Prรกce na vรฝchodnom portรกli tunela Milochov
Portรกly sรบ v prรญpade ลพelezniฤnรฝch tunelov nevyhnutnou sรบฤasลฅou stavebnรฉho diela. Majรบ architektonickรบ, statickรบ a obsluลพnรบ funkciu tunelovej stavby a sรบ vรฝzvou pre odbornosลฅ projektanta a schopnosti realizaฤnej firmy.
รlohou projektanta je pritom nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ vyhovuje bezpeฤnostnรฝm, ekonomickรฝm a estetickรฝm poลพiadavkรกm projektu. Tento ฤlรกnok opisuje hฤบbenie, zabezpeฤovanie a koneฤnรฉ stvรกrnenie vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov prรกve z pohฤพadu projektanta
ล tรกtna spoloฤnosลฅ ลฝeleznice Slovenskej republiky odovzdala v septembri 2016 na dobu 40 mesiacov stavenisko vรญลฅaznรฉmu konzorciu realizaฤnรฝch firiem โ zdruลพeniu Nimnica โ, ktorรฉ ฤakala technicky veฤพmi nรกroฤnรก รบloha. Na รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 16 km sa nachรกdza 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.
Umelรฉ objekty, ฤi uลพ ide o mostnรฉ konลกtrukcie, ako je naprรญklad najdlhลกรญ ลพelezniฤnรฝ most na Slovensku, alebo o dvojicu tunelov Diel a Milochov, tvoria veฤพkรบ ฤasลฅ trasy. Prรญprava a vรฝstavba prรกve druhรฉho z menovanรฝch tunelov predstavovala pre zhotoviteฤพov stavby neprรญjemnรฉ prekvapenia uลพ v ฤase, kedy nebol vyrazenรฝ ani jeden meter tunela. ฤlรกnok pojednรกva o problรฉmoch aj rieลกeniach a technickรฝch vรฝzvach v sรบvislosti s jeho portรกlovรฝmi oblasลฅami.
Hlavnรฝm cieฤพom modernizรกcie ลพeleznรญc je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h (vrรกtane), a to v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch. Trasa medzi Pรบchovom a Povaลพskou Teplou zostรกva jedinรฝm รบsekom medzi Bratislavou a ลฝilinou, ktorรฝ zatiaฤพ nespฤบลa poลพadovanรฉ parametre. Novรฝ tunel Milochov je situovanรฝ juลพne od mesta Povaลพskรก Bystrica, v mestskej ฤasti Milochov.
Stavba slรบลพi na preklenutie รบpรคtia vrchu Stavnรก. Tunel je navrhovanรฝ ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Poฤรญta sa s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Tunel je vybavenรฝ jednou รบnikovou ลกtรดlลou s dฤบลพkou 263,0 m, priฤom celkovรก dฤบลพka tunela je 1861,0 m. Pred prerazenรญm tunela, jeho vybavenรญm a uvedenรญm do prevรกdzky vลกak bolo nutnรฉ vybudovaลฅ oba tunelovรฉ portรกly.
Inลพiniersko-geologickรฉ zhodnotenie
Objekt vรฝchodnรฉho portรกlu je situovanรฝ bliลพลกie k mestu Povaลพskรก Bystrica. Slรบลพi na zaฤiatok raziacich prรกc a vybudovanie hฤบbenej ฤasti tunela. Z geologickรฉho hฤพadiska je skladba v oblasti tohto portรกlu komplikovanรก. Na zรกklade prieskumnรฝch prรกc moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe portรกlovรฝ zรกrez je umiestnenรฝ do rozsiahleho zosuvu. Sklon svahu na ฤelnej strane je pribliลพne 35ยฐ. Vrtnรฉ prรกce odhalili neoฤakรกvane mocnรฉ vrstvy deluviรกlnych sedimentov vo forme รญlov a sute.
V minulosti tu boli antropogรฉnnou ฤinnosลฅou aktivovanรฉ svahovรฉ pohyby a oblasลฅ bola pred zaฤiatkom budovania zรกrezu na hranici stability. Najrozลกรญrenejลกou kvartรฉrnou vrstvou je kamenito-รญlovitรก a รญlovito-kamenitรก suลฅ (G5/CG, F2/CG, F6/ CI).
Predkvartรฉrnu frakciu zastupuje sรบvrstvie รญlovcov a slieลovcov. Prechod medzi kvartรฉrnym pokryvom a podloลพnรฝmi mezozoickรฝmi horninami je charakteristickรฝ prechodovou Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov Portรกly sรบ v prรญpade ลพelezniฤnรฝch tunelov nevyhnutnou sรบฤasลฅou stavebnรฉho diela. Majรบ architektonickรบ, statickรบ a obsluลพnรบ funkciu tunelovej stavby a sรบ vรฝzvou pre odbornosลฅ projektanta a schopnosti realizaฤnej firmy.
รlohou projektanta je pritom nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ vyhovuje bezpeฤnostnรฝm, ekonomickรฝm a estetickรฝm poลพiadavkรกm projektu. Tento ฤlรกnok opisuje hฤบbenie, zabezpeฤovanie a koneฤnรฉ stvรกrnenie vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov prรกve z pohฤพadu projektanta. zรณnou (elรบvium), ktorรบ tvoria rozloลพenรฉ รญlovce a slieลovce charakteru zemรญn.
Na mnohรฝch miestach je tรกto zรณna zahrnutรก do zosuvnej ฤasti รบzemia a tvorรญ bazรกlnu ลกmykovรบ plochu. Samotnรฝ masรญv je rozvoฤพnenรฝ s puklinami vyplnenรฝmi รญlovitรฝm a piesฤitรฝm materiรกlom
Prรญpravnรฉ prรกce
Stavebnรฉ prรกce v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu sa zaฤali demolรกciou existujรบcich rodinnรฝch domov, ktorรฉ sa vyskytovali v priestore budรบcej trasy tunela, resp. v bezprostrednom dosahu poklesovej kotliny a raziacej ฤinnosti. Po nevyhnutnej asanรกcii objektov sa pristรบpilo k hrubej รบprave terรฉnu a nรกslednรฉmu zhotoveniu a osadeniu vybavenia pre geotechnickรฝ monitoring. Nรกsledne sa zaฤala v smere staniฤenia realizovaลฅ pravรก portรกlovรก stena
Pravรก portรกlovรก stena
Konลกtrukcia pravej steny s celkovou dฤบลพkou 70 m je v รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 40 m rieลกenรก ako dvojetรกลพovรก stena s kombinovanรฝm spรดsobom zaistenia stability. Hornรก etรกลพ je zvislรก, stabilizovanรก zรกporovรฝm paลพenรญm votknutรฝm do vrstvy mezozoickรฝch hornรญn do hฤบbky min. 3,0 m. Ako zรกpory sรบ pouลพitรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky profilov HEB 220 aลพ HEB 280 s dฤบลพkou od 4,0 do 14,0 m.
Po celej vรฝลกke votknutia je realizovanรฝ betรณnovรฝ pilier s priemerom 0,62 m. Jednotlivรฉ zรกpory sรบ osadenรฉ v osovej vzdialenosti od 1,75 do 2,0 m a sรบ doplnenรฉ horninovรฝmi kotvami. Kotvy sรบ osรกdzanรฉ v dvoch aลพ ลกtyroch รบrovniach v zรกvislosti od vรฝลกky paลพiacej konลกtrukcie.
Spolu je osadenรฝch 58 ks horninovรฝch kotiev s dฤบลพkou od 16,0 do 24,0 m, dฤบลพky niektorรฝch kotiev bolo potrebnรฉ operatรญvne upravovaลฅ na zรกklade analรฝzy vrtnรฉho vรฝnosu. Tieto kotvy boli predฤบลพenรฉ tak, aby ich koreลovรก ฤasลฅ pรดsobila v pevnรฝch mezozoickรฝch horninรกch. Vrty sa realizovali v sklone 18ยฐ a po inลกtalรกcii lรกn a zainjektovanรญ koreลa sa do kotiev vniesli sily od 300 do 650 kN.
Roznos zaลฅaลพenia medzi kotvami a zรกporovรฝm paลพenรญm je zabezpeฤenรฝ oceฤพovรฝmi roznรกลกacรญmi profilmi. Proti vypadรกvaniu zeminy spomedzi zรกpor sรบ pouลพitรฉ drevenรฉ hranenรฉ paลพiny, v spodnej ฤasti stavebnej jamy so zvรฝลกenรฝm zemnรฝm tlakom je pouลพitรฝ striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami. Na hornรบ zรกporovรบ stenu nadvรคzuje dolnรก ฤasลฅ, ktorรก je rieลกenรก ako klincovanรก zemina. Obe ฤasti oddeฤพuje lavica so ลกรญrkou 1,5 m. Po deliacej lavici je svah upravenรฝ na sklon 1 : 1,5 m.
Na takto upravenรฝ povrch sรบ aplikovanรฉ klince v rastri 1,5 ร 1,5 m, ktorรฉ sรบ osรกdzanรฉ do vrtov kolmรฝch na upravenรฝ svah. Dฤบลพka klincov je 3,5 m. Klincovanรฝ svah je doplnenรฝ jednรฝm radom lanovรฝch kotiev s parametrami l = 14 m, P0 = 400 kN a ฮฑ = 11ยฐ, priฤom l je celkovรก dฤบลพka kotvy, P0 je predpรญnacia sila a ฮฑ je sklon kotvy od horizontรกlnej roviny.
ฤฝavรก portรกlovรก stena
Podobnรฝm spรดsobom ako na pravej portรกlovej stene je stabilita zaistenรก aj na ฤพavom portรกlovom svahu. Zรกporovรฉ paลพenie tu pรดdorysne kopรญruje os trate vo vzdialenosti pribliลพne 6,0 m od portรกlovej steny. Nรกsledne pokraฤuje kolmo na traลฅ v dฤบลพke pribliลพne 10,6 m.
Zรกpory z oceฤพovรฝch profilov HEB 220 a HEB 280 sรบ osadenรฉ do vrtov s priemerom 0,62 m v osovej vzdialenosti 1,5 a 2,0 m. Zรกpory ukladanรฉ rovnobeลพne s budรบcou traลฅou sรบ doplnenรฉ ลกtyrmi horninovรฝmi kotvami s dฤบลพkami 16,0 a 24,0 m, uloลพenรฝmi v sklone 18ยฐ. Predpรญnacie sily mali veฤพkosti 200 a 250 kN. Zaistenie ฤพavej steny portรกlovej jamy je v korune zรกporovej steny doplnenรฉ stuลพujรบcou konลกtrukciou, ktorรบ tvoria oceฤพovรฉ profily HEB 280 s tiahlom s rovnakรฝm prierezom.
Portรกlovรก ฤasลฅ stavebnej jamy
Najvรคฤลกie prekvapenia vลกak skrรฝvala portรกlovรก ฤasลฅ stavebnej jamy, ktorรบ tvorรญ klincovanรก zemina v kombinรกcii s lanovรฝmi kotvami. Bola navrhnutรก v sklone 5 : 1 a zaistenรก striekanรฝm betรณnom. V pรดvodnom projekte sa v 1. etรกลพi nachรกdzalo 6 ks lanovรฝch kotiev s dฤบลพkou 25 m v osovej vzdialenosti 3,0 m a v sklone 5ยฐ od horizontรกlnej roviny.
Po zainjektovanรญ 8 m dlhej koreลovej ฤasti kotiev vลกak nebolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ projektovanรบ predpรญnaciu silu s veฤพkosลฅou 500 kN z dรดvodu veฤพmi nevhodnej geolรณgie v podobe plastickรฝch รญlov v oblasti kotevnรฝch koreลov. Pri pokusoch o predopnutie sa koreล z horninovรฉho prostredia vyลฅahoval.
Operatรญvne bolo navrhnutรฉ rozsiahle zlepลกenie koreลovรฉho prostredia metรณdou horizontรกlnej tryskovej injektรกลพe v kombinรกcii s doplลujรบcimi zaisลฅovacรญmi prostriedkami. Pouลพila sa cementovรก injektรกลพna zmes s objemovou hmotnosลฅou ฮณ = 1,51 kg/dm3 , ktorรก pozostรกva zo 756 kg cementu a z rovnakรฉho podielu vody. Predpokladanรก pevnosลฅ vรฝslednรฉho geokompozitu je minimรกlne 3,5 MPa. Injektรกลพ sa realizovala postupne v etรกลพach a v celkovo ลกiestich injektรกลพnych รบrovniach.
Cieฤพom bolo vytvoriลฅ kompaktnรฉ prostredie s vhodnรฝmi vlastnosลฅami pre poลพadovanรฉ predopnutie lanovรฝch kotiev. Injektรกลพou sa navrhlo vytvoriลฅ tvar obrรกtenรฉho pรญsmena โUโ na podporu budรบceho razenia tunelovej rรบry. Okrem injektรกลพe sa pรดvodnรฝ rad kotiev doplnil o 4 ks horninovรฝch kotiev s rovnakรฝmi parametrami a odklonom 0ยฐ od horizontรกlnej roviny.
Podobne ako pรดvodnรฉ kotvy, aj dodatoฤnรฉ zabezpeฤenie prenรกลกa รบฤinky kotevnรฝch sรญl cez ลพelezobetรณnovรฉ roznรกลกacie prahy. Zlepลกenie prostredia sa ukรกzalo byลฅ รบฤinnรฉ a pri postupnom cykle odลฅaลพovania, injektรกลพe a ฤalลกรญch dvoch kotevnรฝch รบrovniach bola portรกlovรก stena prehฤบbenรก aลพ na projektovanรฉ dno stavebnej jamy.
Prรญprava na razenie
Doplnkovรฝ prieskum realizovanรฝ v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu ukรกzal, ลพe geologickรฉ podmienky na razenie podzemnรฉho diela sรบ veฤพmi nevhodnรฉ. Vznikli obavy o stabilitu tunelovej rรบry a bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov na ฤelbe.
Operatรญvne sa preto zaviedli dodatoฤnรฉ opatrenia na zvรฝลกenie bezpeฤnosti. Jednรฝm z prvรฝch bolo doplnenie pรดvodnรฉho mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika (39 ks MP, TR88, 9 ร 6,3 mm, dฤบลพka 15 m) o ฤalลกรญch 60 ks mikropilรณt. Tรฝm sa klenba vytvorenรก oceฤพovรฝmi rรบrami predฤบลพi na obe strany tak, ลพe bude zasahovaลฅ do tzv. slonรญch nรดh.
Nรกsledne sa do priestoru budรบceho tunela inลกtalovali dodatoฤnรฉ sklolaminรกtovรฉ kotevnรฉ tyฤe na zvรฝลกenie stability ฤelby poฤas raziacich prรกc. Azda najvรคฤลกรญm zรกsahom do pรดvodnรฉho projektu bol vznik รบplne novej vystrojovacej triedy s vertikรกlnym ฤlenenรญm kaloty a s plnohodnotnou protiklenbou na rozhranรญ kaloty a stupลa. Po realizovanรญ vลกetkรฝch opatrenรญ bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ raziacu ฤinnosลฅ.
Zakladanie hฤบbenรฉho tunela
Geologickรฉ problรฉmy sa neprestali v lokalite vรฝchodnรฉho portรกlu objavovaลฅ ani poฤas realizรกcie hฤบbenรฉho tunela. Na zรกklade vรฝsledkov z doplnkovรฝch skรบลกok dynamickej penetrรกcie a interpretรกcie archรญvnych prieskumnรฝch diel boli v priestore hฤบbenรฉho tunela Milochov identifikovanรฉ oblasti neรบnosnรฉho podloลพia tvorenรฉho nรกplavovรฝmi sedimentmi (F4/CS โ S5/SC).
ฤalej sa zistila pribliลพnรก hฤบbka a priebeh รบnosnรฉho podloลพia (R1 โ R3) a identifikovala prechodovรก vrstva, tvorenรก silno zvetranรฝmi รญlovcami (R6 (G5/GC โ G3/GF). Rovnako sa zistila vysokรก hladina podzemnej vody, ktorรก sa nachรกdzala tesne pod upravenรฝm terรฉnom. Vzhฤพadom na nedostatoฤnรบ รบnosnosลฅ podloลพia bolo nutnรฉ prehodnotiลฅ zakladanie hฤบbenej ฤasti tunela.
Zhotoviteฤพovi a stavebnรฉmu dozoru boli predloลพenรฉ alternatรญvy zakladania, a to zaloลพenie zรกkladovej dosky na mikropiรณtach, zaloลพenie zรกkladovej dosky s vรฝmenou podloลพia, zmena tvaru zรกkladovej dosky na klenbovรฝ tvar a zaloลพenie zรกkladovej dosky na betรณnovom bloku. Medzi hlavnรฉ kritรฉriรก zhodnotenia jednotlivรฝch rieลกenรญ patrili hlavne vplyv podzemnej vody, ekonomickรก nรกroฤnosลฅ a postup vรฝstavby vzhฤพadom na procesy celej vรฝstavby tunelovรฉho diela.
Samotnรก รบprava dosky na protiklenbu bola zo statickรฉho hฤพadiska nevyhovujรบca, resp. รบnosnosลฅ podloลพia sa prejavila ako nedostatoฤnรก. Pri zachovanรญ pรดvodnรฉho tvaru zรกkladovej dosky a pri uvaลพovanรญ vรฝmeny podloลพia za sypanรฝ podkladovรฝ materiรกl je najvรคฤลกou vรฝhodou priaznivรก cena, no v tomto prรญpade by bolo nutnรฉ zabrรกniลฅ prรบdeniu podzemnej vody a postupnej degradรกcii podloลพia. Z hฤพadiska prรบdenia podzemnej vody sรบ pozitรญvne rieลกenia s mikropilรณtovรฝm zรกkladom a betรณnovรฝm blokom.
Z tรฝchto dvoch rieลกenรญ je na zรกklade ekonomickรฉho porovnania priaznivejลกie rieลกenie s vรฝmenou neรบnosnรฉho podloลพia za betรณnovรฝ blok. Na zรกklade uvedenรฉho sa teda vybrala vรฝmena podloลพia za betรณn triedy C12/15. Hrรบbka vrstvy vymenenรฉho podloลพia bola premenlivรก โ od 0,5 m pri zaฤiatku razenรฉho tunela aลพ po pribliลพne 2,0 m pod portรกlovรฝm blokom.
Cieฤพom vรฝmeny bolo vybudovaลฅ betรณnovรบ dosku, ktorรก bude svojou spodnou ฤastou leลพaลฅ na podloลพnรฝch horninรกch, ฤo sa zhotoviteฤพovi stavby podarilo. Postup realizรกcie bol rozdelenรฝ na etapy tak, aby bol zachovanรฝ prรญstup stavebnej techniky do tunelovej rรบry.
Zรกver
Tunelovรฉ portรกly sรบ nevyhnutnou sรบฤasลฅou kaลพdej tunelovej stavby a ich vybudovanie je nemenej nรกroฤnou รบlohou ako samotnรฝ raziaci cyklus. V ฤase vzniku ฤlรกnku je vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov na prahu dokonฤenia a zostรกva realizovaลฅ len koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy.
Zrealizovanรก je uลพ znaฤnรก ฤasลฅ stavby a za doteraz vykonanรบ nรกroฤnรบ prรกcu patrรญ uznanie tรญmu odbornรญkov a pracovnรญkov, ktorรญ svojou profesionalitou a nasadenรญm posรบvajรบ celรฉ stavebnรฉ dielo vpred.
Autor je projektant รบseku geotechniky a tunelov v spoloฤnosti REMING Consult, a. s.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 04/2021.