PPP projekty vย oblasti dopravy
Na Slovensku sรบ PPP projekty alebo projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva znรกme najmรค vฤaka diaฤพniฤnรฝm projektom. Vย porovnanรญ sย inรฝmi eurรณpskymi krajinami sa vลกak uย nรกs koncept PPP zaฤal uplatลovaลฅ pomerne neskoro. Dnes je ale zrejmรฉ, ลพe za poslednรฉ dva roky sa Slovensku podarilo vรฝznamne pokroฤiลฅ aย oย PPP sa uลพ nehovorรญ len vย sรบvislosti sย dobudovanรญm siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ale aj sย projektmi vย oblasti zdravotnรญctva, ลกportu ฤi kultรบry. Ako vลกak bรฝva vo svete zvykom, aj uย nรกs sa zaฤalo uvaลพovaลฅ oย PPP najskรดr pri projektoch vย oblasti dopravnej infraลกtruktรบry.
PPP alebo verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo
PPP alebo verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo je pojem pouลพรญvanรฝ pre dlhodobรฉ projekty spoluprรกce verejnรฉho sektora so sรบkromnรฝm, ktorรฝch cieฤพom je poskytnรบลฅ verejnรฉ sluลพby aย infraลกtruktรบru vลกade tam, kde moลพno preukรกzaลฅ ich opodstatnenosลฅ, aย to sย vyยญuลพitรญm zdrojov aย kapacรญt sรบkromnรฉho sektora.
Aby sa projekt povaลพoval za PPP, mal by spฤบลaลฅ aspoล tieto podmienky:
- poskytovanie verejnej sluลพby,
- dlhodobรฝ vzลฅah medzi verejnรฝm aย sรบkromnรฝm sektorom vo viacerรฝch fรกzach projektu,
- rozdelenie rizรญk medzi partnerov.
Vย typickom PPP projekte ลกtรกt uzatvรกra sย tzv. รบฤelovo zriadenou spoloฤnosลฅou koncesnรบ zmluvu. Na Slovensku je platnรก zรกkonom obmedzenรก dฤบลพka koncesie na 30 rokov, vย zahraniฤรญ vลกak nie sรบ nezvyฤajnรฉ koncesnรฉ obdobia na 60 iย viac rokov. Na rozdiel od beลพnej zรกkazky, pri typickom PPP sรบkromnรฝ partner nezabezpeฤuje len vรฝstavbu alebo vรฝstavbu aย projektovanie, ale aj financovanie aย prevรกdzku na vopred dohodnutรฉ obdobie. Pri vรคฤลกine PPP projektov sรบkromnรฝ partner zodpovedรก aj za financovanie, ฤo zรกroveล slรบลพi ako vรฝznamnรฝ motivaฤnรฝ faktor dodrลพania zmluvnรฝch podmienok.
Platby od ลกtรกtu alebo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov totiลพ zaฤรญna prijรญmaลฅ aลพ po ukonฤenรญ vรฝstavby aย zaฤatรญ prevรกdzky podฤพa dohodnutรฝch parametrov. Financovanie sรบkromnรฝm partnerom zรกroveล umoลพลuje zabezpeฤiลฅ potrebnรบ verejnรบ sluลพbu sย tรฝm, ลพe sa nรกklady na vรฝstavbu ฤi rekonลกtrukciu spolu sย platbami za pouลพรญvanie infraลกtruktรบry rozloลพia na viacerรฉ roky. Navyลกe, vย prรญpade dodrลพania istรฝch pravidiel, takรฝto projekt nemรก vplyv na verejnรฝ dlh. Vo vลกeobecnosti by malo rozsiahlejลกie zapojenie sรบkromnรฉho sektora viesลฅ kย vyลกลกej pridanej hodnote verejnรฝch sluลพieb. รฤelnosลฅ aย efektรญvnosลฅ PPP moลพno doloลพiลฅ teoretickรฝmi vรฝpoฤtovรฝmi modelmi, ktorรฉ podrobne porovnรกvajรบ metรณdu PPP sย tradiฤnรฝm verejnรฝm obstarรกvanรญm (tzv. Value for Money alebo hodnota za peniaze).
Rozdelenie rizรญk
PPP projekty sa vyznaฤujรบ aj tรฝm, ลพe pri nich sรบkromnรฝ partner preberรก rizikรก, za ktorรฉ obyฤajne zodpovedรก verejnรฝ sektor. Vย tomto prรญpade sa dodrลพiava zรกsada, ลพe riziko preberรก ten partner, ktorรฝ ho dokรกลพe najlepลกie znรกลกaลฅ alebo riadiลฅ. Sย rozdelenรญm rizรญk รบzko sรบvisรญ posudzovanie vplyvu PPP projektu na verejnรฝ dlh. Podฤพa smernice Eurostatu zย 11. februรกra 2004, aktรญva projektu sรบ klasifikovanรฉ ako mimobilanฤnรฉ, ak sรบkromnรฝ partner nesie riziko vรฝstavby aย zรกroveล riziko dostupnosti alebo riziko dopytu.
Riziko vรฝstavby sa takmer vย kaลพdom verejno-sรบkromnom partnerstve prenรกลกa na sรบkromnรฉho partnera, priฤom zahลลa naprรญklad prekroฤenie nรกkladov na stavbu, oneskorenie odovzdania stavby aย podobne. Riziko dostupnosti je riziko, ลพe sluลพba nebude dostupnรก podฤพa vopred dohodnutรฝch parametrov (naprรญklad vย istom mnoลพstve alebo kvalite) aย riziko dopytu je riziko, ฤi bude oย sluลพbu takรฝ zรกujem koncovรฝch uลพรญvateฤพov, ako projekt predpokladal. Okrem tรฝchto rizรญk si partneri rozdeฤพujรบ aj ฤalลกie rizikรก, naprรญklad finanฤnรฉ alebo legislatรญvne.
Dopravnรฉ PPP projekty
PPP projekty vย oblasti dopravnej infraลกtruktรบry sa zvyฤajne realizujรบ formou koncesnej zmluvy typu DBFO (Design-Build-Finance-Operate), ฤo znamenรก, ลพe sรบkromnรฝ partner vย rรกmci jednej zรกkazky zabezpeฤuje projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu. Pri ลกtruktรบrovanรญ takรฝchto projektov sรบ kฤพรบฤovรฉ najmรค tri aspekty: rozdelenie rizika, spรดsob platobnรฉho mechanizmu aย sprรกvne nastavenie motivรกcie sรบkromnรฉho partnera. Od rozdelenia rizรญk medzi sรบkromnรฝm aย verejnรฝm partnerom sa odvรญja aj spรดsob platobnรฉho mechanizmu. Vย dopravnรฝch PPP projektoch sa vyuลพรญvajรบ najmรค tieto modely: reรกlne mรฝto, tieลovรฉ mรฝto a platba za dostupnosลฅ.
Sรบkromnรฝ partner pri tzv. reรกlnom mรฝte preberรก okrem rizika vรฝstavby aj celรฉ riziko dopytu. Projekt financuje aย poฤas vopred dohodnutรฉho obdobia mรก prรกvo vyberaลฅ poplatky za pouลพรญvanie infraลกtruktรบry priamo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov. Tento model sa vyuลพรญva najmรค vtedy, keฤ moลพno relatรญvne bezpeฤne odhadnรบลฅ objem dopravy na obdobie trvania koncesnej zmluvy aย zรกroveล predpokladanรก vรฝลกka mรฝta je akceptovateฤพnรก pre koncovรฝch uลพรญvateฤพov. Dnes sa vyuลพรญva naprรญklad vย Chorvรกtsku, Francรบzsku ฤi ล panielsku. Vฤaka viacerรฝm negatรญvnym skรบsenostiam vลกak nastal vย poslednรฝch rokoch odklon od reรกlneho mรฝta. Prรญkladom je aj maฤarskรก diaฤพnica M1/M15, pri ktorej sa reรกlny objem dopravy ukรกzal vรฝrazne niลพลกรญ ako sa predpokladalo, ฤo donรบtilo koncesionรกra mรฝto zvรฝลกiลฅ. To vลกak malo za nรกsledok ฤalลกie znรญลพenie objemu dopravy aย viedlo aลพ kย zoลกtรกtneniu projektu.
Relatรญvne novรบ formu spoplatnenia PPP projektov predstavuje tzv. tieลovรฉ mรฝto. Tento model sa zaฤal vyuลพรญvaลฅ hlavne vo Veฤพkej Britรกnii aย nรกsledne aj vo Fรญnsku, Portugalsku aย ล panielsku. Na rozdiel od reรกlneho mรฝta, sรบkromnรฝ partner prijรญma platby od verejnรฉho partnera, aย to vo vรฝลกke stanovenej podฤพa objemu dopravy. Riziko objemu dopravy sa delรญ medzi verejnรฉho aย sรบkromnรฉho partnera zรณnovรฝm mechanizmom. Objem dopravy je rozdelenรฝ naprรญklad na ลกtyri zรณny, priฤom ak je objem vย najniลพลกej zรณne, je stanovenรก minimรกlna platba sรบkromnรฉmu partnerovi na pokrytie zรกkladnรฝch nรกkladov. Ak je objem vyลกลกรญ, ako stanovuje hornรก hranica ลกtvrtรฉho pรกsma, verejnรฝ partner platรญ limitovanรบ vรฝลกku platby. Limit je stanovenรฝ tak, aby sรบkromnรฝ partner nebol motivovanรฝ umelo navyลกovaลฅ objem dopravy. Pri tieลovom mรฝte sรบkromnรฝ partner nesie riziko dopytu len ฤiastoฤne, ฤo znamenรก, ลพe projekt je pre neho menej rizikovรฝ ako pri reรกlnom mรฝte. Tรกto metรณda je vhodnรก najmรค pri diaฤพniciach aย cestรกch, pri ktorรฝch by vย prรญpade reรกlneho mรฝta hrozilo znรญลพenie objemu dopravy vyuลพรญvanรญm alternatรญvnych ciest, alebo pri zavedenรญ elektronickรฉho mรฝta.
Vย prรญpade platieb za dostupnosลฅ verejnรฝ partner platรญ sรบkromnรฉmu vopred stanovenรบ fixnรบ platbu, priฤom sรบkromnรฝ partner nenesie vรดbec riziko dopytu, ale nesie celรฉ riziko dostupnosti. Znamenรก to, ลพe ak sluลพba nebude dostupnรก vย parametroch, ktorรฉ boli zmluvne dohodnutรฉ (naprรญklad pre nedostatoฤnรฉ odpratรกvanie snehu alebo pri ฤastรฝch opravรกch), รบฤtuje verejnรฝ partner vรฝznamnรฉ zrรกลพky zย platieb za dostupnosลฅ. Tento spรดsob preto vyลพaduje prรญsny systรฉm kontroly kvality. Zvyฤajne sรบ platby za dostupnosลฅ financovanรฉ ฤiastoฤne zย prรญjmov generovanรฝch zย diaฤพniฤnรฝch nรกlepiek alebo zย prรญjmov elektronickรฉho mรฝta. Tento model sa vyuลพije aj pri slovenskรฝch PPP projektoch, pouลพรญva sa aj vย Maฤarsku, Fรญnsku ฤi vo Veฤพkej Britรกnii.
Sรบฤasnรฝm trendom je kombinรกcia tรฝchto troch platobnรฝch mechanizmov. Naprรญklad vย prรญpade reรกlneho mรฝta moลพno poskytnรบลฅ sรบkromnรฉmu partnerovi dotรกcie na prevรกdzku, ak objem dopravy nedosiahne minimรกlnu รบroveล, platby za dostupnosลฅ mรดลพu obsahovaลฅ kompenzรกcie za vyuลพรญvanie ciest vozidlami nad 3,5 tony aย podobne.
Slovenskรฉ PPP projekty
Vyuลพitie PPP pri vรฝstavbe siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest zvaลพovala eลกte predoลกlรก vlรกda. Nechala si vypracovaลฅ ลกtรบdiu, vย ktorej poradca navrhol vyuลพitie PPP na niektorรฝch รบsekoch. Novรก vlรกda spoฤiatku neavizovala pokraฤovanie vย prรญprave PPP projektov, no vย roku 2007 deklarovala podporu PPP projektom aย schvรกlila verejnรฉ obstarรกvanie na tri tzv. PPP balรญky.
Tendre na 1. aย 2. balรญk boli vyhlรกsenรฉ eลกte koncom roka 2007. Tretรญ tender na รบseky D1 vย okolรญ ลฝiliny, vย rรกmci ktorรฉho sa mรก postaviลฅ najdlhลกรญ cestnรฝ tunel na Slovensku vย dฤบลพke 7,5โkm, bol vyhlรกsenรฝ vย aprรญli 2008. Oย vลกetky tri tendre prejavili zรกujem veฤพkรฉ medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti, priฤom niektorรฉ spojili svoje sily sย domรกcimi firmami. Najrรฝchlejลกie postรบpil 2. balรญk, vย ktorom sรบลฅaลพili ลกtyria uchรกdzaฤi, priฤom รบspeลกnรฝm uchรกdzaฤom sa stalo konzorcium firiem Vinci Concessions aย ABN AMRO Highway. ฤalลกรญm vย poradรญ by mal byลฅ 1. balรญk,ย vย rรกmci ktorรฉho uchรกdzaฤi koncom januรกra predloลพili svoje ponuky.
Vลกetky tri projekty sรบ zaloลพenรฉ na platbรกch za dostupnosลฅ aย realizujรบ saย formou spomรญnanรฉho modelu DBFO. Zahrnutie projektovania do koncesnej zmluvy je vลกak otรกzne preto, ลพe trasy sa uลพ vopred zadefinovali aย koncesionรกr nemรก moลพnosลฅ naplno pri dizajne projektu vyuลพiลฅ technolรณgie, ktorรฉ sรบ mu najbliลพลกie, ฤo by viedlo kย znรญลพeniu rizรญk projektu. Vย budรบcnosti by bolo preto vhodnรฉ รบpravou legislatรญvy zohฤพadniลฅ tento aspekt PPP projektov.
Poฤas procesu prรญprav PPP projektov sa ukรกzalo ako nevyhnutnรฉ novelizovaลฅ viacerรฉ prรกvne predpisy, naprรญklad zรกkon ฤ. 135/1961 oย pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon), zรกkon ฤ. 639/2004 oย Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti alebo zรกkon ฤ. 523/2004 oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch verejnej sprรกvy. Vย sรบvislosti sย vรฝkupom pozemkov bol prijatรฝ zรกkon ฤ. 669/2007 oย jednorazovรฝch mimoriadnych opatreniach vย prรญprave niektorรฝch stavieb diaฤพnic aย ciest pre motorovรฉ vozidlรก, priฤom oย sรบlade tohto zรกkona sย รstavou SR rozhoduje รstavnรฝ sรบd SR. Vย sรบฤasnosti pripravuje Ministerstvo financiรญ SR komplexnรบ analรฝzu legislatรญvneho prostredia PPP, ktorej vรฝsledkom by mala byลฅ ฤalลกia novelizรกcia prรกvnych predpisov.
PPP balรญky | รseky | Celkovรก dฤบลพka |
1. balรญk | diaฤพnica D1: Dubnรก Skala โ Turany, Turany โ Hubovรก, Hubovรก โ Ivachnovรก, Jรกnovce โ Jablonov, Friฤovce โ Svinia | 75,04 km |
2. balรญk | rรฝchlostnรก cesta R1: Nitra zรกpad โ Selenec, Selenec โ Beladice, Beladice โ Tekovskรฉ Nemce, Banskรก Bystrica severnรฝ obchvatย | 51,53 km |
3. balรญk | diaฤพnica D1: Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ, Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala, diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ ลฝilina | 29,08 km |
Budรบcnosลฅ PPP na Slovensku
Globรกlna finanฤnรก krรญza ovplyvnila negatรญvne aj slovenskรฉ PPP projekty. Financovanie sa stalo drahลกie, ฤo mรก vplyv aj na cenu, ktorรบ uchรกdzaฤi mรดลพu ponรบknuลฅ ลกtรกtu. Banky vyลพadujรบ vyลกลกie zรกruky aย preferujรบ krรกtkodobรฉ aลพ strednodobรฉ รบvery. Na druhej strane, PPP projekty sรบ relatรญvne bezpeฤnรฉ dlhodobรฉ investรญcie, priฤom vย prรญpade platieb za dostupnosลฅ pri diaฤพniciach ide vlastne oย derivรกt ลกtรกtneho rizika. Aj vzhฤพadom na situรกciu na finanฤnรฝch trhoch sa ministerstvo dopravy usiluje oย spoluรบฤasลฅ Eurรณpskej investiฤnej banky aย Eurรณpskej banky pre obnovu aย rozvoj vย diaฤพniฤnรฝch PPP projektoch.
Rok 2009 mรดลพe byลฅ pre PPP na Slovensku naozaj kฤพรบฤovรฝ. รspeลกnรฉ uzavretie pilotnรฝch PPP projektov je veฤพkou vรฝzvou pre vลกetky zรบฤastnenรฉ strany, priฤom svojรญm rozsahom mรดลพu maลฅ vplyv nielen na ฤalลกรญ vรฝvoj vย oblasti PPP na Slovensku, ale aj na celรฝ regiรณn.
Irma Chmelovรก, M.Sc.
Irma Chmelovรก je vรฝkonnรก riaditeฤพka Asociรกcie PPP na Slovensku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.