Prepojenie prรญstavu Rotterdam s vรฝchodom krajiny
Dopravnรฝ systรฉm ovplyvลuje ekonomickรฝ, sociรกlny, vรฝchovnรฝ a kultรบrny vรฝvoj kaลพdej krajiny. Rozvoj cestnej siete by mal preto zodpovedaลฅ tรฝmto potrebรกm a zameriavaลฅ sa na budรบci dopyt po doprave. Zรกkladom rozhodovania o ฤalลกom rozvoji sรบ finanฤnรฉ moลพnosti a technickรฉ podklady z dopravnรฉho inลพinierstva, koncepcie rozvoja ฤi bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Ak sa pozrieme na Holandsko, vฤaka cestnej sieti, ktorรก predstavuje vyลกe 2 000 km diaฤพnic a pribliลพne 120-tisรญc km ciest, a transparentnรฉmu podnikateฤพskรฉmu prostrediu sa tejto krajine darรญ nielen v doprave, ale aj v obchode viac ako kdekoฤพvek inde v Eurรณpe.
Druhรฝm najvรคฤลกรญm mestom v krajine je Rotterdam. ลฝije tu pribliลพne 599-tisรญc obyvateฤพov a v Holandsku patrรญ medzi vรฝznamnรฉ dopravnรฉ uzly s najvรคฤลกรญm nรกmornรฝm prรญstavom v Eurรณpe a tretรญm najvรคฤลกรญm nรกmornรฝm prรญstavom na svete.
Nedรก sa nespomenรบลฅ, ลพe pozemnรฉ komunikรกcie majรบ v Holandsku prvotriedny povrch a sรบ dรดkladne udrลพiavanรฉ. Holandskรฉ diaฤพnice sรบ osvetlenรฉ a neplatia sa na nich poplatky. Najvyลกลกia dovolenรก rรฝchlosลฅ podฤพa platnรฝch pravidiel cestnej premรกvky je v obci 50 km/h, na ostatnรฝch cestรกch 80 km/h a na diaฤพnicach 120 km/h. Dopravnรฉ predpisy sรบ podobnรฉ ako u nรกs. Pravda, hlavnรก cesta je oznaฤenรก len vรฝnimoฤne. V Holandsku sa totiลพ prรญsne dodrลพiava pravidlo pravej ruky. Aj preto treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ vลกetkรฝm cestรกm s neobmedzenรฝm prรญstupom z pravej strany.
Projekt Rijksweg
Holandskรก cesta Rijksweg 15, ktorรก je hlavnรฝm prepojenรญm prรญstavu Rotterdam s vรฝchodom krajiny, predstavuje kombinรกciu dvoch diaฤพnic A15 (Europoort โ Rotterdam โ Dordrecht โ Gorinchem โ Tiel โ Nijmegen) a A18 (Zevenaar โ Doetinchem โ Varsseveld). Medzi oboma diaฤพnicami je krรกtky รบsek, ktorรฝ treba vybudovaลฅ. Okrem toho sa v zรกpadnej ฤasti diaฤพnice A15 medzi mestami Brielle a Spijkenisse realizovala vรฝstavba jednรฉho jazdnรฉho pruhu v kaลพdom smere a medzi mestami Spijkenisse a Vapplein sa rozลกirovala sรบฤasnรก diaฤพnica z troch na pรคลฅ jazdnรฝch pruhov. Sรบฤasลฅou prebiehajรบceho projektu sรบ aj novรฉ privรกdzaฤe a protihlukovรฉ opatrenia. Medzi รบspeลกne vykonanรฉ stavebnรฉ prรกce, ktorรฉ realizuje spoloฤnosลฅ STRABAG od roku 2011 na รบseku diaฤพnice A 15, patrรญ aj revitalizรกcia vลกetkรฝch ฤastรญ technologickรฉho vybavenia tunela Thomassen a Botlek tunela, ktorรฉ nasledujรบ za sebou. Tunel Thomassen, ktorรฝ sa pre sรฝtu ฤervenรบ farbu v priestore nad portรกlom prezรฝva Ferrari, bol postavenรฝ v rokoch 1998 aลพ 2003. Od jeho otvorenia v roku 2004 sa vลกak nazรฝva podฤพa Wima Thomassena, primรกtora Rotterdamu v rokoch 1965 aลพ 1974. Jeho celkovรก dฤบลพka je 1 102 m, z toho 685 m je pod hladinou kanรกla Caland v hฤบbke asi 8 m. Vรฝstavba tunela Botlek, ktorรฝ je dlhรฝ 538 m, sa zaฤala v roku 1976. Otvorenรฝ bol v roku 1980. Oboma tunelmi, dnes uลพ s osadenรฝmi inovatรญvnymi technolรณgiami, prejde denne pribliลพne 111 500 vozidiel.
Treba dodaลฅ, ลพe stavebnรฉ prรกce na ceste Rijksweg 15 majรบ byลฅ od 25 do 62 km ukonฤenรฉ v roku 2015. V stredovom deliacom pรกse, na mimoรบrovลovรฝch kriลพovatkรกch alebo na diaฤพniฤnรฝch krajniciach sa na zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestnej premรกvky osรกdzajรบ vo vรคฤลกรญch dฤบลพkach osvetฤพovacie stoลพiare. Zatiaฤพ je v prevรกdzke 1 350 novรฝch svietidiel. Spolu ich mรก byลฅ 4 400. Na ochranu vozidiel pred pevnรฝmi prekรกลพkami (zariadeniami) sรบ na diaฤพnici inลกtalovanรฉ zvodidlรก, ktorรฉ zรกroveล slรบลพia ako smerovรฉ vodiace zariadenia. Zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky sa osรกdzajรบ na znaฤkovรฝch stฤบpoch alebo na portรกlovรฝch konลกtrukciรกch nad jazdnรฝmi pรกsmi diaฤพnice v tvare rozmernej tabule. ลฝiadna hrana zvislรฝch znaฤiek nesmie zasahovaลฅ do voฤพnej ลกรญrky alebo voฤพnej vรฝลกky prejazdnรฉho profilu diaฤพnice. Vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky sa umiestลujรบ na vozovke v bielej farbe. V niektorรฝch prรญpadoch sa pouลพรญvajรบ aj znaฤky ลพltej farby. Na miestach, kde hrozรญ nebezpeฤenstvo stรกleho prechรกdzania zveri cez diaฤพnicu, sa zriaฤujรบ ochrannรฉ ploty z drรดtenรฉho pletiva. Orientรกciu na ceste Rijksweg 15 zjednoduลกuje ฤรญslovanie vรฝjazdov, z ktorรฝch moลพno diaฤพnicu opustiลฅ.
Podฤพa oficiรกlnych informรกciรญ predstavujรบ finanฤnรฉ nรกklady na tento projekt v rozsahu 2 ร 37 km so ลกpiฤkovรฝmi sluลพbami cenu zhruba 100 miliรณnov eur. Bezchybnรบ funkciu revitalizovanรฝch tunelov a odovzdanรฝch รบsekov na ceste Rijksweg 15 som mal moลพnosลฅ zhodnotiลฅ poฤas ich preberania odberateฤพom v roku 2012 a vo februรกri 2014. Tรกto ฤasลฅ vykonanรฝch prรกc bude aj sรบฤasลฅou referenciรญ spoloฤnosti STRABAG Anlagentechnik, Thalgau na medzinรกrodnom veฤพtrhu Intertraffic Amsterdam 2014.
Medzinรกrodnรฝ veฤพtrh Intertraffic Amsterdam 2014 sa bude konaลฅ od 25. do 28. marca na modernom vรฝstavisku Amsterdam RAI.
TEXT: prof. Ing. Pavol Horลรกk, DrSc.
FOTO: STRABAG Anlagentechnik, Thalgau