Povrchovรก รบprava cementobetรณnovรฝch vozoviek โ vymรฝvanรฝ betรณn
Povrch kaลพdej vozovky je to, ฤo kaลพdรฉho vodiฤa najviac zaujรญma. Je to predovลกetkรฝm preto, ลพe od vlastnostรญ povrchu vozovky zรกvisรญ bezpeฤnosลฅ jazdy (naprรญklad protiลกmykovรฉ vlastnosti, odvod vody z povrchu vozovky), jej pohodlie (hluฤnosลฅ, otrasy) a mnoho ฤalลกรญch podstatnรฝch charakteristรญk.
Od povrchu vozovky zรกvisรญ aj โpohodlieโ bรฝvania v blรญzkosti komunikรกciรญ โ a to najmรค preto, ลพe vlastnosti povrchu vรฝraznรฝm spรดsobom ovplyvลujรบ hlukovรฉ zรกลฅaลพe od dopravy.
Zdroje hluku na komunikรกciรกch
Hluฤnosลฅ jazdy sa dรก rozdeliลฅ do dvoch skupรญn podฤพa obr. 1.
Do prvej skupiny (hluฤnosลฅ motora a vozidla) mรดลพeme zahrnรบลฅ samotnรฝ hluk motora vozidla a ฤalลกรญ hluk vznikajรบci pri jazde vozidla, naprรญklad prรบdenie vzduchu atฤ. (okrem hluku, ktorรฝ vytvรกrajรบ pneumatiky).
Do druhej skupiny (hluฤnosลฅ pneumatรญk na vozovke) radรญme kaลพdรฝ hluk, ktorรฝ vznikรก pri pohybe pneumatiky po povrchu vozovky.
Moลพnosti znรญลพenia hluku
Znรญลพenie hluku, ktorรฝ patrรญ do prvej skupiny, je minimรกlne problรฉmom strednodobรฉho horizontu, skรดr vลกak ide o dlhodobรบ zรกleลพitosลฅ, ktorรก predstavuje nutnosลฅ zรกsahov do konลกtrukcie vozidiel a ich motorov. Samotnรฉ znรญลพenie hluku sa mรดลพe v prรญpade tejto skupiny prejaviลฅ aลพ vo chvรญli, keฤ bude takto upravenรก vรคฤลกina automobilov. Keฤลพe tu vลกak rieลกime povrch vozovky a vymรฝvanรฝ betรณn, nebudeme tรบto problematiku ฤalej rozoberaลฅ.
Hluk, ktorรฝ patrรญ do druhej skupiny, je zรกsadne ovplyvnenรฝ konลกtrukciou pneumatรญk, typom ich dezรฉnov, rozmermi pneumatรญk a v neposlednom rade stavom povrchu
vozovky.
Z toho vyplรฝva, ลพe hluk vznikajรบci pohybom pneumatรญk po vozovke moลพno ovplyvniลฅ nielen pneumatikami, ale predovลกetkรฝm samotnรฝm povrchom vozovky.
Hluฤnosลฅ jednotlivรฝch povrchov vozovky
Podฤพa Haydena [1] sรบ pri vzniku hluฤnosti pneumatรญk urฤujรบce dve kritรฉriรก:
- prรบdenie vzduchu medzi vzduchovรฝm priestorom v profile pneumatiky a kontaktnรฝm bodom vozovky; tento jav sa nazรฝva air pumping,
- chvenie membrรกn pneumatiky spรดsobenรฉ nerovnosลฅou (drsnosลฅou) povrchu vozovky.
รspeลกnรก optimalizรกcia nรญzkohluฤnรฝch povrchov mรดลพe spoฤรญvaลฅ v:
- zhotovenรญ optimรกlnej povrchovej ลกtruktรบry na minimalizรกciu vibrรกciรญ pneumatรญk,
- zhotovenรญ vrstiev s veฤพkรฝm obsahom medzier na absorpciu hluku motora a pneumatรญk.
V minulosti sa u nรกs z obรกv pred zlรฝmi protiลกmykovรฝmi vlastnosลฅami pouลพรญvala รบprava povrchov betรณnovรฝch vozoviek pomocou rรดznych prieฤne ลฅahanรฝch โkiefโ (odliลกovali sa materiรกlovo, dฤบลพkou, silou a odstupom โลกtetรญnโ). Tieto รบpravy vykazovali znaฤnรบ drsnosลฅ a hluฤnosลฅ a aj dnes, po niekoฤพkรฝch desaลฅroฤiach prevรกdzky, platรญ to istรฉ.
V sรบฤasnosti sa realizuje รบprava povrchov vozoviek pomocou โลฅahananej jutyโ (obr. 3). Tรกto รบprava povrchu mรก dostatoฤnรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti na zaฤiatku prevรกdzky, po krรกtkom ฤase sa vลกak zhorลกujรบ aลพ do nevyhovujรบcich hodnรดt. Danรก รบprava povrchov vลกak zรกroveล dokรกลพe vรฝrazne znรญลพiลฅ ich hluฤnosลฅ v porovnanรญ s vozovkami s povrchom upravenรฝm โkefouโ.
Medzi ฤalลกie moลพnosti znรญลพenia emisiรญ hluku pri betรณnovรฝch vozovkรกch patrรญ pouลพitie povrchov s tzv. vymรฝvanรฝm betรณnom (vozovky s obnaลพenรฝm kamenivom) (obr.โฏ4). Ako ukazujรบ zahraniฤnรฉ merania a aj merania z ฤR z konca minulรฉho roka, touto povrchovou รบpravou moลพno ฤalej znรญลพiลฅ hluฤnosลฅ povrchov o niekoฤพko dB (graf na obr. 2).
ฤalลกรญm pozitรญvom tejto povrchovej รบpravy je fakt, ลพe trvanlivosลฅ protiลกmykovรฝch vlastnostรญ je zaloลพenรก na vlastnostiach kameniva, nie na vlastnostiach cementovej malty (odolnosลฅ cementovej malty proti โohladzovaniuโ โ schopnosti dlhodobo zaistiลฅ protiลกmykovรฉ vlastnosti โ v poslednom obdobรญ pri povrchoch s โลฅahanou jutouโ znaฤne klesla). To znamenรก, ลพe vรฝberom sรญce drahลกieho, ale kvalitnejลกieho kameniva moลพno dosiahnuลฅ dlhodobo stรกle povrchovรฉ vlastnosti pri znรญลพenรญ hluku a zlepลกenรญ protiลกmykovรฝch vlastnostรญ.
Vymรฝvanรฝ betรณn v ฤR
Na zรกklade zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ spoloฤnosลฅ Skanska v roku 2008 vykonala v ฤR prvรบ skรบลกku z vymรฝvanรฉho betรณnu na รบฤely overenia jeho vlastnostรญ.
Dฤบลพka tohto pokusnรฉho รบseku bola pribliลพne 50 m a ลกรญrka 10,75 m. Cieฤพom bolo overiลฅ rozliฤnรฉ materiรกly, ktorรฉ moลพno pouลพiลฅ na realizรกciu vymรฝvanรฉho povrchu betรณnu (spomaฤพovaฤe), overiลฅ technolรณgiu realizรกcie, moลพnosti strojnรฉho vybavenia a v neposlednom rade vlastnosti povrchu hotovej betรณnovej vozovky (predovลกetkรฝm odolnosลฅ betรณnovรฉho povrchu proti pรดsobeniu vody a CHRL). Vลกetky skรบลกanรฉ parametre sa overovali predovลกetkรฝm z hฤพadiska odliลกnรฝch podmienok v ฤR a krajinรกch, kde sa tieto povrchy dnes beลพne realizujรบ. Na skรบลกku sa navrhla โลกpeciรกlnaโ betรณnovรก zmes s maximรกlnym zrnom kameniva 4 aลพ 8 mm.
Vรฝsledky z pokusnรฉho รบseku, a najmรค zhorลกujรบce sa dlhodobรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti vozoviek s โลฅahanou jutouโ priviedli investora spolu so zhotovovateฤพom k prvรฉmu skutoฤnรฉmu pouลพitiu technolรณgie vymรฝvanรฝch betรณnov na diaฤพniฤnej sieti v ฤR. Tรบto realizรกciu vykonala firma Skanska v minulom roku (2013) na diaฤพnici D1 v smere z Vyลกkova do Brna na km 225,769 โ 220,621, iลกlo teda o vozovku s dฤบลพkou 5,148 km (55 596 m2).
Vรฝsledky skรบลกky vymรฝvanรฉho betรณnu
Z vรฝsledkov realizรกcie vyplynuli tieto poznatky:
- Pri sprรกvnom nรกvrhu receptรบry na hornรฝ vymรฝvanรฝ betรณn netreba maลฅ obavy z โotvorenia povrchuโ vozovky pri vymetanรญ a obnaลพenรญ kameniva. Vรฝsledky skรบลกok ukazujรบ, ลพe vymetanie povrchu betรณnu nijako zรกsadne neovplyvลuje odolnosลฅ povrchu proti pรดsobeniu vody a CHRL (vรฝsledky skรบลกok na vรฝvrtoch odobranรฝch priamo z vozovky ukazujรบ odpad v g/m2 po 100 cykloch metรณdou A pribliลพne 100 g/m2).
- Overilo sa, ลพe na takรฉto โลกpeciรกlneโ prรกce je nevyhnutnรฉ maลฅ aj โลกpeciรกlneโ zariadenie. Naprรญklad, na vymetanie betรณnovรฝch povrchov nemoลพno pouลพiลฅ rozliฤnรฉ provizรณrne zariadenia, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ na inรฉ pouลพitie. Takisto nemoลพno zanedbaลฅ voฤพbu druhu a materiรกlu โkefyโ na vymetanie. Nedodrลพanie tรฝchto zรกsad, a najmรค neoverenie jednotlivรฝch zariadenรญ a materiรกlov sa prejavรญ v nedostatoฤnej kvalite hotovรฉho povrchu.
- Realizรกcia preukรกzala aj to, ลพe je nevyhnutnรฉ v oveฤพa vรคฤลกej miere neลพ pri beลพne ukladanรฝch povrchoch dbaลฅ na perfektnรฉ zosรบladenie vลกetkรฝch strojov a kvalitu vykonรกvania vลกetkรฝch prรกc. Vลกetky nedostatky a opomenutia sa v koneฤnom dรดsledku prejavia na vรฝslednej kvalite povrchu. Vzniknutรฉ nedostatky sa nรกsledne odstraลujรบ omnoho horลกie ako pri povrchoch s ลฅahanou jutou.
- Vzhฤพadom na rozsah realizovanej stavby bolo moลพnรฉ vykonaลฅ ฤalลกie merania โ naprรญklad protiลกmykovรฉ vlastnosti a merania hluฤnosti povrchu betรณnu. Ich vรฝsledky sรบ plne v zhode s vyลกลกie uvedenรฝmi hodnotami a aj po pribliลพne tri ลกtvrte roku sรบ stรกle vynikajรบce.
Zรกver
Na zรกver moลพno povedaลฅ, ลพe technolรณgia vymรฝvanรฉho povrchu mรก pred sebou urฤite dobrรบ budรบcnosลฅ. Dokladรก to aj jej rozลกรญrenie vo svete โ predovลกetkรฝm v Rakรบsku, Nemecku, Belgicku, USA a v ฤalลกรญch krajinรกch.
Za tรบto technolรณgiu hovorรญ aj znรญลพenie hlukovรฝch emisiรญ pri realizovanรฝch komunikรกยญciรกch pribliลพne o 5 dB a viac. ฤalลกรญm faktorom, ktorรฝ je eลกte zรกsadnejลกรญ, je zabezpeฤenie dlhodobรฝch protiลกmykovรฝch vlastnostรญ vozoviek. Tieto nespornรฉ vรฝhody majรบ vรฝznam hlavne pri najzaลฅaลพenejลกรญch komunikรกciรกch diaฤพniฤnรฉho typu a nosnรฝch mestskรฝch komunikรกciรกch.
Zmieniลฅ sa vลกak treba aj o jednej nevรฝhode z pohฤพadu nรกkladov na vรฝstavbu. Tie sรบ o pribliลพne 5 โฌ na 1 m2 vyลกลกie neลพ pri technolรณgii โลฅahanej jutyโ. Na druhej strane sa vลกak tieto nรกklady z dlhodobรฉho hฤพadiska niekoฤพkonรกsobne vrรกtia, keฤลพe obnova nevyhovujรบcich protiลกmykovรฝch vlastnostรญ stojรญ asi 3 aลพ 4 โฌ na 1 m2, zlepลกenie je vลกak len doฤasnรฉ a v horizonte niekoฤพkรฝch rokov (v zรกvislosti od intenzity dopravy a ฤalลกรญch faktorov) je vozovky nevyhnutnรฉ opรคtovne obnovovaลฅ.
TEXT: Ing. Jiลรญ ล rลฏtka
FOTO: Skanska SK a. s.
Jiลรญ ล rลฏtka pรดsobรญ v spoloฤnosti Skanska a. s.
Literatรบra
1. Hayden, R.E.: Silniฤnรญ hluk z hlediska interakce
jedoucรญ pneumatiky a povrchu silnice. 81.setkรกnรญ americkรฉ akustickรฉ spoleฤnosti, Washington, 1971.
ฤlรกnok bol uverejnenรฉ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.