Prรกce na tuneli ลฝilina finiลกujรบ
Prรกce na tuneli ลฝilina sa zaฤali vย jรบli 2014 รบpravou plochy pre zรกpadnรฝ portรกl. Vย sรบฤasnosti, na jeseล tohto roka, sa prรกce na stavebnรฝch objektoch tunela po pribliลพne 51 mesiacoch pomaly konฤia. ฤlรกnok prinรกลกa ohliadnutie sa za priebehom prรกc na vรฝstavbe tunela.
Zรกkladnรฉ รบdaje o tuneli ลฝilina boli publikovanรฉ viackrรกt. V krรกtkosti pripomenieme, ลพe ide o 687 m dlhรฝ tunel, ktorรฝ je sรบฤasลฅou รบseku diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka. รsek tvorรญ juลพnรฝ obchvat mesta ลฝilina. Stavebnรญkom a zรกroveล budรบcim sprรกvcom tunela je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ,โฏa. s. Priamym zhotoviteฤพom tunela ลฝilina je spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., Bratislava, a Metrostav, a. s., Praha. Projektantom tunela je spoloฤnosลฅ Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Poฤas celej vรฝstavby musel zhotoviteฤพ tunela rieลกiลฅ nepriaznivรฉ okolnosti v podobe extrรฉmne nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch podmienok, ktorรฉ sa premietali do zmien vystrojovacรญch tried, navรฝลกenia mnoลพstva zabudovanรฝch stavebnรฝch materiรกlov, ako aj do problรฉmov s dodrลพiavanรญm harmonogramu vรฝstavby.
Prรกce v takomto prostredรญ si vyลพadovali operatรญvny prรญstup a komunikรกciu medzi zhotoviteฤพom, projektantom a stavebnรฝm dozorom. Zhotoviteฤพ preukรกzal vysokรบ dรกvku skรบsenostรญ s razenรญm v mรคkkรฝch horninรกch, ako aj cit pre sledovanie a hlavne vyhodnotenie odozvy horninovรฉho prostredia na jednotlivรฉ pracovnรฉ operรกcie, podporenรฉ znalosลฅami geolรณgie, geotechniky a dobrej orientรกcie v poลพadovanรฝch technologickรฝch postupoch.
V neposlednom rade bolo nevyhnutnรฉ maลฅ aj dobrรฝ prehฤพad o trhu so stavebnรฝmi materiรกlmi s cieฤพom zvoliลฅ optimรกlne materiรกly, najlepลกie vyhovujรบce zastihnutรฝm podmienkam. To vลกetko bolo moลพnรฉ hlavne vฤaka sรบhre a odbornรฝm znalostiam stavbyvedรบcich, majstrov, prรญpravรกrov, kvalitรกrov a mnohรฝch ฤalลกรญch, ktorรญ sa na vรฝstavbe tunela podieฤพali za tรญm zhotoviteฤพa.
Priebeh vรฝstavby tunela ลฝilina
Zhotoviteฤพ pรดvodne poฤรญtal s celou realizรกciou vรฝstavby tunela dovrchnรฝm razenรญm zo zรกpadnรฉho portรกlu, ฤo dokladoval predloลพenรฝ harmonogram prรกc. Tomu sa prispรดsobilo umiestnenie zariadenia staveniska, umiestnenie a veฤพkosลฅ depรณnie, plocha na uskladnenie materiรกlu, poฤet strojovรฝch zostรกv, ako aj poฤet raziฤskรฝch skupรญn. ฤas vรฝstavby na prerazenie tunela bol plรกnovanรฝ na 395 dnรญ od dรกtumu zaฤatia prรกc.
Zabezpeฤenie portรกlu na razenie
Prรกce na tuneli sa zaฤali zabezpeฤenรญm stavebnej jamy na zรกpadnom portรกli v jรบli 2014. Vzhฤพadom na prรญtomnosลฅ aktรญvneho zosuvnรฉho รบzemia v pravom juลพnom svahu nad portรกlovรฝm zรกrezom bolo nevyhnutnรฉ prรญtomnรฝ zosuv pred zaฤatรญm vรฝkopovรฝch prรกc sanovaลฅ. Sanรกcia sa realizovala hฤบbkovรฝm odvodnenรญm predmetnรฉho รบzemia. Odvodลovacรญmi vrtmi sa podarilo naraziลฅ na zvodnatenรฉ vrstvy, dรดkazom ฤoho bolo neustรกle vytekanie vody z vrtov.
Po znรญลพenรญ hladiny podzemnej vody v zรกujmovom รบzemรญ zaฤal zhotoviteฤพ s vรฝkopovรฝmi prรกcami. Pretoลพe sa zabezpeฤovalo nestabilnรฉ รบzemie, zrealizovala sa zรกrubnรก konลกtrukcia โ kotvenรก pilรณtovรก stena z veฤพkopriemerovรฝch pilรณt v kombinรกcii s dlhรฝmi lanovรฝmi kotvami a striekanรฝm betรณnom. Na znรญลพenie mnoลพstva odkopovรฝch prรกc v pรคte zosuvu sa v oblasti ฤพavej tunelovej rรบry navrhla ochrannรก ลพelezobetรณnovรก klenba, v praxi znรกma pod nรกzvom โkorytnaฤkaโ.
Prรกce na portรกli trvali pribliลพne pรคลฅ mesiacov do zaฤiatku razenia severnej tunelovej rรบry. V mieste juลพnej tunelovej rรบry pokraฤovali prรกce na stabilizรกcii portรกlovej steny do konca decembra 2014. Po tomto ฤase pristรบpil zhotoviteฤพ k razeniu tunela.
Priebeh razenia tunela
Razenie tunela ลฝilina sa zaฤalo v novembri 2014 (obr. 1) vรฝstavbou severnej tunelovej rรบry. V tom ฤase eลกte nikto netuลกil, v akรฝch extrรฉmne nรกroฤnรฝch inลพinierskogeologickรฝch (IG) podmienkach bude stavba pokraฤovaลฅ.Na zรกklade IG prieskumu, ktorรฝ dostal zhotoviteฤพ v sรบลฅaลพnรฝch podkladoch, mal byลฅ tunel ลฝilina situovanรฝ v horninovom masรญve budovanom paleogรฉnnym sรบvrstvรญm รญlovcov a pieskovcov, s prevahou รญlovcov v celom hodnotenom รบseku.
Od vรฝchodnรฉho portรกlu mal paleogรฉn prekrรฝvaลฅ formรกciu kvartรฉrnych pokryvnรฝch รบtvarov reprezentovanรฝch terasovรฝm a deluviรกlnym komplexom. Kvartรฉr bol reprezentovanรฝ predovลกetkรฝm รญlovitรฝm ลกtrkom aลพ ลกtrkom s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Zรณna zvetrania mala zasahovaลฅ do hฤบbky viac ako 10,0 m od povrchu paleogรฉnneho sรบvrstvia.
V tejto zรณne degradovalo zvetrรกvanie poloskalnรฉ horniny paleogรฉnu na zeminy, ฤo pri malej vรฝลกke nadloลพia tunela znamenalo, ลพe 48 % dฤบลพky tunela sa malo raziลฅ v zeminรกch. Vรฝsledky IG prieskumu zdokumentovali aj viacerรฉ tektonickรฉ zรณny, ktorรฝmi bolo horninovรฉ prostredie v trase tunela poruลกenรฉ. Predpokladalo sa, ลพe tektonicky poruลกenรฉ zรณny sa budรบ striedaลฅ v celom รบseku tunela, vรฝraznejลกie v jeho zรกpadnej ฤasti.
Hladina podzemnej vody bola zadefinovanรก v celej trase tunela nad projektovanou niveletou. Sลฅaลพenรฉ podmienky razenia spรดsobenรฉ podzemnou vodou bolo moลพnรฉ oฤakรกvaลฅ na kontakte tektonickรฝch porรบch, kde sa predpokladal vรฝskyt sรบstrednรฝch prรญtokov podzemnej vody.
Podฤพa podkladov poskytnutรฝch v sรบลฅaลพi sa javilo, ลพe najvรคฤลกรญm problรฉmom pri vรฝstavbe tunela bude mรคkkรก, poddajnรก hornina so vลกetkรฝmi jej dรดsledkami, ako sรบ vysokรฉ deformรกcie vรฝrubu a sadanie (zabรกranie) celej stavby.
Na zรกklade tohto predpokladu bol navrhnutรฝ tvar prieฤneho rezu, ako aj technologickรฝ postup vรฝstavby tunela takรฝm spรดsobom, aby sa ฤo najviac eliminovali oฤakรกvanรฉ nepriaznivรฉ vplyvy โ spodnรก klenba bola navrhnutรก v celej dฤบลพke tunela, v kalote sa navrhli rozลกรญrenรฉ pรคty vรฝrubu a zรกkladnou podmienkou technologickรฉho postupu vรฝstavยญby bolo ฤo najrรฝchlejลกie uzatvรกranie celรฉho profilu.
Hneฤ po zaฤatรญ razenia severnej tunelovej rรบry sa vลกak predpoklady deklarovanรฉ v zรกveroch IG sprรกvy, ktorรก bola sรบฤasลฅou sรบลฅaลพnรฝch podkladov, nepotvrdili. Zhotoviteฤพ zaฤal narรกลพaลฅ na nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky a ich prejavy โ razenie v rozloลพenรฝch รญlovcoch s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou R6 a vysokou plasticitou aj vysokรก nestabilita vrchnej ฤasti kaloty, ktorรบ tvoril รบplne zvetranรฝ รญlovec aลพ charakteru zemรญn.
Na plastickรฉ sprรกvanie horniny bol zhotoviteฤพ pripravenรฝ, ฤo sa vลกak neoฤakรกvalo a nedalo sa vopred predpokladaลฅ, bolo nadmernรฉ vysypรกvanie horninovรฉho materiรกlu z ฤelby kaloty. Vysypรกvanie horniny nijako nezodpovedalo deklarovanรฉmu plastickรฉmu sprรกvaniu horninovรฉho prostredia. Hornina sa hlavne vo vrchnej ฤasti kaloty zaฤala sprรกvaลฅ ako sypkรฝ, nesรบdrลพnรฝ materiรกl.
Zhotoviteฤพ v spoluprรกci s projektantom okamลพite prehodnotil vzniknutรบ situรกciu a zareagoval na zastihnutรฉ inลพinierskogeologickรฉ pomery urรฝchlenรฝm uzatvรกranรญm celรฉho profilu 12 โ 16 m od ฤelby kaloty (obr. 2), vรฝrubom kaloty po ฤastiach s okamลพitรฝm stabilizaฤnรฝm nรกstrekom otvorenej plochy a skrรกtenรญm dฤบลพky zรกberu na 0,8 m.
Zastihnutรฉ nepriaznivรฉ reagovanie horniny v okolรญ vรฝrubu postupovalo veฤพmi rรฝchlo, aลพ na zaฤiatku januรกra 2015 vyรบstilo do mimoriadnej udalosti โ zรกvalu. Ten potom zastavil razenie v severnej tunelovej rรบre na ลกesลฅ mesiacov.ย V ฤase rieลกenia zรกvalu prebiehali neustรกle odbornรฉ diskusie na strane zhotoviteฤพa, projektanta, ako aj tรญmu prizvanรฝch odbornรญkov, ktorรฝch cieฤพom bolo nรกjsลฅ spรดsob ฤalลกieho postupu razenia tak, aby uลพ nevznikla ฤalลกia mimoriadna udalosลฅ.
Prioritou sa stalo zabezpeฤenie stability vรฝrubu a ฤelby bez ohฤพadu na finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ prijatรฝch opatrenรญ. Pretoลพe horninovรฝ masรญv sa sprรกval inak, ako bolo deklarovanรฉ, pristรบpil zhotoviteฤพ k realizรกcii doplnkovรฉho IG prieskumu. Aj keฤ geotechnickรฉ parametre sa na zรกklade doplnkovรฉho prieskumu vรฝrazne nezmenili, preukรกzala sa zmena prerozdelenia kvรกzihomogรฉnnych blokov.
Najnepriaznivejลกie bloky, s ktorรฝmi sa pรดvodne poฤรญtalo len v nรญzkom nadloลพรญ, sa presunuli aj do oblastรญ s vyลกลกรญm nadloลพรญm. To si v dรดsledku vรคฤลกieho geostatickรฉho napรคtia vyลพiadalo zmenu/zosilnenie primรกrneho ostenia.ย Na zรกklade skรบsenostรญ z priebehu razenia a vรฝsledkov doplnkovรฉho prieskumu bolo zrejmรฉ, ลพe je nevyhnutnรฉ venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ zaisteniu stability horninovรฉho prostredia pred ฤelbou.
Dรดvodom bola nielen prรญtomnosลฅ zvodnatenรฝch, mรกlo sรบdrลพnรฝch hornรญn pred ฤelbou, ale aj skutoฤnosลฅ, ลพe uzatvรกranie vรฝrubu v krรกtkej vzdialenosti za ฤelbou (opatrenie na zabezpeฤenie stability ostenia) zvyลกovalo, paradoxne, nestabilitu ฤelby. Zaฤala sa teda realizovaลฅ doฤasnรก protiklenba kaloty, masรญvne kotvenie ฤelby kaloty sklolaminรกtovรฝmi kotvami dlhรฝmi 16 m a profil tunela sa uzatvรกral vo vzdialenosti maximรกlne 12 m od ฤelby kaloty.
Takรฝmto spรดsobom sa deformรกcie primรกrneho ostenia podarilo postupne stabilizovaลฅ. Naฤalej vลกak zostรกvala problematickรก nestabilita ฤelby, ktorรบ navyลกe podporovali stรกle sa zvyลกujรบce prรญtoky podzemnej vody. Identifikovaลฅ miesta nadmernรฝch prรญtokov podzemnej vody, prรญpadne zvodnatenรฉ ลกoลกovky, sa pritom doplnkovรฝm prieskumom nepodarilo.
Nadmernรฝ prรญtok podzemnej vody v kombinรกcii s nesรบdrลพnou horninou bol aj prรญฤinou ฤalลกieho zรกvalu, ktorรฝ nastal v novembri 2015. Vplyvom prรบdiacej vody sa nepodarilo zastabilizovaลฅ ฤiastkovรฝ vรฝrub v klenbe kaloty. Doลกlo k prelomeniu stropu tunela, k jeho vysypaniu a nรกslednรฉmu vteฤeniu zvodnatenรฉho materiรกlu do priestoru tunela. Rieลกenie zรกvalu zastavilo vรฝstavbu severnej tunelovej rรบry pribliลพne na ฤalลกie dva mesiace.
Zhotoviteฤพ v spoluprรกci s projektantom, geolรณgom a prizvanรฝmi expertmi v oblasti zlepลกovania kvalรญt horninovรฉho prostredia opรคtovne prehodnotil spรดsob vystrojovania. Po zabezpeฤenรญ a prekonanรญ oblasti zรกvalu sa pristรบpilo k razeniu severnej tunelovej rรบry vo vystrojovacej triede navrhnutej pre extrรฉmne zloลพitรฉ inลพinierskogeologickรฉ pomery.
Upravila sa geometria prieฤneho rezu a zvรคฤลกila sa hrรบbka primรกrneho ostenia na 40 cm. Razenie prebiehalo systematicky pod ลฅaลพkรฝmi mikropilotovรฝmi dรกลพdnikmi, zรกroveล pokraฤovalo masรญvne kotvenie ฤelby sklolaminรกtovรฝmi kotvami. Vrty sa pre zastabilizovanie stien vrtov a ฤiastoฤnรฉ preinjektovanie okolia vrtov zaฤali vลtaลฅ s cementovรฝm vรฝplachom.
Po viacerรฝch odbornรฝch diskusiรกch a skรบลกkach na ฤelbe tunela sa pristรบpilo k vysokotlakovรฝm injektรกลพam mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika a sklolaminรกtovรฝch ฤelbovรฝch kotiev. Poฤet injektovanรฝch kotiev na ฤelbe sa menil v zรกvislosti od aktuรกlne zastihnutej situรกcie. Na odvodnenie horninovรฉho prostredia pred ฤelbou sa zaฤali vลtaลฅ tri odvodลovacie vrty s dฤบลพkou 20,0 m.
Vyลกลกie opรญsanรฉ zabezpeฤovacie opatrenia sa ukรกzali ako รบฤinnรฉ. Realizรกcia mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika a ฤelbovรฝch kotiev aj s vysokotlakovou injektรกลพou vลกak prebiehala v ฤasovom harmonograme devรคลฅ dnรญ, ฤo opรคtovne vรฝrazne spomaฤพovalo postup razenia tunela.ย Pretoลพe pomalรฉ postupy razenia zo zรกpadnรฉho portรกlu znaฤne naruลกili harmonogram stavebnรฝch prรกc, pristรบpil zhotoviteฤพ k razeniu aj z vรฝchodnรฉho portรกlu.
Raziลฅ z vรฝchodnรฉho portรกlu sa zaฤalo koncom oktรณbra 2015 v juลพnej tunelovej rรบre a vo februรกri 2016 v severnej tunelovej rรบre.ย Z vรฝchodnรฉho portรกlu sa neoฤakรกvalo takรฉ vรฝraznรฉ plastickรฉ sprรกvanie horninovรฉho masรญvu, ako na zรกpadnom portรกli, ฤo sa aj v priebehu prรกc potvrdilo.
Spomaliลฅ postup razenia mohla prรญtomnosลฅ kvartรฉrnych ลกtrkov v klenbe kaloty. Na to bol vลกak zhotoviteฤพ pripravenรฝ, preto sa hneฤ od zaฤiatku razenia pouลพรญvala na spevnenie ฤelby a horninovรฉho prostredia pred ฤelbou chemickรก aj cementovรก vysokotlakovรก injektรกลพ.
Takรฝto postup sa osvedฤil a razenie z vรฝchodnรฉho portรกlu nespรดsobovalo vรฝraznejลกie problรฉmy.Tunel ลฝilina bol prerazenรฝ v januรกri 2017. ฤas vรฝstavby bol aj napriek razeniu z oboch portรกlov 731 dnรญ od zaฤatia prรกc, ฤo predstavovalo predฤบลพenie razenia o 336 dnรญ.
Sekundรกrne ostenie tunela
K vรฝstavbe sekundรกrneho ostenia sa pristรบpilo po nรกslednom upokojenรญ nรกrastu deformรกciรญ a profilรกcii primรกrneho ostenia.ย Nepriaznivรฉ inลพinierskogeologickรฉ podmienky pri razenรญ tunela sa prejavili aj pri nรกvrhu a realizรกcii sekundรกrneho ostenia. Rozdiely boli zrejmรฉ predovลกetkรฝm v oblastiach, kde sa pouลพili vystrojovacie triedy s mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom.
V tรฝchto รบsekoch sa pouลพila prehฤบbenรก spodnรก klenba, ktorรก si vyลพiadala navรฝลกenie betรณnu oproti spodnej klenbe v objeme 71,5 m3/blok. Pri realizรกcii hornej klenby sa zvรฝลกilo oproti sรบลฅaลพnรฉmu nรกvrhu predovลกetkรฝm mnoลพstvo vรฝstuลพe. Mnoลพstvo vรฝstuลพe v blokoch v oblasti s mikropilรณtovรฝmi dรกลพdnikmi (ลฅaลพkรฉ bloky) bolo pribliลพne 24 t/blok, priฤom v ostanรฝch รบsekoch bola hmotnosลฅ vรฝstuลพe hornej klenby pribliลพne 15 t/blok.
To sa prejavilo aj na ฤase potrebnom na vyarmovanie jednรฉho bloku โ armovanie jednรฉho ลฅaลพkรฉho bloku trvalo pribliลพne pรคลฅ dnรญ. Po prechode do ฤพahลกรญch blokov sa armovanie skrรกtilo pribliลพne na 2,5 dลa/blok. Samotnรก betonรกลพ hornej klenby sa realizovala zo zรกpadnรฉho portรกlu.
Betonรกลพ kaลพdej tunelovej rรบry trvala zhruba ลกtyri mesiace. Betonรกลพ bloku ostenia sa realizovala pribliลพne kaลพdรฝ druhรฝ deล.Realizรกcia sekundรกrneho ostenia (armovanie, hydroizolรกcie, betonรกลพ โ hornรก a spodnรก klenba) tunela ลฝilina trvala 362 dnรญ, ฤo predstavuje navรฝลกenie ฤasu realizรกcie oproti sรบลฅaลพnรฝm podkladom o 115 dnรญ.
Postup prรกc po dokonฤenรญ sekundรกrneho ostenia
Po dobetรณnovanรญ sekundรกrneho ostenia pokraฤovali prรกce zhotoviteฤพa jednak vo vnรบtri tunelovรฝch rรบr a takisto aj na portรกloch tunela. Postup prรกc, ako aj ich ฤasovรก nรกslednosลฅ boli zvolenรฉ takรฝm spรดsobom, aby sa nenaruลกil harmonogram vรฝstavby cementobetรณnovej vozovky v tuneli.
V tuneli bolo potrebnรฉ ukonฤiลฅ ฤo najrรฝchlejลกie vรฝstavbu chodnรญkov tak, aby sa umoลพnil prejazd finiลกera realizujรบceho cementobetรณnovรบ vozovku. To si vyลพadovalo koordinรกciu prรกc stavebnej ฤasti a technolรณgov, ktorรญ zabezpeฤovali uloลพenie optickรฝch kรกblov a kรกblov VN a NN v kรกblovodoch pod chodnรญkmi tunela. Zo stavebnej ฤasti bolo potrebnรฉ poloลพiลฅ poลพiarny vodovod, ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby, obrubnรญky a zakryลฅ celรฝ chodnรญk prefabrikovanรฝmi zรกkrytovรฝmi doskami.
Prรกce na portรกlovรฝch plochรกch tunela boli takisto organizovanรฉ takรฝm spรดsobom, aby nezdrลพovali plรกnovanรฉ kladenie cementobetรณnovej vozovky. Iลกlo predovลกetkรฝm o prรกce, ktorรฉ si vyลพadovali vรฝkopy na drenรกลพne odvodnenie tunela, odvodnenie vozovky, poลพiarny vodovod a kรกblovody (obr. 5).
Aj tu sa prejavil nepriaznivรฝ vplyv predฤบลพenia realizรกcie tunelovรฝch rรบr. Vรฝkopovรฉ prรกce, ktorรฉ boli vzhฤพadom na stiesnenรฉ pomery na portรกli plรกnovanรฉ postupne a mali sa realizovaลฅ v letnรฝch a jesennรฝch mesiacoch, sa zaฤali realizovaลฅ v novembri 2017 takmer vลกetky naraz. ฤas na ich realizรกciu sa skrรกtil a vลกetky prรกce prebiehali prevaลพne v zimnom obdobรญ.
Rozhodujรบcim faktorom ovplyvลujรบcim priebeh vรฝstavby bolo poฤasie, ktorรฉ malo vรฝznamnรฝ vplyv na logistiku materiรกlov a zabezpeฤovanie strojovรฉho vybavenia. Vรฝkopovรฉ prรกce komplikovali prรญtoky podzemnej vody podporovanรฉ daลพdivรฝm poฤasรญm. Rozbahnenรก hornina vรฝrazne zniลพovala kvalitu zรกkladovej ลกkรกry a ovplyvลovala vรฝsledky zaลฅaลพovacรญch skรบลกok.
Poฤas betรณnovania zรกkladovรฝch pรกsov a kรกblovรฝch ลกรกcht boli teploty ฤasto pod bodom mrazu, niektorรฉ prรกce boli pre nรญzke teploty preruลกenรฉ, prรญpadne sa prijali opatrenia potrebnรฉ pri prรกcach v zimnom obdobรญ. Nepriaznivรฉ poฤasie vรฝznamne menilo harmonogram stavby. Preto sa pri koordinovanรญ stavebnรฝch prรกc dรดsledne sledovala projektovรก dokumentรกcia vลกetkรฝch objektov vo vzลฅahu k aktuรกlnej ฤasovej postupnosti ich vรฝstavby.
Cieฤพom bolo zabrรกniลฅ zbytoฤnรฝm prestojom, vzรกjomnรฉmu podkopรกvaniu ลกachiet a ploลกnรฝch zรกkladov pre mรบry a nesprรกvnej postupnosti kladenia potrubรญ a kรกblovodov kriลพujรบcich sa v rรดznych vรฝลกkovรฝch รบrovniach.ย Aj tieto รบskalia vลกak zhotoviteฤพ zvlรกdol a s betonรกลพou vozovky sa zaฤalo v plรกnovanom ฤase.
Betonรกลพ cementobetรณnovej vozovky
Betonรกลพ cementobetรณnovej (CB) vozovky v tuneli ลฝilina realizovala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., Bratislava.ย ล รญrka vozovky je 7,50 m. Vozovka v predportรกlovรฝch รบsekoch sa napรกja na asfaltobetรณnovรบ vozovku diaฤพnice. Vozovka objektu je dvojvrstvovรก a sa skladรก z krytu (CB), podkladovej vrstvy (CBGM) a ochrannej vrstvy (ล D). Celkovรก hrรบbka vozovky je minimรกlne 700 mm.
Protiลกmykovรก รบprava krytu je realizovanรก obnaลพenรฝm kamenivom, tzv. vymรฝvanรฝm betรณnom. Pri tejto technolรณgii sa odstraลuje kefovanรญm povrchovรก malta vznikajรบca pri hutnenรญ betรณnu, ฤรญm vznikรก povrch tvorenรฝ len zrnami kameniva s veฤพkosลฅou maximรกlne 8 mm. Vรฝslednรฝ povrch mรก trvalejลกie protiลกmykovรฉ vlastnosti a zรกroveล vykazuje znรญลพenรฉ emisie valivรฉho hluku.ย S vรฝstavbou CB krytu vozovky sa zaฤalo 21. 6. 2018 privรกลพanรญm strojov na vรฝchodnรฝ portรกl tunela pred juลพnรบ tunelovรบ rรบru.
Kladenie vozovky sa realizovalo touto strojovou zostavou:
- spodnรฝ betรณn: Walter-Heilit, typ GFU 08,
- vrchnรฝ betรณn: Walter-Heilit, typ GFO 07 (obr. 6),
- pracovnรก ploลกina: Walter-Heilit, typ SAB 01.
Prejazd strojnej zostavy prebiehal po lรญniovรฝch prvkoch ohraniฤujรบcich vozovku โ obrubnรญkoch a ลกtrbinovรฝch ลพฤพaboch. Aj keฤ je hmotnosลฅ strojov HW nรญzka, ลกtrbinovรฉ ลพฤพaby a obrubnรญky museli byลฅ uloลพenรฉ kvalitne, aby pri prejazde strojov nedochรกdzalo k ich praskaniu.ย Realizรกcia cementobetรณnovรฉho krytu v juลพnej tunelovej rรบre trvala ลกtyri dni.
Nรกsledne sa strojovรก zostava zo zรกpadnรฉho portรกlu presunula opรคtovne na vรฝchodnรฝ portรกl tunela a ฤalej sa pokraฤovalo s realizรกciou vozovky v severnej tunelovej rรบre.ย Kladenie sa v rรกmci oboch tunelovรฝch rรบr ukonฤilo 29. 6. 2018.
Zabudovanรฉ objemy v mieste CB krytu pri oboch tunelovรฝch rรบrach sรบ takรฉto:
- ย ลกtrkodrvina 0-31,5: 4 064,50 m3,
- cementom stmelenรก zmes CBGM C5/6: 2 557,06 m3,
- cementobetรณnovรฝ kryt dvojvrstvovรฝ CB I (spolu 25 cm): 3 603,45 m3.
Prรกce prebiehajรบce v tuneli v sรบฤasnosti
V ฤase pรญsania ฤlรกnku (september 2018) prebiehajรบ prรกce na koneฤnรฝch terรฉnnych รบpravรกch portรกlov. Predmetnรก ฤasลฅ stavby nadvรคzuje bezprostredne na stabilizรกciu portรกlu na razenie stien stavebnej jamy, ktorรฉ sรบ zabezpeฤenรฉ pilรณtovรฝmi stenami a zemnรฝmi lanovรฝmi kotvami.
Definitรญvne รบpravy zรกpadnรฉho portรกlu tunela ลฝilina sรบ rieลกenรฉ pri oboch tunelovรฝch rรบrach pomocou stabilizaฤnรฝch vystuลพenรฝch nรกsypov s gabionovรฝm obkladom. Stabilitu pรคty vystuลพenรฝch nรกsypov budรบ zabezpeฤovaลฅ opornรฉ mรบry.ย Po oboch stranรกch portรกlu sรบ uลพ zrealizovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ obkladovรฉ mรบry pilรณtovรฝch stien (obr. 7).
ลฝelezobetรณnovรฉ opornรฉ a obkladovรฉ mรบry sรบ z monolitickรฉho betรณnu liateho do debnenia. Povrchovรบ รบpravu pohฤพadovej plochy mรบrov tvorรญ vzor โkyklopskรฉho murivaโ vloลพenรญm matrice do debnenia.V sรบฤasnosti sa na zรกpadnom portรกli tunela ลฝilina realizuje vystuลพenรฝ nรกsyp a zaฤรญna sa s kladenรญm gabionovรฝch koลกov. Ukonฤenie prรกc na vystuลพenom nรกsype sa predpokladรก v novembri tohto roka.
Zรกver
Postupnรฝm ukonฤovanรญm realizรกcie stavebnรฝch prรกc sa ฤinnosลฅ zhotoviteฤพa stavebnej ฤasti nekonฤรญ. Nastupuje รบzka spoluprรกca s dodรกvateฤพmi technolรณgiรญ, prรญprava diela na skรบลกobnรบ prevรกdzku a odovzdรกvanie objednรกvateฤพovi. V neposlednom rade bude potยญrebnรฉ zosumarizovaลฅ dokumenty potrebnรฉ na kolaudรกciu.
Work on the ลฝilina tunnel finishes
Work on the ลฝilina tunnel began in May 2014 by adjusting the area for the Western portal. At present, in autumn of this year, work on construction projects of the tunnel after about 51 months comes slowly to an end. The article provides an insight into the progress of the tunnel construction.
TEXT: Michal Fuฤรญk, Ing. Iveta ล naukovรก
FOTO: Doprastav, a. s.
Michal Fuฤรญk a Iveta ล naukovรก pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2018.