image 63351 25 v1
Galรฉria(5)

Prepojenie prรญstavu Rotterdam s vรฝchodom krajiny

Partneri sekcie:

Dopravnรฝ systรฉm ovplyvลˆuje ekonomickรฝ, sociรกlny, vรฝchovnรฝ a kultรบrny vรฝvoj kaลพdej krajiny. Rozvoj cestnej siete by mal preto zodpovedaลฅ tรฝmto potrebรกm a zameriavaลฅ sa na budรบci dopyt po doprave. Zรกkladom rozhodovania o ฤalลกom rozvoji sรบ finanฤnรฉ moลพnosti a technickรฉ podklady z dopravnรฉho inลพinierstva, koncepcie rozvoja ฤi bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Ak sa pozrieme na Holandsko, vฤaka cestnej sieti, ktorรก predstavuje vyลกe 2 000 km diaฤพnic a pribliลพne 120-tisรญc km ciest, a transparentnรฉmu podnikateฤพskรฉmu prostrediu sa tejto krajine darรญ nielen v doprave, ale aj v obchode viac ako kdekoฤพvek inde v Eurรณpe.

3  Mimourovnove krizovatky
1 Thomassen tunel
4 Holandske dialnice su osv
2 Botlek tunel

Druhรฝm najvรคฤลกรญm mestom v krajine je Rotterdam. ลฝije tu pribliลพne 599-tisรญc obyvateฤพov a v Holandsku patrรญ medzi vรฝznamnรฉ dopravnรฉ uzly s najvรคฤลกรญm nรกmornรฝm prรญstavom v Eurรณpe a tretรญm najvรคฤลกรญm nรกmornรฝm prรญstavom na svete.

Nedรก sa nespomenรบลฅ, ลพe pozemnรฉ komunikรกcie majรบ v Holandsku prvotriedny povrch a sรบ dรดkladne udrลพiavanรฉ. Holandskรฉ diaฤพnice sรบ osvetlenรฉ a neplatia sa na nich poplatky. Najvyลกลกia dovolenรก rรฝchlosลฅ podฤพa platnรฝch pravidiel cestnej premรกvky je v obci 50 km/h, na ostatnรฝch cestรกch 80 km/h a na diaฤพnicach 120 km/h. Dopravnรฉ predpisy sรบ podobnรฉ ako u nรกs. Pravda, hlavnรก cesta je oznaฤenรก len vรฝnimoฤne. V Holandsku sa totiลพ prรญsne dodrลพiava pravidlo pravej ruky. Aj preto treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ vลกetkรฝm cestรกm s neobmedzenรฝm prรญstupom z pravej strany.

Osvetlenie holandských diaฤพnic

Projekt Rijksweg

Holandskรก cesta Rijksweg 15, ktorรก je hlavnรฝm prepojenรญm prรญstavu Rotterdam s vรฝchodom krajiny, predstavuje kombinรกciu dvoch diaฤพnic A15 (Europoort โ€“ Rotterdam โ€“ Dordrecht โ€“ Gorinchem โ€“ Tiel โ€“ Nijmegen) a A18 (Zevenaar โ€“ Doetinchem โ€“ Varsseveld). Medzi oboma diaฤพnicami je krรกtky รบsek, ktorรฝ treba vybudovaลฅ. Okrem toho sa v zรกpadnej ฤasti diaฤพnice A15 medzi mestami Brielle a Spijkenisse realizovala vรฝstavba jednรฉho jazdnรฉho pruhu v kaลพdom smere a medzi mestami Spijkenisse a Vapplein sa rozลกirovala sรบฤasnรก diaฤพnica z troch na pรคลฅ jazdnรฝch pruhov. Sรบฤasลฅou prebiehajรบceho projektu sรบ aj novรฉ privรกdzaฤe a protihlukovรฉ opatrenia. Medzi รบspeลกne vykonanรฉ stavebnรฉ prรกce, ktorรฉ realizuje spoloฤnosลฅ STRABAG od roku 2011 na รบseku diaฤพnice A 15, patrรญ aj revitalizรกcia vลกetkรฝch ฤastรญ technologickรฉho vybavenia tunela Thomassen a Botlek tunela, ktorรฉ nasledujรบ za sebou. Tunel Thomassen, ktorรฝ sa pre sรฝtu ฤervenรบ farbu v priestore nad portรกlom prezรฝva Ferrari, bol postavenรฝ v rokoch 1998 aลพ 2003. Od jeho otvorenia v roku 2004 sa vลกak nazรฝva podฤพa Wima Thomassena, primรกtora Rotterdamu v rokoch 1965 aลพ 1974. Jeho celkovรก dฤบลพka je 1 102 m, z toho 685 m je pod hladinou kanรกla Caland v hฤบbke asi 8 m. Vรฝstavba tunela Botlek, ktorรฝ je dlhรฝ 538 m, sa zaฤala v roku 1976. Otvorenรฝ bol v roku 1980. Oboma tunelmi, dnes uลพ s osadenรฝmi inovatรญvnymi technolรณgiami, prejde denne pribliลพne 111 500 vozidiel.

Tunel Thomassen

Treba dodaลฅ, ลพe stavebnรฉ prรกce na ceste Rijksweg 15 majรบ byลฅ od 25 do 62 km ukonฤenรฉ v roku 2015. V stredovom deliacom pรกse, na mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatkรกch alebo na diaฤพniฤnรฝch krajniciach sa na zvรฝลกenie bezpeฤnosti cestnej premรกvky osรกdzajรบ vo vรคฤลกรญch dฤบลพkach osvetฤพovacie stoลพiare. Zatiaฤพ je v prevรกdzke 1 350 novรฝch svietidiel. Spolu ich mรก byลฅ 4 400. Na ochranu vozidiel pred pevnรฝmi prekรกลพkami (zariadeniami) sรบ na diaฤพnici inลกtalovanรฉ zvodidlรก, ktorรฉ zรกroveลˆ slรบลพia ako smerovรฉ vodiace zariadenia. Zvislรฉ dopravnรฉ znaฤky sa osรกdzajรบ na znaฤkovรฝch stฤบpoch alebo na portรกlovรฝch konลกtrukciรกch nad jazdnรฝmi pรกsmi diaฤพnice v tvare rozmernej tabule. ลฝiadna hrana zvislรฝch znaฤiek nesmie zasahovaลฅ do voฤพnej ลกรญrky alebo voฤพnej vรฝลกky prejazdnรฉho profilu diaฤพnice. Vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky sa umiestลˆujรบ na vozovke v bielej farbe. V niektorรฝch prรญpadoch sa pouลพรญvajรบ aj znaฤky ลพltej farby. Na miestach, kde hrozรญ nebezpeฤenstvo stรกleho prechรกdzania zveri cez diaฤพnicu, sa zriaฤujรบ ochrannรฉ ploty z drรดtenรฉho pletiva. Orientรกciu na ceste Rijksweg 15 zjednoduลกuje ฤรญslovanie vรฝjazdov, z ktorรฝch moลพno diaฤพnicu opustiลฅ.

Tunel Botlek

Podฤพa oficiรกlnych informรกciรญ predstavujรบ finanฤnรฉ nรกklady na tento projekt v rozsahu 2 ร— 37 km so ลกpiฤkovรฝmi sluลพbami cenu zhruba 100 miliรณnov eur. Bezchybnรบ funkciu revitalizovanรฝch tunelov a odovzdanรฝch รบsekov na ceste Rijksweg 15 som mal moลพnosลฅ zhodnotiลฅ poฤas ich preberania odberateฤพom v roku 2012 a vo februรกri 2014. Tรกto ฤasลฅ vykonanรฝch prรกc bude aj sรบฤasลฅou referenciรญ spoloฤnosti STRABAG Anlagentechnik, Thalgau na medzinรกrodnom veฤพtrhu Intertraffic Amsterdam 2014.

Medzinรกrodnรฝ veฤพtrh Intertraffic Amsterdam 2014 sa bude konaลฅ od 25. do 28. marca na modernom vรฝstavisku Amsterdam RAI.

TEXT: prof. Ing. Pavol Horลˆรกk, DrSc.
FOTO: STRABAG Anlagentechnik, Thalgau

Najฤรญtanejลกie