image 66056 25 v1
Galรฉria(7)

Povrchovรก รบprava cementobetรณnovรฝch vozoviek โ€“ vymรฝvanรฝ betรณn

Partneri sekcie:

Povrch kaลพdej vozovky je to, ฤo kaลพdรฉho vodiฤa najviac zaujรญma. Je to predovลกetkรฝm preto, ลพe od vlastnostรญ povrchu vozovky zรกvisรญ bezpeฤnosลฅ jazdy (naprรญklad protiลกmykovรฉ vlastnosti, odvod vody z povrchu vozovky), jej pohodlie (hluฤnosลฅ, otrasy) a mnoho ฤalลกรญch podstatnรฝch charakteristรญk.

obr1
obr2
VB   obr 3
VB   obr 4
VB   obr 5
VB   obr 6

Od povrchu vozovky zรกvisรญ aj โ€žpohodlieโ€œ bรฝvania v blรญzkosti komunikรกciรญ โ€“ a to najmรค preto, ลพe vlastnosti povrchu vรฝraznรฝm spรดsobom ovplyvลˆujรบ hlukovรฉ zรกลฅaลพe od dopravy.

Zdroje hluku na komunikรกciรกch

Hluฤnosลฅ jazdy sa dรก rozdeliลฅ do dvoch skupรญn podฤพa obr. 1.

Do prvej skupiny (hluฤnosลฅ motora a vozidla) mรดลพeme zahrnรบลฅ samotnรฝ hluk motora vozidla a ฤalลกรญ hluk vznikajรบci pri jazde vozidla, naprรญklad prรบdenie vzduchu atฤ. (okrem hluku, ktorรฝ vytvรกrajรบ pneumatiky).

Do druhej skupiny (hluฤnosลฅ pneumatรญk na vozovke) radรญme kaลพdรฝ hluk, ktorรฝ vznikรก pri pohybe pneumatiky po povrchu vozovky.

Moลพnosti znรญลพenia hluku

Znรญลพenie hluku, ktorรฝ patrรญ do prvej skupiny, je minimรกlne problรฉmom strednodobรฉho horizontu, skรดr vลกak ide o dlhodobรบ zรกleลพitosลฅ, ktorรก predstavuje nutnosลฅ zรกsahov do konลกtrukcie vozidiel a ich motorov. Samotnรฉ znรญลพenie hluku sa mรดลพe v prรญpade tejto skupiny prejaviลฅ aลพ vo chvรญli, keฤ bude takto upravenรก vรคฤลกina automobilov. Keฤลพe tu vลกak rieลกime povrch vozovky a vymรฝvanรฝ betรณn, nebudeme tรบto problematiku ฤalej rozoberaลฅ.

Hluk, ktorรฝ patrรญ do druhej skupiny, je zรกsadne ovplyvnenรฝ konลกtrukciou pneumatรญk, typom ich dezรฉnov, rozmermi pneumatรญk a v neposlednom rade stavom povrchu
vozovky.

Z toho vyplรฝva, ลพe hluk vznikajรบci pohybom pneumatรญk po vozovke moลพno ovplyvniลฅ nielen pneumatikami, ale predovลกetkรฝm samotnรฝm povrchom vozovky.

Hluฤnosลฅ jednotlivรฝch povrchov vozovky

Podฤพa Haydena [1] sรบ pri vzniku hluฤnosti pneumatรญk urฤujรบce dve kritรฉriรก:

  • prรบdenie vzduchu medzi vzduchovรฝm priestorom v profile pneumatiky a kontaktnรฝm bodom vozovky; tento jav sa nazรฝva air pumping,
  • chvenie membrรกn pneumatiky spรดsobenรฉ nerovnosลฅou (drsnosลฅou) povrchu vozovky.

รšspeลกnรก optimalizรกcia nรญzkohluฤnรฝch povrchov mรดลพe spoฤรญvaลฅ v:

  • zhotovenรญ optimรกlnej povrchovej ลกtruktรบry na minimalizรกciu vibrรกciรญ pneumatรญk,
  • zhotovenรญ vrstiev s veฤพkรฝm obsahom medzier na absorpciu hluku motora a pneumatรญk.

V minulosti sa u nรกs z obรกv pred zlรฝmi protiลกmykovรฝmi vlastnosลฅami pouลพรญvala รบprava povrchov betรณnovรฝch vozoviek pomocou rรดznych prieฤne ลฅahanรฝch โ€žkiefโ€œ (odliลกovali sa materiรกlovo, dฤบลพkou, silou a odstupom โ€žลกtetรญnโ€œ). Tieto รบpravy vykazovali znaฤnรบ drsnosลฅ a hluฤnosลฅ a aj dnes, po niekoฤพkรฝch desaลฅroฤiach prevรกdzky, platรญ to istรฉ.

V sรบฤasnosti sa realizuje รบprava povrchov vozoviek pomocou โ€žลฅahananej jutyโ€œ (obr. 3). Tรกto รบprava povrchu mรก dostatoฤnรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti na zaฤiatku prevรกdzky, po krรกtkom ฤase sa vลกak zhorลกujรบ aลพ do nevyhovujรบcich hodnรดt. Danรก รบprava povrchov vลกak zรกroveลˆ dokรกลพe vรฝrazne znรญลพiลฅ ich hluฤnosลฅ v porovnanรญ s vozovkami s povrchom upravenรฝm โ€žkefouโ€œ.

Medzi ฤalลกie moลพnosti znรญลพenia emisiรญ hluku pri betรณnovรฝch vozovkรกch patrรญ pouลพitie povrchov s tzv. vymรฝvanรฝm betรณnom (vozovky s obnaลพenรฝm kamenivom) (obr.โ€ฏ4). Ako ukazujรบ zahraniฤnรฉ merania a aj merania z ฤŒR z konca minulรฉho roka, touto povrchovou รบpravou moลพno ฤalej znรญลพiลฅ hluฤnosลฅ povrchov o niekoฤพko dB (graf na obr. 2).

Obr. 4  Ukáลพka povrchu vymývaného betónu (Rakúsko)

ฤŽalลกรญm pozitรญvom tejto povrchovej รบpravy je fakt, ลพe trvanlivosลฅ protiลกmykovรฝch vlastnostรญ je zaloลพenรก na vlastnostiach kameniva, nie na vlastnostiach cementovej malty (odolnosลฅ cementovej malty proti โ€žohladzovaniuโ€œ โ€“ schopnosti dlhodobo zaistiลฅ protiลกmykovรฉ vlastnosti โ€“ v poslednom obdobรญ pri povrchoch s โ€žลฅahanou jutouโ€œ znaฤne klesla). To znamenรก, ลพe vรฝberom sรญce drahลกieho, ale kvalitnejลกieho kameniva moลพno dosiahnuลฅ dlhodobo stรกle povrchovรฉ vlastnosti pri znรญลพenรญ hluku a zlepลกenรญ protiลกmykovรฝch vlastnostรญ.

Obr. 5  Ukáลพka vymetania povrchu betónu – zariadenie špeciálne upravené na túto ฤinnosลฅ (Rakúsko)

Vymรฝvanรฝ betรณn v ฤŒR

Na zรกklade zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ spoloฤnosลฅ Skanska v roku 2008 vykonala v ฤŒR prvรบ skรบลกku z vymรฝvanรฉho betรณnu na รบฤely overenia jeho vlastnostรญ.

Dฤบลพka tohto pokusnรฉho รบseku bola pribliลพne 50 m a ลกรญrka 10,75 m. Cieฤพom bolo overiลฅ rozliฤnรฉ materiรกly, ktorรฉ moลพno pouลพiลฅ na realizรกciu vymรฝvanรฉho povrchu betรณnu (spomaฤพovaฤe), overiลฅ technolรณgiu realizรกcie, moลพnosti strojnรฉho vybavenia a v neposlednom rade vlastnosti povrchu hotovej betรณnovej vozovky (predovลกetkรฝm odolnosลฅ betรณnovรฉho povrchu proti pรดsobeniu vody a CHRL). Vลกetky skรบลกanรฉ parametre sa overovali predovลกetkรฝm z hฤพadiska odliลกnรฝch podmienok v ฤŒR a krajinรกch, kde sa tieto povrchy dnes beลพne realizujรบ. Na skรบลกku sa navrhla โ€žลกpeciรกlnaโ€œ betรณnovรก zmes s maximรกlnym zrnom kameniva 4 aลพ 8 mm.

Vรฝsledky z pokusnรฉho รบseku, a najmรค zhorลกujรบce sa dlhodobรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti vozoviek s โ€žลฅahanou jutouโ€œ priviedli investora spolu so zhotovovateฤพom k prvรฉmu skutoฤnรฉmu pouลพitiu technolรณgie vymรฝvanรฝch betรณnov na diaฤพniฤnej sieti v ฤŒR. Tรบto realizรกciu vykonala firma Skanska v minulom roku (2013) na diaฤพnici D1 v smere z Vyลกkova do Brna na km 225,769 โ€“ 220,621, iลกlo teda o vozovku s dฤบลพkou 5,148 km (55 596 m2).

Obr. 6  Ukáลพka povrchu vymývaného betónu

Vรฝsledky skรบลกky vymรฝvanรฉho betรณnu

Z vรฝsledkov realizรกcie vyplynuli tieto poznatky:

  1. Pri sprรกvnom nรกvrhu receptรบry na hornรฝ vymรฝvanรฝ betรณn netreba maลฅ obavy z โ€žotvorenia povrchuโ€œ vozovky pri vymetanรญ a obnaลพenรญ kameniva. Vรฝsledky skรบลกok ukazujรบ, ลพe vymetanie povrchu betรณnu nijako zรกsadne neovplyvลˆuje odolnosลฅ povrchu proti pรดsobeniu vody a CHRL (vรฝsledky skรบลกok na vรฝvrtoch odobranรฝch priamo z vozovky ukazujรบ odpad v g/m2 po 100 cykloch metรณdou A pribliลพne 100 g/m2).
  2. Overilo sa, ลพe na takรฉto โ€žลกpeciรกlneโ€œ prรกce je nevyhnutnรฉ maลฅ aj โ€žลกpeciรกlneโ€œ zariadenie. Naprรญklad, na vymetanie betรณnovรฝch povrchov nemoลพno pouลพiลฅ rozliฤnรฉ provizรณrne zariadenia, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ na inรฉ pouลพitie. Takisto nemoลพno zanedbaลฅ voฤพbu druhu a materiรกlu โ€žkefyโ€œ na vymetanie. Nedodrลพanie tรฝchto zรกsad, a najmรค neoverenie jednotlivรฝch zariadenรญ a materiรกlov sa prejavรญ v nedostatoฤnej kvalite hotovรฉho povrchu.
  3. Realizรกcia preukรกzala aj to, ลพe je nevyhnutnรฉ v oveฤพa vรคฤลกej miere neลพ pri beลพne ukladanรฝch povrchoch dbaลฅ na perfektnรฉ zosรบladenie vลกetkรฝch strojov a kvalitu vykonรกvania vลกetkรฝch prรกc. Vลกetky nedostatky a opomenutia sa v koneฤnom dรดsledku prejavia na vรฝslednej kvalite povrchu. Vzniknutรฉ nedostatky sa nรกsledne odstraลˆujรบ omnoho horลกie ako pri povrchoch s ลฅahanou jutou. 
  4. Vzhฤพadom na rozsah realizovanej stavby bolo moลพnรฉ vykonaลฅ ฤalลกie merania โ€“ naprรญklad protiลกmykovรฉ vlastnosti a merania hluฤnosti povrchu betรณnu. Ich vรฝsledky sรบ plne v zhode s vyลกลกie uvedenรฝmi hodnotami a aj po pribliลพne tri ลกtvrte roku sรบ stรกle vynikajรบce.

Zรกver

Na zรกver moลพno povedaลฅ, ลพe technolรณgia vymรฝvanรฉho povrchu mรก pred sebou urฤite dobrรบ budรบcnosลฅ. Dokladรก to aj jej rozลกรญrenie vo svete โ€“ predovลกetkรฝm v Rakรบsku, Nemecku, Belgicku, USA a v ฤalลกรญch krajinรกch.

Za tรบto technolรณgiu hovorรญ aj znรญลพenie hlukovรฝch emisiรญ pri realizovanรฝch komunikรกยญciรกch pribliลพne o 5 dB a viac. ฤŽalลกรญm faktorom, ktorรฝ je eลกte zรกsadnejลกรญ, je zabezpeฤenie dlhodobรฝch protiลกmykovรฝch vlastnostรญ vozoviek. Tieto nespornรฉ vรฝhody majรบ vรฝznam hlavne pri najzaลฅaลพenejลกรญch komunikรกciรกch diaฤพniฤnรฉho typu a nosnรฝch mestskรฝch komunikรกciรกch.

Zmieniลฅ sa vลกak treba aj o jednej nevรฝhode z pohฤพadu nรกkladov na vรฝstavbu. Tie sรบ o pribliลพne 5 โ‚ฌ na 1 m2 vyลกลกie neลพ pri technolรณgii โ€žลฅahanej jutyโ€œ. Na druhej strane sa vลกak tieto nรกklady z dlhodobรฉho hฤพadiska niekoฤพkonรกsobne vrรกtia, keฤลพe obnova nevyhovujรบcich protiลกmykovรฝch vlastnostรญ stojรญ asi 3 aลพ 4 โ‚ฌ na 1 m2, zlepลกenie je vลกak len doฤasnรฉ a v horizonte niekoฤพkรฝch rokov (v zรกvislosti od intenzity dopravy a ฤalลกรญch faktorov) je vozovky nevyhnutnรฉ opรคtovne obnovovaลฅ.

TEXT: Ing. Jiล™รญ ล rลฏtka
FOTO: Skanska SK a. s.

Jiล™รญ ล rลฏtka pรดsobรญ v spoloฤnosti Skanska a. s.

Literatรบra
1.    Hayden, R.E.: Silniฤnรญ hluk z hlediska interakce
jedoucรญ pneumatiky a povrchu silnice. 81.setkรกnรญ americkรฉ akustickรฉ spoleฤnosti, Washington, 1971.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฉ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie