Pozitรญvom je, ลพe mรกme PPP projekty vo finรกlnej fรกze
Najvรฝznamnejลกรญm faktorom pri realizรกcii slovenskรฝch PPP projektov je doviesลฅ do รบspeลกnรฉho konca prvรฝ pokus oย PPP projekty โ rรฝchlostnรบยญ cestu R1, aย to tak, aby si nekonkuroval sย ฤalลกรญmi PPP projektmi. Je to zlomovรฝ bod, ktorรฝm sa Slovensko mรดลพe etablovaลฅ na mape PPP projektovยญ vย rรกmci Eurรณpskej รบnie aย sรบฤasne sa na trhu urฤรญ veฤพkosลฅ financovania rizika tohto projektu. Vย jรบni tohto roka by sa malo dosiahnuลฅยญ jeho finanฤnรฉ uzavretie. Oย vรฝzname, cieฤพoch aย financovanรญ projektu sme sa porozprรกvali sย ministrom dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญยญ Slovenskej republiky Ing.ย ฤฝubomรญrom Vรกลพnym.ย
Akรฝm spรดsobom zapadรก projekt rรฝchlostnej cesty R1 do cestnej infraลกtruktรบry Eurรณpy aย Slovenskej republiky?
Koncepcia rรฝchlostnรฝch ciest je oveฤพa mladลกia ako koncepcia diaฤพnic aย datuje sa od roku 2001. Vtedy boli rรฝchlostnรฉ cesty definovanรฉ uznesenรญm vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 162, ktorรฝm bol dลa 21. 2. 2001 schvรกlenรฝ Novรฝ projekt vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest. Sieลฅ rรฝchlostnรฝch ciest tvoria ลฅahy R1 aลพ R8, priฤom ฤasลฅ siete R3 aย R4 je sรบฤasลฅou multimodรกlnych koridorov.
Uznesenรญm vlรกdy ฤ. 492/2008 zo dลa 16. jรบla 2008 kย analรฝze sociรกlno-ekonomickej situรกcie Nitrianskeho samosprรกvneho kraja aย okresu Topoฤพฤany, ako aj nรกvrhom na zlepลกenie sociรกlnej aย hospodรกrskej oblasti bola sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest aktualizovanรก. Vlรกda schvรกlila jej rozลกรญrenie oย cestu R8 vย รบseku od R1 Nitra cez Topoฤพฤany po rรฝchlostnรบ cestu R2 Hradiลกte vย dฤบลพke asi 65 km. Keฤลพe vย zmysle dopravnej politiky ลกtรกtu majรบ byลฅ zaฤiatky aย konce diaฤพnic umiestnenรฉ na hraniciach susednรฉho ลกtรกtu, diaฤพnici alebo rรฝchlostnej ceste, trasa rรฝchlostnej cesty R1 bola upravenรก oย novรฉ predฤบลพenie. Zabezpeฤรญ sa tak plynulรฉ spojenie na diaฤพnicu D1, aย to obchรกdzkou zaลฅaลพenรฉho horskรฉho priechodu Donovaly.
Sieลฅ diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vย sรบฤasnosti definuje zรกkon ฤ. 135/1961 oย pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon) vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.
ฤo predchรกdzalo rozhodnutiu realizovaลฅ R1 prostrednรญctvom PPP projektu?
Dรดvodov na uplatnenie modelu PPP je viacero. Sรบ to najmรค skรบsenosti zย inรฝch krajรญn, kde รบspeลกnรก aplikรกcia takรฝchto projektov preukรกzala, ลพe sprรกvne motivovanรฝ sรบkromnรฝ partner vie zrealizovaลฅ dopravnรบ infraลกtruktรบru rรฝchlejลกie, efektรญvnejลกie aย poฤas celej ลพivotnosti projektu dokรกลพe zabezpeฤiลฅ jej vhodnรบ prevรกdzkyschopnosลฅ. Zย analรฝzy moลพnรฝch finanฤnรฝch zdrojov takisto vyplynulo, ลพe dobudovanie celej plรกnovanej siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest nebude moลพnรฉ pokryลฅ len zย verejnรฝch finanฤnรฝch prostriedkov aย zย prostriedkov fondov Eurรณpskej รบnie. Pravdou je, ลพe najmรค preto, lebo ich kontinuรกlna vรฝstavba bola za ostatnรฝch
8 rokov doslova preruลกenรก.
Vย roku 2007 vlรกda potvrdila zรกujem vรฝrazne zrรฝchliลฅ vรฝstavbu vybranรฝch รบsekov dopravnej infraลกtruktรบry formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva. Vย oblasti rozvoja diaฤพniฤnej siete budรบ investรญcie smerovaลฅ predovลกetkรฝm do vรฝstavby novรฝch รบsekov diaฤพnic D1 aย D3, ktorรฉ rozลกรญria diaฤพniฤnรบ sieลฅ vย smere na vรฝchod aย sever krajiny. Vย oblasti rรฝchlostnรฝch ciest sa vย tomto programovom obdobรญ bude preferovaลฅ vรฝstavba รบsekov ciest R1, R2 aย R4. Prioritou je najmรค sprevรกdzkovanie celรฉho ลฅahu R1 Trnava โ Banskรก Bystrica.
Ktorรฉ sรบ najdรดleลพitejลกie ciele projektu R1?
Existujรบce cestnรฉ komunikรกcie nezodpovedajรบ sรบฤasnรฝm technickรฝm poลพiadavkรกm. Ich umiestnenie aย ลกtandard zaprรญฤiลujรบ kongescie aย vysokรฝ poฤet dopravnรฝch nehรดd. Dรก sa povedaลฅ, ลพe ide oย jeden zย najnebezpeฤnejลกรญch cestnรฝch รบsekov na Slovensku. Nerieลกenie tรฝchto problรฉmov by viedlo kย zhorลกeniu plynulosti aย bezpeฤnosti cestnej premรกvky, ako aj nรกrastu nehodovosti aย negatรญvnych vplyvov cestnej dopravy na ลพivotnรฉ prostredie aย zdravie obyvateฤพov.
Vรฝstavbou R1 sa teda znรญลพi nehodovosลฅ aย spotreba palรญv aย emisiรญ zย dopravy do ovzduลกia. Odklonenรญm dopravy sa ลพivotnรฉ podmienky aย kvalita ลพivota vย okolitรฝch mestรกch zlepลกia. Keฤลพe je R1 sรบฤasลฅou eurรณpskeho cestnรฉho ลฅahu E58 spรกjajรบceho Viedeล, Bratislavu, Nitru, Zvolen, Rimavskรบ Sobotu, Roลพลavu, Koลกice, Michalovce aย Uลพhorod, ako aj sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho cestnรฉho ลฅahu E571 spรกjajรบceho ฤeskรบ republiku sย Ukrajinou, neporovnateฤพne lepลกia bude aj prรญstupnosลฅ susednรฝch krajรญn. Vย neposlednom rade vรฝstavba R1 umoลพnรญ zlepลกenie spojenia na prepravu tovaru aย znรญลพenie regionรกlnych rozdielov, ฤo prispeje kย ekonomickรฉmu rozvoju krajov. Strategickรฝm cieฤพom je prispieลฅ ku konkurencieschopnosti Slovenska aย jeho trvalo udrลพateฤพnรฉmu rozvoju.
Akรฝmi spรดsobmi pomรกha Ministerstvo dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR koncesionรกrom pri uzatvorenรญ financovania?
Treba povedaลฅ, ลพe riziko finanฤnรฉho uzatvorenia je rizikom koncesionรกra. Vย procese sme sa utvrdili, ลพe ak by ลกtรกt neurobil รบstretovรฉ kroky aย nepodporil koncesionรกra, nedoลกlo by vzhฤพadom na sรบฤasnรบ finanฤnรบ krรญzu kย uzatvoreniu financovania. Presne toto istรฉ robia aj inรฉ vyspelรฉ krajiny Eร.
Vย januรกri 2009 sme vyvรญjali snahu, aby sa vย maximรกlnej moลพnej miere sprรญstupnilo financovanie projektu diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R1 Eurรณpskej investiฤnej banke (EIB) aย Eurรณpskej banke pre obnovu aย rozvoj (EBRD), ฤo sa aj zrealizovalo. Sรบฤasne mali EIB aย EBRD vย ฤo najvรคฤลกej miere participovaลฅ na financovanรญ PPP projektov, pretoลพe prรกve ich zapojenie bolo vรฝznamnรฝm prvkom vytvรกrania dรดvery vย celkovรบ financovateฤพnosลฅ PPP projektov.
Vย otรกzke projektov diaฤพnice D1 prebiehala vย tomto obdobรญ medzi MDPT aย Ministerstvom financiรญ SR spoluprรกca sย cieฤพom zรญskaลฅ participรกciu EIB aย EBRD do vรฝลกky 50 percent celkovรฉho objemu financovania tรฝchto projektov, ktorรฝ presahuje 4 miliardy eur. Vย kaลพdom prรญpade existovalo riziko, ลพe ani takรกto participรกcia nebude na ich finanฤnรฉ zabezpeฤenie dostatoฤnรก.
Poฤas februรกra 2009 vย priebehu rokovanรญ oย finรกlnej verzii koncesnej zmluvy sย vรญลฅaznรฝm uchรกdzaฤom verejnรฉho obstarรกvania koncesie na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu rรฝchlostnej cesty R1 vyvstali otรกzky tรฝkajรบce sa ustanovenรญ dokumentรกcie, ktorรฉ sรบviseli sย finanฤnรฝm uzavretรญm projektov. Finanฤnรฉ inลกtitรบcie vzhฤพadom na pretrvรกvajรบcu finanฤnรบ krรญzu oฤakรกvali, ลพe prรกve รบฤasลฅ multilaterรกlnych inลกtitรบciรญ bude na financovanรญ PPP projektov potvrdenรก. MDPT SR aย EBRD vo februรกri 2009 dokonฤili rozhodujรบcu ฤasลฅ dokumentรกcie tรฝkajรบcu sa enviromentรกlneho aย sociรกlneho auditu, na zรกklade ktorej mohla EBRD zaฤaลฅ proces schvaฤพovania financovania pre projekt rรฝchlostnej cesty R1.
Vย dลoch 12. aย 13. marca 2009 som vย Londรฝne rokoval sย predstaviteฤพmi EBRD aย EIB oย moลพnostiach financovania vรฝstavby diaฤพnice D1 aย najmรค rรฝchlostnej cesty R1. Multilaterรกlne inลกtitรบcie vyjadrili svoju podporu, ktorรก je dรดleลพitรก pri rozhodovanรญ oย financovanรญ vรฝstavby komerฤnรฝmi bankami. EBRD prisฤพรบbila poskytnรบลฅ na 2. balรญk PPP projektov 250 miliรณnov eur aย ostatnรฉ finanฤnรฉ krytie by malo byลฅ zabezpeฤenรฉ zo strany komerฤnรฝch bรกnk. Vรญลฅaznรฝ uchรกdzaฤ 2. balรญka PPP projektov vย nadvรคznosti na februรกrovรฉ rokovania sย bankami vyjadril podporu 17 komerฤnรฝch bรกnk, ktorรฉ sรบ pripravenรฉ vstรบpiลฅ do projektu.
Bude financovanie uzavretรฉ do konca jรบna tohto roka?
Dnes predpokladรกme, ลพe รกno. Board EBRD mรก vย programe 30. jรบna 2009 aj schvรกlenie angaลพovanosti tejto banky na naลกom projekte. Dovtedy je potrebnรฉ uskutoฤniลฅ eลกte veฤพa rokovanรญ sย cieฤพom รบspeลกnรฉho zavลลกenia procesu.
Magdalรฉna Lukรกฤovรก
Foto: Milan Bohunickรฝ
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.