Obr. 7 Sรบฤasnรฝ stav

Prรกce na vรฝchodnom portรกli tunela Milochov

Partneri sekcie:

Portรกly sรบ v prรญpade ลพelezniฤnรฝch tunelov nevyhnutnou sรบฤasลฅou stavebnรฉho diela. Majรบ architektonickรบ, statickรบ a obsluลพnรบ funkciu tunelovej stavby a sรบ vรฝzvou pre odbornosลฅ projektanta a schopnosti realizaฤnej firmy.

รšlohou projektanta je pritom nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ vyhovuje bezpeฤnostnรฝm, ekonomickรฝm a estetickรฝm poลพiadavkรกm projektu. Tento ฤlรกnok opisuje hฤบbenie, zabezpeฤovanie a koneฤnรฉ stvรกrnenie vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov prรกve z pohฤพadu projektanta

ล tรกtna spoloฤnosลฅ ลฝeleznice Slovenskej republiky odovzdala v septembri 2016 na dobu 40 mesiacov stavenisko vรญลฅaznรฉmu konzorciu realizaฤnรฝch firiem โ€“ zdruลพeniu Nimnica โ€“, ktorรฉ ฤakala technicky veฤพmi nรกroฤnรก รบloha. Na รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 16 km sa nachรกdza 351 stavebnรฝch objektov a 154 prevรกdzkovรฝch sรบborov.

Umelรฉ objekty, ฤi uลพ ide o mostnรฉ konลกtrukcie, ako je naprรญklad najdlhลกรญ ลพelezniฤnรฝ most na Slovensku, alebo o dvojicu tunelov Diel a Milochov, tvoria veฤพkรบ ฤasลฅ trasy. Prรญprava a vรฝstavba prรกve druhรฉho z menovanรฝch tunelov predstavovala pre zhotoviteฤพov stavby neprรญjemnรฉ prekvapenia uลพ v ฤase, kedy nebol vyrazenรฝ ani jeden meter tunela. ฤŒlรกnok pojednรกva o problรฉmoch aj rieลกeniach a technickรฝch vรฝzvach v sรบvislosti s jeho portรกlovรฝmi oblasลฅami.

Hlavnรฝm cieฤพom modernizรกcie ลพeleznรญc je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti do 160 km/h (vrรกtane), a to v ฤo najdlhลกรญch รบsekoch. Trasa medzi Pรบchovom a Povaลพskou Teplou zostรกva jedinรฝm รบsekom medzi Bratislavou a ลฝilinou, ktorรฝ zatiaฤพ nespฤบลˆa poลพadovanรฉ parametre. Novรฝ tunel Milochov je situovanรฝ juลพne od mesta Povaลพskรก Bystrica, v mestskej ฤasti Milochov.

Stavba slรบลพi na preklenutie รบpรคtia vrchu Stavnรก. Tunel je navrhovanรฝ ako jednorรบrovรฝ, dvojkoฤพajnรฝ, s osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Poฤรญta sa s nรกvrhovou rรฝchlosลฅou 160 km/h, vรฝhฤพadovo 200 km/h. Tunel je vybavenรฝ jednou รบnikovou ลกtรดlลˆou s dฤบลพkou 263,0 m, priฤom celkovรก dฤบลพka tunela je 1861,0 m. Pred prerazenรญm tunela, jeho vybavenรญm a uvedenรญm do prevรกdzky vลกak bolo nutnรฉ vybudovaลฅ oba tunelovรฉ portรกly.

Inลพiniersko-geologickรฉ zhodnotenie

Objekt vรฝchodnรฉho portรกlu je situovanรฝ bliลพลกie k mestu Povaลพskรก Bystrica. Slรบลพi na zaฤiatok raziacich prรกc a vybudovanie hฤบbenej ฤasti tunela. Z geologickรฉho hฤพadiska je skladba v oblasti tohto portรกlu komplikovanรก. Na zรกklade prieskumnรฝch prรกc moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe portรกlovรฝ zรกrez je umiestnenรฝ do rozsiahleho zosuvu. Sklon svahu na ฤelnej strane je pribliลพne 35ยฐ. Vrtnรฉ prรกce odhalili neoฤakรกvane mocnรฉ vrstvy deluviรกlnych sedimentov vo forme รญlov a sute.

V minulosti tu boli antropogรฉnnou ฤinnosลฅou aktivovanรฉ svahovรฉ pohyby a oblasลฅ bola pred zaฤiatkom budovania zรกrezu na hranici stability. Najrozลกรญrenejลกou kvartรฉrnou vrstvou je kamenito-รญlovitรก a รญlovito-kamenitรก suลฅ (G5/CG, F2/CG, F6/ CI).

Obrazok 1 Situacne umiestnenie tunela Milochov
Obrazok 1 Situacne umiestnenie tunela Milochov | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Predkvartรฉrnu frakciu zastupuje sรบvrstvie รญlovcov a slieลˆovcov. Prechod medzi kvartรฉrnym pokryvom a podloลพnรฝmi mezozoickรฝmi horninami je charakteristickรฝ prechodovou Vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov Portรกly sรบ v prรญpade ลพelezniฤnรฝch tunelov nevyhnutnou sรบฤasลฅou stavebnรฉho diela. Majรบ architektonickรบ, statickรบ a obsluลพnรบ funkciu tunelovej stavby a sรบ vรฝzvou pre odbornosลฅ projektanta a schopnosti realizaฤnej firmy.

รšlohou projektanta je pritom nรกjsลฅ rieลกenie, ktorรฉ vyhovuje bezpeฤnostnรฝm, ekonomickรฝm a estetickรฝm poลพiadavkรกm projektu. Tento ฤlรกnok opisuje hฤบbenie, zabezpeฤovanie a koneฤnรฉ stvรกrnenie vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov prรกve z pohฤพadu projektanta. zรณnou (elรบvium), ktorรบ tvoria rozloลพenรฉ รญlovce a slieลˆovce charakteru zemรญn.

Na mnohรฝch miestach je tรกto zรณna zahrnutรก do zosuvnej ฤasti รบzemia a tvorรญ bazรกlnu ลกmykovรบ plochu. Samotnรฝ masรญv je rozvoฤพnenรฝ s puklinami vyplnenรฝmi รญlovitรฝm a piesฤitรฝm materiรกlom

Prรญpravnรฉ prรกce

Stavebnรฉ prรกce v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu sa zaฤali demolรกciou existujรบcich rodinnรฝch domov, ktorรฉ sa vyskytovali v priestore budรบcej trasy tunela, resp. v bezprostrednom dosahu poklesovej kotliny a raziacej ฤinnosti. Po nevyhnutnej asanรกcii objektov sa pristรบpilo k hrubej รบprave terรฉnu a nรกslednรฉmu zhotoveniu a osadeniu vybavenia pre geotechnickรฝ monitoring. Nรกsledne sa zaฤala v smere staniฤenia realizovaลฅ pravรก portรกlovรก stena

Pravรก portรกlovรก stena

Konลกtrukcia pravej steny s celkovou dฤบลพkou 70 m je v รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 40 m rieลกenรก ako dvojetรกลพovรก stena s kombinovanรฝm spรดsobom zaistenia stability. Hornรก etรกลพ je zvislรก, stabilizovanรก zรกporovรฝm paลพenรญm votknutรฝm do vrstvy mezozoickรฝch hornรญn do hฤบbky min. 3,0 m. Ako zรกpory sรบ pouลพitรฉ oceฤพovรฉ nosnรญky profilov HEB 220 aลพ HEB 280 s dฤบลพkou od 4,0 do 14,0 m.

Po celej vรฝลกke votknutia je realizovanรฝ betรณnovรฝ pilier s priemerom 0,62 m. Jednotlivรฉ zรกpory sรบ osadenรฉ v osovej vzdialenosti od 1,75 do 2,0 m a sรบ doplnenรฉ horninovรฝmi kotvami. Kotvy sรบ osรกdzanรฉ v dvoch aลพ ลกtyroch รบrovniach v zรกvislosti od vรฝลกky paลพiacej konลกtrukcie.

Spolu je osadenรฝch 58 ks horninovรฝch kotiev s dฤบลพkou od 16,0 do 24,0 m, dฤบลพky niektorรฝch kotiev bolo potrebnรฉ operatรญvne upravovaลฅ na zรกklade analรฝzy vrtnรฉho vรฝnosu. Tieto kotvy boli predฤบลพenรฉ tak, aby ich koreลˆovรก ฤasลฅ pรดsobila v pevnรฝch mezozoickรฝch horninรกch. Vrty sa realizovali v sklone 18ยฐ a po inลกtalรกcii lรกn a zainjektovanรญ koreลˆa sa do kotiev vniesli sily od 300 do 650 kN.

Obr. 4 Boฤnรฝ rez
Obr. 4 Boฤnรฝ rez | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Roznos zaลฅaลพenia medzi kotvami a zรกporovรฝm paลพenรญm je zabezpeฤenรฝ oceฤพovรฝmi roznรกลกacรญmi profilmi. Proti vypadรกvaniu zeminy spomedzi zรกpor sรบ pouลพitรฉ drevenรฉ hranenรฉ paลพiny, v spodnej ฤasti stavebnej jamy so zvรฝลกenรฝm zemnรฝm tlakom je pouลพitรฝ striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami. Na hornรบ zรกporovรบ stenu nadvรคzuje dolnรก ฤasลฅ, ktorรก je rieลกenรก ako klincovanรก zemina. Obe ฤasti oddeฤพuje lavica so ลกรญrkou 1,5 m. Po deliacej lavici je svah upravenรฝ na sklon 1 : 1,5 m.

Na takto upravenรฝ povrch sรบ aplikovanรฉ klince v rastri 1,5 ร— 1,5 m, ktorรฉ sรบ osรกdzanรฉ do vrtov kolmรฝch na upravenรฝ svah. Dฤบลพka klincov je 3,5 m. Klincovanรฝ svah je doplnenรฝ jednรฝm radom lanovรฝch kotiev s parametrami l = 14 m, P0 = 400 kN a ฮฑ = 11ยฐ, priฤom l je celkovรก dฤบลพka kotvy, P0 je predpรญnacia sila a ฮฑ je sklon kotvy od horizontรกlnej roviny.

ฤฝavรก portรกlovรก stena

Podobnรฝm spรดsobom ako na pravej portรกlovej stene je stabilita zaistenรก aj na ฤพavom portรกlovom svahu. Zรกporovรฉ paลพenie tu pรดdorysne kopรญruje os trate vo vzdialenosti pribliลพne 6,0 m od portรกlovej steny. Nรกsledne pokraฤuje kolmo na traลฅ v dฤบลพke pribliลพne 10,6 m.

Obr. 2 Pravรก stena vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov
Obr. 2 Pravรก stena vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Milochov | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Zรกpory z oceฤพovรฝch profilov HEB 220 a HEB 280 sรบ osadenรฉ do vrtov s priemerom 0,62 m v osovej vzdialenosti 1,5 a 2,0 m. Zรกpory ukladanรฉ rovnobeลพne s budรบcou traลฅou sรบ doplnenรฉ ลกtyrmi horninovรฝmi kotvami s dฤบลพkami 16,0 a 24,0 m, uloลพenรฝmi v sklone 18ยฐ. Predpรญnacie sily mali veฤพkosti 200 a 250 kN. Zaistenie ฤพavej steny portรกlovej jamy je v korune zรกporovej steny doplnenรฉ stuลพujรบcou konลกtrukciou, ktorรบ tvoria oceฤพovรฉ profily HEB 280 s tiahlom s rovnakรฝm prierezom.

Portรกlovรก ฤasลฅ stavebnej jamy

Najvรคฤลกie prekvapenia vลกak skrรฝvala portรกlovรก ฤasลฅ stavebnej jamy, ktorรบ tvorรญ klincovanรก zemina v kombinรกcii s lanovรฝmi kotvami. Bola navrhnutรก v sklone 5 : 1 a zaistenรก striekanรฝm betรณnom. V pรดvodnom projekte sa v 1. etรกลพi nachรกdzalo 6 ks lanovรฝch kotiev s dฤบลพkou 25 m v osovej vzdialenosti 3,0 m a v sklone 5ยฐ od horizontรกlnej roviny.

Po zainjektovanรญ 8 m dlhej koreลˆovej ฤasti kotiev vลกak nebolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ projektovanรบ predpรญnaciu silu s veฤพkosลฅou 500 kN z dรดvodu veฤพmi nevhodnej geolรณgie v podobe plastickรฝch รญlov v oblasti kotevnรฝch koreลˆov. Pri pokusoch o predopnutie sa koreลˆ z horninovรฉho prostredia vyลฅahoval.

Operatรญvne bolo navrhnutรฉ rozsiahle zlepลกenie koreลˆovรฉho prostredia metรณdou horizontรกlnej tryskovej injektรกลพe v kombinรกcii s doplลˆujรบcimi zaisลฅovacรญmi prostriedkami. Pouลพila sa cementovรก injektรกลพna zmes s objemovou hmotnosลฅou ฮณ = 1,51 kg/dm3 , ktorรก pozostรกva zo 756 kg cementu a z rovnakรฉho podielu vody. Predpokladanรก pevnosลฅ vรฝslednรฉho geokompozitu je minimรกlne 3,5 MPa. Injektรกลพ sa realizovala postupne v etรกลพach a v celkovo ลกiestich injektรกลพnych รบrovniach.

Obr. 4 Realizรกcia triskovej injektรกลพe
Obr. 4 Realizรกcia triskovej injektรกลพe | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Cieฤพom bolo vytvoriลฅ kompaktnรฉ prostredie s vhodnรฝmi vlastnosลฅami pre poลพadovanรฉ predopnutie lanovรฝch kotiev. Injektรกลพou sa navrhlo vytvoriลฅ tvar obrรกtenรฉho pรญsmena โ€žUโ€œ na podporu budรบceho razenia tunelovej rรบry. Okrem injektรกลพe sa pรดvodnรฝ rad kotiev doplnil o 4 ks horninovรฝch kotiev s rovnakรฝmi parametrami a odklonom 0ยฐ od horizontรกlnej roviny.

Podobne ako pรดvodnรฉ kotvy, aj dodatoฤnรฉ zabezpeฤenie prenรกลกa รบฤinky kotevnรฝch sรญl cez ลพelezobetรณnovรฉ roznรกลกacie prahy. Zlepลกenie prostredia sa ukรกzalo byลฅ รบฤinnรฉ a pri postupnom cykle odลฅaลพovania, injektรกลพe a ฤalลกรญch dvoch kotevnรฝch รบrovniach bola portรกlovรก stena prehฤบbenรก aลพ na projektovanรฉ dno stavebnej jamy.

Prรญprava na razenie

Doplnkovรฝ prieskum realizovanรฝ v oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu ukรกzal, ลพe geologickรฉ podmienky na razenie podzemnรฉho diela sรบ veฤพmi nevhodnรฉ. Vznikli obavy o stabilitu tunelovej rรบry a bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov na ฤelbe.

Operatรญvne sa preto zaviedli dodatoฤnรฉ opatrenia na zvรฝลกenie bezpeฤnosti. Jednรฝm z prvรฝch bolo doplnenie pรดvodnรฉho mikropilรณtovรฉho dรกลพdnika (39 ks MP, TR88, 9 ร— 6,3 mm, dฤบลพka 15 m) o ฤalลกรญch 60 ks mikropilรณt. Tรฝm sa klenba vytvorenรก oceฤพovรฝmi rรบrami predฤบลพi na obe strany tak, ลพe bude zasahovaลฅ do tzv. slonรญch nรดh.

Obr. 5 Zahรกjenie raziacich prรกc
Obr. 5 Zahรกjenie raziacich prรกc | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Nรกsledne sa do priestoru budรบceho tunela inลกtalovali dodatoฤnรฉ sklolaminรกtovรฉ kotevnรฉ tyฤe na zvรฝลกenie stability ฤelby poฤas raziacich prรกc. Azda najvรคฤลกรญm zรกsahom do pรดvodnรฉho projektu bol vznik รบplne novej vystrojovacej triedy s vertikรกlnym ฤlenenรญm kaloty a s plnohodnotnou protiklenbou na rozhranรญ kaloty a stupลˆa. Po realizovanรญ vลกetkรฝch opatrenรญ bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ raziacu ฤinnosลฅ.

Zakladanie hฤบbenรฉho tunela

Geologickรฉ problรฉmy sa neprestali v lokalite vรฝchodnรฉho portรกlu objavovaลฅ ani poฤas realizรกcie hฤบbenรฉho tunela. Na zรกklade vรฝsledkov z doplnkovรฝch skรบลกok dynamickej penetrรกcie a interpretรกcie archรญvnych prieskumnรฝch diel boli v priestore hฤบbenรฉho tunela Milochov identifikovanรฉ oblasti neรบnosnรฉho podloลพia tvorenรฉho nรกplavovรฝmi sedimentmi (F4/CS โ€“ S5/SC).

ฤŽalej sa zistila pribliลพnรก hฤบbka a priebeh รบnosnรฉho podloลพia (R1 โ€“ R3) a identifikovala prechodovรก vrstva, tvorenรก silno zvetranรฝmi รญlovcami (R6 (G5/GC โ€“ G3/GF). Rovnako sa zistila vysokรก hladina podzemnej vody, ktorรก sa nachรกdzala tesne pod upravenรฝm terรฉnom. Vzhฤพadom na nedostatoฤnรบ รบnosnosลฅ podloลพia bolo nutnรฉ prehodnotiลฅ zakladanie hฤบbenej ฤasti tunela.

Zhotoviteฤพovi a stavebnรฉmu dozoru boli predloลพenรฉ alternatรญvy zakladania, a to zaloลพenie zรกkladovej dosky na mikropiรณtach, zaloลพenie zรกkladovej dosky s vรฝmenou podloลพia, zmena tvaru zรกkladovej dosky na klenbovรฝ tvar a zaloลพenie zรกkladovej dosky na betรณnovom bloku. Medzi hlavnรฉ kritรฉriรก zhodnotenia jednotlivรฝch rieลกenรญ patrili hlavne vplyv podzemnej vody, ekonomickรก nรกroฤnosลฅ a postup vรฝstavby vzhฤพadom na procesy celej vรฝstavby tunelovรฉho diela.

Obr. 6 Vรฝmena podloลพia
Obr. 6 Vรฝmena podloลพia | Zdroj: REMING Consult, a. s.

Samotnรก รบprava dosky na protiklenbu bola zo statickรฉho hฤพadiska nevyhovujรบca, resp. รบnosnosลฅ podloลพia sa prejavila ako nedostatoฤnรก. Pri zachovanรญ pรดvodnรฉho tvaru zรกkladovej dosky a pri uvaลพovanรญ vรฝmeny podloลพia za sypanรฝ podkladovรฝ materiรกl je najvรคฤลกou vรฝhodou priaznivรก cena, no v tomto prรญpade by bolo nutnรฉ zabrรกniลฅ prรบdeniu podzemnej vody a postupnej degradรกcii podloลพia. Z hฤพadiska prรบdenia podzemnej vody sรบ pozitรญvne rieลกenia s mikropilรณtovรฝm zรกkladom a betรณnovรฝm blokom.

Z tรฝchto dvoch rieลกenรญ je na zรกklade ekonomickรฉho porovnania priaznivejลกie rieลกenie s vรฝmenou neรบnosnรฉho podloลพia za betรณnovรฝ blok. Na zรกklade uvedenรฉho sa teda vybrala vรฝmena podloลพia za betรณn triedy C12/15. Hrรบbka vrstvy vymenenรฉho podloลพia bola premenlivรก โ€“ od 0,5 m pri zaฤiatku razenรฉho tunela aลพ po pribliลพne 2,0 m pod portรกlovรฝm blokom.

Cieฤพom vรฝmeny bolo vybudovaลฅ betรณnovรบ dosku, ktorรก bude svojou spodnou ฤastou leลพaลฅ na podloลพnรฝch horninรกch, ฤo sa zhotoviteฤพovi stavby podarilo. Postup realizรกcie bol rozdelenรฝ na etapy tak, aby bol zachovanรฝ prรญstup stavebnej techniky do tunelovej rรบry.

Zรกver

Tunelovรฉ portรกly sรบ nevyhnutnou sรบฤasลฅou kaลพdej tunelovej stavby a ich vybudovanie je nemenej nรกroฤnou รบlohou ako samotnรฝ raziaci cyklus. V ฤase vzniku ฤlรกnku je vรฝchodnรฝ portรกl tunela Milochov na prahu dokonฤenia a zostรกva realizovaลฅ len koneฤnรฉ terรฉnne รบpravy.

Zrealizovanรก je uลพ znaฤnรก ฤasลฅ stavby a za doteraz vykonanรบ nรกroฤnรบ prรกcu patrรญ uznanie tรญmu odbornรญkov a pracovnรญkov, ktorรญ svojou profesionalitou a nasadenรญm posรบvajรบ celรฉ stavebnรฉ dielo vpred.

Radoslav Kubuลก

Autor je projektant รบseku geotechniky a tunelov v spoloฤnosti REMING Consult, a. s.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 04/2021.

Najฤรญtanejลกie