PPP projekty: Slovensko sa mรดลพe pouฤiลฅ zoย skรบsenostรญ inรฝch
Slovensko patrรญ kย eurรณpskym krajinรกm, vย ktorรฝch sa koncept verejno-sรบkromnรฝch partnerstiev uchytil relatรญvne neskoro. Poฤas obdobia poslednรฉho roka ฤi dvoch sa vลกak Slovensku podarilo tento โdeficitโ rรฝchlo dobehnรบลฅ. Oย tzv. public-private partnerships (PPP) alebo verejno-sรบkromnรฝch partnerstvรกch sa dnes uย nรกs nehovorรญ uลพ len vย sรบvislosti sย dopravnou infraลกtruktรบrou, ale aj sย projektmi vย oblasti zdravotnรญctva, kultรบry ฤi ลกportu. Vย porovnanรญ sย okolitรฝmi krajinami, ale aj sย inรฝmi ลกtรกtmi, vย ktorรฝch je metรณda PPP rozลกรญrenรก, sa na Slovensku stรกle mรกlo vyuลพรญva potenciรกl menลกรญch, regionรกlnych PPP projektov. Slovensko sa vลกak uลพ dnes mรดลพe pochvรกliลฅ prvรฝmi skรบsenosลฅami vย oblasti PPP, ako aj silnรฝm inลกtitucionรกlnym prostredรญm PPP, aย to na verejnej aj sรบkromnej strane.
Spoluprรกca vย rรกmci PPPPPP je pojem pre dlhodobรฉ projekty spoluprรกce verejnรฉho sektora so sรบkromnรฝm, ktorรฝch cieฤพom je poskytnรบลฅ verejnรฉ sluลพby aย infraลกtruktรบru vลกade tam, kde moลพno preukรกzaลฅ ich opodstatnenosลฅ, aย to sย vyuลพitรญm zdrojov aย kapacรญt sรบkromnรฉho sektora. Aby sa projekt povaลพoval za PPP, mal by spฤบลaลฅ aspoล tieto podmienky: 1.ย cieฤพom je poskytovanie verejnej sluลพby, 2. spoluprรกca verejnรฉho aย sรบkromnรฉho partnera vo viacerรฝch fรกzach projektu (napr. projektovanie, vรฝstavba, financovanie, prevรกdzka iย รบdrลพba infraลกtruktรบry), 3.ย dlhodobosลฅ vzลฅahu (vรคฤลกinou 10 aลพ 30 rokov, zรกvisรญ najmรค od ลพivotnosti infraลกtruktรบry), 4. rozdelenie rizรญk medzi partnerov (sรบkromnรฝ partner na seba preberรก rizikรก, ktorรฉ pri klasickรฝch zรกkazkรกch nesie verejnรฝ sektor).
Sรบkromnรฝ sektor sa uลพ dlhodobo zapรกja do poskytovania verejnรฝch sluลพieb, naprรญklad pri vรฝstavbe rรดznych budov, ako sรบ nemocnice, ลกkoly ฤi รบrady, alebo pri poskytovanรญ sluลพieb pri prevรกdzke aย รบdrลพbe tรฝchto objektov. Pri klasickom spรดsobe obstarรกvania sluลพieb verejnรฝ zadรกvateฤพ zaplatรญ za dodanie sluลพby (naprรญklad za vรฝstavbu nemocnice) aย nรกsledne musรญ zabezpeฤiลฅ jej prevรกdzku aย รบdrลพbu buฤ vlastnรฝmi kapacitami, alebo ich outsourยญcovanรญm (teda ฤalลกรญm verejnรฝm obstarรกvanรญm).
Pri PPP vลกak sรบkromnรฝ partner zabezpeฤuje vย rรกmci jednรฉho kontraktu viacero sluลพieb naraz, ktorรฉ by sa inak rozdelili do viacerรฝch zmlรบv aย pravdepodobne by za ne zodpovedali rozliฤnรฉ subjekty. ฤalลกรญm rozdielom je, ลพe pri PPP sa objednรกva konkrรฉtny vรฝstup (sluลพba) vo vopred urฤenej kvalite, nie konkrรฉtny proces vรฝstavby ฤi prevรกdzky. Naprรญklad by pri PPP bola predmetom verejnรฉho obstarรกvania udrลพiavanรก aย bezpeฤnรก cesta, ktorรก je vodiฤom dostupnรก 98โ% dnรญ vย roku, priฤom sa zmluvne presne stanovรญ, akรฉ parametre kvality musรญ cesta maลฅ, aย to na vopred stanovenรฝ ฤas. Pri klasickej zรกkazke by bola predmetom obstarรกvania len vรฝstavba รบseku cesty. Na rozdiel od klasickรฝch zรกkaziek sa teda pri PPP uvaลพuje oย celoลพivotnรฝch nรกkladoch projektu aย nie iba oย jednorรกzovรฝch nรกkladoch na vรฝstavbu ฤi rekonลกtrukciu infraลกtruktรบry.
Tradiฤnรก zakรกzka
Zdroj: Asociรกcia PPP
Model PPP aย rozdelenie rizรญk
Jednรฝm zย typickรฝch PPP modelov je takzvanรฝ DBFOM model, pri ktorom sรบkromnรฝ partner zodpovedรก za projektovanie (Design), vรฝstavbu (Build), financovanie (Finance), prevรกdzku (Operate) iย รบdrลพbu (Maintain) infraลกtruktรบry. Prรกve spojenie viacerรฝch fรกz do jednรฉho kontraktu aย zodpovednosลฅ jednรฉho subjektu za vลกetky sluลพby je jednรฝm zย hlavnรฝch dรดvodov, preฤo mรดลพu PPP poskytnรบลฅ efektรญvnejลกie rieลกenie ako klasickรฉ zรกkazky. Sรบkromnรฝ partner je totiลพ silne motivovanรฝ pouลพiลฅ najlepลกie materiรกly aย technologickรฉ postupy, keฤลพe bude eลกte aj po 20 ฤi 30 rokoch zodpovedaลฅ za stav danej infraลกtruktรบry.
Pri vรคฤลกine PPP projektov sรบkromnรฝ partner zodpovedรก aj za financovanie. Do projektu vloลพรญ ฤasลฅ vlastnรฝch prostriedkov aย zvyลกok si poลพiฤia na finanฤnom trhu. Sรบkromnรฝ partner za zabezpeฤenie verejnej sluลพby dostane buฤ vopred stanovenรฉ fixnรฉ platby od verejnรฉho partnera (tzv. platby za dostupnosลฅ), alebo vyberรก poplatky priamo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov (napr. mรฝto).
Sย rozdelenรญm rizรญk projektu รบzko sรบvisรญ aj posudzovanie vplyvu PPP projektu na verejnรฝ dlh. Aktรญva projektu sa klasifikujรบ ako mimobilanฤnรฉ, ak sรบkromnรฝ partner nesie riziko vรฝstavby aย zรกroveล riziko dostupnosti alebo riziko dopytu. Riziko vรฝstavby sa takmer vย kaลพdom verejno-sรบkromnom partnerstve prenรกลกa na sรบkromnรฉho partnera, priฤom zahลลa naprรญklad prekroฤenie nรกkladov na stavbu alebo oneskorenรฉ odovzdanie stavby.
Riziko dostupnosti znaฤรญ, ลพe sluลพba nebude dostupnรก podฤพa vopred dohodnutรฝch parametrov (naprรญklad vย istom mnoลพstve alebo kvalite). Riziko dopytu hovorรญ oย tom, ฤi bude oย sluลพbu takรฝ zรกujem koncovรฝch uลพรญvateฤพov, ako projekt predpokladal. Sprรกvny prenos rizรญk je pritom kฤพรบฤovรฝ pre รบspech PPP projektu. Pri maฤarskom PPP projekte diaฤพnice M1/M15 sa uskutoฤnil kompletnรฝ prenos rizika dopytu na sรบkromnรฉho partnera, ktorรฝ si mal vyberaลฅ poplatky za uลพรญvanie diaฤพnice priamo od vodiฤov formou mรฝta. Spรดsobilo to vลกak problรฉmy, keฤ sa ukรกzalo, ลพe vodiฤi vย skutoฤnosti neboli ochotnรญ platiลฅ za pouลพรญvanie diaฤพnice aย radลกej vyuลพรญvali ostatnรฉ cesty. Aj vฤaka takรฝmto skรบsenostiam sa pri slovenskรฝch diaฤพniciach neplรกnoval prenos rizika dopytu na sรบkromnรฉho partnera. Okrem spomรญnanรฝch troch hlavnรฝch rizรญk si partneri rozdeฤพujรบ aj ฤalลกie rizikรก (naprรญklad finanฤnรฉ alebo legislatรญvne). Vhodnรฉ rozdelenie identifikovanรฝch rizรญk mรดลพe viesลฅ kย znรญลพeniu nรกkladov projektu oproti klasickรฝm zรกkazkรกm, pri ktorรฝch prรกve nedostatoฤnรฉ ocenenie rizรญk ฤasto vedie kย zvyลกovaniu ceny poฤas realizรกcie projektu.
PPP
Zdroj: Asociรกcia PPP
Vรฝhody aย nevรฝhody PPP
Prรกve fakt, ลพe sรบkromnรฝ partner riskuje vlastnรฉ finanฤnรฉ prostriedky, slรบลพi ako vรฝznamnรฝ motivaฤnรฝ faktor dodrลพania zmluvnรฝch podmienok. Platby od ลกtรกtu alebo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov zaฤรญna totiลพ sรบkromnรฝ partner dostรกvaลฅ aลพ po ukonฤenรญ vรฝstavby aย zaฤatรญ prevรกdzky podฤพa dohodnutรฝch parametrov. Najmรค preto pri PPP nedochรกdza kย vรฝraznejลกรญm sklzom ฤasovรฉho harmonogramu projektu, ฤi kย prekroฤeniu nรกkladov rozpoฤtu (tie musรญ uhradiลฅ sรบkromnรฝ partner, ak danรฉ zvรฝลกenie sรบvisรญ sย rizikom, ktorรฉ na seba zmluvne prebral).
Financovanie sรบkromnรฝm partnerom zรกroveล umoลพลuje zabezpeฤiลฅ potrebnรบ verejnรบ sluลพbu sย tรฝm, ลพe sa nรกklady na vรฝstavbu ฤi rekonลกtrukciu spolu sย platbami za pouลพรญvanie infraลกtruktรบry rozloลพia na viacerรฉ roky. Takรฉto rozdelenie mรก svoju logiku โ za uลพรญvanie infraลกtruktรบry platia tรญ, ktorรญ ju prรกve vyuลพรญvajรบ. Pri dodrลพanรญ uvedenรฝch pravidiel takรฝto projekt navyลกe nemรก jednorazovรฝ vplyv na verejnรฝ dlh. Za vรฝhodu oproti privatizรกcii moลพno povaลพovaลฅ aj fakt, ลพe verejnรฝ partner nestrรกca kontrolu nad projektom aย po vopred dohodnutom ฤase takรฝto projekt prechรกdza naspรคลฅ do rรบk verejnรฉho partnera. Ten sa mรดลพe rozhodnรบลฅ, ฤi ho bude ฤalej prevรกdzkovaลฅ sรกm, alebo jeho prevรกdzku prenechรก sรบkromnรฉmu partnerovi.
Pri PPP je potrebnรฉ poฤรญtaลฅ sย nรกroฤnejลกou prรญpravou, nakoฤพko ide oย zmluvy uzatvรกranรฉ na desiatky rokov. Rozsiahlejลกie zapojenie sรบkromnรฉho sektora by malo viesลฅ kย vyลกลกej pridanej hodnote verejnรฝch sluลพieb, t. j. ลพe sluลพba by sa mala dodรกvaลฅ kvalitnejลกie, efektรญvnejลกie a/alebo lacnejลกie. รฤelnosลฅ aย efektรญvnosลฅ PPP sa vyhodnocuje vย tzv. ลกtรบdii realizovateฤพnosti, priฤom sa dokladรก teoretickรฝmi vรฝpoฤtovรฝmi modelmi, ktorรฉ podrobne porovnรกvajรบ metรณdu PPP sย tradiฤnรฝm verejnรฝm obstarรกvanรญm (tzv. metรณda โValue for Moneyโ alebo โhodnota za peniazeโ). Ako uลพ vyplรฝva zo samotnej definรญcie PPP projektu, cena PPP neobsahuje len cenu vรฝstavby alebo rekonลกtrukcie infraลกtruktรบry, ale typicky aj cenu za projektovanie, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu, preto tรบto PPP cenu nemoลพno jednoducho porovnรกvaลฅ len sย cenou za vรฝstavbu vย klasickej zรกkazke.
Dlhodobosลฅ zรกroveล znamenรก aj niลพลกiu flexibilitu vย riadenรญ kontraktu, aย preto je kฤพรบฤovรฉ kvalitnรฉ nastavenie PPP zmluvy, vย ktorej musia zmluvnรฉ strany vopred predvรญdaลฅ vรฝvoj aย moลพnรฉ rizikรก na mnoho rokov. Nakoฤพko si sรบkromnรฝ partner poลพiฤiava finanฤnรฉ prostriedky za vyลกลกiu รบrokovรบ sadzbu ako verejnรฝ sektor, takisto treba vyhodnotiลฅ, ฤi mรดลพe vย rรกmci projektu vyลกลกie nรกklady financovania aspoล ฤiastoฤne kompenzovaลฅ, napr. zvรฝลกenou efektรญvnosลฅou.
PPP na Slovensku
Okrem diaฤพniฤnรฝch PPP projektov, ktorรฉ sรบ takzvanรฝmi koncesiami na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov diaฤพnice D1 aย rรฝchlostnej cesty R1, sa na Slovensku zaฤala prรญprava PPP projektov aj vย inรฝch oblastiach. Nasledujรบca tabuฤพka zhลลa zรกkladnรฉ informรกcie oย diaฤพniฤnรฝch PPP projektoch, ktorรฉ sรบ rozdelenรฉ do tzv. troch balรญkov (tab. 1).
Vย sรบฤasnosti najฤalej pokroฤil 2. balรญk, pri ktorom bola uzavretรก koncesnรก zmluva so sรบkromnรฝm partnerom zaฤiatkom roka 2009. Zatiaฤพ sa ฤakรก na tzv. finanฤnรฉ uzavretie projektu. Sรบkromnรฝ partner sa zaviazal zabezpeฤiลฅ finanฤnรฉ prostriedky na projekt, ฤo je vลกak pre finanฤnรบ krรญzu komplikovanejลกie, ako sa predpokladalo. ฤalลกรญm vย rade by mal byลฅ 1. balรญk, vย ktorom sa takisto uzatvorila koncesnรก zmluva so sรบkromnรฝm partnerom. Finanฤnรฉ uzavretie sa oฤakรกva do konca roka 2009.
Medzi ฤalลกie slovenskรฉ PPP projekty patrรญ naprรญklad modernizรกcia รstrednej vojenskej nemocnice SNP vย Ruลพomberku, vybudovanie parkovรญsk vย Koลกiciach ฤi spoloฤnรฉho mediรกlneho komplexu pre STV aย SRo. Aj Ministerstvo zdravotnรญctva SR deklaruje aktรญvnu podporu verejno-sรบkromnรฝch partnerstiev vo svojom rezorte, priฤom plรกnovanรฝm prvรฝm zรกmerom je zdravotnรญcke zariadenie Inลกtitรบtu nukleรกrnej aย molekulรกrnej medicรญny vย Koลกiciach, ฤalลกรญm by mohla byลฅ Fakultnรก nemocnica sย poliklinikou Rรกzsochy vย Bratislave.
Pravdepodobne prvรฝm slovenskรฝm PPP projektom je projekt rekonลกtrukcie aย รบdrลพby ciest 2. aย 3. triedy vย Koลกickom kraji, kde sรบkromnรฝ partner zabezpeฤil rekonลกtrukciu aย obnovu ciest na viacero rokov vopred, zabezpeฤil financovanie celรฉho projektu aย prebral na seba podstatnรบ ฤasลฅ rizรญk. Prรกve oย podobnom vyuลพitรญ PPP dnes uvaลพuje viacero slovenskรฝch miest. Koลกickรฝ samosprรกvny kraj premรฝลกฤพa aj oย realizรกcii administratรญvneho komplexu pre verejnรฉ รบrady formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva. Za PPP moลพno povaลพovaลฅ tieลพ projekty mestskรฉho osvetlenia vย mnohรฝch mestรกch na Slovensku. Nรกvrhy sa vลกak objavujรบ aj vย oblasti ลกportu aย kultรบry. Dรกvnejลกie sa uvaลพovalo oย realizรกcii hokejovej haly, ktorรก mala vyrรกsลฅ vย Bratislave na รบฤely majstrovstiev sveta vย roku 2011, ฤi oย vybudovanรญ aย prevรกdzkovanรญ ลกportovรฉho areรกlu formou PPP vย ลฝiline.
Na Slovensku je aktuรกlna aj tรฉma revitalizรกcie hnedรฝch zรณn. Aj vย tomto prรญpade moลพno uvaลพovaลฅ oย spoluprรกci prostrednรญctvom verejno-sรบkromnรฉho partnerstva. Pri tรฝchto projektoch je vย prvom rade potrebnรฉ identifikovaลฅ vhodnรฉ vyuลพitie areรกlu. PPP projekty sรบ vhodnรฉ pre takรฉ brownfieldy, ktorรฉ nie sรบ natoฤพko atraktรญvne pre developerov, ale mรดลพu byลฅ ลพivotaschopnรฉ sย prispenรญm verejnรฉho sektora.
ฤalลกou, uย nรกs zatiaฤพ nevyuลพitou PPP oblasลฅou, sรบ nรกjomnรฉ alebo sociรกlne byty. Sรบkromnรฝ partner ich naprojektuje, zafinancuje, postavรญ aย dlhodobo zodpovedรก za ich prevรกdzku (facility management). Od mesta mรดลพe dostรกvaลฅ vopred dohodnutรฉ platby za poskytovanie sluลพieb aย zรกroveล vyberaลฅ nรกjomnรฉ od uลพรญvateฤพov bytov. Vzhฤพadom na to, ลพe sa zapรกja do viacerรฝch fรกz aย do projektu vkladรก vlastnรฉ financie, je motivovanรฝ poskytovaลฅ sluลพby kvalitne aย podฤพa zmluvnรฝch podmienok. Ak by poruลกil vopred ustanovenรฉ podmienky tรฝkajรบce sa naprรญklad kvality bytov, verejnรฝ partner by mal moลพnosลฅ penalizovaลฅ ho znรญลพenรญm alebo aj zruลกenรญm platieb za dostupnosลฅ.
Slovensko sa dnes mรดลพe pochvรกliลฅ silnรฝm inลกtitucionรกlnym PPP prostredรญm. Na strane verejnรฉho sektora zodpovedรก za politiku verejno-sรบkromnรฝch partnerstiev odbor partnerskรฝch projektov na Ministerstve financiรญ SR, ktorรฝ okrem inรฉho poskytuje aj metodickรฉ usmernenie aย finanฤnรบ podporu projektovรฝm zรกmerom PPP. Ministerstvo vย sรบฤasnosti finalizuje komplexnรบ analรฝzu prรกvneho prostredia PPP, ktorรฉho vรฝsledkom by mala byลฅ novelizรกcia viacerรฝch zรกkonov tak, aby implementรกcii tรฝchto projektov vย budรบcnosti nebrรกnili legislatรญvne prekรกลพky. Druhรบ stranu, teda sรบkromnรฝ sektor, zastupuje Asociรกcia PPP, ktorรก aktรญvne podporuje projekty verejno-sรบkromnรฝch partnerstiev aย poskytuje pomoc pri ich prรญprave.
Kฤพรบฤovรฉ faktory รบspechu PPP
Zรกkladnรฝm predpokladom je vรฝber vhodnรฉho projektu aย jeho dรดkladnรก prรญprava. Projekt by mal vychรกdzaลฅ zย reรกlnej potreby verejnej sluลพby aย mal by sa pouลพiลฅ vย oblasti, vย ktorej sa PPP osvedฤilo. Vo vลกeobecnosti sa na PPP hodia najmรค projekty, pri ktorรฝch sa predpokladรก vรฝraznejลกia investรญcia do infraลกtruktรบry (vรฝstavba alebo rekonลกtrukcia) spojenรก sย jej prevรกdzkou na dlhรฉ obdobie, priฤom sย veฤพkosลฅou projektu rastie aj moลพnosลฅ sรบkromnรฉho partnera zefektรญvniลฅ celรฝ proces.
Kฤพรบฤovรฝm aspektom pre รบspech PPP projektu je jeho ekonomickรก efektรญvnosลฅ, ฤo by mala preukรกzaลฅ ลกtรบdia realizovateฤพnosti. Verejnรฝ sektor by sa mal rozhodnรบลฅ pre PPP na zรกklade vyhodnotenia, ktorรฉ zahลลa aj analรฝzu potenciรกlnych rizรญk aย podrobnรฝ finanฤnรฝ model. Sรบฤasลฅou ลกtรบdie je aj prieskum trhu, t. j. analรฝza toho, ฤi bude oย zapojenie do projektu zรกujem zo strany sรบkromnรฉho sektora. Keฤลพe ide oย dlhodobรฉ partnerstvo, uลพ vย รบvodnej fรกze je potrebnรฉ, aby obe strany spolu intenzรญvne komunikovali.
Medzinรกrodnรก prax ukazuje, ลพe vย tejto fรกze sa najlepลกie oplatรญ รบฤasลฅ poradcu na strane verejnรฉho obstarรกvateฤพa, ktorรฉho skรบsenosti sย PPP sรบ vรคฤลกinou menลกie neลพ uย jeho potenciรกlnych sรบkromnรฝch partnerov. Nรกsledne je dรดleลพitรฝ aj dobre pripravenรฝ proces verejnรฉho obstarรกvania sรบkromnรฉho partnera. Vzhฤพadom na to, ลพe PPP projekty zavรคzujรบ strany na desiatky rokov, kฤพรบฤovรก je prรญprava kvalitnej aย vyvรกลพenej zmluvy, ktorej obsahom je aj rozdelenie rizรญk projektu.
Vรฝsledky implementรกcie PPP
Vย roku 2005 hodnotil britskรฝ Nรกrodnรฝ kontrolnรฝ รบrad vรฝsledky implementรกcie PPP vo Veฤพkej Britรกnii (vรฝsledky uvรกdza tab. 2).
Vย krajinรกch, vย ktorรฝch metรณda PPP funguje dlhodobo, sa zaoberajรบ aj zisลฅovanรญm vรฝhodnosti PPP. Podฤพa vyhodnotenia siedmich PPP projektov Nรกrodnรฝm kontrolnรฝm รบradom vo Veฤพkej Britรกnii zย roku 2001, celkovรฉ รบspory na nรกkladoch predstavujรบ aลพ 20 percent vย prospech PPP. Podobne hovorรญ oย znรญลพenรญ nรกkladov oย 17 percent oproti klasickรฉmu obstaraniu ลกtรบdia London School of Economics aย firmy Arthur Andersen (2000), uskutoฤnenรก na 29 PPP projektoch. Skรบsenosti zย Austrรกlie (2004) poukazujรบ na รบspory vo vรฝลกke 9ย % vย prospech PPP.
Vo vรคฤลกine krajรญn bola impulzom pre prvรฉ PPP projekty nedostatoฤne vybudovanรก dopravnรก infraลกtruktรบra, typicky vลกak nasledujรบ ฤalลกie oblasti, napr. zdravotnรญctvo, sociรกlne sluลพby, ลกkolstvo, ลกport, kultรบra, obrana, ลพivotnรฉ prostredie, revitalizรกcia brownfieldov aย mnohรฉ ฤalลกie. Kolรญskou PPP je Veฤพkรก Britรกnia, kde sa dnes touto formou rieลกi pribliลพne 15 aลพ 20โ% zย celkovรฉho objemu verejnรฉho obstarรกvania. Vย Maฤarsku sa po rozbehu PPP pri realizรกcii diaฤพniฤnรฝch รบsekov po celej krajine zaฤali verejno-sรบkromnรฉ partnerstvรก uplatลovaลฅ aj pri vรฝstavbe ลกkolskรฝch internรกtov ฤi vรคznรญc. Vย ฤeskej republike sa takto realizuje naprรญklad kongresovรฉ centrum, ลกportovรฉ arรฉny ฤi parkovacie domy. Zatiaฤพ sa tu PPP uchytilo viac na regionรกlnej, ako na centrรกlnej รบrovni, iย keฤ ฤoskoro by sa mal rozbehnรบลฅ PPP projekt diaฤพnice D3.
Aj Poฤพsko intenzรญvne zvaลพuje vyuลพitie PPP, vย najbliลพลกom ฤase plรกnuje spustiลฅ takรฉto projekty vย oblasti diaฤพnic, ลพeleznรญc, novรฉho letiska iย menลกรญch regionรกlnych projektov. Nedรกvno si nechalo mesto Varลกava vypracovaลฅ podrobnรบ ลกtรบdiu oย tom, ako aย kde by mohlo vyuลพiลฅ PPP projekty vย najbliลพลกรญch rokoch. Vรฝsledkom je program, ktorรฝ obsahuje nรกvrh realizรกcie 20 projektov zย rรดznych oblastรญ, naprรญklad parkovacie domy, zdravotnรญctvo, ลกportoviskรก ฤi odpadovรฉ hospodรกrstvo.
ย
PPP vย ฤase krรญzy
Moลพnosลฅou realizovaลฅ projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva sa vย sรบฤasnom obdobรญ hospodรกrskej krรญzy zaoberajรบ vlรกdy aย samosprรกvy na celom svete. Aj Eurรณpska komisia odporรบฤa vย rรกmci opatrenรญ na ozdravenie ekonomiky Eร vyuลพitie PPP projektov aย viacerรฉ eurรณpske krajiny uลพ avizovali zintenzรญvnenie aktivรญt vย tejto oblasti. Jednou zย vรฝhod PPP je totiลพ, ลพe umoลพลujรบ naลกtartovaลฅ verejnรฉ investรญcie aย ekonomiku vย ฤasoch, keฤ verejnรฝ sektor nemรก kย dispozรญciรญ dostatok finanฤnรฝch prostriedkov, ale potrebuje realizovaลฅ dรดleลพitรฉ investรญcie do verejnej infraลกtruktรบry. Finanฤnรก krรญza mรดลพe aj tieto projekty doฤasne spomaliลฅ, urฤite vลกak nie zastaviลฅ, nakoฤพko naฤalej predstavujรบ pre banky zaujรญmavรฉ aย bezpeฤnรฉ investรญcie.
Slovensko mรก dnes jednu veฤพmi dรดleลพitรบ vรฝhodu. Sรบvisรญ sย tรฝm, ลพe zaฤalo sย realizรกciou PPP neskรดr. Mรดลพe sa tak pouฤiลฅ zo skรบsenostรญ, ฤi zย โdetskรฝchโ chรฝb inรฝch, aย realizovaลฅ tieto projekty รบspeลกne.
Irma Chmelovรก, M.Sc.
Autorka je vรฝkonnรก riaditeฤพka Asociรกcie PPP.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.