Obr. 3 Pohฤพad na ฤelbu tunela
Galรฉria(9)

Prรกce na tuneli ลฝilina finiลกujรบ

Partneri sekcie:

Prรกce na tuneli ลฝilina sa zaฤali vย jรบli 2014 รบpravou plochy pre zรกpadnรฝ portรกl. Vย sรบฤasnosti, na jeseลˆ tohto roka, sa prรกce na stavebnรฝch objektoch tunela po pribliลพne 51 mesiacoch pomaly konฤia. ฤŒlรกnok prinรกลกa ohliadnutie sa za priebehom prรกc na vรฝstavbe tunela.

Zรกkladnรฉ รบdaje o tuneli ลฝilina boli publikovanรฉ viackrรกt. V krรกtkosti pripomenieme, ลพe ide o 687 m dlhรฝ tunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. รšsek tvorรญ juลพnรฝ obchvat mesta ลฝilina. Stavebnรญkom a zรกroveลˆ budรบcim sprรกvcom tunela je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ,โ€ฏa. s. Priamym zhotoviteฤพom tunela ลฝilina je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., Bratislava, a Metrostav, a. s., Praha. Projektantom tunela je spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.

Poฤas celej vรฝstavby musel zhotoviteฤพ tunela rieลกiลฅ nepriaznivรฉ okolnosti v podobe extrรฉmne nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch podmienok, ktorรฉ sa premietali do zmien vystrojovacรญch tried, navรฝลกenia mnoลพstva zabudovanรฝch stavebnรฝch materiรกlov, ako aj do problรฉmov s dodrลพiavanรญm harmonogramu vรฝstavby.

Prรกce v takomto prostredรญ si vyลพadovali operatรญvny prรญstup a komunikรกciu medzi zhotoviteฤพom, projektantom a stavebnรฝm dozorom. Zhotoviteฤพ preukรกzal vysokรบ dรกvku skรบsenostรญ s razenรญm v mรคkkรฝch horninรกch, ako aj cit pre sledovanie a hlavne vyhodnotenie odozvy horninovรฉho prostredia na jednotlivรฉ pracovnรฉ operรกcie, podporenรฉ znalosลฅami geolรณgie, geotechniky a dobrej orientรกcie v poลพadovanรฝch technologickรฝch postupoch.

V neposlednom rade bolo nevyhnutnรฉ maลฅ aj dobrรฝ prehฤพad o trhu so stavebnรฝmi materiรกlmi s cieฤพom zvoliลฅ optimรกlne materiรกly, najlepลกie vyhovujรบce zastihnutรฝm podmienkam. To vลกetko bolo moลพnรฉ hlavne vฤaka sรบhre a odbornรฝm znalostiam stavbyvedรบcich, majstrov, prรญpravรกrov, kvalitรกrov a mnohรฝch ฤalลกรญch, ktorรญ sa na vรฝstavbe tunela podieฤพali za tรญm zhotoviteฤพa.

Priebeh vรฝstavby tunela ลฝilina

Zhotoviteฤพ pรดvodne poฤรญtal s celou realizรกciou vรฝstavby tunela dovrchnรฝm razenรญm zo zรกpadnรฉho portรกlu, ฤo dokladoval predloลพenรฝ harmonogram prรกc. Tomu sa prispรดsobilo umiestnenie zariadenia staveniska, umiestnenie a veฤพkosลฅ depรณnie, plocha na uskladnenie materiรกlu, poฤet strojovรฝch zostรกv, ako aj poฤet raziฤskรฝch skupรญn. ฤŒas vรฝstavby na prerazenie tunela bol plรกnovanรฝ na 395 dnรญ od dรกtumu zaฤatia prรกc.

Zabezpeฤenie portรกlu na razenie

Prรกce na tuneli sa zaฤali zabezpeฤenรญm stavebnej jamy na zรกpadnom portรกli v jรบli 2014. Vzhฤพadom na prรญtomnosลฅ aktรญvneho zosuvnรฉho รบzemia v pravom juลพnom svahu nad portรกlovรฝm zรกrezom bolo nevyhnutnรฉ prรญtomnรฝ zosuv pred zaฤatรญm vรฝkopovรฝch prรกc sanovaลฅ. Sanรกcia sa realizovala hฤบbkovรฝm odvodnenรญm predmetnรฉho รบzemia. Odvodลˆovacรญmi vrtmi sa podarilo naraziลฅ na zvodnatenรฉ vrstvy, dรดkazom ฤoho bolo neustรกle vytekanie vody z vrtov.

Po znรญลพenรญ hladiny podzemnej vody v zรกujmovom รบzemรญ zaฤal zhotoviteฤพ s vรฝkopovรฝmi prรกcami. Pretoลพe sa zabezpeฤovalo nestabilnรฉ รบzemie, zrealizovala sa zรกrubnรก konลกtrukcia โ€“ kotvenรก pilรณtovรก stena z veฤพkopriemerovรฝch pilรณt v kombinรกcii s dlhรฝmi lanovรฝmi kotvami a striekanรฝm betรณnom. Na znรญลพenie mnoลพstva odkopovรฝch prรกc v pรคte zosuvu sa v oblasti ฤพavej tunelovej rรบry navrhla ochrannรก ลพelezobetรณnovรก klenba, v praxi znรกma pod nรกzvom โ€žkorytnaฤkaโ€œ.

Prรกce na portรกli trvali pribliลพne pรคลฅ mesiacov do zaฤiatku razenia severnej tunelovej rรบry. V mieste juลพnej tunelovej rรบry pokraฤovali prรกce na stabilizรกcii portรกlovej steny do konca decembra 2014. Po tomto ฤase pristรบpil zhotoviteฤพ k razeniu tunela.

Priebeh razenia tunela

Razenie tunela ลฝilina sa zaฤalo v novembri 2014 (obr. 1) vรฝstavbou severnej tunelovej rรบry. V tom ฤase eลกte nikto netuลกil, v akรฝch extrรฉmne nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch (IG) podmienkach bude stavba pokraฤovaลฅ.Na zรกklade IG prieskumu, ktorรฝ dostal zhotoviteฤพ v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch, mal byลฅ tunel ลฝilina situovanรฝ v horninovom masรญve budovanom paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov, s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku.

Obr. 1 Zaฤiatok razenia tunela zo zรกpadnรฉho portรกlu pod korytnaฤkou
Obr. 1 Zaฤiatok razenia tunela zo zรกpadnรฉho portรกlu pod โ€žkorytnaฤkouโ€œ

Od vรฝchodnรฉho portรกlu mal paleogรฉn prekrรฝvaลฅ formรกciu kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr bol reprezentovanรฝ predovลกetkรฝm รญlovitรฝm ลกtrkom aลพ ลกtrkom s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Zรณna zvetrania mala zasahovaลฅ do hฤบbky viac ako 10,0 m od povrchu paleogรฉnneho sรบvrstvia.

V tejto zรณne degradovalo zvetrรกvanie poloskalnรฉ horniny paleogรฉnu na zeminy, ฤo pri malej vรฝลกke nadloลพia tunela znamenalo, ลพe 48 % dฤบลพky tunela sa malo raziลฅ v zeminรกch. Vรฝsledky IG prieskumu zdokumentovali aj viacerรฉ tektonickรฉ zรณny, ktorรฝmi bolo horninovรฉ prostredie v trase tunela poruลกenรฉ. Predpokladalo sa, ลพe tektonicky poruลกenรฉ zรณny sa budรบ striedaลฅ v celom รบseku tunela, vรฝraznejลกie v jeho zรกpadnej ฤasti.

Hladina podzemnej vody bola zadefinovanรก v celej trase tunela nad projektovanou niveletou. Sลฅaลพenรฉ podmienky razenia spรดsobenรฉ podzemnou vodou bolo moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ na kontakte tektonickรฝch porรบch, kde sa predpokladal vรฝskyt sรบstrednรฝch prรญtokov podzemnej vody.

Podฤพa podkladov poskytnutรฝch v sรบลฅaลพi sa javilo, ลพe najvรคฤลกรญm problรฉmom pri vรฝstavbe tunela bude mรคkkรก, poddajnรก hornina so vลกetkรฝmi jej dรดsledkami, ako sรบ vysokรฉ deformรกcie vรฝrubu a sadanie (zabรกranie) celej stavby.

Na zรกklade tohto predpokladu bol navrhnutรฝ tvar prieฤneho rezu, ako aj technologickรฝ postup vรฝstavby tunela takรฝm spรดsobom, aby sa ฤo najviac eliminovali oฤakรกvanรฉ nepriaznivรฉ vplyvy โ€“ spodnรก klenba bola navrhnutรก v celej dฤบลพke tunela, v kalote sa navrhli rozลกรญrenรฉ pรคty vรฝrubu a zรกkladnou podmienkou technologickรฉho postupu vรฝstavยญby bolo ฤo najrรฝchlejลกie uzatvรกranie celรฉho profilu.

Hneฤ po zaฤatรญ razenia severnej tunelovej rรบry sa vลกak predpoklady deklarovanรฉ v zรกveroch IG sprรกvy, ktorรก bola sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov, nepotvrdili. Zhotoviteฤพ zaฤal narรกลพaลฅ na nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky a ich prejavy โ€“ razenie v rozloลพenรฝch รญlovcoch s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R6 a vysokou plasticitou aj vysokรก nestabilita vrchnej ฤasti kaloty, ktorรบ tvoril รบplne zvetranรฝ รญlovec aลพ charakteru zemรญn.

Na plastickรฉ sprรกvanie horniny bol zhotoviteฤพ pripravenรฝ, ฤo sa vลกak neoฤakรกvalo a nedalo sa vopred predpokladaลฅ, bolo nadmernรฉ vysypรกvanie horninovรฉho materiรกlu z ฤelby kaloty. Vysypรกvanie horniny nijako nezodpovedalo deklarovanรฉmu plastickรฉmu sprรกvaniu horninovรฉho prostredia. Hornina sa hlavne vo vrchnej ฤasti kaloty zaฤala sprรกvaลฅ ako sypkรฝ, nesรบdrลพnรฝ materiรกl.

Zhotoviteฤพ v spoluprรกci s projektantom okamลพite prehodnotil vzniknutรบ situรกciu a zareagoval na zastihnutรฉ inลพinierskogeologickรฉ pomery urรฝchlenรฝm uzatvรกranรญm celรฉho profilu 12 โ€“ 16 m od ฤelby kaloty (obr. 2), vรฝrubom kaloty po ฤastiach s okamลพitรฝm stabilizaฤnรฝm nรกstrekom otvorenej plochy a skrรกtenรญm dฤบลพky zรกberu na 0,8 m.

Obr. 2 Vรฝrub tunela rรฝchle uzatvรกranie celรฉho profilu
Obr. 2 Vรฝrub tunela – rรฝchle uzatvรกranie celรฉho profilu

Zastihnutรฉ nepriaznivรฉ reagovanie horniny v okolรญ vรฝrubu postupovalo veฤพmi rรฝchlo, aลพ na zaฤiatku januรกra 2015 vyรบstilo do mimoriadnej udalosti โ€“ zรกvalu. Ten potom zastavil razenie v severnej tunelovej rรบre na ลกesลฅ mesiacov.ย V ฤase rieลกenia zรกvalu prebiehali neustรกle odbornรฉ diskusie na strane zhotoviteฤพa, projektanta, ako aj tรญmu prizvanรฝch odbornรญkov, ktorรฝch cieฤพom bolo nรกjsลฅ spรดsob ฤalลกieho postupu razenia tak, aby uลพ nevznikla ฤalลกia mimoriadna udalosลฅ.

Prioritou sa stalo zabezpeฤenie stability vรฝrubu a ฤelby bez ohฤพadu na finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ prijatรฝch opatrenรญ. Pretoลพe horninovรฝ masรญv sa sprรกval inak, ako bolo deklarovanรฉ, pristรบpil zhotoviteฤพ k realizรกcii doplnkovรฉho IG prieskumu. Aj keฤ geotechnickรฉ parametre sa na zรกklade doplnkovรฉho prieskumu vรฝrazne nezmenili, preukรกzala sa zmena prerozdelenia kvรกzihomogรฉnnych blokov.

Najnepriaznivejลกie bloky, s ktorรฝmi sa pรดvodne poฤรญtalo len v nรญzkom nadloลพรญ, sa presunuli aj do oblastรญ s vyลกลกรญm nadloลพรญm. To si v dรดsledku vรคฤลกieho geostatickรฉho napรคtia vyลพiadalo zmenu/zosilnenie primรกrneho ostenia.ย Na zรกklade skรบsenostรญ z priebehu razenia a vรฝsledkov doplnkovรฉho prieskumu bolo zrejmรฉ, ลพe je nevyhnutnรฉ venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ zaisteniu stability horninovรฉho prostredia pred ฤelbou.

Dรดvodom bola nielen prรญtomnosลฅ zvodnatenรฝch, mรกlo sรบdrลพnรฝch hornรญn pred ฤelbou, ale aj skutoฤnosลฅ, ลพe uzatvรกranie vรฝrubu v krรกtkej vzdialenosti za ฤelbou (opatrenie na zabezpeฤenie stability ostenia) zvyลกovalo, paradoxne, nestabilitu ฤelby. Zaฤala sa teda realizovaลฅ doฤasnรก protiklenba kaloty, masรญvne kotvenie ฤelby kaloty sklolaminรกtovรฝmi kotvami dlhรฝmi 16 m a profil tunela sa uzatvรกral vo vzdialenosti maximรกlne 12 m od ฤelby kaloty.

Takรฝmto spรดsobom sa deformรกcie primรกrneho ostenia podarilo postupne stabilizovaลฅ. Naฤalej vลกak zostรกvala problematickรก nestabilita ฤelby, ktorรบ navyลกe podporovali stรกle sa zvyลกujรบce prรญtoky podzemnej vody. Identifikovaลฅ miesta nadmernรฝch prรญtokov podzemnej vody, prรญpadne zvodnatenรฉ ลกoลกovky, sa pritom doplnkovรฝm prieskumom nepodarilo.

Nadmernรฝ prรญtok podzemnej vody v kombinรกcii s nesรบdrลพnou horninou bol aj prรญฤinou ฤalลกieho zรกvalu, ktorรฝ nastal v novembri 2015. Vplyvom prรบdiacej vody sa nepodarilo zastabilizovaลฅ ฤiastkovรฝ vรฝrub v klenbe kaloty. Doลกlo k prelomeniu stropu tunela, k jeho vysypaniu a nรกslednรฉmu vteฤeniu zvodnatenรฉho materiรกlu do priestoru tunela. Rieลกenie zรกvalu zastavilo vรฝstavbu severnej tunelovej rรบry pribliลพne na ฤalลกie dva mesiace.

Zhotoviteฤพ v spoluprรกci s projektantom, geolรณgom a prizvanรฝmi expertmi v oblasti zlepลกovania kvalรญt horninovรฉho prostredia opรคtovne prehodnotil spรดsob vystrojovania. Po zabezpeฤenรญ a prekonanรญ oblasti zรกvalu sa pristรบpilo k razeniu severnej tunelovej rรบry vo vystrojovacej triede navrhnutej pre extrรฉmne zloลพitรฉ inลพinierskogeologickรฉ pomery.

Upravila sa geometria prieฤneho rezu a zvรคฤลกila sa hrรบbka primรกrneho ostenia na 40 cm. Razenie prebiehalo systematicky pod ลฅaลพkรฝmi mikropilotovรฝmi dรกลพdnikmi, zรกroveลˆ pokraฤovalo masรญvne kotvenie ฤelby sklolaminรกtovรฝmi kotvami. Vrty sa pre zastabilizovanie stien vrtov a ฤiastoฤnรฉ preinjektovanie okolia vrtov zaฤali vล•taลฅ s cementovรฝm vรฝplachom.

Obr. 3 Pohฤพad na ฤelbu tunela
Obr. 3 Pohฤพad na ฤelbu tunela

Po viacerรฝch odbornรฝch diskusiรกch a skรบลกkach na ฤelbe tunela sa pristรบpilo k vysokotlakovรฝm injektรกลพam mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika a sklolaminรกtovรฝch ฤelbovรฝch kotiev. Poฤet injektovanรฝch kotiev na ฤelbe sa menil v zรกvislosti od aktuรกlne zastihnutej situรกcie. Na odvodnenie horninovรฉho prostredia pred ฤelbou sa zaฤali vล•taลฅ tri odvodลˆovacie vrty s dฤบลพkou 20,0 m.

Vyลกลกie opรญsanรฉ zabezpeฤovacie opatrenia sa ukรกzali ako รบฤinnรฉ. Realizรกcia mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika a ฤelbovรฝch kotiev aj s vysokotlakovou injektรกลพou vลกak prebiehala v ฤasovom harmonograme devรคลฅ dnรญ, ฤo opรคtovne vรฝrazne spomaฤพovalo postup razenia tunela.ย Pretoลพe pomalรฉ postupy razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu znaฤne naruลกili harmonogram stavebnรฝch prรกc, pristรบpil zhotoviteฤพ k razeniu aj z vรฝchodnรฉho portรกlu.

Raziลฅ z vรฝchodnรฉho portรกlu sa zaฤalo koncom oktรณbra 2015 v juลพnej tunelovej rรบre a vo februรกri 2016 v severnej tunelovej rรบre.ย Z vรฝchodnรฉho portรกlu sa neoฤakรกvalo takรฉ vรฝraznรฉ plastickรฉ sprรกvanie horninovรฉho masรญvu, ako na zรกpadnom portรกli, ฤo sa aj v priebehu prรกc potvrdilo.

Spomaliลฅ postup razenia mohla prรญtomnosลฅ kvartรฉrnych ลกtrkov v klenbe kaloty. Na to bol vลกak zhotoviteฤพ pripravenรฝ, preto sa hneฤ od zaฤiatku razenia pouลพรญvala na spevnenie ฤelby a horninovรฉho prostredia pred ฤelbou chemickรก aj cementovรก vysokotlakovรก injektรกลพ.

Takรฝto postup sa osvedฤil a razenie z vรฝchodnรฉho portรกlu nespรดsobovalo vรฝraznejลกie problรฉmy.Tunel ลฝilina bol prerazenรฝ v januรกri 2017. ฤŒas vรฝstavby bol aj napriek razeniu z oboch portรกlov 731 dnรญ od zaฤatia prรกc, ฤo predstavovalo predฤบลพenie razenia o 336 dnรญ.

Sekundรกrne ostenie tunela

K vรฝstavbe sekundรกrneho ostenia sa pristรบpilo po nรกslednom upokojenรญ nรกrastu deformรกciรญ a profilรกcii primรกrneho ostenia.ย Nepriaznivรฉ inลพinierskogeologickรฉ podmienky pri razenรญ tunela sa prejavili aj pri nรกvrhu a realizรกcii sekundรกrneho ostenia. Rozdiely boli zrejmรฉ predovลกetkรฝm v oblastiach, kde sa pouลพili vystrojovacie triedy s mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom.

V tรฝchto รบsekoch sa pouลพila prehฤบbenรก spodnรก klenba, ktorรก si vyลพiadala navรฝลกenie betรณnu oproti spodnej klenbe v objeme 71,5 m3/blok. Pri realizรกcii hornej klenby sa zvรฝลกilo oproti sรบลฅaลพnรฉmu nรกvrhu predovลกetkรฝm mnoลพstvo vรฝstuลพe. Mnoลพstvo vรฝstuลพe v blokoch v oblasti s mikropilรณtovรฝmi dรกลพdnikmi (ลฅaลพkรฉ bloky) bolo pribliลพne 24 t/blok, priฤom v ostanรฝch รบsekoch bola hmotnosลฅ vรฝstuลพe hornej klenby pribliลพne 15 t/blok.

To sa prejavilo aj na ฤase potrebnom na vyarmovanie jednรฉho bloku โ€“ armovanie jednรฉho ลฅaลพkรฉho bloku trvalo pribliลพne pรคลฅ dnรญ. Po prechode do ฤพahลกรญch blokov sa armovanie skrรกtilo pribliลพne na 2,5 dลˆa/blok. Samotnรก betonรกลพ hornej klenby sa realizovala zo zรกpadnรฉho portรกlu.

Betonรกลพ kaลพdej tunelovej rรบry trvala zhruba ลกtyri mesiace. Betonรกลพ bloku ostenia sa realizovala pribliลพne kaลพdรฝ druhรฝ deลˆ.Realizรกcia sekundรกrneho ostenia (armovanie, hydroizolรกcie, betonรกลพ โ€“ hornรก a spodnรก klenba) tunela ลฝilina trvala 362 dnรญ, ฤo predstavuje navรฝลกenie ฤasu realizรกcie oproti sรบลฅaลพnรฝm podkladom o 115 dnรญ.

Obr. 4 Sekundรกrne ostenie tunela pohฤพad na murovanรบ stienku zdruลพenรฉho vรฝklenku
Obr. 4 Sekundรกrne ostenie tunela – pohฤพad na murovanรบ stienku zdruลพenรฉho vรฝklenku

Postup prรกc po dokonฤenรญ sekundรกrneho ostenia

Po dobetรณnovanรญ sekundรกrneho ostenia pokraฤovali prรกce zhotoviteฤพa jednak vo vnรบtri tunelovรฝch rรบr a takisto aj na portรกloch tunela. Postup prรกc, ako aj ich ฤasovรก nรกslednosลฅ boli zvolenรฉ takรฝm spรดsobom, aby sa nenaruลกil harmonogram vรฝstavby cementobetรณnovej vozovky v tuneli.

V tuneli bolo potrebnรฉ ukonฤiลฅ ฤo najrรฝchlejลกie vรฝstavbu chodnรญkov tak, aby sa umoลพnil prejazd finiลกera realizujรบceho cementobetรณnovรบ vozovku. To si vyลพadovalo koordinรกciu prรกc stavebnej ฤasti a technolรณgov, ktorรญ zabezpeฤovali uloลพenie optickรฝch kรกblov a kรกblov VN a NN v kรกblovodoch pod chodnรญkmi tunela. Zo stavebnej ฤasti bolo potrebnรฉ poloลพiลฅ poลพiarny vodovod, ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby, obrubnรญky a zakryลฅ celรฝ chodnรญk prefabrikovanรฝmi zรกkrytovรฝmi doskami.

Prรกce na portรกlovรฝch plochรกch tunela boli takisto organizovanรฉ takรฝm spรดsobom, aby nezdrลพovali plรกnovanรฉ kladenie cementobetรณnovej vozovky. Iลกlo predovลกetkรฝm o prรกce, ktorรฉ si vyลพadovali vรฝkopy na drenรกลพne odvodnenie tunela, odvodnenie vozovky, poลพiarny vodovod a kรกblovody (obr. 5).

Obr. 5 Vรฝkopovรฉ prรกce na zรกpadnom portรกli tunela
Obr. 5 Vรฝkopovรฉ prรกce na zรกpadnom portรกli tunela

Aj tu sa prejavil nepriaznivรฝ vplyv predฤบลพenia realizรกcie tunelovรฝch rรบr. Vรฝkopovรฉ prรกce, ktorรฉ boli vzhฤพadom na stiesnenรฉ pomery na portรกli plรกnovanรฉ postupne a mali sa realizovaลฅ v letnรฝch a jesennรฝch mesiacoch, sa zaฤali realizovaลฅ v novembri 2017 takmer vลกetky naraz. ฤŒas na ich realizรกciu sa skrรกtil a vลกetky prรกce prebiehali prevaลพne v zimnom obdobรญ.

Rozhodujรบcim faktorom ovplyvลˆujรบcim priebeh vรฝstavby bolo poฤasie, ktorรฉ malo vรฝznamnรฝ vplyv na logistiku materiรกlov a zabezpeฤovanie strojovรฉho vybavenia. Vรฝkopovรฉ prรกce komplikovali prรญtoky podzemnej vody podporovanรฉ daลพdivรฝm poฤasรญm. Rozbahnenรก hornina vรฝrazne zniลพovala kvalitu zรกkladovej ลกkรกry a ovplyvลˆovala vรฝsledky zaลฅaลพovacรญch skรบลกok.

Poฤas betรณnovania zรกkladovรฝch pรกsov a kรกblovรฝch ลกรกcht boli teploty ฤasto pod bodom mrazu, niektorรฉ prรกce boli pre nรญzke teploty preruลกenรฉ, prรญpadne sa prijali opatrenia potrebnรฉ pri prรกcach v zimnom obdobรญ. Nepriaznivรฉ poฤasie vรฝznamne menilo harmonogram stavby. Preto sa pri koordinovanรญ stavebnรฝch prรกc dรดsledne sledovala projektovรก dokumentรกcia vลกetkรฝch objektov vo vzลฅahu k aktuรกlnej ฤasovej postupnosti ich vรฝstavby.

Cieฤพom bolo zabrรกniลฅ zbytoฤnรฝm prestojom, vzรกjomnรฉmu podkopรกvaniu ลกachiet a ploลกnรฝch zรกkladov pre mรบry a nesprรกvnej postupnosti kladenia potrubรญ a kรกblovodov kriลพujรบcich sa v rรดznych vรฝลกkovรฝch รบrovniach.ย Aj tieto รบskalia vลกak zhotoviteฤพ zvlรกdol a s betonรกลพou vozovky sa zaฤalo v plรกnovanom ฤase.

Betonรกลพ cementobetรณnovej vozovky

Betonรกลพ cementobetรณnovej (CB) vozovky v tuneli ลฝilina realizovala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., Bratislava.ย ล รญrka vozovky je 7,50 m. Vozovka v predportรกlovรฝch รบsekoch sa napรกja na asfaltobetรณnovรบ vozovku diaฤพnice. Vozovka objektu je dvojvrstvovรก a sa skladรก z krytu (CB), podkladovej vrstvy (CBGM) a ochrannej vrstvy (ล D). Celkovรก hrรบbka vozovky je minimรกlne 700 mm.

Protiลกmykovรก รบprava krytu je realizovanรก obnaลพenรฝm kamenivom, tzv. vymรฝvanรฝm betรณnom. Pri tejto technolรณgii sa odstraลˆuje kefovanรญm povrchovรก malta vznikajรบca pri hutnenรญ betรณnu, ฤรญm vznikรก povrch tvorenรฝ len zrnami kameniva s veฤพkosลฅou maximรกlne 8 mm. Vรฝslednรฝ povrch mรก trvalejลกie protiลกmykovรฉ vlastnosti a zรกroveลˆ vykazuje znรญลพenรฉ emisie valivรฉho hluku.ย S vรฝstavbou CB krytu vozovky sa zaฤalo 21. 6. 2018 privรกลพanรญm strojov na vรฝchodnรฝ portรกl tunela pred juลพnรบ tunelovรบ rรบru.

Kladenie vozovky sa realizovalo touto strojovou zostavou:

  • spodnรฝ betรณn: Walter-Heilit, typ GFU 08,
  • vrchnรฝ betรณn: Walter-Heilit, typ GFO 07 (obr. 6),
  • pracovnรก ploลกina: Walter-Heilit, typ SAB 01.
Obr. 6 Kladenie cementobetรณnovej vozovky
Obr. 6 Kladenie cementobetรณnovej vozovky

Prejazd strojnej zostavy prebiehal po lรญniovรฝch prvkoch ohraniฤujรบcich vozovku โ€“ obrubnรญkoch a ลกtrbinovรฝch ลพฤพaboch. Aj keฤ je hmotnosลฅ strojov HW nรญzka, ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby a obrubnรญky museli byลฅ uloลพenรฉ kvalitne, aby pri prejazde strojov nedochรกdzalo k ich praskaniu.ย Realizรกcia cementobetรณnovรฉho krytu v juลพnej tunelovej rรบre trvala ลกtyri dni.

Nรกsledne sa strojovรก zostava zo zรกpadnรฉho portรกlu presunula opรคtovne na vรฝchodnรฝ portรกl tunela a ฤalej sa pokraฤovalo s realizรกciou vozovky v severnej tunelovej rรบre.ย Kladenie sa v rรกmci oboch tunelovรฝch rรบr ukonฤilo 29. 6. 2018.

Zabudovanรฉ objemy v mieste CB krytu pri oboch tunelovรฝch rรบrach sรบ takรฉto:

  • ย ลกtrkodrvina 0-31,5: 4 064,50 m3,
  • cementom stmelenรก zmes CBGM C5/6: 2 557,06 m3,
  • cementobetรณnovรฝ kryt dvojvrstvovรฝ CB I (spolu 25 cm): 3 603,45 m3.

Prรกce prebiehajรบce v tuneli v sรบฤasnosti

V ฤase pรญsania ฤlรกnku (september 2018) prebiehajรบ prรกce na koneฤnรฝch terรฉnnych รบpravรกch portรกlov. Predmetnรก ฤasลฅ stavby nadvรคzuje bezprostredne na stabilizรกciu portรกlu na razenie stien stavebnej jamy, ktorรฉ sรบ zabezpeฤenรฉ pilรณtovรฝmi stenami a zemnรฝmi lanovรฝmi kotvami.

Definitรญvne รบpravy zรกpadnรฉho portรกlu tunela ลฝilina sรบ rieลกenรฉ pri oboch tunelovรฝch rรบrach pomocou stabilizaฤnรฝch vystuลพenรฝch nรกsypov s gabionovรฝm obkladom. Stabilitu pรคty vystuลพenรฝch nรกsypov budรบ zabezpeฤovaลฅ opornรฉ mรบry.ย Po oboch stranรกch portรกlu sรบ uลพ zrealizovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ obkladovรฉ mรบry pilรณtovรฝch stien (obr. 7).

Obr. 7 Realizรกcia obkladovรฝch mรบrov na zรกpadnom portรกli tunela
Obr. 7 Realizรกcia obkladovรฝch mรบrov na zรกpadnom portรกli tunela

ลฝelezobetรณnovรฉ opornรฉ a obkladovรฉ mรบry sรบ z monolitickรฉho betรณnu liateho do debnenia. Povrchovรบ รบpravu pohฤพadovej plochy mรบrov tvorรญ vzor โ€žkyklopskรฉho murivaโ€œ vloลพenรญm matrice do debnenia.V sรบฤasnosti sa na zรกpadnom portรกli tunela ลฝilina realizuje vystuลพenรฝ nรกsyp a zaฤรญna sa s kladenรญm gabionovรฝch koลกov. Ukonฤenie prรกc na vystuลพenom nรกsype sa predpokladรก v novembri tohto roka.

Zรกver

Postupnรฝm ukonฤovanรญm realizรกcie stavebnรฝch prรกc sa ฤinnosลฅ zhotoviteฤพa stavebnej ฤasti nekonฤรญ. Nastupuje รบzka spoluprรกca s dodรกvateฤพmi technolรณgiรญ, prรญprava diela na skรบลกobnรบ prevรกdzku a odovzdรกvanie objednรกvateฤพovi. V neposlednom rade bude potยญrebnรฉ zosumarizovaลฅ dokumenty potrebnรฉ na kolaudรกciu.

Work on the ลฝilina tunnel finishes

Work on the ลฝilina tunnel began in May 2014 by adjusting the area for the Western portal. At present, in autumn of this year, work on construction projects of the tunnel after about 51 months comes slowly to an end. The article provides an insight into the progress of the tunnel construction.

 

 

Obr. 1 Zaฤiatok razenia tunela zo zรกpadnรฉho portรกlu pod korytnaฤkou
Obr. 2 Vรฝrub tunela rรฝchle uzatvรกranie celรฉho profilu
Obr. 3 Pohฤพad na ฤelbu tunela
Obr. 4 Sekundรกrne ostenie tunela pohฤพad na murovanรบ stienku zdruลพenรฉho vรฝklenku
Obr. 5 Vรฝkopovรฉ prรกce na zรกpadnom portรกli tunela
Obr. 6 Kladenie cementobetรณnovej vozovky
Obr. 7 Realizรกcia obkladovรฝch mรบrov na zรกpadnom portรกli tunela
Obr. 8 Zรกpadnรฝ portรกl tunela ลฝilina september 2018

TEXT: Michal Fuฤรญk, Ing. Iveta ล naukovรก
FOTO: Doprastav, a. s.

Michal Fuฤรญk a Iveta ล naukovรก pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2018.

Najฤรญtanejลกie