PPP projekty vย oblasti dopravy

Partneri sekcie:

Na Slovensku sรบ PPP projekty alebo projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva znรกme najmรค vฤaka diaฤพniฤnรฝm projektom. Vย porovnanรญ sย inรฝmi eurรณpskymi krajinami sa vลกak uย nรกs koncept PPP zaฤal uplatลˆovaลฅ pomerne neskoro. Dnes je ale zrejmรฉ, ลพe za poslednรฉ dva roky sa Slovensku podarilo vรฝznamne pokroฤiลฅ aย oย PPP sa uลพ nehovorรญ len vย sรบvislosti sย dobudovanรญm siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ale aj sย projektmi vย oblasti zdravotnรญctva, ลกportu ฤi kultรบry. Ako vลกak bรฝva vo svete zvykom, aj uย nรกs sa zaฤalo uvaลพovaลฅ oย PPP najskรดr pri projektoch vย oblasti dopravnej infraลกtruktรบry.


PPP alebo verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo
PPP alebo verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo je pojem pouลพรญvanรฝ pre dlhodobรฉ projekty spoluprรกce verejnรฉho sektora so sรบkromnรฝm, ktorรฝch cieฤพom je poskytnรบลฅ verejnรฉ sluลพby aย infraลกtruktรบru vลกade tam, kde moลพno preukรกzaลฅ ich opodstatnenosลฅ, aย to sย vyยญuลพitรญm zdrojov aย kapacรญt sรบkromnรฉho sektora.

Aby sa projekt povaลพoval za PPP, mal by spฤบลˆaลฅ aspoลˆ tieto podmienky:

  • poskytovanie verejnej sluลพby,
  • dlhodobรฝ vzลฅah medzi verejnรฝm aย sรบkromnรฝm sektorom vo viacerรฝch fรกzach projektu,
  • rozdelenie rizรญk medzi partnerov.

Vย typickom PPP projekte ลกtรกt uzatvรกra sย tzv. รบฤelovo zriadenou spoloฤnosลฅou koncesnรบ zmluvu. Na Slovensku je platnรก zรกkonom obmedzenรก dฤบลพka koncesie na 30 rokov, vย zahraniฤรญ vลกak nie sรบ nezvyฤajnรฉ koncesnรฉ obdobia na 60 iย viac rokov. Na rozdiel od beลพnej zรกkazky, pri typickom PPP sรบkromnรฝ partner nezabezpeฤuje len vรฝstavbu alebo vรฝstavbu aย projektovanie, ale aj financovanie aย prevรกdzku na vopred dohodnutรฉ obdobie. Pri vรคฤลกine PPP projektov sรบkromnรฝ partner zodpovedรก aj za financovanie, ฤo zรกroveลˆ slรบลพi ako vรฝznamnรฝ motivaฤnรฝ faktor dodrลพania zmluvnรฝch podmienok.

Platby od ลกtรกtu alebo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov totiลพ zaฤรญna prijรญmaลฅ aลพ po ukonฤenรญ vรฝstavby aย zaฤatรญ prevรกdzky podฤพa dohodnutรฝch parametrov. Financovanie sรบkromnรฝm partnerom zรกroveลˆ umoลพลˆuje zabezpeฤiลฅ potrebnรบ verejnรบ sluลพbu sย tรฝm, ลพe sa nรกklady na vรฝstavbu ฤi rekonลกtrukciu spolu sย platbami za pouลพรญvanie infraลกtruktรบry rozloลพia na viacerรฉ roky. Navyลกe, vย prรญpade dodrลพania istรฝch pravidiel, takรฝto projekt nemรก vplyv na verejnรฝ dlh. Vo vลกeobecnosti by malo rozsiahlejลกie zapojenie sรบkromnรฉho sektora viesลฅ kย vyลกลกej pridanej hodnote verejnรฝch sluลพieb. รšฤelnosลฅ aย efektรญvnosลฅ PPP moลพno doloลพiลฅ teoretickรฝmi vรฝpoฤtovรฝmi modelmi, ktorรฉ podrobne porovnรกvajรบ metรณdu PPP sย tradiฤnรฝm verejnรฝm obstarรกvanรญm (tzv. Value for Money alebo hodnota za peniaze).

Rozdelenie rizรญk
PPP projekty sa vyznaฤujรบ aj tรฝm, ลพe pri nich sรบkromnรฝ partner preberรก rizikรก, za ktorรฉ obyฤajne zodpovedรก verejnรฝ sektor. Vย tomto prรญpade sa dodrลพiava zรกsada, ลพe riziko preberรก ten partner, ktorรฝ ho dokรกลพe najlepลกie znรกลกaลฅ alebo riadiลฅ. Sย rozdelenรญm rizรญk รบzko sรบvisรญ posudzovanie vplyvu PPP projektu na verejnรฝ dlh. Podฤพa smernice Eurostatu zย 11. februรกra 2004, aktรญva projektu sรบ klasifikovanรฉ ako mimobilanฤnรฉ, ak sรบkromnรฝ partner nesie riziko vรฝstavby aย zรกroveลˆ riziko dostupnosti alebo riziko dopytu.

Riziko vรฝstavby sa takmer vย kaลพdom verejno-sรบkromnom partnerstve prenรกลกa na sรบkromnรฉho partnera, priฤom zahล•ลˆa naprรญklad prekroฤenie nรกkladov na stavbu, oneskorenie odovzdania stavby aย podobne. Riziko dostupnosti je riziko, ลพe sluลพba nebude dostupnรก podฤพa vopred dohodnutรฝch parametrov (naprรญklad vย istom mnoลพstve alebo kvalite) aย riziko dopytu je riziko, ฤi bude oย sluลพbu takรฝ zรกujem koncovรฝch uลพรญvateฤพov, ako projekt predpokladal. Okrem tรฝchto rizรญk si partneri rozdeฤพujรบ aj ฤalลกie rizikรก, naprรญklad finanฤnรฉ alebo legislatรญvne.

Dopravnรฉ PPP projekty
PPP projekty vย oblasti dopravnej infraลกtruktรบry sa zvyฤajne realizujรบ formou koncesnej zmluvy typu DBFO (Design-Build-Finance-Operate), ฤo znamenรก, ลพe sรบkromnรฝ partner vย rรกmci jednej zรกkazky zabezpeฤuje projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu. Pri ลกtruktรบrovanรญ takรฝchto projektov sรบ kฤพรบฤovรฉ najmรค tri aspekty: rozdelenie rizika, spรดsob platobnรฉho mechanizmu aย sprรกvne nastavenie motivรกcie sรบkromnรฉho partnera. Od rozdelenia rizรญk medzi sรบkromnรฝm aย verejnรฝm partnerom sa odvรญja aj spรดsob platobnรฉho mechanizmu. Vย dopravnรฝch PPP projektoch sa vyuลพรญvajรบ najmรค tieto modely: reรกlne mรฝto, tieลˆovรฉ mรฝto a platba za dostupnosลฅ.

Sรบkromnรฝ partner pri tzv. reรกlnom mรฝte preberรก okrem rizika vรฝstavby aj celรฉ riziko dopytu. Projekt financuje aย poฤas vopred dohodnutรฉho obdobia mรก prรกvo vyberaลฅ poplatky za pouลพรญvanie infraลกtruktรบry priamo od koncovรฝch uลพรญvateฤพov. Tento model sa vyuลพรญva najmรค vtedy, keฤ moลพno relatรญvne bezpeฤne odhadnรบลฅ objem dopravy na obdobie trvania koncesnej zmluvy aย zรกroveลˆ predpokladanรก vรฝลกka mรฝta je akceptovateฤพnรก pre koncovรฝch uลพรญvateฤพov. Dnes sa vyuลพรญva naprรญklad vย Chorvรกtsku, Francรบzsku ฤi ล panielsku. Vฤaka viacerรฝm negatรญvnym skรบsenostiam vลกak nastal vย poslednรฝch rokoch odklon od reรกlneho mรฝta. Prรญkladom je aj maฤarskรก diaฤพnica M1/M15, pri ktorej sa reรกlny objem dopravy ukรกzal vรฝrazne niลพลกรญ ako sa predpokladalo, ฤo donรบtilo koncesionรกra mรฝto zvรฝลกiลฅ. To vลกak malo za nรกsledok ฤalลกie znรญลพenie objemu dopravy aย viedlo aลพ kย zoลกtรกtneniu projektu.

Relatรญvne novรบ formu spoplatnenia PPP projektov predstavuje tzv. tieลˆovรฉ mรฝto. Tento model sa zaฤal vyuลพรญvaลฅ hlavne vo Veฤพkej Britรกnii aย nรกsledne aj vo Fรญnsku, Portugalsku aย ล panielsku. Na rozdiel od reรกlneho mรฝta, sรบkromnรฝ partner prijรญma platby od verejnรฉho partnera, aย to vo vรฝลกke stanovenej podฤพa objemu dopravy. Riziko objemu dopravy sa delรญ medzi verejnรฉho aย sรบkromnรฉho partnera zรณnovรฝm mechanizmom. Objem dopravy je rozdelenรฝ naprรญklad na ลกtyri zรณny, priฤom ak je objem vย najniลพลกej zรณne, je stanovenรก minimรกlna platba sรบkromnรฉmu partnerovi na pokrytie zรกkladnรฝch nรกkladov. Ak je objem vyลกลกรญ, ako stanovuje hornรก hranica ลกtvrtรฉho pรกsma, verejnรฝ partner platรญ limitovanรบ vรฝลกku platby. Limit je stanovenรฝ tak, aby sรบkromnรฝ partner nebol motivovanรฝ umelo navyลกovaลฅ objem dopravy. Pri tieลˆovom mรฝte sรบkromnรฝ partner nesie riziko dopytu len ฤiastoฤne, ฤo znamenรก, ลพe projekt je pre neho menej rizikovรฝ ako pri reรกlnom mรฝte. Tรกto metรณda je vhodnรก najmรค pri diaฤพniciach aย cestรกch, pri ktorรฝch by vย prรญpade reรกlneho mรฝta hrozilo znรญลพenie objemu dopravy vyuลพรญvanรญm alternatรญvnych ciest, alebo pri zavedenรญ elektronickรฉho mรฝta.

Vย prรญpade platieb za dostupnosลฅ verejnรฝ partner platรญ sรบkromnรฉmu vopred stanovenรบ fixnรบ platbu, priฤom sรบkromnรฝ partner nenesie vรดbec riziko dopytu, ale nesie celรฉ riziko dostupnosti. Znamenรก to, ลพe ak sluลพba nebude dostupnรก vย parametroch, ktorรฉ boli zmluvne dohodnutรฉ (naprรญklad pre nedostatoฤnรฉ odpratรกvanie snehu alebo pri ฤastรฝch opravรกch), รบฤtuje verejnรฝ partner vรฝznamnรฉ zrรกลพky zย platieb za dostupnosลฅ. Tento spรดsob preto vyลพaduje prรญsny systรฉm kontroly kvality. Zvyฤajne sรบ platby za dostupnosลฅ financovanรฉ ฤiastoฤne zย prรญjmov generovanรฝch zย diaฤพniฤnรฝch nรกlepiek alebo zย prรญjmov elektronickรฉho mรฝta. Tento model sa vyuลพije aj pri slovenskรฝch PPP projektoch, pouลพรญva sa aj vย Maฤarsku, Fรญnsku ฤi vo Veฤพkej Britรกnii.

Sรบฤasnรฝm trendom je kombinรกcia tรฝchto troch platobnรฝch mechanizmov. Naprรญklad vย prรญpade reรกlneho mรฝta moลพno poskytnรบลฅ sรบkromnรฉmu partnerovi dotรกcie na prevรกdzku, ak objem dopravy nedosiahne minimรกlnu รบroveลˆ, platby za dostupnosลฅ mรดลพu obsahovaลฅ kompenzรกcie za vyuลพรญvanie ciest vozidlami nad 3,5 tony aย podobne.

Slovenskรฉ PPP projekty
Vyuลพitie PPP pri vรฝstavbe siete diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest zvaลพovala eลกte predoลกlรก vlรกda. Nechala si vypracovaลฅ ลกtรบdiu, vย ktorej poradca navrhol vyuลพitie PPP na niektorรฝch รบsekoch. Novรก vlรกda spoฤiatku neavizovala pokraฤovanie vย prรญprave PPP projektov, no vย roku 2007 deklarovala podporu PPP projektom aย schvรกlila verejnรฉ obstarรกvanie na tri tzv. PPP balรญky.

Tendre na 1. aย 2. balรญk boli vyhlรกsenรฉ eลกte koncom roka 2007. Tretรญ tender na รบseky D1 vย okolรญ ลฝiliny, vย rรกmci ktorรฉho sa mรก postaviลฅ najdlhลกรญ cestnรฝ tunel na Slovensku vย dฤบลพke 7,5โ€‰km, bol vyhlรกsenรฝ vย aprรญli 2008. Oย vลกetky tri tendre prejavili zรกujem veฤพkรฉ medzinรกrodnรฉ spoloฤnosti, priฤom niektorรฉ spojili svoje sily sย domรกcimi firmami. Najrรฝchlejลกie postรบpil 2. balรญk, vย ktorom sรบลฅaลพili ลกtyria uchรกdzaฤi, priฤom รบspeลกnรฝm uchรกdzaฤom sa stalo konzorcium firiem Vinci Concessions aย ABN AMRO Highway. ฤŽalลกรญm vย poradรญ by mal byลฅ 1. balรญk,ย  vย rรกmci ktorรฉho uchรกdzaฤi koncom januรกra predloลพili svoje ponuky.

Vลกetky tri projekty sรบ zaloลพenรฉ na platbรกch za dostupnosลฅ aย  realizujรบ saย  formou spomรญnanรฉho modelu DBFO. Zahrnutie projektovania do koncesnej zmluvy je vลกak otรกzne preto, ลพe trasy sa uลพ vopred zadefinovali aย koncesionรกr nemรก moลพnosลฅ naplno pri dizajne projektu vyuลพiลฅ technolรณgie, ktorรฉ sรบ mu najbliลพลกie, ฤo by viedlo kย znรญลพeniu rizรญk projektu. Vย budรบcnosti by bolo preto vhodnรฉ รบpravou legislatรญvy zohฤพadniลฅ tento aspekt PPP projektov.

Poฤas procesu prรญprav PPP projektov sa ukรกzalo ako nevyhnutnรฉ novelizovaลฅ viacerรฉ prรกvne predpisy, naprรญklad zรกkon ฤ. 135/1961 oย pozemnรฝch komunikรกciรกch (cestnรฝ zรกkon), zรกkon ฤ. 639/2004 oย Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti alebo zรกkon ฤ. 523/2004 oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch verejnej sprรกvy. Vย sรบvislosti sย vรฝkupom pozemkov bol prijatรฝ zรกkon ฤ. 669/2007 oย jednorazovรฝch mimoriadnych opatreniach vย prรญprave niektorรฝch stavieb diaฤพnic aย ciest pre motorovรฉ vozidlรก, priฤom oย sรบlade tohto zรกkona sย รšstavou SR rozhoduje รšstavnรฝ sรบd SR. Vย sรบฤasnosti pripravuje Ministerstvo financiรญ SR komplexnรบ analรฝzu legislatรญvneho prostredia PPP, ktorej vรฝsledkom by mala byลฅ ฤalลกia novelizรกcia prรกvnych predpisov.

PPP balรญky รšseky Celkovรก dฤบลพka
1. balรญk diaฤพnica D1: Dubnรก Skala โ€“ Turany, Turany โ€“ Hubovรก, Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, Jรกnovce โ€“ Jablonov, Friฤovce โ€“ Svinia 75,04 km
2. balรญk rรฝchlostnรก cesta R1: Nitra zรกpad โ€“ Selenec, Selenec โ€“ Beladice, Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce, Banskรก Bystrica severnรฝ obchvatย  51,53 km
3. balรญk diaฤพnica D1: Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ, Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala, diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ€“ ลฝilina 29,08 km

Budรบcnosลฅ PPP na Slovensku
Globรกlna finanฤnรก krรญza ovplyvnila negatรญvne aj slovenskรฉ PPP projekty. Financovanie sa stalo drahลกie, ฤo mรก vplyv aj na cenu, ktorรบ uchรกdzaฤi mรดลพu ponรบknuลฅ ลกtรกtu. Banky vyลพadujรบ vyลกลกie zรกruky aย preferujรบ krรกtkodobรฉ aลพ strednodobรฉ รบvery. Na druhej strane, PPP projekty sรบ relatรญvne bezpeฤnรฉ dlhodobรฉ investรญcie, priฤom vย prรญpade platieb za dostupnosลฅ pri diaฤพniciach ide vlastne oย derivรกt ลกtรกtneho rizika. Aj vzhฤพadom na situรกciu na finanฤnรฝch trhoch sa ministerstvo dopravy usiluje oย spoluรบฤasลฅ Eurรณpskej investiฤnej banky aย Eurรณpskej banky pre obnovu aย rozvoj vย diaฤพniฤnรฝch PPP projektoch.

Rok 2009 mรดลพe byลฅ pre PPP na Slovensku naozaj kฤพรบฤovรฝ. รšspeลกnรฉ uzavretie pilotnรฝch PPP projektov je veฤพkou vรฝzvou pre vลกetky zรบฤastnenรฉ strany, priฤom svojรญm rozsahom mรดลพu maลฅ vplyv nielen na ฤalลกรญ vรฝvoj vย oblasti PPP na Slovensku, ale aj na celรฝ regiรณn.

Irma Chmelovรก, M.Sc.

Irma Chmelovรก je vรฝkonnรก riaditeฤพka Asociรกcie PPP na Slovensku.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie