1,52.
Veฤพmi zaujรญmavรฝ bol naprรญklad vรฝskum Nothinghamskej univerzity [1], kde porovnรกvali vznik trhlรญn vย asfaltovej vrstve pri rรดznych typoch vรฝstuลพรญ. Simulovalo sa cyklickรฉ zaลฅaลพenie aย merali sa vzniknutรฉ trhliny pri danรฝch cykloch. Vรฝsledky dokladujรบ, ลพe oceฤพovรก vรฝstuลพ zvyลกuje ลพivotnosลฅ vozovky faktorom 3, ฤiลพe omnoho viac ako ostatnรฉ vรฝstuลพe. ฤalลกou tรฉmou vรฝskumu bolo vyhodnotenie ลกmykovej pevnosti aย tuhosti na rozhranรญ vรฝstuลพe aย asfaltu, kde autori konลกtatujรบ, ลพe iba oceฤพovรก vรฝstuลพ je schopnรก poskytnรบลฅ danรบ ลกmykovรบ pevnosลฅ aย tuhosลฅ na rozhranรญ, kde ostatnรฉ vรฝstuลพe ju majรบ znaฤne redukovanรบ.
Technickรก ลกpecifikรกcia siete RoadMesh
Vรฝstuลพovรก sieลฅ RoadMesh je vyrobenรก zย dvojzรกkrutovej siete sย prieฤne vpletenรฝmi prรบtmi rovnomerne rozdelenรฝmi vo vzdialenostiach 16 cm od seba. Oko hexagonรกlnej siete je typu 8 ร 10 (podฤพa normy EN 10223-3).
Vรฝroba RoadMeshu vย Brezovej pod Bradlom plnรญ vลกetky poลพiadavky na vnรบtropodnikovรบ kontrolu vรฝroby vย zmysle normy STN EN 15381: 2008 Geotextรญlie aย geotextรญliรกm podobnรฉ vรฝrobky. Charakteristiky poลพadovanรฉ na pouลพitie na vozovky aย asfaltovรฉ povrchy. Spoloฤnosลฅ Maccaferri na zรกklade certifikรกtu vnรบtropodnikovej kontroly vรฝroby pre RoadยญMesh S, L, LB, LB2 vydรกva CE vyhlรกsenie oย zhode.
Drรดt je chrรกnenรฝ proti korรณzii hrubรฝm nรกnosom zinku podฤพa EN 10244-2 Trieda A. Hrรบbka siete varรญruje medzi 2,4 mm (priemer jednรฉho drรดtu) aย 8,3ย mm vย miestach, kde prieฤny prรบt prechรกdza cez dvojzรกkrut siete. 3Dย charakter siete (vฤaka rรดznej vรฝลกke) zaisลฅuje, ลพe asfalt mรดลพe uzavrieลฅ drรดty siete bez toho, aby sa vytvorili oslabenรฉ ลกmykovรฉ zรณny na rozยญhranรญ siete. Inรฉ vรฝstuลพovรฉ prvky sรบ vฤaka ich geometrii schopnรฉ absorbovaลฅ reflexnรฉ trhliny, ale keฤลพe nie sรบ schopnรฉ integrovaลฅ do ลกtrukยญtรบry asfaltu, nemรดลพu redukovaลฅ vznik koฤพajรญ.
Tab.ย ล pecifikรกcia dvojzรกkrutovej siete RoadMesh
Aplikรกcie aย skรบsenosti priย rekonลกtrukcii vozoviek
Vรฝstuลพovรก sieลฅ RoadMesh sa aplikovala na niekoฤพkรฝch stavbรกch aj na Slovensku, niekoฤพko vรฝznamnรฝch stavieb sa nachรกdza vย Poฤพsku aย vย inรฝch krajinรกch (USA, Taliansko, Spojenรฉ krรกฤพovstvo atฤ.). Pรดvodnรก technolรณgia inลกtalรกcie siete bola pomocou upevลovania systรฉmom nastreฤพovacรญch klincov, kde raster klincovania bol 1 kotviaci klinec na pribliลพne 1,5ย m2. Takouto technolรณgiou sa budovalo mnoho stavieb sย pozitรญvnymi, ale aj negatรญvnymi skรบsenosลฅami. Negatรญvne skรบsenosti sรบviseli najmรค so snahou projektantov aย investorov umiestniลฅ sieลฅ do hornรฝch partiรญ loลพnej vrstvy sย minimรกlnym krytรญm. Pri kombinรกcii minimรกlneho krytia (<ย 5ย cm) aย zlรฉho podkladu na kotvenie vznikali vย niektorรฝch miestach mierne vlny, ktorรฉ sa museli nรกsledne opravovaลฅ. Pri sprรกvnej aplikรกcii moลพno aj klincovanรญm dosiahnuลฅ dobrรฝ vรฝsledok, ฤoho dรดkazom je aj aplikรกcia 20ย 000ย m2 siete RoadMesh na ceste R1 Trnava โ Nitra, km 0,000 aลพ 2,638 pri oprave zniฤenej komunikรกcie.
Vย roku 2007 sa na predmetnom รบseku opravovala vozovka frรฉzovanรญm asfaltovรฝch vrstiev vย hrรบbke 100ย mm aย nรกslednรฝm poloลพenรญm dvoch novรฝch vrstiev asfaltovรฝch zmesรญ vย celkovej hrรบbke 100ย mm. Vozovka sa opravovala zย dรดvodu poklesu prevรกdzkovej spรดsobilosti. Na jej รบseku sa vyskytovali koฤพaje od 40 do 100ย mm, prieฤne aj pozdฤบลพne trhliny aย na niektorรฝch miestach sieลฅovรฝ rozpad obrusnej vrstvy. รnosnosลฅ vozovky bola dostaฤujรบca. Vรฝvoj porรบch vย mieste ich vรฝskytu smeroval kย ฤiastoฤnรฉmu aย neskรดr รบplnรฉmu rozpadu vrstvy krytu vozovky. Po oprave bola vozovka poฤas troch rokov zaลฅaลพenรก ลฅaลพkou nรกkladnou dopravou (aj kย zรกvodu Peugeot-Citroรซn). Na zรกklade vรฝsledkov podrobnej vizuรกlnej prehliadky spoloฤnosti VUIS-CESTY, spol. sย r. o., mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe vozovka po troch rokoch pouลพรญvania nevykazuje ลพiadne poruchy aย prevรกdzkovรก spรดsobilosลฅ vozovky nedegraduje. Zรกmer opravy eliminovaลฅ tvorbu koฤพajรญ (trvalรฝch deformรกcii) aย zamedziลฅ kopรญrovaniu trhlรญn zย hydraulicky stmelenรฝch podkladovรฝch vrstiev pouลพitรญm vรฝstuลพovรฉho prvku RoadMesh bol splnenรฝ [6].
Rovnakou technolรณgiou sa vybudovalo niekoฤพko 100ย 000ย m2 komunikรกcii vย Poฤพsku vo Vroclave, Varลกave, ale aj vย inรฝch mestรกch.
Napriek zvรคฤลกa dobrรฝm skรบsenostiam sme sa rozhodli systรฉm inลกtalรกcie inovovaลฅ aย vyuลพiลฅ pri tom skรบsenosti spoloฤnostรญ zaoberajรบcich sa realizรกciou asfaltovรฝch vozoviek. Ako prvรฉ testovacie stavby sa aplikovali menลกie inลกtalรกcie vย Poฤพsku, kde sa technolรณgia overila aย nรกsledne pouลพila na vรคฤลกรญch stavbรกch. Ako ukรกลพkovรบ referenฤnรบ stavbu treba spomenรบลฅ aplikรกciu pri rekonลกtrukcii letiska vo Vroclave (obr.ย 1). Pouลพila sa tu novรก technolรณgia fixovania siete RoadMesh pomocou emulznรฉho mikrokoberca ukladanรฉho za studena. Po natiahnutรญ RoadMesh sa sieลฅ na jednom konci fixuje klincami, vyrovnรกva valcovanรญm aย nรกsledne upevลuje asi 1,5-centimetrovou vrstvou mikrokoberca. Po vyลกtiepenรญ sa ukladajรบ ฤalลกie vrstvy asfaltu. Vย prรญpade letiska vo Vroclave iลกlo oย odfrรฉzovanie vrstvy vย hrรบbke 12ย cm aย oย vytvorenie novej vrstvy na bรกze siete RoadMesh, ฤo zaruฤuje veฤพkรบ ลพivotnosลฅ letiskovej, vysoko zaลฅaลพenej vozovky. Tรกto technolรณgia sa uลพ pouลพila na niekoฤพkรฝch malรฝch stavbรกch aj na Slovensku. Mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe realizรกcie boli รบspeลกnรฉ, bez akรฝchkoฤพvek inลกtalaฤnรฝch problรฉmov.
TEXT: Ing. Jozef Sลahniฤan
OBRรZKY a FOTO: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE
Jozef Sลahniฤan je technickรฝ riaditeฤพ vย spoloฤnosti MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
Literatรบra
1.ย ย ย Brown, S. F., Thom, N. H., Sanders, P. J.: Aย Study of Grid Reinforced Asphalt to Combat Reflection Cracking. In: J. Assoc. Paving Technologists, 2001, Vol. 70, pp. 543 โ 571.
2.ย ย ย Coni, M., Bianco, P. M.: Steel Reinforcement Influence on the Dynamic Behavior of Bituminous
Pavement. In: Proceedings of the 4th International
RILEM Conference โ Reflective Cracking in
Pavements, 2000, E & FN Spon, pp. 3 โ 12.
3.ย ย ย Mostafa, E., Al-Qadi, I.: Effectiveness of Steel Reinforยญcing Nettings in Combating Fatigue Cracking in New Pavement Systems. Paper Nยฐ 04-4901 presented at the 83rd Annual Transportation Research Board, 2004, National Research Council, Washington DC.
4.ย ย ย Cafiso, S., Di Graziano, A.: Evaluation of Flexible
Reinforced Pavement Performance by NDT.
In: 82nd Annual Transportation Research Board, 2003, National Research Council, Washington DC.
5.ย ย ย Prelovskรฝ, B.: Skรบsenosti sย aplikรกciou oceฤพovej vรฝstuลพe do asfaltovรฝch vrstiev. In: I. seminรกr letnej รบdrลพby pozemnรฝch komunikรกciรญ, 2009.
6.ย ย ย VUIS-CESTY, spol. sย r. o.: Vizuรกlna prehliadka vozovky rรฝchlostnej cesty komunikรกcie R1 vย km 0,000 aลพ km 2,638, mรกj 2010.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.